Produkty

xandie
7.4.2008 07:58
Překvapení, zděšení, hádky, zkoušky, a... aneb jak se malý hráč k The Window dostala...
Autorská citace #1
7.4.2008 07:58 - Rytíř
Zajímavé pojednání :) Úvod mi je velmi sympatický, mam podobnou herní zkušenost a sdílím tvé prvotní pocity z The Window :)))
Pak už mi to pravda začalo připomínat reklamní slogany jak vystřižené z promo akcí na "tu pravou RP(G) hru!" :)
Jsem první, kdo bude souhlasit s tvrzením, že na systému záleží. Ale připadá mi vážně až podivná ta zázračná proměna dříve přísného DM ve shovívavého partnera, nebo ta pociťovaná volnost ve tvorbě postavy na vaší straně. Pokud tam takto velká změna opravdu byla, napadá mě jediné vysvětlení - že pravidla berete snad až příliš vážně..? Protože nám vadí leccos z toho, co jsi popisovala (zejména omezení postav ve schopnostech daná povoláními) a na jiný systém nás to přejít nedonutilo ani v nejmenším. Prostě a jenom nás to donutilo ty "vadící" pravidla buďto ignorovat nebo je upravit tak, aby nám vyhovovala.. Zkoušeli jste to také?
Každopádně vám opravdu přeji, že se vám teď hraje dobře. Je skoro zázrak, že tenhle systém sedl vám všem - važte si toho!
Autorská citace #2
7.4.2008 08:04 - Jerson
Mě přijde, že ten článek hezku ukazuje základní vlastnost Window - je určen zkušeným hráčům a Vypravěčům, kteří mají jasnou představu o tom co chtějí hrát a jak to chtějí hrát a více návodné systémy je už začínají omezovat.
Autorská citace #3
7.4.2008 08:10 - xandie
Rytíř: Ne,není to žádná promo akce na The Window. :D I když to asi tak vypadá... Náš GM je prostě jen docela pruďas co se týká pravidel. A ne, že bychom se jich až tak úzkostlivě drželi, ale jsou jistá omezení, které jsme překročit nemohli. Abych byla upřímná, kolikrát jsme na pravidla kašlali úplně. Jde přeci jen o to, dobře si zahrát. Chtěla jsem jen v tom článku poukázat na to, že tenhle systém nám všem dal volnost, kterou jsme hledali. :-) Nicméně děkuju za konstruktivní kritiku, ta je potřeba, příště si na to dám pozor.
Jerson: Naprosto souhlasím. :)
Autorská citace #4
7.4.2008 09:29 - Lotrando
xandie píše:
....... že tento herní systém se zakládá na spolupráci hráčů s GMem, padají při něm hranice, které tu doteď byly.


Tohle je myslím alfou a omegou úspěchu ve vaší skupině. Prostě dobrá znalost preferencí skupiny, schopností i možností GMa. Nevadí vám absence taktické složky hry (boje s figurkami), tím pádem pro vás není The Window omezující.

Jinak v pátek docela dobrej pokec, že zravím Jacka.
Autorská citace #5
7.4.2008 09:44 - Alnag
Taky mám dojem, že Window se lépe aplikuje do skupin, které už se znají než jen tak z čisté vody. Ne, že by to nešlo (protože jsem svého času zkusil obojí a ještě i jiné ptákoviny) ale trochu to dře.
Jo a jsem rád, že Lotrandovští a Jackovští navázali příhraniční spolupráci. ;-)
Autorská citace #6
7.4.2008 10:31 - xandie
Lotrando: Jj, snad to brzy zopakujeme. :)
Alnag: No to, že se mezi sebou známe a víme, co se od nás dá čekat, je jedině výhodou. :) Jen tak z fleku by se to dalo asi taky...ale bylo by to mnohem náročnější.
My jsme taky rádi za spolupráci. ;)
Autorská citace #7
7.4.2008 11:15 - Rytíř
Xandie: Jasný, pokud se GM rád drží pravidel, a vyloženě měnit jste si je nechtěli, pak to chápu a rozumím ;) Jinak že vám The Window dalo hledanou volnost z tohodle článku poznat rozhodně je, to se podařilo :)
N avysvětlenou, že jsem se vůbec ozval: Já jsem asi teď trošinku přecitlivělý na oslavnou rétoriku, protože si jí užívám měrou vrchovatou ohledně chystaného nástupu Dnd 4e... Tak strašně reklamní tohle totiž zase není ;)
Mě se popravdě řečeno, když jsem si ho kdysi četl, zdálo Window tak volné a nebránící fantazii, že jsem takořka nechápal, proč vůbec ten, kdo chce podle něj hrát, používá pravidla.. Nemít žádná nebo to, co tam nabízí, v tom už nevidím rozdíl. :))
Autorská citace #8
7.4.2008 11:26 - xandie
Rytíř Jo, v tom máš pravdu, jak už jsem řekla, nebo spíš napsala, když jsem to četla poprvé, vyděsilo mě to. Vlastně jsem v tom neviděla žádný smysl,na jednu stranu pravidla žádná, na druhou strnu je to odkazováno na "zkušenosti a zodpovědnost" hráčů... no, myslím, že je to jako se vším. Člověk si má vyzkoušet všechno (nebo co nejvíc) z toho, co život nabízí, aby si to ozkoušel a našel, co mu vyhovuje. :)
Autorská citace #9
7.4.2008 14:46 - Jerson
Pracně vydřené zkušenosti hráčů je snadné zúročit v jednoduchém systému prostým poukázáním na skutečnost, že tito zkušení hráči systém vlastně nepotřebují. Ale taková "pravidla" by za ně asi nikdo nepovažoval (: )
Na durhou stranu mi právě toto na Window vadí asi nejvíc, protože podle mě je dost jednoduché napsat systém založený z poloviny na hráčské zkušenosti, a mnohme těžší napsat systém vhodný pro nováčky. window je takový RPG parazit (a klidně třetí generace (: )
Autorská citace #10
7.4.2008 16:06 - Lotrando
K těm základním pravidlům existují ještě jednoduchá rozšíření pokrývající většinu běžných situací. Autor tam možná až zbytečně důsledně dodržuje jednotnou mechaniku kostek, ale to může být právě ta výhoda.
Autorská citace #11
7.4.2008 22:01 - Jack
Jerson: V tom s tebou na jednu stranu musím souhlasit ačkoli se mi to příčí v podstatě máš pravdu.
Lotrando: Jde o to že se prostě nerozděluje na hody "duležité" a "méně duležité" a to se mě osobně zamlouvá nikdy jsem neviděl důvod takhle škatulkovat
Autorská citace #12
7.4.2008 22:21 - Lotrando
jack: teď jsem to úplně nepochoil. Ty pravidla obsahujou volitelný části. Když je začneš používat, jsou všechny stejně důležitý.
Autorská citace #13
7.4.2008 22:27 - Jack
Lotrando: K nepochopení došlo už u mě beru zpět. A omlouvám se.
Autorská citace #14
8.4.2008 10:33 - Bajo
2 Jerson + Rytir: Ano, tohle je presne ten dojem, ktery jsem z nej mel i ja a proc me taky moc nezaujalo.
Autorská citace #15
8.4.2008 12:21 - Lotrando
Tak se nám to tu trošku stočilo na kritiku The Window. Vždycky jsem považoval znalost skupiny, jednotlivých hráčů i jejich preferencí za nejlepší recept na dobrou hru. Jestli tohle WIndow umí uchopit, podpořit a neházet přitom hráčům klacky pod nohy, tak je to jedině dobře. Z diskuze by ovšem mohl vzniknout dojem, že ten systém nemá co dát a to není tak úplně pravda. Zcela určitě umí oteřvít oči, umí se přizpůsobit, je rychlý k osvojení. TO všechno jsou jednoznačné klady. Jestli příznivci alternativních systémů utíkají před rules heavy DnD apod. k jiným, pravidlově komplikovaným výtvorům, je to jeich problém. Já mám z Window a jeho aplikaci ve skupině Jacka a Xandie zcela opačný dojem. Systém přesně splnil co sliboval, dává hráčům rámec aneobtěžuje. A to je pozitivní zjištění.
Autorská citace #16
8.4.2008 13:40 - sirien
jinak The Window by se snadno mohlo stát entry-produktem pro začátečníky, kdyby si někdo dal tu práci přepsat to bez té arogance a dodat k tomu texty které čtenáře do RPG a celé pointy hry uvedou. Začátečníci jsou podobným věcem mnohem otevřenější než lidi co už nějaký ten rules-heavy mají za sebou, to mám odzkoušené.
Autorská citace #17
8.4.2008 14:53 - Alnag
Entry produkt zoufale potřebuje setting. A ten je jen v té delux verzi. A i tam je napsán takovým tím "window" stylem... takže pro nováčky to prostě není úplně to pravé...
Autorská citace #18
8.4.2008 15:06 - sirien
říkám že by to potřebovalo kapku doplnit a rozšířit
Autorská citace #19
8.4.2008 15:15 - Bajo
Pro novacky je podle me to prave Prince Valiant :), ale to je jina kapitola.
The Window bych rekl take ze spise ne. To je podle me spise pro zkusene hrace v sehrane skupince, smerujici nekam do oblasti "freeform s nejakymi naroky na kvalitu hry"(TM)
Autorská citace #20
8.4.2008 19:38 - Pilgrim
Možná se na to někdo už ptal, ale pokud někomu už tolik vadí zbytečná pravidla, jaký smysl má vůbec nějaká používat? Když jsou pravidla většinou k ničemu, proč vůbec nějaká používat. A když už potřebujeme pravidla nebudeme jich potřebovat o něco víc? Samozřejmě je možné, že autor The Window vystihl právě to optimum pravidel, které je potřeba osobně se mi to ale moc nezdá.
Autorská citace #21
8.4.2008 20:28 - Lotrando
Pravidla musí plnit svoji úlohu, nejlépe v intencích autorova záměru. Množství her se snaží řídit kde co a přitom nezvládá plnit ani svou základní úlohu. Jedna z možných definic, bez ambicí na teoretickou správnost, je vytvořit rámec ve kterém se hráči pohybují, se kterým se ztotožní. Když pravidla řeší co hráči žádají, jsou to správná pravidla.
Jako příklad bych uvedl dva protiklady.
DnD, které velmi dobře řeší figurkové bitvy ve kterých je kladen důraz na hrdiny. Ti pak poskytují další možnosti v podobě vývoje postavy (jako základního prvku RPG), dávají ale prostor i pro další, ne tak do hloubky zpracované roviny hry.
Naproti tomu The Shadow of Yesterday klade velký důraz na řešení konfliktů (nebo komplikací, viz. Alnagův dnešní článek) a prakticky rezignují na hlubší popis boje.
Co bych The Window možná vytkl, je absence nějakého hlubšího mechanismu pro řešení nějakého konfliktu/komplikace/premisy. Možná jsem četl moc rychle, možná je to součástí placené verze. Netuším, ovšem DnD i TSoY v podobě placených verzí mám a proto se mi mohou zdát lepší, hlubší, zajímavější.
Pravidla potřebujeme pro to, aby nám pomohla nastavit rámec, ve kterém se v rámci hry pohybujeme. Jsem velmi skeptický ke hrám bez pravidel. Stejně tak i k hrám se špatnými pravidly, které sice řeší, při jaké, výsledku se má znovu házet kostkou, na zajímavé nápady však ve skutečnosti rezignují.
Autorská citace #22
8.4.2008 20:39 - Bajo
2 Lotrando: Mluvis mi z duse.
Autorská citace #23
8.4.2008 21:33 - Jack
Lotrando: Placená verze Window není (alespon jsem na ni nenarazil). A más pravdu hlubší mechanismi opravdu chybějí ovšem zase na druhou stranu všechny mechanismi jsou tam na stejné úrovni "Důležitosti". A i to je pro mne plus.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.071669816970825 secREMOTE_IP: 44.192.94.177