Prostředí

Harug
8.6.2014 10:17
Tvorba map
Pro nadcházející DnD 5e chystám nové tažení pro mou družinku, ale střetl jsem se s problémem kterému jsem doposud nečelil; mapa města.
Prozatím jsem to vždy dokázal nějak "ošulit", ale tentokrát se má celé tažení pro přibližně 10 úrovní odehrávat ve velkém městě a já za boha/bohy/démona nevím jak udělat důkladnější a podrobnou mapu. Nejsem zrovna zručný kreslíř...
Zajímalo by mě, jak se tu kdo vypořádal s tvorbou opravu dobré mapy města tak aby byla relativně přehledná a podrobná.
Autorská citace #21
11.9.2014 14:12 - ShadoWWW
I takové bakalářky existují!
Autorská citace #22
11.9.2014 14:37 - Shako
ShadoWWW píše:
I takové bakalářky existují!


To jméno je mi povědomé...
Dohledáno - je to práce jednoho ze současných organizátorů a letitého účastníka Gameconu.
Autorská citace #23
11.9.2014 15:01 - ShadoWWW
Práce mi přijde zajímavá, hlavně z hlediska zákulisí kolem map Asterionu. Na můj vkus tam chybí něco víc o tvorbě RPG map. Zejména odkaz na nejbohatší studnici znalostí z tohoto tématu: Cartographer's Guild. Nebo největší dva zlaté standardy mapovacích programů: CC3 a DJI. Ale jak uvedla oponentka, bakalářské téma bylo příliš obšírné a lepší by bylo užší vymezení.

Zajímavá je její doporučená otázka:
Píše:
Str. 32 – Opravdu považujete za nezbytně nutné vzhledem k účelu fantasy map, aby na nich bylo měřítko?

Podle mě ano, ale hlubší odpověď by se dala napsat jako samostatná bakalářka. :-) (Což souvisí třeba s rychlostí koní, jak nastínil Alnag ve vedlejším vláknu.)
Autorská citace #24
11.9.2014 15:34 - Colombo
Co se týče přirozenosti map, tak nejdál to dotáhli v Civ 4 tuším, kde mapu simulují rovnou pomocí modelu tektonických desek.
Autorská citace #25
12.9.2014 08:41 - Almi
Colombo: Ne, nejdál to dotáhla autorka Karen Wynn Fonstad se svým Atlasem Středozemě. Ta ženská snad simulovala všechno, včetně možných mořských proudů, převládajícího směru větru etc.. na to, že se musela vyrovnávat s nejrůznější kosmologií (jendou byla Arda placatá, pak zas už ne), je to hodně slušná práce = beznadějně vyprodáno :)
Autorská citace #26
12.9.2014 08:43 - Merlin
Atlas pro Kingdoms of Kalamar :) je taky docela síla :)
Autorská citace #27
12.9.2014 17:43 - chrochta
Fonstadová těch Atlasů vytvořila víc, ale u nás vyšel jen Atlas Středozemě. Na Drivethrustuff.com je k tomu komentář u atlasu Forgotten Realms.

Jo, atlas pro Kalamar taky stojí za to. Ostatně, celý Kalamar je síla :)
Autorská citace #28
12.12.2014 19:00 - ShadoWWW
Dnes byly zveřejněny stránky pro nový The Cartographer’s Annual 2015 (doplněk pro kreslící program Campaign Cartographer).

V lednovém čísle bude styl pro OSR dungeony.


Vtipné je, že v roce 2014 vyšel v jednom čísle styl, ve kterém nakreslili okolí hradu Karlštein. ;)
Autorská citace #29
16.3.2019 23:46 - Aegnor
Jak vytvořit rozumnou mapu s Dael Kingsmill (30 min).

Docela fajn video, které neobsahuje nic extra objevného. Dael akorát kreslí mapu kontinentu a u toho komentuje svoje myšlenkové pochody/jak obecně vzniká terén.
Autorská citace #30
17.3.2019 14:34 - sirien
Jako... nic převratnýho, ale hezky pojatý a jako záminka na 30 minut koukání na Dael asi dobrý :)
Autorská citace #31
19.3.2019 13:53 - Jerson
Hm ... hmm.
Popravdě, 30 minut videa kreslení předem nepřipravené mapy s kamerou drženou v ruce, která ve třetině času ani nezabírá místo kreslení - a přitom má 1200 lajků a jen čtyři dislajky. Kdyby to kreslil nějaký obyčejný kluk, podívalo by se na to jen pár lidí a poslalo ho do háje. Jenže Dael má kozy, tedy je celkem hezká holka, která hraje DnD, takže nerdi slintají na klávesnici prakticky nad vším, co natočí. Nebo to tak není?

Jejímu stylu bych ledacos vytkl - zaprvé jsem nepobral, proč používá linkovaný papír. ZA druhé, i když oceňuju realistický přístup, tak řadu věcí dělá zvláštně. Mluví sice o tektonických deskách, ale už neřeší kterým směrem se pohybují a jaké geologické útvary díky tomu budou vytvářet. Nemá žádné měřítko, takže vedle sebe nakreslí hory vzniklé tektonickou činností a písčité pláže, tedy útvary velké stovky kilometrů s útvary s rozměry ve desítkách nebo nanejvýš stovkách metrů. Na jednu stranu uvádí, že voda teče díky gravitaci shora dolů, na druhou stranu začne kreslit obří vnitrozemské jezero, od kterého kreslí řeky přitékající z hor (na pobřeží). Přitom jen o kousek vedle těch hor má pobřeží ploché, až si říkám, proč by voda tekoucí z planin netekla opačným směrem, tedy právě do moře. Na řekách také správně vytváří meandry -bohužel na horním toku, na kterém se vyskytují mnohem méně než ve spodním toku. Kdyby začala řekly kreslit z hor, zpočátku spíše rovně, a pak jí došlo, že se mají kroutit, vyšly by jí meandry lépe, na spodní tok řeky.
Pak povídá něco o pouštích, a pralesech, a bažinách, a jak to souvisí se světovými stranami - všechno super, ale když si na své mapě nenakreslila ani směr k severu, neurčila kterým směrem se planeta otáčí a tedy odkud kam vítr obvykle povane, tak je celá takhle úvaha celkem k ničemu.

Naknec vznikne mapa, která by měla být jakž takž realistická (i když moc není) co do terénu, ale co s tím, když nezná ani měřítko, a ani účel, kvůli kterému taková mapa vzniká? Je to takové kreslení pro kreslení, falší varianta pseudostředověké Tolkienlike Evropy, studený sever, horký jih (tedy kdyby měla nějaké směry určené.)
No a na závěr nakreslí všude pralesy, a kde nejsou pralesy, tam jsou bažiny - až k písečným plážím, i když tím směrem neteče žádná řeka.

Celkově - nic moc.
Autorská citace #32
19.3.2019 14:14 - Quentin
Když je Jerson v ráži, tak taky postnu svojí mapku města a okolí :)
(zkuste překousnout kvalitu fotografie)


(Pozn.: jsou to bloky, ne jednotlivé domy. A ty schody vlevo jsou povrchový lom.)

Autorská citace #33
19.3.2019 14:20 - York
Quentin: Na tom hexu máš fakt hezký hory a ten les vpravo dole. Ikonky baráků proti tomu působí odfláknutě, asi jako kdybys je dokresloval do obrázku od kreslíře.


Quentin píše:
Když je Jerson v ráži


Chceš, aby ti taky zkritizoval kozy? :D
Autorská citace #34
19.3.2019 14:25 - LokiB
Všem bych vytkl, že na mapách nemají vrstevnice. Jak se v tom má cvičený voják správně vyznat? Kde je příkrý sráz, kde jsou vrcholky kopců a hor, vhodné k palebným pozicím pro ostřelování okolí? Jak poznat úzkou soutěsku, vhodnou pro přepad?
A jak poznat, jestli řeky tečou dolů? HA! ;)

Mapa bez vrstevnic snad ani není mapa ...
Dobře, u vnitřního města se to dá odpustit. Ale když už má kolem sebe okolí, tak to je pak jiná.
(pěkné mapy, Quentine)
Autorská citace #35
19.3.2019 14:26 - Aegnor
Jop, už při sledování jsem si řekl, že zrovna tobě se to líbit nebude. :-)

Jerson píše:
zaprvé jsem nepobral, proč používá linkovaný papír.

Aby neměla pocit, že kreslí už na ostro. Je to mentalita "hele, tady si jenom rozvrhnu, jak to má vypadat a tak, stejně to pak překreslím pořádně na čistej papír".

Jerson píše:
Na jednu stranu uvádí, že voda teče díky gravitaci shora dolů, na druhou stranu začne kreslit obří vnitrozemské jezero, od kterého kreslí řeky přitékající z hor (na pobřeží).

No ano, ten kdo kreslil Jižní Ameriku, to taky naprosto zlamil a je to nereálný. Souhlasím.

Jerson píše:
ale když si na své mapě nenakreslila ani směr k severu, neurčila kterým směrem se planeta otáčí a tedy odkud kam vítr obvykle povane, tak je celá takhle úvaha celkem k ničemu.

A je to potřeba? Je potřeba všechno dokonale definovat? Proč?

Jerson píše:
Naknec vznikne mapa, která by měla být jakž takž realistická

Ale houby. O realističnosti tam nikde nepadlo ani slovo. Když už, tak uvěřitelná.
Autorská citace #36
19.3.2019 14:29 - krytah
/joke on
Jerson: A ty snad nejsi nerd nad klávesnicí?
/joke off
Autorská citace #37
19.3.2019 14:41 - York
Krytah: Jerson je zodpovědnej otec rodiny, na nerdovský slintání nad klávesnicí rozhodně nemá ani pomyšlení. Jak tě něco takovýho mohlo napadnout? ;)
Autorská citace #38
19.3.2019 15:03 - Jerson
Aegnor píše:
No ano, ten kdo kreslil Jižní Ameriku, to taky naprosto zlamil a je to nereálný. Souhlasím.

Řeknu to jinak - pokud někdo říká, že řeky tečou podle gravitace, tak by mohl začít kreslit řeky právě v těch horách, ze kterých tečou, postupně je spojovat, a když jich spojí dost v nějaké dolině, tak tam vytvoří jezero. Nejde o to, že řekl tečou od pobřeží do vnitrozemí, ale že je kreslí od konce. Asi jako bych ti říkal, že u auta se nejprve montuje rám, ale přitom začal tím, že na něj namontuju kola.

Aegnor píše:
A je to potřeba? Je potřeba všechno dokonale definovat? Proč?

Třeba proto, že mluví o tom, na které straně hor (východní či západní) padají srážky a proč. Tedy pokud chceš kreslit mapu světa s tím, že se budeš držet poměrů panujících na Zemi, tedy studený sever, horký jih, větry ze západu na východ, tak by bylo vhodné na začátku kreslení mapy určit orientaci světových stran, ne?

Aegnor píše:
O realističnosti tam nikde nepadlo ani slovo. Když už, tak uvěřitelná.

Ani slovo, říkáš? Kdybys řekl, že tam mluví o tom, co za realistické považujeme, a že vlastně tyhle mapy jsou fantasy a tak se těch pravidel úplně držet nemusí, tak bych to bral. Ale nepadlo ani slovo, to fakt ne :-)

Navíc, mně nejde o to, že by bylo třeba všechno definovat. Spíše mi přijde zbytečné řešit u fantasy mapy (což tedy řekne až někde v půlce) nějaké tektonické desky a srážkové stíny a další pravidla, kterých se při kreslení chce držet, když se jich následně nedrží, protože je tak úplně nechápe.

Kdyby její video bylo ve stylu "Tady chci mít pás hor na pobřeží, a tady jezero, a řeky tekoucí od hor k jezeru a dál někam mimo mapu, a písčité pláže tady a tady, a cool pralesy, které se spořádaně drží na jedné straně řeky," vyjde jí naprosto stejná mapa, která bude dávat podobný smysl, a nebude plést hlavu divákům.

PeacefulPagoda píše:
Me: Oh, cool, just a chill map-drawing video.
Dael: discusses tectonic plates
Me: I was not prepared.
(136 lajků)

Quentine, přijde mi, že ty bloky domů máš místy dost malé, v některých blocích je místo tak na jeden trojúhelníkovitý dům, který bys v seudostředověku ve městech hledal těžko. Nad brány do města bys mohl umístit věže, jinak jsou hradby i brány k ničemu, příliš snadno by je šlo vyvrátit. Pokud někdo myslel obranu města vážně, jak zabezpečil řeku a nábřeží? Ty hradby sice vypadají už nějaký čas nefunkčně, ale nějaký náznak obrany směrem od vody by se hodil.

Mapa kraje je celkem fajn - hory sice mají tvar dun, ale beru to jako cool uměleckou licenci (nebo to fakt sou písečné duny.)

krytah píše:
/joke on
Jerson: A ty snad nejsi nerd nad klávesnicí?
/joke off

Jsem, ale musel bych vidět víc než jen kousek odhalených stehen, abych nad videem s holou začal slintat jen proto, že je na něm holka, a nevšiml si logických lapsů, které by klukovi neprošly :-)
Autorská citace #39
19.3.2019 15:08 - Log 1=0
Aegnor píše:
No ano, ten kdo kreslil Jižní Ameriku, to taky naprosto zlamil a je to nereálný. Souhlasím.

Realita má oproti fikci tu výhodu, že se nemusí zaobírat nějakou uvěřitelností.
Aegnor píše:
A je to potřeba? Je potřeba všechno dokonale definovat? Proč?

No, pokud tu mapu kreslím od oka dle rule of cool, tak ne. Pokud chci mít tu mapu +-v souladu s přírodními zákony, jak je známe, tak pro rozmístění pouští a pralesů potřebuju znát směry pasátových větrů, které na tomhle dost závisí.
Autorská citace #40
19.3.2019 15:19 - Šaman
<nerdovská pubertální poznámka>
Kdyby kreslila naostro, možná by měla ještě víc lajků.

Jinak myslím, že to video popisuje tvorbu map, které mají navozovat představu uvěřitelné mapy. Jako protipól map ve stylu warcraftu - uprostřed je mealstorm, pak dva základní kontinenty spojené portály a okolo ostrovy podle toho jak vycházely datadisky.


Quentin: Pěkné mapy. Města takhle ani nerozkresluju a když už chci nějakou mapu města, stáhnu něco z netu. Ale raději stahuji obrázky města, ty mají lepší atmosféru než battleplany.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22066307067871 secREMOTE_IP: 18.212.239.56