Prostředí

Alnag
20.3.2008 07:25
Poptávka a nabídka v magickém světě? Kde se křivka nabídky protne s křivkou poptávky? To nevíme, ale můžeme to zkusit naznačit.
Autorská citace #1
20.3.2008 07:25 - Jerson
Tenhle článek je úplně skvělý, hezky ukazuje jak nesmyslná je často magie v RPG světech, kterou její tvůrci zamýšleli pouze na omezené použití v jeskyních a asi je vůbec nenapadlo, co to udělá s celým světem.
Na druhou stranu pokud se zruší kouzla umožňující výrobu komplexních (nebo dokonce živých) objektů z úplně jednoduchých pouhým lusknutím prstů, může magie fungovat dobře, aniž by svět nějak vážně narušila.
Autorská citace #2
20.3.2008 12:38 - Lotrando
Jasně, nezbývá než souhlasit. Jen bych dodal, že podle zákona akce a reakce by došlo nejspíš k tomu, že by se našel způsob jak vyrobit nepadělatelné peníze nesoucí svou hodnotu na základě své vzácnosti. Magický kov, který je příliš měkký na to, aby se z něj dělali zbraně, které by mohly konkurovat penězům, a dostatečně vzácný a nedostupný.
V historii měly peníze svou hodnotu danou především obsahem vzácného kovu, který se ale pořád zmenšoval tzv. renovací měny. Státní mincovny v našem pojetí neexistovaly, výroba mincí byla záležitostí místní potřeby, nutnosti obchodovat a směňovat.
Většina kouzel by pak rozhodně měla mít omezené trvání. A pokud ne, mělo by se jednat o tak nákladné kouzlo, že už je jedno když bude permanentní. Tím se omezí vliv různých železných stěn apod. Ostatně, postavit hrad přes noc dokáže jen ďábel.
Autorská citace #3
20.3.2008 12:57 - Jerson
Ono vůbec by bylo dobré kompexní kouzla s relativně jednoduchým efektem zrušit úplně, protože kdyby něco takového fungovalo ... víte jak by technicky zaměření lidé té doby byli nadšení? Snad každý kdo něco vytváří si někdy přál, aby uměl udělat jen nějakou drobnost pouhou myšlenkou, jak by to pak bylo jednoduché ...
A z toho důvodu mě vždycky fascinuje, jak je ve fantasy strašně snadné cokoliv udělat jen pouhým myšlením, nebo slovem či gestem.
Autorská citace #4
20.3.2008 13:39 - andtom
Jerson píše:
Snad každý kdo něco vytváří si někdy přál, aby uměl udělat jen nějakou drobnost pouhou myšlenkou, jak by to pak bylo jednoduché ...
Hezké řešení bylo použito třeba v PC hře Arcanum: technika selhává a vůbec přírodní zákony se "kroutí" v blízkosti magie. Čím silnější magie, tím hůře pro techniku. A pak už nenástává situace, že každý si přeje vládnout magii. Levné a uvěřitelné řešení.
Autorská citace #5
20.3.2008 15:40 - bigbythewise
Dve slova. DM a Setting. Neni vlastne ani treba omezovat kouzla z pravidel. Vubec si myslim, ze tohle realisticke uvazovani, prirovnavani a prevadeni do fantasy svetu nema moc velky vyznam. To je jako kdybych zacal rozebirat, proc se Neo v Matrixu obetoval, kdyz si tam mohl jen tak litat, byt panem sveta a narusit cely system, at ekonomicky ci jakykoliv jiny. Mohl, ale neudelal to, duvodu je cela rada...
Autorská citace #6
20.3.2008 15:47 - Jerson
Nejde o uvažování, jde o praxi. Hráči si musí kupovat drahé lektvary, takže kouzelník řekne "hele, tak já je začnu vyrábět a budeme mít hodně peněz". A najednou zjistí, že náklady jsou mnohem vyšší než zisk a přitom takové lektvar má každá desátá potvora. Nebo postavy ve hře narazí na nějakou jinou nestrovnalost (třeba vysoké hradby, které jsou naprosto k ničemu proti 60% možných nepřátel). Občas by hráči museli být opravdu pitomí, aby jim některé věci nezačaly být divné.
Autorská citace #7
20.3.2008 16:01 - bigbythewise
Jerson: Praxe ve hre je ovsem silne individualni zalezitost.
Autorská citace #8
20.3.2008 16:19 - Jerson
To rozhodně. Také proto někteří na tuto otázku nikdy nenarazí a autoři her ji můžou dvacet let v klidu ignorovat.
Autorská citace #9
20.3.2008 16:42 - Alnag
A nebo taky ne a dopadne to taky pěkně zhůvěřile. Právě jsem si listoval pravidly takového systému (nebudu jmenovat, abych neurazil), který bere velmi vážně onu "realistickou stránku věci" a upřímně řečeno - zlaté D&D. Všeho moc škodí... i překombinování věrohodného světa.
Autorská citace #10
20.3.2008 19:50 - Jerson
No, pokud se někdo pokusí sloadit cenu měděného příboru a metráku pšenice s účinností kouzel, aby mu dobře vycházela ekonomika světa, tak to taky dopadně špatně. Který systém to byl, Alnagu?
Autorská citace #11
20.3.2008 20:15 - sirien
Dračí doupě? Tabulka převodů, DrD PPE PPJ? ;)
Autorská citace #12
20.3.2008 20:30 - Jerson
Ne, něco novějšího.
Autorská citace #13
21.3.2008 08:32 - Rytíř
Hm, tak tohle je opravdu dobré! Zvlášť se mi líbí to zamyšlení nad měnou.. Magicky inertní matroš na mince je velmi dobrý nápad :)
Autorská citace #14
21.3.2008 08:50 - Jerson
Pak se nabízí otázka, co to bude za materiál a proč by se z něj měly vyrábět jen mince.
Autorská citace #15
21.3.2008 11:32 - Čindi
Podle mně ekonomiku v high fantasy světě nejde nastavit.
Kdysi, když jsem si zkoušel vytvořit vlastní systém :), zavedl jsem si něco jako magickou korozi. Prostě po určité době se magicky vytvořená věc (kamenná stěna, jídlo atd..) se rozpadne k magickému éteru. Cca jsem to měl nastavené tak, že po týdnu byla zhruba 1 pravděpodobnost rozpadu. Hypoteticky by se házelo každý týden, po měsíci 3 procentní opět každý týden po roce 10 procent a po 3 letech 20. Takže se v mém světě nevyplatilo nic stavět.
U teleportačních a věšteckých kouzel jsem zavedl nebezpečnost kouzla. Úroveň kouzla se rovnala procentu pravděpodobnosti smrti. Pohlcení v plamenech, odnesením démonem atd :).
Autorská citace #16
21.3.2008 13:08 - andtom
Čindi: hezkyyy :) Prostě k magii se hodí nějaká ta nepříjemná zpětná vazba (dočasnost, možnost nehody, odpuzování se s běžnou technikou, atd.). Magii se hodí nemít jen tak "zadarmo".
Autorská citace #17
21.3.2008 21:19 - bigbythewise
andtom: Nicmene opet zalezi na kampani, stylu hry a na konkretnich kouzlech. Omezovani magie nebo jakesi vyvazovani negativnimi efekty za kazdou cenu je kratkozrake.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089593172073364 secREMOTE_IP: 3.227.239.9