Produkty

Dracain
18.9.2009 16:34
Jak vysvětlit pojem RPG?
Myslíte, že by to šlo takhle? Vím, že neumím psát články, proto čekám na pár rad, čím "článek" obohatit, ale prosím, nic zdlouhavého, má to být pro ty, co o RPG nikdy neslyšeli! Budu taky rád, když napíšete svou verzi, jak to vysvětlit.
Co Vy na to?
Autorská citace #1
18.9.2009 17:39 - Lotrando
podle mě to není marný. samozřejmě neumím úplně posoudit, co dneska zabírá na mládež :). možná bych se trošku víc soustředil na to, že rpgéčka jsou o tom dělat něco s kámošema, a míň o tom čučet do bedny. pro mě je to jeden z hlavních důvodů, proč hraju.
Autorská citace #2
18.9.2009 22:44 - Alnag
Dracain píše:
Budu taky rád, když napíšete svou verzi, jak to vysvětlit.


Já ti ani nevím, jestli je to vlastně na článek. Ale kdybych ho chtěl psát, možná bych začal takhle...

Už od nepaměti si lidé vyprávěli příběhy. I v těch nejdávnějších dobách, kdy se tlupa pralidí krčila kolem ohně v obavách z temnot, které číhají tam venku existovalo umění vyprávět. Existovali příběhy o hrdinech i padouších, o porážkách i vítězstvích, o hrozivých nebezpečích i sladkých odměnách. Doba se změnila a změnily se i techniky vyprávění. Dokážeme je zapsat v podobě knihy. Dokážeme z nich natočit strhující film. Nebo z nich udělat interaktivní zábavu v podobě počítačové hry. Ale jedna věc zůstala stejná a to je příběh samotný.

Stolní hry na životní příběhy (nebo chcete-li pen-and-paper RPG) jsou jednou z takových forem vyprávění. V téhle hře jste všichni scénáristé a všichni herci. A je na vás jaký příběh vytvoříte. Nekrčíte se už kolem ohně jako kdysi, ale sedíte kolem stolu, často vybaveni nástroji, které vám mají pomoci vytvořit zábavnější a zajímavější příběh.

Máte pravidla, která jsou vaší osnovou, figurky a mapy, pro snadnější sdílení společných představ, papír s charakteristikami vaší postavy, abyste věděli, co váš hrdina dokáže, kostky, aby i pro vás byl příběh vyprávění a obvykle i jednoho hráče, která má zodpovědnost za všechny ty padouchy a nebezpečí, které vás potkají.

Ačkoliv RPGčka mají mnoho podob a můžou se lišit i ve věcech výše uvedených, mají jedno společné. Je to zábava, napětí a dobrodružství. Umožňují vám strávit příjemné chvíle s vašimi přáteli a v neposlední řadě je i lépe poznat.

Tak tohle bych napsal já. :D
Autorská citace #3
19.9.2009 08:31 - Sparkle
Zrovna vcera jsem vysvetlovala nedotcene kamaradce co je to RPG. Popsala jsem ji to nejak takto:

Hraje skupinka lidi, z nichz 1 je vypravec, ten si vymysli nejake dobrodruzstvi. Ostatni predstavuji postavicky v tom dobrodruzstvi, vypravec jim popisuje co se deje a oni rikaji jak se zachovaji ty jejich postavicky. Podle toho co hraci vymysli se muzou dopracovat k happy endu, nebo jim nekde ty postavicky treba umrou nebo nesplni ukol. Da se u toho pouzivat ctvereckovany papir a figurky znazornujici ty postavicky, aby hraci meli predstavu kde se nachazeji, popripade vypravec vyrobi nejakou mapu, nebo se hraje bez toho. My vetsinou hrajem tak ze pokud postavicky resi nejaky politicky ukoly tak mapu nepouzivame, a kdyz lezou prozkoumavat nejaky podzemi tak mapu mame a chodime po tech ctvereckach. A kdyz slapnes na blby ctverecek tak treba spustis past atd.


Myslim ze to docela pochopila. Kdybych ji tam povidala o nejakych pocitacovych rpg a rasach a presvedcenich tak by ji to asi akorat zmatlo.
Autorská citace #4
20.9.2009 07:51 - Dracain
Alnag: Perfecto. Měl bych se v tom asi víc zmínit o tvoření příběhu, přesně tato dvě slova tam nemám.

Alnag píše:
Umožňují vám strávit příjemné chvíle s vašimi přáteli a v neposlední řadě je i lépe poznat.


Lotr píše:
možná bych se trošku víc soustředil na to, že rpgéčka jsou o tom dělat něco s kámošema, a míň o tom čučet do bedny.


- taky důležitý. Zkusím to ještě trochu pozměnit, ale dneska na to nemám čas, někdy příště...
Autorská citace #5
20.9.2009 08:02 - Dracain
Sparkle: Pravda, ty složitější pravidla jsem tam nezamýšlel dát, ale ten kousek s pravidly byl můj komentář na jiném blogu a já jsem ho tam jenom zkopčil... mohl jsem to zkrátit, ale když to někdo pochopí, tak se zase nemusím trápit z vysvětlováním podrobnějších pravidel později.

Sparkle píše:
Hraje skupinka lidi, z nichz 1 je vypravec, ten si vymysli nejake dobrodruzstvi. Ostatni predstavuji postavicky v tom dobrodruzstvi, vypravec jim popisuje co se deje a oni rikaji jak se zachovaji ty jejich postavicky. Podle toho co hraci vymysli se muzou dopracovat k happy endu, nebo jim nekde ty postavicky treba umrou nebo nesplni ukol...


-Mno, řekl bych, že kdybych spojil vysvětlení Alnagovo a Tvoje, tak by to bylo nejlepší. Jeden z nich totiž říká o příběhu a druhý o deskové hře. Dobrý příběh + Deskovka = RPG! Mno, asi ne, ještě by tam muselo být pár věcí... ale na vysvětlení to stačí.
Autorská citace #6
20.9.2009 19:47 - Felouen
Tak já taky přihodím své dva centy do diskuze. Moje formulace RPG by vyzněla takto:

RPG vzniká, když dvě nebo více osob si utváří "snovou" realitu, které se aktivně účastní buď skrze své herní postavy či rovnou sami sebou. Tyto snové reality mohou být už předem připravené někým jiným (např. Středozemě, Forgotten Realms) nebo si je vytváří sami, ať už je jen malý kousek, třeba obchoďní dům Tesco nebo rovnou celý svět se vším všudy. No a v těchto imaginárních místech si lidé buď jako oni sami nebo jako jejich vymyšlené herní postavy hrají příběh (klasický příklad - jsme hrdinové a jdeme vysvobodit princeznu) anebo si jen tak povídají (např. malé děti si vyprávějí, jak si právě vyrazili do magické zmrlinárny a popisují jeden druhému, co všechno tam jí a jak to chutná, jak jí hází po sobě a proměnují se v mluvící obří žáby atd.).

V případě, že je příběh, je skoro vždycky jedna osoba vypravěč, jenž si příběh vymyslela (nebo vzala předem připravený příběh), říká co všechno se dějě a vystupuje jako NPC (postavy nehrané ostatními lidmi, jako například monstra nebo vesničané), zatímco zbytek lidí (hráči) jsou hlavními účastníky/aktéry příběhu a říkají co dělají, kam jdou a podobně.

RPGčka buď mohou být kompletně bez pravidel, kdy se hráči dohodnou, co všechno se smí a co ne, a neexistují statistiky, tabulky či hody kostkou - je to vlastně taková "povídaná"; a nebo jdou podle systému (Dračí Doupě, World of Darkness, Dungeons and Dragons..), který obsahuje pravidla, která určují, jak hra funguje - například schopnosti a vlastnosti pro herní postavy a příšery, způsoby, jakými zjistit jak dopadnou určité situace jako je vyjednávání, boj, ohledávání místnosti a podobně.

Hry samotné se mohou odehrávat buď jen v představivosti nebo hráči mohou mít různé mapky a plány (nebo rovnou celá vymodelovaná prostředí jako jsou lesy či města) na kterých vidí, kde jsou a kudy jdou a mohou po nich i pohybovat figurkami a odehrávat (často v takovýchto případech taktické) bitvy a další události.
Autorská citace #7
20.9.2009 19:58 - noir
Ve vysvětlování, co jsou RPG hry zcela selhávám. Když se mě někdo ptá, tak odpovídám zmateně "to se fakt blbě vysvětluje, to bys musela(a) vidět, je to něco mezi člověče nezlob se a operou" a spíš se z toho snažím vykecat. Rozhodně ale vždycky použiju spojení "skvělá zábava" a "asi by tě to nebavilo."
Autorská citace #8
20.9.2009 20:46 - sirien
Já mám spíš problém s tím vytvořit nějakou jednoznačnou koncepci odpovědi, obvykle vysvětluju zcela různě podle toho kdo se ptá...
Autorská citace #9
21.9.2009 09:36 - Jerson
Po svých zkušenostech se vyhýbám věcem jako "snový" nebo "imaginární" svět, zejména u dívek.
A pak bych byl opatrný s tím, kdo vymýšlí příběh - protože technicky se v RPG příběh vytváří až samotnou hrou pomocí interakce hráčů (a postav), což je obrovská výhoda RPGček nad jinými formami zábavy, které příběh mají daný předem (pokud ho vůbec mají).
Jediné co se tomu přibližuje je improvizované divadlo.

Osobně začínám tím, že zmíním filmy, počítačové hry, knihy a divadlo a pak řeknu "RPG má z každého něco, ale celkově je jiné."
A začnu tím co a jak se hraje, a pravidla nechávám až úplně nakonec, když se mě dotyčný zeptá jak se tedy rozhoduje, co se stane dál. Figurky a battleplány je vhodné zmiňovat u lidí, kteří mají pozitivní vztah ke stolním taktickým hrám, ale třeba u holek bych se tomu vyhnul.
Autorská citace #10
21.9.2009 12:20 - Felouen
Jerson píše:
Po svých zkušenostech se vyhýbám věcem jako "snový" nebo "imaginární" svět, zejména u dívek.

Proč? Kvůli čemu? Pokud je to v daném kontextu tak, jak jsem to uvedla já, tak v tom žádný problém nevidím. :)

Jerson píše:
A pak bych byl opatrný s tím, kdo vymýšlí příběh - protože technicky se v RPG příběh vytváří až samotnou hrou pomocí interakce hráčů (a postav), což je obrovská výhoda RPGček nad jinými formami zábavy, které příběh mají daný předem (pokud ho vůbec mají).

Ale vždy existuje předem vymyšlená kostra příběhu, takže pokud to není někdo, kdo si vše vyčaruje na místě z hlavy, tak jsou tam pevně dané věci (které se ale dají měnit) - např. je vesnice, ve kterém mohou postavy získat questy A, B, C, a podle toho se vypraví buď do X, Y nebo Z. Pokud ale do vesnice nechtějí, a vypraví se jinam, tak začne plán B, a cestou tam někam potkají osobu R, a podle toho, jak se hráči zachovají se stanou další věci. Nebo například pokud hráči udělají něco neočekávaného (zabijí "důležitou" postavu, jdou někam úplně jinam, protože daná věc je jim šumák), tak se tomu přizpůsobí situace. I když je pravda, že každý má své dobrodružství jiné - někdo má mnoho předem daných věcí co a jak (v extrému railroad), někdo má jich má málo, zatímco někdo jiný zase třeba má vybudovaný svět, který se obejde bez postav a tudíž pokud se hráči budou flákat, má spoustu věcí, které jim může hodit na krk a vtáhnout do děje.

Ale tak jako tak, vždycky Storyteller/GM/DM/whatever (StoryGuy:D) vymyslí nějaký příběh nebo základ příběhu (popř. hráči jako na DnD Day). A to nemusí a priori znamenat, že je předem daný - viz předchozí odstavec. :)

Jerson píše:
Figurky a battleplány je vhodné zmiňovat u lidí, kteří mají pozitivní vztah ke stolním taktickým hrám, ale třeba u holek bych se tomu vyhnul.

Záleží na tom, jaké potkáš holky...pokud to například budou fanoušci stolního Warhammeru, tak to bude ohromné plus. :D Ale většinou to také záleží s kým mluvíš, jak už bylo zmíněno Sirienem a podle toho to upravit - třeba na conech právě často potkáš dívky (hochy a jiná individua), které mají rády deskovky a figurky, takže tam třeba není potřeba být genderisticky vysazený. :D
Autorská citace #11
21.9.2009 12:26 - Alnag
Jerson píše:
Figurky a battleplány je vhodné zmiňovat u lidí, kteří mají pozitivní vztah ke stolním taktickým hrám, ale třeba u holek bych se tomu vyhnul.


Echm. Asi mám jiné zkušenosti než ty, ale figurky holky vždycky dost baví. Možná víc, než kluky...
Autorská citace #12
21.9.2009 12:28 - Felouen
Alnag: HELL YEAH!!!!!
Autorská citace #13
21.9.2009 12:40 - Jerson
Felouen píše:
Proč? Kvůli čemu? Pokud je to v daném kontextu tak, jak jsem to uvedla já, tak v tom žádný problém nevidím. :)

Protože to holky většinou odradí - osobně bych řekl, že jsou mnohem častěji realistky. Už jsem na to i narazil - kdyby byly RPGčka, ve kterých hrají "obyčejné lidi" v "obyčejných situacích", dost možná by hrálo víc holek. I když možná taky ne.

Felouen píše:
Ale vždy existuje předem vymyšlená kostra příběhu, takže pokud to není někdo, kdo si vše vyčaruje na místě z hlavy, tak jsou tam pevně dané věci (které se ale dají měnit) - např. je vesnice, ve kterém mohou postavy získat questy A, B, C, a podle toho se vypraví buď do X, Y nebo Z.


To je hodně volné. Navíc tu vesnici můžou chtít sami hráči a tím ji defakto vytvoří, i když konkrétní uspořádání třeba popíše Vypravěč.

Felouen píše:
Ale tak jako tak, vždycky Storyteller/GM/DM/whatever (StoryGuy:D) vymyslí nějaký příběh nebo základ příběhu

Tedy yymyslí zápletku, pokud ji její základ nedodají hráči. Abychom se do toho nezamotali - jde mi to to, že RPG nemusí být o tom, že někdo vymyslí scénář, podle kterého se pak hraje, i kdyby to byl volný scénář. A za velkou výhodu RPG považuju to, že každý z hráčů může přispět už do scénáře.

Alnag píše:
Echm. Asi mám jiné zkušenosti než ty, ale figurky holky vždycky dost baví. Možná víc, než kluky...

U holek které hrajou to tak asi je, zrovna otázku figurek jsem nezkoumal, i když jsem snad nenarazil na holku, která by je ve hře nechtěla. Ale u holek, co RPG neznají jsem se častěji setkal s reakcí "to jako šoupete figurky po stole? To jsem viděla ..." a pak se špatně vysvětluje, že hra není primárně o figurkách, nebo tedy nemusí být.

Felouen, na conech je situace trochu jiná, tak už jsou všichni (včetně holek) předprobraní, takže ti co neradi imaginární světy tam nejsou. Což je samozřejmě jiná situace, než když před vystoupením břišních tanců v místním podniku vysvětluju dvěma slečnám, co že to vlastně dělám o víkendech. Přizpůsobení situaci je základ.
Autorská citace #14
21.9.2009 12:56 - Alnag
Jerson píše:
Ale u holek, co RPG neznají jsem se častěji setkal s reakcí "to jako šoupete figurky po stole? To jsem viděla ..." a pak se špatně vysvětluje, že hra není primárně o figurkách, nebo tedy nemusí být.


Myslíš Jersone, že mezi holkama co hrají a co nehrají je nějaký rozdíl? Pokud ano, není beznadějné zkoušet těm co nehrají vysvětlovat oč jde? Pokud ne, nemyslíš, že je to jen otázka toho, jak jim ty figurky prodat, aby je fascinovaly stejně, jako ty holky co hrají?
Autorská citace #15
21.9.2009 13:21 - Felouen
Jerson: T_T

No, tak teď to spíše vypadá jako debata o tom, kdo má pravdu. Což...není to, co jsem zamýšlela, jen jsem chtěla dovysvětlit to, co jsem původně myslela v relaci k tvému postu a k něčemu přispět mým osobním názorem. Takže jen ve zkratce se dotknu těch odpovědí:

1. Není to moc velká stereotypizace ženského pohlaví? Ano, nejspíše si asi potkal většinu takových dívek, když tak usuzuješ, ale někdo má třeba takovou smůlu/štěstí, že takhle na to natrefuje.

2. A?

3. No to jsem taky říkala, že RPG nemusí jet podle scénáře/příběhu.

4. Ten con byl taky jen příklad. Jak již bylo řečeno, stereotypizace není dobrý nápad a hlavně je dobré se zeptat, pokud je u daných individuí těžké z hlavy vytlouci asociaci šoupání figurek, jestli tedy mají tu kapacitu, aby to plně pochopili. Pokud dané osoby na to mají kapacitu, tak je jedno jestli to jsou holky nebo ne, pokud ten kdo vysvětluje, umí všechny fakta a principy RPG (nebo čehokoliv jiného, co chce vysvětlit) podat uceleně a v takové logické posloupnosti, aby nevyvolávaly mylné asociace. Což si neber jako poznámku k tvé osobě, to je jen obecný příklad, který má objasnit a vysvětlit, o co mi jde (get my point across).

EDIT: Mě prostě pořád připadá, jako kdyby jsi se snažil do té debaty vecpat CPHčko a jeho styl fungování tvoření příběhu za spoluúčasti hráčů.
Autorská citace #16
21.9.2009 14:24 - Jerson
Nechci se o tom nijak dohadovat. Prostě jsem několikrát vysvětloval lidem, co to RPG je, a jejich reakce na slova jako Dračák, figurky, fantasy, imaginární svět, rozhodování podle kostky, kreslení map a podobné byly minimálně v polovině případů negativní, u holek výrazně častěji než u kluků. Proto bych tyhle věci nechal ve vysvětlování spíše na později.
Nic víc v tom není. Za poslední rok jsem nikomu nevysvětloval, co je to RPG, nebo si na to nevzpomínám.

Felouen píše:
EDIT: Mě prostě pořád připadá, jako kdyby jsi se snažil do té debaty vecpat CPHčko a jeho styl fungování tvoření příběhu za spoluúčasti hráčů.

Snažím se do toho vecpat tvoření příběhu za spoluúčasti hráčů, protože to považuju za důležitou součást RPG. Tak jak to napsal Alnag, tedy Píše:
Stolní hry na životní příběhy (nebo chcete-li pen-and-paper RPG) jsou jednou z takových forem vyprávění. V téhle hře jste všichni scénáristé a všichni herci.
mi to přijde nejlepší a dobře to zdůrazní odlišnost RPGček od jiných forem prožívání příběhů.
Autorská citace #17
21.9.2009 16:24 - Nerhinn
sirien: |

Dracaine, rozhodně bych se hned nedala do vyjmenování jednotlivých ras, povolání, atributů apod. Zároveň mě trochu trkl (profesionální deformace z doby, kdy jsem měla za úkol prezentovat lidem přes telefon produkt) ten konec - že jsou PC RPG pro někoho možná lepší, tam vůbec imho nemusíš psát.
Je dobré vycházet z toho, že čtenář je lenoch - je líný číst, je líný přemýšlet a je líný poznávat. Vyjmenuješ tam všechno možné -> nebude se mu to chtít číst. Začneš vysvětlovat postupy -> nebude se mu chtít nad tím přemýšlet (dokud se nerozhodl, že to chce zkusit). Připustíš, že na počítači to může být lepší -> nebude se snažit obeznámit se s RPG hranými naživo.
Samozřejmě to tak vždycky neplatí, ale myslím, že obecně je vhodné z toho vycházet.

No a já když mám prezentovat své poněkud staromódní rodině s docela jasným názorem na to, jak by měla 23 letá slečna trávit svůj volný čas, co je RPG, většinou to zní nějak takhle:

(PC hry rovnou vynechávám) RPG je zkratka pro Role Playing Game, tedy hru, kdy se sejde několik přátel, kteří odehrávají nějaký příběh. Každý si vytvoří nějakou postavu - vzhled, charakter, vlastnosti - a za tu hraje: co dělá, co říká, atd. Jeden hráč je pak zároveň vypravěčem, který ostatním dodává výchozí situace, hraje za osoby, které hráči potkají, apod. Je to něco jako ochotnické divadlo, kde jsou hráči sami sobě scénáristy i herci (toto je obzvlášť důležitý bod; v tuhle chvíli příbuzní většinou odpadají - ochotnické divadlo je nezajímá, ale zároveň je to zábava, která by se dala nazvat "na úrovni". Mohou tedy ukolébáni přestat řešit, co dělám ve svém volném čase).

No, ehm, a dostáváme se k tomu, že mé vysvětlení RPG vychází z toho, komu ho podávám. Jestli víš, kdo jsou tví čtenáři, zkus ho zaměřit na ně. Jsou to kluci jako ty, teenageři? Vypíchla bych možná trochu akce. Radují se, když věci fungují? Švihla bych tam, jak precizně můžeš všechno svázat číslíčky (btw, všimni si, že třeba mé rodině všechna čísla důsledně zatajuji).

Kdybych pak měla říct, co nejvíc na RPG baví mě, pak bych zmínila kreativitu (miluju, jak mi pod rukama vzniká něco nového) a možnost zlepšit si projev (Alnag může potvrdit, jak tristně jsem s nimi hrála prvně. Ne, že by to teď bylo dokonalé, ale rozdíl tam je. A to za pouhé dva roky! :D).


PS: Tento příspěvek jsem napsala už včera, ale díky spadlé d20 ho odesílám až teď. Pakliže tedy opakuji, co již někdo napsal, věřte, že to on opakuje po mně :-P
Autorská citace #18
21.9.2009 18:34 - sirien
Nerhinn píše:
sirien: |

???
Autorská citace #19
21.9.2009 19:32 - Dracain
Ufff...
No nic, asi si to jdu fakt přečíst.
Autorská citace #20
21.9.2009 23:35 - Nerhinn
sirien: Ahá, asi to bude pouze místní zvyklost odjinud. Znaménko pro "souhlasím". Používané tehdy, kdy se například člověk chce názorově přihlásit k vícero příspěvkům a nechce se mu psát "souhlasím" třemi různými způsoby a měrami; v mém případě jsem to použila jako jakési uznání toho, že to, co svým příspěvkem rozvinu, jsi vyslovil jako první ty.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.067024230957031 secREMOTE_IP: 18.97.9.169