SEBe, taky pracuju s konceptem narůstajících zdrojů (i když jen časových a jen při učení), takže chápu, jak jsi došel k těm 3700 rokům a zdá se mi to dobré - ale opět jako v případě mechanik řešených vedle se obávám, že takhle na první přečtení to zní složitě a při praktické hře to bude ještě složitější, i když myšlenka se mi líbí.
Jen se obávám, že to prostě nepůjde bez tabulek nebo výpočtů, které se budou muset provádět před každým zakouzlením a tak půjde celá magie - a zejména její pojetí, o kterém příšeš na začátku - do kopru rovnou, ještě neš dojde na efekt prvního kouzla.
Asi takto - V Crysis, což je počítačová (!) hra, byla pvodně možnost rozdělit energii obleku do tří různých efektů, klasicky rychlost - síla - pancíř. Tedy něco podobného jako máš ty, jen z druhé strany. Přestože by s tím nebyl problém a stačilo by jen dát možnost kliknout myší na jedno místo v trojúhelníku, tvůrci se kvůli použitelnosti rozhodli dát hráčům jen tři možnosti - maximální síla, nebo maximální rychlost, enbo maximální pancíř. A to má každý hráč k dispozici výkonnou výpočetní mašinu.
Tím chci říct, že pro RPG, přesěji pro návrh určité části RPG systému se musíš dostat v jednoduchosti o řád níže než v počítačové hře, protože po zkoušení a rozvíjení se ti systém zkomplikuje sám.
Energie, materie, mystrérium a čas ... je o jednu kategorii víc. Tři zdroje by byly mnohem lepší, a to i z magického hlediska, který také často operuje s trojicemi. Trojice je sama o sobě dost magická záležitost.
dále celkový počwet bodů - 37 nebo jakékoliv číslo okolo je hodně. Ono to asi o moc jinak nevyjde, ale kdyby se ti tohle číslo podařilo dostat pod dvacet, uděláš mnohem lépe - čísla nad dvacet často trpí tendencí k zaokrouhlování a když pak mág bude plakat, že by mu krásně vyšlo 25, ale on má k dispozici jen 24 ... známe své hráče.Nižší čísla se v tomto hůře kamuflují a spíše si zachovávají svůj význam.
Vzorce, tajemství a lidskost je fajn - tři kategorie, dodatečná variabilita a přitom nepřekombinovanost, chválím.
Poslední věc - velmi bych se přimlouval, aby v magii byla inherentně a neodlučitelně připnuta zpětná vazba, která bude nežádoucí, ale neoddělitelná. Nemusí to být ve smyslu "co uděláš jinému, to se ti dvakrát vrátí", ale spíše něco ve smyslu "když chceš mít v horském chrámu kovadlinu, napřed ji tam musíš dovléct na vlastních zádech".
Jinak mám agie sklony být nekontrolovatelná a všudypřítomná, což ji z hlediska settingu degraduje na mechanické hračky. A jen odlivy sil a nutnost zdrojů nestačí - negativní efekt je lepší mít kvalitativně odpovídající požadovanému.
Třeba to že můžeš číst myšlenky kohokoliv na koho pohlédneš může znamenat, že po určitou dobu cítíš myšlenky všech, na které se podíváš - najednou a neoddělitelně od myšlenek vlastních. Máš v hlavě myšlenky každého, na koho pohlédneš, prostě jím jsi. Může to být stejně dobře výhoda jako nevýhoda - hlavně to ale bude výhoda nebo nevýhoda.