Kultura

idol02
7.9.2017 20:47
Dračí hlídka
Kontakty na autory:

Facebook
Discord
Web & mail


Recenze - Jerson
14.7.2019 21:48 - York
PetrH píše:
bude nekdo na zizconu? Bude neco v Praze?


Za autory Hlídky mluvit nemůžu, ale pokud mě tam budou organizátoři opět chtít, rád bych tam vedl Dračák podle staré školy.

Na případném oneshotu mimo cony se taky můžeme domluvit.
14.7.2019 22:05 - Log 1=0
Kosťa píše:
jak to že obr a elf jsou srovnatelný kouzelníci?

Proč by neměli být?
Kosťa píše:
jak je možný že zakrslej gnóm s výškou ani né metr se ohání obouručíkem stejně dobře jako elf?

Protože každý strom se podetíná u země.

Ne, vážně. Dává smysl, aby byly některé kombinace slabší než jiné, a může to do hry přinést volby, které mají někteří rádi. Ale pokud je ten rozdíl moc velký, tak je to ze siulačního hlediska zbytečné (nejsme schopní ten rozdíl posoudit, jen ho hádáme z palce) a z herního hlediska to tu volbu zcela odstraní.
14.7.2019 22:16 - Kosťa
Log 1=0 : vlastnosti postav se průběžně zlepšují, i ten obr co se rozhodne že se stane kouzelníkem se může vyšvihnout na slušně vysokou inteligenci navíc se jeho dovednost v kouzlení může zlepšovat takže časem ovládne kouzla obdobně jako ten elf, ano nikdy v tom nebude tak zdatný, ale časem se ty rozdíly do jisté míry setřou. Stejně tak i ten gnóm si může zvedat sílu a zkusit se stát válečníkem ale nikdy nedosáhne takových úspěchů jako třeba barbar nebo ten obr.

Edit: ještě dodám že si myslím že kouzelníka půjde klidně hrát jako obra barbara nebo elfa, ano bude se to hrát jinak, nicméně si nemyslím že by došlo k tomu co tady padlo a totiž že budou jen elfové nebo lidi kouzelníci
14.7.2019 22:17 - ShadoWWW
V DnD jsou například bouřní obři, co mohou být i lepší kouzelníci než elfové.

Každý může mít ten obouručák přizpůsobený svým zdatnostem. Navíc všechna čísla a hody představují pouze určitou aproximaci s mnoha různými, i náhodnými a v pravidlech nevyřčenými, faktory. Výsledná interpretace je vždy na PJ/hráči.
14.7.2019 22:19 - ShadoWWW
Jak může být žena lepší programátor než muž?

První programátor byla žena.

Arya zapíchla Nočního krále. Jak to dokázala, když Ohař jako muž byl přece s mečem lepší.
14.7.2019 22:25 - sirien
Kosťa píše:
Krituzuj až si pravidla přečteš nebo hru zahraješ.

Nebo? Tohle je samozřejmě přesně ten přístup kterým sem se proslavil - stejně jako pozitivními reakcemi na podobné příkazy co sou stejně kategorické, jako naprosto prázdné.

Je to promované jako nástupce 1.6 a co vidim neni nic jinýho než 1.7. Tzn. vlastně jen produkčně udělanej house-ruled. Což je prostě nudný a designově špatný - když máš blbou konstrukci tak je vcelku jedno jak dobře na to naházíš omítku.

Kosťa píše:
Sarkasmus není třeba

Jerson sarkasmu není moc schopný.
Ale klidně si představ, že sem to napsal já a v tom případě sarkasmu neni nikdy dost ;)

Kosťa píše:
IMHO jak to ale jednou unikne tak už se to šířit bude.

Jistě. Pokud ta hra bude mít štěstí a bude někoho zajímat. Ale tak těžko vysvětlovat dynamiku věci někomu kdo zjevně žije v přežitém paradigmatu, že kopírování je zlo.


Kosťa píše:
Hele ono se k tomu taky dá stavět zcela opačně kdy řekneš: "jak to že obr a elf jsou srovnatelný kouzelníci?"

Nebo můžeš přesunout svůj pohled z designu '90 do designu '10 a zjistit, že třeba v DnD 5e sou elf kouzelník a půlork kouzelník úplně jiné buildy s nimiž se zachází dost odlišně, ale oba ty buildy sou naprosto validní a hratelné. Což kouzelník co nezvládá kouzlit a nemá to ničím kompenzované neni.

Což samozřejmě dál souvisí s nějakými dalšími game design koncepty jako je třeba princip vyrovnanosti voleb atd. tady to třeba kolega rozebírá docela hezky. Hned na začátku talku. Je to taková ta věc, ve které DrD fakt faililo (ne přímo ničí vinou, tahle design knowledge tehdy prostě nebyla k dispozici a nemělo to ani dobové DnDčko) a na kterou když navážeš (viz vyfocená dvoustrana) tak vyrobíš z dnešního pohledu špatnou hru.

Kosťa píše:
ale časem se ty rozdíly do jisté míry setřou

...protože se ten elf nezlepšuje? Nebo protože tam je logaritmický postup? Tzn. stačí mi přežít s podřadnou postavou jen nějakou dobu než mě by design lepší build... předeběhne někde jinde?

Jako ano, teoreticky podobnou věc lze vyvážit. Jestli to někdo zkusil, tak se moc těšim [škodolibost, kdyby sis zapomněl domyslet] jak to odolá té powerplayer min-maxing střelnici, které to obratem hráči vystaví.
14.7.2019 22:26 - sirien
ShadoWWW píše:
Arya zapíchla Nočního krále.

Bad, bad, bad example, bro.
14.7.2019 23:07 - Kosťa
sirien :

sirien píše:
že kopírování je zlo

Kosťa píše:
Tohle má jediný důvod: Zbrzdit(protože zastavit se to asi nepovede) co nejívc šíření internetem ve stylu pirátských kopií.

proto taky píšu že se s tím do jisté míry počítá, ale uznej sám že asi není nejlepší marketingový tah dát lidem do ruky nástroj k volnému šíření hned na začátku, ale když už tak s tím počkat.

sirien píše:
Jistě. Pokud ta hra bude mít štěstí a bude někoho zajímat


To ať rozhodne čas
sirien píše:
zjistit, že třeba v DnD 5e sou elf kouzelník a půlork kouzelník úplně jiné buildy s nimiž se zachází dost odlišně, ale oba ty buildy sou naprosto validní a hratelné.

Kosťa píše:
Edit: ještě dodám že si myslím že kouzelníka půjde klidně hrát jako obra barbara nebo elfa, ano bude se to hrát jinak.

Obdobně jak v DnD tak i v Hlídce

sirien píše:
jak to odolá té powerplayer min-maxing střelnici, které to obratem hráči vystaví.


Jo na to jsem taky zvědavej, myslím si že celkem slušně, ale nechci předbíhat
14.7.2019 23:17 - PetrH
Quentin: no nez ho smazali z webu tak na verejnem, ted uz tedy uzavrenem
14.7.2019 23:19 - sirien
Kosťa píše:
uznej sám že asi není nejlepší marketingový tah dát lidem do ruky nástroj k volnému šíření hned na začátku

A proč bych takovej nesmysl uznával?

Místo toho Tě odkážu třeba na Evil Hat a jejich Fate, kterej šel ven pay what you want rovnou po konci kickstarteru. Což vychází z té logiky, že hráči RPGček si už zvykli že si nejdřív sjedou PDF a až když se jim líbí, tak si ho koupí popř. pokud jsou fanoušci tvůrců nebo nápadu tak zafinancují KS kampaň - ale nemají moc ve zvyku vyhodit prachy za něco, co si nemají možnost nejdřív nastudovat, popř. mnohdy i vyzkoušet.

...což si autoři zjevně uvědomují, protože by jinak nedělali ta demonstrační hraní, že. Jen pořád žijí v mrtvém paradigmatu, že stažené PDFko je neprodaná knížka. Což má asi stejnou validitu jako že staženej film je neprodanej blue-ray disk (nebo co to dneska kupujou lidi co něco kupujou na fyzickym nosiči).
14.7.2019 23:20 - ShadoWWW
Konečně nepíšu z mobilu, tak se mohu rozepsat.

Základní výhodou C&L systému je, že svou postavu můžeš charakterizovat jedním slovem. A tím slovem je povolání, které charakterizuje postavu jako jasný archetyp. DnD má čtyři základní: 1) Bojovník: umí dobře bojovat; 2) Kouzelník: umí dobře kouzlit; 3) Klerik: umí tvořit boží zázraky a (díky WoWku každý ví, že) je dobrý i v brnění s mečem; 4) Tulák/zloděj: OK, tady je nedokonalost českého překladu. V angličtině každý ví, že jde o pobudu, který každýho milerád přechčije. Ano, v DnD je víc povolání a mnohé z nich už vyžadují znalost DnD lore, aby člověk věděl, jaký je rozdíl mezi čarodějem a kouzelníkem a co dokáže černokněžník, ale to je už pro fanoušky dané hry. Na to je navázáno dalších x herních mechanismů, ale povolání je z hlediska charakterizace stále tím nejvýstižnějším.

DrD si musí (a předpokládám, že i chce) vystačit s méně povoláními. Tudíž jeho povolání musí být stejně archetypální jako ty z basic pravidel DnD 5e.

Archetypální povolání znamená 3 věci:
1) Postava je způsobilá k tomu, co předjímá představa hráče o tomto povolání, že by mělo dělat (viz popis základních povolání v druhém odstavci výše).
2) Všechny možnosti a volby v rámci schopností povolání by měly být významné a smysluplné.
3) Nejsilnější schopnosti dostává postava skrze schopnosti povolání.

A teď se podívejme, jak v tom obstála Dračí hlídka z toho, co je dosud známé. Proberme ty tři body z předchozího odstavce.
1) Postava s obratností 20 má, jestli čtu dobře, 160 many. Postava s obratností 4 má 20 many, tj. 8krát méně. Skutečně je způsobilá postava, co má osmkrát méně many, tedy základního zdroje pro hlavní, archetypální schopnosti? A na každé další úrovni se tento propastný rozdíl ještě více prohlubuje.
2) Skutečně potřebujeme 17(!) rozdílných množství přidělené magie pro postavu stejného povolání a stejné úrovně? Skutečně je to významnější a smysluplnější možnost (volba) než třeba volba rasy a povolání, kterých je méně? Nemyslím si to.
3) Kosťa mě vyvádí z omylu, že v Dračí hlídce je povolání archetypální záležitost. Že možná rasa je podobně archetypální jako povolání, ale vlastně možná není, protože možná nepřináší nic důležitějšího než jsou schopnosti povolání, jen slouží k oslabení toho konceptu (nikoliv k pozměnění, jak to sirien zmiňuje u elfa kouzelníka vs. půlorka kouzelníka v DnD 5e).

Ano, neviděl jsem pravidla. Čerpám jen z těch pár stránek, co šly vidět ve videu. Už z něj si ale dělám obrázek, že autoři nepochopili základní paradigma moderních C&L systémů. Což je smutné a naplňuje mě to velkými obavami, co se dočtu dále.

A zabití PDFek u takovéhoto českého projektu je prostě Fail s velkým F. Wizardi za to byli taky peskovaní, dokud nevyšel DnD Beyond (a přesto stále trochu jsou). A jako ne, že bych autorům nefandil, ale DnD Beyond je určitě mimo jejich možnosti a a pirátství tím nezabijí. Jen hází klacky pod nohy svým vlastním (platícím) zákazníkům. Fakt fail jak vyšitý z příručky, čeho se vyvarovat.
14.7.2019 23:24 - PetrH
York: promin me zajimala ta hlidka, ale kdyz je to “morava made” zeptam se na Morave. “Apka” a bude ios? Apky jsou tak nejak na pj pripravu? Na cteni, studovani...?
14.7.2019 23:29 - LokiB
Kosťa píše:
Hele ono se k tomu taky dá stavět zcela opačně kdy řekneš: "jak to že obr a elf jsou srovnatelný kouzelníci?" nebo ještě líp: "jak je možný že zakrslej gnóm s výškou ani né metr se ohání obouručíkem stejně dobře jako elf?"
Na todle se fakt dívám jako záležitost preferencí každýho hráče


Já na to koukám pohledem "je pak ještě zajímavé danou postavu hrát?" "je to ještě zajímavý kouzelník?".
hele, třeba jo, to se uvidí při hře. V praxi se stávalo, že v oDrD to už pak taková zábava nebyla, protože daná postava nemohla dělat moc to, co dělat "má".
Což je dědictví třeba z DnD, kde tam ta závislost taky byla. A v původních edicích taky dost velká. Později autoři pochopili, že to hráče moc nebaví, tak to právě dost omezily, a je to jen o nějakých bonusových kouzlech za vysoké staty. Ale ten rozdíl není zdaleka tak brutální .Přijde mi, že v tomhle se nemýlí.
14.7.2019 23:33 - PetrH
Tak ne, jen je dole nekde v social: https://discord.gg/RnrqTXp
15.7.2019 00:24 - Kosťa
ShadoWWW : ok takže postava na 6té úrovni má 37 many s inteligencí 21, postava s inteligencí 7 (nejnižší možná u obra pokud inteligenci přiřadíš jedničku a už ji při přestupech nezvedneš je 12. Rozdíl je tudíž trojnásobný, za předpokladu že budu min/maxovat vlastnosti (jak na to naráží sirien, že todle jako první udělají hráči powerplayeři) obra vs elfa bude elf mít těch 37 many zato obr 25 rozdíl je tudíž celkem 12 many. Obr naproti elfovi bude mít vyšší odolnost tzn více životů a slušnou sílu. V pravidlech jsou kouzla jež umožňují posílit útok zblízka jak zbraní tak pěstí, obr na 6té úrovni nemá zase takový problém nastavit si svoje schopnosti tak aby si očaroval kyj (se 100% šancí na úspěch) ohněm a mlátil tím nepřítele po hlavě (na té 6té úrovni) za přepokladu že si vezme ještě nějaké oborové schopnosti dosti eliminuje možnost že sešle časově náročné kouzlo a bude tam stát jako tvrdé Y,a ejhle máme tady bojového mága. Obra. Rasu s nejniží Inteligencí.

BTW. dík za info ty malý inteligence sou bug a bude nareportován pravděpodobně pozůstatek starší verze pravidel.

Co se marketingu týče uznám že todle není moje parketa takže se o tom fakt hádat nebudu, jen bych poznamenal že český trh a celosvětový trh bude něco jiného a u nás, uvidíme co bude časem třeba se pravidla objeví i ve formě PDF.

EDIT: mimochodem to na co koukáš není mana kouzelníka ale alchymisty a tam je situace dosti jiná protože ten tu manu získává jinak a pracuje i se surovinami a základy předmětů, navíc je to tabulka POUZE pro 1. úroveň (dál si ji alchymista získává sám) a je to mana a suroviny
15.7.2019 00:33 - sirien
Kosťa píše:
že český trh a celosvětový trh bude něco jiného

Nejvíc zpátky co tuhle pohádku pamatuju vyprávět bylo od Železnýho ve Volejte řediteli. Ne, moment, ten jí naopak jako první smet ze stolu když divákům naservíroval naprosto tuctovej západní obsah kterej mu hltali z ruky, sorry. Každopádně si nepamatuju že bych vživotě viděl příklad u kterýho by to byla pravda.


Ohledně těch buildů - při pohledu na tabulku která 2 buildům kouzelníka stejné úrovně udělí o polovinu rozdílné (24/36) množství základního zdroje pro kouzlení mám kruté pochybnosti o tom, že ten build obra bude stejně efektivní jako build toho elfího kouzelníka popř. obřího válečníka. Sme zpátky u toho že je jedno jakou omítku napatláš, když máš vadnou nosnou konstrukci.
15.7.2019 01:29 - Kosťa
sirien píše:
mám kruté pochybnosti o tom, že ten build obra bude stejně efektivní jako build toho elfího kouzelníka popř. obřího válečníka. Sme zpátky u toho že je jedno jakou omítku napatláš, když máš vadnou nosnou konstrukci.

Stejně jako není v DnD stejně efektivní build barbara půlorka a barbara tieflinga, nebo třeba barbara půlčíka. A určitě se najdou lidi co to hrajou, stejně tak se najdou lidi co budou hrát obry kouzelníky. Ano ta hra má a bude mít vlastnosti podobné starému DrD, to je ale účel a s tím ta hra byla a je dělaná.
15.7.2019 02:21 - sirien
Kosťa píše:
Stejně jako není v DnD stejně efektivní build barbara půlorka a barbara tieflinga, nebo třeba barbara půlčíka.

A tos vzal kde?

Přiznám se že sem tyhle buildy nikdy nezkoušel - zkoušel sem toho půlorčího kouzelníka který oproti všem předpokladům funguje skvěle. Bavil sem se o tom s lidma co DnD hrajou mnohem víc a všichni mi říkali že to tak je u všech kombinací - odlišná rasa udělá odlišný build, ale prakticky všechny sou hratelné a tak nějak rovnocenné. Samozřejmě s půlorkem mám o kouzlo míň, ale s hodnotama půlorka můžu udělat bojovej build ve kterym to mám vynahrazený. Podobně Tiefling barbar nebude takovej tank co půlork, zato můžu udělat build nějakýho kmenového warlorda nebo nevim čeho.
15.7.2019 03:04 - Kosťa
sirien píše:
A tos vzal kde?

v pravidlech:-D
to je taky otázka:-D
zkus se kouknout na to co která rasa umí a co dělá která classa třeba na to příjdeš :-)

sirien píše:
Bavil sem se o tom s lidma co DnD hrajou mnohem víc
kteří hrajou DnD víc než kdo? nebo co?
Půlork bojovej build? a malou inteligenci máš vynahrazenou? čím? že když dropneš na 0 tak tě to jednou nesrazí do bezvědomí ale budeš tam jako prase na porážku? nebo tím větším critem kterej se vztahuje jen na zbraně? nebo jak?
bojovej kouzelník je IMHO trpaslík kterej ti dá přístup ke středním zbojím který může používat do začátku.

Téma kvality buildu v DnD bych radši přesunul do jiného vlákna než z toho bude OT
15.7.2019 03:32 - Kosťa
PetrH :Apku si stáhneš klidně už teď na google store, je tam jako Draci Hlidka (myslim) ale není dodělaná mám pocit že sou tam jen mužský postavy z hlavy fakt nevim

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.098982095718384 secREMOTE_IP: 44.200.196.114