Produkty

Autorská citace #1
26.10.2016 07:44 - Demonica
ShadoWWW: Děkuji že pro nás tyhle informace sleduješ a zaznamenáváš.

Docela mě to nadchlo a snad poprvé mám chuť si koupit bestiář do DnD. Popis pocitů mozkožrouta si určitě nenechám ujít :)
Autorská citace #2
26.10.2016 09:56 - LokiB
ShadoWWW: super! i kdyz s pojmem Mozkozrout se tu asi nesmirim :)
Autorská citace #3
26.10.2016 10:06 - Rojta
Díky za share. Lore tohodle druhu umožňuje vyprávět příběh uplně jinak, ale kdo to má stíhát vymýšlet.
Autorská citace #4
26.10.2016 10:30 - Sparkle
To vypadá luxusně.
Autorská citace #5
26.10.2016 10:31 - ShadoWWW
ShadoWWW píše:
s pojmem Mozkozrout se tu asi nesmirim


Jo, hodně jsem při překladu 5E uvažoval nad mozkomorem, což je tradiční překlad v TTRPG. Ale v počítačové hře Baldur's Gate, v té staré i nové Enhanced Edition, to překládají do češtiny právě jako mozkožrout. A co si budeme namlouvat, hráčů počítačového BG je víc než hráčů stolní verze, takže víc hráčů je zvyklých na mozkožrouta. Mým motivem při překladu 5E bylo mimo jiné nalákat na stolní verzi právě hráče počítačového BG, respektive jeho překladu, kteří stolní verzi nehráli kvůli angličtině.

A pak... ten mozkožrout je fakticky správnější. Jak o tom mluvil Chris Perkins v Lore You Should Know, a jak jistě bude uvedeno i ve Volovi, mozkoužrouti ty mozky skutečně jedí, respektive požírají.
Autorská citace #6
26.10.2016 10:35 - ShadoWWW
Mimochodem, tady je pár dalších ukázek:





Autorská citace #7
26.10.2016 11:21 - LokiB
ShadoWWW: skvělý ukázky.

ad mozkožrout ... jako "přezdívka" toho monstra mezi dobrodruhy to je dobrý, o tom žádná. jen mi to do "oficiálního pojmenování" nesedí. je to takový vulgární (v původním významu slova) a trochu přízemní
mind flayer samo o sobě zní děsivě. ne proto, že ti sežere mozek, ale co s tebou udělá PŘEDTÍM :) obzvlášť ve starších edicích, kde to bylo hodně o psionice, byla představa "drásání mysli" ... strašidelná
čímž neříkám, že mám lepší překlad
Autorská citace #8
26.10.2016 12:07 - Vojtěch
Mind Flayer je ale přezdívka ražená dobrodruhy. Pořád tomu můžete říkat Ilithid, což je jejich vlastní jméno.
Autorská citace #9
26.10.2016 12:11 - Colombo
Jo, exonyma jsou urážlivá, každý má právo na sebe-identifikaci.
Autorská citace #10
26.10.2016 12:13 - Kamach
ShadoWWW píše:
hodně jsem při překladu 5E uvažoval nad mozkomorem

S mozkomorem je dnes už trochu problém, protože dementor z Harryho Trottela.

ShadoWWW píše:
Mým motivem při překladu 5E bylo mimo jiné nalákat na stolní verzi právě hráče počítačového BG, respektive jeho překladu, kteří stolní verzi nehráli kvůli angličtině.

A to se ti daří!
"To je jak Baldurs Gejty", povídal nadšeně jeden spoluhráč, který ani netušil, že BG, IWD a NWN jedou na jakémsi DnD. A potom ho napadlo, jestli Pillars of Eternity pak teda nejsou podle těchhle pětek :)

A jednoho z nejlepších kamarádů, co byl zarytej dračákysta a k tomu nadšenec do Legendy o Drizztovi, jsem zase utáhl na drowy z monstráku.
"Oni mají minikušičku s tím paralyzujícím jedem... a obyč drowové neumí levitovat, ale eliťáci jo, protože mají ty rodové insignie... přesně jako v knížkách!" *žgrynd*

Colombo: Moje řeč, humanoidní hlavooktopodi mají taky city! :)
Autorská citace #11
26.10.2016 12:13 - LokiB
Vojtěch: joo, ale stále je oficiální název monstra z pravidel, dokonce pod TM WOTC :)

viz třeba: http://dnd.wizards.com/dungeons-and-dragons/what-is-dnd/monsters/mindflayer
Autorská citace #12
26.10.2016 12:37 - LokiB
Mimochodem, cetli jste stare Volo's Guid to ...? Nebo Elminsters Ecologies?
Resp. z Ravenloftu Van Richten's ...

Zatim jsem ty ukazky z novych Volo Guidu tady podrobne necetl, bude to podobny?
Autorská citace #13
26.10.2016 13:17 - ShadoWWW
LokiB: V rámci přípravy na překlad jsem četl jen místní překlady těch Volových průvodců. Mělo by to být podobné.

Kamach: ;-)
Autorská citace #14
26.10.2016 15:46 - crowen
No neviem, mne sa akosi mnozstvo haluznych priser s roznym poctom oci, koncatin a hlav moc nepaci. Hlavne, ked typek vravi, ze zijeme v post GoT svete.

GoT ma 5 priser - wargovia, zombici, zombie lords, obri, draci. Snad som na nic nezabudol.

Ina ako ludska rasa hra minimalnu rolu. Ludia maju 4 kultury - free folk spoza steny, ludi na Westerose (z ktorych trochu vytrcaju vikingovia - Iron Born), a otrokarov za morom. Menej je niekedy viac.

IMHO najlepsi bestiar, aky som kedy drzal v ruke, je bestiar k DrDII (a teraz sa prosim nezacnime bavit o (ne)kvalitach DrDII).
Autorská citace #15
26.10.2016 16:04 - sirien
crowen píše:
GoT ma 5 priser - wargovia, zombici, zombie lords, obri, draci. Snad som na nic nezabudol.

Mňo... jo, zapomněl, docela na hodně - tam na Severu za Zdí to je fakt docela rozmáchlá směska, jen tam prakticky ničeho neni moc, protože to tam ve velkém vymírá. Jen co si vybavuju z halvy tam máš zombieky, white walkery, driády (nebo co sou zač - ten elder kind), k těm obrům tam byly myslim odkazy na nějaké skřety či co a další věci "někde v horách/údolí/whatever, technicky vzato shifteři, naprosto jednoznačně tam někde venku sou démoni (Varis jednoznačně svědčí o tom, že jednoho potkal, Rudá Čubka nějaké přímo vyvolávala, u těch čarodějů Daeny možná nějaké potkala - a možná ne), do toho draci, teoreticky i když se přímo neukázaly by šlo spekulovat o harpyích (ve světě, kde lítaj draci, nebude mít gigantické město ve znaku harpyji jen tak pro nic za nic) a Irons mluvily o nějakejch mořskejch monstrech (což, ok, můžou být prostě jen klasické námořnické zkazky).

To, že tam jsou jen lidé, je hezká minimalizace, ale s těma národama si dost mimo - jen Westeros má těch kultur asi pět (Nordic, Dornish, Irons, "Central"? - dobře, čtyři), pak máš Free folk, Bravos&cities, otrokářská města (kde by technicky šlo spekulovat o třech kulturách podobně jako u Westeros, místy tam byly náznaky rozdílů, i když nebyly moc pitvané) a Dothraki. To jsme na osmi až deseti. Pak tam máš historicky Valyrii a teoreticky možná nějakou kulturu těch zbarbarizovanejch potomků Valyrie.


Bestiář k DrDII měl výborný koncept (ostatně Charles), ale šel udělat i o trošičku líp. Resp. ten koncept šel podle mě dotáhnout víc do důsledku a bylo by to lepší. Nicméně jo, to je jedna z mála fakt povedenejch věcí a je to holt na téma "máme věci od Altaru a máme věci od Altaru, co dělal Charles".
Autorská citace #16
26.10.2016 16:22 - Vojtěch
Crowen: To že máš AGoT 5 příšer neznamená, že je ve své hře DnD nemůžeš mít také. DnD bestiář obsahuje to co obsahuje, abys v něm našel staty pro nová i stará dobrodružství, která vyšla a nemusel patlat pořád znovu to samé. Máš tam také možnosti si vybírat co zrovna ve svém světě budeš mít. Stejně jako s Forgotten Realms tam nemusíš mermomocí využít všechno. Klidně můžeš mít svět, kde je jen člověk a mrtváci z něho vzešlí, bez jediného draka, orka, nebo beholdera. DnD jsou základní pravidla pro mnoho světů, ne specifická pravidla pro jeden setting. Nevím proč by se mu měly vyčítat zahrnutí bestií z historických dobrodružství.
Autorská citace #17
26.10.2016 16:24 - LokiB
ShadoWWW: jestli to má být podobné, tak jsem nějak nepochopil tu "obavu" MM ohledně toho, jaký je to risk, vydat takovouhle příručku. Jakože do toho nainvestovali fakt ranec a bojej se, že se to nezaplatí? Nebo to byly jen marketingové řeči "kupujte nebo budu plajte, prosííím! "?
Autorská citace #18
26.10.2016 16:43 - ShadoWWW
Podle mě ten nový trend je hlavně v tom, že Bestiář už nemusí bý jen katalog pro ostatování nestvůr ve vámi nebo Wizardy vymyšleném dobrodružství, ale kniha plná inspirace. Že nepotřebujete stovky nestvůr, ale zaujme vás popisný text pěti šesti nestvůr a kolem nich můžete vystavět celé tažení. Když máte nestvůru, co má 10+ stran popisnéh textu, tak to jistě nebude jednolitý text, ale desítky různých inspirativních háčků na zápletky. Ale nejen náznaky možných zápletek a rolí v dobrodružství, ale v takovémto rozsahu už poměrně zevrubné, důmyslné charakteristiky.

A o tom to je, že méně nestvůr popsaných více do hloubky může otevřít DnDčku nové typy dobrodružství. Už to pak nejsou jen balíky statistik určené k bojovému střetnutí a zabití.

Už teď o tom referují lidé v diskuzích, že z jedné ukázkové stránky je napadají zápletky pro celá dobrodružství.

LokiB: Psal jsem o tom zde.
Autorská citace #19
26.10.2016 16:49 - sirien
Vojtěch: já zásadně protestuju proti hraní DnD ve světě který neobsahuje draky.


LokiB: to hodně moc souvisí s historií DnD z doby 2e/3e a s úpadkem TSR a přechodem k WotC. TSR svého času 2e rozjeli naprosto maniakální paletu fluffových věcí - světy, tematické sourcebooky atd. Výsledkem bylo, že každou věc nakonec kupovalo míň a míň lidí. WotC pak zásadně obrátilo publikační a obsahovou politiku a od té doby se silně fluffových věcí stranili, protože prostě kdysi selhali, ale protože to TSR tehdy jelo tak hrozně ve velkém, tak vlastně nikdo nevěděl proč to selhalo - podezřelých bylo hodně a analýzy žádné.

Každá firma má svojí kulturu, historii, "lore" atd. Z pohledu Wizardů jsou fluffově orientované přiručky Pandořina skříňka, která kdysi málem zničila DnD (doslova, věci byly jen malej krůček od toho, aby se práva na tu značku a vše, co s ní souvisí, totálně zablokovaly navěky - resp. na další půl století minimálně) a podařilo se jí zavřít jen tak tak na poslední chvíli.

Pokud se Mike rozhodl, že nastal čas rozbít beton ve sklepě, truhlu vytáhnout, sundat řetězy a odemknout jí, tak sice možná riziko ve smyslu šance selhání není velké, ale riziko ve smyslu následků pro něj ano - pokud by to jen náznakem selhalo nebo neuspělo dostatečně, pak je dobrá šance, že někdo ve firmě kdo má ten "firemní lore" v kostech zpanikaří a truhlu zavře dupnutím na její víko a zabouchne jí i s Mikeovými prsty vevnitř.

DnD 5e má zajímavou obchodní strategii - snaží se být extrémně dravé a přitom zároveň velice defenzivní - sází na věci, co jsou zároveň trhák a zároveň totální jistota, malé základní portfolio s velkým důrazem na každou jednu věc. Mike teď prohlásil, že fluffová příručka to splňuje - tj. že uspěje ve velkém, stejně jako předchozí 5e produkty. Pokud se to podaří, otevře si tím celou ohromnou (staro-) novou cestu k hromadě dalších možných produktů. Pokud ne, tak tu cestu na dalších 10 let znovu zabije a přitom ztratí svůj firemní kredit geniálního vizionářského product managera a tím i velkou část schopnosti ovlivňovat další vývoj.
Autorská citace #20
26.10.2016 16:50 - Vojtěch
ShadoWWW - tohle není nový trend. Monster Ecologies, některé potvory pro Monster Manualy IV a V pro 3.5 DnD... Tohle je jen soubor podobných. Katalog už konec konců vydali a teď ho rozšiřují. Myslím, že se dočkáme i dalšího katalogu a pak zas nějakého toho pitvání, ted dvě paralelní řady.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.060391902923584 secREMOTE_IP: 18.204.214.205