Prostředí

Prcek
26.3.2012 15:06
Pravidla na d20 low magic campaing
Zdravím, mám dotaz na Vás, sečtělejší hráče.
Chystáme se hrát low magic campaign, renesance, piráti a taková podobná verbež. Rád bych jí vedl s menším významem magie. Jsou někde oficiální pravidla pro low magic campaigne?
Máme hráče šťourali, tak bych si nerad vymyslel něco příliš proti pravidlům. Díky za tipy.
Autorská citace #21
2.8.2016 02:31 - LokiB
sirien: ad multiclassování ... to je asi funkční řešení ... ohledně vyváženosti: však jste stejně říkali, že vyváženost postav v družíně je iluze, ke které nemá cenu se vůbec vzahovat. nebo se mýlím?

jak psal ShadoWWW, Středozem je z určitého pohledu opravdu takovým settingem celkem ukázkově ... postavy běžně nemají k magii přístup, maximálně skrze nějaké magické předměty, typicky artefakty z dávných dob, které nikdo už nevyrábí. Gandalfa přeci jen dovolí hráčům hrát je málo GMů


a prosím, neujišťuj mě :) to, že by to při tvém GMování takto dopadlo je fajn, ale proč to hned zevšeobecnit?
hrát postavu, která má určité schopnosti, ale GM je metaherěně nedoporučuje používat, resp. svět se tomu silně brání je plný logických problémů a dalších důsledků. namátkou:

1. proč tedy postavy věnovaly tolik úsilí, aby se dané schopnosti naučili? kdo je to učil a proč?
2. magii zjevně někdo někdy používal/používá, i když za to platí ... fajn, pojďme hrát tyhle bastardy a né ty srábky, co to umí, ale bojí se to používat

bod 1 vede ke sporům, když hráči GM označují za poťouchlého hajzla
bod 2 vede ke poměrně častému twistování zamýšlení kampaně

Já bych do toho jako GM nešel, přišlo by mi, že dám hodně úsilí něčemu, co pak vyletí komínem

To už radši bez těch magických povolání.

S core 5E pravidly ...
Osobně bych třeba volil způsob, kdy budou povolena pouze nemagická povolání, nebo magická maximálně do levelu X a zbytek úrovně nemagických povolání. Zůstane přitom bohatost, ale důraz ve schopnostech bude na těch nemagických. přitom ale i low-magic schopnost může dát zajímavou výhodu proti zcela nemagickým.

jistým řešením je i feat Magic Initiate ... nedovolíš sice magická povolání, ale dáš postavám 1 feat "volný" ... postavy tak sice budou v průměru o ten feat silnější, ale zas budeš mít ve hře pouze velmi low-level magii, která ti dokáže dodat zajímavost tam, kde by se jinak hráči bez magie cítili přeci jen ochuzeni.

Popřípadě dovolíš jen Rituálovou magii, tedy kouzlit jen rituály ... opět magická povolání zůstanou, ovšem budou velmi "ochuzena", přesto to může být pro někoho zajímavé hrát.

na Redditu byly některé návrhy:
https://www.reddit.com/r/DnD/comments/3nivkq/5e_lowmagic_nomagic_campaign_rules/

wizardi sami udělali nástřel variantního rangera bez magie:
https://dnd.wizards.com/articles/features/modifying-classes
Autorská citace #22
2.8.2016 06:55 - Element_Lead
LokiB píše:
sirien: je to opravdu dobrý způsob pro low-magic kampaň? :)

Je to zpusob. Nejlepsi zdaleka ne, ale zpusob. Je to v podstate to co jsem popsal ja, ale dovolis tu magii i postavam. Uz je na jednotlive skupine jak se domluvi. Me by to treba prislo otravny a snazil bych se pri session 0 vysvetlit ostatnim, ze o takovou hru nemam zajem.

Ohledne toho jak to je nebo neni vhodne do Dnd. To jsem nikdy neresil a nikdy to nebyl problem. Musi tak ale chtit hrat vsichni. Proto je moje reseni tak drasticke, ale ma vyhodu v tom, ze pak clovek nemusi nic resit a brat ohledy na hrace carodeju a nejak namahave kvuli nim ohybat system.

Jinak pod low magic ja si teda predstavim Conana.

Ha odkaz. EXAMPLE: RANGERS WITH NO SPELLS no vida ze to jde.
Autorská citace #23
2.8.2016 07:14 - efram
osobně si myslím, že největším omezením směrem k low magic je system odpočinku popsaný v GM příručce.

krátký odpočinek 8 hodin (možná bych se ho nebál posunout na den nebo dva)
dlouhý 7 dní

pravda neomezí to jen magick povolání, ale bude to hodně realistické. Ruku v ruce s omezením kouzelných předmětů. Zároveň zrušit brašničku a ohniskové předměty povolit jen velice výjmečně. Samozřejmě striktně dodržovat materiální složky kouzel. Některé složky budou jen velice špatně dostupné.....nebo vubec ne.
Autorská citace #24
2.8.2016 20:53 - chrochta
Poměrně málo magie je i ve Feistovi. Než se z Puga stane Ctihodný Milamber, mají midkemijští mágové omezené schopnosti čarování a ani ti schopnější toho nezvládnou moc. Fungování je vysvětleno kdesi v románu Mág - učedník.
Autorská citace #25
2.8.2016 21:16 - sirien
chrochta: nikdy sem pořádně nepochopil, jaký byl přesně vztah mezi hraním DnDčka, které stálo za tím světem, kde se ty romány odehrávají, a pojetím magie v tom světě.

Každopádně zrovna Midkemia je docela typický rare-magic svět, rozhodně ne low-magic a to ještě jenom na lidských územích. Bez ohledu na řečičky o Nižší magii, mágové tam toho zvládaj docela hafo, jen jich je poměrně málo (a v prvních knihách prakticky necestují s postavami příběhu a jsou "tam někde bokem")... a tamnější kněží se teda zahanbit taky nenechaj. O elfích zaříkávačích snad ani nemluvě a to, co tam občas for fun předvádí Macros ani nezmiňuju (ok, to be fair, Macros není původem z Midkemie...)

Popravdě celá tahle Nižší/Vyšší magie záležitost mi přišla dost mimo - v knížkách se s tím šermuje napříč dílama a hraje to tam docela významnou roli (vlastně jde říct, že to je hlavně o tom...), ale přitom to tam není nikde pořádně vysvětlené (četl jsem dvakrát celé a podruhé sem to cíleně vyhlížel a prostě to tam fakt vysvětlené neni) a ani to nemá žádný odpozorovatelný pattern nebo dokonce vnitřní logiku (korunu celému vtipu pak nasazují ty elfí eldeři z Elvan...daru? Elvannestu? Elv... screw it, prostě ty polární kokoti co tam staletí seděj na zadku a čekají na svého lidského spasitele, i když jim nikdy nic nebránilo se prostě zvednout a jít kam se jim zlíbí - popř. celému tomu průseru s trhlinama a Valheruama rovnou předejít. No, tak prostě korunu tomu nasazují tyhle, když pak celej ten rozdíl v magiích jakože smáznou protože jakože whatever)

Nejde ani říct, že by ty Vyšší mágové byli nějak extra mocnější, protože narovinu, nekterý z nich sou docela socky (a mumly mumly mumly ta scéna s těma dvouma hmyzáckejma mágama proti celé jednotce Ctihodných, co se chovaj jak zmagořenej Voldemort - oh oh oh magie nefunguje, rozhodně pořád nemáme ultimátní postavení a naprosto nemůžeme jít, toho fracka s jeho otravnou matkou zaříznout postaru kudlama, hmyzákům nařídit popravu, nechat vyvraždit všechny, co to tam viděli, říct, kdo je novej císař a prohlásit, že nic z tohodle se NIKDY NESTALO, JASNÝ? - ok, dobře, sorry, tohle je offtopicová frustrace z té knížky samotné. Ehm, už sem zmínil, jak nehorázně amerikanisticky debilní je ten závěr Impéria s pseudo-Japoncema co jen tak zkousnou, že Císař je syn mizernýho otroka, se kterym drahá matka šuk... sorry, nějak mi to tenkrát rozdrásalo nervy...)

Kde sem to byl? Jo, Vyšší mágové sou občas taky dobrý socky a Nižší mágové občas docela hustý týpci. Jedinej rozdíl co sem postřeh a co byl aspoň trošku konzistentní bylo, že Vyšší mágové zvládaj area effects a Nižší mágové musej cílit věci po jednom, takže nemůžou např. zmasakrovat vojenskou jednotku nebo zrušit naráz celé koloseum. Ale ani to nebylo moc vystihující, protože Milamber pak místy kraví s nějakym rozdílem že Vyšší magie neumí transmutovat hmotu (když tam blbne s těma poutama kterejma je svázanej) a zase naopak za svého mládí udělal pár individuálně cílených kouzel, co se prohlásila za Vyšší magii... prostě bordel, autor si to tam sázel bez rozmyslu jak se mu zlíbilo.

Nicméně nějak to fungovalo - co člověka fakt odradilo od dalšího čtení byla ta naprosto nechutně patologická potřeba kýčovitě odpornejch happy endů kdy všichni vždycky všechno přežijou a naprosto uspějou a stanou se z nich kamarádi - jediná postava, co to tam kdy schytala, byl snad Locklear a to bylo zase v kontrastu ke stylu zbytku série dost křečovitě random.


EDIT: abych nebyl úplně zlej, ty knížky měly i dost světlých momentů... prostřihy na Ash...S... toho Valherua kterým býval Thomas nebo ty politické hry v Impériu (i když byly obšlehlý ze Šoguna, ale tak to byla většina minimálně druhý a třetí knížky Impéria co vim...) nebo to obléhání toho severského města s tou jeho barbarskou kulturou nebo ty popisy války z první knížky atp. byly docela fajn... takový hezký adventure fantasy, prostě. A autor si ani nehrál na nějaké ambice, na které by neměl, takže mu člověk ty slabší momenty odpustil. Jen ty endingy, ty hrozné sluníčkové endingy...
Autorská citace #26
2.8.2016 22:10 - chrochta
Siriene, myslím, že jsem se vyjadřoval k praktikování magie v prvních dvou dílech celé série. Pokud si vzpomínám, tak tam k seslání snad čehokoli potřebovali nějaký kouzelný nebo alespoň předem připravený předmět. S ním mohli vyvádět psí kusy, bez něj se radši oháněli holí. A těch předmětů, a mágů, moc nebylo.

Jinak mne těší, že se alespoň na něčem shodnem. Svět docela zajímavý, ale čím mladší knihy, tím horší kvalita.
Autorská citace #27
3.8.2016 02:06 - sirien
Které "první dva díly" máš namysli?

Podle en vydání (tj. originálu) je první díl "Magician" a druhý díl "Silver thorn"
Podle cz vydání je první díl "Mág - učedník" a druhý díl "Mág - mistr" (tj. Magician je rozdělený mezi dva díly)

Tj. podle en vydání "první dva díly" obsahují i libovky typu magicky-warpové mezivesmírné cestování (dragon riding included), magické bitvy s vyzivateli bohů, orákula umírajících ras na mrtvých planetách, věčná města v nikde-prostoru a obracení toku času až po samotný počátek Stvoření a jeho opětovné urychlení zpět. Ty další detailní záležitosti jako je trapné vytváření magických hvězdných bran a podobné low-level trapárny co postavy příběhu přenechávají těm trapákům okolo nemá smysl zmiňovat...

"První dva díly" podle cz vydání jsou samozřejmě umírněnější a obsahují "pouze" mágy schopné v jednotlivcích likvidovat celé armádní jednotky, nějaké ty magické artefakty, co dávají nositelům "nepatrnou část moci" dávných vyzivatelů bohů (tj. efektivně umožňují v jednom člověku masakrovat celé armádní jednotky, plus umožňují jen vlastní přítomností převzít vládu nad 99% celé elfí a nejspíš 100% celé dark elfí populace), pak Nižší mágy, kteří cestují sérií on-sight teleportací nebo přenáší své smysly do stratosféry (doslova), Vyšší mágy, co se na jeden skok bez námahy teleportují napříč kontinentem, budují výše zmíněné magické hvězdné brány napříč vesmírem, mají v Císařském koloseu vyhrazenou celou vlastní tribunu (a to jen pro ty, které podobné nesmysly zajímají) a co si jen tak hází firebally co tu tribunu zdevastují... moment, co dál... jo, kněží, kteří si jen tak přenesou své vědomí mimo své tělo atp., jednoho mága, který se sám postaví celé skupině těhle Vyšších mágů a ani se při tom moc nezapotí, jednoho mága, kterému když trochu rupnou nervy, tak celé zmíněné koloseum totálně zruší třemi elementy naráz (k totální devastaci by stačil jen každý jeden z nich sám o sobě) a pro kterého je zrušení oné magické hvězdné brány riskantní záležitost, jen protože to musí udělat v hektické situaci naprosto bez přípravy... a s výjimkou dvou posledně zmíněných se jedná o v daném světě poměrně běžné záležitosti (resp. záležitosti natolik běžné, aby na jejich obyvatele nepůsobily příliš WTF dojmem).

To, že většina postav, které příběh sleduje, jsou nemagici, neznamená, že ten svět sám o sobě neobsahuje docela brutální dávku magie. A i to platí jen v první půlce příběhu, dokud mág-mizerný-učedník-Pug nevyleveluje na mága-dvou-světů Milambera.


Jinak s tím "čím mladší knihy, tím nižší kvalita" nevím, jak moc můžu souhlasit... ono mi to spíš přišlo, že ta kvalita je stejná, ale ty vady začnou časem víc a víc otravovat. Ale má možnost soudit je omezená - četl jsem jen Magician trilogy (Magician, Silver thorn, Evil in Sethanon), Imperium trilogy (v cz vydání opět rozdělené do pentalogie) a pak snad už jen jednu stand-alone knížku o těch princech-dvojčatech na té diplomatické misi do toho jižního státu. Celá série Magnáta a všechny pozdější Midkemia knížky mě pak už minuly.
Autorská citace #28
3.8.2016 03:35 - Colombo
Hadí ságu si nečetl? Hadí sága byla hezká.

btw. nezapomeň na Síň, tedy že všechny světy jsou propojené skrze nějakou transdimensionální zkratku a Miranda (či jak) tam najme týpka, který má cyberware reflexy dvojku jak vyšité z shadowrunu.
Autorská citace #29
3.8.2016 22:24 - MartinCZ
"1.8.2016 23:59 - sirien #15"
Tohle je moc pěkný nápad, někdy využiji pro záporáka.

Díky za nápady, ještě nejsem v pravidlech DnD5e kovaný, tak si jednotlivé návrhy podrobněji projdu. Takhle na první pohled mi přijde zajímavé omezit magii prodloužením odpočinku, budou k dispozici všechna kouzla jako dříve, ale dramaticky klesne četnost využívání.

Pro mne osobně je low-magic třeba Tolkienova Středozem, či ještě méně magic, klasické báje a pověsti, což je téma/prostředí z kterého se chystám čerpat do budoucna.
Autorská citace #30
4.8.2016 00:13 - sirien
MartinCZ píše:
Takhle na první pohled mi přijde zajímavé omezit magii prodloužením odpočinku, budou k dispozici všechna kouzla jako dříve, ale dramaticky klesne četnost využívání.

Pokud to neuděláš pro všechny, narušíš systémovou rovnováhu. (Jen varování, osobně v tom tragédii nevidim, kdyby se tu někdo chtěl zas jízlivě pošklebovat, ale některým hráčům to nemusí vyhovovat, zejména pokud to není něčím vyplacené nazpátek)
Autorská citace #31
4.8.2016 14:09 - kin
My jsme hráli long rest na týden, short rest během noci a fungovalo to skvěle. Zpětně bych nešel do long restu každý den, pokud ještě někdy budu 5e hrát.
A rovnováhu tím nenarušíš, protože i warrioři a další, nespoléhající se na kouzla, jsou omezeni počtem léčících kostek, svými schopnostmi atd.
Autorská citace #32
4.8.2016 14:12 - Babaj
Akorat jste se museli dost v soubojich nudit.. hazet jen utoky bez zadnych abilit... protoze se s nimi bud setrilo,, nebo uz proste nebyly :-).. tohle by byla pro mne nuda :-)
Autorská citace #33
4.8.2016 15:13 - sirien
Kin: však píšu "pokud to neuděláš pro všechny", ne? :)
Autorská citace #34
4.8.2016 16:32 - Ebon Hand
Já jsem u sebe zavedl low magic i rare magic. Low magic jsem navodil surovinami, které s vysokými levely kouzel prudce zvyšují svou cenu. Kouzelník si rozmyslí, jestli bude plácat kouzla na něco nepodstatného. Na opravdu mocná kouzla jsou potřeba vyjímečné suroviny. Magické postavy nezískávají nová kouzla automaticky, ale musí je někde získat, nebo vyzkoumat, takže portfolio kouzel neroste moc rychle. A kouzelníci jsou velmi vzácní, myslím, že NPC kouzelníka mám v kampani jen jednoho. Kouzelník jen tak na potkání někde cestou neexistuje. A s hráči jsme se domluvili, že postavy s magií mohou tvořit max. třetinu družiny. Kouzelné předměty jsou opravdu vzácné a prakticky se nedají koupit, pouze někde získat.
Autorská citace #35
4.8.2016 17:02 - Element_Lead
Babaj píše:
Akorat jste se museli dost v soubojich nudit.. hazet jen utoky bez zadnych abilit... protoze se s nimi bud setrilo,, nebo uz proste nebyly :-).. tohle by byla pro mne nuda :-)
pochybuju ze je to mysleny, ze se 1x denne schopnosti zmenily na 1x tydne. ani me nenapadlo, ze by se to tykalo neceho jineho nez leceni, ale snad jsem nezil v omylu :)
Autorská citace #36
4.8.2016 17:07 - Aegnor
Element_Lead píše:
pochybuju ze je to mysleny, ze se 1x denne schopnosti zmenily na 1x tydne. ani me nenapadlo, ze by se to tykalo neceho jineho nez leceni, ale snad jsem nezil v omylu :)

Počkat, které schopnosti jsou vázané "na den", místo "na krátký/dlouhý odpočinek"?
Autorská citace #37
4.8.2016 17:19 - Element_Lead
Aegnor píše:
Počkat, které schopnosti jsou vázané "na den", místo "na krátký/dlouhý odpočinek"?
Ja nehraju 5e dlouho, takze zatim prznim veskerou terminologii protoze ji nemam zazitou. Ale pro me 1x denne a 1x long rest znamena to samy. Je tam nejakej problem?

Nicmene pointa byla, ze schopnosti se resetuji normalne, ale to predpokladam, ze se podarilo predat :)
Autorská citace #38
4.8.2016 17:26 - Aegnor
Element_Lead píše:
Ale pro me 1x denne a 1x long rest znamena to samy. Je tam nejakej problem?

No když long rest bude trvat týden (a short rest celou noc), tak už to pak nesedí.

A ano, jakmile máš třeba short rest na celou noc, tak pak se všechno, včetně resetu schopností, protáhne. A pak stačí mít 4 boje za den a v půlce z nich nepoužiješ žádnou schopnost.
Autorská citace #39
4.8.2016 17:29 - Element_Lead
Aegnor píše:
No když long rest bude trvat týden (a short rest celou noc), tak už to pak nesedí.

A ano, jakmile máš třeba short rest na celou noc, tak pak se všechno, včetně resetu schopností, protáhne. A pak stačí mít 4 boje za den a v půlce z nich nepoužiješ žádnou schopnost.


promin, ale ja si pripadam jak z jine planety :D zkusim to tu chvili nechat bez odpovedi, jestli to nepochopil fakt nikdo, tak se nad sebou zamyslim nez se to pokusim vysvetlit podruhe
Autorská citace #40
4.8.2016 17:31 - Babaj
Agnore to mas jednoduchy, temer u vsech je napsano dokud si dlouze nebo kratce neodpocines..... tusim ze dlouhy odpocinek muze byt prospesny jen jednou behem 24 hodin.. ale to ted neni dulezity.. ale pokud omezis dlouhy odpocine na 1*tydne tak i ty ability budou jedenkryt tydne :-)) z toho textu je partrne akorat tohle omezeni.. tudis podle mne dost nudne... tedea pokud se neplahocite z jednoho boje tyden do druheho.. potazmo tedy treba aspon tri potycky tydne at se s tim da nejak pracovat :-) .. To proste neomezi jen magii ,ale temer uplne vsechno :-)...Ale je fakt ze z toho muze byt dost realisticka hra... tyden se nekde schovavam nebo lecim, ikdyz ani nevim jak kdyz kazdy den mam jen jeden kratky odpocinek.. takrka bez moznosti obnovit kostky..Mozna i tydny se pripravuju ,abych se mohl jit vycurat pred hrad :-).. Urcite by to psycho bylo :-) Ale i s tim se da hrat :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093297958374023 secREMOTE_IP: 3.147.103.8