Prostředí

sirien
13.12.2017 15:42
Autorská citace #41
2.1.2018 04:02 - sirien
Loki: tak co, už sis přečet Drowy? :)
Autorská citace #42
2.1.2018 10:03 - LokiB
Jj, četl. Pro Forgotten Realms je ten popis a aplikace bezva. V jiných settingách bych se stejně velmi zdráhal drowy používat, páč by mi přišli dost cheesy.
Za sebe mám raději přístup si do settingu dát nějakou vlastní subrasu než přebírat z jiných settingů. V FR dávaj perfektní smysl, už kvůli Underdarku, už kvůli Loth.

A tu práce s emocemi jsi popsal odpovídajícím způsobem, aby to dávalo smysl a jinak tápající hráč i GM si to podle toho můžou snáze dovodit a odehrávat.
Autorská citace #43
4.1.2018 21:15 - ShadoWWW
A máme tu stylovou novinku - Mike Mearls mluví v novém videu o původu elfů v D&D.
Autorská citace #44
4.1.2018 22:19 - sirien
Vcelku hezká origin story a dobře kombinovatelná s pojetim v článku.

Lolth still sucks. A to co k ní píše sice zní hezky, ale zní to jako nějaká úplně jiná Lolth než je ta z FR lore.
Autorská citace #45
26.5.2018 18:13 - sirien
Doplnil sem do článku odkazy na videa Mikea a Jeremyho kde představují DnD 5e mytologii elfů, eladrinů a drowů z Mordenkaina
Autorská citace #46
27.5.2018 00:48 - sirien
ok... protože je popis elfů v Mordenkainovi ve skutečnosti docela zajímavý, tak tu nechám poznámky s mými průběžnými dojmy z čtení elfí kapitoly...


Přesně jak bylo "přislíbeno" v těch promo videích, Mordenkain natvrdo provazuje elfí mytologii a origin s konkrétními božstvy. Neni to nutně špatně, ale osobně se mi to k elfí stylizaci nelíbí. No nic, naštěstí se od toho neni tak těžké oprostit a případně to číst jen jako jednu z mnoha verzí a možných variant. (Nicméně musim říct že se mi fakt líbí ta ironie toho že za stvoření elfů je vlastně přímo odpovědný bůh orků.)

Elfí origin story (legenda o Corelonovi a Lolth atd.)... zajímavě podaná, ale nějak... nevim, nemá to tu jistkru - když ve Volovi čtete u obrů legendy o jejich bozích a stvoření, tak vám to zároveň říká něco o obrech samotných a o tom jak je hrát a tvořit jako postavy. Tahle legenda tohle nemá.

Docela zajímavé DnD pojetí Tolkienovské elfí reinkarnace - musim nechat že tahle část je fakt povedená. Stejně tak ty odkazy na dětství ve vztahu k nízké natalitě a bližší popis té jejich meditace co mají namísto spánku a toho jak se tato vztahuje k dospělosti.

...ok, ten popis elfů je ve skutečnosti dost kvalitní a dost ve stylu toho mého (teda, obsahově to je odlišné a je to podané odlišnou formou, ale styl a pojetí jsou dost podobné mi přijde).


Hm. Musím říct že je zajímavé sledovat jak jiný autor zachytil ty samé "tradiční elfí rysy" odlišným způsobem a zdůvodněním než já popř. jak tytéž rysy vedou k odlišným nebo jen jiným vývodům. Např. co sem já vtisknul do Řád vs. Chaos je tady podané jako Vášeň vs. Zdrženlivost, i když s reflexí věku (čemuž sem se já záměrně vyhnul protože sem to nechtěl, ale není nic špatného na tom to pojmout víc stereotypně), u dlouhověkosti je - i vzhledem k reinkarnaci - zajíamvě podaný ten koncept zločinu a trestu...

Vživotě sem nečet ani nehrál nic s Drizztem ale bohové jak už sem na něj alergickej... to že Wizardi nebyli schopný sehnat jinýho ikonickýho drowa neni důvod se tim jednim chvástat, ale naopak se jít stydět někam do kouta za nenápaditou trapnost.


Hej to propojení toho jejich meditačního snění ve vlastních vzpomínkách jako centrálního motivu jejich životů které prochází nejen fázemi (dětství, dospělost, stáří), ale motivuje i jejich dílčí jednání (jako třeba výpravy za dobrodružstvím) je ve skutečnosti fakt hrozně hezky podaný. (A ano, je to vklidu propojitelné s koncepty z článku, což je příjemný bonus...)


Pasáž s těmi magickými poli velmi hezky koresponduje s legendami o elfech jako o bytostech žijících v pohádkových a zázračných místech, nicméně osobně mi docela nesedí že se takovýhle v podstatě obecný magický prvek vtiskne jedné konkrétní rase (a nevidím důvod proč by totéž neměli dokázat i lidi, orkové nebo trpaslíci).


Elfí bohové... po chvíli sem začal víc pročítat než číst, celkově to je dost nezáživnej a nenápaditej pantheon kterej ve mě budí dojem že spíš než vytvořit něco zajímavého si autor škrtal checklist (jakože ve stylu "bohyně života - check, bůh lesa - check, bůh moře - check...) Jako ne že by místy nebyly nějaké slušnější kousky (Sehanine vypadá že by s ní šlo pracovat...) ale celkově poměr zajímavost obsahu / množství textu nic moc v téhle části. A podobně jako sem to už psal u té legendy o stvoření elfů, nadále pokračuje trend toho že narozdíl od obrů a obřích bohů ve Volovi, tady ti bohové vlastně o elfech nic moc (nového / zajímavého) neříkají. No nic, popojedu.

Evermeet (místo magicky vyrvané z plane of Arborea nacházející se... kdesi mezi rovinami a světy) je hezkej kus world buildingu nebo mytologie (nebo obojího záleží jak to pojmete, že)


Eladrini... mají zajímavý popis svého vztahu k Faerii. Povšechně jsou kompatibilní s Eladriny z článku (což není tak překvapivé vzhledem k tomu že eladrini popsaní v UA byli moje původní inspirace).

Pravidla pro eladriny Osobnostní rysy a vady zůstaly stejné jako v UA (tzn. tak jak sou v článku). Eladrini teď mohou svou psychologickou náležitost změnit na konci dlouhého odpočinku (namísto "kdykoliv" jak to bylo v UA).

Magické schopnosti eladrinů spojené s obdobími jsou zrušeny. Eladrini namísto toho získávají vílí krok jako bonusovou akci (jednou mezi odpočinky). Od 3. úrovně získá provedení vílího kroku dodatečný efekt spojený s ročním obdobím, k němuž eladrin zrovna náleží (tj. povaha vílího kroku je nyní pevně spjatá s rozpoložením eladrina). Případné záchrany jdou proti 8+Zdatnost+Charisma

- podzim: ihned po provedení kroku zvol až 2 bytosti do 10 stop, které vidíš. Když failnou záchranu na Moudrost, tak jsou tebou okouzleni (charmed) až na 1 minutu nebo dokud jim ty nebo tví přátelé neublížíte.
- zima: ihned po provedení kroku zvol 1 bytost do 5 stop, kterou vidíš. Když failne záchranu na Moudrost, je tebou zastrašena (stav frightened) až do začátku tvého dalšího kola
- jaro: Můžeš se dotknout 1 souhlasící bytosti do 5 stop od tebe a teleportovat ji krokem namísto sebe.
- léto: ihned po provedení kroku zraníš všechny bytosti které chceš a které jsou do 5 stop daleko a vidíš je ohnivým zraněním za hodnotu své opravy Charismatu (minimálně za 1)


Drowové... jsou tradičně degradovaní na až tupé Lolthiny náboženské fanatiky co si pověrčivě jsou ochotní vyložit cokoliv jako Lolthino znamení protože se bez Lolth nedokážou ani... well.

(fanoušci Dragonlance věnují pozornost vcelku zábavnému poznámkovému papírku na straně 51... škoda, že tu už moc nemíváme Dalcora...)

MFG náckovský drowové (p. 52) - z tý originality by člověk brečel.

...načrtnutá bojová taktika nedává moc dlouhodobýho smyslu a jejich popsaný přístup k otrokům je z globálního hlediska ekonomická demence... noc nic, hlavně že je "Lolth" na každém čtvrtém řádku :/ chjo, fakt.

...a z nějakého důvodu tu po té Lolth orgii následuje nějakej temnej pantheon, ok... nudnej jak ten předchozí. A Lolth tam je pořád na každym čtvrtym řádku :/ .

(taky bych rád poznamenal, že ty hrozně nenápadné narážky na Drizzta si už můžou Wizardi fakt vrazit někam - kdyby mě zajímaly, koupil bych si Forgotten Realms s dual-wieldujícím emoušem na přebalu. Já chápu, že žádnou jinou slušnou černou postavu prostě nejsou schopný vymyslet, což je trochu smutný, ale taky žádnou nemusej zmiňovat, on je za to nikdo nesežere...)


Havraní královna má vlastní kapitolu... s trochu jiným příběhem než který nám tu kdysi přeložila Sethi, ale podobně hezkým :)


Hm... tabulka elfích cetek. Cool. Teda, pardon, cool.
Autorská citace #47
27.5.2018 01:03 - sirien
Ok... abych to shrnul, pokud hrajete elfa v DnD světě, rozhodně se vyplatí přečíst si kapitolu o elfech v Mordenkainovi. A to i když hrajete podle mých konceptů v článku nebo nějakých jiných podobně stavěných - nebo i když hrajete jen v nějakém DnD základu z PHBčka.

Je to nějakých ani ne 20 stránek (bez tabulek, drowů atd. - bez bohů to bude ještě míň), ale provedou vás spoustou témat a náhledů a ukáží vám elfy jako skutečně nelidskou rasu. Což, upřímně, je krok dál než bych kdy čekal že DnD udělá (minimálně ofiko ze strany Wizardů samotných).


Koncepty v Mordenkainovi jsou podobné tomu co píšu v článku. Obsahově to je odlišné, ale teoreticky kompatibilní.

Eladrini jsou oproti verzi z UA trochu předělaní (popsáno v postu výše)
Autorská citace #48
25.6.2018 15:58 - Vojtěch
sirien píše:
Vživotě sem nečet ani nehrál nic s Drizztem ale bohové jak už sem na něj alergickej... to že Wizardi nebyli schopný sehnat jinýho ikonickýho drowa neni důvod se tim jednim chvástat, ale naopak se jít stydět někam do kouta za nenápaditou trapnost.


Vřele doporučuji třeba Magický krystal, nebo Útočiště. Možná Ti pak naskáče při zmínce toho jména i kopřivka.
Autorská citace #49
31.10.2018 18:46 - sirien
SHADIVERSITY: What medieval weapons would ELVES really use? FANTASY RE-ARMED

(tldr: luky - ano, i když by s nimi nejspíš nebyli oproti lidem nijak výrazně přesnější, jejich lepší zrak by jim dával výhodu v noci a při zhoršené viditelnosti a obecně by s nimi asi byli rychlejší a přesnější v reflexivní střelbě např. uprostřed bitevních střetů. Jinak by asi používali podobný range zbraní co lidé, ale vzhledem k dlouhověkosti a lepší koordinaci by nejspíš upřednostňovali zbraně a styly u nichž lze vytěžit víc z dlouhodobějšího a složitějšího tréninku. Je tam point o tom že by kvůli tomu dost možná víc holdovali dual-wieldingu, osobně mám za to že by např. Mat Easton nesouhlasil a Shadovi by začal o hlavu omlacovat štíty, štíty, štíty... znáte Matta :D )
Autorská citace #50
31.10.2018 20:09 - Aeris
sirien píše:
(tldr: luky - ano, i když by s nimi nejspíš nebyli oproti lidem nijak výrazně přesnější, jejich lepší zrak by jim dával výhodu v noci a při zhoršené viditelnosti a obecně by s nimi asi byli rychlejší a přesnější v reflexivní střelbě např. uprostřed bitevních střetů. Jinak by asi používali podobný range zbraní co lidé, ale vzhledem k dlouhověkosti a lepší koordinaci by nejspíš upřednostňovali zbraně a styly u nichž lze vytěžit víc z dlouhodobějšího a složitějšího tréninku. Je tam point o tom že by kvůli tomu dost možná víc holdovali dual-wieldingu, osobně mám za to že by např. Mat Easton nesouhlasil a Shadovi by začal o hlavu omlacovat štíty, štíty, štíty... znáte Matta :D )


Autorská citace #51
1.11.2018 23:10 - sirien
Vznešení elfové?

Nebo to hodit k elfům a Lindsey hodit k lesním elfům?

(technicky by tohle samotný mohlo jít k lesním elfům... otec Lúthien byl ostatně ze Sindar, takže...)
Autorská citace #52
19.11.2018 21:40 - Vojtěch
Elfové by vzhledem k plodnosti na otevřené bitvy hodili bobek a hráli to na partyzánskou válku. Jinak by prostě vykrváceli.
Autorská citace #53
19.11.2018 22:41 - Colombo
Většina faktorů, které snižují plodnost, nejsou vnitřní, ale vnější.

Teoreticky může mít lidská žena hromadu děcek. Řekněme od 15 do 50, to je 35 let na plození. Děcko co dva roky (dost času na to, aby mamka dělala i něco jiného než jen plodila, lze i méně ) to je nějakých 17.5 děcek na jeden pár. Pokud snížíme věk na 40 (25 let plození), tak to bude stále před 10 děcek na pár. Pokud snížíme z děcka co dva roky na děcko co rok, tak je to 25-35 děcek! A to neuvažujeme dvojčata a více (dvojčat je něco mezi 2-4 procent, zbytek je nepravděpodobný).

Problém by byl je uživit. Ale i relativně malá děcka dokáží sbírat borůvky, rybařit nebo pomáhat při lovu (npř. ptáků se sítí). V 10 letech už můžou být celkem soběstačné (aby ne, když v 15 už musí plodit vlastní:P)

Samozřejmě, tohle je extrémní situace. V podstatné části lidstva je dospělost kolem 20 let (a to i u lovců-sběračů). Co sem chtěl ale ukázat je to, že se s tím dá hýbat a biologická dospělost může přijít dříve, pokud toto podmínky vyžadují. Tzn. valná většina faktorů, které snižují fertilitu je kulturního typu (nebo pak z důvodu omezených zdrojů). A pokud to takhle funguje u lidí, kteří v případě nutnosti se můžou množit jak králíci, nevím proč by to takhle nemohlo fungovat u elfů. Vemte si moderní společnost, která sama vymírá protože nemá ani 2 děcka na ženskou (pro stabilní populaci by bylo nutné něco málo více) a afričany nebo indy, kteří mají třeba 5-8 děcek na ženskou. A to jsme stejný druh.
Autorská citace #54
20.11.2018 09:50 - Maelik
Colombo:
Fungovat to může obdobně, nicméně vzhledem k delší životnosti elfů se dá předpokládat i zpomalené životní tempo. Tj. Jestliže elfové žijí 10x déle, není až tak přitažené za vlasy předpokládat, že fyzicky vyspět tam, kde jsou lidé v patnácti jim trvá 150 let. A místo 1 děcka za 1 rok, 1 děcko za 10 let.

Celkový počet potomků za život bude zhruba stejný jako u lidí, nicméně stále tu bude relativně poalejší nárůst populace oproti lidem.
Autorská citace #55
20.11.2018 15:07 - sirien
Vojtěch: Pokud jako v Eragonovi nebudou díky své dlouhověkosti a dalším rysům tak zatraceně brutálně dobrý válečníci, aby dokázali způsobovat ztráty v poměru výrazně lepším než je nevýhodnost poměru jejich natality, že. Což je samozřejmě pro hráčsky hratelnou rasu dost těžké pojetí, ale ne že by nebylo funkční.

Colombo: Mě tenhle realistickej náhled fakt připadá strašlivě nezajímavej. Jít hrát (high) fantasy a řešit tohle mi přijde jako dokonalý plejtvání potenciálem a možnostma a celym tim konceptem. Jinak nevím co dodat co sem už nenapsal dřív.

Maelik píše:
Fungovat to může obdobně, nicméně vzhledem k delší životnosti elfů se dá předpokládat i zpomalené životní tempo.

A to jako proč?

Tohle tvrzení nedává smysl - je settingově obsažený ve Středozemi protože to Tolkien kdysi někam napsal, ale fakticky není žádný důvod aby platil nějaký vztah mezi délkou života a životním tempem - zejména vezmeme-li v úvahu, že např. lidé stejně vnímají nějakých plácnu 10 let zpátky a možná 5 let dopředu, takže by šlo snadno tvrdit že lidi by žili jak žijou bez ohledu na to zda je věk dožití 50, 80, 150 nebo 600 (společnost by určitě vypadala jinak, ale tempo života by klidně mohlo být pořád stejné).

Osobně jsem tohle v článku zkusil zapracovat trochu ambivalentně a pojal sem to tak že to tak vlastně není, ale z nějakých důvodů to tak vnějším pozorovatelům může připadat.
Autorská citace #56
20.11.2018 15:24 - LokiB
sirien píše:
Tohle tvrzení nedává smysl - je settingově obsažený ve Středozemi protože to Tolkien kdysi někam napsal, ale fakticky není žádný důvod aby platil nějaký vztah mezi délkou života a životním tempem - zejména vezmeme-li v úvahu, že např. lidé stejně vnímají nějakých plácnu 10 let zpátky a možná 5 let dopředu, takže by šlo snadno tvrdit že lidi by žili jak žijou bez ohledu na to zda je věk dožití 50, 80, 150 nebo 600 (společnost by určitě vypadala jinak, ale tempo života by klidně mohlo být pořád stejné).


Tak je to prostě úhel pohledu, reálné příklady nemáme.
Jestli se na to někdo chce dívat tak, že "myš žije rychleji než slon" ... tak to možné je, ale je třeba k tomu dodat, co všechno si pod tím představuje, co je vlastně to životní tempo.
Myš má rychlejší reprodukční cyklus.
Elfové by klidně mohli mít dobu těhotenství v řádu desítek let ... a dalo by se to fluffově využít v popis, co všechno přitom potomek získává, jak to omezuje matku atd atd, prostě vymyslet všechny možné důsledky. Dokážu si představit, že v nějakém settingu by to bylo sakra důležité a cool ... jestli to mít jako obecný rys rasy už je otázka.

Napíše nebo přečte třeba myš rychleji knihu než slon? Naučí se ji rychleji nazpaměť? Bude jezdit myš autem rychleji? :)

On ani Tolkien moc nesrovnával životní tempo elfů a lidí do všech důsledků ... do boje se byli schopni vydat stejně rychle, když už se rozhodli.
Autorská citace #57
21.11.2018 07:15 - Vojtěch
Colombo: Elfové jsou ve většině systémů psaní jako velmi pomalu se množící a dospívající a to i přes to, že jejich civilizace umožňuje existenci v relativním blahobytu. Tedy elfové, tedy ti Tolkienovského typu, mají nejspíš problém jinde.

Sirien: Tohle by právě umožňovala záškodnická válka, ale v momentě, kdy vytáhnou do pole v sevřeném šiku, tak individuální kvality přebije váha čísel. Možná porazí jednu dvě armády, ale pak se musí nějak srovnat s tím, že jeden z X šípů se prostě trefí, nebo nebo něco prostě zamázne plochu, ze které se nestačí včas uklidit.
Autorská citace #58
21.11.2018 09:31 - Colombo
Vojtěch píše:
Elfové jsou ve většině systémů psaní jako velmi pomalu se množící a dospívající a to i přes to, že jejich civilizace umožňuje existenci v relativním blahobytu. Tedy elfové, tedy ti Tolkienovského typu, mají nejspíš problém jinde.


Naprosto si nepochopil, co sem psal. Evropská civilizace má nízko porodnost ne přesto, ale právě proto, že žije v relativním blahobytu. V primitivnějších časech se děcka rodila jako na běžícím páse z různých důvodů. A to přesto, že byl omezen prostředím. Evropská civilizace zjevně není omezena prostředím a vzhledem k potenciální fertilitě by tedy měla být někde na vrchu. Ale není, což ukazuje, že tu existuje naprosto drastické kulturní omezení fertility.

Sirien píše:
Mě tenhle realistickej náhled fakt připadá strašlivě nezajímavej.


Tak to je dobře, že jsem se na tvůj názor neptal, že?;)
Autorská citace #59
21.11.2018 10:39 - York
sirien píše:
Mě tenhle realistickej náhled fakt připadá strašlivě nezajímavej.


Až na to, že Colombův postřeh perfektně sedí na probíranou situaci. Takhle si fakt nezajímavej náhled nepředstavuju ;p

Jako jasně, může to mít i jiný důvody, ale tenhle mi přijde zajímavej mimo jiný právě proto, že jde proti zarytýmu stereotypu elfů a přitom je dokonale logickej.
Autorská citace #60
21.11.2018 10:48 - Aegnor
York píše:
Až na to, že Colombův postřeh perfektně sedí na probíranou situaci.

Jakože na komentář "kvůli nízké porodnosti by došlo k X" je perfektně sedící reakce "nízká porodnost je způsobená spíše Y než Z"?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090335845947266 secREMOTE_IP: 54.235.6.60