Prostředí

Alnag
14.1.2009 11:31
Vytváření světů je oblíbenou činností. Přeci jen, kdo si někdy nevytvořil vlastní svět, ten snad jako by ne DMoval. Trocha námětů, jak postupovat při tvorbě světa, se ale určitě nikdy neztratí... třeba právě ve vašem novém světě.
Autorská citace #1
14.1.2009 11:31 - Jerson
Kdybych odpovídal, napíšu to co Alnag.

Moje výhoda je v tom, že pro své světy oužívám reálný svět 30. let 20. století, takže není problém mapy nakreslit, ale sehnat, a informace nemusím vymýšlet, stačí ty důležité dohledat a zbytek domyslet.

Sice to není čistokrevná fantasy, ale je to stále RPG a nikdo si na neexistenci jiných ras než lidí nestěžoval.

Navíc když porovnám jakýkoliv vytvořený fantasy svět s reálným, není mi vůbec jasné, jak za jeden život postavy stihnou dobrodruzi poznat třeba jen určitou část toho světa. Možná ledacos prošli, asi jako japonští turisté prošli mnoho světových měst. Ale poznat je? Třeba jen v Evropě?
Autorská citace #2
14.1.2009 12:26 - Lotrando
Jerson: problém nastane, když jbude někdo větší fanda do třicátých let než ty. Asi to není pravděpodobné, ale při nějaké specializaci ?

Rasy ve fantasy já vnímám jako národnosti, menšiny, je to prostředek jak se vyhnout některým politicky nekorektním situacím. Zaškatulkujeme to jako rasu, i když to ve skutečnosti odpovídá spíš moravákům (viz. příklad trpaslíků v Zaklínačovi). Osobně jsem byl příznivcem lidských světů, nehrával jsem příliš ostatní rasy, ale v poslední edici DnD se to změnilo. Stále pátrám po to proč.

S tou hrdinskou turistikou souhlasím, nejspíš je často důsledkem potřeby změnit prostředí. Ta může plynout z nekoncepčnosti, nebo z velmi obvyklého přeskakování mezi nápady. Co stojí za úvahu je fakt, že i když budu hrát v jednom městě, dřív nebo později musím prostředí změnit a abych to mohl udělat, vytvořím si čtvr´t která je jiná. Nakolik je tohle rozdíl oproti klasickému putování posuďte sami. je pravda, že je lépe zamaskované.

Ještě slovo k tomu přeskakování mezi nápady. To je asi celkem bežná záležitost a souvisí s "vyplácáním" nápadů na začátku. Namísto toho, aby se každý nápad rozehrál, se často jen rychle odehraje a sáhne se po dalším. Dané prostředí má však omezenou množinu příležitostí a odtud je pak jen krůček k putování.

Já se snažím držet jednoduchého pravidla. Nabídnu zápletku a sleduju jak se hráči chytí. Když ne, zkusím to jinak. Když jsem stále neúspěšný, zkusím jinou zápletku. Přitom se snažím držet v rámci jednoho prostředí. Mnoho zápletek je univerzálních, detektivní, pronásledování, útěk ... a mohou se odehrát v jakémkoliv prostředí. Dokonce, změna prostředí umožní tu zápletku vcelku snadno zopakovat.
Když takhle vyzkouším různé varianty, pak teprve přesunu děj jinam. Geograficky, změnou prostředí apod. Tato zdrženlivost mi mimo jiné umožňuje spojovat různé zápletky do většího celku v rámci prostředí, případně namalovat dělící čáru, pokud chci aby vazby mezi současným tažením a novým zeslábly.

je to trošku jiný pohled na tvorbu světa, kde je tak trochu jedno jaká jsou náboženství, o které hráči nezavadí a kde je nadbytečná přesná poloha země za horami. Dokud se tam nedostanem, nepotřebuju to vědět a když to hráče zajímá, tak teprve potom se to stává herní realitou a matné orbysy se zaostřují. Snad je alespoň trošku pochopitelné.
Autorská citace #3
14.1.2009 13:02 - Argonantus
No, je nás zkrátka víc, co využíváme reálný svět. Nebo lehce pozměněný.
Mapu světa za nás už kdosi nakreslil, hlavní řeky taky, a te´d už se dají ladit vychytávky.
Autorská citace #4
16.6.2009 17:36 - DenGrasse
Když jsem vytvářel první svět pro RPG, Vaelnad, bylo to trochu jako když pejsek a kočička vařili dort :-) Ale pár světů jsem už zmáknul (jeden byl dokonce vytvořen speciálně tak, aby v něm Markýz nemohl hrát lukového trpaslíka :-) ), než jsem se dostal k Ornilii. Msuím říct, že většinu dilemat popsaných v Alnagově článku jsem neřešil, prostě proto, že všechno vyplynulo z počáteční myšlenky. Jediné, co je třeba vymyslet, je ta symbolika čísel. Já pro Ornilii zvolil číslo 7. Sedm je starých bohů, kteří zůstali, když všichni ostatní odešli po stvoření světa, aby bojovali o vládu nad ním. A tento svár bohů je mi dostatečně nosným prvkem, který prolíná celou historií a formuje ji. Když bohové už nemohli zápasit, poslali své sluhy, aby bojovali za ně, posléze začali tvořit humanoidní rasy a ty rovnou zdědily jejich staré konflikty, samozřejmě s mnoha změnami, jimž podléhá nedokonalý lidský rozum. Celé říše a národy jsou vtaženy do tohoto obrovského kotle a stále se přidávají další adalší aspekty, v nichž se prvotní myšlenka bohl postupně ztrácí... opravdu, nic víc jsem vymýšlet pracně nemusel, všechno vyplynulo prakticky samo.
Autorská citace #5
16.6.2009 18:00 - ShadoWWW
Svůj první svět jsem tvořil přesně podle PPJ pravidel pro pokročilé DrD v1.2 Byl to hodně středověce laděný svět, velký kontinent se svěma velkými královstvími.

Dnes už světy netvořím. Rád se nechám inspirovat. Za poslední léta jsem hrál v Tarii, Asterionu, Adře a FR. Teď se chystím mrknout na Eberron. Každý z těch světů je něčím zajímavý, něčím mě zaujal. Podle své nálady a nálady hráčů tak zkoušíme různé styly těch světů.

Tvorba dobrého světa je časově velmi náročná. Proto se raději nechávám inspirovat a svůj herní čas raději investuji do přípravy samotného dobrodružství a samotného hraní. Radši si vyčlením čas na víc sezení, než abych méně hrál a víc času tvořil svět.
Autorská citace #6
16.6.2009 19:10 - Jerson
Lotrando píše:
Jerson: problém nastane, když jbude někdo větší fanda do třicátých let než ty. Asi to není pravděpodobné, ale při nějaké specializaci ?

Můžu se zeptat proč to bude problém? Když jsem s předválečným světem začínal, nevěděl jsem o něm skoro nic. A jedna hráčka mě upozornila, že v Německu neexistovalo jen Gestapo, ale také Kripol, jako normální policie. Po kratší diskusi jsem jí dal za pravdu, změnil zařazení CPček a jelo se dál.
Autorská citace #7
16.6.2009 19:16 - Colombo
sakra, neznáte nějakou pěknou hráčku, která by byla mayofilka? A vůbec nemusí být větší mayofilka než já.
Autorská citace #8
16.6.2009 20:03 - Jerson
Colombo ... co ti na to říct.
Autorská citace #9
16.6.2009 20:19 - Colombo
Řekni, že znáš.

Jinak, já si myslím, že při tvoření světa se toho člověk hodně naučí. Přinutí ho to i studovat s tím, že to není jen kupa zbytečných informací, ale že to i využije.

Osobně raději cílově vytvořím svět, který by měl požadovanou atmosféru, než abych používal svět cizí, o kterém za prvé nic nevím a za druhé v něm můžou být prvky, s kterými zas moc nesouhlasim či mi dokonce vadí. Upravování takových světů se štítím. Když už je ten svět takhle vytvořený, tak buď v něm budu hrát, nebo, pokud mi vadí, si vytvořím vlastní.
Autorská citace #10
16.6.2009 20:27 - Faire
Strašně rád bych tvořil, ale je to taková čaová zátěž, že si to nemůžu dovolit, takže zůstávám u provařeného FR...
Autorská citace #11
16.6.2009 22:21 - Lotrando
Colombo: to přejde, měl jsem podobné názory. Dneska mám pocit, že až tak na tom světě nezáleží, podstatné je to, co se děje kolem hráčů. Sem tam pak musím vyřešit i věci vzdálenější, ale to až na ně dojde řada.

Jerson: a kdyby to byl hráč?
Autorská citace #12
17.6.2009 07:13 - Jerson
(Colombo, neznám - neznám ani jednu holku tvého věku, která by k Mayovkám tíhla.)

Pokud jde o učení, tak ano - při tvorbě světa jsem se naučil, že pokud buď můžu obkreslovat kus reálného světa, nebo výsledek vypadá jako kterýkoliv jiný tuctový klišé fantasy svět. Zvláště když si člověk uvědomí, jaký nesmysl je cestování prstem po mapě v dobš rádobystředověku.

Lotrando píše:
Jerson: a kdyby to byl hráč?
Budeš mi muset pokládat delší otázky, abych zjistil na co se vlastně ptáš.
Mluvil jsem o situaci, když já jako Vypravěč použiju herní svět vycházející z nedávné historie, a hráč(ka) má o některých jeho částech lepší informace než já.
Totéž platí třeba o Hugovi, který je schopen během hry z rukávu vysypat hromadu detailů, které by mě ani nenapadly, a pokud ano, musel bych si je dohledávat. Ani tak to nevadí.
Nebo ses ptal na něco jiného?
Autorská citace #13
17.6.2009 09:01 - Lotrando
Píše:
Zvláště když si člověk uvědomí, jaký nesmysl je cestování prstem po mapě v dobš rádobystředověku.


tomu nerozumim. ve středověku se necestovalo? to je hodně velkej blud. samozřejmě že ano.
Autorská citace #14
17.6.2009 09:51 - Colombo
(Jerson: k Mayovkám taky netíhnu, já tíhnu k Mayům)

No, co já vím, lidé byli rádi, když měli půdu, na které mohli hospodařit. Cestovalo se, to samosebou, ale i na Hedvábné stezce si jednotlivé karavany předávali zboží, místo aby se s tím táhli celou cestu. A valná většina lidí necestovala, co já vím.

Na druhou stranu, tovaryši ap.
Autorská citace #15
17.6.2009 10:46 - Jerson
Lotrando píše:
tomu nerozumim. ve středověku se necestovalo? to je hodně velkej blud. samozřejmě že ano.

Ve středověku se cestovalo, ale ne podle map - přesněji ne podle kartografických map. To že postavy neustále ví, kterým směrem je sever a že o tři kilometry dál je údolí, protože je zakreslené v mapě je prostě jen RPG zkratka. Stejně jako to že se v neznámé (a necivilizované) oblasti dokážeš podle mapy zorientovat.
Nebo to že postavy mají nakreslenou cestu a tak jdou a najdou vesnici, kterou potřebují. Nebo vesnici v lese. Vezmi, jak hustou síť silnic máme dnes, všude směrovky, mapy, a stejně je navigace po takových to cestách dost složitá.

Prostě ve středověku buď znáš cestu, protože jsi tudy už jel/šel, nebo jsi odokázaný na někoho, kdo cestu zná. Případně na cestování z bodu do bodu a ptaní se na nejbližší další vesnici.
Autorská citace #16
17.6.2009 14:09 - Rytíř
Souhlasím, že cestovat prstem po mapě a pak fakt něco najít (i když je mapa přesná!) není vůbec tak jednoduchý, jak se zdá.. a dokud to někdo nezažije, neuvěří, jak je možné se seknout :)

Ohledně kvality map ve středověce laděném prostředí bych ale byl Jersone opatrnější, zvlášť když je ve hře magie... A pokud si dobře vzpomínám, tak mapy krajů a menších států, co existovali ve středověku případně i starověku, byly leckdy pozoruhodně věrné a kvalitní.
Přesto souhlasím, že dobrý průvodce při cestování po středověkém světě je základ! Na to hodně dneska zapomínáme a přehlížíme to.

Mám na vás dotaz z jiného soudku :) Zrovna jsem ve hře narazili na otázku systému soudnictví. Nemám na to ještě finální názor, jen mlhavou představu, kterou bych si rád vyjasnil. Protože jsem se v mnohém jiném (např. v systému šlechtických titulů a pravomocí) nechal inspirovat stavem v českých zemích kolem 16. stol., hádám, že by mě mohl vyhovovat i tehdejší systém soudů. ale neznám ho.. nemáte někdo (Lotrando, Argo) čirou náhodou v úmyslu popsat nějak stručně soudnictví ve středověku, že ne? :)

Něco málo sem o tom našel, např. tuhle diplomku, ale oponentura to moc nechválila, tak nevím, jestli to mám studovat.

Původně jsem se klonil k tomu, že soudní moc bude mít vlastník půdy (a titulu), ale teď mě víc láká mít soudce trochu víc nestranné. Jedná se o několik království (podobných Evropě), mají být nejcivilizovanější, panuje v nich dlouhodobý mír a relativní blahobyt, kulturně jsou si podobné.
Autorská citace #17
17.6.2009 14:14 - ShadoWWW
Autoři Asterionu se snažili zapracovat systém práva a soudů do modulu Zlatá pavučina. Doporučuji si modul od někoho půjčit a mrknout na to.
Autorská citace #18
17.6.2009 14:50 - Blaine
Nevidim duvod, proc by nemohly existovat relativne presne mapy. V mem svete (kontinent vypadajici jako Evropa s mensim ci vetsim mnozstvim zmen, ktere se postupne implementuji do hry, jak ji spolu s hraci procestovavame - posledni pridana vec je Sicilie roztristena vybuchem sopky na mensi srpkovite tvarovane ostrovi, ktere jsou na mistech, kde byvalo pobrezi) se da najit spousta velmi presnych map. Z doby pred padesati lety... a to jsou ty nejmladsi. Nikdo nerika, ze ta mapa nebyla super presna, prece jen magii na to meli. Ale to, ze dnes uz na mistech, kde jsou zakreslena mesta uz nic neni je dalsi vec. Teda nic. Pokud nic je tabor orku v nejakyh ruinach nebo mesto duchu, kde pokud se propadnete do Stinopadu, tak uz asi nemate snaci vylezt.

Ad moje svety: z pocatku jsem vytvarel super slozite konstrukce, ktere jsem stejne nepouzil. Ted neplanuji na prilis daleko dopredu, drzim si obecnou predstavu, co by kde mohlo byt -> Londyn=mesto s velkym podilem trpasliku a lidi, par pulciku, mestsky stat, voleny starosta. V minulosti jedno z dulezitych mest, kde se prolinal Feywild a svet smrtelniku z toho vyplivajici cizost architektury nekterych staveb - Tower Bridge, ktery se uplne vymyka lidskemu chapani architektury, nepochopitelne stihle a vysoke veze drzici most, ktery vypada jako by plaval v mlze.
A dalo by se rict, ze prakticky vsechny prvky, ktere jsou treba vytvarim na miste a doufam, ze to tak nejak bude fungovat:) a ze o tom nebude probihat prilis velka diskuze.
Autorská citace #19
17.6.2009 14:59 - ShadoWWW
No když v DrD může existovat sféra moc nad realitou, nechápu, proč by v RPG nemohly být přesné mapy. Ve světě fantasie je možné všechno.

Spíš by měl DM dát hráčům vědět, jaká je obvyklá přesnost map v jeho světě. Dohodnout se mohou na čemkoliv.

IMO Nepřesnost by tam být určitě měla. Přesné mapy si umím v DnD představit snad jen v Eberronu.
Autorská citace #20
17.6.2009 15:36 - kuba
Ahoj Rytířisko,
k tomu soudnictví. Jediný co opravdu vím, že v menších vsích a městečkách vykonával jakési právo rychtář a to byla asi zavedená nejnižší instance soudu a královského práva. Abych ti něco dohledal, potřeboval bych čas, ale zítra mám u nás setkání s archeologama, vznesu na ně dotaz a oni mě už odkážou na příslušnou literaturu a já ti to přepošlu mailem.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.074519872665405 secREMOTE_IP: 54.152.5.73