Prostředí

Autorská citace #41
24.11.2008 13:26 - Colombo
jen maličký detail, já nejsem úterý-pátek ale čtvrtek-pátek

jinak, mé světy už tradičně nechce nikdo hrát, tak mě těší, že to nějkomu přijde zajímavé:)
Autorská citace #42
24.11.2008 13:51 - Colombo
sry, píšu někam jinam
Autorská citace #43
24.11.2008 17:53 - Argonantus
Jerson:

Oboje souhlas. Měl jsem napsat spíš "mytologické pokusy o vysvětlení" - ten údiv by u deště asi nebyl na místě. Údiv s respektem je třeba k sopečné explozi.
Ale to, jak správně praví druhá poznámka, se moc nezměnilo dodnes; kdo necítí respekt ze sopky, je tak trochu magor.
Autorská citace #44
24.11.2008 19:32 - colombo
jedni simpanzi nekde dokonce provadeji tanec deste. Nevi se vsak, jestli si to vyvinuli sami, nebo je to pozustatek od lidi.
Autorská citace #45
25.11.2008 13:43 - Ebon Hand
Moc hezké, první článek, který si čtu od své porodní pauzy!
Nejzajímavější mi přijde, že postupem času začínám rozumět Argově stylu psaní a předkládání myšlenek.
U sebe samotného jsem si všiml, že s přibývajícími léty, začínám vidět věci jinak, řekl bych nějak hlouběji.. S dalším rozměrem?

Jen k tématu víra, magie, mytologie. Pro mě to jsou spojité nádoby či lépe jedna prostoupená více substancemi. A snažit se tomu částečně porozumět, což na úvod může znamenat začít si všímat jednotlivých slov a myšlenek, znamená ponořit se, zapomenout na stávající racionálno a dívat se očima, kdo to stvořil, protože jen tak je vidět obraz ve správném světle. Asi jako stát v nitru chrámu, nebo se dívat na něj zvenku, jen na jeho stín, či ruiny jeho základů.
Autorská citace #46
25.11.2008 14:03 - Argonantus
Ebon:

když se ti narodí dítě, máš hlavu plnou zásadních pocitů. Když je vyřkneš, jsou už celkem banální a musíš uznat, že nejsou ničím nové.
To je asi tak k té mytologii z jiné strany.
Jinak nepřehlédni odkazy; myslím, že ta s Krabatem na RPGF by tě mohla zaujmout.
Po nakouknutí do Katedrál už nemůžeš být nikdy stejný, jako předtím.
Autorská citace #47
25.11.2008 14:14 - sirien
Si snad ty Tvoje Katedrály i přečtu, když o nich furt tak básníš...
Autorská citace #48
25.11.2008 16:06 - Ebon Hand
Argo: Dítě mi přivodilo chuť jít ho zapít.. :-)
To vidění věcí jinak jsem myslel hlavně na magii a další důchovní směry bez vztažnosti k dítěti.
Musím podotknout, že po dobu těhotentví jsem měl zákaz veškerých experimentů..
Autorská citace #49
25.11.2008 17:05 - Colombo
takový pěkný citát: Věda zvítězila nad vírou tehdy, když se na kostely začali dávat hromosvody.
Autorská citace #50
25.11.2008 18:18 - Argonantus
Colombo:

no, že by oficiální věroučný výklad blesku z 18. století byl tím kamenem úhelným, na to bych moc nespoléhal.
Možná bys také přistihl nějakého vědce, jak se modlí.
Autorská citace #51
25.11.2008 18:43 - ilgir
Dnes jsem v jednom časopise zahlédl v článku o cukroví triumfální odstavec o tom, že pečení cukroví nevynalezli křesťané, ale pohané.
"Inu, další z pilířů církve se hroutí," pomyslel jsem si.
Autorská citace #52
25.11.2008 18:48 - Alnag
ilgir píše:
"Inu, další z pilířů církve se hroutí," pomyslel jsem si.


To byl ten poslední nosný... :o)

Argo píše:
Možná bys také přistihl nějakého vědce, jak se modlí.


Myslím, že v duchu tradic by se dobře vyjímal na plápolající hranici, kacíř jeden... ;-)
Autorská citace #53
29.11.2008 10:22 - Colombo
Argonantus: to byl citát...

Asi takto. Nevěřím. Proč? Proč nezachránili mezomameričtí bohové své obyvatele před zkázou z rukou Cortése? Proč jejich kněží neprovedli rituál a celá Cortésova posádka neskončila někde v bažině?
Víra má jasně sociální účinek, ne magický.
Autorská citace #54
29.11.2008 10:29 - Colombo
mimo to, těžiště toho citátu je uplně někde jinde...
Autorská citace #55
30.11.2008 00:51 - Tafif
„Co to je mytologie? Odpověď je směšně jednoduchá – zjeví se nám po rozpůlení této řecké slovní skládačky – mythos a logos (tedy jakési nadpřirozeno a pravda ... nadpřirozená pravda )“

Námitka, která by asi měla být směřována především na Pipuxe, ale jelikož jsi ji, Argonante, vlastně převzal, náleží i tobě.

Řecké slovo mythos znamená "vyprávění", "příběh", nikoliv nadpřirozeno. Původně bez pravdivostní hodnoty, až později byl kladen právě do protikladu k logos. Logos se dá do češtiny přeložit více jak dvaceti způsoby ("vyprávění" je právě také jedním z nich). Moje znalosti řečtiny jsou dost chabé, ale překlad "nadpřirozená pravda" si i tak troufnu označit za nesmysl.

Další námitka se týká tohoto:

„Ještě člověk zemědělský je zakletý v čase, který neběží kupředu, ale rotuje na místě ve věčných cyklech. Myšlenka, že čas běží stále kupředu, je pro člověka primitivního nesamozřejmá, a poměrně neužitečná, i když mu ji vysvětlíme."

Židovský vynález, nejspíš. Křesťané to pěkně nazvali "dějiny spásy". Lineární chápání času se vztahuje na kultury ovlivněné judaismem, křesťanstvím a islámem. Třeba v Asii s tím klidně narazíš i dnes.

Asi vše, co mne tak po přečtení napadá.
Autorská citace #56
30.11.2008 17:55 - Argonantus
Tafif:

no, k té jazykovědné teorii bych se hlásil jen velmi opatrně a nerad. Gnostické učení o logu je jedna z nejsložitějších vychytávek; a učené kapacity se dodnes úplně neshodly, jestli to Jan ve své slavné první větě evangelia vyvrací, podporuje, nebo dokonce rozvíjí a vylepšuje.

Principiálně jde o tvoření slovem, což je vysloveně kabalistická zábava (pomocí Božích jmen); a taky si s tím zřejmě pohrává ta pozdější konstrukce s Bohem a Demiurgem; Bůh nestvořil svět, nýbrž ho stvořil nějakej mezičlánek.

Mythos stopro není nadřirozeno; s tím bych živě souhlasil. Já popírám nadpřirozeno coby neprokázanou variantu jsoucna ve starší době vůbec.

Židi mohli vynalézt linerární čas, pokud ho ovšem někdo nevymyslel dávno před nimi. Ono je to ještě komplikované tím, že cyklický čas s dostatečně velkými kruhy se limitně blíží přímce. Pokud tvrdím, že Egypťani znali Platonský rok, pak pracovali s rozsahem minimálně 26.000 let, což je podstatně víc, než "lineární" učení ranných křesťanů i Židů, co počítali v tisícovkách let od stvoření a víc jak tisíc let od smrti Krista se, tuším, taky neplánovalo...

Indové mají ty kruhy, tuším, ještě daleko delší.
Autorská citace #57
1.12.2008 17:49 - Tafif
Do loga jsem se vůbec nechtěl pouštět. Jazykovědně jsou to asi ti gnostici (ovlivnění křesťanstvím - Řeckem), ale jinak myšlenka mezičlánku je daleko starší - třeba Platón a Filón ze známých filosofů, jinak taky Přísloví, konkrétně Kniha Moudrosti.

Jediné, co jsem chtěl říct, je, že mythos není "nadpřirozeno".
Ovšem nadpřirozeno jako takové se najít dá, jen záleží, kde hledáš. U Řeků ho asi opravdu nenajdeš, ale třeba Číňané mají slovo shén, kterým dokáží vyjádřit něco velmi podobného.

Jasně, ty cykly jsou strašlivě dlouhé a pro silnou většinu jednotlivců ztrácí význam. Důležité je, že vše už tu bylo a znova bude. A popírá to nekonečného boha.
Autorská citace #58
1.12.2008 19:26 - Argonantus
Tafif:
Do Číny a Indie se vůbec pouštím nerad, protože o tom vím strašně málo.
Oni stačí ti Egypťani, antika a židi; i to je nad síly normálního smrtelníka.

V našem středověku je to všechno už jen takový zjednodušený eintopf.
Začala se tvořit úplně nová mytologická vrstva...
... a jo; to chci vlastně říct; mýty jsou jako zlobři, kteří jsou jako cibule; mají vrstvy.
Autorská citace #59
2.12.2008 14:28 - Tafif
Já bych se vůbec poštěl kamkoliv nerad, neb vím žalostně málo o čemkoliv. Ale ještě vypíchnu jednu věc z toho Egypta. Ona trojjedinnost - z jakého to máš zdroje? Třeba co se týče Ré a Amona, tak pokud vím, tihle bohové vlastně nikdy nefungovali zároveň (ve velkém), Ré je starší. To, že to je jeden bůh může vyplývat z toho, že ho jen jinak pojmenovali, neboť funkci mají téměř stejnou. Prostě se nejedná o jiný aspekt, jen jiné jméno. A těch trojcí tam bylo vůbec mnohem víc.

Jo jo, mají vrstvy. Mytologizace je úžasný proces, který probíhá neustále. V současnosti třeba městské mýty (urban myth)... Jako by je lidé potřebovaly.
Autorská citace #60
2.12.2008 16:37 - Colombo
Ono se hodně mluví o trojjedinosti ano ne tak Ra, jako spíše jeho syna, Hora, který postupně převzal otěže slunečního boha(alspoň co vím).

No a jestli chcete opravdu jít na dřeň, pak bych nemluvil ani o přímkách času, ani o kruzích, ale jasně a zřetelně o spirále. Ach ano, opět ta Hegelova spirála:), co jsem si s ní užil. Pěkně to jde vidět v Mayské mytologii, kodex Popol Vuh(mytologie národa K´ich´e(Quiche)-jeden z Mayských kodexů přepsaných do latinky). Svět byl bohy(někdy i s bohy) několikrát zničen a opět vytvořen. Viz úvod Shadowrunu(6. svět)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12287998199463 secREMOTE_IP: 44.204.65.189