Pepa: Detektivka je takovej hrozně vtipnej RPG "problém", svého času se to hodně řešilo... ale už je v podstatě vyřešeno.
Zjednodušeně: pokud se pokusíš hrát detektivku "tradičním" přístupem ke hře, tak budeš mít docela dost problém a bude to vyžadovat hafo přípravy, improvizace a skillu, aby to nedopadlo špatně.
ALE - pokud použiješ pár takových "detektivkových fíglů" (z nichž většinu v praxi demonstruje RD Laws v Esoterrorists, které zmínila Sparkle - recenze by Alnag
TADY, pár dalších, primárně pro trochu odlišný styl hry, ale stejně se hodí je znát, je v InSpectres... ccc, koukám že k těm tu recenzi nemáme, budu muset nějakou napsat - v mezičase máš
tady nějaké rychlo-recenze a
tady diskusi z RPG F), tak zjistíš, že udělat detektivku je hodně easy.
Hm, měl jsem svého času hezkou přednášku na téma hraní detektivek a konspirací v RPG na FFku a na GC, myslel sem že jsem její obsah hodil do článku, ale očividně ne-e... aspoň mám námět na další článek.
Horor už tak easy záležitost neni. Problém je, že otázka "složitosti" hororu není moc otázka "řemesla" jako spíš "talentu", jako ostatně všechny tyhle věci co stojí a padají se schopností utvořit hutnou atmosféru.
Jinými slovy, ano, dají se k tomu napsat nějaké rady a už byly napsány, jenže... je to asi jako psát rady pro začínající spisovatele - nejsou to rady, které by Ti zajistili dobrou hru, jsou to jen rady, které když porušíš, tak budeš mít takřka určitě špatnou hru. Udělat hororovou hru stojí a padá na talentu a skillu vyprávět, sugerovat a vnímat a posouvat náladu "posluchačů" (hráčů - tím neříkám, že horor je RR, to vůbec, ale v hororu, aspoň co do mojí zkušenosti, Vypravěč potřebuje k hráčům přistupovat trochu jako k posluchačům co do toho jak popisuje scény, uvádí věci, vykresluje situace atp.)
Zajímavé je, že OBECNĚ vzato je horor jedna z nejjednodušších a nejsnazších atmosfér k budování. Pokud patříš k těm, co mají talent vyprávět, pak nemusíš být ani moc zkušený vypravěč, abys udělal slušnou hororovou hru, přijde to skoro samo - lidé (=i hráči) se prostě rádi bojí, a poměrně i dobře vědí, "jak se bát".
Proto (mimo jiné) WoD kdysi slavilo tak fenomenální úspěch - nabídlo hru stojící na hororové atmosféře a ta se hráčům co stáli o atmosfericky silné hry snadno budovala.
Jinak teda nechci být zlý, ale toho co píše Sparkle si prosím teď vůbec nevšímej - hrál jsem jak full detektivky tak full horory, v nichž jsem hráčům na pohodu a bez rozptylování nechával široké narativní pravomoce - tj. umožňoval jsem jim vkládat do hry vlastní věci, popisovat si scény a "nalézat" věci (stopy, sekery...) jak se jim hodilo - a nebyl to vůbec žádnej problém. A to jsem to ani nehrál ve Fate, ale prostě jako součást herního stylu - hráči to mohli praktikovat kdykoliv se jim zlíbilo a ani je to nic nestálo.
V detektivce to funguje, protože jedna z těch "základních detektivkových rad" beztak zní "nech si v každém místě příběhu, v němž to jde, vůli k tomu ho měnit", takže cajk (popravdě to bylo i dost ku pomoci - hráči takhle vlastní invencí na pohodu zvládali "zahladit" místa v příběhu, která jsem já sám třeba úplně nedomyslel nebo mi u nich v základní přípravě utekl nějaký drobný logický paradox) a v hororu zase platí, že se v silně atmosferických hrách beztak nikdy nehraje gamisticky, ale hlavně dramaticky, a pravidla tedy nikdy nejsou nutně daná pevně a už vůbec ne as written - bez ohledu na to, co si hráč do scény vymyslel, výchozí social contract hororové hry mi jako Vypravěči vždycky stejně dovolil mu to případně zahustit tak, aby mu to nebylo až tak moc k užitku, což ve skutečnosti ještě víc posílilo atmosféru zdůrazněním beznaděje atp.
Kromě toho, hráči obvykle chtějí vyprávět ten samý příběh, co Vypravěč, takže představa jak hráči co dostanou pravomoce začnou hned věci kazit je dost z cesty - pravda je spíš opačná.
(mimochodem - postavy jako kanonenfutr v Esoterrorists rozhodně nejsou nutnost, dá se to v klidu hrát i jako různé CSI a podobně - a nesouvisí to s detektivkou, ale s laděním Esoterrorists jako takových.
A jak to funguje ve hře, kde příručku četl pouze GM, jsme s Alnagem už dávno zkoušeli - funguje to fakt hodně na pohodu)