Produkty

Shako
30.4.2015 11:25
Myší hlídka (Mouse Guard rpg)


Mouse Guard, nejčastěji překládáno jako Myší stráž (později oficiální překlad jako Myší hlídka) neboli myšáci. Rpg vzniklo jako společný projekt autora komiksů Davida Petersona a herního vývojáře Luka Crana (Burning Wheels).

ANGLICKÉ VYDÁNÍ
První edice vyšla v roce 2008. V rámci dotisku byla vydána krabicová verze v roce 2011. Hra se vyprodala a několik let nebyla k sehnání.
V roce 2015 vyšla druhá edice - původně ohlášená na duben 2015 (dodána o pár měsíců později). Rovnou vyšla ve dvou verzí - základní příručka nebo krabicová verze (příručka + další doplňky).

ČESKÉ VYDÁNÍ
V roce 2016 začalo Comics centrum vydávat původní komiksovou předlohu v češtině.
Původní tři díly Davida Petersona:
- Myší hlídka 1: Podzim 1152
- Myší hlídka 2: Zima 1152
- Myší hlídka 3: Černá sekera
Troje legendy (příběhy psané a kreslené převážně kamarády původního autora).
A nakonec v roce 2018 vyšlo česky i rpg (druhá edice): Myší hlídka: Hra na hrdiny

FILM
V roce 20219 (?) byl zrušen plánovaný film Myší hlídka, tedy spíš plánovaná filmová série (podle množství produkce) - původního producenta FOX koupil Disney, který neměl zájem v projektu pokračovat.
Citation needed - vím, někdy třeba dohledám odkazy
Existuje k tomu několik videí, jaké materiály vznikly (ze studia i záběry filmu) a jak to bylo, kde Peterson vysvětluje svůj názor, proč byl film zrušen nebo proč stále (ne)píše čtvrtý díl. Doporučuju taky skvělý rozhovor Petersona s výtvarníky, kteří na filmu dělali. Než dohledám odkazy, zkuste googlit.

OSTATNÍ
Objevilo se i pár dalších věcí ze světa Myší hlídky.

Strategická desková hra pro dva hráče Mouse Guard: Swords & Strongholds.

Za zmínku stojí také omalovánky (anglicky, ale jinak jazykově nezávislé :)).

Netuším při jakých příležitostech, ale objevují se i krátké samostatné příběhy. Dohromady vyšly nejspíš jako sbírka Baldwin the Brave & Other Tales.

Doporučuju i autorův youtube kanál, kde najdete spoustu zajímavých informací, třeba jak si vyrábí modely, aby mohl kreslit komiksové scény. Zkuste se třeba podívat na designování lodi ze želvího krunýře. Ale obecně tam najdete spoustu informací, jak si svět Myší hlídky představuje jeho autor, což se k hraní rpg hodí.

I roce 2021 stále fanoušci očekávají dopsání další autorovi knížky Myší hlídka 4 (eng: Weasel War of 1149)


HRANÍ:
Pokud se chcete zahrát, tak nejlepší šanci máte na GameConu, kde již proběhlo nejmíň 14 her (od roku 2009). Pokud v programu žádná Myší hlídka není, tak můžete napsat šéfovi rpg linie, že máte zájem si zahrát - třeba se mu povede ulovit nějakého vypravěče, aby hru uvedl. Přeju pak hodně zdaru s lovením místa na hře.

ODKAZY:
- oficiální stránky Myší hlídky (eng)
- fanouškovská wiki (eng)
- YouTube kanál(eng)

- mapa teritorií 1150, stejná jako v příručce (eng, cz verze není dostupná)
- deníky postav (eng, druhá edice, nutná registrace pro stažení)
- deníky postav (cz)
- Dukolmova tabulka překladů jmen a měst (cz-eng)

Myšáci jinde na kostce:
- Dukolm rozbaluje krabicové vydání druhé edice
- Sirenův překlad, jak lze hrát Myšáky ve Fatu
- prachem zaváté zápisky z hraní

Myšáci jinde na českém webu
- na rpg foru je prehistorická diskuze, většinově k první edici (i v roce 2020), ale stojí to za prolistování (něco z toho přidávám i níže)
- Lomax - jeden český blog, kde je mix zápisků z hraní, částečného překladu a konverze do Fate...
- Conlainovi zápisky z hraní (první edice): 1, 2, 3
- LarpPard - další prachem zavátý záznam, o tom, že se Myšáci kdysi hrávali a vznikli nějaké pokusy o vysvětlení pravidel a překlady
Autorská citace #61
4.3.2016 19:55 - Shako
Naoki: Ok, asi by to prošlo i v 6 lidech... ale dám tedy vědět, kdyby někdo odpadnul.
Autorská citace #62
6.3.2016 15:34 - Shako
Díky všem za hru - jedna z těch nejkomičtějších MG, které jsem hrál (smáli jsem se v jednom kole). Určitě časem bude další hraní, nejpozději někdy v létě (po GC).
Autorská citace #63
6.3.2016 16:56 - Demonica
Taky díky za hru, moc jsem si to užila :)
Autorská citace #64
6.3.2016 17:03 - sirien
jj, super.

Hra, teda; ze systému musím přiznat jsem trochu rozpačitej. Na jednu stranu má některé fakt hezké vychytávky (jako třeba to plánování akcí...), na stranu druhou mi přijde, že pro hru tohodle stylu je Burning Wheel základ poněkud přestřeleně složitej a docela chápu, proč lidi co znám hrajou MG setting v jiných systémech; většina věcí, která tam je (různé ty traits, wises, vzájemné pomáhání atp.) jsou věci, které dneska umí zapracovat hodně systémů okolo, které dají obdobný výsledek, ale jednodušším způsobem. Osobně si umím snadno představit přenesení těhle věcí do Fate nebo Gumshoe. (EDIT: resp. "Gumshoe inspired" řešení, ne přímo přenesení /EDIT)

Otázka je, jestli ten systém těch soubojů atp. skutečně pak ve hře dělá takovej přínos navíc - asi bych si to musel nahrát trochu víc, abych si udělal pevnej názor, ale popravdě k tomu jsem dost skeptickej. Zejm. potom, co jsme proplánovali několik kol souboje, načež Almi odpálil combo (které, technicky, mohl spustit kdokoliv kdykoliv), které celý ten souboj doslova smetlo v jediné akci. To samozřejmě nemusí fungovat v konfliktech kde je víc stran než jeden velkej enemák, ale jestli to pak má fakt takovej coolness navíc nevim.

K tomuhle fun fact: cestou domů se mě Cemi ptala, proč pro MG někdo vytvářel tak složitej systém, tak sem jí musel vysvětlit že ten systém neni jen pro MG a že ta složitost byla původně určená pro jiné účely.
Autorská citace #65
6.3.2016 18:49 - Vojtěch
Díky všem za spoustu zábavy myši stály za to, BW mi bohužel nesedl, i když be Kachnozpytu by to asi nebylo ono.
Autorská citace #66
6.3.2016 19:12 - Gurney
Já měl za to, že Mouse Guard je zjednodušená verze Burning Wheel...
Autorská citace #67
6.3.2016 19:40 - sirien
Gurney: no... je, no. Jenže BW samotnej má základní úroveň složitosti tak vysoko, že i jeho zjednodušená verze není v některých místech úplně to na co je běžně člověk u zjednodušenejch systémů zvyklej.

V tomhle případě jde konkrétně o zachování 4 různých možných akcí v konfliktu (útok, obrana, finta, manévr), které se vyhlašují na 3 tahy dopředu a které mají navzájem rozdílné chování (tj. útok proti útoku se chová jinak než útok proti obraně, o fintě ani nemluvě).


Vojtěch tak jen pro přehled, on Burning Wheel je docela robustní systém který byl ale původně navržený pro dost odlišné účely, než je Mouse Guard. Konkrétně pro systémovou simulaci Tolkienovské fantasy. V čemž je pokud vím podle všeho velmi dobrý (pokud to je to co chceš natolik, aby se Ti vyplatilo do toho systému investovat čas - tj. na one-shot to za to asi nestojí, na kampaň to je k úvaze; bohužel ten "entry cost" na naučení je značnej)

Nicméně použití BW pro MG je podle mě docela případ "tady je můj super-oblíbený systém, tak tuhle rvu narvu na tenhle systém, protože ho mám hrozně rád, i když to možná není úplně nejlepší nápad ever..."
Autorská citace #68
6.3.2016 20:47 - Vojtěch
Jo, na tomhle se asi shodneme. Pro MG se myslím daleko víc hodí nějaký z těch jednoduchých systémů, klidně i z dětských RPG, nebo nějakých vyprávěcích hříček.
Autorská citace #69
6.3.2016 20:59 - Shako
sirien píše:

Hra, teda; ze systému musím přiznat jsem trochu rozpačitej. Na jednu stranu má některé fakt hezké vychytávky (jako třeba to plánování akcí...), na stranu druhou mi přijde, že pro hru tohodle stylu je Burning Wheel základ poněkud přestřeleně složitej a docela chápu, proč lidi co znám hrajou MG setting v jiných systémech; většina věcí, která tam je (různé ty traits, wises, vzájemné pomáhání atp.) jsou věci, které dneska umí zapracovat hodně systémů okolo, které dají obdobný výsledek, ale jednodušším způsobem. Osobně si umím snadno představit přenesení těhle věcí do Fate nebo Gumshoe. (EDIT: resp. "Gumshoe inspired" řešení, ne přímo přenesení /EDIT)


Jak jsem říkal na hře - pokud setting neznáš, tak je přenos do jiných pravidel spíš komplikace navíc než ulehčení. Navíc je tam z pohledu GM spousta pěkných vychytávek, které z pohledu hráče na oneshotu moc nepochytíš...
Ale tak z pohledu hráče už tam toho zase tak moc není - jakože třeba tak 80%-90% toho se do hry dostalo. Takže jak to jednou pochytíš, tak už vcelku není problém s tím hrát... Imho tak drtivou většinu pravidel dáš do 2-3 sezení a pak už jen piluješ detaily - měl jsem nějaké problémy ohledně toho, jak hrát weather wachter skill + nějaké ty odměny + vyhodnocování konfliktů.

Když jsem nad tím potom přemýšlel, tak vlastně jsem to nikdy neviděl hrát nikoho pod jiným systémem... tak nevím, jestli to není jen nějaká bublina, že to lidi hrajou na něčem jiném. ;-) Ale rád to někdy vyzkouším.

Almiho kombo: Ano, kdykoliv se ti povede dostat do situace, že soupeř nebrání a ty máš možnost zdvojnásobit kostky, tak dává gamistický smysl to udělat... :) V tom asi nevidím problém... v dlouhodobém příběhu tě limitují nějaké věci jakože nikdy nevíš, že todle je tvůj poslední boj a že příště opět dostaneš správný bonus a zařezává tě ta "tapnutá" nature... (obnovuje se 1x nature/družina/sezení). Žádný tento efekt na oneshotech neprojeví, takže to možná působilo přehnaně silně.

Což mi připomíná, že pro oneshoty zvažuju vynechat 2 pravidla, z čehož první je právě to tapování nature. A pak ty konflikty. Obojí jsou sice pěkné mechaniky, ale ze zkušeností to ocení tak max polovina hráčů. Zbytek to buď neocení a nebo nepochopí....


Ad Cemi: Proto jsem tam měl ty BW, abychom si ujasnili tu složitost. :)


sirien píše:
Nicméně použití BW pro MG je podle mě docela případ "tady je můj super-oblíbený systém, tak tuhle rvu narvu na tenhle systém, protože ho mám hrozně rád, i když to možná není úplně nejlepší nápad ever..."


Nemám nic proti rpg s hromadou pravidel a zajíděl jsem to ve skupině deskovkářů (Trohat, Smaug,....), takže jsem možná zaujatý. Ale za mě tam spousta věcí perfektně pasuje... ale rád to někdy vyzkouším na něčem příběhovější (třeba ten Fate).
Autorská citace #70
7.3.2016 09:36 - Cemi
Taky moc díky za hru, rychlá rota na kačerech byla epická! :)
K tomu systému - přijde mi to v poho, akorát jsem původně nepostřehla, že to byl systém na něco jiného. Takže jsem se snažila představit si, jak si někdo řekl "hej, budem si hrát na myšáky" a vytvořil tohle. :D
Autorská citace #71
7.3.2016 10:19 - Shako
Cemi píše:
Takže jsem se snažila představit si, jak si někdo řekl "hej, budem si hrát na myšáky" a vytvořil tohle. :D


Ne, myslím, že ten příběh začíná trošku jinak. Pokud jsem to správně pochopil, tak to bylo něco ve stylu:

David Peterson (ilustrátor): Hej, pojďme udělat nějaký svět, kde nebudou lidi, ale jen malá zvířátka... jak malé to zvíře může být, aby to fungovalo? Jo, myš je dobrá. Zkusím to zpracovat do komixu.

O pár komixů později vznikl někde nápad z toho udělat rpg...

Někde se pak potkali Luke Crane (který vytvořil několik rpg, založených na BW) a David Peterson... nějak to spolu probrali a vzniklo z toho, že Luke upraví ten svůj systém, aby pasoval na svět myšáků a David zase, že nakreslí pár obrázků přímo k tomu rpg.

Pak to vydali (jen příručka) a mělo to nečekaný úspěch, takže udělali ještě dotisk (krabice). Pak to stejně pár let nešlo sehnat, tak vydali druhou edici, které spíš jen lehce dopilovali a udělali pár nových obrázků. Nejsou tam výraznější změny ala třeba DnD edice...


Na závěr ještě jeden myší kočár/vozataj. :-D


A pro Almiho ten námořník, který může za to všechno, co se děje v tom pirátském příběhů... Já si ty piráty nevymyslel - oni tam fakt jsou nebo aspoň ten jeden, u kterého se nedá popřít, že je to ikonický pirát.
Autorská citace #72
7.3.2016 10:30 - Shako
Jo a když jsem u té rychlé roty, tak tady je od 3:10 ikonická scéna, speciálně pro Siriena, který to koupil tentokrát. :-D
Autorská citace #73
8.3.2016 13:27 - Almi
Děkuji všem převelice, bylo to super! Kačeři se mi líbili.. Shako mne svou "no pure mode" hrou (i bez medoviny) též překvapil a zápletka byla hezká, nápaditá a dávala možnost se hodně vyřídit při řešení = ideální one shot.

ad. kombo: Souhlasím s tím, že pro one shot by to chtělo asi trochu upravit a to i přesto, že mi dokonale napadali kostky a spálil jsem do toho absolutně vše (Persona i fate bod) právě za účelem, abych to vyřešil v jediným hodu a dosáhl tak svého příběhového cíle :)

Shako: Pirát je úžasnej! :D
Autorská citace #74
8.3.2016 14:13 - Shako
Almi: Všechny nápady na přidání dalších kostek, které mi přišli na hraně (nebo těsně za hranou toho, co do daného skillu ještě patří) jsem pouštěl z vědomím toho, jaké nápady "na hraně" máme neustále u používaní background u 13th, když to GMuješ ty. :-D

No purist mode - jste nějak vystrašený z těch hraní ToC. :) A to jsem jich nevedl zase tolik...
Autorská citace #75
9.3.2016 12:22 - Shako
Takhle nějak vypadlo vyjednávání myší hlídky s kachnami o převozu. :)

Autorská citace #76
9.5.2016 15:33 - Shako
Hledám obrázek pro ukázkové hraní na Gameconu a našel jsem todle, tak se musím s vámi podělit. :)

Autorská citace #77
9.5.2016 17:24 - Vojtěch
Kachnozpyt opět prokazuje svou užitečnost!
Autorská citace #78
9.5.2016 17:54 - sirien
Stále si stojím za tím, že by se Myší državy mohly změnit v Myší Impérium a rozdrtit lasičky na prach, kdyby se vláda odhodlala k podpoře pokročilých bojových taktik a vytvořila těžké úderné jednotky pancéřovaných zelených věcí doprovázených údernými kachními letkami.
Autorská citace #79
9.5.2016 19:32 - Vojtěch
jo, pos*** lasičky ze vzduchu... to zní jako plán, který by tvého myše nadchnul :D
Autorská citace #80
14.5.2016 00:56 - Kostivít
sirien píše:
Stále si stojím za tím, že by se Myší državy mohly změnit v Myší Impérium a rozdrtit lasičky na prach, kdyby se vláda odhodlala k podpoře pokročilých bojových taktik a vytvořila těžké úderné jednotky pancéřovaných zelených věcí doprovázených údernými kachními letkami.

Možná je problémem to, že raději drží korbel než meč..........
viz: http://www.mouseguard.net/world-guide/characters/
Všimněte si kolik z nich drží zbraň a kolik vlastní hrneček

(Chápu, že jde jen o postavy z komiksu v určitém okamžiku, ale stejně bych čekal více ozbrojenců.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092689990997314 secREMOTE_IP: 18.233.223.189