I průměrný hod je ve své podstatě opoziční test, jen se nenamáháš házet a prostě uvažuješ 3/4 na d6, 5/6 na d10, 10/11 na d20, 10 na 3d6...
Každopádně se na to díváš hrozně realisticky, což myslím není úplně dobře. Požadavek na mechaniku podávající realisticky smysluplné výsledky se táhne RPGčkama od jejich vzniku, ale všimni si, že od něj designeři většiny her ustupují, protože mnohdy nejde o to, co je realistické, ale o to, co je příběhově vhodné.
Robn Hood na soutěži
samozřejmě vystřílí první místo,
samozřejmě dokáže přestřelit šípem něčí oprátku a vůbec Tě nepřekvapí, že při boji v lese dokáže strefit kanonenfutrového enemáka do krku. Ale když Robin Hood střelí na Sheriffa z Nottinghamu, tak nečekáš, že ho zabije. Rozhodně ne v půlce filmu a rozhodně ne na
začátku finální scény. To by prostě nebylo fér - rozhodně ne vůči Sheriffovi, ale také vůči Robinu Hoodovi (hrdina musí vítězit epicky, ne teroristickým odstřelem), vůči hráči (upřel bys mu očekávanou challenge epického finálního souboje) a už vůbec ne vůči divákovi (který na konci čeká dramatickou podívanou).
Sheriff z Nottinghamu může být samozřejmě postřelen. Může být škrábnut, aby mohl mít správně dopálený vzteklý monolog a prostor ke scéně kde zuří nebo tiše bublá vzteky. Musí ale přežít do finální scény a ve finální scéně musí klást náležitý odpor a to, jak dobře Robin Hood střílí, s tím nemá moc co dělat.
RPGčka jsou další formou vedle filmu a literatury, mají vlastní zákonitosti, ale obecná pravidla narativismu se na ně vztahují úplně stejně, jako na jeho ostatní formy. Snaha o totální důraz na realističnost mechanik jde v mnoha případech proti požadavkům narativismu a v tomto směru je prostě kontraproduktivní.
(měl jsem tu pokračování o Omeze, nicméně jsem se rozhodl že jej vzhledem k rozsahu pošlu přímo do
Omega tématu)
EDIT:
noir: Zkoušel si někdy uhnout letícímu šípu? Já sem to zkoušel a řeknu Ti, že to fakt neni vůbec prdel, ta věc letí fakt sakra rychle. A to měl ještě relativně velkej odpor vzduchu (nebyl tam hrot, samozřejmě, takovej maniak (zatím) nejsem) a ten luk nebyl nijak supersilnej...
Nicméně chápu co myslíš. Ostatně když sem to pak zkoušel se štítem, tak to šlo už docela líp. Každopádně to nic nemění na tom co sem tu psal o narativní stránce věci, takže asi tak.