Prostředí

sirien
21.2.2014 15:03
Náročnost vedení hry podle žánru / prostředí
Má zvolený žánr/prostředí hry vliv na to, jak náročné je vedení hry?
Autorská citace #21
21.2.2014 21:20 - sirien
Colombo píše:
super, tak mi prosímtě udělej dobrodružství v historickém mayeském settingu v době rozpadu Tikalské nadvlády.

kdybys mě laskavě aspoň četl:
sirien píše:
Jakýkoliv hraný žánr bude mít předlohu v nějaké inspiraci, i kdyby to třeba byl jen film, který dotyční nedávno viděli. Tím je dané to, že věci mají své vzory.


Tohle co píšeš je přesně to, co já prostě hrát nebudu, protože k tomu nemám důvod, motivaci, podnět. Pokud mě budeš chtít vytáhnout na takhle stylizovanou hru (mimochodem, kdysi jsem hrál Mayské Dark Age: Mage), tak po Tobě nutně budu chtít abys mi dodal nějaké inspirační zdroje (podle kterých se teprve rozhodnu).

Určitě to neni něco, co by šla hrát parta random začátečníků.


York píše:
Trochu mě děsí, že se na to hned díváš jako na možné omezení pravomocí GMa.

jsem rád že nejsem jediný koho to zarazilo...

York píše:
Čí dál tím víc si začínám myslet, že dobře napsaná hra by měla především v průběhu hry pomáhat identifikovat právě ty podstatné věci a nabízet postupy k jejich řešení. A asi je jedno, jestli jde o hru s přípravou nebo bez přípravy. Kvalitní příprava umožní některé otázky zodpovědět předem, ale ani zdaleka ne všechny.

To jsem zvědavý, až se ve Fate dopracuješ ke kapitole Sezení, Scénáře a Archy, co budeš říkat na to, jak Fate doporučuje dělat přípravu hry formou aspektů a příběhových otázek...
Autorská citace #22
21.2.2014 21:23 - sirien
York ad #19: Sednout si a domluvit obsah hry je forma přípravy... každopádně to co píšeš dává smysl, já psal teď hlavně z pohledu těch začátečníků - těm bych podobný skok do ledové vody osobně nedoporučil, i když je pravda, že já sám ho praktikuju relativně často. Jenže já se zase vyžívám v herní improvizaci a už to dělám dost dlouho abych s tím měl dost zkušeností a znal nějaké ty fígle pro to nebo ono - to od začátečníka taky čekat nemůžeš.
Autorská citace #23
21.2.2014 21:23 - Colombo
Sirien: a myslíš si, že to nebude tím? Pokud chceš hrát stylizovaný žánr, tak o něm musíš mít dost jasné představy. Ergo o to je to těžší. Čím je žánr specifičtější, tím těžší bude zachovat atmosféru.
Autorská citace #24
21.2.2014 21:30 - sirien
Colombo píše:
Pokud chceš hrát stylizovaný žánr, tak o něm musíš mít dost jasné představy


sirien píše:
kdybys mě laskavě aspoň četl:



sirien píše:
Zásadní problém je v tom, že tam je nevyslovený předpoklad, že existuje jen jedno správné pojetí nějakého prostředí a žánru a že toto je potřeba ve hře "správně" vystihnout - což se zase odvozuje z předchozího předpokladu, že Vypravěč je povinen zajistit zábavu v plné míře a je jeho povinností předložit hráčům prostředí "tak, jak má být".

Ve skutečnosti je herní prostředí a žánr každé hry daný tím, co v ní hráči vytvoří a pokud někde nebudou vědět přesně a začnou tvořit podle svého, tak i když se tím "odkloní" z nějakého "archetypu", tak dokud to všechny baví tak se vůbec nic neděje - neexistuje žádná povinnost něco plně dodržovat


Jakékoliv prostředí bude hráno jen tak "věrně" své předloze, jak moc jej mají hráči nastudované a jak moc s ním jsou seznámeni.
Jakékoliv prostředí bude hráno vždy s takovou odlišností od předlohy, která se hráčům bude líbit.
Jakékoliv prostředí bude hráno pokaždé tak, že každý jeden hráč do hry vnese element, který pro ostatní bude odklonem od předlohy, i když onen hráč sám jej bude vnímat jako věrný předloze.

To co tu tvrdíš je vykonstruovaný fiktivní problém vzešlý z představy, že hra má být něčemu věrná. Problém je, že žádná hra není ničemu nikdy věrná. Viděl jsem hry World of Darkness které hráli lidi co měli WoD přečteno napříč zleva doprava a zpátky a roky o něm spolu diskutovali, u kterých bylo předem vyřešená Šestka (setting, genre, stylization, color, mood, theme) a předem řečené zdroje inspirace (filmy, seriály, knížky) s upřesněním (co z nich ano, co ne) - a u kterých přesto došlo ke sporům o to, zda něco zapadá nebo nezapadá do takto definované hry.
Upozorňuju, že hře předcházely tři přípravné session a dlouhé traktáty v e-mailové konverzaci během asi jednoho měsíce.
Autorská citace #25
21.2.2014 21:42 - York
sirien píše:
já psal teď hlavně z pohledu těch začátečníků - těm bych podobný skok do ledové vody osobně nedoporučil


Pro ně budou imho výborně fungovat dobře napsané otázky ve stylu Apocalyse Worldu.

Dobře to vystihl Sosáček, tohle je jeden z příkladů otázky pro postavu do shadowrunu:

Sosáček píše:
"Víš, že odejít z gangu není sranda, co se stalo tak drsnýho, že přesto odcházíš?".


A k tomu je ještě dost podstatný Sosáčkův komentář:

Sosáček píše:
jo, a důvod "proč odchziš z gangu" je, že těžko budeš Shadowrunner, když máš gangovní povinnosti. Zbývající postavy budou infiltrovat tajnou výzkumnou základnu, a ty musíš místo toho mlátit šlapky co málo odevzdaly (i když víš, že zatajily prachy, aby mají děti nebyly o hladu) a dealovat herák dětem ze základky.


Aneb autoři hry můžou položit otázky tak, aby odpovědi vedly pro hru žádoucím směrem.

A není to jen metoda pro tvorbu postav pro začátečníky, je to i dobrý nástroj na vedení hry. Vypravěč má přeled o situaci, chce na ni nějak stavět a může se ptát například:

"Co by podle vás v téhle situaci udělal kapitán pirátské lodi?"

nebo

"Jak probíhá střídání směn stráží ve Valdštejském paláci?"


Teď jsme třeba při hře narazili na to, že hráčům chybí nějaký dlouhodobější cíl. Že hra je sice hodně dějová ale někteří hráči se na hru moc netěší, protože jim chybí nějaká představa o tom, co jsou jejich postavy zač a kam směřují. Což jsou ale imho přesně otázky, které je potřeba si ve hře položit a odpovědět na ně:

Co tu vlastně vaše postavy dělají?
Co tím dlouhodobě sledují?
Jak se vlastně taková podivná směsice postav dala dohromady a proč spolupracují?
Autorská citace #26
21.2.2014 21:49 - Dukolm
Příjde mi že vaše řešení je že má vypravěč hrát v prostředí které mu je blízké inspirace filmy, knihy, seriály, PC hry, ...

A pak je tu téma přípravy na hru, RailRoad připrava je podle mě přístup za který zavedlo DrD nebo lidé okolo něho. A když sem začínal tak mě vadilo jak hodně přípravy zahodím. Konkrétně FAE jsem nečetl pořádně jak popisuje přípravu hry ale rozhodně odhaduji že má jiný přístup.
Autorská citace #27
21.2.2014 21:50 - Sparkle
sirien píše:
Jakýkoliv hraný žánr bude mít předlohu v nějaké inspiraci, i kdyby to třeba byl jen film, který dotyční nedávno viděli. Tím je dané to, že věci mají své vzory.
Mám záporáka s minionama a záporák s minionama bude odpovídat žánru.


A už tady se ti můžou hráči při hře rozhádat.

Pro někoho žánr středověké fantasy znamená "realistickou simulaci šermu a středověkého způsobu života s příměsí magie, aby to bylo víc cool" a bude otrávený, pokud GM umožní nabíjet kuš každé 2 kola, když reálně se kuš nabíjí strašně dlouho. Pro někoho je středověká fantasy něco ve stylu Tolkiena, epická výpravná sága s jasným rozdělením dobra a zla, s nesmrtelnýma bytostma a odkazy na nordickou mytologii. A bude naštvanej, pokud tam GM začne házet morální dilemata typu "je zabíjení orčích dětí zlý skutek?"

Někdo mi nedávno říkal, že rozdíl mezi fantasy a sci-fi je v tom, že zatímco ve fantasy klaďasové brání status quo proti záporákovi, který přináší změnu, ve sci-fi naopak klaďasové bojují za změnu a záporáci se snaží udržet status quo.
A v tu chvíli mi došlo, že moje kampaň je v tomhle ohledu postavená opačně a že by asi bylo dobrý se o tom s hráči před hrou pobavit. Předtím by mě vůbec nenapadlo, že v tomhle by mohlo vzniknout nedorozumění. A to jsem si myslela, že jsem zkušený GM.

sirien píše:
Sparkle původně tvrdila, že v určitém žánru má Vypravěč větší kontrolu nad dějistvím - mě to přijde jako kravina, žádný žánr nedává kontrolu nad dějistvím.


Asi by bylo přesnější mluvit spíš o podžánru nebo o konkrétním settingu.
Ano, žádný žánr ani setting ti nedává kontrolu nad dějstvím. Ale některé settingy a subžánry umí ty hráče nenápadně a nenásilně ponouknout, aby se dobrovolně chovali podle určitých mantinelů a bavilo je to.

Příklad: máš vymyšlenou úžasnou zápletku a jediný co potřebuješ, je zařídit, aby si družinka před finálním soubojem vyslechla delší záporákův monolog. Protože v něm je něco důležitýho, co způsobí morální dilema, prozradí nějaký tajemství atd. Jak to zařídit, když víš, že postavy mají tendenci nabíhat na enemíky bez řečí a s nikým nevyjednávají?
Potřebuješ to udělat nějak fikaně, aby si pokud možno ten monolog vyslechli, ale neměli pocit, že je tlačíš do railroadu.
Já bych to třeba řešila tak, že souboj umístím do podzemní jeskyně, kde enemík bude stát na vyvýšeným můstku, kam budou postavy lézt čtyři kola, i když se poženou bez zastávky. Mezi tím jim záporák poví svůj monolog. Vlk se tím pádem nažere a koza zůstane celá.
Kdyby se souboj konal ne v jeskyni, ale někde jinde, už by mi trvalo třeba dýl to vymyslet. Nakonec bych asi něco vymyslela, ale řešíme tu nezkušeného GMa.
Dungeon má v tomto směru skutečně svoje výhody.
Autorská citace #28
21.2.2014 21:55 - noir
Sparkle: "rozdíl mezi fantasy a sci-fi je v tom, že zatímco ve fantasy klaďasové brání status quo proti záporákovi, který přináší změnu, ve sci-fi naopak klaďasové bojují za změnu a záporáci se snaží udržet status quo." Díky, pro mě je tohle vyloženě nejhezčí věc, kterou jsem dnes slyšel a vyloženě mi to rozjasnilo mysl. Moc pěkný, fakt!
Autorská citace #29
21.2.2014 21:56 - York
Dukolm píše:
Příjde mi že vaše řešení je že má vypravěč hrát v prostředí které mu je blízké inspirace filmy, knihy, seriály, PC hry, ...


To právě vůbec není potřeba. Vypravěč ani zdaleka nemusí být tím, kdo herní prostředí zná nejlíp. Stejně se na tyhle věci ptám hráčů už proto, že chci, abych vycházel ze stejného pohledu na konkrétní situaci ve hře, jaký mají postavy potažmo jejich hráči. Takže se prostě zeptám hráčů, co si o tom oni myslí, potažmo co o tom vědí jejich postavy a na základě toho se pak rozhoduju kam vést dál příběh.

A jestli je hráč odborník na Májskou historii a vysype to z patra, nebo jestli o tom žádný hráč pořádně nic neví a společně vymyslíme něco, co nám přijde přiměřeně věrohodné, je ve výsledku jedno.
Autorská citace #30
21.2.2014 22:00 - Sparkle
York píše:
Následně začala hra. Větou "Na ruské ambasádě je bomba", kterou pronesl jeden z hráčů.

V rámci přípravy hry jsem neřešili žádná konkrétní NPCčka, žádnou zápletku, žádné detaily prostředí.


Tohle funguje, pokud všichni vědí dopředu, že se to bude takto hrát.

Jenže ne vždycky ti dá GM signály, že nemá nic připravenýho a že zážitek ze hry bude o tom, že si společně vyimprovizujete thrillerovou zápletku. Já pak třeba předpokládám, že půjde o promakanou pátračku, kde GM od začátku ví kdo je viník a my jdeme hrát pořádnou puzzle-solving gamistickou hru s překvápkem na konci. A pak jsem zklamaná, že toto se neudělo, a GM je zklamaný, že jsem hrála příliš pasivně.

sirien píše:
A to všechno namísto toho, abys obětovala půl stránky a natvrdo napsala "tohle je hra o vyprávění příběhů. Abyste spolu mohli vyprávět příběh a nechtěli se u toho zardousit, musíte si ujasnit: Setting (bla bla), genre (bla bla), stylization (bla bla), mood (bla bla), color (bla bla) a theme (bla bla), abyste byli všichni na jedné vlně. Pokud někde nastane vážný rozpor, radši se stopněte a ujistěte se, že se všichni chápete v tom, jakou hru přesně hrajete."


Já jsem vcelku skeptická k tomu, že nezkušení hráči tohle fakt budou dělat. Obecně mám vypozorováno, že "pojďme si společně sednout a ujasnit vizi" je věc, kterou 95 % lidí v real-life nezvládá ani když ji dostanou zadánu v práci od šéfa. Asi nějaký psychický blok, nevím.
Autorská citace #31
21.2.2014 22:04 - Dukolm
York píše:
To právě vůbec není potřeba. Vypravěč ani zdaleka nemusí být tím, kdo herní prostředí zná nejlíp. Stejně se na tyhle věci ptám hráčů už proto, že chci, abych vycházel ze stejného pohledu na konkrétní situaci ve hře, jaký mají postavy potažmo jejich hráči. Takže se prostě zeptám hráčů, co si o tom oni myslí, potažmo co o tom vědí jejich postavy a na základě toho se pak rozhoduju kam vést dál příběh.


Nováček ten tohle určitě nezvládne tak jako pokročilý vypravěč. Možná sem měl napsat že se vyjadřuji k těm nováčkům.
Autorská citace #32
21.2.2014 22:12 - York
Sparkle píše:
A v tu chvíli mi došlo, že moje kampaň je v tomhle ohledu postavená opačně a že by asi bylo dobrý se o tom s hráči před hrou pobavit. Předtím by mě vůbec nenapadlo, že v tomhle by mohlo vzniknout nedorozumění. A to jsem si myslela, že jsem zkušený GM.


Když nemáš nic připraveného, tak ti nic jiného než debata s hráči na začátku hry nezbyde ;-)

Nedorozumnění vždycky vznikat budou. Dají se ale poměrně výrazně omezit, pokud nebudeš předpokládat opravdu nic, respektive vše, co předpokládáš a mají to znát i hráčské postavy, budš říkat nahlas.

A i tak nepodchytíš všechno a je potřeba umět se při hře ozvat a probrat to když to nastane. Ani sebelepší domluvou totiž stejně všechny potenciální neshody nepodchytíš, přesně jak píše Sirien.

Sparkle píše:
Jenže ne vždycky ti dá GM signály, že nemá nic připravenýho


Když hraješ hru založenou výhradně na kreativní agendě hráčů, tak GM nemá nikdy nic připraveného, takže to vcelku není překvapení :-)


Sparkle píše:
Příklad: máš vymyšlenou úžasnou zápletku a jediný co potřebuješ, je zařídit, aby si družinka před finálním soubojem vyslechla delší záporákův monolog.


V tomhle případě bych hráčům před hrou třikrát důrazně zopakoval, že jsem si připravil hru takhle a pointou hry je vyslechnout si záporňákův monolog a vychutnat si pak následné dilema/tajemství/whatever.

Pokud by se to hráčům nelíbilo, tak bych si sice musel najít jiné hráče, ale zas bych předešel situaci, kdy je budu při hře do něčeho vmanipulovávat a oni to nemají rádi. Když s tím budou souhlasit, tak mám po problémů. Před bossem řeknu:

Tak, teď je ta situace, o keré jsme na začátku hry mluvili. Takže jak to uděláme, abyste si ten monolog vyslechli a dávalo to smysl?
Autorská citace #33
21.2.2014 22:15 - York
Dukolm píše:
Nováček ten tohle určitě nezvládne tak jako pokročilý vypravěč. Možná sem měl napsat že se vyjadřuji k těm nováčkům.


Proč by to neměl zvládnout? Když něco nevím a vím, že se na to můžu zeptat hráčů, tak se jich na to zeptám. Na to zrovna nepotřebuješ deset let zkušeností s GMováním a diplom k tomu ;-)

Jsou otázky, na které nezkušený GM nemusí přijít. Jako třeba jestli hráči chtějí plot immunity nebo ne. Ale od toho je příručka hry, aby si v ní přečetl, co je důležité před hrou probrat.
Autorská citace #34
21.2.2014 23:35 - sirien
Sparkle píše:
Pro někoho žánr středověké fantasy znamená "realistickou simulaci šermu a středověkého způsobu života s příměsí magie, aby to bylo víc cool" a bude otrávený, pokud GM umožní nabíjet kuš každé 2 kola

TO je SETTING.
To ostatní o čem mluvíš jsou žánr a stylizace.
Ono pokud ty věci nedokážeš sama rozlišit, je pak těžké s nimi pracovat.
Mimo to se mi trochu zdá, že jsi přeskočila tu část "ujasnit si" a pojalas jí spíš stylem "hráčům oznámit", což sice ladí s přístupem že ST bagruje hráče tam kde je chce, ale je to v podstatě přesný opak toho, o čem tu mluvím já.

Píše:
Někdo mi nedávno říkal, že rozdíl mezi fantasy a sci-fi je v tom, že zatímco ve fantasy klaďasové brání status quo proti záporákovi, který přináší změnu, ve sci-fi naopak klaďasové bojují za změnu a záporáci se snaží udržet status quo.

Pokud jsi to myslela jako ukázku toho, jak si kdo co představuje, jsme zpátky u předchozího - UJASNIT SI =/= oznámit a čekat, že bude pochopeno.
(pokud jsi to myslela jako vážně míněnou definici rozdílu mezi fantasy a sci-fi, rád se pustím do cupování hromadou protipříkladů a z tohoto nutně vzniklých paradoxů o libovolné téma vedle)


Sparkle píše:
Já bych to třeba řešila tak, že souboj umístím do podzemní jeskyně, kde enemík bude stát na vyvýšeným můstku, kam budou postavy lézt čtyři kola, i když se poženou bez zastávky.

...a hráči zvyklí se na enemáky vrhat z patra očekávající racionální bojové chování si budou klepat na hlavu, jak ta NPCčka vedeš.

Pokud předem vím, že budu chtít záporáka nechat pronést monolog, tak to můžu zařídit v libovolném settingu nesčetně způsoby.
Tohle klidně vezmu jako challenge - jmenuj mi setting a typ střetnutí a já Ti vyjmenuju ke každému minimálně tři způsoby, jak zařídit, aby dostal svůj pitomý monolog. Stačí když vedle založíš téma "Nechte Siriena zařídit záporácký monolog".
Tohle je fakt argument o ničem, promiň

York píše:
A jestli je hráč odborník na Májskou historii a vysype to z patra

Opatrně, tam se můžeš dostat do situace, kdy hráč začne být příliš striktní a začne Ti namítat "faktografii" k něčemu, co sis připravil jako nutnou součást backgroundu zápletky ("hej, ale v tomhle settingu by si tenhle vůči tomuhle tohle takhle nedovolil, protože bla bla bla")

Dá se to samozřejmě zvládnout různě - ale to se už bavíme dost o něčem jiném.

Sparkle píše:
Jenže ne vždycky ti dá GM signály, že nemá nic připravenýho a že zážitek ze hry bude o tom, že si společně vyimprovizujete thrillerovou zápletku.

tohle je trochu jak kolovrátek...
...problém, který očividně spočívá v nevyjasnění výchozích předpokladů a v neadresování premis scén, se má řešit... vyjasněním výchozích předpokladů a adresováním premis scén (hej, mimochodem, viz Fate, vedení hry, podkapitoly o střihu, zahajování a ukončování scén)

Sparkle píše:
Já jsem vcelku skeptická k tomu, že nezkušení hráči tohle fakt budou dělat. Obecně mám vypozorováno, že "pojďme si společně sednout a ujasnit vizi" je věc, kterou 95 % lidí v real-life nezvládá ani když ji dostanou zadánu v práci od šéfa.

to je hodně neadekvátní srovnání. V práci mají lidé dojem "hej to znám a dělám tak přece to můžu udělat tak jak to znám, nejsem debil, né?"
Když jdou nováčci dělat něco, s čím nemají zkušenosti, a v manuálu je napsáno "hej, a naprosto klíčový bod je TOHLE", tak si na TOHLE dají pozor. A když ne, tak jim dost možná po prvním failu dojde, že by možná příště měli. (a ne, to není argument - všichni nováčci ve hře potkají dříve či později - mnohem spíše však dříve - nějaký fail, je jedno kolik rad a návodů jim dáš. Pokud to bude takový, ke kterému budou mít v knížce manuál k řešení, přestojej to - pokud to bude takový, ke kterému manuál mít nebudou, pak to bude horší)


Každopádně se pořád motáme kolem toho samého - pořád nevidím nic, co by nějaký žánr dělalo obtížnější než jiný.
Potřebuju monolog pro záporáka - je prostě scénický element, který vyžaduje, abych si scénu připravil tak, aby ho mohl dostat. Může mít jednorázový super-technologický štít nebo může být schovaný za dveřmi a mluvit přes intercom nebo může křičet z tryskajícího koně nebo může mít feat/stunt/whatever který mu umožní žvanit během souboje jakoby se nechumelilo (ve Star Wars je dokonce sithský bojový styl který umožňuje vést mind-combat deptajícím a morálku podlamujícím rozhovorem během tvrdého souboje) nebo se bude schovávat za hromadu minionů, skrze které se postavy budou chvíli probíjet, zatímco se on bude (neúspěšně) snažit vypáčit zaseklý zámek únikového východu... whatever. Jakejkoliv podobnej scénickej element se dá zpracovat kdekoliv a hromadou způsobů.
Autorská citace #35
21.2.2014 23:54 - Colombo
Siriene, jak často se v běžné populaci setkáváš s tím, že lidi čtou manuály? Nebo že se jimi dokonce řídí?
Autorská citace #36
22.2.2014 00:04 - York
sirien píše:
Opatrně, tam se můžeš dostat do situace, kdy hráč začne být příliš striktní a začne Ti namítat "faktografii" k něčemu, co sis připravil jako nutnou součást backgroundu zápletky


To se mi v aktuální hře stát nemůže, protože žádnou zápletku předem nepřipravuju. Místo toho se zeptám se hráče na pár možností, co by se v daných reáliích mohlo stát a něco si z nich vyberu* (nejlépe společně s ostatními hráči).

* Není to ani tak, že bych tohle udělal jen za začátku hry a pak podle toho nějak improvizoval. Řeším takhle každé jednotlivé rozhodnutí, a to včetně třeba jednání NPCček, o kterém hráčské postavy neví (v tom případě nejsou dotazy tak konkrétní, ale pořád si můžu nechat poradit, co třeba v nějaké situaci dává smysl). A překvapivě to ani nepůsobí nepatřičně, protože jde v podstatě o úvahy hráčských postav o situaci, možnostech protivníků a podobně. Tím, jak moc dávám hráčům za pravdu, pak můžu snadno ovlivnit, jak moc postavy v dané věci působí profesionálně (když je řeč o něčem zcela mimo znalosti a zkušenosti postav, tak si spíš vyberu nějakou vlastní variantu, než když je to něco v rámci odbornosti některé postav).

Colombo píše:
Siriene, jak často se v běžné populaci setkáváš s tím, že lidi čtou manuály? Nebo že se jimi dokonce řídí?


Nevím jak ostantí, ale já to dělám celkem běžně, když narazím na něco, co mi nefunguje a chci přijít na řešení.
Autorská citace #37
22.2.2014 01:08 - Colombo
Píše:
Nevím jak ostantí, ale já to dělám celkem běžně, když narazím na něco, co mi nefunguje a chci přijít na řešení.

Dobře, tak ještě jednou. Jak často se v běžné populaci setkáváš s tím, že lidi čtou manuály nebo že se jimi dokonce řídí?
Autorská citace #38
22.2.2014 01:19 - Spize
Ad obtížnost žánrů: Pokud se nebudu bavit o hrách, ale tak nějak povšechně, tak věřím, že JSOU těží žánry - obvykle ty, co se zabejvaj psychologií i postav než "jen" dějem.

To, že se v RPG častějc hrajou různý jednoduchý a béčkový žánry (fantasy, akčňáky) je IMHO daný do značný míry i tím, že jsou jednodušší. Slyšel jsem jen o velice málo vztahovejch a psychologickejch hrách (většinou z Indie). Tyhle díla jsou IMHO obecně těžší a nevidím důvod, proč by to v RPG hrách mělo být jinak.
Autorská citace #39
22.2.2014 13:36 - sirien
Colombo píše:
Siriene, jak často se v běžné populaci setkáváš s tím, že lidi čtou manuály? Nebo že se jimi dokonce řídí?

stejné jako s tou prací, dost irelevantní.
Většina skupin nováčků u RPG co jsem potkal četla celou příručku, naprosto běžně. A občas se tím co tam našli řídili až moc doslovně (resp. častějc člověk najde problém v tom, že nějaká skupina něco hraje as written, než že něco nečetla)


Spize: no nevim. Psychologické drama mi přijde složitější na odehrání (RP a tak), co do vedení hry moc ne.
Autorská citace #40
22.2.2014 18:16 - sirien
Ehm. Pustil jsem se do překladu FAE a nějak jsem se začal ztrácet v problému téhle diskuse...

FAE strana 6 píše:
Takže, nejprve musíte vymyslet, jaký druh příběhu budete vyprávět. Jaký žánr máte rádi? Fatntasy? Science fiction? Dobrodružství v současnosti? Bude se to odehrávat ve světě televizního seriálu nebo komiksové knížky či filmu, který zbožňujete, nebo si vytvoříte svůj vlastní svět? Pro pár výborných rad k tvorbě rámce pro vaší hru se podívejte na Tvorbu hry v Základních pravidlech Fate, která jsou zdarma dostupná na...
...
...Jakmile rozhodnete, kdo bude DM, a jaký bude žánr a rámec příběhu, je čas, aby si hráči vytvořili...


Ono by vůbec nebylo potřeba tu stránku na vysvětlení těhle věcí obětovat, protože FAE už tuhle jednu stránku s předesláním samo obsahuje. Popravdě jsem dost zvědavý, co dalšího tam na tohle téma potkám - protože co jsem zatím potkal se mi vysvětlení věci ve FAE zdají poměrně stručná, ale zároveň dost jasná, tak mi trochu uniká, kde že jsou všechny ty "nejasnosti" o nichž byla řeč.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.088878154754639 secREMOTE_IP: 54.234.136.147