Prostředí

sirien
17.10.2019 13:50
DnD světy a konverze
Autorská citace #21
17.10.2019 19:26 - efram
LokiB - netvrdím, že to je všespásné. Je to jen návod a samozřejmě je na hráčích a gm jak to pojme. Limit nebude limitující, pokud nebude skutečně limitovat. Já nepopírám, že existují v tomto ohledu lepší možnosti, ale tak jak znám DND5E tak mi přijde, že tuhle možnost jde dost dobře využít. Pokud je dobře využita, máš low magic
Autorská citace #22
17.10.2019 19:53 - Šaman
V tomhle (vzácné odpočinky) vidím problém, že to brutálně rozhodí vyváženost. Kouzelník má stále poměrně silná kouzla, ale musí je šetřit a v mezičase vlastně nemá moc co dělat (co se pravidlových činností týče, nemluvím o RP).
Zatímco válečníkovi, dokud mu nedojdou HP, to velké problémy nedělá.
Autorská citace #23
17.10.2019 20:13 - sirien
efram píše:
low magic světa ... lze dosáhnout poměrně "jednoduše" ... posunutí krátkého a dlouhého odpočinku (de/týden).

Tady narážíš do zdi zjednodušujících nálepek, které se v určitý moment stanou příliš zjednodušující. Co přesně totiž má znamenat ono "low magic"? Ono totiž existují minimálně asi tak tři škály, které lze nastavovat separátně.

Potenciál magie (od zapálení svíčky po magickou nukleárku)
Četnost magie (od unikátní události celé generace po magickou přehradnou palbu)
Běžnost magie (od jednoho kouzelníka v generaci po magické univerzity v každém městě)

Běžnost je otázka settingu a každá skupina si to může nastavit po svym.
Četnost je ovladatelná tak, jak píšeš - delší prodlevy v odpočincích dají menší refresh spell-slotů.
Potenciál v DnD můžeš omezit leda nějakou formou level-cap pro magický classy, jak sem psal dřív.

Problém ve vanilla DnD je, že nabízí hrozně málo non-magic class (což je fakt otravný mimochodem), takže v momentě kdy začneš tohle kombinovat tak narazíš na to, že výběr alternativ pro koncepty postav se strašně zúží.


Šaman píše:
by to chtělo mít nějaké sady povolaní vzájemně (aspoň jakž takž) vyrovnané (v rámci té sady)

Vyrovnanost těch povolání neni problém.
Nalezení souznící sady archetypů která zároveň pokrývá celou škálu možných postav a zároveň nemá přílišné překryvy je ten trik.

Vyrovnanejch class si můžu po chvilce studia designu DnD class nadesignovat kolik si vzpomenu. Problém nastane v momentě kdy je hodim na hromadu a najednou se to začne mlátit mezi sebou - k čemu je nadesignovat Rytíře a Šlechtice, když se oba budou stylizačně a schopnostma mlátit s Válečníkem?

Bohužel, tak, jak je momentálně rozvržené vanilla DnD Válečník a Tulák v nějaké své obdobě, kombinaci nebo oboru pokrývají 80+% konceptů nemagickejch povolání. Možná 90+%. Což je na jednu stranu daný tim, že DnD základ je settingově a stylizačně neutrální, na stranu druhou autorskou leností a nedomyšleností věci.
Autorská citace #24
17.10.2019 21:32 - ShadoWWW
Ve skutečnosti to tehdy nebyla lenost, ale záměr. Ideál byl, že v DnD budou jen 4 povolání: Bojovník jako zástupce nemagického válečníka, tulák jako zástupce nekouzlícího všeuměla (skill mastera), klerik jako zástupce božského magika a kouzelník jako mystického magika. Všechna ostatní povolání měla být obsažena jako obory základních 4, případně jako plánované prestižky.

Během playtestu se ukázalo, že 2 nekouzlící povolání velmi dobře pokrývají všechny nekouzlící archetypy a přibyl jen barbar, který hráči chtěli jako samostatné povolání. U hráčů kouzlících povolání zo bylo jinak. Ukázalo se, že celkově hráči DnD mnohem raději hrají za magiky než nemagiky a že hráči magiků se nechtějí vzdát svých tradičních povolání.

Nakonec z toho vzniklo 13 povolání, u kterých Wizardi chtějí do budoucna přidávat obory než nová povolání. Od PHB se ale počítá s 15 konečnými povoláními. V budoucnu měl vyjít ještě alchymista (ten vychází teď na podzim jako divotvůrce) a někdy v příštích letech má vyjít ještě psionik.
Autorská citace #25
17.10.2019 21:37 - sirien
ShadoWWW píše:
Ideál byl, že v DnD budou jen 4 povolání

To muselo bejt někdy úplně z kraje playtestu, ne?

Každopádně to byl dost blbej záměr, protože vytvořil ohromnou designovou nerovnováhu, která měla bejt očividná už z kraje od pohledu. A podchytit jí hned v začátku tak by nejspíš ani nebylo tak těžký jí zahladit. Což je teď už na hraně nemožnýho.
Autorská citace #26
17.10.2019 21:40 - ShadoWWW
Jo, zkraje.
Autorská citace #27
17.10.2019 21:52 - Xeth
ShadoWWW píše:
...někdy v příštích letech má vyjít ještě psionik.

Nevíš, jestli je k tomu nějaká bližší informace? Nebo se ví jen to, že to někdy bude?
Docela se na něj těším a stejnou měrou se i bojím. Současné pojetí psioniky (skrze kouzla) mi přijde dost nešťastné.
Autorská citace #28
17.10.2019 22:52 - LokiB
No tak Dark Sun chtějí vydat a to by bez psioniky nešlo.

https://www.enworld.org/threads/dark-sun-confirmed-for-5th-edition.639917/
Autorská citace #29
18.10.2019 00:20 - Xeth
To sice chtějí, ale vzhledem k tomu jak momentálně vypadají psionické potvory, tak jsem z toho byl spíš otrávený. Pokud by ale přidali skutečně psionika, tedy takového, aby fungoval jinak než na bázi kouzel, pak by to pro mne byl důvod k oslavě. Pokud by to byla varianta na magické povolání, tak naopak. Proto jsem zastříhal ušima, když Shadowww psal o novém povolání. Tak nám držím palce. ;)
Autorská citace #30
18.10.2019 00:49 - sirien
Kdo se vsadí, že psionik bude nějaká variace na Vancianku? Osobně tipuju nějakej mix sorcky a warlocka.
Autorská citace #31
18.10.2019 08:08 - LokiB
Tak imho by tím psionika zabili a byl by to z mého pohledu dost projev lenosti :)
Ale neorientuju se v jejich přístupu k 5E natolik, abych tvou variantu nebral za (bohužel) reálně možnou.
Autorská citace #32
18.10.2019 09:19 - Aegnor
V čem se tak moc psionické schopnosti liší od klasického kouzlení? (Já tam jako nějakej rozdíl cítím, ale nedokážu ho popsat.)
Autorská citace #33
18.10.2019 10:05 - LokiB
V tom, co od nich skalní fanoušci psionika očekávají :) Tedy:

1. Power Pointy placené sesílání
2. Nějaká reprezentace psionického boje v mindscapu

Ale tak můžou to pochopitelně udělat tak, že vezmou stávající kouzla, omezí buffy na "self" (psionik typicky nedokáže posílit druhé, pracuje s vlastním tělem a myslí) a dobrý dobrý ... ono ten původní systém z Will and the Way (DS) nebyl pochopitelně ideální a reprezentace v 3.5E byla ... jako měl jsem tam psionickou postavu, bylo to zajímavé ... ale mělo to své problémy. Dokázalo to ale dodat feeling, že postava je fakt psionic a ne jen další kouzelník :)
Autorská citace #34
18.10.2019 12:34 - Xeth
Aegnor: Ono jde hlavně o to, že psionika NENÍ magie. To je výrazně patrné třeba právě v prostředí Dark Sun.
Vlastně by se dalo říci, že je to opak magie. Magie je velmi zjednodušeně řečeno o tvarování, ovládání a využívání přírodních sil světa okolo, zatímco psionika je o silách, které jsou uvnitř postavy, o její mysli a těle.
Autorská citace #35
18.10.2019 12:46 - Aegnor
Xeth píše:
Aegnor: Ono jde hlavně o to, že psionika NENÍ magie. To je výrazně patrné třeba právě v prostředí Dark Sun.

Ano, to je mi jasné. Ale čím se liší "mág mysli" (kouzelník s kouzly směřovanými pouze na ovlivňování myšlenek a tak podobně) a psionik? S tím souvisí - jakej by to povolání mělo mít feeling?
Autorská citace #36
18.10.2019 13:42 - Šaman
Přidávám se k otázce. Co je to vlastně psionik?
(Já bych od něj čekal sugesci a hypnózu a podrobování a možná nějaký mentální souboj, což se všechno řešilo doteď jako kouzla nějakého kouzelníka specialisty.)
Autorská citace #37
18.10.2019 13:46 - Xeth
Psionika má několik disciplín, podobně jako kouzelník má školy. Patří mezi ně Jasnozřivost, Psychokineze, Psychometabolismus, Psychoportace, Telepatie a Metapsionika.
"Mág mysli" se trochu s efekty překrývá s telepatem, ale telepatie šla o dost hlouběji, uměla toho více a lépe.

Úplně nerozumím tomu dotazu na feeling, co si pod tím mám přesně představit? Jaký má tento feeling kouzelník, čaroděj nebo třeba černokněžník?
Autorská citace #38
18.10.2019 13:47 - LokiB
Psionik ale není "jen o mysli", je to i o těle. Zlepšování a získávání schopností a posilování svého těla, taky třeba myšlenkové zbraně (ty šlohnul warlock :)).
Ten feeling je v tom, že cítíš tu práci s energií, její přibývání, použití, její aktuální stav, máš práci se schopnostmi postavy. Máš možnost prodlužovat trvání efektů s investovanou "energií".

Můžeš to zkusit pomocí kouzlení ze slotů, pro mě by to bylo zklamání, bez PP to bude těžko ono (jakkoli překvapit mohou), ale novým hráčům psionika by to třeba nevadilo.
Autorská citace #39
18.10.2019 13:51 - Šaman
Můžete mi dát nějakou populární (knižní, filmovou) předlohu psionika? Zatím mi to zní jako kombinace telepata se zenovým mnichem. Imho to zlepšování sebe je zrovna základ kněžské magie (kromě léčení).
Autorská citace #40
18.10.2019 13:56 - LokiB

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083307027816772 secREMOTE_IP: 3.133.149.168