Produkty

Quentin
15.12.2019 17:19
[RPG] Grimoár
Ahoj holky,

posledních pár týdnů si se Skavenem přehazuju na discordu druhou edici Kouzlem a Mečem. Nakonec to s tím kromě kostek nemá moc společného, tak tomu zatím říkáme Grimoár. Potřeboval bych to trochu zkritizovat, než budu pokračovat.

Odkaz zde

Mrkněte a dejte vědět, jestli najdete něco extra-nefunkčního. Docela mě zajímá, jestli vám to bude připadat OSR friendly.


(random ilustrace od Grzegorz Rutkowski)
Autorská citace #61
29.12.2019 09:54 - Gurney
Jerson píše:
Takže místo aby pravidla řešila rozdíl mezi postavou vycvičenou k boji a amatérem pomocí nějaké standardní mechaniky a zvyšováním použité kostky, tak ji řeší jednorázovým přidáváním kostek, a pokud to někomu nevyhovuje, má to řešit nesystémově pomocí navyšování obtížnosti?

Sword&sorcey fantasy hra, která počítá s tím, že každá hráčská postava (a dost možná každá jen trochu významná postava) se umí ohánět mečem, nemusí řešit, jak vyrobit postavu, která bojovat vůbec neumí. Že to pro ty vzácné situace, kdy na někoho útočí naprosto nebojové NPC a je třeba vůbec na něco házet, se to vyřeší větší obtížností (na čemž nevidím nic nesystémového, když ten systém obtížnosti má), je pro takovou hru naprosto v pořádku.

Jerson píše:
A jestli doufáš, že každý GM bude na skupinu posílat pouze odpovídající počet nepřátel a navíc ne tak silné, aby skupinu zlikvidovali, tak osobně tomu moc nevěřím.

Nemyslím si, že ta hra předpokládá vyvážené souboje, a nevidím důvod, proč by měla.
Autorská citace #62
29.12.2019 09:59 - Quentin
Diskuzi o bojových kostkách nemá příliš smysl pokračovat, dokud se víc neotestují. Zatím jsem je viděl v akci jen několikrát, a pokaždé mi to přišlo jako adekvátní výhoda.

Viděl jsem týpka (během jednoho oneshotu!) utancovat halapartnou trolla (tři kola po sobě udělal útok+manévr), instakillnout čaroděje (vržený palcát rerollnutý k10 kostkou), a odrazit dva šípy z kuší po stand-offu (jeden měl jít do něj, jeden do jeho čaroděje hned vedle). That's some witcher shit right there.

Pokud se ukáže, že je to slabé, jak tvrdí Jerson, tak se buď dá kostek víc, nebo se přidá možnost je doplňovat i během boje. Např.
- Na doplnění bojových kostek stačí jedno kolo neútočit.
- Každé kolo, ve kterém nepoužiješ bojovou kostku, se ti doplní nejnižší spotřebovaná.
Nebo něco v tom smyslu.

Bohužel moje víkendová družina si pro testování Grimoáru udělala postavy sirotky ve velkém městě, takže hrajeme spíš Blades než Dnd :D A nikdo nemá schopnost Boj, takže to pořád nemůžu otestovat. Minule "konečně" někdo umřel a rozehrál si bojovníka, tak uvidím :)

Gurney: +1
Autorská citace #63
29.12.2019 10:38 - efram
Jerson #55


V počátku jsem s tebou souhlasil ohledně dovedností. V diskusi byl přístup těch pravidel celkem dobře vysvětlen. Podle mě ti uniká podstata a jedeš v zajetých kolejích. Ten systém sází na jednoduchost. Tvoje návrhy ho vesměs táhnou ke složitosti.
Autorská citace #64
29.12.2019 11:20 - Jerson
Gurney píše:
Nemyslím si, že ta hra předpokládá vyvážené souboje, a nevidím důvod, proč by měla.

O protivnících s přibližně stejnými bojovými schopnostmi psal Quentin. Já už vůbec nevím, jaké by mělo být vyznění hry, ale dost pochybuju o stylu a la Conan, na to mi pravidla přijdou pro postavy dost nebezpečná.
Autorská citace #65
29.12.2019 11:37 - Log 1=0
Jerson píše:
O protivnících s přibližně stejnými bojovými schopnostmi psal Quentin.

Ale to nijak neimplikuje, že mají být boje vyvážené. Jen že všichni jsou kompetentní v boji. Když postavy potkají 1 protivníka, tak to nebude takový problém, protože oni jsou 4 a on 1. Když 100, jsou v háji, protože oni jsou 4 a jich je 100. Ale jsou 4 kompetentní bojovníci proti 1 kompetentnímu bojovníkovi, nebo 100 kompetentním bojovníkům.
Autorská citace #66
29.12.2019 11:59 - Lethrendis
Můj dojem z toho je, že nevím. Jako ideální mi přijde, když herní mechaniky podporují fikci. Problém těchto krátkých pravidel (jsem si vědom, že je to tak úmyslně) vidím v tom, že zde není ani naznačeno, jakému typu fantasy to má sloužit. Přičemž od toho by se podle mě mělo odvíjet, jak moc budou pravidla abstraktní, jak moc mají být boje jakorealistické a nebezpečné, jak se má pracovat s majetkem atp.

Dám příklad. Sirien tu zmínil "hodně finanční Shadowrun", kde jsou desítky stránek vybavení, jeho cen a statů. Pro tyhle konkrétní pravidla a hry, co se podle nich mají nejpravděpodobněji hrát, je to ale myslím velmi dobře - bez toho by to nebyl SR, kde vybavení a jeho shánění hrají důležitou roli. Přičemž v jiné hře by to zase bylo jinak.
Autorská citace #67
29.12.2019 12:21 - malkav
Lethrendis: Podle mě se tohle dost často řeší podle nastavení světa. Hrál jsem ve světech pod různými PJ/GM a pod stejnými pravidly byla ve světe zcela jiné ceny jak za běžné životní výdaje, tak za vybavení. Každý z PJ/GM měl ve světě jinou ekonomiku a chápal ceny/vzácnost některých kusů vybavení zcela jinak.
Autorská citace #68
29.12.2019 12:29 - Lethrendis
Nj, tady v těch pravidlech jsou ceny vybavení stanovené. Stejně tak i alchymie. Což naznačuje, že hrdina nemá po ruce všechno, co by odpovídalo jeho roli, tedy že shánění vybavení a nosnost a tak podobně hrají důležitou roli. Na druhou stranu, jiná pravidla zase naznačují spíše dramatickou hru bez pozornosti k detailům a ekonomice.

Takže nevím.
Autorská citace #69
29.12.2019 12:36 - malkav
Lethrendis: Nojo, však v DrD a GURPS máš ceny vybavení taky stanoveny :) V jednom světě byly meče za 20 zl levné, byly běžné trpasličí kovárny, cena ubytování v hostinci vyšla na 1 zl za den atd.. V druhém světě byly za 20 zl drahé a cena ubytování v hosticky vyšla na 1 st za den.
Autorská citace #70
29.12.2019 12:50 - Lethrendis
Malkave, to ale předpokládáš, že si to dotyčná parta (GM) nějak sama upraví, opentlí houseruly. Tady si ale nejsem jist, proč by to někdo, kdo chce hrát podle pravidel na pár stránek, dělal. Takoví hráči by spíše sáhli po něčem podstatně objemnějším.
Autorská citace #71
29.12.2019 13:01 - Jerson
Krčím rameny. Pokud Quentin ještě neviděl v boji několik postav s různými bojovými schopnostmi a může ta pravidla ještě ladit, nemá smysl to těšit teď.
Autorská citace #72
30.12.2019 11:27 - Gurney
K těm stříbrňákům - nemám problém s konkrétními cenami za v životě fantasy dobrodruha prakticky použitelné věci, ale v tom případě bych jako DM rád věděl, kolik peněz si postavy odnesou, když kompletně vykradou hrobku nebo třeba oloupí výběrčího daní.
Autorská citace #73
30.12.2019 11:43 - malkav
Gurney: Ale tohle snad nemusí říkat pravidla, ne? Podle mě je do značné míry možné definovat bohatství světa prostě herním nastavením. V pravidlech může stát lucerna 1 zl, ale proč by někde v horské vesničce, kde nejsou řemeslníci, nemohla stát klidně 5 zl? V jedné lokalitě při oloupení výběrčího daní získáš 5 zl, které vybral v celé vesnici a jinde zase 1500.
Autorská citace #74
30.12.2019 13:10 - LokiB
malkav: no tak DnD to mívalo v pravidlech (hodnoty pokladů podle typu) proto, že to zásadně pomáhá GMovi, aby měl představu.
Jinak musí znát sám ceny všeho, aby uměl odhadnout, co udělá jaký "poklad" vzhledem k potřebám postav a jejich možnostem. A to není v cizím světě snadné.
Gm si klidně udělá svůj ceník ... ale musí ho nějak dostat do vztahu k cenám, které v pravidlech jsou.
Je 100 st hodně? málo? Vybere se to ve vesnici za den, za měsíc, za rok? Proč to GMovi neusnadnit a nedat mu to info.
Autorská citace #75
30.12.2019 13:34 - malkav
LokiB: Jo v tomto pojetí máš asi pravdu. GM u kterého jsem hrával, to třeba odvozoval od reálného současného světa (měl na to jednoduchý převod).
Autorská citace #76
30.12.2019 13:49 - LokiB
Tak to by mě zajímalo, jak by ten GM podle přepočtu na dnešní reálný svět jednoduše určil, kolik peněz bylo, jak píše Gurney, v hrobce a kolik mě u sebe výběrčí daní :)
Autorská citace #77
12.1.2020 02:06 - Arichaulus
Ahoj, chtěl bych se zeptat, proč je definován rozdíl mezi vojenskou a prostou zbraní, když obě může používat (jestli jsem tedy něco nepřehlédl) kdokoliv? Možná by stálo za to vojenské zbraně podmínit schopností boj I. Pak by se dalo třeba u boje II dát možnost používat obléhací zbraně, no nic to jen takový nápadík :D

Další věc je, že pro mě je asi zásadní bestiář, nejsem zvyklý hrát s kostkami a nedokážu si představit jak si bez něj připravit kampaň :(( zatím jsem zkoušel hrát bez přípravy a končilo to u variací na kostlivce :D Takže jestli bych mohl o něco poprosit tak je to právě bestiář.

Momentálně si teda vytvářím vlastní bestiář podle DnD 5e, abych mohl rozehrát Tross od Quentina. https://docs.google.com/document/d/1pspa8qD-I8JAwKsbBFJTUOt0TZPAh4A2V8tnmadV_TY/edit?usp=sharing

Pak mne napadla schopnost intuice, ale to je možná ztělesnění toho co nemám rád, hod na intuici, správně by měl asi mít intuici sám hráč :D

No a pátek sobota jsem poprvé testoval Grimoár, a to s mladší ségrou (9) její spolužačkou a ještě mladší sestrou (5) a musím říct, že mě to velmi mile překvapilo, představa, že jim budu vysvětlovat pravidla DnD 5e a vyplňovat s nimi deník postav je bolestivá... Ale takhle to bylo skoro hned (cca 45 i s základním lorem, každá). Pravidla jsme spolu přečetli taky za chvilku, a podle otázek šlo vidět, že jim celkem rozumí.
Neměl jsem žádnou kampaň, takže čistá improvizace, a hody nás vůbec nezdržovaly, naopak musím potvrdit, že pomáhaly vytvářet fikci (jmenovitě mechanika komplikace nebo určování výsledku hodu ještě před ním). Jenom teda jedna výtka a to je nesympatičnost schopnosti boj. Čarodějka výpravy si hned co mohla koupila meč, a v boji toho natropila skoro stejně jako bojovnice.

Suma sumárum, minimálně na (zatím) krátké dobrodružství, s malými dětmi, bez připravování si kampaně 9/10. A já osobně bych prioritně poprosil o dodělání bestiáře :DD

(Omlouvám se za dlouhý komentář :P )
Autorská citace #78
12.1.2020 15:31 - Quentin
Arichaulus píše:
Ahoj, chtěl bych se zeptat, proč je definován rozdíl mezi vojenskou a prostou zbraní, když obě může používat (jestli jsem tedy něco nepřehlédl) kdokoliv? Možná by stálo za to vojenské zbraně podmínit schopností boj I. Pak by se dalo třeba u boje II dát možnost používat obléhací zbraně, no nic to jen takový nápadík :D

Je to tam hlavně ze settingových důvodů, ať se oddělí domobraníci od rytířů a dobrodruzi od skřetů. A přitom vůbec nemusíme řešit, kdo z nich umí jak bojovat :) Schopností bych to neomezoval, jsou to prostě lepší dražší zbraně, nic víc.

Píše:
Další věc je, že pro mě je asi zásadní bestiář, nejsem zvyklý hrát s kostkami a nedokážu si představit jak si bez něj připravit kampaň :(( zatím jsem zkoušel hrát bez přípravy a končilo to u variací na kostlivce :D Takže jestli bych mohl o něco poprosit tak je to právě bestiář.

Momentálně si teda vytvářím vlastní bestiář podle DnD 5e, abych mohl rozehrát Tross od Quentina.

Nice! Akorát dáváš všem dost velkou výdrž. Myslím, že naprostá většina bezvýznamných nepřátel (stráže, skřeti, zombie, banditi...) si vystačí s (). Tzn. když dostanou těžké, tak jsou mimo, když dostanou lehké, tak jim musíš dát ještě jednou. To je tak maximum spotlightu, co si mook zaslouží IMHO.

Pokud teda nehraješ nějakou pořádně gritty "realistickou" hru, kde se na žádné nepřátele nekouká jako na mooky - pak bych jim dal natvrdo ()()-()(), ať mají stejné šance jako hráči.

Píše:
Pak mne napadla schopnost intuice, ale to je možná ztělesnění toho co nemám rád, hod na intuici, správně by měl asi mít intuici sám hráč :D

Hráči by se měli, co nejvíce ptát, a ty bys měl dávat pořádné odpovědi. Kdykoli tě napadne informace, kterou by si mohl někdo zasloužit hodem na intuici, tak jim jí rovnou řekni a na nic neházej.

A pokud si myslíš, že potřebuješ prompt na rozjetí té konverzace (respektive, že se tvoji hráči málo ptají), tak si zaveď obecný hod na intuici, který mají všichni. Úspěch bude, že jim řekneš pravdivou informaci. Neúspěch bude, že jim řekneš dojem. Je to to samé, jako by se tě jen zeptali, ale takhle to možná budou mít víc před nosem. Uvidíš. Jen tak přemýšlím nahlas.

Píše:
Jenom teda jedna výtka a to je nesympatičnost schopnosti boj. Čarodějka výpravy si hned co mohla koupila meč, a v boji toho natropila skoro stejně jako bojovnice.

Přišlo ti to slabé? Můžeš místo
Boj I - k8
Boj II - k8+k6
Boj III - k10+k8+k6
zkusit třeba
Boj I - k10
Boj II - k10+k6+k8
Boj III - k12+k10+k8+k6+k4
Ale přijde mi to od pohledu jako šílený overkill. Sám jsem schopnost Boj ještě příliš neotestoval. BTW Jednu kostku na první úrovni nechávám schválně, aby sis nemusel pamatovat moc kostek, když si najmeš žoldnéře (každý má jednu a hotovo)
Autorská citace #79
12.1.2020 17:17 - malkav
Arichaulus: U toho boje je fajn si uvědomit, že ti ta dovednost dává kostku navíc k další akci v tom samém kole. Takže kouzelnice bojuje s mečem a každé kolo může útočit např. k8 mečem. Bojovnice oproti tomu má v prvním kole útok k8 a další k8 na nějaký manévr/fintu/druhý útok a v dalším kolem útok k8 a další k6 na další akci.
Prakticky tedy postava s dovedností:
  • 1) Boj I. má v boji po dobu tří kol 2 akce v každém kole.
  • 2) Boj II. má dvě kola tři akce v každém kole a v tom třetím má "jen" dvě akce.
  • 3) Boj III. pak dává v prvních dvou kolech čtyři akce a v následujících dvou kolech tři resp. dvě akce.
To mi přijde jako dostatečný masakr oproti kouzelnici s jedním útokem mečem v každém kole.
Quentin pochopil jsem to takto doufám dobře :)
Autorská citace #80
12.1.2020 17:43 - Quentin
Malkav: Bojová kostka se nesnižuje, ale rovnou spotřebuje (resetují se v každém boji narozdíl od arkány, která je na den). Takže Boj I znamená "bonusovou" akci jen v prvním kole.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086612939834595 secREMOTE_IP: 3.231.146.172