Prostředí

Maelik
20.11.2019 22:48
Autorská citace #1
20.11.2019 22:48 - Haplo
Nevím co napsat, i když něco napsat chci. Zkusíme takhle: Nevím co vyvolalo potřebu/chuť článek překládat; jestli to byla diskuse "Nová monstra" či dodělání starých restů, nicméně jsem rád, že tato záležitost dostala české znění. Sám jsem přemýšlel, jestli se do toho nepustit, nicméně teď nemám moc času nazbyt a řeším jiné záležitosti, takže jsem se k tomu ani nedostal.
Nicméně jsem přemýšlel jak původní termín "False hydra" přeložit. Berte to jako můj názor, ale Lžidra mi úplně nepřiléhá k srdci ani neprochází dobře mým uchem. Napadalo mě něco ve stylu "přízračná chiméra".
A ještě jednou zmiňuji, že tato nestvůra s sebou nese mnoho inspirace, takže neváhejte a zapojte ji do svých dobrodružství.
Autorská citace #2
20.11.2019 23:06 - Šaman
No, až na to, že to je hydra a není přízračná :)
Autorská citace #3
20.11.2019 23:21 - sirien
Lžidra je náhodou fakt hezký slovo :)

Osobně mi u lžidry trochu nesedí ten fyzicky monstrózní rozměr. Ten úvod typu že začíná jako kus masa (byť mi trochu připomíná Fate Nicotná monstra a to jak je svět zachraňován krysami a kojoty, ale hlavně to jak to končí jako ohromná fyzická věc. Přijde mi to hrozně zbytečně epicko-DnD-fantastický.

Osobně bych lžidru pojal mnohem víc hororově, jako nějakou věc, co spíš prorůstá městem, než že by sama rostla do nějaké monstrozity. Ten boj s vlastníma myšlenkama a pocitama a hororová atmosféra nepřítele co je všude okolo mi přijde mnohem zajímavější, než třicetimetrová obluda s jednoduchou mental power.


Jinak hrát lžidru, tak asi začnu hrát in medias res - s postavami, které už jsou ve městě a už udělaly hromadu věcí, ale ani hráči o nich neví. Ved bych to jako hrozně divnou a hororovou detektivku, kdy by každá nalezená stopa vyvolávala flashback předchozího pátrání (zpočátku divnosti bez kontextu, který by se až postupně skládaly do smysluplnýho obrazu), na které postavy ale kvůli lžidře zapomněli. Pak bych hráče deptal tim, že když by chtěli odkazovat na dřív nalezený stopy, tak bych je trolloval ve stylu Ashen Stars Bogie Conundrum (bohužel nemám odkaz na popis - prostě tvářit se, že si vůbec jako GM nepamatuju, že by se něco takovýho hrálo...) Až postupně bych nechal hráče, aby našli nějakej pattern (mnou připravený a vypátratelný nebo vlastní a kreativní), jak si vzpomínky udržet. Táhnul bych to tak, aby se ke konci seskládaly nové stopy se starými ideálně naráz a až těsně před nějakým finále.

Jako inspirační zdroje mě tu napadají věci typu Silence z Doctora Who (viz s06e01+02 třeba) nebo Prisoner Zero (s05e01), popř. co do toho feelingu nepřátel všude okolo Blink (s03e10). (Všechno stand-alone díly, lze zkouknout samostatně.)
Autorská citace #4
20.11.2019 23:45 - Haplo
Za mě tedy spíše mysteriózní nežli hororový, něco napřirozeného/nepřirozeného. Ono ve výsledku ta fyzická konfrontace je to nejméně zajímavé a nakonec to vlastně nemá takové zadostiučinění hlavně díky tomu, že vlastně nevíš, jestli to byla pravda nebo ne. hehe.
Proto mi přišel ten aspekt nedostižnosti a klamného cíle natolik důležitý, že jsem přemýšlel nad názvem chiméra.
Autorská citace #5
21.11.2019 04:23 - Colombo
Souhlas se Sirienem, Lžidra je krásné české slovo. "Přízračná chiméra" je patvar zejména v momentě, kdy se "chiméra" často používá pro něco nepolapitelného.
Autorská citace #6
21.11.2019 07:03 - Jerson
Jméno je dobré, v popisu mi nesedí pár věcí:

Předně to že Lžidra nemá oči, ale pak si prohlíží chodce a nakukuje do oken.
A pak ta její píseň. Myslel jsem, že je to nějaká metafora pro zmámení mysli, ale pokud stačí tu píseň neslyšet, je to o dost jednodušší. Stačí tu píseň zaslechnout třeba i jen slabě, aby okamžitě fungovala? A když vymaže vzpomínky na pozřeného člověka lidem v dosahu písně, tak dokud nezpívá tak silně, aby zasáhla větší část města, musí být strašně nápadné, když člověk jde navštívit svého známého do jiné čtvrti, při příchodu zapomene, proč tam šel, protože takového člověka nezná, tak se otočí, ale o dvě ulice dál si zase vzpomene.

Pak to kouzlo nespatření - má to působit na mysl, že Lžidru vůbec nevnímá, ale přitom se dá odhalit podle toho, že zakrývá to co je za ní? Zrovna u tohoto bych čekal, že si zmámená mysl doplní pozadí úplně automaticky.

Ale asi nejděsivější představa pro mě je, že tělo člověka může vnímat, rozhodovat se a jednat nezávisle na své (zmámené) mysli.

Mám dojem, že o nestvůře požírající své oběti i se vzpomínkami na ně jsem nedávno četl, protože pod článkem jsem se ptal, jak takovou nestvůru hrát. Ve filmu by to bylo cool, ale když má GM hráčům říct "toho člověka si teď nepamatujete" a po chvíli si zase vzpomenou, je okamžitě jasné, že se na daném místě děje něco divného s pamětí lidí. Sirienův nápad se začátkem hry uprostřed děje zní mnohem použitelněji, ale zase vymyslet ty stopy na zmizelé lidi a odehrávat je v závislosti na vzdálenosti od Lžidry mi pořád přijde hodně náročné.
Autorská citace #7
21.11.2019 07:06 - Šaman
Mně to zase připomíná něco od Lovecrafta. Kdyby to místo hlav (které mi v té přestavě ani moc nesedí) byla chapadla, tak by to bylo skoro ikonické. Město je protostlé chapadly, které se plazí ulicemi a tyčí nas střechami domů, ale všichni dělají jakoby nic.
Zvlášť, když nikdo už neví s kým má děti, proč se vrátil zvenku s nohama od krve, když všechno bylo v pořádku apod. Časem je problém zachovat nejen vzpomínky, ale i příčetnost.

Jerson: Tak tohle chápu jako ideovou inspiraci. Taky bych ji zpracoval jinak. Určitě by to třeba byla nějaká unikátní magií vzniklá nestůra, nikoliv živočišný druh. Sto metrů dlouhá hlava mi taky nesedí… Kromě těch připomínek cos už uvedl.
Autorská citace #8
21.11.2019 10:25 - sirien
Jerson: Já myslim, že to takhle "exaktně" hrát nejde - a ani neni třeba.

Pokud půjdu navštívit známého kterého sežrala lžidra do jeho čtvrti a pak odtamtud odejdu, tak to nejspíš neni tak, že bych si hned za hranicí čtvrti zas vzpomněl - spíš budu mít v hlavě dojem, že jsme se potkali a falešné vzpomínky na to setkání, nebo celej ten výlet přepíšu vzpomínkou na úplně jiný důvod (což může vyvolat nějaké drobné podivné nekonzistence typu "Tak co, viděl si Pepu?" "Pepu? Jakýho Pepu, sem byl navštívit Frantu...") atp.

Ta píseň může dál od lžidry slábnout, ale prostě nevymizí zcela (možná rezonuje skrz nějaký věci ve městě a nese se mnohem dál, než by měla. Např. skrz skleněný tabule nebo tak něco.) Nebo se nešíří plně fyzicky jako čistě zvuková vlna.

Podobně to, že i neviděná lžidra stále zakrývá věci za sebou. Osobně bych fakt nechal - jak píšeš - každého, ať si ty věci domýšlí sám (mozek to dělá neustále ostatně) a teprve když by postavy objevily hromadu dalších věcí a věděly by, že tu je něco co nedokáží vidět, ale není to neviditelné atd. by mohli zjistit tenhle hint. Kterej bych jim asi prodal jako další hororovej element - věci začnou mizet a objevovat se před očima... najednou něco nevidíš, i když nevidíš nic, co by ti to zakrylo... s tim bych si určitě užil spoustu srandy.

Jinak jak sem odkazoval na to Bogie Conundrum - ono hráčům neřikáš "tohodle člověka si teď nepamatujete", ale na otázku "co přesně říkal tenhle člověk?" odpovídáš "cože? kdože?" a na "Jdeme do X" reaguješ "Proč vlastně?" a na následné "no kvůli tomu co říkal X" odpovídáš "sorry, kdo?" Jasně, že hráčům dojde, že se děje nějaký WTF - ale nebál bych se, že se hned někdo domyslí, že jde o paměť, to napadne Tebe, protože víš o čem se tu bavíme. Moje zkušenost je, že hráči rozjedou 5 různejch teorií, které budou zahrnovat a) zapomínají na věci (pravdivá teorie), b) někdo jim do hlavy nutí falešný vzpomínky (přesně opačná teorie), c) někdy, někde, nějak, aniž by to věděli, prochází portály mezi paralelními světy (paměť je vpořádku, svět je špatně), d) někdo natvrdo přepisuje realitu (jakoby ty lidi nikdy neexistovali - zůstávají jen mizející ozvěny), d) paměť i svět sou správně, někdo je naprosto všedně gasslightuje (ne úplně odpovídající okolním skutečnostem, ale taky životaschopná teorie) e) ... A i potom co jim dojde, že problém je nejspíš ve vzpomínkách, tu existuje hromada jinejch vysvětlení.
Autorská citace #9
21.11.2019 10:33 - Jerson
Ty reakce na otázky hráčů jsou na tom asi nejzajímavější, to co píšeš zní dobře, jen jsem se s tím ve hře ještě nesetkal, tak by mě docela zajímalo, jak to funguje. Asi se hned tak nedostanu k tomu, abych to vyzkoušel ve své hře.
Autorská citace #10
21.11.2019 12:13 - Jezus
Považoval jsem to za nošení dříví do lesa, ale asi má lžidra přeci jen nějakou moc :-), takže pro jistotu - probíralo se to před měsícem tady:
Nová monstra

Jinak v odkazovaném videu na dvoudílné DnD story je přesně to, o čem píše Sirien. Nezačíná se sice úplně in medias res, ale objeví se tam stopy po postavě, kterou postavy jakože znaly, ale vůbec si ji nepamatují (a navíc rodiče postavy, co si myslí, že je sirotek :-) ).

Je tam i ten GM trolling, kdy se hráč zeptá na svého zvířecího společníka (medvěda) a GM: "Cože? Nikdy jsi žádného zvířecího společníka neměl..." :-)
Autorská citace #11
21.11.2019 12:31 - sirien
Jerson: Já sem ty reakce hráčů v tomhle duchu zažil při vcelku odlišné zápletce, která má ale podobný element "mnoha možných vysvětlení", když sem na sraze hrál Dead Rock Seven (ukázkovku Ashen Stars). Spoiler FREE: V DR7 je... takový herní element, který způsobuje trochu WTF věci. Když sem si to nastudoval a šel sem to hrát, tak mi přišlo, že hned, co se hráči s těmi WTF věcmi setkají a trochu je prostudují, tak jim to musí vcelku rychle dojít, jenže se ukázalo, že to byl brutálně můj vlastní bias toho, že sem řešení té "hádanky" už znal předem. Ve skutečnosti když hráči narazili na ony WTF věci a prozkoumali je, tak najednou vytvořili asi 3 různé hypotézy toho, co za tím může být (všechny naprosto logické a odpovídající zjištěným skutečnostem - jedna z nich dokonce brutálně obvious možnost, která se nabízela mnohem víc, než ta pravdivá a která mě v zaslepení vůbec nedošla). Následně operovali s těmahle možnostma a první se snažili vyloučit ty a až s dalšíma událostma se začali postupně propracovávat k tomu, co za tím skutečně bylo. Z pozice GM to bylo docela zajímavé sledovat. (Btw. to byla fakt awesome hra, ale ono se tam sešla i dost awesome skupina hráčů...)
Autorská citace #12
21.11.2019 13:36 - Jerson
Hm, fakt bych si nějakou takovou hru ovlivňující vnímání a paměť postav rád zahrál (a nemusí tam být žádná vícehlavá potvora požírající lidi :-) )
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.21500611305237 secREMOTE_IP: 3.234.214.113