Produkty

sirien
21.2.2016 07:54
Jeskyně a draci (před vydáním)
Jeskyně a draci jsou projekt vydání DnD 5e v češtině* pod nakladatelstvím Mytago

* resp. hry DnD 5e co nejpodobnější, vzhledem k tomu, že licenčně je k dispozici pouze část textů DnD příruček. J&D budou ale s DnD 5e a jeho příručkami najisto zcela kompatibilní "oběma směry".

PŘEDPRODEJ UŽ PROBÍHÁ!

PJ craft JaD rozhovory se sirienem


Recenze
.

Eventy
.


Rozcestník mimo Kostku

Týmový rekord v délce nespaní v týdnu před odevzdáním byl:

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
24 hodinkladné body1
36 hodinkladné body5
48 hodinkladné body2
60 hodinkladné body2
72 hodinkladné body5
84 hodinkladné body1
96 hodinkladné body0
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
1.9.2017 20:54 - ShadoWWW
Přesvědčení prosím dále rozebírejte ve vlastním vlákně.

Zde bych rád prodiskutoval nové téma. V Česku je často představa, že D&D je hlavně o boji, životech ("HáPéčkách") a figurkách. Není se co divit, tento trend byl od třetí edice stále silnější a v Česku se DnD začalo hrát zejména od třetí edice.

5E se snažila vrátit zpět k bezfigurkovým bojům, nebo lépe řečeno, aby figurky nebyly u bojů nutnost. Překvapilo mě, že to docela uspělo a vytvořilo zcela nový herní termín "Theater of the Mind" (něco jako "Divadlo představivosti"?).

Jde o to, že se nehraje na čverečkovém herním plánu, v boji se nepočítá každý sáh (5 stop), hráči se snaží barvitě popisovat své akce a PJ se snaží hráčům vycházet vstříc, pokud nejde o nějaký zcela nelogický kix. Není podstatné, jestli je hráč od nepřítele 5 nebo 6 čtverců. Prostě je "ve vzdálenosti, ze které může na nepřítele naběhnout a zaútočit na blízko". Na postavy útočí nepřátelé a není nutné řešit přesné postavení. Vše se odehrává na bázi popisu.

Vychází tomu vstříc i samotná pravidla 5E. Konkrétně části Posuzování oblastí účinku a Zacházení s davy na str. 249 v Průvodci Pána jeskyně. A hráči hrající stylem Theater of the Mind si ta pravidla velmi pochvalují.

Jsem si jistý, že na poli RPG nejde o nic převratného, ale z hlediska DnD jde o relativně velký fenomén od vydání 5E. Překvapilo mě, že až tak velký. Tedy hráči hrající přes Fantasy Grounds nebo Roll20 na tento styl nehrají, protože na obrazovce s automatizací těchto programů se hraje na herním plánu docela snadno, ale v hraní naživo se tento fenomén rozléhá docela dost.

Řeší se to dost na podcastech, nějaké informace lze najít i zde, zde nebo zde.

Co si o tom myslíte? Měly by JaD taky tento trend nějak postihnout? (Třeba nějakou speciální kapitolou nebo tak něco?)

Co vím, tak tým Mikea Mearlse chce tento styl hraní v 5E dále posilovat.

EDIT: Vyjádřete se prosím v anketě, co jsem vytvořil k této diskuzi, nebo lépe, kdybyste se mohli vyjádřit i přímo v diskuzi.
1.9.2017 21:34 - sirien
Naoki píše:
No podle vedlejší diskuze co probíhá tak jak je to zatím postavené to očividně moc nefunguje

Spíš to spousta lidí nechápe, odmítá přijmout ten systém nebo pozadí a kontext z něhož vychází nebo se s ním nezvládá ztotožnit :)
1.9.2017 21:35 - Xyel
Anketu nevidím, ale za mě -
anketu nevidím, asi koukám špatně;
hrajeme tak odjakživa, nejsem si jist ja to podchytit v knize a pravidla 5E jsou s tím velmi kompatibilní;
hrál jsem tak i na roll20 (ne jako DM), kde se na screen dávalo jenom tématické pozadí a pak se hýbalo tokeny pro hrubé zachycení situace v boji, jinak vůbec - a docela to fungovalo.
1.9.2017 21:41 - Merlin
Hraju na plánu s figurkami a vyhovuje mi to. Nicméně si umím představit i hru bez. Ve vlaku, na výletě atd. super
1.9.2017 21:42 - sirien
ShadoWWW píše:
Překvapilo mě, že to docela uspělo a vytvořilo zcela nový herní termín "Theater of the Mind"

Ále simtě... tenhle termín je:
- ve skutečnosti součástí běžné angličtiny (není úplně obvyklej, ale existuje)
- byl používanej kolem RPG už dřív (kolem WW her třeba - zejména tam kde se překrejvaly RPG a larpy, ostatně i "Mind's eye theatre" na to lehce odkazuje)
...DnD se jen rozhodlo jít stejnou cestou, tak si ten termín vzalo k sobě :)

ShadoWWW píše:
hráči se snaží barvitě popisovat své akce a PJ se snaží hráčům vycházet vstříc, pokud nejde o nějaký zcela nelogický kix.

Už nějakou dobu mě docela zajímá, jak moc při tvorbě tohodle Mike&spol studovali Fate a jeho zóny.

Každopádně to je v podstatě formalizace toho, jak mnoho skupin hrálo (i to 3.5e... osatně jedny z velkých hateů 4e byly právě že ta hra bez plánu a figurek odmítá jakkoliv fungovat)

Tj. podle mě nejde ani tak o fenomén v DnD a DnD komunitě jako spíš o to, že si Wizardi laskavě začali po deseti letech zase všímat, jak se DnD vlastně hraje a co hráči fakt chtějí mít přímo v pravidlech, aby si to nemuseli patlat houserulama na koleni.
1.9.2017 21:54 - LokiB
ShadoWWW píše:
V Česku je často představa, že D&D je hlavně o boji, životech ("HáPéčkách") a figurkách


O boji, životech je DnD stále, co se tohoto tématu týče.
Rozvolnění soubojového systému, resp. mechanik kolem pohybu a situování postav mi přijde, že je trendem všude, 5E na tento vlak, naskakuje a nabízí to, jak jsou na to hráči zvyklí odjinud.
Přechod z 3xE / 4E je pro hráče, kteří nakoupili battlematy a figurky (nemám jich kolem moc, vlastně z naší družiny jsem do toho šel jenom já :)) je to trochu k povzdechu, ale jinak mi to nevadí.

EDIT: jo, abych nezapomněl, 5E souboják, co se pohybu a možností týče, mi dost připomíná Savage Worlds ;) Včetně mechanik jako "prone zdarma a vstávání za část pohybu", "rozdělení pohybu mezi akcemi", atd.
Ale tak ono to tak má víc systémů, že ano

Hraní s figurkami je taková klasika ... člověku, když před sebou vidí nakreslenou mapu a rozestavené figurky, to dává pocit "jo, hrajeme RPG" :)
Docela dobře hrajeme i bez toho ... mám však většinou pocit, že to pak spoluhráči berou trochu jako "neplnohodnotné". Jako by něco chybělo - i když v 5E taktická stránka hry byla omezena.
1.9.2017 21:59 - Log 1=0
Upřímně? Překvapuje mne, že vůbec zvažujete možnost, že by nezahrnovala. JaD evidentně necílí na lidi, co ve velkém sledují zahraniční RPG scénu a věci kolem. A ti ostatní těžko budou prolézat web a kupovat si figurky na amazonu, palcový čtverečkový papír atd. Maximálně dojdou ke kompromisu, načrtnou si mapu od ruky a vezmou kostky místo figurek.
A nevím, jak je Mytágo ambiciozní, ale nemyslím, že bude prodávat vlastní sady pajduláků.

Zkrátka čekal jsem TotM jako základní stav, a případné figurky jako rozšíření.
1.9.2017 22:30 - LokiB
Log: Paper minis jsou stále v kurzu a udělat sadu (jako to má třeba i Order of the Stick) není až taková darda jako je tomu u standardních figurek
1.9.2017 22:36 - sirien
Reversible Battlemap koupíš dneska vpohodě i u nás. Věř mi, mám doma dvě, Gurney a zbytek našeho Brněnského gangu mají minimálně po jedný a pro GC sme jich rok a něco zpátky koupili asi 40 (a divil bych se, kdyby těch pár set hráčů co to na GC vidělo nezvedlo aspoň trochu zájem...)

A figurky k nim nepotřebuju, bohatě mi stačí do tý mapy črtat fixama. I když popravdě já sám radši používám normální tokeny (jakože radši než figurky, s figurkama je bordel všude okolo, vyžadujou místo... tokeny se prostě shrnou a je klid a názorný sou v podstatě úplně stejně).
1.9.2017 23:01 - ShadoWWW
Překvapilo mě to v podcastu, kde byl fanoušek, co měl stovky figurek, dokonce backoval i Kickstarter Dwarven Forge. A pak si uvědomil, že do toho dal tisíce dolců a pořád naráží na situace, že zrovna nemá ty správné figurky v požadovaném množství. Přirovnal to k Magicu: můžete mít libovolné množství karet, ale stále potřebujete další. Slova jako "Tento skřet bude jako ghúl" nebo něco podobného byla kontraproduktivní, protože ta figurka vůbec jako ghúl nevypadala a měla tak vypadat (proto ji taky za drahé penízekupoval). A pak zkusil hrát bez figurek a fungovalo to pro něj překvapivě lépe. V ToM měl tolik nestvůr, kolik si řekl. Navíc každá nestvůra stejného typu mohla být jiná. Každého skřeta mohl popsat jinak a hráči si ho představovali jinak.

Pak si pohrával s myšlenkou, že by všechny figurky prodal. Promýšlel to dlouho, několik měsíců, protože věděl, že jakmile je prodá, už je nikdy nebude mít zpět (musel by za ně utratit ještě mnohem víc). A pak se jednoho dne rozhodl, že je prodá, a prý to byl strašně osvobozující pocit. Zjistil navíc, že není sám, že ToM hraje v DnD 5E celá řada lidí a stále víc.

To je samozřejmě příběh jeden z mnoha. Každý, kdo hraje ToM, k tomu má asi jiné důvody. Ale ti lidi nejen že ignorují přesné postavení, ale i přesné dosahy kouzel a dostřely zbraní. Dělají to od oka, něco jako zóny ve Fate.

sirien píše:
Už nějakou dobu mě docela zajímá, jak moc při tvorbě tohodle Mike&spol studovali Fate a jeho zóny.

Psali o tom v jednom L&L, že Fate byl pro ně jedním z těch velkých inspiračních zdrojů.
1.9.2017 23:10 - ShadoWWW
Log 1=0 píše:
Upřímně? Překvapuje mne, že vůbec zvažujete možnost, že by nezahrnovala.

Otázka je spíš nakolik to tam dávat. Když vezmu příklad: základní soubojový systém DrD je určitě víc ToM než rozšířený. DnD 5E má nějaká pravidla, co jsem zmínil výše a jsou dělaná speciálně pro ToM. Zmínit se tam o možnosti zón ala Fate? Dynamice kol? A tak podobně.
2.9.2017 10:49 - Skaven
Log 1=0 píše:
Upřímně? Překvapuje mne, že vůbec zvažujete možnost, že by nezahrnovala. JaD evidentně necílí na lidi, co ve velkém sledují zahraniční RPG scénu a věci kolem. A ti ostatní těžko budou prolézat web a kupovat si figurky na amazonu, palcový čtverečkový papír atd. Maximálně dojdou ke kompromisu, načrtnou si mapu od ruky a vezmou kostky místo figurek.
A nevím, jak je Mytágo ambiciozní, ale nemyslím, že bude prodávat vlastní sady pajduláků.


Figurky ani palcový papír nejsou problém, na fantasyobchod.cz máme přehršle obojího...

O hraní gridless se mi líbil tenhle post: https://rpg.stackexchange.com/questions/6297/how-to-reduce-minis-dependence-in-d20-based-games nicméně spíše bych zvažoval, jestli tu variantu nevpašovat do příručky pána jeskyně nebo prostě jen jako oficiální doplňkový materiál. Mám trochu obavy, že takový systém přesouvá docela dost rozhodnutí v boji na PJ (jako nejsi dost daleko, tam nedostřelíš, nemůžeš ho vidět, nedoběhneš tam...)
2.9.2017 11:28 - LokiB
Skaven: no právě, jak jsem pochopil z jiných postů, tak příznivci hraní bez figurek, resp. jen ToM, jak říkají, tak ty věci na PJ tolik nehrnou ... když ho chceš vidět, tak ho vidíš, když tam chceš doběhnout, tak tam doběhneš, dostřelíš atd. mají rádi kolem toho nějaký ten popis, co jsi udělal pro to, abys ho viděl, doběhl tam atd.
tyhle věci je třeba řešit daleko volněji, když to chceš mít jen v představách, protože stejně si to nikdy všichni nepředstaví stejně, takže tvrdá omezení by hru hrozně zdržovala
2.9.2017 14:55 - sirien
Skaven: a přesně takhle to nefunguje. Právě naopak.

Čím víc člověk používá mapy, tím víc věcí musí jak GM tak hráči sledovat a zvažovat. Jak se věci stávají konkrétní, vstupuje do hry víc a víc proměnných - vzdálenosti mezi všemi, vzájemné pozice, mechaniky pracující s konkrétními čísly, zejména dosahy a rozsahy.

Čím víc se věci přesunou do abstrakce, tím méně věcí je ukotvených. V extrému to samozřejmě může vést až k tomu, že pak není moc jisté co kde je, ale to se dá pořešit mapkou dodržující "napkin rule" (cokoliv co se nevejde na zákres na ubrousku je zbytečné a navíc)
2.9.2017 16:16 - Maelik
Log 1=0 píše:
A ti ostatní těžko budou prolézat web a kupovat si figurky na amazonu, palcový čtverečkový papír atd. Maximálně dojdou ke kompromisu, načrtnou si mapu od ruky a vezmou kostky místo figurek.


Anebo vezmou čtverečkovaný papír a budou na něj načrtávat pozice postav a prostředí. Vlastně mě celkem překvapuje, že to tu ještě nepadlo.
2.9.2017 16:39 - sirien
Čtverečkáč je otravnej, lidi na něm maj potřebu počítat čtverečky :D To už můžu rovnou vytáhnou reversible battlegrid.

Popravdě já i na tom battlegridu občas kreslim věci záměrně mimo ten grid - občas trochu zešikma, čáry mimo linie gridu atp., aby mi hráči právě moc nepadali do toho tactical módu. Je to kravina ale mám odpozorovaný, že to fakt funguje.
2.9.2017 17:17 - LokiB
sirien: proč pak máš battlegrid a nestačí ti jen battlepad bez gridu?

pro mě, jakožto GMa, je práce s gridem určitě pracnější ... sháním si (dobrovolně) obrázky, dělám z nich paper-minis, kreslím mapky hradů, podzemí a scén (posledně scénu přepadení vozu kousek od cesty) atd.
odměnou (mi) za to je, že nadpoloviční většinu hráčů to pak baví o něco víc (dle jejich slov), jsou do hry více vtažení (fakt) ... seskupení kolem stolu nad mapou, i když jinak mají tendenci chodit po místnosti a zevlit ... a vyskytuje se o něco málo případů "aha, to jsem si představoval teda úplně jinak (což může a nemusí být mým slovním popisem)

pro JaD bych pravidlově v defaultu práci soubojáku s mapou uvítal. alternativa bez je pak fajn, navíc
2.9.2017 17:26 - sirien
protože tam ten grid mám, kdybych ho chtěl :p

Ve skutečnosti ho občas použiju a zakreslim scénu kde ten čtvereček fakt udává nějakou vzdálenost - a občas prostě ne. Jak se to hodí a jak je nálada a hlavně jak moc chci mít tu scénu taktickou a podrobnou.
2.9.2017 18:27 - Maelik
Sirien píše:
Čtverečkáč je otravnej, lidi na něm maj potřebu počítat čtverečky

No a na battlegridu snad ne?
Sirien píše:
to už můžu rovnou vytáhnou reversible battlegrid.

Právě o tom mluvím: nač kupovat nějakej battlegrid, když úplně stačí čtverečkáč?
Sirien píše:
Popravdě já i na tom battlegridu občas kreslim věci záměrně mimo ten grid

Totéž lze i na čtverečkovaném papíře.
2.9.2017 19:18 - Log 1=0
Maelik píše:
nač kupovat nějakej battlegrid, když úplně stačí čtverečkáč?

Protože je 2,5x menší a mapa v měřítku bude strašně titěrná?
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086422920227051 secREMOTE_IP: 3.90.205.166