Prostředí

sirien
13.12.2017 15:42
Autorská citace #1
13.12.2017 15:42 - sirien
Hm. Tenhle článek sežral násobně víc času než původně bylo plánováno, mimochodem (ten příští z týhle série taky). Damn it.

Anyway.

PRO FANOUŠKY ASTERIONU

(Následující informace berte trochu s rezervou, je to už nějaká doba co jsem Asterion četl a možná si nepamatuju všechno nebo si to nepamatuju úplně přesně.)

Landorští měští elfové by měli bez problémů odpovídat Vznešeným elfům.

Landorští lesní elfové by měli bez problémů odpovídat Lesním elfům, možná s klidnější povahou.

...obecně o Landorských elfech toho (co panatuju) moc uvedeno nebylo, takže tady by nemělo být nijak těžké případně zkombinovat pojetí z článku s tím, co je známé. Obě skupiny Landorských elfů by nejspíš měly být laděné jako civilizace které se nachází blíže kulturnímu vrcholu.

Tarští lesní elfové by měli odpovídat Lesním elfům a zkombinovat pojetí z článku s informacemi o nich z příruček by co se vybavuju neměl být problém. Jejich civilizace by nejspíš měla odpovídat civilizaci v lepším stádiju rozvoje, i když nejspíš ne moc blízko vrcholu.

Tarští horští elfové by měli jít poměrně snadno stylizovat jako Vznešení elfové s civilizací nacházející se výrazně v úpadku.

Tarští pouštní elfové jsou asi nejzajímavější, zejména protože toho o nich víme nejvíc. Pouštní elfové by měli jít snadno vykreslit za pomoci kombinace obecného popisu elfů v tomto článku a informací o nich z Písků proroctví (fakticky jde o docela unikátní elfí rod, ale nechtěl jsem autorům Asterionu přepisovat jejich vlastní koncept po svém). Jejich civilizace je určitě blízko vrcholu.

Pokud byste se chtěli odrazit od některého zde uvedeného rodu, pak zkombinujte:
- od lesních elfů putovnost a relativní osobní nezávislost
- od vznešených elfů přetváření okolí po svém a rozumovou orientaci (i když pro DnD bych Pouštním elfům asi dal spíše +1 k Moudrosti než k Inteligenci)
- od temných elfů jejich mystickou orientaci a vnímaní různých znamení (odkaz Proroctví)
Autorská citace #2
14.12.2017 09:01 - Naoki
Skvělý článek. Pokud tímto stylem bys pojmul nejenm hlavní rasy, ale třeba některé z těch méně obvyklých které se objevují v nejznámějších systémech tak si myslím že by to stálo za vydání. Minimálně já bych si to jako knížku koupil (a to počet koupených RPG knížek bych mohl spočítat na prstech jedné ruky).

Jen mi chybí poznámka jak to je s plodností. Když jsou fyzicky dospělí od 25 do 700 let tak co jim brání mít početné potomstvo?

EDIT: a jako dobrá pomůcka na hraní elfů by mohl být nějakým eznam nebo kolečko hlavních emocí. Aby hráč věděl mezi které emoce by mohl přeskakovat
Autorská citace #3
14.12.2017 19:42 - ShadoWWW
Skvělý článek. Jen doplním, že i na Asterionu jsou vznešení elfové, ale jako nehráčská rasa (nejspíš proto, že jsou nesmrtelní). Píšou o nich v Hlavním modulu.
Autorská citace #4
15.12.2017 00:34 - sirien
ShadoWWW: dík :)

A vidíš, na Asterionský vznešený sem zapomněl. Ale oni to sou v podstatě alieni z Modrého měsíce který jen trčej někde v nějakym ztracenym údolí a tam meditujou o tom jak znovu otevřít meziplanetární portál a vrátit se domů. Jejich vztah k normálním elfům je poměrně nejasný a nikde toho o nich není nic moc řečeno (kromě toho že byli dost hustý aby vykopali Arvedany ze svý planety na Asterion - což ale nemusí zase tak moc znamenat když vezmeme v úvahu, že Arvedani byli tou dobou parta přeživších emigrantů co tak tak zdrhla před apokalypsou)


Naoki: taky dík :)

Jako napsal sem elfy, mám skoro dodělaný trpaslíky a mám nějaké tušení o tom jak bych pojmul orky popř. dragonborny (k tomu bych ale musel asi někam ještě pastnout jak bych si já představoval DnD draky) - nejspíš by nebyl až takovej problém dotvořit pár dalších - ono nakonec těch ras co by "stály za to" zase až tak moc neni... lidi, ušáci, zahradní ozdoby, orkové, tj. fantasy core čtyřka... a dál? půlušiska, možná... trollové? dragonborni a tieflingové by byli poměrně snadný (obojí maj hodně silnou tematickou stylizaci)... hobiti by byli docela skřípání zubů (v podstatě to sou miniaturní anglický venkovani - musela by se tam hodit nějaká alter-lidská stylizace...) Gnómové by mohli bejt fun (skřítci ne - ty maj u mě status DnD ewoků...)

Ona je taky otázka jak moc by to stálo za to rozpracovávat. Základní trojka je docela významná a ušiska i ozdoby maj ještě tradiční subrasový stylizace, ale zas jak rozmáchle je potřeba mít orky nebo gnómy...



Jinak ohledně té elfí fertility - jak řekl Mike o nestvůrách: "there are no nonsense monsters, there are inspirational monsters" :) Tj. pokud je někde díra, je zábavné zamyslet se nad tím co by jí mohlo vysvětlit (ostatně takhle tyhle články vůbec vznikly).

Nejsnazší je prostě říct, že elfové skutečně nejsou tak plodní (obecně, popř. elfky můžou mít fakt dloooouuuuuhý cyklus s krátkým obdobím plodnosti atp.)

Zajímavější je třeba říct, že elfové jsou obecně plodní jen v určité části života (např. zhruba mezi padesátkou a čtyřstovkou s tím že optimální je třeba sto až tři sta). To by mělo nějaké možné zajímavé dopady na podobu jejich rodin a společnosti.

Ještě zajímavější je říct, že elfoví plodnost je stále provázaná s magií a faerií, protože oni sami jsou stále částečně fey, takže k početí potřebují i určité místo a období (the stars have to be right...) To by mělo nějaké velmi zajímavé dopady na různé elfí rody:
- u lesních by to hezky dokreslovalo ten archetyp "elfích hvozdů"
- u vznešených by to znamenalo, že jejich města budou možná citelně magičtější a "přírodnější", než ta lidská a dokážu si představit i různé s přírodou spojené festivaly v jinak docela vyspěle řemeslné/technologické společnosti.
- Eladrini by třeba ani nemuseli být schopní počít dítě mimo Feywild, popř. by to pro ně mohlo být velmi obtížné nebo by to vyžadovalo nějaký blízký portál nebo jiný zdroj čisté "Feywild energie"; to by hodně ovlivnilo jejich životní preference stejně jako podobu jejich říší a hranic těchto říší
- U temných elfů by to třeba vysvětlovalo, proč je jejich populace po dlouhých věcích stále relativně nízká a proč se i po aklimatizaci v podzemí toužili vrátit na povrch (podzemí má tak nějak intuitivně blíž ke Stínopádu než k Feywild)
- U drowů... well... pokud si fanoušek Lolth, může to znamenat opravdu hodně o tom, co drowy k Lolth váže. Pokud - tak jako já - moc velkej fanoušek definování drowů přes Lolth nejsi, nabízí se spousta zajímavých možností, kterými se to drowové mohli naučit kompenzovat - nějaké ty krvavé rituály... nebo snaha prorazit do Feywild i z podzemí, nějakou velmi chutnou magií, která by urvala kus podzemí z blízkosti Shadowfellu a hodila ho do blízkosti Feywild, samozřejmě nejspíš do blízkosti nějakého "moc hezkého" místa Feywild... to by mělo fakt hodně zajímavé dopady na dynamiku jejich říší. A fakt hodně by to zdůvodňovalo, proč ostatní rasy podzemí drowy nenávidí o poznání víc, než jiné tradiční podzemní krvelačné nepřátele...


Osobně bych asi šel s tou poslední možností, přijde mi, že má nejlepší stylizaci a otevírá nejvíc herních témat a možností a tak dál.

Ale jinak máš pravdu, tohle mi prostě vypadlo a bejt to tam mělo - možná to pak ještě doplnim :)
Autorská citace #5
15.12.2017 01:23 - Colombo
IMHO kulturní omezení fertility. Napsal sem něco o tom v Kontroverze a Nekorektnosti v RPG. A u elfů může prostě platit to samé, co u lidí. A když si člověk vezme současnost -- snížená chlapská fertilita skrze sedavé zaměstnání, teplé kalhoty atp., odkládaná ženská fertilita s tím, že svatby jsou pomalu u třicítky a biologicky je rizikové těhotenství (a matka je "stará") od 35.

Pokud jsou elfové biologicky dlouhověcí, může se jim přidat lehce delší biologické dospívání, ale to není potřeba, protože i čistě kulturně se v současnosti dospívání posunulo, zejména když hromada lidí má ty vysoké školy a ekonomicky aktivní se stávají od nějakých 25 a víc.

U elfí společnosti, s jejich dlouhověkou moudrostí, by stačilo prostě vyžadovat větší vyzrálost, jestli ElfCorp požaduje alespoň 50 let praxe na nějakou nižší odbornou pozici, pak mladý elf prostě nebude mít dostatečný status na to, aby měl děcko. Navíc jsou to jeho mladá léta k tomu, aby si užil života, on nemusí být ten zodpovědný. A u starší matky... výchova je náročná a ona není žádná chůva, děcka brzdí její profesionální růst. A vůbec, víc jak jedno děcko za 50 let, to by se na ni kolegyně dívaly skrz prsty, že by byla nějaký stroj na děcka. Cožpak ona je nějaký goblin aby se z ní děcka jen sypaly? Ne, jedno dítě na 100-150 let bohatě stačí.

Kulturní omezení fertility je IMHO lepší, než biologické. Často je to natolik zažráno do kultury, že to v podstatě funguje jako biologické omezení, ALE je natolik flexibilní (co se týče worldbuildingu), že může být různé omezení pro různé národy té samé rasy. U high elfů to může být čistě prenatální, lesní elfové můžou mít kombinaci ṕre-natálního a post-natálního, můžou být početnější, ale může na ně být pohlíženo jako na barbary. Stratifikovaná společnost s "high-like" vládnoucí kastou, která má fertilitu jako high-elfové a "worker" kastou, s horší stravou, medicínou, těžším životem (více manuální práce než high-elfové, nebezpečnější prostředí, více konfliktů s jinými rasami, "smrt patří k životu...) no a nakonec u dark-elfů to může být zcela post-natální skrze spartánskou výchovu, "co tě nezabije, to tě posílí" a my se tě snažíme zabít, takže přežiješ-li, budeš ubermench.

Pro zajímavost, The Elder's Scrolls serie (Arena, Daggerfall, Morrowind, Oblivion, Skyrim) v jedné knize zmínila, že tamní High Elfové v Alinoru mají velmi nízkou mortalitu, protože provozují infanticidu, prý jestli se ditě narodí nějak malformované (což u snobských high-elfů může znamenat cokoliv, navíc příbuzenské křížení), tak jej zabijou. Což prý může za nižší fertilitu.

Tedy "Všichni ti elfové jsou tak krásní", protože každé nemluvně s jakoukoliv malinkou vadou zabijí.
Autorská citace #6
15.12.2017 01:57 - sirien
Colombo: Ty máš rád Shadowrun, co? :)

Přístup kterej předkládáš je přesně to, co se mě osobně moc nelíbí. Teoreticky bych tady moh začít rozvádět teorie o tom, jak je kulturní limitace diskutabilní a vyžaduje nějaké další elementy (např. antikoncepci atp.), ale ve skutečnosti mi o to ani moc nejde a problém vidím ještě o jeden krok dřív.

Když pracuju s fantasy prostředím, přijde mi mnohem zajímavější hledat na podobné otázky odpovědi, které nějak dotváří onen "fantasy" rozměr, nějak ho upřesňují, rozvádí nebo s ním prostě nějak pracují. Ten svět se pak stává bohatší a každý podobný detail z něj dělá něco víc, než jen pseudostředověk s magií - celá ta idea práce s rasami z těhle článků je učinit je nějak nelidské, udělat je jiné než jen jako nějakou kulturu, právě aby fantasy prostředí působilo víc fantasy.

Např. pokud mám ve světě nějakou magii, tak je zajímavé dát jí i nějaký další rozměr než jen sesílání kouzel - nějak ji skutečně provázat s tím světem samotným a jeho běžným fungováním. Spojit životní cyklus elfů s magií Feywild mi přijde jako mnohem zajímavější námět než snaha naroubovat na fantasy elfy nějakou reálnou sociologii a antropologii - od toho není fantasy žánr, ale sci-fi žánr (a na tohle téma plánuju mít v téhle sérii článek hned co skoncuju s rasovou otázkou).

Samozřejmě, neříkám, že můj přístup je jedinej správnej. Ale já - klidně berte kameny do rukou - Sapkowskiho ve skutečnosti nikdy neměl nijak moc rád. Chápu, že kdekoho dost bere jak Sapek vrazil facku elfomilcům tim, že z nich udělal v podstatě adaptace neschopný a navíc vcelku impotentní kulturní primitivy, ale vždycky mi to přišlo jako tak nějak vulgární přístup - už když sem to četl kdysi a neuměl sem na to moc konkrétně ukázat. (Ono obecně nejsem moc fanoušek celé té Polské fantasy školy "špíny a chlastu" (kde jde navíc dost diskutovat o tom jak moc ten chlast patří víc k žánru nebo víc k autorům a efektům na jejich kvalitativní vývoj))


EDIT: +malé upřesnění k těm polákům; plus ještě dodám že teď sem u Zaklínače neodkazoval ani tak k povídkám (i když popravdě i k některým povídkám, teda), ale spíš k pentalogii
Autorská citace #7
15.12.2017 02:12 - Colombo
Píše:
Ty máš rád Shadowrun, co? :)

Jo, mám a někdy bych si ho rád i zahrál.

Ale o tohle nešlo, já se jen snažil poukázat na současné kulturní praktiky, které snižují fertilitu. Spousta z nich je naprosto totožná s historií, jen to není tak aktuální.

Spousta kultur má bride-price nebo bride-service. Majetný muž si tak může lehce koupit ženskou. Jenže, potřebuje k tomu dostatečný status a prostředky. Otec nedá svoji dceru jen tak někomu. A mladý muž kolem 20 prostě ty prostředky a barák nemá. Tak se historicky stávalo, že získal první ženskou třeba kolem té třicítky (a holka byla něco kolem dvacet nebo i mladší). Další manželku mohl získat třeba tak, že vyměnil svou dceru za dceru někoho jiného.

Píše:

Přístup kterej předkládáš je přesně to, co se mě osobně moc nelíbí.

V pořádku. Já jsem na opačné straně. Vysvětlení "its magic" se mi moc nelíbí, co se mi líbí je když lehce změníš (biologické) podmínky a najednou můžeš dostat rozsah nových adaptací na nám již známých principech. Ostatně, podobné diskuze jsme tu už měli u písečných trpaslících, ať už v poušti nebo v podzemí a kozách.

Jo, Sapkowski byl celkem nudný. I když musím přiznat, že si toho už tolik nepamatuju.


Ad životní cyklus s magií: Problém je v tom, že takový přístup je poměrně neflexibilní (vytváříš svět pro rasu, nepřidáváš jen rasu do světa) a upřímně, lehce nadužívaný.
Autorská citace #8
15.12.2017 02:32 - sirien
Colombo píše:
Problém je v tom, že takový přístup je poměrně neflexibilní (vytváříš svět pro rasu, nepřidáváš jen rasu do světa)

To neni nutně pravda. Ve fantasy s elfama obvykle magii máš přítomnou tak jako tak, takže nic nevytváříš, prostě to jen provazuješ. Feywild sem do toho přihodil protože to je pro DnD docela typická věc přítomná všude možně - technicky se dá obejít i bez něj nebo ho snadno něčim nahradit.
Autorská citace #9
15.12.2017 02:55 - Šaman
sirien píše:
- u lesních by to hezky dokreslovalo ten archetyp "elfích hvozdů"
- u vznešených by to znamenalo, že jejich města budou možná citelně magičtější a "přírodnější", než ta lidská

Představuji si nějaké posvátné háje, jezírka ve kterých se zrcadlí hvězdy… uprostřed velmi civilizovaného města. A i ti slušňáci elfové by na ta místa byli velmi citliví a znesvěcení by tvrdě trestali.

Což je sice podobné, jako přírodní národy (teda, bez toho zdobeného města z bílého kamene okolo), ale u těch přírodních národů by to bylo spjaté s náboženstvím, zatímco u elfů by se jen vědělo, že jejich chrámy jsou jinde. A jsou přístupnější, než tato posvátná místa. Pokud by znesvěcení znamenalo ztratit dlouhou dpbu strávenou na přípravě takového místa aby bylo správně magicky naladěné… pak bych chápal dokonce i extrémistické lesní elfy chovající se jako dryády. Tady je hranice a kdo ji překročí, skončí s šípem v krku.
Autorská citace #10
15.12.2017 02:57 - Colombo
Píše:
Ve fantasy s elfama obvykle magii máš přítomnou tak jako tak, takže nic nevytváříš, prostě to jen provazuješ.

Eeeh, nemluvím o přítomnosti/nepřítomnosti magie. Ale o velmi specifickém stylu, jakmile navazuješ magii na nějaké životní funkce fyzické rasy, mluvíš o velmi specifické magii a specifickém fungování světa. Ostatně, dalo by se na to reagovat podobně jako na tvou kritiku DrD sfér, nebo některé práce s DnD přesvědčením, které s toho dělali... jak to nazvat... živoucí principy?
Autorská citace #11
15.12.2017 03:13 - sirien
Šaman: hej, vidíš, ani sem si nevšim, že to nastřelí tohle další typický elfí klišé, díky za vypíchnutí :)


Colombo: Špatné srovnání. To co popisuju já je fluffové provázání, které pokud změníš nijak nezasáhne do pravidel jako takových. Sféry a systémové efekty přesvědčení byly hardwired do pravidel které běžně vstupovaly do hry popř. ovlivňovaly character creation (pokud řeknu, že elfové fungují bez magie a věci vysvětlím jinak, hráč si pořád v klidu může vzít elfa s daným systémovým zápisem - pokud řeknu, že sféry neexistujou, efektivně tim zbořim jedno celý povolání plus systémovou provázanost napříč kouzlama, kouzelnejma předmětama a alchymií a čert ví kde to na mě pak pozdějc vybafne ze skříně)

Jinak ano, popis rasy - pokud má bejt nějak zajímavej - bude vždycky nějakým způsobem setting specific, protože vyžaduje určitou stylizaci a k ní potřebuješ uvažovat nějaké elementy. Např. celej zde uvedenej koncept elfů stojí na existenci nějaké (!) Faerie - pokud tuto u sebe nemáš, je nutné ji něčím nahradit (prastarým věkem před příchodem lidí kdy věci byly jinak, Atlantidou...) - pokud to jen škrtneš, tak ten popis tady přestane fungovat.


Což mě tak napadá je další zajímavá věc pro Asterion, kde by ty elfy asi bylo potřeba provázat se Stínovým světem nebo minimálně s nějakými jeho obyvateli. Resp. ono to možná až tak nutné není, když nad tím tak přemýšlím, jen potom některé ty rysy které jsou teď aspoň volně provázané tím že sledují nějaké jedno téma se rozpadnou od sebe. Což nemusí být nutně špatně, ale bude to zase působit trochu jinak.
Autorská citace #12
15.12.2017 05:00 - Colombo
Špatné srovnání jen pokud vidíš jen "pravidla".

Prvek A vyžaduje existenci prvku B, který má jako takový zásadní dopad na svět.
Nemůžu tak dát prvek A do světa C, protože tam prvek B není.

O tomhle:
Píše:
Jinak ano, popis rasy - pokud má bejt nějak zajímavej - bude vždycky nějakým způsobem setting specific, protože vyžaduje určitou stylizaci a k ní potřebuješ uvažovat nějaké elementy.

to moc není.

Pokud je omezená fertilita dána kulturně, pořád to může být zajímavé, setting specific, ale nevnáší to nutnost existence magie a jejího specifického fungování (který má vliv na živé bytosti, specificky na elfy a ovlivňuje fertilitu, vzhledem k existenci půlelfů-půllidí tak nutně vyplývá, že tato magie, non-targeted non-specific magic má taky nějaký vliv na lidi, je to jako by si řekl, že gamma-radiace má vliv na elfy a oni potřebují dostatečný background k množení, jinak nedojde k inseminaci, lidi takový background nepotřebují a ten elfí vyšší je naopak pro ně škodlivý, naštěstí lidská spermie dokáže oplodnit elfí vajíčko i bez gamma zá... to sem ujel). Jenže, pokud bereš magii jinak, pokud v tvém světě je magie něco, co má škodlivé účinky na život, najednou jsou všichni tví elfové k ničemu, nemůžeš je zařadit do světa a musíš si vymyslet nějaké jiné handwavium nebo se spokojit s kulturní infertilitou.

To je co sem chtěl říct. Magická fertilita elfů si klade značné podmínky na setting. Tak jako si sféry, DnD přesvědčení atp. kladou podmínky na setting. Netvrdím, jestli je to špatně nebo dobře, jestli takoví elfové jsou lepší nebo horší. Pouze tvrdím, že jako generická idea jsou mnohem méně flexibilní.
Autorská citace #13
15.12.2017 05:55 - sirien
Colombo píše:
Prvek A vyžaduje existenci prvku B, který má jako takový zásadní dopad na svět.
Nemůžu tak dát prvek A do světa C, protože tam prvek B není.

V předchozím postu sem ukázal, že to není žádný zvláštní problém, pokud je ten prvek nahraditelný. Což je. Nebo postradatelný. Což sice něco ubere, ale taky to de.

Navíc i Tvoje kulturní podmínění je limitující a stejně jako v jednom světě nebude Feywild ani žádná jeho obdoba, v dalším světě zas Tvoje kulturní pojetí nemusí dávat vůbec smysl - tj. ta flexibilita je vpodstatě stejná, jediný co se liší je, kam ono omezení položíš. Moje pojetí umožňuje funkčnost bez ohledu na konečnou kulturu, kterou rase v daném světě vetkneš, jen vyžaduje přítomnost nějakejch settingovejch konceptů. Tvoje je nezávislý na settingu, ale zase ostře omezuje kultury, které lze vykreslit. V konečném důsledku mi to moje přijde mnohem volnější (resp. minimálně mě by se s nim mnohem líp pracovalo - doplnit si do settingu faerii popř. nějaká magická zřídla nebo uzly magickejch siločar nebo whatever je pro mě triviálnější než abych se musel omezovat co do společnosti rasy kterou potřebuju pro příběh).

Kromě toho řešíš neexistující problém: Žádná rasa s přesnějším popisem nebude nikdy setting-generic, z podstaty věci - a žádná ani nikdy nebyla. Pokud budeš hrát ve Středozemi, tak dragonborns ani tieflings nebudou dávat smysl bez ohledu na to, jak je popíšeš. Některé světy budou obsahovat elfy, kteří prostě budou vyznívat jinak a bude je potřeba popsat jinak. To tu bylo a bude vždycky.


K tomu zbytku nějak nemám moc co říct - Tebe baví věci odvozovat od reality a tahat do fantasy sociologický a antropologický koncepty atd. Mě moc ne a nemám dojem, že by o tom ten žánr byl, takže nějaká kulturologie, psychologie nebo evoluce mi přijdou v daném žánru mnohem míň zajímavý koncepty než cokoliv co nějak víc podtrhne nebo prohloubí naopak magické, mytologické a další podobné prvky.

Když budu chtít řešit evoluci a antropologii, tak si pudu místo DnD zahrát Ashen Stars nebo nějaký jiný scífko a až budu chtít řešit koncepty typu evoluce v kombinaci s magií, tak si najdu nějakej zajímavej story arch v Shadowrunu nebo jiný sci-fantasy. (EDIT, note: ne Gedimane, ve Voidu ne; ale dávám Ti kredit za dlouhodobou popularizaci toho subžánru minimálně co do jeho označení :) )
Autorská citace #14
15.12.2017 06:05 - Šaman
Colombo píše:

Moc se v těch tvých gamma elfech nevyznám. Ale myslím, že:
- Jsou-li nesmrtelní, tak není špatný nápad navázat to na nějakou magii, boha, hvozd, nebo něco podobného. V tom případě by mohl nový elf vzniknout jen se "svolením" této entity, resp. potřebuje určitou magii aby to nesmrtelné elfě vůbec vzniklo.
- Pokud nejsou nesmrtelní (jako tomu je v mém světě - žijí max. trojnásobek lidského věku), tak stačí snížit plodnost.

Další věcí (zvláště pokud jsou smrtelní a méně magičtí) je křížení s lidmi. U nás je to poměrně běžné, ale potomci přejímají především lidské rysy. Takže třeba ve třetí generaci půlelfů už jsou to technicky lidé, jen si udržují trochu odlišnou kulturu. Jsou jemnější, více se věnují umění a potrpí si na zdobnost. Trochu jako Bretoni v Elder Scrolls.

Kvůli tomu také vzniklo několik uzavřených elfích společenství, která se navenek jeví jako pyšná a svazky elfů a lidí kategoricky odmítají.
Autorská citace #15
15.12.2017 10:46 - Pastýř
Saman
Vidis to me jeste nenapadlo a je to zajimave tema.
Jak resite krizeni ras?
Je u vas mozne? Mezi kterymi rasami?
Ci fyzicke a ci povahove rysy u krizence prevazuji? Matky, otce, nebo napr. geny kratkoveke rasy dominuji nad geny dlouhoveke? To uz by mozna bylo i na kus clanku.

Sirien
Hazim po tobe jeden sutr, za polskou fantasy spiny a chlastu.
Autorská citace #16
15.12.2017 11:32 - York
sirien píše:
Feywild sem do toho přihodil protože to je pro DnD docela typická věc přítomná všude možně


Až v novějších edicích. V 1e ani 2e nic takového nebylo.

Ale díky, pomohl jsi mi ujasnit si, proč mi ty novější edice nesednou.
Autorská citace #17
15.12.2017 12:06 - LokiB
York: pro mě je (také) Feywild tak nějak omezujícím prvkem v nových edicích DnD. Plně to chápu do konkrétních settingů, kam se třeba výborně hodí, ale je trochu škoda, že je přítomný v "generice".

sirien píše:
Chápu, že kdekoho dost bere jak Sapek vrazil facku elfomilcům tim, že z nich udělal v podstatě adaptace neschopný a navíc vcelku impotentní kulturní primitivy


Snad ani ne. Nebo teda, u někoho možná jo, nevím. Mně se na nich líbilo to jiné pojetí a způsob uchopení. Jsou to vlastně takový kosmičtí upíři :) dává to další možnosti na prokreslení charakterů a motivací, což do mozaiky různých typů elfů u různých spisovatelů celkem dobře zapadá, jako možnost výběru.
Sapkowski to používal jako motiv, ne jako hlavní bod knih, takže spousta věcí tam není dokreslena, upřesněna, je to takové vágní a hodně na domýšlení na straně čtenáře, takže si to může doplnit podle sebe, různí lidé různě. Což je pochopitelně jiné, než třeba u JRRT, který byl v tomto směru k elfům doslovný. A taky stavěl elfy jako takovou "ideální rasu", vlastně vylepšeného člověka, který byl ve většině ohledů k lidem superiorní. Což je taky fajn možnost, jen se to nehodí zas do každého žánru a settingu.

ad článek:
Píše:
Elfové jsou jedním z nejstarších mladších národů. Vydělili se z ras faerie v dobách, kdy světu vládla zapomenutá impéria starších ras, jejichž poslední zástupci dnes žijí v úpadku v odlehlých částech světa nebo které již zcela vymřely. Elfové si stále nesou odkaz oněch časů a spojuje se v nich stálost staletí se schopností přizpůsobení.


Třeba i toto je už trochu méně generické, než bych byl u obecného textu rád.

Tu "schopnost přizpůsobení" tam máš jako návaznost na nedávnou diskusi tady k lidem? kdo se vlastně lépe přizpůsobuje. v dalším textu se už k tomu nevracíš.
Autorská citace #18
15.12.2017 13:57 - Šaman
Imho Sapek jen zpracoval klasické elfy v případě, že nemají kam odplout. Neexistuje Valinor, oni prohrávají svoji existenci a navíc si to moc dobře uvědomují.
Představte si Thranduina v této situaci. Místa, která pamatuje jako hvozd se mění na lidská království, lidé jsou dominantní druh ale takovým dost agresivním způsobem - pořád se šíří. Ten by si s Toruviel docela rozuměl.

Dobře tenhle rozpor popsala v jedné povídce ta královna dryád. Když jí Geralt vytkl, že zastřelili někoho na cestě, která do Broklionu nepatří už sto let, tak se na něj podívala a odpověděla: "Co je sto let pro strom?"
V tom je ten problém. To, čemu člověk řekne "odjakživa", to je pro elfa, nebo hvozd "chvilka". Takže když se rozhodnou napadnout malé město, které za "chvilku" vyrostlo z malé vesnice, kterou tolerovali, tak pro lidi to je masakr města, které tam bylo "odjakživa".
Autorská citace #19
15.12.2017 14:09 - LokiB
Šaman: to jo, když zapomeneš na ty pasáže, kde je popisováno, kolik dalších světů už elfové před tím vybydleli :)
Autorská citace #20
15.12.2017 14:10 - Šaman
Pastýř příběhů píše:

U nás se kříží jen lidé a elfové.

Vzhledem k tomu sice násobně vyššímu, ale přecijen srovnatelnému životu to není nic biologicky problematického - všichni jí, spí, existují nemagicky. A jsou podobně velcí.

Z pohledu lidí jsou elfové jemní, krásní a melancholičtí. Což někomu imponuje, i když ne všem.

A pohledu elfů jsou zase lidé temperamentní, snadno ze sebe setřesou i velké rány osudu. To není špatná biologická výbava, i když cenou za to je polovični délka života… A pro některé elfky mohou být lidští válečníci ti praví hrdinové, kteří v elfí říši nemají podoby. (U nás vpodstatě neexistují siloví elfí válečníci. Jak prohlásil jeden nováček fantasy neodkojený, který hrál elfího barda - Už vím, co je to ten "elf". To je vlastně takovej vílák…)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.08781099319458 secREMOTE_IP: 3.235.227.36