Produkty

ShadoWWW
6.5.2015 16:54
Autorská citace #21
5.6.2015 02:43 - sirien
Colombo píše:
z toho, co na NZ dostávám jako PhD student

Když kamarádka z Čech dělala PhD v Německu, tak si tam žila v pronájmu malého 3+1, každý víkend jezdila do Prahy, každý týden jsme tam pořádali filmový večer při kterém jsme zrušili jídlo z restaurace, flašku whiskey a hromadu junkfoodu a ona si k tomu ještě vpohodě zvládala šetřit na auto. (a to u nákladů co tam na ní ta škola měla radši ani neuvažuju to, že za jedinej měsíc zvládla propálit víc sekvencí na super-moderním zánovním MRI stylem "ad hoc kdy se mi chce, kolik se mi chce", než kolik jich má povolený celý ročník FBMI dohromady na jeden semestr. A to v podstatě doslova. O jinejch přístrojích ani nemluvě)

Tohle není ani tak otázka ceny jako spíš toho, že si školy v ČR nevážej PhD studentů a jak mizerně je platěj :)
Autorská citace #22
5.6.2015 03:04 - Colombo
Tak takhle růžové to na NZ zas není... Austrálie se má mnohem líp, ale zas tu na Australany všichni nadávají jako na zasrané rasisty.
Autorská citace #23
5.6.2015 03:23 - sirien
Australani na sebe taky nadávaj jako na zasraný rasisty :D Ale popravdě nějak moc rasistický nejsou, jen nemaj rádi nežádoucí imigranty (což se v jejich přecitlivělosti chápe jako "rasismus") plus sou totálně alergický na číňany (protože jim tam pořád zkoušej všechno zkupovat a Čína je vůči AU ekonomicky dost agresivní, ale zároveň to je pro AU nejvýznamnější obchodní partner)
Autorská citace #24
5.6.2015 09:23 - Shako
Gurney píše:
Njn, když ti mladí nemají žádný respekt k tradicím, tedy vlastně Dračímu doupěti, a místo aby dělali českým tvůrcům radost (a obsah do jejich her), hrají moderní zápaďácké hry...


:-D :-D

ShadoWWW píše:
Marketingově to dává větší smysl než dobrodružství vydaná knižně*. Protože:
...
...


Jasný, rozumná hypotéza. I když si myslím, že o tom to není. Je to spíš o zkušenostech s přípravou dobrodružství a schopností je tvořit, což je spíš závislé na délce hraní než přímo na věku hráče.

Pak je taky otázka, zda hraješ publikovaná dobrodružství, tak jak jsou napsána a nebo si je upravuješ dle svých potřeb.

Za mě je to ještě hodně otázka settingu/žánru.

sirien píše:

Jenže když si to koupí celá skupina, tak to neni 20, ale 5.
A to be fair: pokud stabilní skupina hraje dlouhodobě spolu, tak pokud GM neni někdo koho prachy fakt netrápěj tak je asi fér, aby si to nějak šábli, že...


Na tom nepoměru českých a západních poměrů není nic objevného. Chtělo by to spíš nějaký průzkum, kdo si tady v ČR kupuje připravené dobrodružství... tedy, když pomineme ten fakt, že jich v posledních letech moc nevyšlo.

Teorie o tom, že by se hráči měli šábnout o náklady na příručky a dobrodružství je zajímavá. :-D Přiznám se, že mě dosud nenapadlo nad tím takhle uvažovat. Asi je to tím, že moje nejstabilnější skupina se dělí na dvě poloviny - ta první má doma většinu příruček toho, co jsme kdy hráli. Ta druhá nemá ani jednu. Možná by se tam dala najít nějaké korelace podle typů hráčů. Ale nevzpomínám se, že by to někdy někomu přišlo divné a nebo, že by to chtěl nějak řešit. No, a s Almi je to spíš ten druhý případ. :-D
Autorská citace #25
5.6.2015 09:59 - ShadoWWW
Shako píše:
I když si myslím, že o tom to není. Je to spíš o zkušenostech s přípravou dobrodružství a schopností je tvořit, což je spíš závislé na délce hraní než přímo na věku hráče.

Je to nejen o zkušenostech tvořit, ale o celkových zkušenostech skupiny s danou hrou. Žádné první dobrodružství není dokonalé, ale nezkušení hráči mají obvykle také malé nároky. Se zkušenostmi narůstá kvalita i nároky. Jediná rada je: pravidelně se scházet k hraní a pořád tvořit.

Shako píše:
Chtělo by to spíš nějaký průzkum, kdo si tady v ČR kupuje připravené dobrodružství... tedy, když pomineme ten fakt, že jich v posledních letech moc nevyšlo.

Nemá to tu tradici. Ani nákup, ani tvorba. Proč česká dobrodružství obvykle platilo "Za málo peněz málo muziky," i když třeba Tarie se imho vymyká. Ale i ta má velmi malou produkci.

Novým českým trendem je dělat systémově neutrální dobrodružství. Nejsem si jistý, že je to dobře, protože ve světě mají úspěch dobrodružství navázané na konkrétní hru, což hru zpětně obohacuje a rozvíjí. Pathfinder Path přivedlo k Pathfinderu velmi mnoho hráčů a Paizo dodnes vidí PP jako svou vlajkovou loď (a pravidla hry jen jako doplněk k PP). Wizardi taky berou Příběhovou linii (obdoba PP) za důležitou; kromě ní teď nic nevydávají, i když PL přesahuje i do počítačových her a románů.

Kdo kupuje dobrodružsví? Myslím, že hlavně fanoušci zahraničních RPG. Ale pro 5e vychází hafo doplňků a dobrodružství i od fanoušků. Jak rozproudit produkci dobrodružství v Česku? To je námět na diskuzi.
Autorská citace #26
5.6.2015 10:06 - ShadoWWW
Ještě dodatek: ono je taky rozdíl tvořit pro domácí skupinu a pro veřejnost. Pro domácí skupinu má GM obvykle nějakou kostru, kterou upravuje dodle podnětů hráčů. Napsat dobrodružstv pro veřejnost tak, aby se nerozpadlo po první hodině hraní vyžaduje hodně zkušeností. Je to prostě odlišné.

Napsat celé tažení pro veřejnost je imho extrémně složité. Jako nejschůdnější mi přijdou dobrodružství typu one page dungeon. Ty se ale v jisté části české RPG komunity nenosí, když to řeknu kulantně. Navíc jsou obvykle žánrově specifické (čti: určené pro hry typu D&D, neplést s DrD2).
Autorská citace #27
5.6.2015 10:13 - ShadoWWW
Docela pěkný generátor 5e dungeonů.
Autorská citace #28
5.6.2015 11:40 - York
ShadoWWW: Různé hry jsou různé vhodné ke hraní předpřipravených dobrodružství. A typicky ty, co jsou na to velice vhodné, fungují nejlépe, když je to dobrodružství psané hře na míru a nikoliv systémově neutrálně.

A to je přesně to, co tady už dlouho říkám: Nemáme tu teď žádnou přiměřeně rozšířenou hru, která by stavěla právě na modelu vydávání kvalitních dobrodružství.


Obecně v designu RPG cítím dva silné trendy: Jeden, který staví hru tak, aby dobře fungovala s minimem přípravy či zcela bez ní (kreativní improvizace v průběhu hry). A druhý, který naopak z kvalitní přípravy maximálně těží.

Nejsou to disjunktní kategorie, takže třeba Fate, jehož core příručka se v podstatě celá točí kolem hry (a její tvorby) bez oficiálních dobrodružství, samozřejmě v pohodě umožní něco takového odehrát, a naopak třeba DnD nebo Pathfinder nemají problém s improvizací. I přes to ale dává celkem dobrý smysl improvizovat spíš ve Fatu a dobrodružství vydané pro Pathfinder hrát spíš v pravidlech Pathfinderu, ty hry jsou na to prostě stavěné.
Autorská citace #29
5.6.2015 14:06 - Shako
ShadoWWW píše:
Novým českým trendem je dělat systémově neutrální dobrodružství. Nejsem si jistý, že je to dobře, protože ve světě mají úspěch dobrodružství navázané na konkrétní hru, což hru zpětně obohacuje a rozvíjí.


Systémově neutrální dobrodružství od fanoušků dávají smysl v českých poměrech.
Ale přesně opačná je situace u dobrodružství pro DnD (zejména třeba 4e) nebo PF - tam to vydat bez systémové implementace (tedy statistik jednotlivých monster, popisů pastí) je naprostý nesmysl, protože to nebude "take and play", takže tím zabiješ tu hlavní výhodu, která vydávaná dobrodružství mají.
Autorská citace #30
5.6.2015 14:31 - Vojtěch
Nah, Pathfinder monstra a NPC až na nějaké unikáty jde vytáhnout z free appky na mobilu, nebo přímo z referenčního dokumentu, takže konvertovat jde snáz, než by ty hrůza statbloky napovídaly. Akorát CR bude asi divoké.
Autorská citace #31
5.6.2015 14:44 - Shako
Vojtěch píše:
Nah, Pathfinder monstra a NPC až na nějaké unikáty jde vytáhnout z free appky na mobilu, nebo přímo z referenčního dokumentu, takže konvertovat jde snáz, než by ty hrůza statbloky napovídaly. Akorát CR bude asi divoké.


No, když ti určím předem, co je to za typ potvory a jaký to má lvl, tak už si to dohledáš. Ale ne, když napíšu, že je to nějaká náhodná banda hrdořezů, která ma skupinku dobrodruhů hodně potrápit v boji (pak už musíš trošku vědět, co má daný systém za potvory a jak stavět encounter) nebo popíšu nějaké monstrum, které neodpovídá žádnému běžné používanému tvorovi. A nebo popíšu nějaké speciální schopnosti, jejiž ekvivalent (pokud existuje) bys musel dohledávat v pravidlech.
Autorská citace #32
5.6.2015 15:21 - ShadoWWW
Shako píše:
Systémově neutrální dobrodružství od fanoušků dávají smysl v českých poměrech.

Docela by mě zajímalo, jak moc se ta "nesystémová" dobrodružství hrají. Jo, docela dost jich je v Drakkaru, ale skutečně je pak někdo hraje? A zaplatil by za ně dostatečný počet lidí? Dosavadní komerční dobrodružství byla vždy s aplikacemi k DrD.

Právě že česká "nesystémová" dobrodružství musí nutně trpět neduhem "dodělej si doma" a IMHO je nutné mít dobrou znalost pravidel konkrétní hry, možná větší než u PF, kde je těch pravidel sice řádově víc, ale existují hromady aplikací, webových kompendií, fór apod., které to výrazně usnadňují.
Autorská citace #33
5.6.2015 15:36 - sirien
To je divná otázka. Zaplatil by někdo za Drakkar? Za Kostku? Za RPG F?

Všechny ty tři věci jsou dost rozdílné, přesto všechny tři stojí na modelu volného obsahu a to na obou stranách - na výstupu i na vstupu. Pokud bys to změnil, tak nemůžeš očekávat, že ta věc zůstane stejná. Psali by tam jiní lidé jinak.

To máš jako s OG na srazech a conech obecně a OG na GC - ten přístup k té hře se není tím, že to je placená aktivita. Vznikají tam limity (např. časové) a minimálně pocitové závazky (např. kvality). Na pohled podobné, ale ten rozdíl tam nakonec cítíš.
Autorská citace #34
5.6.2015 15:44 - ShadoWWW
Nemyslel jsem za Drakkar, ale za nesystémové dobrodružství.
Autorská citace #35
5.6.2015 15:45 - Vojtěch
Shako - toto platí pouze pokud je dobrodružství pečlivě balancováno. Pokud na CR hledíš jen jako na ukazatel přídělu gp a XP a prostě to tam pošleš, tak tě to fakt tolik netrápí jestli je CR=družiny.
Autorská citace #36
5.6.2015 16:25 - Shako
Vojtěch píše:
Shako - toto platí pouze pokud je dobrodružství pečlivě balancováno. Pokud na CR hledíš jen jako na ukazatel přídělu gp a XP a prostě to tam pošleš, tak tě to fakt tolik netrápí jestli je CR=družiny.


Nevím, jak ty. Ale to byl můj největší problém, když jsem dělal svoje dobrodružství pro DnD 4e - jak nějak balancovat encountery. I přes všechny výhody, které 4e má. Ikdyž hlavní dva zdroje problémů byli spíš nekompletní družina a absance pořadných dungeonů, což rozbíjelo některé mechaniky.


ShadoWWW píše:

Docela by mě zajímalo, jak moc se ta "nesystémová" dobrodružství hrají. Jo, docela dost jich je v Drakkaru, ale skutečně je pak někdo hraje?


Nějaké dobrodružství v Drakkaru jsem četl. Většina z nich mi nesedí. Ale pamatuju si tam jedno fakt pěkné - maškarní bál na hradě. Hrál jsem ho nakonec dvakrát - jednou z toho jako opravdu povedený horor na Dreadu (takže téměř nulová příprava nebo úprava toho dobrodružství). Takže věřím, že pro nějaké málo pravidlové systémy je tydle dobrodružství můžou hodit. U zbytku je to dodělej si sám.

Pak jsem pročetl nějaké náměty na dobrodružství, co jsou na kostce - tuším, že hlavně Alnagovi předklady od RDL. Jedno jsem i zahrál. Pár dalších mám vyhlídnutých, až budou pasovat do nějaké kampaně nebo budu potřebovat nápad na oneshot.

Ale většinou si z toho beru hlavně inspiraci. Zbytek už doladím podle sebe, včetně statistik pro protivníky.

Úplně bych to nezatracoval, ale není to nic za co bych chtěl platit. Ale to je dáno hlavně tím, že kvalita velmi kolísá.
Autorská citace #37
5.6.2015 16:49 - Vojtěch
Já to myslel tak, že prostě to holt bude +/- 1 nebo tak nějak a v celku to dopadne. Zkušenější DM už to většinou nějak doladí. Horší to mají začátečníci. Zrovna 4E je asi ale extrém balancování všeho.
Autorská citace #38
11.6.2015 22:23 - ShadoWWW
Fantasy Grounds právě uvedl akci: -30% na všechny produkty. Je to docela výjimečné. Za celých 7 let, co vlastním několik licencí, nikdy nic takového nebylo.
Autorská citace #39
12.6.2015 20:58 - ShadoWWW
Přidal jsem 3 nová videa lépe vystihující tvorbu postavy ve FG a snad i s lepším zvukem. Další videa přidám snad ještě o víkendu.
Autorská citace #40
15.6.2015 23:06 - ShadoWWW
Přidána další dvě videa.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089671850204468 secREMOTE_IP: 3.235.139.122