Střípky

Sparkle
8.2.2013 15:39
České RPG ceny
Po PragoFFestu jsme seděli v čajovně a v debatě vyvstal nápad, že u nás chybí něco jako Hra roku, prostě RPG ceny.

Jakkoli se to může zdát nesmyslné, když produktů je zoufale málo a dalších počinů jakbysmet, důvod proč nás to napadlo byl čistě pragmatický: aby se daly lépe propagovat české RPG produkty nerozhodným a konzervativním zákazníkům. Celé to začlo tak, že jsem se zmínila, že se mi nedaří v našem krámu lidem nabízet Příběhy Impéria. Že oni na to koukají, ale když jim povím co to je, tak mají jakoby strach, je to něco neznámýho, bojí se do toho jít. A že možná, kdyby ta hra dostala nějaký štempl "hra roku blabla", že by to mohl být právě ten argument, který by mohl ty lidi přesvědčit "jo, toto asi stojí za to, pojďme do toho".

Takže: myšlenka je taková, vymyslet něco jako "RPG ceny" (nebo pokud by se vítězové vybírali čistě na Kostce tak "Ceny d20" nebo něco takovýho), kde by se vybíral nějaký zajímavý počin a ten by dostal štempl. Štempl má sloužit k tomu, aby počin šel lépe propagovat u lidí, kteří do toho "až tak nevidí". Aby se o tom dala napsat zajímavá tisková zpráva a narvat do Fantasyplanetů, Pevností (či jak se to bude jmenovat, až to vzkřísej), Zatrolených her apod. Aby měl vydavatel argument, jak přesvědčit koncový krám, že má hru dát do regálu na lepší místo. Aby anotace k opengamingu dotyčného systému vypadala líp a přitáhla více lidí... tedy čistě pragmatické důvody.
Nemělo by být cílem mít tady elitistickou onanii, kde se poplácáváme po zádech, jací jsme "odborní".

Nápad, jak by to mohlo třeba fungovat:
Cena se uděluje 1x ročně.
1) Kategorie Psaný počin (hotová hra, setting, článek, rozbor, teorie, dobrodružství apod.)
2) Kategorie Ostatní (herní akce, con, sraz, propagační počin, happening...)
3) Průšvih roku :)
4) speciální cena, která by mohla, ale taky nemusela být pro daný rok udělena. Něco jako "Lifetime award" za již hotové a časem prověřené dílo, kde se na to autoři ani po pár letech nevyflákli, dlouhodobě fungující web apod.

Vaše nápady?
Autorská citace #1
8.2.2013 16:41 - Alnag
Nápad zní fajn. Já se jenom bojím, že to zase vyvolá spoustu flamů a zlé krve, protože u nás není nikdo moc zvyklý na kritiku, kterou to nutně vyžaduje, aby to mělo smysl a nebyla to jen marketingová značka. Navíc tady existuje několik odlišných názorových proudů na to, co je kvalitní, které navíc se dost možná příliš nestřetávají (až na výjimky) s názorem mainstreamového publika (které hraje Dračák potažmo Pathfinder).

A zase... pokud to má být jen marketing honění si ega a nikoliv reálné posouzení kvality a nebude to sytit skutečnou potřebu a zájem širší obce hráčů RPG, tak mne z toho prosím vynechte. (Čímž si nedělám patent na to, že bych do hlavy širší hráčské obce viděl, to rozhodně ne, a poslední dobou už vůbec...)
Autorská citace #2
8.2.2013 16:43 - Dukolm
Těch věcí co bys mohla hodnotil časem moc není. Kolik toho napočítáš za minulý rok?

Budeš mít dostatek porotců (tech který ani v jednom projektu nefigurují jako autor) a pokud uvažuješ o hlasování komunity tak na české scéně je hlasování dost ovlivnitelné jedním člověkem s přístupem k 100 různých IP. Jak vím ze zákulisí věcí okolo miss českých herních RPG servrů (Andoru, Abarinu, Aragornu, ...) .

A pak myslíš že lidem něco řekne že hra byla oceněna RPG ČR CENOU když i prací prášek mám oceněn CENOU SPOTŘEBYTELE od institutu "blablabla".
Autorská citace #3
8.2.2013 16:55 - alef0
rpg cenu neni komu udelovat. za minuly rok vysiel len treti supplement k pribehom imperia a bestiar k drd2

na sme.sk riesili best kulturne pociny takto: oslovili x ludi z rozlicnych oblasti a kazdy povedal co povazuje za NAJ v danej kategorii, tym, ze tam ludia daju svoje meno a pol vety popisu aktivity, to budi zaruku serioznosti

tym vybublali pozoruhodne veci, zabudnute veci.

prusvih roka je lubezny tam sa tesim jak budu niektore veci adorovane a zaroven zaznavane, ale ak sa to u autorov vyargumentuje, ma to gule kontroverznosti, co generuje p.r.

imho ak ide o propagaciu v mediach, tak najlepsie je napisat clanky do pevnosti a tym to spropagovat. alebo si vyrob velku sipku MEPHIT ODPORUCA. cele je to o suplovanie marketingu ktori vyrobcovia nemohli / nechceli / nedokazali urobit
Autorská citace #4
8.2.2013 17:30 - York
Hrou minulého roku* je snad bezkonkurečně** Void, ne? :)



* nebo to bylo předloni?
** nemá žádnou konkurenci
Autorská citace #5
8.2.2013 17:43 - Colombo
Alnag: a to není skupina lidí s přehledem, kteří jsou schopni se na to dívat z pohledu mainstream hráče?
Autorská citace #6
8.2.2013 18:20 - Sparkle
alef0 píše:
imho ak ide o propagaciu v mediach, tak najlepsie je napisat clanky do pevnosti a tym to spropagovat.


Pevnost skončila.

alef0 píše:
alebo si vyrob velku sipku MEPHIT ODPORUCA. cele je to o suplovanie marketingu ktori vyrobcovia nemohli / nechceli / nedokazali urobit


Tohle máme, vybrala jsem dvě zajímavý hry který mi přijdou nejvíc hodný propagování a vystavila jsem je v RPG regálu tak aby koukaly na lidi čelem přímo v úrovni očí. Ani z jedné z nich se neprodal zatím jediný kus. Taky jsme měli Kouzlem a Mečem na hlavní stránce eshopu jako "náš tip". Tohle bohužel nezabírá. Zabírá je říct že "tato hra se v USA momentálně prodává líp než DnD". To zaujme. Evidentně většina lidí co se zajímají o RPG a nečtou si internetové zdroje o RPG opravdu potřebujou nějaký "speciální" impulz, proč by si to měli koupit. Nějakou kouzelnou formulku.
Autorská citace #7
8.2.2013 18:21 - Colombo
Pevnost skončila? Wow!
Autorská citace #8
8.2.2013 18:24 - Sparkle
http://www.pevnost.cz/ prý byly nízké prodeje.
Autorská citace #9
8.2.2013 19:18 - Čindi
To je teda docela překvapení, měl jsem pocit, že se toho prodalo dost.
Autorská citace #10
8.2.2013 19:31 - pipux
Oportunistův pohled na RPG ceny: ona by ta kritika (na kterou tolik nejsme zvyklí) byla dobrá k pozorování - sledoval bych, jaké hry se nahromadily v nominacích, a kdybych pak chtěl třeba taky něco vyhrát (poplácat po zádech), hned bych věděl, zhruba na jaké schema úspěchu se zaměřit.

Jistě, potíž je v tom, že nic nevyšlo :)), a že i tak by něco ocenit /na úkor něčeho jiného/ bylo jako srovnávat hrušky s jablkama.

Otázkou do pranice jest: kde je ta mlčící masa, jíž by se měly perly RPG cen předkládat? Může mi ji někdo ukázat? Totiž, když budu stereotypizovat, pak je jakékoliv hraní poměrně náročnou mentální činností - tzn., že se v okruhu RPG hraní setkává jiná demografická skupina nežli třeba ti, kteří jsou hluční, čtou blesk a dívají se televizní noviny. A tím mířím k myšlence, že taková "chytrá" demografická skupina nebude tolik náchylná na pasivní příjem "RPG hitů" (protože co hráč, to vlastní názor (aspoň nabývám tohoto dojmu)).
Tak jestli to tedy primárně o tom poplácávání jen nebude.

Dukolm pak nakousl zajímavou otázku: implementaci. Totiž, kde a jak by měl existovat jaký web, který bude tuto cenovku zaštiťovat?
Je tu ale jistý problém: ta myšlenka je poněkud předčasná. Nejhorší možná varianta (průšvih roku, sebenominace) zde je: úžasný, interaktivní web se spoustou vychytávek a doplňkových aplikací ... na němž je poněkud totálně mrtvo o_O

Ad herní "vývojář" a jeho cesta: ve velkých mezinárodních vodách určitých "uměleckých" odvětví dochází k jistým přerodům (metafora housenka -> motýl), kde talentovaný amatér dokáže vypracovat svůj talent a um, čímž se etabluje a stane profesionálem. Na druhou stranu, tady v naší branži/lokalitě je situace taková, jaksi, drobečková (několik místních talentů se posbíralo např. na to DrD2; ale nakolik z toho kouká slibná, kontinuální kariéra a nechutně mnoho peněz, to si nejsem jistý (nevsadil bych na to jedu špinavou ponožku)).

Sparkle píše:
Evidentně většina lidí co se zajímají o RPG a nečtou si internetové zdroje o RPG opravdu potřebujou nějaký "speciální" impulz, proč by si to měli koupit. Nějakou kouzelnou formulku.

Ad absurdum: SLEVA 90%!!! ZÍTRA UŽ NEBUDE!!! HRAJE I KAREL GOTT!!
He. Což, a jak daleko toto má k neetické reklamní manipulaci?

Směšně naivní, i když možná hypoteticky funkční myšlenka: něchť se zrodí ona pomyslná česká RPG recenzní centrála ... ale všechny příspěvky do ní vkládat výhradně a jen v angličtině.

A teď si zkusme modelovou situaci: tři přičky (zlatá, stříbrná, měděná), čtyři kategorie (jak Sparkle navrhla), vitězové za rok 2012. Zkusí tu někdo jít s kůží na trh a vyplnit takovou 3x4 kolonku?*

EDIT: *) toto je maximální zlo!!! Teprve teď si uvědomuji, jak by to s tou kritikou u nás fungovalo: člověk by defacto měl kritizovat jednoho svého souseda, zatímco bude vynášet k nebesům druhého (tak málo nás tu je)! A ono takto napřímo kritizovat vůbec není příjemné, protože si člověk vytváří napjatou atmosféru hned za svojí domovní rohožkou (ono je lepší si uchovat urč. odstup).
Autorská citace #11
8.2.2013 20:13 - Alnag
Sparkle píše:
Zabírá je říct že "tato hra se v USA momentálně prodává líp než DnD".


A není náhodou důvod, že se to v USA prodává líp než DnD i důvodem, že se to u nás prodává dobře? Neřadíš tak trochu vůz před koně, když předpokládáš, že prodejnosti/hranosti se dosahuje tím, se hře přiřkne nějaká kouzelná vlastnost oproti tomu, že je prostě mainstreamová.

A že problém českých her je, že mainstreamové nejsou, protože je tvoří lidé, které mainstream neabaví a došlo to tak daleko, že i českou mainstreamovou značku "DrD" překovali v nemainstreamovou hru?

EDIT: A ještě dodatek. Tobě se z obchodního hlediska taky nevyplatí propagovat jiné hry než ty, které jedou formou "treadmill" (tj. dodatky, dodatky, dodatky...). Protože pokud prodáš hru, která zákazníkovi stačí, už ho nikdy neuvidíš. Pokud prodáš hru, ke které potřebuje/může chtít doplňky... uvidíš ho znovu, prodáš mu ještě něco atd.
A znovu... A je v ČR nějaká taková hra? (Ono ani u toho DrD 1 to nebyla žádná sláva, ale alespoň něco tam bylo... DrD+ tam to byl omyl, to nebyly doplňky... DrD 2... příliš pomalu)
Autorská citace #12
8.2.2013 20:24 - alef0
sidenote: pevnost mala vraj problem s vydavatelom, nie s peniazmi.

sparkle, ani sa nestalo, ze po opengamingu sa ludia rozhodli si kupit hru? lebo ktosi mi vravel, ze stolovky najlepsie ficia vo chvili, ked su ludia nazhaveni z hry
Autorská citace #13
8.2.2013 21:05 - Alnag
Jinak samozřejmě problém toho, že her je málo lze vyřešit tím, že se udělí cena třeba jednou za 4 roky. Když to jde na olympiádě, jde to i v RPG. :)
Autorská citace #14
8.2.2013 21:16 - Colombo
RPG olympiáda, to je pěkné.
A místo nejhorší počin může být RPG paraolympiáda.
Autorská citace #15
8.2.2013 21:54 - Sparkle
pipux píše:
Otázkou do pranice jest: kde je ta mlčící masa, jíž by se měly perly RPG cen předkládat? Může mi ji někdo ukázat?


Např. těch 3000 lidí, co si koupili Drd2?

alef0 píše:
sidenote: pevnost mala vraj problem s vydavatelom, nie s peniazmi.


Z oficiálního Facebooku Pevnosti:
Pevnost Důvodem vydavatele jsou nízké prodeje a tudíž ztrátovost časopisu. Nicméně tyto prodeje se snižují již nějakou dobu, tedy s Tomášem Němcem to opravdu nesouvisí.

Alnag píše:
A že problém českých her je, že mainstreamové nejsou, protože je tvoří lidé, které mainstream neabaví a došlo to tak daleko, že i českou mainstreamovou značku "DrD" překovali v nemainstreamovou hru?


Kouzlem a Mečem mi teda přijde jako mainstream.

Alnag píše:
Jinak samozřejmě problém toho, že her je málo lze vyřešit tím, že se udělí cena třeba jednou za 4 roky. Když to jde na olympiádě, jde to i v RPG. :)


To je super nápad. To by asi vyřešilo většinu problémů.
Autorská citace #16
8.2.2013 22:01 - Vojtěch
A na místo letní a zimní by byly mainstream a indie :-)
Autorská citace #17
8.2.2013 22:03 - Alnag
Sparkle píše:
Kouzlem a Mečem mi teda přijde jako mainstream.


Neviděl jsem, tak těžkou soudit, ale jestli je to jako Dungen Squad, tak bych si dovolil nesouhlasit. To je taková hříčka. Na mainstream IMO málo komplexní. (Jedna z charakteristik mainstreamového RPG byla - alespoň svého času - vzrůstající komplexita a system mastery - možnost stát se expertem na hru).
Autorská citace #18
8.2.2013 22:12 - alef0
diky za pevnost info, mal som ine info, ale tvoje znie relevantnejsie

kam je napr. hra, ktora je extremne podcenena, jej totalne chyba nejaky support, marketing a podobne, co je strasna skoda... s laskou spominam, ako ju v brlohu mali odlozenu vedla kociek, kde ju nik nemohol najst.

problem 4 rokov je ten, ze to je doba na urovni eonov-na jednej strane sa spawnu asi 4 hry (pri troche stastia), na druhej o 4 roky nastava takmer generacna obmena, ale mozes udelit ceny za roky 2009-2013 a napchat tam vlastne vsetko co vyslo: teda drd2, strepy, pribehy a kam.

a vojtech: mainstream a indie delenie je pase, pre koncoveho uzivatela o to viac. (ennie 2012: savage world, indie rpg awards: do/pilgrims)
Autorská citace #19
8.2.2013 22:50 - Bouchi
Sparkle píše:
Z oficiálního Facebooku Pevnosti:
Pevnost Důvodem vydavatele jsou nízké prodeje a tudíž ztrátovost časopisu. Nicméně tyto prodeje se snižují již nějakou dobu, tedy s Tomášem Němcem to opravdu nesouvisí.

No, já mám inside info jiné, nicméně zatím trvá moratorium, takže aktuálně můžu napsat jen to, že podle mých informací ztrátová nebyla.
Autorská citace #20
8.2.2013 23:09 - Alnag
Ad Pevnost: Bouchi, někdy ani insideři nedokáží docenit všechny výdaje s tím projektem spojené (třeba pro toho konkrétního vydavatele). Tedy pokud byla Pevnost zdánlivě jen mírně v plusu, mohly dodatečné náklady (mimo rozměr insiderů z toho udělat mínus). Ale to je v zásadě jedno.

Alef0: Neexistují nedoceněné věci. Existují jen neúspěšné věci. Ano, možná chyběl support a marketing? A co jako. Nejsme ve školce. Počítají se výsledky, ne úsilí.

Z tvého rantu proti 4 rokům jsem v zásadě nepochopil v čem je problém, takže to budu brát tak, že tam žádný není.

Navíc tedy kromě toho, že Product of the Year v Enniews vyhrál Pathfinder, a Savage Worlds jsou vyhlášené akorát v Best Game, tak splňují řadu charakteristik klasické mainstream hry (ten treadmill například), takže si říkám, co jsi tím vlastně chtěl říct.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10295104980469 secREMOTE_IP: 3.86.235.207