Produkty

sirien
21.2.2016 07:54
Jeskyně a draci (před vydáním)
Jeskyně a draci jsou projekt vydání DnD 5e v češtině* pod nakladatelstvím Mytago

* resp. hry DnD 5e co nejpodobnější, vzhledem k tomu, že licenčně je k dispozici pouze část textů DnD příruček. J&D budou ale s DnD 5e a jeho příručkami najisto zcela kompatibilní "oběma směry".

PŘEDPRODEJ UŽ PROBÍHÁ!

PJ craft JaD rozhovory se sirienem


Recenze
.

Eventy
.


Rozcestník mimo Kostku
Hlasovat může jen přihlášený uživatel.

Týmový rekord v délce nespaní v týdnu před odevzdáním byl:

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
24 hodinkladné body1
36 hodinkladné body5
48 hodinkladné body2
60 hodinkladné body2
72 hodinkladné body5
84 hodinkladné body1
96 hodinkladné body0
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
30.8.2017 15:17 - Gurney
Píše:
Bez přesvědčení jsou ty bytosti, jejichž intelekt jim nedovoluje pojmout koncepty, které přesvědčení shrnuje... (Některým takovým bytostem – např. nižším nemrtvým jako jsou zombie – můžeme přesto přiřadit orientační přesvědčení pro potřeby některých kouzel atp.)

Můžete, ale pokud nedodáváte nějaká vlastní kouzla, tak je to celkem zbytečná poznámka - 5e se docela důsledně vyhýbá tomu, zakládat fungování mechanik na přesvědčení a místo toho používá typy nestvůr. Tj v tomto konkrétním případě by nebylo vůbec nutné nemrtvým přiřazovat nějaké přesvědčení, ale kouzlo by prostě fungovalo proti nemrtvým, stejně jako například Ochrana před dobrem/zlem je takový slangový název, ve skutečnosti to kouzlo chrání před bytostmi z jiných sfér.
30.8.2017 15:53 - Maelik
Celkem se mi to zamlouvá, mám z toho o něco lepší dojem než z popisů v phb5e...jen se bojím aby první druh čistých neutrálů nebyl čten jako "sedí na zatku a čekají co se bude dít". Protože i Mrakoplaš by nejratši byl pořát v knihovně a nikam nelezl. To jen ho bohové mají cooby oblíbenou figurku a tahají ho po světě.
Obdobně bych si po přečtení nebyl úplně jistý rozdílem mezi chaotickým neutrálem a chaotickým zlem. Osobně bych tam nějak vmáčkul ten klíčový rozdíl (alespoň se mi takový zdá), že ChN udělá pro svůj cíl vše, kromě zrady přátel, ChZ klidně i to.

Ale já mám hlavu natvrdlou, takže ostatním to asi nebude činit potíže.
Je mi jasné, že není prostor pro stránku, dvě na každé z devíti přesvědčení.
30.8.2017 17:05 - Šaman
No, se zařazením postav z GoTu mám trochu problém. To ale vycházi hlavně z toho, že v GoT se postavy výrazně vyvíjí mění se jejich pohled na svět i přesvědčení.

Daenerys rozhodně neberu jako kladnou. Kdy někomu odpustila? Kdy někomu nezištně pomohla? Všichni její nepřátelé skončili bez milosti upálení, ukřižovaní, nebo zaživa zavření v trezoru. (Chápu, že mnozí ji vidí jako lidovou hrdinku s tím ChG přesvědčením, ale raději bych ji tam nepsal, protože je to velmi kontroverzní postava.) Jinak za ChG je archetypem Robin Hood (Ale daleko raději bych nasral Robina, než Daenerys.)

Bronna neberu jako zlou postavu. Myslím, že má stejné přesvědčení jako Ohař, jen má vyšší charisma a inteligenci, takže ho neznáme tak na dně. Oba jsou myslím pragmatičtí neutrálové - když k tomu bude důvod, zabijí vás bez rozmýšlení a výčitek a nebudou řešit míru vaší viny - stačí že jste ve špatnou dobu na špatném místě. Když k tomu důvod není, asi jste poměrně v bezpečí.
30.8.2017 19:20 - Kosťa
Netuším čím je Aragorn zákoně dobrý, když už tak to spíš Faramir a taky bych rád upozornil že Zeměplocha není obecně známá literatura, nejsem si jist kolik lidí ji zná. Za zmínku taky stojí že neutrálně zlé postavy mnohdy následují své cíle za každou cenu např. Saruman, že zákoně zlé postavy jsou různí temní vládci např. Galbatorix, a k chaotickému zlu že patří Joker (ano není to fantasy postava ale je to asi jeho nejtypičštější představitel) Postavy z GoT mi taky přijdou jako příliš složité než aby se dali uvést jako typičtí zástupci
30.8.2017 19:55 - Šaman
Když už se tu zmínila ta Zeměplocha, tak Elánius je opravdu dobrý příklad ZD, přestože mnohdy se tak netváří - je sakastický a občas nepříjemný. Ale není pochyb o tom, že je to muž zákona. A je dobrý.

Ale u Patricie se mi zařazení mezi zákonné postavy moc nezdá. On si naopak se zákonem dělá co chce. Vlahoše naoko popravil, aby mu dal druhou šanci. Ne protože by byl hodný, ale protože potřeboval jeho schopnosti. Mrakoplaše účelově obvinil, aby ho donutil dělat průvodce Dvouvítkovi. Patricij rozhodně nehraje podle pravidel, ale je mistr manipulací a toho, že vlk se nažere a koza zůstane celá. Je to politik a IMHO ukázka NN postavy. Ne proto, že by snad neměl žádné přesvědčení, ale protože si nechce zavřít žádnou z možností. Jestli svého dosáhne po dobré, čí po zlém je mu jedno. U někoho bude hrát na jeho čest, u jiného na jeho nejhorší strach - oboje jsou pro něj jen nástroje. Stejně tak zákon.
30.8.2017 21:17 - LokiB
V tom popisu v JaD je osa zákonný-chaotický brána dost antropocentricky. Bytosti, které nežijí v lidské společnosti, by s tímto dělením měli asi trochu problém. Tedy, popis je dobrý pro hráčské postavy. Pro monstra už to bude obtížnější až mimo. Kupříkladu hodnotit podle daného popisu jednotlivé draky, žijící někde samotářsky, těžké. Třeba černá dračice z OotS ... byla zákonně zlá? chaoticky? nebo čistě Neutrální nebo jinak?

V tomhle právě DnD hrálo na tu notu, že u monster tato inklinace není moc svázaná s lidským popisem zákona a pořádku, jako spíš se "vesmírným řádem a chaosem".
to jen tak aby řeč nestála

Ad Patricij - on se taky dost vyvíjí. Na začátku je to skoro Zákonně zlý despota, v Noční hlídce zas skoro Zákonně dobrý ochránce.
30.8.2017 21:52 - Šaman
Právě v tom je problém s vyvíjejícíma se postavama.
Neda popravili dřív, než ho politika změnila.
Elánius, nebo Mrakoplaš jsou stálice, u kterých si autor hlídal, aby mu neopustili roli, pro kterou je stvořil.

Ale už třeba u toho Robina Hooda - je to náčelník rebelů, podle mě rozhodně ChG. Ale přitom to byla jen jeho role v příběhu, sám takový rozhodně nebyl. Spíš LG, stejně jako jeho otec (takže se Šerifovi nepokořil ani kdyby si tím mohl zachránit život). Koneckonců on jen neuznal Šerifovy zákony jako platné a proto proti němu bojoval. Jeho cílem ale nebylo rebelovat, ale získat zpět svůj hrad a tam vládnout podle zákonů krále. Takže ChG, LG, nebo prostě jen G kterého okolnosti donutily dočasně vystupovat jako Ch?
31.8.2017 00:09 - sirien
Gurney píše:
5e se docela důsledně vyhýbá tomu, zakládat fungování mechanik na přesvědčení

Fakt? Ok, sem clerický kouzla nečet...

Maelik píše:
Obdobně bych si po přečtení nebyl úplně jistý rozdílem mezi chaotickým neutrálem a chaotickým zlem. Osobně bych tam nějak vmáčkul ten klíčový rozdíl (alespoň se mi takový zdá), že ChN udělá pro svůj cíl vše, kromě zrady přátel, ChZ klidně i to.

A tak... to přesně nemělo vyznít :/

CN postavě seš ukradenej. Pokud budeš viset nad propastí, tak tě vytáhne, protože proč ne - neni to kurva.

CE postavě chceš bejt ukradenej. Pokud budeš viset nad propastí, bude se pobaveně dívat na to, jak slábneš a následně padáš.

Šaman píše:
Daenerys rozhodně neberu jako kladnou. Kdy někomu odpustila?

Jorahovi. Barristanovi. Tyrionovi (technicky, v seriálu). Prozačátek.

Každopádně hádání se o postavy nepovažuju za nijak moc produktivní.

Zaprvé najít takové, na kterých bude plošná shoda v dostatečném počtu a které budou z plošně známých zdrojů je prakticky nemožné.

Zadruhé to není ani důležité. Pokud čtenáři přijde zařazení chybné, tak to znamená, že v jeho hlavě proběhla úvaha typu "moment, to přesvědčení znamená X, ale já tuhle postavu vidím spíš jako Y, protože... a X je podle mě spíš..." a v ten moment ten příklad docela splnil svůj účel.

Šaman píše:
Bronna neberu jako zlou postavu.

Čistě pro záznam: někoho kdo je ochotnej pozabíjet děti a jeho jediná otázka k věci bude "za kolik?" bych měl asi problém označit za cokoliv jiného.

Ale hezky to ukazuje to, o co sem se v tom textu snažil - otevřít Evil řádek i pro hráčské postavy tím, že tu deskripci Zla posunu trochu pryč ze sféry "maniakální šílenci toužící každého povraždit jen protože prostě proto". Což technicky platilo vždycky, jen to tak hráči mnohdy moc nebrali.

Kosťa píše:
Netuším čím je Aragorn zákoně dobrý, když už tak to spíš Faramir

Já popravdě taky ne, ale co sem tak studoval tak internety se na tom poměrně shodují. Asi to různé dodržování zvyků a tradic s elfy kolem Arwen &shits.

Každopádně Faramir mě nenapadl (stydím se) a je to rozhodně dobrý námět na alternativu.

Kosťa píše:
Zeměplocha není obecně známá literatura

A to by ses divil :) Její náklady i počet lidí které ji vídám číst v MHDčku atp. říkají něco trochu jiného. A mezi RPGčkařskou cílovkou...

Kosťa píše:
a k chaotickému zlu že patří Joker

zaprvé neni fantasy, zadruhé sem se fakt snažil vyhnout se tomu abych k CE dával jako příklad postavy, které jsou naprosto zjevně mnohem víc duševně pošahané a zralé na psychiatra a těžkou medikaci, než co jinýho.

LokiB píše:
Bytosti, které nežijí v lidské společnosti, by s tímto dělením měli asi trochu problém. Tedy, popis je dobrý pro hráčské postavy.

To byl docela dost záměr. Popisy z pohledu Planescape kosmologie sou sice hezké, ale dají se klidně vynechat nebo odhodit do DMG, sem toho názoru, že k RP stažené texty v PHB by měly sloužit především hráčům a být nápomocné pro jejich práci s jejich postavami.
31.8.2017 00:25 - Šaman
No, nebudu tu rozvíjet flame na téma Daenerys a Bronn. Ono je důležité i co člověk vnímá jako podstatné a co méně. Jen mi přijde divné, že za dobrou považuješ ženu, která nechala umučit velké množství lidí a za zlého týpka, který prohlásil, že když se mu dobře zaplatí, zabil by i děti.
A když je tedy Deny ve stejné skupině, jako hobiti, tak bych nechtěl vidět to peklo, co by rozpoutala po vymetení Kraje. Hlavy všech těch pobudů by byly napíchány na kůlech kolem celého Hobitína…
31.8.2017 01:48 - Colombo
Sirien píše:
Čistě pro záznam: někoho kdo je ochotnej pozabíjet děti a jeho jediná otázka k věci bude "za kolik?" bych měl asi problém označit za cokoliv jiného.


Ale no tak, to je totální nesmysl. Pokud je daná částka výrazně větší, a tedy je s ní možno způsobit více dobra, než by byly ony děcka možná způsobit, tak je ten morální problém úplně někde jinde. Je to onen klasický problém:

Vozík jede na X lidí, kteří jsou spoutaní na kolejích. Můžeš přehodit výhybku a poslat ten vozík na druhé koleje, kde je ovšem spoutaný jeden člověk.

Jaká musí být hodnota X, aby si to byl ochoten provést? (všimni si, že se neptám jestli by si to vůbec byl ochoten provést)

Pomiňme to, že ten člověk, který sestavil onu kolejnici, unesl a spoutal všechny ty lidi a tebe unesl a dal do místnosti s pákou, musí být jo psychopat.
31.8.2017 02:01 - LokiB
sirien píše:
To byl docela dost záměr.


jj, já si toho záměru tak nějak všiml. to je ok.
asi by se pak na to bestiář neměl moc odkazovat, protože by to mohlo lidi mást ... jak si mají napasovat obra nebo draka na uvedené příklady.
nebo by to měl nějak upřesnit pro tento typ "nelidských bytostí". resp. bytostí žijících mimo lidskou společnost.

Colombo píše:
Vozík jede na X lidí, kteří jsou spoutaní na kolejích. Můžeš přehodit výhybku a poslat ten vozík na druhé koleje, kde je ovšem spoutaný jeden člověk.


jenže tyhle psychologicko-sociologický pokusy nesouvisí moc s přesvědčením, jak je chápáno v RPG (teda aspoň jak ho chápu já, že jo).
s žádnou částkou nelze působit dobro. lze tím někomu usnadnit život (když koupíš holce bez ruky dobrou feedbackovou protézu) nebo zachránit život (když nakoupíš jídlo, léky, atd)
ale to není způsobení dobra.

Ať bude hodnota X = 0 nebo 1, nebo cokoli více než 1, opět to není otázka dobra. To rozhodování totiž probíhá na jiné úrovni než tam kde působí dobro-zlo.
obětování jediného bezbranného člověka vodnímu bohu (abychom se vrátili k fantasy), abys zachránil celou loď, nelze dost dobře posuzovat na lince dobro-zlo. resp. lidi se na tom většinou neshodnou a proto to nebude dobrý příklad.
31.8.2017 02:12 - sirien
Šaman píše:
že za dobrou považuješ ženu, která nechala umučit velké množství lidí a za zlého týpka, který prohlásil, že když se mu dobře zaplatí, zabil by i děti.

Tak Američani co měli Dany rádi se najednou zděsili, když viděli, jak nechala draka upálit kus armády a internety byly plný hate-stormů o tom, jaká je z ní najednou hrozná tyranka. Asi sem nějak povznesený nad posuzování věcí podle dnešní morálky a hromadnou popravu vladařem v před-moderní době nevidím jako hrozný barbarismus :)

Colombo píše:
Pokud je daná částka výrazně větší, a tedy je s ní možno způsobit více dobra, než by byly ony děcka možná způsobit, tak je ten morální problém úplně někde jinde.

Nehodlám tu diskutovat o utilitarismu - a naštěstí ani nemusim, protože jestli má někdo dojem, že by Bronn utratil ony peníze na nějaké veřejné blaho, tak nejspíš vůbec netuší, o jaký postavě se to tu bavíme :D

LokiB píše:
asi by se pak na to bestiář neměl moc odkazovat, protože by to mohlo lidi mást ... jak si mají napasovat obra nebo draka na uvedené příklady.

good point.

Ale já o bestiáři nic nevim, já byl jen požádán o napsání pár textů (těch, vůči kterejm sem byl nejvíc kritickej a jízlivej pro proofreadingu) - záleží, jak bude nakonec psanej a jak se tam vůbec bude s těma přesvědčeníma pracovat. Třeba psát bestiář já, tak bych s nějakým přisuzováním tvrdých přesvědčení drakům byl přinejmenším hodně opatrnej.


Každopádně, stranou těch postav - byli bysme rádi za nějaký feedback k tomu textu samotnému (resp. jeho obsahu - forma se ještě bude zahlazovat)

Namátkou třeba fakt, že sem True Neutral v podstatě popsal dvojitě jako dvě pozice shrnuté do jedné škatulky. Osobně mi to tak přijde správně a i to odpovídá výkladu v kánonu a na internetech, ale je to nesymetrický (což mi osobně nijak moc nevadí) a je otázka, jestli to tak je i jasný?

EDIT: popř. k těm prvním příkladům u přesvědčení (co nejsou výčet literárních postav), tam bych to rád měl vybroušený a narozdíl od těch postav by mi jakákoliv nejasnost naopak docela vadila.
31.8.2017 02:17 - Šaman
Colombo píše:

Bronn by ty peníze ale nebral kvůli nějakému dobru. Spíš by se rozhodoval, jestli částka stojí za to, že získá pověst vraha dětí a s tím související komplikace.

Ale jinak myslím, že je jen cynický ostřílený veterán, který už nerozlišuje mezi tím, jestli zabije dítě (notabene jakou cenu má život dítěte, na kterého někdo mocný vypsal odměnu?), nebo jestli zabije jeho tátu v boji a dítě pak stejně umře někde na útěku, nebo hladomorem ve vesnici bez živitelů…
Viz. starkovští vojáci, které zabila Brienne - "jo, zabili jsme ty holky, protože dali lannisterským vojákům". Imho to také není přímo projev zla, ale moc dlouhé služby ve válce. Za projev zla považuji, když to dělají rádi.
31.8.2017 02:31 - sirien
Prosím... flamujme o přesvědčení GoT postav někde v SoIF tématu, nějaký nám tu Alek kdysi určitě nechal. Já bych fakt radši chtěl odladit ten text...

Když mi k němu napíšete hodně kritických věcí, tak třeba zkusim poprosit Skavena aby takhle zveřejnil i nějaký další :)
31.8.2017 02:34 - Šaman
sirien píše:
Namátkou třeba fakt, že sem True Neutral v podstatě popsal dvojitě jako dvě pozice shrnuté do jedné škatulky.

Ja to chápu taky tak. Resp. dokonce rozlišuji u všech těch N, jestli onu osu pouze ignorují (nemá pro na jejich rozhodování vliv), nebo jestli se cíleně snaží vyhýbat oběma extrémům.
Za toho NN považuji Varyse. Vědomě se snaží zůstat neutrální.
Zatímco u toho Stromvouse je to složitější, ten je skoro postava bez předsvědčení (PP je stále trochu pohádkový, takže je spíš hodný, ale jinak reprezentuje hvozd - takže co je škodlivé, to by mělo být vymýceno, ale jinak nezná ani dobro-zlo, ani zákon-chaos. Hvozd má své zákony, které se těmto osám vymykají.)

LG je Ned Stark. Chytili zběha a on mu nedá milost, i když ho nijak netěší, že ho musí popravit.
G je podle mě Aragorn. Pokud by chytil gondorského zběha, myslím, že by mu navzdory zákonům milost udělil, nebo ho prostě potichu pustil. To není projev chaosu, ani neutrality, ale prostě pro něho má potřeba dobra větší váhu, než potřeba zákona. V DnD bych ho označil jako NG, ale ta neutralita není vědomá, spíš je důsledek nezařaditelnosti k L ani Ch.
31.8.2017 04:10 - Colombo
Jaký zas Bronny? Sem měl za to, že se tu bavíme o good and evil, ne o nějakém seriálu...
31.8.2017 09:20 - Mirkul
Popis přesvědčení za mě určitě dobrý. Z mého pohledu hráče, který ať hrál jakoukoliv postavu, nakonec vždy tak nějak sklouzl k hraní sebe samotného má každé přesvědčení jasný popis a jednoduchý rámec, na který se dá vždy v případě nouze kouknout a říct si: "Aha, takhle nějak bych to mohl hrát."

Příklady postav se známých knih se mi líbí. I když s jejich zařazením někdo nemusí souhlasit, není problém si vybavit, jak se postava chovala a kde v jejím chování najít to přesvědčení, u kterého je uvedená. Navíc postav je vždy uvedeno víc, takže když někomu jedna z nich nesedí, pořád jsou tam další dvě k porovnání.

A rozhodně oceňuju poznámku o zlu a extrémech i o tom, že konflikt mezi řádem a chosem není o nic menší než konflikt mezi dobrem a zlem.
31.8.2017 09:49 - ShadoWWW
Gurney píše:
5e se docela důsledně vyhýbá tomu, zakládat fungování mechanik na přesvědčení

Přesně tak. A nejen u klerika, ale i u paladina.

Co je ovšem větší posun, že u postav - hráčských i cizích, ale zejména hráčských - hraje přesvědčení v 5E druhotnou roli. Tou hlavní rolí je určení charakterových rysů: tedy osobnostního rysu, ideálu, pouta a vady. Těch může mít postava pochopitelně víc, ale jeden každého druhu je vždy výsadní.

Ideál je nejdůležitější a druhotně určuje přesvědčení postavy. Samozřejmě se to dá udělat i naopak, že postava si prve stanoví přesvědčení a teprve potom ideál, ale autoři to pro 5E zamýšleli tím prvním způsobem, aby hráči tvořili charakterově barvitější postavy. Osobnostní rys, pouto i vada jsou nezávislé na přesvědčení, ale ideál ne. A i ten se může v průběhu kariéry měnit, tak jak je to aktuálně vidět třeba i Sira Jeimího v Hře o trůny. Právě v Hře o trůny si myslím, že autoři 5E čerpali inspiraci.

Ideál je jednoslovný + popis. Protože jedno slovo ne vždy vystihuje podstatu a vztah k přesvědčení. Třeba u takových věcí jako čest (zákonné), chamtivost (zlo), změna (chatické), příroda (neutrální) nebo úcta (dobro) se to nabízí. Co třeba ale takový hlad po znalostech? Tam ten popisek dotváří úsudek o přesvědčení. Ale nakonec i taková solidarita může být dobro, i chaotické, či dokonce zlo (vynucená solidarita ničící celé národy).

U nestvůr je to jinak. Spousta z nich má dané přesvědčení jako jejich domovská sféra, případně to vychází z DnD tradice (skřeti).
31.8.2017 09:51 - ShadoWWW
Příklady z knih se mi líbí. Moc. Ale bylo by pěkné u nich doplnit i ideál, případně i osobnostní rys, pouto a vadu.
31.8.2017 10:00 - Mildar
A pak ze ty neustale flame wars o presvedceni jsou k nicemu. Dle me dobry. Jedina poznamka, kdo protlacil toho prachetta? :D ne ze bych prachetta nemel rad, naopak jsem fanousek a je to pro me funny easter egg, ale z hlediska vysvetleni jsou postavy z prachetta trochu nadbytecne z duvodu celkove "silenosti" jeho del jez nereflektuji realny svet... coz se v nekterych instancich ale o DnD hrach da rici taktez :D
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10228109359741 secREMOTE_IP: 3.80.211.101