Kultura

idol02
7.9.2017 20:47
Dračí hlídka
Kontakty na autory:

Facebook
Discord
Web & mail


Recenze - Jerson
7.7.2020 15:49 - sirien
Jerson: Těžko říct, závisí na vývoji a zájmu orgů i publika. Ale osobně tomu moc nedávám.

V minulosti byl v návaznosti na ukončení podpory / prodeje oDrD průzkum, jaký by byl zájem o to převést mDrD do DnD 5e / DrDII / jiného systému. Dost to pohořelo - velká část hráčů hraje mDrD z určité nostalgie (někteří jinak nehrají skoro vůbec, jiní hrají běžně jiné systémy) a o jiný systém tam nestojí (sekci by v takovém případě spíš opustili - např. ve prospěch Fate powered Legend). Totéž platí pro nemalou část PJů. Zastavená podpora / nedostupnost pravidel DrD 1.6 se nezdá hrát moc roli, zájem zůstává velký (u PJů i publika).

Pokud by se v budoucnu přecházelo, tak je těžké říct, zda by byla preference na "co nejpodobnější systém" nebo na "co nejlepší / nejvhodnější systém". V druhé kategorii by asi vedlo DnD 5e (podobný styl, kvalita, rozšířenost mezi PJ i hráči). Pokud by DH byla tak podobná jak se Xethovi nelíbí naznačovat, tak by asi byla favoritem v první kategorii. Pokud ne, tak těžko říct, protože přechod jinam jako přechod jinam a jakmile se to nejmenuje DrD... tam by pak asi záleželo na tom, jak moc se DH skutečně rozšíří. Pokud to budou další Hrdinové Fantasy nebo Stín meče, tak bych tomu moc nedával.

EDIT: Nicméně projistotu znovu - o přechod jinam momentálně není zájem mezi hráči ani PJ a žádné změny se co vím nechystají.
7.7.2020 15:57 - Jerson
To mi asi stačí, abych se k tomu nápadu mohl vyjádřit. Díky.
7.7.2020 16:21 - mrkew
Já musím říct, že se nám naskytla boží příležitost a vyzkoušíme si Dračí Hlídku v rámci našeho projektu Klan Zephyra. Plan je takový, že někdy v srpnu pojedeme alternativní sérii. Kdy přesně dáme ještě vědět.

Naše představa je, že vše by klasicky probíhalo živě na Twitchi se záznamy na Twitch/Youtube. V nultém sezení bychom si ukázali co vůbec DH je, s každým hráčem bychom vytvořili postavu kdy on by měl aspoň rámcovou představu. Vyplnili deníky a další náležitosti. A v prvním a dalším sezení bychom klasicky hráli podle pravidel DH. Docela se těšíme jaké to bude :)
7.7.2020 17:34 - Xeth
PetrH: Pravidla DH v sobě nebudou mít žádný svět, ani Domovina. Předpokládám však, že Domovina bude psaná v duchu DH, aby nebylo třeba žádných úprav. K pravidlům bude pouze přidaná velká mapa Domoviny jako bonus.

Jerson: DH měla v plánu se na GC ukázat. Hádám, že na to přijde příští rok. Nemyslím si, že by se tam v dohledné době přecházelo na DH, pokud někdy vůbec. Bude záležet na tom, jak moc bude úspěšná. Rozhodně nečekám (a předpokládám, že autor taky ne), že hned po vydání všichni fanoušci DrD zahodí svá stará pravidla a začnou hrát DH. Opět, někoho z nich DH osloví, někoho ne.

sirien píše:
Pokud by DH byla tak podobná jak se Xethovi nelíbí naznačovat...

Naopak, celou dobu říkám, že DH z DrD vychází a bude mít dost společného. Toto tvé popichování je opět roztomilost sama. :)
7.7.2020 18:36 - PetrH
Xeth: někdy ten gooel vydá zajímavé historické části webu DH:D https://www.dracihlidka.cz/mapka-lektvar-laumspuru/. Add Domovina. Vidíš, já myslel, že to bude s vydáním venku, když k tomu je už i mapa. Třeba bude na netu. U tý Domoviny by se mě líbilo mít to ala Taria a další. Svět a aplikace k němu.

Sirien: jsem měl pocit, že jsi tu dříve psal, že na GC jsou pravidla v jakémsi úpravovém packu, že snad se i uvažovalo o nějaké publikaci. Tuším, že jsi psal i o Gandalfovi. Ale můžu už mít špatnou paměť a vědět fixu, potom mě prosím melmatˇ:)

Mě osobně by nejvíce sedělo, kdyby autod někde dal možnost dotazů na něj optimálně jinak než přes SZ na fuckbooku či "oficialni email na webu".
7.7.2020 20:47 - MirTur
K těm elfům - pravidlová část při které nepotřebují spát a stačí jim jen poloviční čas dlouhého odpočinku na meditaci. Ale to se patrně detailněji rozebíralo až v Mordenkainenovi - takže moje chyba.

sirien píše:
A co si MirTur zrovna oni představujou jako "nějaký ten setting"?

Inu, nějaký skromný nástřel světa, do kterého budou vaše rasy a povolání zapadat?

Z toho mála co jsem pochopil se pokoušíte pouze o parafrázi překladu a z důvodu licence zaměňujete subclasy za své. Jako ok, no problém. Jen na něco o čem se (sem tam) mluví nějakou dobu mi to přijde krapet suché. Alespoň na placený produkt. Různých homebrew class je na internetu moře.

A název treadu je Dračí hlídka alebo Jeskyne a draci, tak se ptám.
7.7.2020 23:17 - sirien
PetrH: když už tak ne o Gandalfovi, ale o Guffovi. (Jeden má špičatej klobouk, druhej vede mDrD.) A byla to skutečně myšlenka, ale už dost dlouho zpátky a nakonec z ní sešlo, protože se do toho nikomu až tak moc nechtělo a ukázalo se, že to v praxi ani neni moc potřeba.


MirTur: U-hm. A copak si MirTur oni vlastně představujou pod "skromný nástřel světa"? (to nereju, jen fakt nevim co na to odpovědět, protože tohle může bejt cokoliv od tří vět po třicetistránkovej draft...)

Jinak ano, JaD podle původního zadání měly být POUZE publikací DnD v češtině. Právě tohle. Možnost mít skutečné DnD, v češtině, ofiko vytištěné v hardcover u herního stolu na kvalitním papíře s pár hezkými obrázky. Někomu se to může zdát málo - jiným, kteří smutně koukají na kamarády, co mají své překlady aspoň vytištěné, to ale přijde hodně. Plus jak známo co je v tisku je víc "ofiko" a líp se to propaguje a šíří (protože nevim proč, ani nevim jestli to tak fakt je, lidi tomu věřej, mě to moc nezajímá, tak to nepitvám...)

Ten záměr se vyvíjel. V jednu chvíli byla snaha redukovat ho prakticky jen na Basic Rules a na zbytek se vykašlat. Později k tomu přibyla možnost napsat pár věcí trochu "po našem". A za poslední necelý rok jsme udělali nějaká další rozhodnutí, kterým jsme do věcí šáhli trochu víc.

S tím, že jsme zařeknutí udržet 100% zpětnou kompatibilitu JaD na DnD 5e, současný seznam "změn a úprav" oproti DnD 5e je cca následující (neslibuju, že si vzpomenu na všechno, seznam nemusí být konečný a pořadí je náhodné):
- přidány vlastní obory povolání (kvůli licenci)
- přidáno pár vlastních kouzel a tajemných vzývání (nic dramatického, nutné náhrady za věci mimo licenci, které by bolely, kdyby nebyly)
- přidáno pár osobních zázemí (...dtto...)
- přidán celý plug-in modul společných skupinových zázemí. Cílem je nabídnout širší paletu možností a inspirace spolu s usnadněním tvorby k sobě ladících postav a tematicky ucelených dobrodružství. Možnost "náhodné DnD sebranky" je zachována.
- přepsána celá kapitola o tvorbě postavy - vytvořena jako cold-start průvodce za ručičku pro nováčky kdy sérií zjednodušenejch předžvejkanejch voleb získáš funkční postavu na 1. levelu s níž se můžeš vrhnout do hry. Zapracována možnost následné full-scale úpravy učiněných voleb.
- kapitoly přeskládány do podle nás přehlednějšího a nováčkovsky přívětivějšího pořadí s nějakou vnitřní logikou průchodu tou knihou, která u PHB není úplně optimální
- přepsány fluff texty ras podle mých článků "hraní ve fantasy: rasy"
- přidán systém sociálního konfliktu za pomoci standardních DnD nástrojů (žádné nové mechaniky, návod ke strukturovanému využití těch již existujících)
- systém pro pohyb citelně zjednodušený. Přidána pravidla pro dramatický pohyb (hod kostkou místo suchého dopočítání v dramaticky vhodných situacích, návod k použití)
- přepsán fluff ohledně přesvědčení.
- přidány PŘÍČETNÉ texty o nějakých kontroverznějších tématech ve hře
- není jisté co se udělá s modulem RIPV (Rys, Ideál, Pouto, Vada) - po bližším pohledu jsme zjistili že a) není moc důležitý a ani "tvrdě" systémový, b) je zmotaný za hranu naprostého bordelu, c) koliduje s nějakými koncepty které máme jinde. Uvažuje se zachování, vyřazení, nahrazení... něčím podobným, každopádně.
- hodně variantních pravidel se přenese do PHB (rád bych aby PHB fungovala opravdu jako "kniha pravidel" a DMG víc jako "kniha návodů"), to se týká plánovaně zejména:
- ...rozšířených pravidel pro zranění (volitelně)
- ...pravidel pro manu (magenergii; volitelně)
- ...pravidel pro střelné zbraně (protože renezanční světy, pirátské hry atp.; volitelně)
- ...možná nějakých dalších, čert ví, co kočka nakonec v DMG vyhrabe
- ...???

(Tohle se týká PHB. DMG bude v podstatě úplně nová knížka (protože po aplikaci licence z ní vlastně moc nezbyde a je snazší to napsat znovu než se snažit poslepovat materiál ze kterého zbývá 20% a nějaké tabulky).)

Dále nutno dodat, že i původní záměr "pár hezkých obrázků" překročil ambicemi původní zadání a Peter pro JaD aktuálně získává nějakými chytrými dealy a sharey velké množství vysoce kvalitních obrázků, které značně přesahují původně zamýšlený rozsah.


...ono samozřejmě, kdyby šlo vydat DnD jen tak v češtině, tak se právě to udělá. A bylo by to hotové už před X lety. Bohužel se ukázalo, že ten záměr až tak snadný není a těch děr k zalátání tam je hodně, přičemž když už se s tím děláme, tak to chceme udělat "pořádně", což logicky vede k tomu, že to množství změn narůstá i bez nějakého předchozího záměru.

Aktuálně to jsou všechno "evoluční zabroušení", která se nějak hromadí. Nebudu se snažit tvářit, že tomu dáváme nějakou jedinečnou stylizaci nebo tak něco - nedáváme a popravdě po krátké diskusi na toto téma jsme se dřív shodli, že ani nechceme. Nechceme dělat Slovanskou AiME-like variaci DnD, nechceme dělat DnD ale low fantasy / přízemní, nechceme dělat DnD co XYZ. Chceme udělat českou verzi DnD. Chceme abys tu knížku mohl přinést ke hře kterou si s kamarády rozehrál podle originálních DnD příruček a abys mohl listovat jejími pravidly stejně, jako ostatní listují těmi anglickými. Chceme, aby sis ta pravidla koupil a dostals DnD. Sem tam trochu přeskládané, sem tam zabroušené o nějaké roky zkušeností, sem tam s jinými věcmi kvůli licenci, ale DnD.

Z tohodle důvodu ani neplánujeme, že bysme do věci tahali nějaké specifické světy či settingy - ne víc, než co je v DnD jako takovém. Minimálně co do PHB. V DMG možná budou nějaké návody na tvorby světů se specifickým laděním. Jak bude vypadat Bestiář je ve hvězdách.
8.7.2020 09:42 - MirTur
Sirien: Díky za opravdu velkou odpověď.
8.7.2020 10:07 - Gergon
A to je přesně to co chci i já - abych mohl jet klasické DnD 5e, ale hráči si mohli koupit tyhle příručky JaD a mít při hře na stole v ruce tištěné materiály a pravidla, která budou kompatibilní a podle kterých se budou orientovat v sobojích a při magii a dalších systémových věcech, a pokud si vyberou povolání z JaD je mi už úplně jedno, protože na ní půjdou použít všechna moje pravidla DnD.
Takže pro mě JaD jsou prostě legální forma, jak můžou hráči hrát se mnou DnD 5e a mít u toho koupená pravidla aniž by si museli sami doma tisknout české překlady. Je možné že to bude zbytečné, protože než k tomu vydání dojde, tak většina mých hráčů už stejně má tyto materiály vytisknuté - knihy kouzel a podobně, takže třeba ten zájem nebude tkaový, ale rozhodně má smysl pro mnoho neangličtinářů, kteří chtějí DnD.
Argumenty že tu po celé roky vedle sebe fungovalo DrD a DnD mi přijdou jako bezpředmětné, protože to, že v roce 98 tady fungovalo DrD, když nebyl pořádně internet, nebyly ke koupení v čr pravidla pro DnD a nebyly nikde žádné překlady snadno dostupné, je asi stejný argument, jako že v roce 98 fungovaly videopůjčovny, tak proč by nefungovaly dnes vedle Netflixu.
8.7.2020 10:13 - LokiB
gergon: je fajn, že máš za sebe a spoluhráče jasno :)
důvod existence různých systémů je ten, že prostě poskytují různý zážitek. to není žádná novinka. představa, že každý hráč, který má rád hraní DrD, přejde na DnD, protože je to prostě lepší systém, když tedy bude v češtině, je mylná v tom, že hraní DnD není (pro všechny) totožné s hraním DrD. uvidíme, pro kolik hráčů to je skutečně významné.

sirien: slušná porce práce, to se musí nechat. dáváte si nějaký, třeba i jen orientační harmonogram pro celý ten proces, nebo se tím radši nechcete stresovat, když by vám pak termíny ujížděly?
8.7.2020 10:18 - Flaxik
Btw že jsem tak zvědavý, ale je alespoň odhad, kdy by mohly JaD vyjít? Zrovna moji hráči by to uvítali, DnD systém mají raději než klasické DrD (přešli jsme na DnD před dvěma roky a byla to jednoznačná změna k lepšímu) a listování v překladových papírech (anglické verze mám jen já a nikdo je nechce louskat :-)) prostě není to ono, jako mít v ruce vlastní příručku.
8.7.2020 10:23 - PetrH
Sirien: no vida, trocha te Sirienštiny, ironie, hádek a po 10 stranách nejobsáhlejší informativní post. Tohle se mě líbí.
edit: mimochodem, na těch překladech tady je dobrý, že to můžeš vyjet si plně barevně do terma a když jsou nějaký errata tak se daj vyměnit jen stránky s erratama, což zase v knize neuděláš :)
8.7.2020 11:00 - sirien
Loki: nějaké termíny existují, jsou nastavené v nějaké rozumně blízké budoucnosti a pro náš klid jsme si řekli, že je nebudeme veřejně sdělovat.

Flaxik: viz výše; v poměrně dohledné době, už můžeš odkládat do prasátka, ale místo v knihovně jim zatím uvolňovat nemusíš. :)
8.7.2020 11:09 - LokiB
sirien píše:
v poměrně dohledné době, už můžeš odkládat do prasátka, ale místo v knihovně jim zatím uvolňovat nemusíš. :)


jakože naspořit na to bude trvat dlouho? :)

sirien píše:
a pro náš klid jsme si řekli, že je nebudeme veřejně sdělovat.


to je konec konců rozumné. sice pro nás, čtenáře, nemilé, ale rozumné.
8.7.2020 11:18 - sirien
Tak samozřejmě záleží, jestli do prasátka odkládáš po koruně nebo po padesáti eurovce.
8.7.2020 17:28 - Xeth
To shrnutí JaD vypadá velmi dobře. Ve smyslu "DnD po svém" mi to připomíná původní Pathfinder. Očividně je na co se těšit.
9.7.2020 11:39 - Perthorn
Udivuje mě s jakou vervou se zde někteří opírají do pravidel Dračí Hlídky, přičemž ani betaverzi nezahlédli ani z rychlíku. Chápu drbání ale odsuzování na základě pár snímků vytržených z kontextu?
Log 1=0 píše:
Petrhorn hlavně oživil na RPGF diskusi o mrtvosti DrD, kde ho nejen hájil, ale byl z něj stále po mnoha letech nadšený. Ovšem i na něj dolehl fakt, že DrD se fakticky nedá sehnat. Jestli by nevzbudila DH nadšení u něj, tak by to mohla jít rovnou zabalit.

To “oživení diskuze” byla odpověď na pár dní starý příspěvek, DrD jsem v něm nehájil ani z něj nebyl nadšený a vážně na mě nedoléhá, že se nedá sehnat. Proč máš zapotřebí si něco takového vymýšlet? (https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?p=587001#p587001)
Z čeho jsem nadšený je Dračí Hlídka, kterou hraju s bandou už rok v beta verzi. Hrával jsem DrD, Shadowrun, zkoušel jsem opakovaně Pathfinder i D&D (nefantasy žánry ani nezmiňuju) ale Hlídka mě svým kouzlem a jednoduchostí dostala. Pro hru s kamarády, kteří se chtějí u hry bavit dát si u toho pivo a nechtějí hledat kalkulace, výjimky a tabulky je Hlídka ideální systém.

Log 1=0 píše:
KOSŤA: jak je možný že zakrslej gnóm s výškou ani né metr se ohání obouručíkem stejně dobře jako elf?

Dává smysl, aby byly některé kombinace slabší než jiné, a může to do hry přinést volby, které mají někteří rádi. Ale pokud je ten rozdíl moc velký, tak je to ze siulačního hlediska zbytečné a z herního hlediska to tu volbu zcela odstraní.

Hlídka sice dává rasový postih, ale hratelné je to naprosto v pohodě. Důkazem jest kámoš, který je v TTRPG začátečník, s Gnómem Válečníkem aktuálně odehrál 12 sezení a baví ho více než Obr Válečník, kterého poslal zabloudit do lesů. ????
Navíc je ve hře systém vylepšování atributů každé 3 úrovně.

ShadoWWW píše:
Srsly. Oni tam nechali odstupňované magy, pardon manu, dle hodnoty vlastnosti a v tak velkém možném rozpětí? To si zas říká o elfy kouzelníky a hobity alchymisty s 21/+5.

Bylo to tu vyvrácené několikrát ale doteď se to vytahuje. Tabulka je určena pro alchymistu, není to jeho maximální ale aktuální mana a získává ji odlišným způsobem než kouzelník. Obecně získávání many, duševní síly a přízně je vstřícné, i pokud má postava potřebný atribut na těch nejnižších možných hodnotách (očekává vůbec takový hráč, že bude primárně kouzlit?), svede toho seslat dost. Z těch 20 her co jsme na Hlídce odehráli se stalo jen jednou, že by někomu opravdu došla mana a byla to chyba hráčů, protože kouzelnici nenechali ani minutu času na nasátí nové many, než triggerovali boss fight.

sirien píše:
Nebo můžeš přesunout svůj pohled z designu '90 do designu '10 a zjistit, že třeba v DnD 5e sou elf kouzelník a půlork kouzelník úplně jiné buildy s nimiž se zachází dost odlišně, ale oba ty buildy sou naprosto validní a hratelné. Což kouzelník co nezvládá kouzlit a nemá to ničím kompenzované neni.

Kompenzace jsou v Hlídce vždy, pokud atributy rasy vyzdvihují OBR, postava je v boji pohyblivější, pokud SÍL – postava unese těžké zbraně, pokud CHA - postava obstojí častěji proti očarování…
Co se týče šancí na seslání kouzla, cca okolo třetí úrovně přestávají mít hráči problémy většinu kouzel sesílat. Vezmu nejextrémnější případ (hráč chce z masochistických důvodů hrát nejhloupějšího obra kouzelníka na světě) úspěch seslání kouzel s nejnižší obtížností je na první úrovni 50%, na druhé úrovni 60%, na třetí 80%, na čtvrté 90%... Pokud by ten obr měl alespoň průměrnou inteligenci, zvedá se to všechno o 10-20% a to nepočítám s možnou výhodou – při povedeném RP to klidně na první úrovni může dostat i na 100%.
Takže v běžných situacích nuance v sesílatelnosti jsou, ale že by to hráče omezovalo se říct nedá.
Mimochodem pokud je dostatečně silný i útlý elf kouzelník, může nosit rytířskou zbroj a obouruční meč a stát se z něj spellsword. Všechno je o buildu ;).

Autoři Hlídky do projektu opravdu vkládají hodně a díky věcem, jako ježdění po akcích a bezúplatném rozeslání výtisků do institucí pro děcka, tady budují něco za co bychom měli být rádi. Nechápu tu nevraživost. Pokud DH bude úspěšné, děcka co na něm vyrostou budou určitě podhoubím i pro JaD.
9.7.2020 12:07 - Log 1=0
Perthorn píše:
Proč máš zapotřebí si něco takového vymýšlet?

Fakt sorry, předtím tam diskutoval Burša, a ten někde pak řekl, že se mu Hlídka líbí, pak jsi přišel ty, a protože jsem ty diskuse sledoval tak nějak napůl, tak jsem si vás nějak spojil. Ještě jednou omluva tobě i Buršovi.
9.7.2020 12:12 - Lethrendis
Perthorn píše:
Nechápu tu nevraživost.


Já docela jo. Agituješ v hnízdě zatvrzelých geeků, kteří a) nemají rádi oDrD b) dělají na konkurenčním projektu c) cítí se být mistry oboru d) obecně diskutují velmi ostře

Pokud jsem se někoho dotkl, tak se omlouvám, ale myslím, že to docela sedí. Jinak za sebe pořízení DH zatím neplánuju, uvidím, až jestli se objeví pdf. Ale přeju každému, ať se svými projekty uspěje alespoň do té míry, co DH.
9.7.2020 12:24 - ShadoWWW
Má reakce, kterou cituješ, je rok stará. Vycházela z bety, kterou jsem viděl jen z rychlíku, protože k pravidlům se nedalo moc dostat (což bohužel trvá doteď). Finální verzi jsem si objednal a v srpnu se nechám rád mile překvapit.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085055828094482 secREMOTE_IP: 174.129.140.206