Produkty

Vannax
1.6.2007 10:11
Proč stále nové herní systémy?
Čím víc se tady objevuje nových non-d20 her a jejich rozborů a popisů, tím víc si kladu tuhle trochu rozvinutou otázku. "Co jednoho člověka nutí hledat stále nové a další systémy hraní? Jak je schopen všechny ty jednotlivé systémy vstřebat tak, aby se mu při hraní různých her nepletly? Co hráči - není trochu problém vždy s novými pravidly přešaltrovat jejich vnímání nové koncepce hry/ nových pravidel/?"

(Tohle prosím vás neberte vůbec jako rejpání zarytého zastánce jedněch pravidel, ale jako seriózní otázku. Díky.)
Autorská citace #41
24.8.2007 19:36 - Alnag
Hrngz: Už jsme se pochopili. :-) Ano, v podstatě si myslím, že neférová prezentace hry (tj. přesvědčování) probíhá tak, jak to tu popisuješ. Přišel jsem na to samozřejmě tak, že se jsem se s tím setkal. A na mou přímou otázku proč daná osoba mluví zřetelně jen o kladech se mi dostalo odpovědi, že dokud je ještě na onu hru nezvyklal, tak si přece nebude podrývat pozici. Po čemž mi skutečně došla slova (a to se mi nestává často).
Nepochybně existuje spousta lidí, kteří by to takhle nikdy neudělali, snažím se věřit tomu, že člověk je v jádru dobrý (i když někdy je to vážně těžké), ale udělal jsem životní zkušenost s tím, že jsou i výjimky. Tož tak.
Qualdezar píše:
Kazdopadne pokud by se mi stalo, ze dva hraci budou pro a dva proti, tak tu hru hrat nebudu. Protoze hra u ktere se mi bavi dva hraci pro me neni uspokojiva a myslim ze by asni nefungovala.
Ok. Díky. To mně zajímalo.
Ještě k těm záporům. Mně třeba vyhovuje víc mluvit o mém subjektivním pohledu na hru, protože si myslím, že je těžké být objektivní v tomhle ohledu. Je to něco jako ústní recenze a ta je taky jistým dílem subjektivní. Co mne třeba zajímá na hře je, jak vede Vypravěče (teda pokud ho má samozřejmě :-D). Špatná sekce pro vypravěče (obvyklá známka uspěchání hry) je pro mne velmi špatná vizitka i jinak dobré hry. A tak podobně...
Autorská citace #42
24.8.2007 19:41 - Sosáček
Jasně. Budu hádat o koho šlo :)
Qualdezar: tady trochu riskuješ. Může se ti stát, že když hráčům ukážeš něco nového, tak se jim to zalíbí, ale jen půlce. Půlka nebude chtít pokračovat a bude se chtít vrátit k tomu původnímu, půlka zjistí že je to baví mnohem víc než to předtím a že zpátky nechtějí. Pak se ti rozpadne skupina.
Takže "osvícení" může opravdu být kontraproduktivní, zvlášť pokud kvůli podobnému kkonfliktu přestanou lidé hrát rpg úplně (a nepsal bych to sem kdybych to neměl přležitost zažít), ale taková je holt cena "osvícení".
(to "osvícení" opravdu hodně s rezervou, prosím)
Autorská citace #43
24.8.2007 19:49 - Corvus
Hrngz:to co od hry ocakavam som sformuloval v tomto threade. a hladam hru ktora by taketo zamerania aktivne podporila. jednu som uz nasiel a to Mountain Witch ale ta je vhodna na one shoty a nie na dlhsie hranie.
Druha potencialna je The Shadow of Yesterday, s tou som si neni este uplne isty.. (a zial nema dobru sekciu pre story guida co ma tiez mrzi)
k tomu osvieteniu: nevedomost je sladka :-)
Autorská citace #44
24.8.2007 19:54 - Bajo
2 Hrngz: Nastesti hraji s natolik rozumnymi hraci, kteri by nechteli hrat hrat hru i za tu cenu, ze to nekoho nebude bavit, nebo se rozpadne skupinka. Preci jen, vyber hracu nechavam na hracich samotnych, takze samovolne rozstepeni je malo pravdepodobne. Krom toho vzdy jim mohu nabidnou nejakou jinou hru, ktera bude nejakym kompromisem a mozna bude vyhovovat vsem. (Pripadne si tu hru muzu s temi hraci zahrat mimo standartni ramec hrani).
Autorská citace #45
24.8.2007 20:02 - Sosáček
Corvus: ahá. Tak zrovna problém s pasivními hráči nevím jestli se dá řešit změnou systému. Pokud je to takhle baví, pokud si zvykli na to že rpg je pasivní zábava, nebo pokud hrají jen proto že nemají v pátek večer co lepšího dělat a tudíž se od nich nedá čekat nějaká větší aktivita, nedejtebohové nějaká příprava na hru, tak s tím prostě nic neuděláš.
Ale pokud nikdo netrvá na fantasy, můžeš zkusit WoD -- ono je mnohem těžší se chovat jako fanatik a magor když jsi student sociologie kterému se začaly dít divné věci, než když jsi chlápek s mečem uprostřed fantasy světa. A mám zkušenost, že lidé co si zahráli alespoň jednu delší kampaň ve světě temnoty přemýšlí o svých budoucích postavách jinak, i když je to zrovna ve fantasy.
UPRAVENO, zapomněl jsem na Qualdezara.
Jo, mluvil jsem o situaci kdy ta hra prostě půl skupinky nebude bavit tak jako tak, protože jsi jim ukázal něco nového. Což je fakt smůla.
Autorská citace #46
24.8.2007 20:08 - Corvus
oni si len zvykli na urcity (klasicky) model ktory uz mne prestal vyhovovat. moja teoria je ze ked ich hra bude viest k tomu aby aktivni boli, tak aktivni budu... vid Mountain Witch (sorry ze ho dokola omielam)
Autorská citace #47
24.8.2007 20:36 - Alnag
Já s dovolením nevěřím na existenci pasivních hráčů (resp. možná v nějakém zlomkovém množství). Myslím si, že hráči jsou buď aktivní (ale těch je asi taky spíš míň), takže sponátnně vnášejí do hry vlastní prvky a to tak, že hojně a pak reaktivní hráči, kteří čekají na přihrávku od GMa nebo těch aktivních hráčů, aby se taky aktivovali. Nejtěžší je najít, co nastartuje tyhle reaktivní hráče. Potud hypotéza.
Taky si myslím, že jsou systémy, které mohou spíš nabudit i ty reaktivní hráče (napadá mně třeba Wushu), ale pro ty to může být dlouhodobě dost vyčerpávající. Dalším úhlem je prostředí... je fakt, jak píše Hrngz, že někdy stačí se hodit do jiného prostředí a hráči se hned začnou chovat jinak.
Usilovně jsem přemýšlel o něčem, co by vyhovovalo Corvusovým požadavkům, ale to co mne napadlo vždycky pokrývalo jen některý z aspektů a nikdy ne celek. Takže bohužel asi neporadím. Nicméně zformulováno je to pěkně.
Autorská citace #48
24.8.2007 20:57 - Sosáček
Jo, tak jsem to ve svém příspěvku zhruba myslel. Jen nahraďte "aktivní" za "proaktivní" a "pasivní" za "reaktivní", protože jsem tomu říkal jinak a Alnagova terminologie je lepčejší.
Autorská citace #49
25.8.2007 10:10 - Vannax
Zaměňovat pasivní hráče za reaktivní, to je pěkná blbost. To jsou dvě různé věci...
Autorská citace #50
25.8.2007 10:43 - Alnag
Já nezaměňuju pasivní hráče za reaktivní. Já jen říkám, že skutečně pasivních hráčů je zlomek, většina jsou jen neprobuzení reaktivní hráči. Svádět všechno na pasivitu hráčů je hrozně jednoduché a pohodlné, ale vůbec ne správné.
Autorská citace #51
25.8.2007 20:11 - Bajo
Zrovna jsem narazil na slova jednoho herniho designera, ktera mi mluvi z duse. Nerikam ze to tak musi videt vsichni, ale u me osobne je to jeden z hl. duvodu, proc zkousim ruzne hry a take to ovlivnuje ktere hry zkousim:
"A new game should offer new avenues of role-playing experience, not merely another setting".
Autorská citace #52
25.8.2007 20:34 - Alnag
Jasně... protože nový setting může vyjít jako dodatek k již existujícím hře :-D (Například d20 systému.) Já mám jen pocit, že najít dneska ještě nějaký skutečně nový setting může být možná těžší, než najít nový způsob role-playerské zkušeností a i to je teda sakra tvrdý oříšek.
Taky si ale myslím, že všechno z jmenovaného a další (složení hráčů, denní doba, události v jejich okolí apod.) ovlivňují celkový herní herní prožitek a že ať už změníš kterýkoliv prvek, výsledek bude vždycky nějakým způsobem překvapivý...
Autorská citace #53
26.8.2007 11:27 - Bajo
2 Alnag: Kazdy ma tu miru "new avenues of role-playing experience" nekde jinde. To je ciste subjektivni, stejne jako cela tato preference hrani zajimavych her. Proto take nekteri zkousi jako ja a nekteri ne :).
Autorská citace #54
3.9.2007 10:07 - Jerson
Hm, osobně mám dojem, že nové systémy mají čas a chuť zkoušet zejména lidé, kteří preferují kratší až jednorázové hry. Při hraní téměř "románového" nebo dokonce "ságového" příběhu není na zkoušení novot čas, a zkonvertovat celou hru do jiného systému bývá pěkná fuška (jednou jsem četl jakýsi návod, jak to udělat, ale už nevím o která RPG se jednalo.)
Na druhou stranu rozmach specifických RPG (jako protiklad universálních) zkoušení stále nových systémů dost nahrává, protože stejně jako si někdo v televizi pustí napřed detektivku a pak komedii si může napřed zahrát pistolníky a pak hororový příběh.
Vzhledem k tomu, že sám tíhnu k velkým příběhům a propracovaným světům stejně hraju nové hry jen s jinými skupinami. A jedním z důvodů je také zjistit, jak se stejné věci řeší jinde a jestli bych je nemohl udělat lépe. Bohužel ty opravdu obtížné věci řeší málokterý systém.
Autorská citace #55
3.9.2007 13:45 - Alnag
Mně to někdy připomíná koštování vína. Stihneš toho sice spoustu, ale žádnou lahvinku nevychutnáš až do dna (a to říkám jako zapřísáhlý abstinent :-))
Autorská citace #56
3.9.2007 13:53 - Sosáček
Jake opravdu obtizne veci mas na mysli?
Autorská citace #57
3.9.2007 15:10 - Vannax
Jersonovo pojetí celkem dává smysl. Takhle bych i chápal, že má zkoušení různých systémů nějaký smysl. Ovšem jen do doby, než se vybere ten správný u kterého se zůstane. Neumím si totiž představit neustálé zkoušení nových a nových systémů i se zavedenou partou hráčů. (Pokud by to nebyli čistě testovací, placení hráči :)
Autorská citace #58
3.9.2007 16:18 - Alnag
Rychlé střídání či zkoušení nových systémů může mít tu výhodu, že neustále dostáváš něco nového. A taková touha po "novosti", "exkluzivnosti", "coolovatosti" není nic až tak nového. Když někdo řekne třeba hraju šachy, tak se z toho nikdo na zadek neposadí. Ale zato když hrajete výjimečnou hru, která sotva vylezla z tiskárny, nikdo jí ještě pořádně nezná a tudíž udáváte trendy, jít s dobou atd. no není to super?
Větší rychlost, víc akce, víc šťávy, víc všeho... ano i to může být jedno z možných kouzel střídání her. (Pozor neříkám, že jediné ani že je tím podstatným. Ale ruku na srdce, není tam přeci jen kousek i tohohle?)
Autorská citace #59
3.9.2007 16:36 - Bajo
Nevim, ani nevim jeslti to mohu objektivne posoudit. Ale mylsim si, ze nez tohle, tak je to spise zvedavost v cem je tahle hra jina a jake jine veci do hry to prinese. A nebo touha obohatit se o co nejvice ruznych myslenek. Je to trochu jako byt treba milovnikem filmu. Sledovat jeden zasadni film za druhym, hledat v nem ty hodnoty nechavat se jimi obohatit. Ja nevim jak vy, ale me myslenka, ze se vedome nechavam ochudit o spoustu zajimavych veci zneklidnuje. A krom toho u her, me zkusenosti rikaji, ze nektere hry opravdu meni pohled na hru, ukazuji nove veci a prinaseji zcela jine zkusenosti. O tohle mi urcite hodne jde. Odfixovat se od urciteho pohledu na vec, nebo stereotypu a hledat nove pohledy. Co se tyce dlouhych pribehu, otazka je, co je to dlouhy pribeh? Ale je mozne ,ze nekoho bavi delsi pribehy a nekoho kratsi. Ale mylsim si, ze ja konkretne bych dokoazal hrat dlouhy pribeh v jednom systemu (pokud by to byl z pocatku novy system, asi by ta pravdepodobnost byla vetsi), ale zaroven by ten pribeh musel byt opravdu hodne kvalitni. Kratke pribehy maji tu vyhoidu, ze mohou byt dramaticky hodne nahustene a kvalitni a zaroven vas dane tema nevycerpa driv nez to skonci. Proto podle me dlouhy pribeh muze daleko lepe nenaplnit me ocekavani nez kratky. Ale jak rikam, pokud by vydrzel mit vysokou uroven, tak bych ho klidne hral. Ale zaroven si mylsim, ze bych paralelne stale zkousel nove systemy. Je potreba si uvedomit, ze mnody jdu do hry s tim, ze neni uplne jiste, jak dlouha bude. Treba Burning Empires, ktery je jedna z her, ktere momentalne hraji, bude podle me pomerne dlouhy pribeh. Tedy pokud se dohraje (coz nikdo nikdy nemuze 100% zarucit), tak takovych 20 sezeni asi ano, mozna i vice, to bude dost zaleze na samotnem prubehu, protoze jak nekteri z vas mozna vedi. Hra obsahuje mechanismy, ktere ovlivnuji delku kampane podle toho, jak hrajete.
Autorská citace #60
3.9.2007 17:09 - Alnag
Ovšem, že je obtížné to posoudit. Ale ten příklad s filmy mi vnukl myšlenku. Je totiž rozdíl mezi tím sledovat jeden zásadní film za druhým a jeden nový trhák za druhým trhákem. Asi si nebudeme nalhávat, že všechny zásadní hry vznikly v posledních sedmi nebo kolika letech. Takže teď je otázka - zkouší se zásadní hry z různých údobí vzniku a nebo jen to, co právě frčí někde na RPG.net či jinde?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087050199508667 secREMOTE_IP: 3.93.59.171