Kultura

sirien
21.2.2016 07:54
Jeskyně a draci
Jeskyně a draci jsou projekt vydání DnD 5e v češtině* pod nakladatelstvím Mytago

* resp. hry DnD 5e co nejpodobnější, vzhledem k tomu, že licenčně je k dispozici pouze část textů DnD příruček. J&D budou ale s DnD 5e a jeho příručkami najisto zcela kompatibilní "oběma směry".


Rozcestník mimo Kostku
Oficiální web J&D
J&D na Discordu Mytaga
Facebook J&D
J&D na RPG Fóru
27.5.2019 23:26 - Colombo
Píše:
crowsourcing

To je něco jako holubí pošta, jen s vránami?
22.7.2019 10:28 - PetrH
Tak mám dva roky po avizovaném termínu, není někde ukázka ?
22.7.2019 10:32 - ShadoWWW
V PJ Craftu, v té verzi, co je zatím dostupná jen pro patrony, Ladislav říká, že vesměs hotová je zatím jen Příručka pro hráče. Odhaduje, že všechny příručky (PPH + PPJ + Bestiář, který ale možná bude součástí PPJ) vyjdou příští rok, nejspíš na Vánoce.
22.7.2019 11:09 - Tarfill
A nevíte, jestli mají v plánu hodit do éteru betaverzi pro větší nimrání se v detailech, podobně jak to (ne)udělali tvůrci Dračí Hlídky? Nebo se rovnou musíme spokojit s hotovým dílem?
24.7.2019 12:59 - Skaven
PetrH píše:
termín nikdy avizován nebyl, na to si dávám setsakra pozor, abych nesliboval nesmysly...


Tarfill píše:
Určitě bude několik fází proofreadingu a testování. Kdo bude mít chuť se zapojit, toho rádi zapojíme a s betaverzema nebudeme dělat tajnosti. Můj plán byl vydat betu v pdf minimálně pro všechny, kdo si pravidla předobjednají (ať už elektronicky nebo papírově).
24.7.2019 13:05 - sirien
Skaven: Předpokládám, že to mělo být dotyčným adresované a nikoliv od nich citované?
24.7.2019 13:24 - Tarfill
Skavene,
díky, to zní dobře, beru na vědomí.
24.7.2019 15:05 - Skaven
Sirien: návyk z rpgfora :D
2.8.2019 21:44 - sirien
Rád bych tu reagoval na dvě věci, které sice padly jinde, ale které mě zaujaly, mimo jiné i protože se mě nepřímo týkají.

Odraz byl od diskuse nad tím Gegonovým rozhovorem s LK. V rámci diskuse padly nějaké poznámky k personálnímu složení Ladislavova týmu pro J&D, přičemž se zmínila dvě témata.

1 - Ladislav ve videu řekl (něco jako), že plánuje složit tým z nových lidí. Na poznámku že jde o "lidi z Končiny", Skaven odpověděl, že:
Píše:
...se formuje tým lidí, kteří budou tvořit nějaké ústřední jádro projektu a že se tam objeví lidé z týmu kolem Končiny. Myslím, že to je něco trochu jiného. Pokud má Ladislav k ruce šikovné lidi, kteří jsou ochotni pomáhat, nevidím v tom nic špatného.

Problém je v tom, že z toho co jsme doteď viděli se Ladislav umí obklopit schopými lidmi, když jde o filmové techniky (kamera, zvuk, režije, střih...); Nicméně pokud dojde na RPG - a to bohužel jak hraní, ale zejména psaní - tak to je od podprůměrného po tristní a zoufalé. Fluff texty jsou nic moc (s občasnými detonacemi totálních průšvihů), vysvětlující texty sou špatné a design mechanik (což se J&D týká, protože nové classy a sub-classy atd.) jsme doteď viděli jen na úrovni katastrofální. Sorry že to říkám tak natvrdo, ale narovinu to tak prostě je - myslím že zejména ten poslední bod by někdo rozporoval jen dost těžko.

O tom týmu nic nevíme. Víme jen, že lidé k nimž má Ladislav v tomhle směru dosah jsou lidé jejichž práci jsme už bohužel viděli.

Tzn. s dovolením bych s tou "šikovností" byl dost opatrný a neuraž se, že Ti to neuvěřim, dokud to (upřímně - ke svému případnému značnému překvapení) neuvidim.


2 - dále proběhla nějaká diskuse na téma honorářů s tím, že Ladislav ve videu řekl, že chce, aby byla práce placená - mimo jiné kvůli nějaké motivaci a pocitu závazku. Skaven ujasnil, že je skutečně řeč o symbolické částce (protože velikost trhu, nákladu, cenové relace a prostě realita věci obecně) "na nákup pizzy", ne o skutečné platbě. Zmínil, že jeho vlastní práce na J&D za poslední rok by byla za víc jak sto tisíc (které si fakt neproplatil) a obdobně u jiných lidí co se na J&D podíleli.

Potud ok. Pak ale padla tahle zajímavost:

Píše:
Ladislav to zmiňoval proto, že když se ukázalo, jak náročné je ten projekt živit komunitou, jaká je tam fluktuace lidí a nevyváženost kvality práce, chtěl, abychom zavedli alespoň symbolické honoráře.

Aniž bych chtěl komukoliv cokoliv vyčítat, zazlívat, kritizovat atp. (vím velmi dobře, o jakém objemu práce teď budu mluvit a že to prostě pro volnočasovou věc není moc možné mít jen tak k dispozici), tak fluktuace na tom projektu určitě neměla nic společného s placením (ostatně Skaven sám následně poznamenal, že sám symbolické honoráře všem zúčastněným nabídl, ale že všichni odmítli - což za sebe můžu potvrdit).

Problémy s fluktuací na onom projektu byly IMO dva a projevily se postupně/návazně.

První problém byl, že ten projekt bohužel nebyl nijak moc řízený (viz výše!) - Skaven neměl energii příliš řešit jeho organizaci (což sám přiznal dříve, dokonce několikrát), což se - jako vždy - projevilo nejen na organizaci (synchronizaci atp.), ale i na motivaci a soustředěnosti "týmu" (uvozovky naschvál - a ano, když něco děláte ve volném čase s více lidmi, tak je prostě potřeba se připomínat a kontrolovat a připomínat... což stojí dost času a úsilí, vím přesně o čem mluvím :/ ) Zároveň to ale nevypadalo, že by Skaven nějak aktivně chtěl předat věc dál.

Druhý problém byl, že Skaven začal spolupracovat právě s Ladislavem. Už jen fakt že s ním začal spolupracovat na jiné věci co by mohla mít v budoucnu něco teoreticky nějak společného s J&D stačila, aby někteří lidé dali od J&D ruce pryč (spolu se svým dřívějším vkladem - veřejně např. Merlin). Skavena to překvapilo, sám sem mu vysvětloval, proč se tak stalo. Skaven bez ohledu na to Ladislava do věci zatáhl víc a nakonec mu projekt předal (aniž by, co sem zaregistroval, zkoušel hledat jinou alternativu) - to pak logicky vedlo k tomu, že z projektu odešli i další lidé co na něm ještě zůstávali (minimálně já, ale co sem pochopil z náznaků okolo tak sem možná nebyl úplně sám, ale to už spekuluju).


Tzn. problém s fluktuací týmu osobně vidim v prvotním neřízení projektu a v následném předání projektu na němž se podíleli lidé z komunity do rukou osoby, kterou komunita vnímá(/-mala) jako extrémně "toxickou".

Nějaké honoráře, zejména symbolické, by na tom nejspíš moc nezměnily.
3.8.2019 00:43 - Dukolm
K symbolickým honorářům si neodpustím rýpnutí že ty budou mít přesně opačný efekt na motivaci než čekají. (Docela oblíbené téma v IT knížkách zkušeností programátorů a kreativních lidí) Mám s tím i osobní zkušenosti a zatím jsem se nesetkal s tím že by to někde fungovalo u kreativních lidí.

Daleko lepší a efektivnější je ty finance použít k stmelování týmu a pokrytí nákladů na to stmelování (proplatit cestu, koupit maso na gril, ...). Místo toho dát lidem na pizzu je na ní pozvat a pokecat u toho.
3.8.2019 01:47 - sirien
Plus ještě k té "nevyváženosti kvality práce" - já jak neříkám, že bylo všechno super, ostatně sem dost textů ani neviděl, nicméně ty co sem viděl i když nebyly vždycky nějak excelentní nebyly ani nijak přímo špatný. Takže číst na tohle téma nějaké soudy zrovna od šéfa tvůrčího týmu Končiny (ok, uznávám, z druhé ruky) mi přijde poněkud ironické.
3.8.2019 07:43 - MarkyParky
Dukholm: Velké +1
3.8.2019 11:58 - Jerson
Takže symbolické honoráře fungujou tak, že lidi odradí od činnosti, kterou by jinak dělali zadarmo?
3.8.2019 12:16 - MarkyParky
Jerson píše:
Takže symbolické honoráře fungujou tak, že lidi odradí od činnosti, kterou by jinak dělali zadarmo?


Ano. Zejména pokud jsou domluvené dopředu. A dvojnásob zejména, pokud nepokryjí ani náklady, natož čas a práci.

Například vytváří jakýsi závazek "oni mi něco platí, a tak bych pro ně měl odvést nějakou práci" a tím pocitově přesouvají činnost z polohy "dělám to pro zábavu" do polohy "je to špatně zaplacená práce". A to je atmosféra, kterou v týmu prostě nechceš.

Potom, i když racionálně je lepší dostat 200 korun na ruku a koupit si za ně, co chceš, místo abys dostal na společné párty někým jiným vybranou pizzu a pivo, lidi nejsou racionální. Obzvláště ne, pokud jde o koníčky a zábavu, nebo třeba pomoc přátelům. A to, že na "výjezdním zasedání" u někoho z tvůrčího týmu na chatě nemusíte řešit jídlo a dopravu má pro týmového ducha mnohem větší přidanou hodnotu, než si před tím samým "výjezdním zasedáním" vyplatit ty dvě kila na dřevo a pak si za ně každý koupit sólo jízdenku na vlak, pivo a párek.


A nakonec, když někomu dáš za něco peníze, dáváš mu srovnání.
- srovnání s jeho vlastním platem (který nejsi schopný dohnat) - a on si potom řekne "Proč já bych X hodin pracoval na Y, když můžu stejný čas pracovat na Z a dostanu za to řádově víc."
- a taky tě to nutí srovnávat svou práci s prací ostatních na stejném projektu - a najednou lidem vadí, že na jednom a tom samém projektu se podílí různě ohodnocení lidé. A že třeba ty jako autor dostaneš "symbolickou částku", zatímco korektor nebo sazeč dostanou plně zaplaceno a jen dají "kamarádskou slevu" a tiskaři nebo ilustrátoři dostanou úplně plnou komerční sazbu ....


Zkrátka symbolický honorář možná potěší, když přijde jako neohlášené překapení ex-post, třeba kvůli tomu, že prodeje jsou fakt dobře.

Ale slibovat je dopředu a myslet si, že mají motivační účinek, to je několikanásobná chyba, dělají pravý opak.
3.8.2019 12:32 - LokiB
Jerson: opravdu to tak funguje a je to ověřeno i v jiných oborech.
sám za sebe můžu říc, že jsem i poměrně neznámým lidem (známý známého) raději řekl, že jim pomůžu zadarmo, když mi nabízeli, že "mi za to něco dají", a když se ptali proč, tak jsem jim popravdě říkal, že za peníze, o kterých oni mají představu, že takovou má ta "pomoc cenu", nepracuju a pracovat nechci. takže než aby oni měli pocit, že mi platí "hodně" (vzhledem ke své situaci a představě) a já měl pocit, že dostávám málo (vzhledem k představě o ceně své práce a svého času), tak jsem to raději dělal zadarmo.

A je to stejné i u kooperativních projektů. Marky to popsal naprosto přesně.

Pochopitelně, kdyby tvůj "symbolický honorář" byl v opačném gardu (tedy by tě zaměstnal multimilionář za pro něj směšnou "symbolickou" částku, ale pro tebe by to byla výrazně nadstandardní sazba vůči běžné práci), tak je to jinak. To ale pro projekt JaD asi platit nebude.

sirien: byla z tvého pohledu jiná reálná cesta, jak tu vzniklou "zaseklou situaci" řešit? která by měla šanci projekt dál rozpohybovat k cíli.
3.8.2019 13:22 - ShadoWWW
LokiB: Tu cestu ukázaly místní překlady 5E, které vesele pokračují, a to dokonce v ještě lepší kvalitě než na začátku.
3.8.2019 13:28 - LokiB
ShadoWWW: myslíš? mně to tak nepřijde. A to se nechci ani nějak navážet do kvality překladů, protože jsem většinu z nich nečetl, i když třeba u PHB 5E mi úplně nevyhovovala.

Ale stále podle mě nemůžeš porovnávat práci překladů ... což je věc typicky individuální, kde kreativita spočívá v tom, že hledáš nejlepší překlad už napsaného ... s tvorbou "nových pravidel" (jakkoli postavených platformě 5E, tedy stejné jako mají překlady).
Možná budu osamocen, ale nějak se mi nezdá, že by formou, jakou vznikají zdejší překlady, mohl vzniknout produkt, který by šel na českém trhu prodávat jako "nové RPG na bázi 5E". Z mého pohledu jsou to dvě úplně odlišné úlohy.
3.8.2019 13:57 - Dukolm
Jerson píše:
Takže symbolické honoráře fungujou tak, že lidi odradí od činnosti, kterou by jinak dělali zadarmo?

Marky to v #1134 popsal absolutně přesně. Nemám co doplnit.
3.8.2019 14:08 - sirien
MarkyParky píše:
Potom, i když racionálně je lepší dostat 200 korun na ruku a koupit si za ně, co chceš, místo abys dostal na společné párty někým jiným vybranou pizzu a pivo, lidi nejsou racionální.

Skutečně je a skutečně nejsou?

Protože mě přijde, že to je mnohem víc otázka priorit a dává mi dokonalej smysl, že pro lidi kteří s něčím pomáhají je mnohem hodnotnější osobní ocenění jejich práce, projev vděku, komunitní feeling a pocit že společně něco skutečně vytvořili, než něco co si můžou koupit sami za 200 korun. Z tohodle pohledu má pak takovej společnej event (ať už v průběhu práce nebo následně po jejím dokončení) mnohem větší hodnotu, než blbý 200 na ruku. Popravdě sem často viděl že to pro ty lidi má takovou hodnotu, že si takovej event sou ochotný sami společně zaplatit.

Což mi přijde dokonale racionální.

(Ono obecně psychologie i ekonomie dlouhodobě ukazují, že lidé ve skutečnosti jednají racionálně, i když nad věcmi nepřemýšlí - intuice není iracionální, intuice je jen ne-analytická. Většina těhle tvrzení o neracionalitě vychází z nesmyslně úzkého zarámování věci a opominutí kontextu - zde např. z nesmyslné redukce pozvání na společnou pizzu a pivo na pouhou finanční hodnotu takového pozvání.)

(Jinak samozřejmě s pointem o přeměně doborvolné zábavy na mizerně placenou práci lze těžko nesouhlasit.)

MarkyParky píše:
že na jednom a tom samém projektu se podílí různě ohodnocení lidé

Nebo že se na něm podílí stejně placení lidé. Protože proč by člověk co odvede celou kreativní práci na systémovém designu a psaní vysvětlujících textů měl bejt hodnocenej stejně jako někdo, kdo si to pak jen přečte a opraví nějakou tu pravopisnou chybku, kterou minula auto-korekce?


Loki: IMO ano. Skaven má pravdu, že mu asi dost lidí řeklo, že na J&D mají jen omezeně času a dávali do toho relativně málo. Na druhou stranu to podle mě bylo z velké části právě tím, že na to neměl čas ani Skaven a nijak to netlačil.

Z toho se nedá odvodit, že by to ty lidi neměli čas řídit, kdyby jim o to Skaven řekl - být v pozici přispěvatele (do kterého se šťouchá) a v pozici organizátora (který šťouchá) jsou dvě dost rozdílné věci a zatímco v té první roli na to můžeš "nemít čas", tak v té druhé si ho pak najednou můžeš snadno najít. To sem taky viděl X-krát v praxi jinde - lidi co jinak pořád neměli čas (přítelkyně, rodina, práce, kamarádova oslava...) když pak kejvli na odpovědnost (často protože nikdo jinej nebyl) najednou měli čas udělat nejen řádově víc než před tim, ale ještě dokopávat ostatní k tomu aby si ten čas našli taky.

Problém je, že co vim, tak se Skaven po nikom nikde nesháněl a prostě to dal na první dobrou Ladislavovi. A jako ne, že by tady okolo (na Kostce, ale i na RPG F a v okolním "éteru" obecně) nebyli lidi, co už ukázali, že umí rozjet a dotáhnout i rozsáhlé a týmově dělané věci. Proč to udělal osobně nechápu, to by Ti musel říct sám.

Každopádně bylo okolo dost lidí, co se na tom chtěli nějak podílet nebo nějak podíleli, jen bylo potřeba sehnat někoho, kdo tomu dá "drive". Přičemž to zjevně ani moc nespěchalo, když od dohody s Ladislavem do chvíle než se tomu Ladislav moh začít věnovat uplynulo... třičtvrtě roku?
3.8.2019 14:50 - MarkyParky
sirien píše:
Skutečně je a skutečně nejsou?

Protože mě přijde, že to je mnohem víc otázka priorit a dává mi dokonalej smysl, že pro lidi kteří s něčím pomáhají je mnohem hodnotnější osobní ocenění jejich práce, projev vděku, komunitní feeling a pocit že společně něco skutečně vytvořili, než něco co si můžou koupit sami za 200 korun. Z tohodle pohledu má pak takovej společnej event (ať už v průběhu práce nebo následně po jejím dokončení) mnohem větší hodnotu, než blbý 200 na ruku. Popravdě sem často viděl že to pro ty lidi má takovou hodnotu, že si takovej event sou ochotný sami společně zaplatit.

Což mi přijde dokonale racionální.


Nedávál jsi pozor, jak je postavené dilema :).
Možnosti nejsou "buď utratit 200 za akci, anebo utratit 200 za něco úplně jiného", nýbrž:

A) Dostat 200 na ruku a sám si rozhodnout, jak je utratím (včetně možnosti obratem se rozhodnout je utratit za společnou akci)
B) Rovnou utratit 200/osobu na společnou akci.


V téhle situaci je B vždycky méně racionální, z prostého důvodu, že je to podmnožina A a omezuje účastníkům možnost volby.

Přesto mu lidi dávají přednost.


Jistě, můžeš tu úvahu táhnout ještě dál a tvrdit, že za tím je nějaké sekundární racio, že se chtějí vyhnout nějakým sociálním třenicím na téma "tys na společnou akci přivezl víc/míň" nebo "je pro mě diskomfortní se rozhodovat o tom, co s penězmi, radši nechám rozhodnout někoho jiného" a spousta jiných dalších důvodů, které se dají nějak krkolomě převést na míru užitku.

Ale ve skutečnosti ne.

Mít v ruce volně směnitelnou bankovku, za kterou si můžu koupit lístek na party, a mít v ruce již koupený lístek na party, který nejde utratit za nic jiného, jsou prostě dvě odlišně věci. Ta druhá racionálně má nižší hodnotu než ta první (není volně směnitelná), ale homo sapiens jí přesto iracionalně dává přednost. Zejména pak když jde právě o věci jako odměna zanedbatelné výše.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.2633969783783 secREMOTE_IP: 3.227.249.234