Prostředí

Harug
8.6.2014 10:17
Tvorba map
Pro nadcházející DnD 5e chystám nové tažení pro mou družinku, ale střetl jsem se s problémem kterému jsem doposud nečelil; mapa města.
Prozatím jsem to vždy dokázal nějak "ošulit", ale tentokrát se má celé tažení pro přibližně 10 úrovní odehrávat ve velkém městě a já za boha/bohy/démona nevím jak udělat důkladnější a podrobnou mapu. Nejsem zrovna zručný kreslíř...
Zajímalo by mě, jak se tu kdo vypořádal s tvorbou opravu dobré mapy města tak aby byla relativně přehledná a podrobná.
Autorská citace #1
8.6.2014 11:09 - Vojtěch
Buď ho můžeš někde koupit, nebo použít odněkud zdarma mapu.

Link?
Autorská citace #2
8.6.2014 11:25 - York
Taky jsem úplně nepoužitelný kreslíř, ale mapy, obzvláště měst, se kupodivu dají zvládnout. Pokud jde teda spíš o funkčnost*:

* Teda samozřejmě herní funkčnost. Znalci historických měst by to asi rozcupovali raz dva. Ale who cares ;-)







Autorská citace #3
8.6.2014 11:42 - pipux
Jak konstruovat města? Sám jsem o tom napsal takové malé popovídání. Dále, mohu odkázat na vědomostmi nabušenou literaturu ke starým městům, pro ostré chlapce a chodící encyklopedie (2x 800 stran textu):
https://archive.org/details/kulturnobrazesk00wintgoog
https://archive.org/details/kulturnobrazesk02wintgoog

Ad mapy: zkus se podívat na Cartographer's Guild. Třeba sem.
Autorská citace #4
8.6.2014 11:58 - York
pipux: Pro většinu lidí je tohle imho zbytečný overkill. Já když se do něčeho takového začtu, tak se pravidelně zhrozím, jak je to šíleně složité a neudělám nic, protože se toho leknu.

Místo toho bych nabídnul pár praktických rad:

:: Když máte ve skupině někoho, kdo se daným tématem zabývá (ať už profesně či amatérsky), nechte to zpracovat jeho a udělat si z toho od něj výcuc. Pokud ne, tak kašlete na nějakou historickou věrohodnost a soustřeďte se na to, co využijete při hře. Aktuálně používáme staženou historickou mapu a je to podstatně horší než ty moje ručně kreslené amatérské, protože se v ní blbě hledají podstatné věci.

:: Rozumné je nastřelit jen pár opravdu důležitých míst (dvě tři hospody, náměstí, palác vládce města) a zbytek přidávat, až když to skutečně budete potřebovat. Čím míň toho v mapě bude, tím snáze se vám v ní bude zpočátku orientovat.
Autorská citace #5
8.6.2014 13:00 - Vojtěch
York: černobílý tisk + zvýrazňovač
Autorská citace #6
8.6.2014 14:11 - Arten CZ
York píše:
:: Rozumné je nastřelit jen pár opravdu důležitých míst (dvě tři hospody, náměstí, palác vládce města) a zbytek přidávat, až když to skutečně budete potřebovat. Čím míň toho v mapě bude, tím snáze se vám v ní bude zpočátku orientovat.

O totéž se snažíme i my.
Ona mapa jako taková vlastně není potřeba, potřebuješ jen vědět, kde je něco zajímavého. Já osobně postupuju stylem kroužků nebo bublinek (určitě to má nějaký jiný název, něco jako spojnicová síť, graf nebo tak).
Nakreslím si bublinku a napíšu, co je zač. Náměstí, hospoda, palác, přístav...
A když se postavy přemístí, přidám další bublinku a spojím ji čárou s tou, odkud se tam dostali. Pokud se cestou nestalo nic zajímavého, mám jen spojnici. Pokud ano, vložím do spojnice novou bublinku.

Důležité je udělat si před každým sezením jen pár bublinek, pár důležitých míst, a potom je doplňovat během hry.

Ono upřímně, většina měst je postavena úplně stejně - základem je voda (studna, kašna, řeka), které je třeba nějak chránit - takže většinou hradby, opevnění. Dále musí mít nějaké propojení se světem, většinou cestu, které je propojeno bránami. Potom už záleží jen na tom, jaké skupiny ve městě žijí. Každá skupina bude mít svůj uzavřený celek - sídlo, budovu, čtvrť...
Autorská citace #7
8.6.2014 14:14 - York
Arten CZ píše:
Ona mapa jako taková vlastně není potřeba


Potřeba není, ale pomůže k ujasnění společné představy o kusu země, kde se zrovna postavy pohybují. A odpadají pak takové věci, jako že jednou cesta trvá dva dny a podruhé dva měsíce, protože mezi tím Vypravěč zapomněl, jak to odhadnul minule :-)

Nehledě na to, že vizuální prožitky jsou nespornou přidanou hodnotou - pro různé hráče různě důležitou, ale pochybuju, že by to někomu bylo úplně jedno.
Autorská citace #8
8.6.2014 14:18 - Arten CZ
York píše:
Potřeba není, ale pomůže k ujasnění společné představy o kusu země

Tím jsem měl na mysli detailní mapa města s názvy ulic a domů... O tom je tento článek, o mapě města.
Autorská citace #9
8.6.2014 14:25 - York
Arten CZ píše:
detailní mapa města s názvy ulic


To je jen grafika. Konkrétní domy nejsou samy o sobě podstatné, nikdy jsme to při hře nepoužili. Rozvržením náměstí a ulic ale vznikne přiměřeně koukatelný obrázek (ve smyslu výtvarného díla), aniž by k tomu bylo potřeba grafické nadání. Ty moje mapy jsou například sestavené ze šišatých a kostrbatých obdélníčků ;-) Nejsou nic extra, ale mají obrovskou přidanou hodnotu vlastní tvorby.

Edit: Jinak tuhle techniku velice doporučuju všem jedincům bez výtvarného nadání. Zkoušel jsem všechny možné programy a pomůcky, ale vždycky byl výstup řádově horší než ty ručně kreslené obdélníčkové mapy. Podobný trik existuje i na mapy území, stačí se naučit pár jednoduchých značek a výsledek je relativně koukatelný:

Autorská citace #10
8.6.2014 14:44 - York
Takhle to vypadá v podání někoho, kdo grafické nadání má:

Autorská citace #11
8.6.2014 14:59 - Quentin
Autorská citace #12
8.6.2014 15:15 - Gurney
Já bych v první řadě doporučil nekreslit žádné mapy sám, pokud to člověka fakt opravdu hodně nebaví samo o sobě.

Předně se spousta krásných map se dá najít prostým googlením ("fantasy city map" by mělo vylovit výsledků na nespočet kampaní). K zahození mimochodem nejsou ani krásné "3d mapy" ze 16.-18. století.

Město se také dá překvapivě snadno improvizovat za pochodu - návod zde (tohle je mimochodem skvělý způsob jak řešit obrovská města, které se navíc neustále mění - jako Sigil).

Btw Nenapadá mě moc lepších míst, kde takovou kampaň vést, než Sigil. Podrobně je popsaný v Planescepe Campaign settingu pro AD&D 2e (většina textů je systémově neutrální), který se sice už asi oficiálně sehnat nedá, nicméně exitují skvělá místa řešící spoustu malicherných lidských potíží. Jedním z nich je pirátská zátoka :)

EDIT: Tak kniha k Sigilu se jmenuje Uncaged: Faces of Sigil a dá se koupit. Což má svoje výhody (je fakt pěkná, navíc prodávaná pdfka bývaj vyčištěný a opatřený odkazama) a nevýhody (watermark, vlastník práv nemá s produktem nic společného a žádný podpory se mu od něj asi už nikdy nedostane).

A pokud bys potřeboval fakt do detailu propracovou mapu obrovského města s popisky, pak je tu Altdorf (zdarma) nebo třeba Monte Cookův Ptolus.

A souhlasím s tím, že mapa, byť je to pěkný doplněk ke hře nakonec není zas tak důležitá jak se zdá. Hráli jsme minimálně rok hru celou zasazenou do jednoho města, kde "mapa" sestávala jen z obrysů asi pěti městských čtvrtí. Ani si už vlastně nepamatuju kde konkrétně se v jednotlivých čtvrtích co odehrávalo a vtip je v tom, že je to nakonec skoro jedno. Stejnětak je v 99% případů jedno jestli cesta z místa A do místa B trvá pět minut nebo hodinu (i když jestli se to děje v sousední čtvrti nebo na druhém konci města většinou napoví jak dlouho trvá se tam dostat) a v těch případech kdy na tom záleží ve skutečnosti málokdo vytáhne mapu (i když ji má podrobně zpracovanou) aby změřil vzdálenost mezi dvěma místy a dosadil do rovnice - tyhle věci obvykle nakonec řeší rozhodnutím můžeme vs. nemůžeme to stihnout včas, často prostřednictvím hodu na nějakou dovednost.
Autorská citace #13
8.6.2014 15:28 - Quentin
My jsme nynější kampaň začli s touhle mapkou
Autorská citace #14
8.6.2014 16:26 - Vojtěch
Gurney: Podívej se na Drive-thru. Wizardi tam vyhazují postupně starý materiál, včetně Planescape příruček.
Autorská citace #15
8.6.2014 23:39 - ShadoWWW
Vojtěch: mrkni na dndclassics.com - to je filtr Drive-thru jen pro Wizardí věci.
Autorská citace #16
8.6.2014 23:43 - Vojtěch
Stejně, jako když klikneš na drive-thru na wizards v nakladatelstvích. Problém je, že tam nechali extra záložku jen na Eberron, Ravenloft a Forgotten Realms, takže zbytek musíš hledat pod edicí ve které to vyšlo.
Autorská citace #17
9.6.2014 15:10 - chrochta
Pokud máš poblíž slušně vybavenou knihovnu, doporučuju si tam prohlídnout několikasvazkovou bichli "Města a městečka v Čechách, na Moravě a ve Slezsku", kam autor ke každému městu a městečku přihodil mapku z mapování v první polovině 19. století. Vidíš tam ulice, hradby a bloky domů.
Autorská citace #18
9.6.2014 17:52 - pipux
Bichelná edice Hrady, zámky a tvrze Království českého by také mohla potěšit s nějakou tou použitelnou mapkou - i když nevím, kolik mapek se tam jak často objevuje ...
Autorská citace #19
11.6.2014 21:24 - Dukolm
Tak přidávám ukázku mých map Zde

Mapa1 - Jedena z map ještě ze začátků s RPG s dost detailním propracování po částech zálohovaná kopírkou. To hnědé vypadá v reálu lépe je to mapa po útoku černého čaje.

Mapa2 - mapa vytvořená na FF ku při jednom OG (ta propiskou) a pak překreslená když jsem se na FFku nějak nudil, nakonec se i využila znova když si ta skupina přišla zahrát znova a chtěli volně pokračovat, několikrát jsem ji recykloval i v jiných improvizovaných OG.

Až se dostanu k Externímu disku tak možná vyhrabu i něco dalšího. A až doma prohrabu někdy krabice tak možná vyhrabu i nějaké to město.
Autorská citace #20
21.7.2014 01:55 - ShadoWWW
(Mapy se dají rozkliknout pro větší detaily.)




Autorská citace #21
11.9.2014 14:12 - ShadoWWW
I takové bakalářky existují!
Autorská citace #22
11.9.2014 14:37 - Shako
ShadoWWW píše:
I takové bakalářky existují!


To jméno je mi povědomé...
Dohledáno - je to práce jednoho ze současných organizátorů a letitého účastníka Gameconu.
Autorská citace #23
11.9.2014 15:01 - ShadoWWW
Práce mi přijde zajímavá, hlavně z hlediska zákulisí kolem map Asterionu. Na můj vkus tam chybí něco víc o tvorbě RPG map. Zejména odkaz na nejbohatší studnici znalostí z tohoto tématu: Cartographer's Guild. Nebo největší dva zlaté standardy mapovacích programů: CC3 a DJI. Ale jak uvedla oponentka, bakalářské téma bylo příliš obšírné a lepší by bylo užší vymezení.

Zajímavá je její doporučená otázka:
Píše:
Str. 32 – Opravdu považujete za nezbytně nutné vzhledem k účelu fantasy map, aby na nich bylo měřítko?

Podle mě ano, ale hlubší odpověď by se dala napsat jako samostatná bakalářka. :-) (Což souvisí třeba s rychlostí koní, jak nastínil Alnag ve vedlejším vláknu.)
Autorská citace #24
11.9.2014 15:34 - Colombo
Co se týče přirozenosti map, tak nejdál to dotáhli v Civ 4 tuším, kde mapu simulují rovnou pomocí modelu tektonických desek.
Autorská citace #25
12.9.2014 08:41 - Almi
Colombo: Ne, nejdál to dotáhla autorka Karen Wynn Fonstad se svým Atlasem Středozemě. Ta ženská snad simulovala všechno, včetně možných mořských proudů, převládajícího směru větru etc.. na to, že se musela vyrovnávat s nejrůznější kosmologií (jendou byla Arda placatá, pak zas už ne), je to hodně slušná práce = beznadějně vyprodáno :)
Autorská citace #26
12.9.2014 08:43 - Merlin
Atlas pro Kingdoms of Kalamar :) je taky docela síla :)
Autorská citace #27
12.9.2014 17:43 - chrochta
Fonstadová těch Atlasů vytvořila víc, ale u nás vyšel jen Atlas Středozemě. Na Drivethrustuff.com je k tomu komentář u atlasu Forgotten Realms.

Jo, atlas pro Kalamar taky stojí za to. Ostatně, celý Kalamar je síla :)
Autorská citace #28
12.12.2014 19:00 - ShadoWWW
Dnes byly zveřejněny stránky pro nový The Cartographer’s Annual 2015 (doplněk pro kreslící program Campaign Cartographer).

V lednovém čísle bude styl pro OSR dungeony.


Vtipné je, že v roce 2014 vyšel v jednom čísle styl, ve kterém nakreslili okolí hradu Karlštein. ;)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.39142608642578 secREMOTE_IP: 54.82.79.137