Produkty

Tarfill
31.8.2016 14:12
Autorská citace #21
1.9.2016 09:41 - Plz
Děkuji za článek, za příklady obrázků a za vysvětlení základních mechanik. Vždycky jsem byl zvědavý jak vlastně Das schwarze Auge vypadá. Mám alespoň hodně o čem přemýšlet.

Děkuji.

Plž
Autorská citace #22
1.9.2016 13:37 - Tarfill
Díky za kladné reakce.


Shadowww:
Nevim co přesně píšou lidi o feelingu DnD vs DrD, každopádně já tam malé rozdíly třeba oproti DnD cítil. Přeci jen, německá a americká mentalita se v něčem liší. Mohl bych tedy říci: "Ano, je to takové evropštější."
A také jsem hodně registroval zapojování bohů a jejich časté zmiňování v příbězích, popisů světa nebo popisů příkladů a ukázek hraní. Víc bych to ale radši nepitval, každý má ten svůj feeling malinko jiný a zvláště oblast náboženství je často choulostivé téma...

Sparkle:
Ne, nejsem to já. Každopádně jsi tím vzbudila mojí zvědavost se na Deskofobii podívat a s pánem si promluvit… ;-)
Autorská citace #23
1.9.2016 13:38 - Tarfill
Jinak:

DSA stejně jako i jiné hry postupem let zraje a mění se a co jsem pochopil, tahle poslední verze by měla být vyváženější a mechanicky lehčí než ty předchozí. Určitě pak autoři chtějí držet nějakou svojí originalitu (třeba hod 3W20), ale určitě leccos i okukují od DnD jakožto velkého konkurenta (což by odpovídalo i snaze šířit pravidla v AJ verzi).

A jak psal sirrien, vzhledem k mnoha tisícům fanoušků, kteří DSA hrají, nemůže být mechanika 3W20 úplně marná a jde si na ní zvyknout, což i potvrzoval jeden český hráč na rpg foru. Času to tolik nezabere a na počítání si zvyknete. Jde opravdu jen o to, vyzkoušet a ověřit to v praxi, vzhledem k možnostem a nárokům, jaké má každý hráč osobně (co zmiňoval třeba LokiB). A výsledek pak oddělit od schopností Správce hry.

Nehledě na to, že je v pravidlech uvedena moderní větička ve stylu:
"Pravidla jsou pouze nástroj. Pokud nechceš, nemusíš je všechny využívat a každá družinka si je může přizůsobit více svým potřebám…"
Autorská citace #24
1.9.2016 13:52 - LokiB
Tarfill: jak moc je tam vidět provázanost s tím jejich default světem? přeci jen u základního DrD napojení na Asterion nebylo, u DnD se to měnilo podle edic, ale snad kromě panteonu a názvů kouzel tam taky přímý dopad nebyl.

ty píšeš, že u DSA je ten jejich svět skoro nezbytností ... jak se to projevuje? resp. bylo by velmi pracné to naroubovat na vlastní svět?
Autorská citace #25
1.9.2016 14:19 - Tarfill
LokiB:
Provázané je to velmi a předpokládá se, že mnozí hráči si pořídí Aventurijský almanach (jak této příručce pracovně říkají) rovnou společně s pravidly.
Pokročilejší hráči si to však mohou snadno přizpůsobit.

Pokud totiž v pravidlech popisují do jaké kultury zařadit právě vybranou postavu, dávají na výběr okamžitě z kultur aventurijských. Popisují, jakým jazykem se mluví v Khomské poušti, jaké schopnosti mají Nostrijští rybáři, jakou oblíbenou zbraň mají strážci největšího města Garethu, jak snadno se budeš jako domorodec pohybovat v pralesích Al´Anfa nebo jaké bohy uctívají v Salamandřích horách. Prostě komplet.

Naopak jako vsuvka - přímo v aventurijském almanachu (který ale není součástí pravidel) zase popisují, jak která část aventurie vznikala a čím se nechali autoři inspirovat. Tak se třeba snadno dozvíš, že třeba Khomská poušť je inspirovaná arabskými zeměmi a prochází se po ní snědí nomádi, nebo že kultura na ostrově Maraskan je ovlivněná asijskými zeměmi, obyvatelé mají šikmé oči a roucha asijského typu. Díky tomu si i logicky představíš svět dnešní a snadněji odhadneš kulturní zvyky aventurijských oblastí, ke kterým se váže i tvoje vybraná postava.

Každopádně vždy záleží na schopnostech samotného Vypravěče (Pána jeskyně, Správce hry apod). Pokud máš svůj vlastní svět a chceš v něm hrát dle pravidel DSA, stačí jen použít vlastní názvy, upravit zvyky a upozornit na to své hráče můžeš se pustit přímo do hry. Nebo alespoň mě to tak připadá a já bych s tím problém neměl.

Beru to totiž jako příklad ze života - nový hráč může uvítat, že má společně s pravidly i nějaký setting, do kterého se může rovnou ponořit a pokročilý hráč je flexibilní, schopen všeho a jen tak něco jej z míry nerozhodí... ;-)
Autorská citace #26
1.9.2016 14:32 - Sparkle
Tarfill píše:
Sparkle:
Ne, nejsem to já. Každopádně jsi tím vzbudila mojí zvědavost se na Deskofobii podívat a s pánem si promluvit… ;-)


Nějaký David Dave Soška. Viz https://docs.google.com/spreadsheets/d/1l_jbf57dPfayUKsPWgWyyjWFf5E293o1JEwEh7Hbn0M/edit#gid=0
Autorská citace #27
1.9.2016 15:07 - Gurney
Článek sám o sobě awesome, tyhle představení různých her čtu hrozně rád. A cením anonymního hrdinu, který tam nacpal tam ty obrázky :) dobře vím že podobné věci vždycky člověku sežerou mnohem víc času než se na začátku zdá.

To evropštější ladění se mi docela líbí, obzvlášť výběr magické tradice mi přijde jako fakt hezký detail který za málo námahy hodně řekne o postavě.

Trochu se pozastavuju nad vlastností Odvaha, u které bych intuitivně čekal že ji bude obsahovat asi tak 90% činností fantasy dobrodruha, ale věřím že je to o zvyku. Naopak co ve hře fakt moc nechci jsou dovednosti jako Pití alkoholu, hrozně mi to zavání hráčem "moje postava nikdy nepije!" a naopak lidma otráveným z toho že v rámci roleplaye narvali svému trpaslíkovi trolobijci hafo bodů do dovednosti, která se použije dvakrát za kampaň.

Ten diskutovaný 3d20 hod mi nicméně přijde dost odrazující. Chápu že je to tam proto, aby lidi neminmaxovali vlastnosti, chápu že si na to člověk časem zvykne, ale jednak mi přijde hrozně demoralizující dát dva hody jen aby mi to podělal třetí, jednak ve chvíli kdy si člověk zahraje rychle odsýpající hry jako třeba nWoD nebo D&D 5e je najednou strašně těžké se vracet ke hrám co vyžadují porovnávat tři různé hody (a ještě dopočítávat rozdíl kvůli dovednosti, pokud některý nevvyjde) na vyřešení jediné činnosti. Možná jsem línej, ale když není člověk odkázaný jen na DSA (resp. není to hra, kterou by hrála jeho herní skupiny) a vidí že už ta kolem existuje víc her než se dá za život vyzkoušet...

A docela by mě zajímala jedna věc a sice jak je to (dneska) s dobrodružstvími pro DSA? Kdysi jsem četl na tuším RPGSite zážitky nějakých německých hráčů, kteří psali že systém celkem ok, ale že dobrodružství jsou až na vyjímky dost úděsná a v zásadě vychovávaj lidi ke stylu hry "tady si hezky sedni, poslechni si příběh co ti Meister (GM) vypráví a když budeš hodný, tak tě nechá čas od času zasáhnout do hry, samozřejmě jen tak aby jsi nerozbil předepsaný příběh...".

Krom toho, ještě jeden dotaz na znalce - před nějakou dobou jsem za nějaký předchozí nákup dostal na GOGu Blackguards a docela rychle se dopídil, že to jede na pravidlech DSA ale už ne které edice, neví někdo? Pokud to pomůže tak ze startu na mě vypadlo nakupování vlastností, dovedností a talentů za body (včetně výhody mág), ale co vím tak povolání nebo rasy už v nabídce nebyly.

LokiB píše:
Jak někdo psal v diskusi vedle, že při útoku vlka postava pustí meč a rozpáře vlka žabykuchem ... tak to je pochopitelně chujovina, to by žádná postava při smyslech neudělala, kdyby to pro ni v danou chvíli nebylo výhodně. Že to hráči přijde "dramatické", je taková hráčská onanie, nic víc.

Ten pocit, když něco (marně) vysvětlujete jen aby jste si svoji myšlenku o chvíli později přečetli v nějakém totálně překrouceném a nesmyslném kontextu. Ta situace je nicméně občas tak otravně častá, že by si skoro zasloužila vlastní vtip, něco jako "Darwin, Bismarck a Nietzche se sejdou v nacistickém Německu a začnou se hádat čí myšlenky režim nejvíc překroutil..."
Autorská citace #28
1.9.2016 16:06 - sirien
Gurney píše:
Trochu se pozastavuju nad vlastností Odvaha, u které bych intuitivně čekal že ji bude obsahovat asi tak 90% činností fantasy dobrodruha

no jo, ale jak to vypadá... vem si takovou StarGate Atlantis - tam do Odvahy narvali body všichni, až na Rodneyho, kterej pak sice zvládá držet krok ve všem tom střílení atp., ale není z toho vůbec nadšenej a většinu času se nejradši někde schovává za sloupem (vůbec mě překvapuje, že ho vůbec naučili, aby chodil okolo se zbraní, i když... s tím učením to u něj taky moc slavné není)
Autorská citace #29
1.9.2016 16:06 - LokiB
Autorská citace #30
2.9.2016 06:31 - Jarik
Jj. Tenhle system znam jen ze Stinu nad Rivou.
Koukam ale, ze i v Nemecku se leccos meni.
Autorská citace #31
2.9.2016 08:34 - Plz
Ještě snad jedna malá poznámečka a už zase zalezu do své šnečí ulity a nebudu otravovat.

Mě se naopak mechanika 3D20 líbí a připadá mi inspirativní. Né kvůli pravděpodobnosti ale kvůli možnosti jak popsat případný neúspěch nebo úspěch. Když se podívám na to lezení tak mohu podle toho co jsem nedal popsat proč jsem neuspěl. Jestli jsem zpanikařil, zasekl se strachy, nebo mě zradili prsty ujeli mě na skále a nebo jestli mi došla výdrž a skála je nad moje síly. To stejné v případě že platím za úspěch dovedností tak mohu popisovat že sice mi ujeli prsty ale díky zkušenostem s lezením jsem se znovu chytil a vylezl nebo jsem se podíval dolů zatočila se mi hlava a tak jsem se přitiskl na skálu chvilku zhluboka dýchal překonal svůj strach a lezl dál. Docela by mě to i lákalo si to vyzkoušet. Kde že to dá stáhnout (koupit) v angličtině?

Plž
Autorská citace #32
2.9.2016 09:04 - Naoki
To je dobrá poznámka. M2ě na tom akorát děsí (možná) zdlouhavost kdy každý skill check je mini skill challenge.
A řeší tam ještě různé DC pro různé atributy? Třeba to lezení, normálně by bylo 10/10/10, ale pokud by to bylo přes nějakou propast tak DC na odvahu by bylo 20 a na ostatních by zůstalo 10? Nebo se to zprůměruje na všechny?
Autorská citace #33
2.9.2016 09:09 - .-.
Gurney píše:
"tady si hezky sedni, poslechni si příběh co ti Meister (GM) vypráví a když budeš hodný, tak tě nechá čas od času zasáhnout do hry, samozřejmě jen tak aby jsi nerozbil předepsaný příběh...".


což Němcům evidentně nevadí
Jarik píše:
Koukam ale, ze i v Nemecku se leccos meni.

jsou toho plné internety
Autorská citace #34
2.9.2016 10:07 - LokiB
Ten samotný hod 3d20 snad tolik vadit nebude ... akorát to vyžaduje 3 kostky a házet najednou a ne postupně. aspoň tak jsem to pochopil ... není to tak, že by člověk hodil jeden, vyhodnotil, případně přidal body a pak šel na další, že ne?

co bude zdržovat je ta možnost dodatečně rozdělit body z dovednosti. já mám třeba ve skupině tak pomalé hráče, že budou klidně minutu přemýšlet nad naprosto jasnou volbou :(

Guerney píše:
"tady si hezky sedni, poslechni si příběh co ti Meister (GM) vypráví a když budeš hodný, tak tě nechá čas od času zasáhnout do hry, samozřejmě jen tak aby jsi nerozbil předepsaný příběh...".


Děláš, jako by takováhle hra byla smrtelným hříchem a ostudou všech, co se tomu dobrovolně podrobí :)
BTW: ono je to u předpřipravených prodávaných dobrodružství třeba v DnD jinak?
Autorská citace #35
2.9.2016 10:22 - Nachtrose
Dotaz: slo by to predvest na FreeRPGday v Mephitu? ( pokud bude ).
Autorská citace #36
2.9.2016 10:30 - -Sniper-
Pokud vím tak právě ten hod separátní je a musíš vědět která kostka se váže ke které vlastnosti. A je to právě kvůli tomu že míra podhození ti nepomůže - i když jednu vlastnost podhadíš o 10, nezachrání to že jinou jsi o 10 přehodil a celkově to neuspěje (kdyby to tak fungovalo, tak může být jeden prostý součtový hod proti součtu těch tří vlastností).

Ale je to jen to co jsem odtušil z krátkého hraní Blackguards - když to za mě počítal počítač, tak to šlo, ale reálně mi to příjde extrémně kostrbaté a cena za detailnější popis co se při neúspěchu stalo je to z mého pohledu příliš vysoká.
Autorská citace #37
2.9.2016 10:45 - LokiB
Sniper: ale jo, to chápu. na to mi ale stačí 3 různě barevné kostky, kde si předem určím, která je na co.
nebo byste si to házeli postupně, v nějakém stanoveném pořadí, či volně, a postupně to vyhodnocovali? to mi právě přišlo extrémně zdlouhavé ...
hod ... přemýšlení ... aha, nepodhodil jsem ... hmm ... mám nějaké body v dovednosti ... hmm ... tak ... hmm ... je tam přidělím ... a ... jdu na další hod ... hod ... přemýšlení ...

hele, nesmějte se, tak to prostě někdy s lidma funguje :(
Autorská citace #38
2.9.2016 10:50 - -Sniper-
LokiB: no, a to tom právě mluvím, já si to umím nastavit abych hodil kostky nad sebe nebo plus mínus do řádku a pak vyhodnocoval rychleji, ale většina mých hráčů má problém s jednou kostkou... natož si nastavit předem tři která je která, nedej bože si pak pamatovat, co si nastavili. Takže tak...
Autorská citace #39
2.9.2016 11:37 - LokiB
Sniper: aha, tak to pak ano :) moje zkušenost je ostatně podobná, bohužel ...
Autorská citace #40
2.9.2016 11:54 - Nachtrose
V tom snad problém být nemůže, pokud má člověk alespoň průměrnou inteligenci. Nebo se pletu? o.O Já delší dobu hrál v 13A double-attack rangera a permanentně házel se dvěma kostkama. Pokud byla primární sudá, vyhodnocoval jsem i sekundární ( druhý útok ), jinak jsem ji ignoroval. A když na družinu útočí skupina asi 5 mooků, tak vemu 5 různobarevných kostek, oznámím jaké barva na jakou postavu a hodím. Nikdy nebyl problém.

Ale musím přiznat, že mám i hráče, který až ve svém tahu začne probírat všechny svoje dovednosti, co vlastne chce udělat... Ten je na ránu pěstí...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.08799409866333 secREMOTE_IP: 18.226.166.214