Produkty

Bouchi
5.11.2009 06:34
DrD+
DrD+ je patrně na tomto webu dostatečně kontroverzní téma, aby mohlo vyprodukovat zajímavou diskusi.
18.6.2019 13:25 - Šaman
malkav píše:
Nicméně nechápu to určení "svět podle DrD".

Už poněkolikáté mám chuť zareagovat, že odpovědi píšu do sousedního vlákna (DrD). Ale rovnou upozorňuji, že je to velmi subjektivní.

Přesto tvrdím, že nějaký svět je přímo zadrátovaný do pravidel DrD i DnD všech edic. Pravidla která svět nijak nedefinují jsou například Fate.

malkav píše:
Hrál jsem u tří různých PJ a každý ten svět měl jiný feeling.

Ano, to je pointa, kte které jsem došel taky. Jde o to, že při přechodu na jiný systém pravidel může být požadavek tento feeling zachovat. Třeba když jsme zjistili, že DrD není ideální systém, ale svět ve kterém už deset let hrajeme opouštět nechceme.
18.6.2019 14:10 - malkav
Jerson: Hrál jsem u tří různých PJ fantasy pod DrD 1.5 a pak 1.6 (rozdíly si neuvědomuji, jen vím, že to bylo takto označena v pravidlech). U dvou GM jsem hrál fantasy pod GURPS (pak i postapo, které mě bavilo asi daleko nejvíc). Teď hraju DnD 5e a označil bych to jako hororové fantasy. Každý ten svět byl jiný a měl/mám z něj naprosto jiný pocit.

Šaman: Všiml jsem si, ale nechce se mi moc trhat tohle diskusní vlákno ... a svou otázku jsem neopakoval a reagoval na zde píšící. Vedlejší vlákno čtu a taky se mi nechce reagovat kvůli přehlednosti na obou frontách.
"Jde o to, že při přechodu na jiný systém pravidel může být požadavek tento feeling zachovat." - Pro mě nese ten feeling svět a PJ/GM. Je fakt, že převádět postavy mezi dvěma systémy asi není úplně možný, většinou dojde ke změně jejich schopností, pokud to člověk nechce krutě ohýbat. Ale že je svět zadrátovaný do nějakých pravidel, to já osobně necítím (jednou jsme převáděli postavy z DrD právě do GURPS). Ano, vnímám to, že pro nějaký žánr vyhovují víc/míň nějaká pravidla.
18.6.2019 14:16 - Jerson
-> Malkav - a rozdíly mezi těmi třemi DrD světy ti přišly stejně velké jako rozdíl mezi kterýmkoliv z nich a GURPSy?
18.6.2019 14:18 - Aegnor
A nestalo se pak, že ty postavy z DrD vydrželi víc/míň, než předtím?
18.6.2019 14:26 - sirien
Jerson:
- rozdíl mezi GMy = rozdíl mezi různými typy aut
- rozdíl mezi pravidly = rozdíl mezi auty a létáním

...srsly?
18.6.2019 14:42 - malkav
Jerson: Nemohu ti odpovědět objektivně :) Subjektivně ano.
Aegnor: Tak samozřejmě jsou ty systémy jiné v pojetí životů. Zase pokud jsme převedli (už si nepamatuju jako) úrovně na body, tak ty v GURPS byly zase schopnější v tom, se bránit. A "křehčí" co se životů týče, jsou najednou i oponenti, takže se to tak nějak vyrovnává :)
18.6.2019 14:46 - Jerson
Sirien: To byl spíše ilustrační příklad, určitě jsou různí GMmové, kteří pomocí stejných pravidel vedou hru tak odlišně, že jedno je jako jízda na trakaři a druhé jako let raketoplánem. Vycházím spíše z pokusů a názorů, kdy jedna stabilní skupina hraje podle různých pravidel, takže i podobně zaměřené hry vyznívají úplně jinak.

Malkav: Subjektivní posouzení je pro mě cennější. Dokážeš říct, v čem se tak moc lišily jednotlivé settingy DrD, nebo tedy tvůj dojem z nich?
18.6.2019 14:54 - Aegnor
malkav: a to je součást toho feelingu pravidel. Je rozdíl, jestli je postava často trefovaná (ale zas těch zásahů přežije docela dost), nebo jestli se postava zvládá dobře bránit, ale stačí aby prošli třeba dva útoky a už je to s ní dost nahnutý.
I když mohou v obou případech ty postavy přežít stejný počet kol, tak jsou to různé případy. :-)
18.6.2019 15:02 - malkav
Jerson:
Vyjednávání - v jednom pojetí se házelo, v jiném byl kladený důraz na roleplay.
Příběh - putování po světě křížem krážem a skládání řekněme artefaktu (velmi zjednodušeně řečeno), kontra působení na menším území a budování sociálního statusu (na 7. lvl nižší šlechtický titul spojený s vojenskou funkcí, pletichaření).
Úroveň fantasy - strohé minimalistické s úrovněmi NCP do 7. lvl s protivníky ve formě metalidí (snad jen dvě polobožské entity až na konci několikaletého tažení), oproti tomu svět s vyspělou magií a rozmanitými fantasy tvory (jednorožci, draci, čarodějové na 18. úrovni).
18.6.2019 15:07 - Jerson
Hm, hody na vyjednávání v DrD jsou dost velký rozdíl, i když nevím, jak si mám představit vliv na rozdíl ve feelingu. A taky jsem předpokládal, že ve všech třech případech šlo o podobné úrovně, takhle se vliv rozdílných GMmů a vliv dalších věcí nedá moc dobře odlišit.
18.6.2019 15:10 - York
Pravidla mohou mít na vyznění settingu vliv ve dvou oblastech:

• Fluffově, tedy co je tam za kouzla, jak funguje magie, jaké jsou tam rasy, nestvůry a podobně. Tohle se většinou dá "přefluffovat", ale může to bejt dost práce.

• Mechanicky, tedy jak se bojuje, kolik kdo vydrží, jak se vůbec vyhodnocují různé situace a podobně. S tímhle se dá něco dělat o dost hůř, protože to obvykle vyžaduje zásahy do systému. Na druhou stranu to nemusí být pro vyznění světa až tak zásadní, pokud je to v principu podobná hra. Pocitově je například mnohem větší rozdíl, jestli ve hře jsou nebo nejsou úrovně, než jestli má potvora 40 životů místo 50.

Rozdíl mezi oDrD a DrD+, DrD II nebo Fate je například po mechanické stránce dost velkej, protože to jsou v základu fundamentálně odlišné hry. V tomhle směru je DnD libovolné verze dračáku mnohem blíž. DrD+ a DrD II jsou mu ale zase blíž fluffově* a Fate žádnej fluf nemá, takže to se bez přefluffování vůbec hrát nedá.

* I když, jak v čem. V DrD+ třeba typicky drhnou zadrátované principy fungování světa a v DrD II zase magie funguje úplně jinak (obecné schopnosti místo konkrétních kouzel).
18.6.2019 15:13 - malkav
Aegnor: Feeling z toho můžeš mít různý, to asi ano. Ale když si uvědomíš, že životy v DrD/DnD vlastně mohou určovat kondici, tak ti hodně ran prostě způsobuje jen modřiny. Poranění máš naprosto stejná, jen jsi k tomu přišel jiným sledem hodů.
I v rámci DrD můžeš mít různý feeling - jeden PJ dává expy v desetinové výši než jiný a drží hru na nízkých levelech a hned to není tak epické, jako u druhého, který rozdává expy mnohem štědřeji.
18.6.2019 15:22 - York
Vidím v zásadě tři skupiny hráčů, které by mohla nová hra s DrD feelingem zajímat:

• Bývalé hráče Dračího doupěte, kteří teď nehrají žádné RPGčko, ale mají na to hezké vzpomínky.

• Úplné RPGčkové nováčky.

• Stávající hráče silně upravených systémů, pro které je bariérou k přechodu na novější pravidla to, že by toho museli strašně moc přefluffovat (nejen to, co si do svého světa přidali, ale i všechno, co obsahují pravidla oDrD. A to fakt není málo obsahu).
18.6.2019 15:27 - Aegnor
malkav: já jsem nemluvil o tom, že skončíš se stejným poraněním (fluffově).

Když to vezmu čistě mechanicky, tak tu popisuju dvě varianty:
První.
1. kolo - obránce útok vykryl.
2. kolo - obránce útok vykryl.
3. kolo - obránce útok vykryl.
4. kolo - obránci se kryt nepovedl a dostal nepříjemnou ránu (polovina životnosti).
5. kolo - obránce útok vykryl.
6. kolo - obránce útok vykryl.
7. kolo - obránce útok vykryl.
8. kolo - obránci se kryt nepovedl a dostal nepříjemnou ránu (polovina životnosti).
Po osmi kolech leží obránce na zemi a je vyřazený.

Druhá.
1. kolo - obránce útok vykryl.
2. kolo - obránci se kryt nepovedl, dostal ránu (pětina životnosti).
3. kolo - obránci se kryt nepovedl, dostal ránu (pětina životnosti).
4. kolo - obránce útok vykryl.
5. kolo - obránci se kryt nepovedl, dostal ránu (pětina životnosti).
6. kolo - obránce útok vykryl.
7. kolo - obránci se kryt nepovedl, dostal ránu (pětina životnosti).
8. kolo - obránci se kryt nepovedl, dostal ránu (pětina životnosti).
Po osmi kolech leží obránce na zemi a je vyřazený.

A v těch dvou variantách prostě vidím jiný průběh boje a myslím si, že ten boj bude při hraní působit jinak. A to bez ohledu na to, že oba skončili úplně stejně.
18.6.2019 16:11 - ShadoWWW
York píše:
V tomhle směru je DnD libovolné verze dračáku mnohem blíž. DrD+ a DrD II jsou mu ale zase blíž fluffově

To záleží. Není DrD jako DrD.

Třeba takový Asterion má hodně feeling vanilla DnD 5e (protože má předlohu ve FR, kromě té pouště, co je z Dark Sunu).

Takovou Tariu už půjde převést hůř, ale pořád docela dobře, když omezíš hráčské rasy a dáš level cap na 10.

Vukogvazd jde převést do DnD 5e taky, ale musel bys omezit pravidla na Basic Rules a dát level cap na 5 (a postup po úrovních udělat mnohem pomalejší). Vypadá to, že třeba Zapovězené země by mohly být pro Vukogvazd lepší, ale originál neznám, tak uvidím, až vyjdou (zatím soudím jen dle publikovaných informací od Mytaga).

A teď babo raď: je vanilla DrD Asterion (nejprodávanější DrD setting), Taria, Vukogvazd, Almir, Karak, nebo ještě něco jiného???

Osobně si myslím, že pro každou skupinu to bude jiné a splnit požadavky většiny je nad schopnosti jednotlivce i skupiny. Můžeme se bavit o aplikacích pravidel pro konkrétní vydané settingy, kde přecejen lze z něčeho vycházet. Ale bavit se obecně moc nejde.

EDIT: Třeba MarkyParky na RPG F se svým Světem Dračáku ukazuje, že DrD a DnD k sobě nemají tak daleko, jak si někteří namlouvají a že zápletka, vyjednávání, průzkum jeskyně, překonávání pastí apod., zkrátka konkrétní dobrodružství, má na zážitek mnohem větší vliv než mechaniky. Nikdo si zpětně nevybavuje hru pomocí mechanik. Jaké měl OČ, útok, životy či magy (sloty). Ale jak ohnivou koulí usmažil zombie, jak přesvědčil vůdce goblinů, aby je nechal projít přes své území, jak zneškodnil šipkovou past, jak usekl hlavu chiméře, jak objevil tajnou chodbu vedoucí k pokladu, jak prošel starobylými dveřmi jako teleportem, jak přišel o ruku, když ji strčil do tlamy medvěda apod.
18.6.2019 16:14 - York
ShadoWWW píše:
je vanilla DrD Asterion (nejprodávanější DrD setting), Taria, Vukogvazd, Almir, Karak, nebo ještě něco jiného???


To je celkem jednoduchý, oDrD je tohle:



(a zbytek příruček k tomu)

To, co vyjmenováváš, jsou moduly a světy pro DrD.
18.6.2019 16:20 - ShadoWWW
York: Technicky máš pravdu. Ale pro každého hráče a skupinu ta červená příručka představuje něco jiného. Co? To jsou ta konkrétní dobrodružství, co zažil jako dobrodruh při putování s přáteli. Konkrétní setting/dobrodružství tomu dává mnohem víc výsledný charakter než ta pravidla na fotce. Forgotten Realms jsou taky mnohem víc DnD (a to, co si běžný hráč představí pod pojmem DnD) než pravidla libovolné edice.
18.6.2019 16:27 - York
ShadoWWW píše:
Forgotten Realms jsou taky mnohem víc DnD (a to, co si běžný hráč představí pod pojmem DnD) než pravidla libovolné edice.


To je ale taky tím, že se FR s pravidly z větší části překrývají. Jsou tam stejný potvory jako v Bestiáři, stejná kosmologie, atd.
18.6.2019 16:38 - ShadoWWW
Stejná kosmologie je ve všech světech DnD 5e (proto se to jmenuje multivesmír). Bestiář se taky překrývá napříč všemi světy. Když se řekne ADnD 2e, většina lidí si představí Baldur's Gate, tedy FR. A přitom defaultním settingem 2E byl jen Planescape (tedy konrkétně The Great Wheel). ADnD 1e měla defaultní Greyhawk a DnD 3E taky Greyhawk. 4E měla defaultní setting Nentir Vale.

5e má defaultní celý multivesmír (ale The Great Wheel není podmínkou, může to být klidně Yggdrasil) a v PHB najdeš aplikace pro všechny hlavní DnD světy. Je sice pravda, že většina 5e dobrodružství jsou z FR, ale to je kvůli tomu, že je nejpopulárnější. Ale třeba teď nový Ghosts of Saltmarsh je z Greyhawku.
18.6.2019 18:59 - malkav
Aegnor: Jo, chápu kam tím míříš a do jisté míry to může ovlivňovat feeling ze hry. Jen jsou to pořád čísla. Ta postava se bude o svůj život "bát" ale stejně. Je samozřejmě otázka, jak to umí a chce hráč zahrát.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087574005126953 secREMOTE_IP: 18.118.9.146