Prostředí

Dalcor
10.2.2007 13:54
Urban Fantasy
Vzhledem k tomu že se chystám konenčě připravit papírově i Urban Fantasy z prsotředí brna a na cestě mám Dreaming Cities, chci adventure připravit i jako pdf a na začátek chci použít introduction do tématu Urban Fantasy. Nějaký základ mám v Dreaming Cities, ale zajímal by mě přehled dalších Urban Fantasy systémů.

Děkuji za pomoc.

BTW předpokládám i True20 verzi ;)

Co je Urban Fantasy: Urban fantasy is a subset of contemporary fantasy, consisting of magical novels and stories set in contemporary, real-world, urban settings -- as opposed to 'traditional' fantasy set in wholly imaginary landscapes, even ones containing imaginary cities, or having most of their action take place in them.
Autorská citace #1
10.2.2007 14:20 - Alnag
Není to urban fantasy systém, ale urban fantasy setting, ale takovou tu megamanikální bibli (600+ stran, podrobné mapy atd.) Ptolus od Monte Cooka znáš?
Já osobně ji mám na pořádníku k event. recenzi. Ale to mám hodně věcí...
Autorská citace #2
10.2.2007 14:44 - Dalcor
Neznám, díky za tip. BTW pod Urban fantsy si představuji toto: Urban fantasy is a subset of contemporary fantasy, consisting of magical novels and stories set in contemporary, real-world, urban settings -- as opposed to 'traditional' fantasy set in wholly imaginary landscapes, even ones containing imaginary cities, or having most of their action take place in them.
Autorská citace #3
10.2.2007 15:04 - Alnag
Aha. Představoval jsem si pod tím něco druhého (resp. to co je uvedeno v opposed to :-)) No tak to zrovna asi moc nebude odpovídat definici, protože to je hodně střižený do D&D-like světa (čili to není až tak contemporary a real-world). Tak nic.
V tom případě bych naopak ale řekl, že třeba takové d20 Modern a některé ty jeho úpravy by mohly být to co hledáš. Ty jsou contemporary a zároveň magical.
Autorská citace #4
10.2.2007 15:17 - sirien
Urbanfantasy je prostě fantasy odehrávající se na pozadí skutečného, obvykle současného světa
  • World of Darkness
  • Unknow Armies
  • Cat: A Little game about a Little heroes :))
Z literatury:
  • RE Feist - Pohádka (výborná knížka)
  • Neil Gaiman - Nikdykde (kultovní)
  • Neil Gaiman - Američtí bohové (kultovní)
  • Neil Gaiman - Anansiho chlapci (pokrač Am. bohů)
  • Neil Gaiman - Sandman (komix, kultovní)
  • Sergej Lukjaněnko - Noční, Denní, Šerá a Temná Hlídka
  • Green R. Simon - Něco z Noční strany
  • Green R. Simon - Agenti Světla a Temnoty
(série GRS o Noční straně má víc dílů, ale nevím, které všechny byly přeloženy. Ty další jsou: Nightingale's Lament; Hex and the City; Paths Not Taken; Sharper than a Serpent's Tooth; Hell to Pay; The One and Only Unnatural Inquirer)
Z anime je to pak třeba Bleach, nebo kultovní Hellsing.
Autorská citace #5
10.2.2007 15:35 - Alnag
Jj. Po přečtení té definice jsem pochopil oč jde (i když ten název je krajně zavádějící...). Takže definitivně D20 Modern (zejména ve variantě Urban Arcana a zřejmě i ten nový Dark Matter, ale ten jsem neviděl, takže nevím)
Autorská citace #6
10.2.2007 16:29 - sirien
Já blbec málem zapomněl - Harry Potter. Bez legrace... ty díly, co jsou fantasy a ne pohádka, patřej IMO do urbanfantasy.
Neil Gaiman - Hvězdný prach (Pohádka z Viktoriánské anglie, na pomezí urbanfantasy a fantasy, ale kloní se k urban)
Autorská citace #7
11.2.2007 11:02 - Dalcor
Hele Siriene, knížky mě nezajímají až na China Mieveleho je mám dost načtený, já chci SYSTÉMY!
Autorská citace #8
11.2.2007 16:10 - sirien
  • World of Darkness
  • Unknown armies
  • Dead inside
  • In Nomine
  • Tri Stat - Dreaming Cityes
  • diceless Nobilis
  • Deliria
  • Kult
  • Fireborn... možná, na ten krk nedám
Autorská citace #9
11.2.2007 16:58 - Dalcor
Díkes, tyhle zatím už mám až na pár vyjímek vylistované. Nějaké D20?
Autorská citace #10
11.2.2007 17:37 - sirien
Modern? Nevim, v d20 se moc nevyznám (jsem mezi vámi na tomhle webu hnusnej kacíř ;) )
Autorská citace #11
4.9.2007 12:00 - Tony DaMage
Dalcor na tej True20 verzií by som sa rad podieľal, ak to je aktuálne :)
Autorská citace #12
4.9.2007 12:15 - Dalcor
Bohužel není čas něco dělat....
Autorská citace #13
4.9.2007 12:21 - Tony DaMage
Aha... no a máš už niečo rozpracované? Ak áno, nepodsunul by si mi to ďalej?
Autorská citace #14
4.9.2007 12:32 - Sosáček
GURPS muze fungovat jako urban fantasy, tohle tema se rozebira v GURPS Technomancer a GURPS Cabal (ve Spirits taky, ale ne tak moc). stoji za to precist si je i kdyz nemas v planu hrat GURPS. Stejnetak stoji za to precist si Dreaming Cities, je tam dost napadu (jsem si tu knizku chtel koupit, ale ten sidebar "cheating: just do it!" me dostatecne zhnusil na to, abych to nedelal).
Pokud znas knizni serii Dresden Files, tak k tomu chteji Evil Hat (FATE) udelat rpg, ale nevim v jake fazi jsou. maji na webu ukazky, a tak. Jinak Dresden files stoji za inspiraci i normalne.
Svet Temnoty ma svoji trochu specifickou atmosferu, ale magove nejsou spatni. Kdybys z toho vysekal paradox, propast, arcimagy co ridi celej svet z cely dimenze a takovy veci, a misto "pokud ukazes smrtelnikovi magii tak to zapomene" rekl "pokud ukazes smrtelnikovi magii, tak te tvoji nadrizeni oddelaji, a jeho nejspis taky" tak z toho mas urban fantasy jak z knizek ... a ten magickej system je dobrej, podporuje kreativitu hracu a zaroven ma urcite meze, takze skutecne musi premyslet a ne jen rict "stalo se tohle, stalo se tamto".
Predpokaldam ze pokud touzis po d20, tak muzes pouzit McWoD (neco jako McJob, vic vykladovy slovnik anglictiny :) ) a vysekas z nej metaplot (stupidni-apo-boj-o-realitu-co-nikoho-nezajima). Ale bez uprav se tak jako tak neobejdes.
O nicem dalsim moc nevim. Muzes vzit treba Dresden Files (knizky a zdroje na wikipedii) a FATE, ale to jsem sam osobne ohodnotil jako moc prace, takze se ti do toho asi taky chtit nebude.
Autorská citace #15
4.9.2007 13:41 - Alnag
Míň práce s Urban Fantasy v d20 by asi přinesl D20 Modern se supplementem Urban Arcana nebo tak něco. Ten McWod jsem teda ještě neviděl a UF taky nijak neholduju, tak to berte spíš jen jako takový odhad...
Autorská citace #16
4.9.2007 14:01 - Dalcor
Tony - nemám
Autorská citace #17
4.9.2007 14:15 - Dalcor
Miri a přečetl jsi si co je v "Cheat Just do It" napsáno? Je to v kapitole Game Maastering a je tam napsáno: Kostky jsou jenom nástroje které navrhují způsob řešení. Rozhoduj za sebe, nenech kostky.
A dále, v prvé řadě je důležitá dosáhnout dobré hry. Einstein kdysi řekl: Bůh nehraje kostky, takže by jsi neměl ani ty.
Podle mě geniální poučka. Zvlášť když vidím jak mi někteří vypravěči říkají jak zabíjejí postavy a jak je hra najednou skvěle hororová. Ptám se jak umřela jedna z těch postav. No prý neprošla ambrou. Hodila dva botche.
Děkuji pěkně...
BTW Alnagu, dky vyhodíte Dreaming Cities ode mě?
Autorská citace #18
4.9.2007 14:31 - Joe
Aaaaa, takže recenzička :D
Autorská citace #19
4.9.2007 15:00 - Sosáček
*povzdech*
Nebudu se s tebou hadat ;)
Autorská citace #20
4.9.2007 15:05 - Dalcor
Se nehádej - sem si to našel strana 115 :) Druhá věc jestli s tím nesouhlasíš.
Jestli jseš kostkomilný Vypravěč to mě teda čeká hezká budoucnost...
Autorská citace #21
4.9.2007 15:15 - Alnag
Dalcor píše:
BTW Alnagu, dky vyhodíte Dreaming Cities ode mě?
Třeba hned? :o)
Autorská citace #22
4.9.2007 19:36 - Bajo
2 Dalcor: *povzdech*, proc hnedka kdyz nekdo pouziva kostky a necha je obcas rozhodnout je kostkomil a proc je to spatne?
1) V nekterych situacich mohou byt kosky objektivnejsi.
2) Pokud nechces aby kostky rozhodovali za tebe, proc je teda vubec povuzivat? Predpokladam ze kazdy hrac by dokazal vymyslet vyhovujici reseni i bez nich, tak proc je vubec nekdy pouzivat? Proc tedy nehrat celou hru jako drama resolution?
Say yes, no roll :)
Autorská citace #23
4.9.2007 20:36 - andtom
Qualdezar píše:
Predpokladam ze kazdy hrac by dokazal vymyslet vyhovujici reseni i bez nich
Kouzlo správného poměru použití kostek a jejich náhodnosti ve hře je v tom, že občas z nich vzejde něco nevyhovujícího (ale občas také něco kouzelně vyhovujícího). Použití kostky je svojí šancí na nepříznivou náhodu výzvou (jak pro hráče, tak pro DMa). Hra s kostkama je těžší nikoliv lehčí než bez nich. Kdo se klepe strachy, aby mu postava neumřela či se nestala jiná nepříjemnost, nebo obecně kdo se bojí určité porce náhody, pro toho je lepší hrát bez kostek a vymyslet vyhovující řešení. Každý heroický systém má být bez kostek, neboť kostka je vrtkavá a hero může ve hře s kostkama nečekaně doherovat (Btw. proč D&D někteří nazývají heroickým systémem jsem nikdy nepochopil, dá se v něm umřít snadno a nečekaně.)
Autorská citace #24
5.9.2007 07:04 - Fritzs
andtom: Protože na to, aby se hero dostal do situace, kde může snadno a nečekaně umřít potřebuje, zvlášť na vysokých levelech nejprv vynaložit heroickou snahu...
Autorská citace #25
5.9.2007 07:36 - andtom
Fritzs: Za prvé má hero zásadní problém se na vysoký level vůbec dostat, to je dost divná heroická hra :) Za druhé na vysokých levelech nemá problém pouze tehdy, když stojí proti slabším protivníkům. Když stojí proti seberovným nebo silnějším, tak ten problém má. Od toho má hra challenge ratingy a encouter levely, aby byla hrubá orientace pro obtížnost, jestli je situace férová nebo ne.
Autorská citace #26
5.9.2007 08:40 - Dalcor
Qualdezar: v prvé řadě částečně odpověděl andtom. A dále vkládáš do mých myšlenek něco co jsem nevyslovil a zevšeobecňuješ myšlenku která se týká mě osobně a byla vyslovena pouze v osobní souvislosti. Rozvádět to nebudu nemíním flejmovat.
Autorská citace #27
5.9.2007 09:18 - andtom
Kostky mají prostě svoje klady a minusy. Čím víc je náhody, tím je statisticky větší pravděpodobnost pro špatnou náhodu. Důležité je, kolik z objemu špatné náhody je skutečně konečná fatální náhoda pro postavu. Mně vyhovuje, pokud je objem fatální konečné náhody pro postavu nenulový, prostě existuje rozumně velká šance herních situací, že nepřežije. Pokud by taková šance byla totiž nulová, domnívám se, že hráči by s postavama nakládali o dost lehkovážněji, chyběl by aspekt osudovosti a věcí neovlivnitelných vůlí (tak jako v životě).
S nenulovou šancí na fatální náhodu těžko vznikne hra ve stylu akčního filmu, kdy za sebou bez omezení následují neuvěřitelné scény (např. něco jako v bondovkách, piráti z karibiku, atd.), neboť ve hře je náhodný element, který není pod kontrolou. Je to zajímavé - s kostkama těžko udělám hru s četným unikáním o vlásek smrti, kdežto bez kostek klidně. Tak která možnost z těchto dvou je lepší pro heroický styl ;)
Autorská citace #28
5.9.2007 09:38 - Jerson
Andtome, nesouhlasím - smrt postavy není to jediné, čeho se hráci bojí. Často se mnohem víc bojí zmrzačení postavy (aniž si to uvědomují) a toho, že by s ní museli hrát dál. Nebo také trvalé snížení schopností je dost velký strašák - když ti postava umře, tak si uděláš novou, ale když tvůj oblíbený bojovník najendou neudrží meč, je to častno mnohem horší. Osobně zkoušeno na lidech.
Dalcor píše:
Einstein kdysi řekl: Bůh nehraje kostky, takže by jsi neměl ani ty.
Tady si dovolím upřesnění. Einstein řekl: Nevěřím, že bůh hraje v kostky. (Zdůrazněno jím) A jednalo se o princip neurčitosti, který se nakonec ukázal jako platný, takže nejen že
Citace:
Bůh hraje kostky, ale dokonce je háže tam, kde na ně nikdo nevidí.
Autorská citace #29
5.9.2007 09:45 - andtom
Jerson: Neříkám, čeho se lidi bojí nejvíc, je to takový typický příklad. Ale osobně si stejně myslím, že smrt vede, neboť tehdy se hráč loučí se vším nadobro. Pokud má k postavě vztah, nebojím se říct citový vztah, tak spíš unese zmrzačení nebo omezení (koneckonců co kdyby se to ještě někdy nějak dalo napravit?) než její finální smrt (bez nějakého oživování ve hře).
Edit: Na to by možná nejlépe odpověděli bezkostkoví hráči, co si radši vyberou, jestli zmrzačení nebo smrt. Ovšem nemyslím tím situaci, kdy se končí hraní příběhu a proto radši zvolí spektakulární smrt, myslím situaci v průběhu nedokončeného herního příběhu.
Autorská citace #30
5.9.2007 10:26 - Dalcor
Jerson - cituji z příručky.
Autorská citace #31
5.9.2007 10:43 - Dalcor
A ještě k Einsteinovi - Dal jsem si tu práci a našel jsem si co přesně Einstein řekl:
Einstein píše:
Quantum mechanics is certainly imposing. But an inner voice tells me that it is not yet the real thing. The theory says a lot, but does not really bring us any closer to the secret of the Old One. I, at any rate, am convinced that He does not throw dice.
Pochází to z Dopisu Maxovi Bornovi z 12.12. 1926. Jedná se o anglický překlad dopisu. Text se často parafrázuje jako: "Bůh nehraje (v) kostky" nebo "Bůh nehraje kostky s vesmírem" a jiné podobné významy. Přesný překald je: "Jsem přesvědčem o tom že On nehraje kostky!" Je to v souvislosti s nespokojenosti s náhodilosti v přírodě.
Autorská citace #32
7.9.2007 11:46 - Jerson
Andtome - jako Vypravěč jsem postavu nechal přijít o nějakou končetinu třikrát. Ve všechn třech případech hráč nechtěl hrát dál, že raději svou postavu zabije a udělá si novou. Zeptám se na to svých současných hráčů, ale myslím, že se to mo lišít nebude. Když jsme o tom debatovali dříve s jinými hráči, tak totiž většinou říkali to samé - zranění jo, smrt jo, ale na zmrzačení hrát nechtějí.
Ve své nynější hře nemám smrt jak konečnou, protože to stejně nemělo efekt. Hráči pošlou postavu do smrtelného nebezpečí, dělají to běžně. Ale když řeknu, že si možná odnese trvalé následky, třeba se mu zůstane nižší obratnost (a to ani nemusí přijít o nohu/ruku), tak bude akci dvakrát zvažovat a bude mnohem opatrnější. Karolína se dokonce do jakékoliv akce odmítá v takovém případě pustit (třeba když by si její postava měla fakt doléčit vážné zranění)
Dalcore, díky za upřesnění. Nicméně Einstein později své přesvědčení změnil, o to šlo mě.
Edit: Tak jsem se zeptal Karolíny - ztrátu oka, ucha nebo několika prstů na jedné ruce by zkousla raději než smrt, ale třeba než přijít o nohu, to raději umřít (ve hře).
Autorská citace #33
7.9.2007 11:59 - Sosáček
Jo.
Je to proto, ze hrac nema nic jinyho nez postavu, a nemuze vstupovat do hry jinak nez pres hrani postavy (v ntekreych hrach jo, ale to jednak myslim neni tvuj pripad, a druhak jsou v porovnani s hranim postavy dost nedulezity).
Pokud mu tu postavu zmrzacis tak jsi mu sebral jedinou vec kterou ma. Na to muze malokdo reagovat dobre.
Autorská citace #34
10.9.2007 08:23 - wraiths
Jerson: hmm tak me by treba zas ta noha tolik nevadila. jednou jsem byl i ochotnej hrat postavu od zacatku bez nohy. nebo podobne zmrzacenyho. to asi to oko by bylo pro me horsi. kamarad hral jednou psotavu barda kterej prisel o ruku( hral na harfu). taky tvrdil, ze jsme "hazli" kdyz jsme mu ji nechali ukousnout, ale mel ji na tolik rad ze hral dal. a pak ho to dokonce i bavilo. ja myslim, ze jde o podani toho o co prijde s tim zmrzacenim.
Autorská citace #35
10.9.2007 09:07 - Alnag
Taky mám trochu dojem, že Jerson ztrátu konečetiny přeceňuje. Sice si nepamatuju, že by se to někdy stalo, ale za sebe nemám pocit, že by to okamžitě znamenalo, že nebudu chtít hrát...
Autorská citace #36
10.9.2007 11:27 - Jerson
Petr píše:
Mno tak to nevím, na podobnou věc jsem se ptal kámoše co u mě hraje, ale s ním jsme se schodli na tom, že ve fantasíčku ti je zase bude moc někdo přidělat... Jinak kdyby to byla noha, či ucho, tak by mi to opravdu vadilo, ale kdyby to bylo jen něco lehkého, tak bych radši přežil...
Dominik píše:
to je dost těžké rozhodnout. možná by mi víc vadilo, kdyby byla zmrzačená
Názory dalších dvou mých hráčů. Pokud zmrzačení není horší než smrt, je rozhodně na srovnatelné úrovni.
Hrngzi - přesně o tom mluvím. Mnoho hráčů bude raději hrát s novou, ale zdravou postavou, než se zmrzačenou. Neříkám že všichni, ale je jich dost.
Wraithsi - nepopírám že svůj vliv má i to jak zranění podáš, nebo také co všechno s ním postava nemůže dělat. Třeba pro zloděje ztráta ruky je dost tragická věc, protože rázem nemůže dělat téměř nic.
Autorská citace #37
10.9.2007 12:34 - Sosáček
Jerson: tipoval bych, ze je to proto, ze "hrat se zmrzacenou postavou" ve vetsine pripadu znamena "jen se divat jak se ostatni bavi".
Autorská citace #38
10.9.2007 12:55 - andtom
Nechtějí náhodou všichni u Jersona hrát něco jako Barbie a Kena, protože se brání hrát nehezké postavy? :) Ono to je myšleno jako vtip, ale má to i pravdivé jádro: odpuzující postavy mají problémy se sociálním kontaktem. Tak jak, Jersone, hrají Tví hráči (analogicky s odmítáním zmrzačení) pouze líbívé typy?
Podle mě odmítnout hrát zmrzačenou postavu, že radši ať umře, no nevím ... Není problém v tom, že fyzicky nezdatné postavy v Tvé hře nemají příliš šanci, nemají čím pořádně uchopit UZI a mít stabilitu při vrhání nožů? :)
Autorská citace #39
10.9.2007 13:13 - wraiths
andtom: i s jednou rukou se da hazet granat. :-))

no ono taky,kdyz hrajes treba postavu "x" let tak se s ni nechces rozloucit.
Jerson: to je pravda,ale pokud pri prohlidce nejake pasti o ni muze prijit, nechcas hrace aby pu postavu zprovidil ze sveta?
Autorská citace #40
10.9.2007 13:18 - Alnag
Je fakt, že jak znám Jersona uplatní za chybějící končetinu určitě i realistický postih (že?) a tudíž je potom postava skutečně bez šance a tudíž touha ji hrát klesá, protože řada hráčů má tendenci hrát spíš hrdiny než invalidy.
Autorská citace #41
10.9.2007 13:24 - Joe
Hm, ja by som osobne problém straty končatiny riešil bonusom na niečo iné... Teda to, že nemáš ruku, kompenzuješ väčšou zručnosťou pri druhej ruke (alebo všetkých končatinách). Je pravda, že sa to nenaučíš za noc, ani za týždeň, ale z hľadiska herného (keď máš tento problém TERAZ) by to bolo vítané spestrenie a znovu-zrovnoprávnenie hráčov a postáv...
Autorská citace #42
10.9.2007 13:46 - wraiths
no ale zas treba muze ztratu koncetiny kompenzovat implantatem( mnohdy lepsi vlastnsiti nez predtim).
Jerson: treba zlodej s umelou rukou. muze si klicky a dratky na protezku nainstalovat. umelou ruku da klido do kazdy dirky a nehrozi zraneni( ci ze by o ni prisel :-)) ). takovej uder protezou za ucho=supr obusek. a nebo samotne lezeni....viset na umely ruce muzes snad donekonecna.
Autorská citace #43
11.9.2007 10:17 - Jerson
Andtome, jestli jen líbivé, to nevím - podle popisů moc ne. Spíše než o hezký vzhled jde o funkčnost - prostě chybějící noha nebo ruka je v akci dost silná nevýhoda, kterou prakticky nelze ničím srovnat - a nelze ji odstranit, tedy většinou.
Jinak v mých hrách přežívají i podprůměrné postavy, Treven hrál otylého řezníka a měl efektivní obratnost okolo nuly, takže nejde ani o čísla, jako spíš o dojem. Mám ve hře i naprosto zdravé postgavy, které se stejně boji vyhýbají.
Můžete si zkusit na den přivázat jednu ruku za záda a poznáte, o čem mluvím.
Wraithsi, jednou rukou se dá jak házet granát, tak střílet z pistole, potíž je, že granát neodjistíš a pistoli nenabiješ a nenatáhneš. A hlavně ti chybí cit prstů pro otvírání zámků, což je věc naprosto zásadní, kterou nějakou protézou nemáš jak nahradit. Navíc i prot=zu musíš mít nějak přidělanou, takže viset na ní je mnohem těžší a nic moc.
Nicméně to už řešímě něco jiného - původně jsem chtěl ukázat, že smrt postavy není jediný a nejhorší strašák pro hráče, že úplně stejně můžou fungovat jiné nesmrtící prostředky.
Alnagu, s postihama máš pravdu, i když spíše některé akce nejsou možné, aniž bych nějaké postihy musel uplatňovat. Osobně bych řekl, že postižení takového rázu utržené ve hře je velký zásah do konceptu postavy a navíc nevratný. Něco jiného je hrát jednorukou postavu plánovitě nebo chtít vyzkoušet, co to s ní udělá.
Joeyeti - sice můžeš mít velmi vycvičenou jednu končetinu, ale prostě je spousta činností, které na které potřebuješ dvě ruce (nebo víc rukou a pak si pomáháš kde čím i tak)
Autorská citace #44
12.9.2007 15:00 - Dalcor
Chlapi co má ztráta ruky společného s Urban Fantasy? Kdo čet Urban Fantasy, nebo hrál a jaké?
Autorská citace #45
12.9.2007 18:36 - Sosáček
Ja bych rad, ale blbe se shani hraci.
Znas to ;)
Autorská citace #46
13.9.2007 09:18 - Dalcor
Jo :) Chci hrát Sciona a Dreaming Cities :)
Autorská citace #47
13.9.2007 09:36 - Joe
Ja by som si zahral Dreaming Cities... Jarná Slezina? :D
Autorská citace #48
24.1.2018 00:37 - Log 1=0
Ach jo, nevidím lepší vlákno:
sirien píše:
"urbanfantasy" (a vždy bublající hádku mezi doslovným významem (Cadwallon je urbanfantasy! Je to fantasy, a je to město!) a žánrovým významem (fuck ya all, Cadwallon je fantasy, urbanfantasy je Nikdykde, ale i Feistova Fairie tale, i když se odehrává na venkově!))

Já jsem dle věcí, jenž jsem slyšel na přednáškách o fantastice, chápal urban fantasy jako fantasy pracující s geniem loci nějakého místa. Pracující v tom smyslu, že z daného textu cítím atmosféru daného místa, jeho specifika, a ty se mísí s nadpřirozenými prvky.
Urbanfantasy ze smyšleného světa moc nedává smysl, neexistující místo nemá genia loci, jenž by mohl autor zpracovat (ne ve smyslu, že by ho nemohl vymyslet, ale to je pak o něčem jiném). Venkov by teoreticky šel, ale moc čtenářů by asi neoslovila, protože by daného genia loci neznali ani zprostředkovaně (to, že při osobní znalosti těch míst to celé nabere jiný level zážitku, k věci patří). Takže ve výsledku to zas je na reálná velká města, ty každý viděl alespoň v novinách.
Autorská citace #49
24.1.2018 01:23 - sirien
Jakejch a čích přednáškách a kde? Protože v tomhle "oboru" bych si troufnul tvrdit, že přednáška nějakýho slušnýho (!) fana na random conu může bejt směrodatnější, než přednáška nějakýho někoho docenta něčeho z katedry čehosi pro výchovu prodavačů ve fastfoodech.

Přičemž tohle:

Log 1=0 píše:
jako fantasy pracující s geniem loci nějakého místa. Pracující v tom smyslu, že z daného textu cítím atmosféru daného místa, jeho specifika, a ty se mísí s nadpřirozenými prvky.

...ukazuje, bez urážky, spíš na to druhé. (Jak obsahem, tak formulací.)

Ano, pro některé UF to platí, typicky třeba série Noční strany tuhle definici splňuje 100%.

Pro jiné UF už ne tak moc. Nikdykde už by mohlo bejt diskutabilní - a vzhledem k tomu, že se Nikdykde bere za v podstatě úsvit celého žánru... ale ok, ještě dejme tomu. Ale jako jen že i u takhle archetypální věci to může skřípat a můžeme diskutovat o tom, jak moc je Podlondýn místo a jak moc to je koncept (ostatně prolog Croupa a Vandemara se odehrává mimo Londýn, palác Dvířčiny rodiny je explicitně řečenej že se rozkládá napříč světem...)

Další UF už se Ti z toho začnou vysloveně vykrucovat (Feistova Pohádka - Fairie tale - je velmi archetypální UF, přitom spojitost mezi místem děje a místem je... well, nechci spoilovat těm, co to nečetli, protože to podle mě za přečtení stojí, ale tady už prostě ta vazba spíš neni než je).

A pak máš UF, kterým je nějaké místo totálně ukradený. A těch je většina. Namátkou:
- Američtí bohové nebo Anansiho chlapci (obojí Gaiman, stěžejní autor UF žánru) se k žádnému místu natož geniu loci nevážou - přesto jsou pravidelně uváděné jako naprosto klasické příklady žánru.
- Dresden Files. Odehrávají se v Chicagu. Protože to je noir a protože hrdina je v Chicagu, big deal. A odehrávají se tam jen dokud se nezačnou odehrávat namátkově všude jinde. Aaronovich a Rivers of London série - hlavní hrdinové sídlí v Londýně a točí se to (hlavně zezačátku) kolem bohů a bohyň Londýnských řek, což bys asi mohl brát jako genius loci. Jenže pak se tam začne řešit něco úplně jinýho a hrdinové cestujou napříč Anglií a v některých knížkách si hrdinové v Londýně jen na začátku sbalej kufry a na konci si tam daj kafíčko (prakticky doslova). To sou hned dvě velmi významné současné UF série (resp. jedna současná a jedna nedávná, Dresden vypadá že si od něj Butcher chce dát minimálně pauzu) který tohle rozporujou.
- Prakticky všechny upířiny. Buffy, Moonlight, Vampire Diaries... Ano, Vampire Diaries se odehrávaj převážně v jednom městečku. Ale prostě protože sou tvořený jako drama se stálejma charakterama, to koncepčně nejde rozstěhovat napříč světem - srovnej třeba se Supernatural, což je totální road-trip, přitom dost jasný UF. Lost Girl je v tomhle výbornej příklad - vlastně si ani nejsem jistej, jestli je vůbec někde v tom seriálu řečený, v jakym městě že se to vůbec má odehrávat (True Blood je... divnej, osobně bych váhal jestli ho do UF zařadit, protože, v literární žvanilce, skrytost magického světa je pro UF docela hodně definující atribut a TB ho porušuje svojí základní premisou... sou spíš nějaký modern-fantasy popř. post-urban-fantasy nebo tak něco. Každopádně kdybys je tam velmi benevolentně přiřadil taky, tak je definice opět mine širokym obloukem)
- Mrtě komiksů a "komiksáren" je technicky vzato urbanfantasy. Hellblazer, prozačátek (nejspíš znáš spíš jako "Constantine"), ale abych se opět vrátil ke Gaimanovi, tak série Sandman se obvykle taky kategorizuje jako UF (přičemž je dost epic level, což ale zjevně ničemu moc nevadí).
- Různý cheap seriály, když už sem zmínil upířiny. Např. Charmed (u nás "Čarodějky") se do UF řaděj naprosto standardně. Grimm, přirozeně - opět, odehrává se to převážně v jednom městě, ale je to spíš random lokace, žádnej "genius loci" ani v dálce. Co ještě... nevim, třeba Sanctuary takhle z hlavy.
- ...mohli bysme protočit i nějaké ty filmy stranou těch co sou navázané na už uvedené, např. "Craft" je taky UF a s Tvojí definicí nemá vůbec nic společnýho. Highlander se taky občas řadí do UF. Last Witchhunter, určitě.


Efektivně kdybych měl UF definovat já, tak asi řeknu něco jako (netahat za slovíčko, píšu z patra): Fantasy zasazená do moderního světa bez jeho porušení z pohledu nezasvěcených. Tj. je to fantasy v moderním světě, která funguje tak, aby si čtenář mohl představit, že to je skutečnost která se ve světě v němž žije opravdu skrytě odehrává.

A ano, sou tam nějaké tradiční koncepty které najdeš ve spoustě UF a genius loci je určitě jeden z nich - ale UF jako taková může fungovat i bez toho, aby tyto (nebo alespoň většinu z nich) obsahovala.


EDIT: tj. genius loci je asi tak na stejné úrovni s dalšími UF prvky typu "čarodějové", "upíři", "vlkodlaci"... je to jeden z běžných typů UF entit/bytostí, ale přítomnost kteréhokoliv typu těchto bytostí rozhodně není podmínka nutná, natož postačující.

Btw. úplně totéž zjistíš prostým pohledem na RPGčka, která se řadí do UF žánru: všechny World of Darkness (Vampire, Warewolf, Mage, Promethean, Mummy, Hunter...), Unknown Armies... (přihodil bych ještě všechna C'thulhu - jenže tím bych otevřel dveře strašlivé diskusi o hranici mezi Urbanfantasy a Hororem, což je hranice definovaná stejně mizerně, jak rozdíl mezi low a high fantasy, ty dva žánry si sou velmi blízké a rozdíl mezi nimi obvykle nespočívá v settingu jako spíš ve stylizaci a objektu zájmu a stavbě příběhu atd.)
Autorská citace #50
24.1.2018 07:48 - LokiB
zrovna u urban fantasy mi celkem vyhovuje vágní jednoduchá definice z wikiny
Autorská citace #51
24.1.2018 10:06 - Log 1=0
sirien píše:
katedry čehosi pro výchovu prodavačů ve fastfoodech.

S tím jděte do háje, vznešenej pane.
sirien píše:
slušnýho (!) fana na random conu

Může být. Asi proto si je zvou do přednášek jako externisty.
Ono zabývat se literárněvědně populárními žánry tě tomu teplému místečku v závětří spíš vzdaluje. Že do toho šli místo opakování stokrát napsaných blábolů o Shakespearovi spíše ukazuje, že mají fantasy a sci-fi hodně rádi. A pak je někdy těžké říct, kdo je kdo (resp. většina příslušníků jedné kategorie patří do druhé-a pak mi ten rozdíl trochu mizí).

Nicméně k UF:
-Američtí bohové: Možná docela point. Až si je někdy přečtu, uznám nebo neuznám, že máš pravdu.
-Dresdena neznám, sorry. Z Petera Granta jsem četl asi třetinu, zbytek na read listu, ale je to naprosto ukázkový příklad toho, jak jsem to v té definici myslel. Z těch knih je cítit Londýn. A mimochodem "pracuje s geniem loci" a "hrdinové nesmí místo opustit" natož "nesmí se to dotýkat jiných míst" jsou dost různé věci.
-ty ostatní věci... Upřímně, hlavní důvod proč se mi líbí ta možná přeodbornizovaná definice je, že mám fakt problém těmhle věcem říkat urbanfantasy. Fakt mám z podobných děl výrazně jiný pocit, než třeba z toho Granta, a nemyslím tím, že jedno je lepší nebo tak, ale že mám pocit, že to je fakt něco jiného. Proto mi ta tvá definice nesedí, protože spojuje věci, které mi k sobě nejdou o moc víc, než by mi šly ke spoustě věcem z jiných škatulek. U té definice geniem loci ten pocit nemám, ale jo, nečetl/neviděl jsem většinu toho co píšeš, takže možná to je něčím jiným, co jsem nepodchytil.
Autorská citace #52
24.1.2018 13:28 - Aegnor
Log 1=0 píše:
-Dresdena neznám, sorry.

Co jsem zatím přečetl z Dresden files (někde v polovině třetí knihy), tak jako ano, odehrává se to v Chicagu ... ale udělej Search & Replace nad pár pojmy (názvy míst, Chicago, CPD ... ), dej místo toho jiný město (Portland třeba) a máš stejně funkční knihu.
Autorská citace #53
24.1.2018 16:33 - sirien
LokiB píše:
zrovna u urban fantasy mi celkem vyhovuje vágní jednoduchá definice z wikiny

Ježiš to je zpatlanina - cz wiki je fakt občas hrozný zlo. A ještě navíc bez jedinýho zdroje.


Log: ok, nechám si rejpání do humanities (a cz humanities zejména) stranou; point je, že je prostě neuznávám jako primary source (ne z titulu jejich akademického původu nebo uznání, konkrétní autor může vybočovat, ale v tom případě jmenuj).

Co Ty sám vidíš nebo nevidíš jako UF je docela jedno - definice žánru je smysluplná jen pokud je uznávaná obecně (pokud jí nepoužíváš v nějakém specifickém vlastním kontextu kdy máš samozřejmě právo si věci definovat dle libosti). Celá tahle diskuse se dá utnout jedinym odkazem na jedinej skutečně obecnej primary source okolo:

TV tropes: Urbanfantasy

Mezi uvedenými příklady najdeš všechno, co jsem zmínil - a mnohem víc:

Komiksy: Hellblazer, Crow, Sandman, Lucifer...
Filmy: Constantine, Doctor Strange, Last Witchhunter...
Literatura: American gods, Dresden files, Faerie tale, Night watch...
Series: Charmed, Grimm, Lost girl, Stranger things, Supernatural...
...RPGčka, videohry and so on.

Samozřejmě, TV tropes užívají tradičně široké definice tropes bez ohledu na překryvy (resp. používají čistě konjunktní logiku zařazování), takže u pár těch těch položek co tam sou bych osobně váhal nebo nesouhlasil. HP je podle mě víc moderní pohádka než fantasy, osobně tam moc nesouhlasim s tim zařazenim věcí kde je magie otevřená a veřejná (True Blood... i když to je do diskuse) a nelíbí se mi tam ten překryv s věcma co nejsou ani tak fantasy jako spíš sci-fi/space opera (Doctor Who, Fringe, Werehouse 13...) popř. Horror / Weird (X-files, Krajní meze...) - nicméně to se týká jen zlomku uvedeného a jak sem psal, ty hranice často nejsou ostré. To cos tu navrhnul Ty výše pokrývá ani ne desetinu tam uvedeného výčtu (a vyškrtává to některé z nejrozšířenějších položek).


Samozřejmě Ti nijak neberu že máš rád UF která pracuje s genius loci, ale definice UF podle genius loci prostě nepotkává většinu UF.


EDIT: a btw. doporučuju nejdřív dočíst Rivers of London než začneš číst Dresdena - osobně mi přišly lepší i oproti vrcholu Dresdenovský série (což jsou cca prostřední dvě čtvrtiny - první čtvrtina sou hodně "ranné práce" a sou dějově dost šablonovité, poslední čtvrtina je... divně ustřelená a prakticky se tam už neřeší ani tak reálnej svět jako Winter court, faerie a outer realms - psané to je líp, ale obsahově to ztrácí)
Autorská citace #54
24.1.2018 16:53 - Log 1=0
Kdybych si to jméno pamatoval, tak to klidně udělám.
To, že neuznáváš české akademiky v některých oborech, to ti nemám jak rozmlouvat. Někdo neuznává cokoli wiki-base, a taky mu to neumím rozmluvit. Ačkoli ani s jedním moc nesouhlasím.

Nemám nějaký srovnatelný zdroj, který by užíval mou definici. To je, uznávám, legitimní důvod stáhnout ocas a vzdát se. Takže jo, dobrá.
Autorská citace #55
24.1.2018 17:01 - LokiB
Fakt někomu přijde Doctor Strange jako urban fantasy?
hmm, tak to se zase neshodneme.
Autorská citace #56
24.1.2018 17:21 - sirien
LokiB píše:
Fakt někomu přijde Doctor Strange jako urban fantasy?

Tajnej řád čarodějů kteří existují na pozadí současného světa a chrání ho před hrozbami, kterých si běžní o magii nic netušící lidé nejsou nijak vědomi. Takřka učebnicový. Srovnej třeba se Sorcerer's apprentice (že sem tomu dal 2* a znuděnej comment stranou, žánrově to je dost typický UF) atp.

Samozřejmě, otázka u těhle komiksáren vždycky je, jak moc hodnotíš film, jeho předlohu nebo celé universum. Film a v podstatě i předloha by to ustály, universum už ne, protože to jako celek padá do superhero žánru.


Log 1=0 píše:
Takže jo, dobrá.

Au.

Jo no, tenhle moderní častej mix mezi UF a young-adult romance bolí, no. (Naštěstí ty nejhorší hereze můžeme z UF odignorovat na účet filtru "Would the story stand with the romance taken out of it? No? Romance fiction it is." Takže kčertu s Twilightem :D . A i s (knižníma) Vampire diaries... vlastně tohle video je hlavně o těhle; oh wait, ono to je v podstatě jen o Twilight a jeho kopiích...)


EDIT: já Tě zaškrtim, ta série je brutálně návyková, teď jí nedokážu přestat sledovat :D
Autorská citace #57
24.1.2018 18:35 - York
sirien píše:
já Tě zaškrtim, ta série je brutálně návyková, teď jí nedokážu přestat sledovat :D


Willpower vypadala jako takovej super handy dump stat, co? :)
Autorská citace #58
24.1.2018 23:02 - sirien
Praví roleplayeři maxujou charisma!
Autorská citace #59
24.1.2018 23:19 - Aegnor
Brutální OT:
Log 1=0 píše:
Někdo neuznává cokoli wiki-base, a taky mu to neumím rozmluvit. Ačkoli ani s jedním moc nesouhlasím.

Hej, asi nejlepší přístup k wiki jsem zažil na FITu (od proděkana pro bakalářské studium): "Hele, já wiki občas taky používám. Je to ideální rozcestník k problematice. Ale jestli někdy uvedete jako zdroj wiki, tak nepočítejte, že by vám ta práce prošla."
Autorská citace #60
25.1.2018 03:54 - sirien
Každej zdroj má nějakej profil a podle toho své užití. Wikipedia je encyklopedie a tedy sice relativně věrohodný, přesto ale pořád sekundární zdroj, nic víc, nic míň. Jednoho dne to možná pochopěj jak studenti, tak učitelé. Tak za padesát let, u nás spíš za sto.

S těma akademikama v některých humanitních oborech mám značně větší problém než s tetičkou Wiki. Zejména od doby, co sem je poznal osobně a viděl "v akci". (Bejvaly doby - uznávám, je to nějakejch pár set let zpátky - kdy se od filozofa čekalo chápání a užívání formální logiky a kontakt s realitou - dávno sem se vzdal naděje, že by se tyto časy kdy vrátily.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13717007637024 secREMOTE_IP: 3.235.249.219