Prostředí

Dalcor
6.8.2007 16:26
Syndrom FR
Bratr momentálně řeší se svým Vypravěčem problémy které se vyskytují v jejich hraní a přivedl mě na zajímavou skutečnost, kterou bych nazval FORGOTTEN REALMS syndrom. Hrajete li FR, zjistíte že v každé i sebezapadlejší Dolní lhotě je bejvalej dobrodruh nejlépe na 15. úrovni. A Ať hajete sebehrdinštější hru tak vždycky vám dává rozkazy týpek kterej je pořád silnější... Nejedná se jen o d20 - bratr má čerstvou zkušensot s Exalted.

Jak se s tímto syndromem vyrovnávatě - hráči i vypravěči? Narazili jste na něj?
Autorská citace #1
6.8.2007 17:04 - Alnag
Je třeba se držet osvědčeného hesla D&D: "Kill them and take their stuff!" ;-)
Autorská citace #2
6.8.2007 17:31 - Merlin
ne vždy použíám silnější NPC abych dával příkazy PC...většinou jsou na nižším levelu..ale na vyšším žebříčku v politice, církvi atd....u mě není vždy úroveň rovna moci, i když to k tomu samozřejmě svádí
Autorská citace #3
6.8.2007 18:18 - vitus
No, nevím jestli se ptáš obecně, ale v Achtwardu je to řešeno jinak - protože si každá postava musela hezky udělat svůj charakterník a postavník, kde je docela hodně detailů o vnitřních hodnotách té postavy, tak nemusím v případě morálních dilemat používat "práva silnějšího", ale stačí připomenout hráči, ať hraje za postavu a ne za sebe.
Pakliže člověk nehraje hack´n´slash, nebo nějaký vyloženě násilnicky (vojensky) položený setting, pak musí být logické, že statisticky bude platit, že na vyšších společenských postech budou často jedinci s nižší úrovní, než ty jimž vládnou, ale právní a náboženský systém, spolu s morálními zásadami je chrání před tím, aby si jejich post vzal někdo metodou vůdce vlčí smečky.
Je mi jasné, že tohle "piňhání" moc nevyhovuje lidem, kteří mají raději silově položenou hru. Pro tento případ tu mám pak kauzu tzv. "skřetích římských legionářů" - pamatujete si, jak ve starém DrD (a myslím, že i starém D&D) byli skřeti takový "kanon futr" ? Tak jsem toho jednou měl dost a poslal jsem je na vzdělávací kurs do starověkého Říma - obvykle 20 skřetů na řekněme 3 - 5. úrovni proti čtyřem dobrodruhům na 10. úrovni neměli šanci, ale po svém návratu z Říma, hezky pěkně vystrojení, vyzbrojení a pod vedením jednoho skřetího setníka na 7. úrovni to už nebyla banda 20ti skřetů, ale v podstatě jedno mosnstrum Vojenská jednotka s dvaceti útoky za kolo, bohusy na krytí (sehranost), útok (taktika) a tak podobně - nakonec jsem nechal dobrodruhy ustoupit. Jinými slovy - oni jenom Galové v Asterixovi a dobrodruzi v RPG jsou schopni ohrožovat jako jedinci celý namakaný politický a správní systém, ale když začne Vypravěč používat politický a sporávní systém jako opravdu všemocnou hydru, tak by to mělo udělat taky svý...
Autorská citace #4
6.8.2007 19:58 - bigbythewise
Plne souhlasim s Merlinem. Je treba rozlisovat uroven "hrdiny" a uroven "prosteho cloveka" ve spolecnosti. Pak tu tedy mame dve uplne odlisne definice pojmu "uroven". Jinak nevim o tom, ze by byl ve FR kazdy druhy jouza na 15 urovni. To by musel byt spatny vtip.
Autorská citace #5
6.8.2007 20:37 - wraiths
bigbythewise: ze jo mne se to taky zda pritazeny za vlasy... kdo vsechno vubec je v FR na 15lev a vysim levelu... a myslim ze opravdu spol. zebricek se neda srovnavat s urovni postav viz takovej Azoun IV. Co spocitat kolik lidi je 15 a vice.asi zacal bych Simbul, Elminster, Khelben...
Autorská citace #6
6.8.2007 21:57 - bigbythewise
wraiths: Mno, moc jich nebude. :o)
Autorská citace #7
6.8.2007 23:15 - Hrngz
Dalcor: on to neni problem ani tak s FR, jako spis s nezkusenymi vypraveci. Protoze treba v Baldurs Gate ti taky nikdo nerika "delej tohle a tohle ... proc? protoze jsem to rekl, ty spino". Ja to naopak zazil ve WoDu, a to je teprve moodbreaker.
Vlastne jsem si pod slovy "syndrom FR" puvodne predstavil to, ze je magicke kazde zachodove prkenko :) Ale to je trochu profesionalni deformace.
Autorská citace #8
7.8.2007 08:40 - Dalcor
V prve rade to byla nadsazka, ale otevrete si Heroes Lorebook, drizzt je anpriklad jeste pred Hunters Blade Lvl 16. Staci si take projit Grand tour of the realms a tak. Mimochodem tak z halvy vypalim ze minimalne 10 carodeju je v soucasnosti okolo 35 urovne.
Kdyz pak prochazite Velkou toulku risemi divejte se ze v kazdem zminemem bode zije nekdo s urovnemi, nejlepe vyslouzili dobrodruh.
Autorská citace #9
7.8.2007 09:06 - Alnag
Ale tak to je přece známá věc, že Elminster má CR 45 (viz FRCS), zatímco Cthulhu chudák je jen CR 34 (viz CoC d20).
Autorská citace #10
7.8.2007 09:29 - Rytíř
Mam podobnej pocit jako Dalcor - kdokoli hraje FR, zná z hlavy úrovně všech nejmocnějších postav a chlubí se jejich silou kdykoli je to jen trochu vhodné.. :) Jako kdyby na tom měl nějakou zásluhu. Prostě dává znát, že patří do silného týmu, asi. :) A samozřejmě když máte do hlavy vryto, že Elminster má CR 45, tak aby někdo byl vedle něj alespoň trochu významný a životaschopný, musí mít no aspoň tu 15! takže tomu věřim, že se to jimi jen hemží, v těch velkých říších :))
Jinak každý DM má svůj styl vedení hry a pohledu na svět, který mění jen těžko a pomalu - ten náš má ve velké oblibě supersilná nápomocná CP, která na svou moc vůbec nevypadají a z nějakého důvodu se skrývají, aby nás klopotně vedly za ručičku a nenápadně pomáhaly.. jakmile toto odhalíte, je to fakt frustrující. Jediné, co nakonec trochu pomohlo, byly fakt sžíravé poznámky a neomalený humor :)
Autorská citace #11
7.8.2007 10:16 - Dalcor
Viděl jsem hru a Alnag také kde postavy v průměru na 13 úrovni pěti protivníkům i přes třikrát použitý wish neudělali protivníkům ani ránu a všechno vyřešilo NPC které nás doprovázelo a které vypadlao jako průměrný voják. naši družinku vedl Half Dragon s 20 firebally deně a obouručáky Frostbrand a Brilliant Energy. Pravda to byl setting ještě více magický než FR.
Autorská citace #12
7.8.2007 10:47 - Argonantus
V zásadě je pro mne jako DM rozhodující, jaké levely mají postavy ve světě s ohledem na moje dobrodruhy; tedy s ohledem na Rovnováhu hry. Takže je mohu dělit zhruba do tří skupin:
1) Postavy nižšího levelu, kanonenfutr. Těch je hrozně moc prakticky v jakémkoli myslitelném světě; minimálně tam bývají takoví ti Peasanti čili Obyvatelé, co jde zabít snadno a rychle, ale není k tomu žádný důvod.
2) Postavy srovnatelného levelu (+-50%)- ty jsou poměrně časté.
3) Postavy výrazně vyššího levelu. Ty jsou vzácné; nicméně, pokud třeba země má milion obyvatel, klidně jich může být tisícovka; na druhou stranu se s takovou postavou nemusí postavy setkat. Takže ta vzácnost je relativní.
V každém případě je u takových postav už celkem jedno, zda mají silné postavy 500% levelů členů družiny, nebo 1000%; význam je už čistě akademický. Mám tendenci se držet zhruba alespoň "levelového součtu" družiny; pokud mám čtyři maníky levelu 5, pak by jim měly chodit do cesty postavy maximálně levelu 20. Víc skutečně nemá žádný důvod.
Plyne z toho také nevyhnutelně závěr, že síla postav, které moji dobrodruzi potkávají, ve skutečnosti roste.
Autorská citace #13
7.8.2007 11:49 - wraiths
Dalcor píše:
7.8.2007 10:16 - Viděl jsem hru a Alnag také kde postavy v průměru na 13 úrovni pěti protivníkům i přes třikrát použitý wish neudělali protivníkům ani ránu a všechno vyřešilo NPC které nás doprovázelo a které vypadlao jako průměrný voják. naši družinku vedl Half Dragon s 20 firebally deně a obouručáky Frostbrand a Brilliant Energy.
no tak to bych snad ani videt nechtel takovou hru. ja za celou svou karieru (dd, adnd) snad videl pouzit jen jednou "wish". a nejak mi to nechybi.
Autorská citace #14
7.8.2007 13:34 - Fritzs
wraiths:Takzvaný špatně použitý wish... je potřeba si uvědomit, že nemusí být cílem protivníky zabít... zvláště jsou li téměř nesmrtelní... stačí je kupříkladu pohřbít pod několika tunami štěrku, zalít do roztaveného železa, nechat propadnout do středu země, hodit do černé díry (mág s vysokou knowlwdge: planes by mohl znát černou díru)... myslím, že všechno todle by mělo být pomocí wish možné a hlavně dostačující k zneškodnění v podstatě libovolného protivníka (jenom ta cena v GP a XP mkůže být trochu bolestivější)
Autorská citace #15
7.8.2007 15:08 - wraiths
Fritzs: no my ale nemeli nikdy nejak moc prehnany nestvury. snad mozna Tarasque je opravdu sila. na tohle jsme meli celou armadu pomocniku a zadny wish jsme teda nepotrebovali. a jeste k tomu navic tri... to opravdu nevi DM coby. my pouzili prani jendnou jen na to, aby se vratil zivot kamosovi po zasehem Disintegrity.
Autorská citace #16
7.8.2007 15:20 - Dalcor
Ale copak o to - ten hráč řekl dobře jak chce wish použít, jenže DM mu vtom našel vždycky díru, kterou viděl jen on. Nerad používám cizí snahu jako odstrašující příapd, ale že nejsem žádnej dobrej DM, ale tohle byla síla i na mě :)
Autorská citace #17
7.8.2007 15:56 - Merlin
rytíř: nesouhlasím..hraju FR a neznám ani jednu statiskiku, ani jednu uroven NPC...vím jen, že Elminster je asi machr...a moji hráči už vůbec neznají statistiky.... ono..já si vlastně ani nepamatuji urovne monster z MM...nebo možná přibližně vím, že kostlivec je 1d8 a vlk 2d8...a tím to tak končí ( možná má goblin 4 hp)
Autorská citace #18
7.8.2007 16:09 - Hrngz
Dalcor: treba to myslel jako vtip. "Wish: preju si, aby umrel" "Ja bych si toho pral ..." :)
Autorská citace #19
7.8.2007 16:16 - Rytíř
Merlin: Vážně? Inu, zas jedna výjimka potvrzující pravidlo.. :))
Ne, ok, dobře - beru tedy zpět. Já poznal asi tak 5 fandů FR z různých skupin a koutů naší vlasti a na všechny to sedělo.. tedy s tebou je poměr 5:1 ; Pořád pro tvůj postoj nic moc :) Pravděpodobně by vám vyhovoval jakýkoli dobře popsaný svět. Nebo je přímo na FR něco, co tě láká?
Argonantus píše:
Plyne z toho také nevyhnutelně závěr, že síla postav, které moji dobrodruzi potkávají, ve skutečnosti roste.
nojo, tohle je taky relativně typickej problém světů, ve kterých fungujou jedna a ty samé postavy "příliš" dlouho... Taky sme to zažili :) A při pohledu zpátky je to občas docela úsměvný, jak měkký byli dřívější největší padouši v kraji, co.. :) Proto je dobrý si stanovit jakýsi strop a koncipovat svět rovnou tak, jako by postavy měly úroveň blízkou maximu. začátky jsou pak sice kapku drsnější, ale ten svět je věrohodnější
Autorská citace #20
7.8.2007 21:43 - Merlin
v podstatě máš recht v tom, že by mi vyhovoval téměř každý dobře popsaný svět...kdybych měl originál příručku, tak bych hrál kingdoms of Kalamar,ale mám byblou kopii a nejde pořádně vytisknout....
Autorská citace #21
8.8.2007 08:55 - wraiths
Merlin&Ratíř: me taky vyhovuje svet kdyz je pekne popsany a necim mne pritahne.
Rytíř a jinak nektery ty levely odvodis z dlouhyho hrani. alespon hraci kouzelniku to vzdy poznaji kdyz na ne nekdo hodi x blesku a neni to z hulky ci veci :-).
Merlin ja zas nevim kolik ma kostlivec zivotu, ale pro mne je to machr toho ja neutrilim :-)), na toho mam "svatou nohu" od rozbityho stolu z chramu Bana.
Autorská citace #22
8.8.2007 09:07 - andtom
Merlin: Jdu si konečně objednat Kalamar (měnil jsem adresu bydlení, tak kvůli doručování jsem to odložil na teď), ve speciální nabídce je Campaign Setting a Atlas jen za 30$, poštovné však činí něco přes 30$ :( Jestli máš zájem, dej vědět, objednám to a zaplatím to kartou 2x a o poštovné se pak podělíme. Dolar je už jen něco málo nad 20 Kč. Nebo pokud se chce přidat někdo jiný, tak se také ozvěte.
Edit pro případné zájemce: Campaign Setting a Atlas jsou na systému nezávislé věci, opravdu jen čistý setting, nemusí se to hrát v D&D nebo d20. Na d20.cz se o tom něco píše zde.
Autorská citace #23
8.8.2007 16:19 - bigbythewise
Rytíř napsal: Mam podobnej pocit jako Dalcor - kdokoli hraje FR, zná z hlavy úrovně všech nejmocnějších postav a chlubí se jejich silou kdykoli je to jen trochu vhodné.. :) Jako kdyby na tom měl nějakou zásluhu. Prostě dává znát, že patří do silného týmu, asi. :) A samozřejmě když máte do hlavy vryto, že Elminster má CR 45, tak aby někdo byl vedle něj alespoň trochu významný a životaschopný, musí mít no aspoň tu 15! takže tomu věřim, že se to jimi jen hemží, v těch velkých říších :))
Tomuhle se nerika syndrom FR, ale syndrom utrzkovitych znalosti. Kdyby tito lide opravdu znali FR (vedet urovne a CR mocnych postav opravdu neberu), tak by to videli a chovali se uplne jinak. Hraci proste chteji mit silne postavy za kazdou cenu a pak to se settingem a jeho epickymi hrdiny nema moc spolecneho. Tohle je opravdu az trapny zpusob obhajoby hracovy touhy po moci.
add Wish: Tohle kouzlo bych v *zadnem* pripade nepouzil v primem boji, kdyz ma tolik zajimavejsich moznosti pouziti. K ukoncovani encounteru tu snad mame kouzlo Gate. :o)
Autorská citace #24
8.8.2007 17:15 - Merlin
Andtom: že váháš! samozřejmě, že chci..objednej to a o poštu se šábnem...pošleš číslo učtu a přepošlu ti peníze
Autorská citace #25
8.8.2007 22:30 - Alwaern
Ad bigbythewise:Zajímavý náhled, ale když je někdo šťoural a zná spaměti úrovně postav (druho- i třeťoedičných), zřejme taky pochytil i něco kolem. Ale naštěstí se to mé skupiny netýká:)Ale uvádět jako důvod - ,,abych nějak vypadal u toho Elminstra, tak aspoň 15 úrovní,ne?" - je opravdu scestné...
ad Wish:Naopak, já bych ho v boji doporučil, ale jak znám hráče, ani jeden by to neudělal. Skulinka se dá najít v každém tvrzení a Wish má nepoměrně více použití než Gate, není-liž pravda?
ad Rytíř:6:1
Autorská citace #26
9.8.2007 08:27 - wraiths
Alwaern :Jozo jsi si jisty... ja treba vim ze Simbul ma tutovou 30ku. :-))
Autorská citace #27
9.8.2007 09:00 - Dalcor
Vsichni jsou to sračky před the Srinshee - když to vezmu kolem to ona a mladý Starym učili Elminstera čarovat na návštěve Myth Drannoru a to jí bylo pár tisíc let :)
A taková Smutná královna by taky s Elem vytřela podlahu.
Autorská citace #28
9.8.2007 12:10 - bigbythewise
Alwaern: Ano, Wish je mnohem vsestrannejsi, ale Gate je mnohem efektivnejsi a *bezpecnejsi* v boji a pokud chces ukoncovat encounter, je to lepsi i levnejsi reseni. Sila kouzla Wish totiz zavisi hodne na DM, kdezto Gate je velmi mocne kouzlo uz z RAW.
Autorská citace #29
9.8.2007 12:35 - Noir
Srinshee? Ph, Teraseer byl nemrtvý už 20 000 let, když ona ještě sbírala jahůdky v lese...
Autorská citace #30
9.8.2007 14:18 - Corvus
a moj tato prebije tvojho tata! :-)))
Autorská citace #31
9.8.2007 15:21 - Aeris
Ao owns you all :-)
Autorská citace #32
9.8.2007 23:11 - Enchantress
Celý život hrám a DMujem vo FR, a nemám pocit, že by som nejako často využívala hotové NPC. Jediný, kto sa pravidelne vyskytuje, je Gromph Baenre, Arcimág Menzoberranzanu, a aj to je iba čisto pre roleplayové dôvody a jeho štatistiky sa nikdy nedočkali použitia. Z mojej skúsenosti, vo všetkých settingoch sú úlohy pre PC´s väčšinou zadávané buď chudákmi po uši v problémoch alebo niekým silnejším, kto potrebuje ,ľudí pre všetko´. Snažím sa stereotypom vyhýbať, ale stáva sa mi, že mi hráči nadávajú na príliš silné NPC - pričom najsilnejší z nich má lvl. 21 a druhý najsilnejší 17, a to mám NPCčok nevyčerpateľné zásoby. Podľa mňa, dobrý DM sa bude snažiť do settingu priniesť nové nápady, a väčšina z nich sa prehnane nevenuje Elminsterom, Khelbenom Arunsunom a podobným zjavom. Taký je život - vždy sa nájde niekto schopnejší, rýchlejší alebo proste lepší. Ak by sa PC´s cítili všemocne, bola by to nuda. Čaro je v rovnováhe - aby sa necítili bezmocne, ale ani naduto.
Autorská citace #33
9.1.2009 23:48 - Lotrando
jaký je CR Elminstera po moru kouzel? :)
Autorská citace #34
10.1.2009 01:14 - Fibriso
furt stejne....

Aoa na vás, ten by vám to vysvětlil ručně stručně kdo je tady pánem....
Autorská citace #35
10.1.2009 08:58 - Malfin
Taky bych neřekl že ve FR používám hodně předpřipravené charaktery. A pokud ano tak spíše jako reálii :D Prostě tam je, něco postavám může říci, vyzařuje z ní zkušenost, ale do hlubšího kontaktu většinou s postavami nedojde. Další si vymýšlím sám.
Autorská citace #36
10.1.2009 10:55 - Lotrando
kubulínek: souhlasím, taky to radši používám takhle. Pravda je, že já ty settingy spíš vykrádám.

Fibriso: on je na tom ten starej páprda teď nějak bledě :)
Autorská citace #37
10.1.2009 11:30 - Malfin
A co je vlastně Elminster zač? V 3e i ted...
Autorská citace #38
10.1.2009 14:17 - Sosáček
ja mel za to, ze "syndrom fr" neni jen to, ze tam pobihaji i jini hrdinove nez postavy, ale v tom ze jsou nezajimavi, plytci, spatne vymysleni a v zasade gmpc, ne?
Autorská citace #39
10.1.2009 21:52 - Gurney
Myslím že podstatu "FR syndromu" naprosto dokonale vyjadřovala jedna npc postava co se dala potkat v Baldurs Gate 1, tuším v Beregostu: "Dřív sem si taky chodíval zadobrodruhovat, ale dnes už to nestojí za nic...

A pak se parta hrdinů nemůže divit že potkává týpky co by si je dali levou zadní, ale zrovna nemaj čas řešit takové poddružnosti, tak si raději někoho najdou :)
Autorská citace #40
11.1.2009 12:50 - Jerson
Když jsem hrál ještě fantasy, měl jsem tam taky pár silných postav, které skupina potkala - přesněji potkávala o něco častěji. Jako první byl mocný čaroděj, což ale zjistili až po půl roce - přesněji to začali mít podezření, že to někdo takový bude.
Druhá postava byl Smrtonoš, taky extra nabušený válečník, proti kterému by neměli v souboji šanci - ale stejně se dostali k tomu, že prvního čaroděje chránili před protivníky, když si jeho přítomnost vyžádal král, protože on sám by to nezvládl, a onoho mocného bojovníka jednou zarchaňovali ze skřetího zajetí a podruhé ho šli z vlastní vůle pomstít, když ho pár fanatiků zastřelilo (a to že se pozdději objevil znova je přesvědčilo, že to opravdu nebude jen obyčejný, i když velmi schopný válečník.

Podobně náhodou narazili na člověka, který byl vyvolený pro boj proti démonům, a párkrát se s ním i střetli, byť jen jednou v pěstním boji, ale ten rostl postupně s nimi.

No a poslední mocnou postavou byl démon se schopností předpovídat budoucnost, který jim dělal sluhu, protože se chtěl svému údělu vyhnout. Ten byl vysoko i v hierarchi démonů, ale taky ho šli zachránit, i když nakonec ta záchrana nespočívala v boji, ale ve svědectví před soudem.

Takže jsem taky používal mocná CPčka rozroušená po světě, ale ve více než polovině případů to byly postavy hráčů, které byly v dané sitauci "silnější", nebo prostě měli v těch důležitých chvílích kontrolu nad situací.
Autorská citace #41
11.1.2009 23:58 - Lotrando
Asi je normální, že postavy potkají někoho silnějšího. samozřejmě je problém, když GM tahá protivníky jako z klobouku jen aby držinu potrestal. Za to že byli někde drzí, nebo nělkomu něco provedli. Sám radši v takových situacích raději postupně zvyšuji tlak, než bych poslal do hry nějakého kata.

Jinou možností jsou npc, které si na borce hrajou. To je myslím daleko zajímavější. Jsou sice schopní, ale součástí jejich moci jsou nohsledi, organizace, bez nich jsou vhodnou výzvou pro družinu, nebo dokonce velmi slabí. Machrovat ale můžou.
Autorská citace #42
12.1.2009 07:43 - Jerson
No, až na pár výjimek jako byl archanděl Armagedon jsem se u schopností postav držel v rozumných mezích a kdyby došlo na boj, zejména v pozdější fázi hry, tak by čtyřčlenná skupina dokázala porazit prakticky jakoukoliv CP, byť se ztrátami - takže jsem si nikdy nedovolil přímý konfrontační přístup s vědomím, že moje čísla jsou pětkrát vyšší než jejich. A i ten archanděl měl bojové parametry jen o čtvrtinu vyšší než nejlepší družinový válenčík.

Vlastně až v minulé retro kampani jsem měl tvory, kteří se v souboji tři na jednoho nedali porazit, i když hlavně z toho důvodu, že když se souboje vyvíjel v jejich neprospech, tak utekli. Nutno ale říct, že žádný z nich nezabil ani jednu hráčskou postavu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11170196533203 secREMOTE_IP: 3.145.74.54