Střípky

Sparkle
8.2.2013 15:39
České RPG ceny
Po PragoFFestu jsme seděli v čajovně a v debatě vyvstal nápad, že u nás chybí něco jako Hra roku, prostě RPG ceny.

Jakkoli se to může zdát nesmyslné, když produktů je zoufale málo a dalších počinů jakbysmet, důvod proč nás to napadlo byl čistě pragmatický: aby se daly lépe propagovat české RPG produkty nerozhodným a konzervativním zákazníkům. Celé to začlo tak, že jsem se zmínila, že se mi nedaří v našem krámu lidem nabízet Příběhy Impéria. Že oni na to koukají, ale když jim povím co to je, tak mají jakoby strach, je to něco neznámýho, bojí se do toho jít. A že možná, kdyby ta hra dostala nějaký štempl "hra roku blabla", že by to mohl být právě ten argument, který by mohl ty lidi přesvědčit "jo, toto asi stojí za to, pojďme do toho".

Takže: myšlenka je taková, vymyslet něco jako "RPG ceny" (nebo pokud by se vítězové vybírali čistě na Kostce tak "Ceny d20" nebo něco takovýho), kde by se vybíral nějaký zajímavý počin a ten by dostal štempl. Štempl má sloužit k tomu, aby počin šel lépe propagovat u lidí, kteří do toho "až tak nevidí". Aby se o tom dala napsat zajímavá tisková zpráva a narvat do Fantasyplanetů, Pevností (či jak se to bude jmenovat, až to vzkřísej), Zatrolených her apod. Aby měl vydavatel argument, jak přesvědčit koncový krám, že má hru dát do regálu na lepší místo. Aby anotace k opengamingu dotyčného systému vypadala líp a přitáhla více lidí... tedy čistě pragmatické důvody.
Nemělo by být cílem mít tady elitistickou onanii, kde se poplácáváme po zádech, jací jsme "odborní".

Nápad, jak by to mohlo třeba fungovat:
Cena se uděluje 1x ročně.
1) Kategorie Psaný počin (hotová hra, setting, článek, rozbor, teorie, dobrodružství apod.)
2) Kategorie Ostatní (herní akce, con, sraz, propagační počin, happening...)
3) Průšvih roku :)
4) speciální cena, která by mohla, ale taky nemusela být pro daný rok udělena. Něco jako "Lifetime award" za již hotové a časem prověřené dílo, kde se na to autoři ani po pár letech nevyflákli, dlouhodobě fungující web apod.

Vaše nápady?
1.3.2013 14:34 - sirien
chrochta píše:
Nebo zajet do Kladna, kde to mají ve Středočeské vědecké knihovně

Tyjo, že bych si někdy v blízké budoucnosti obzvláštnil návštěvu u přítulky?

alef0 píše:
ROFL. Celá léta :D

Dva roky, jeden měsíc a cca 3 týdny, chceme-li být přesní...

alef0 píše:
koľko ti trvalo napísať recenziu k DrD2? :D Kde je Class & Level?

Recenze: 3 měsíce. Za zdržení jsem se omluvil a vysvětlil jsem jej v úvodu samotné recenze.
Nemluvě o tom, že mě k napsání této recenze nic nevázalo (výtisk, který jsem na GC dostal, mi nebyl předán jako recenzentský, minimálně to tak nebylo řečené ani podané, takto byl až zpětně interpretován, navíc někým jiným než byl předávající)

Všechny své minulé game designové pokusy (jmenovitě dva) jsem ukončil. V obou případech jsem stejně veřejně jako jsem je ohlásil také oznámil, že je ukončuji a v obou případech jsem naprosto jasně zdůvodnil proč (v prvním případě jsem zhodnotil, že koncept byl mylný, v druhém případě mi zcela odpadl spoluautor - materiály tehdy vytvořené stále plánuji někdy nějak zkompletovat až bude čas a vydat je zde jako dílčí články).

Ty, na druhou starnu, jsi si prakticky vyžádal kritiku Srdcolamů za účelem otevření diskuse o této problematice. Když jsem svou kritiku vydal, slíbil jsi že zareaguješ v brzké době, což jsi pak několikrát zopakoval.
Za dva roky, měsíc a tři týdny zvládnou některé ženy dvakrát počít a porodit, Alef0.


Můžeš si demagogizovat jak chceš, můžeš se snažit argumentovat stylem "jaký je v SSSR průměrný plat? / A vy zas mlátíte černochy!" a můžeš se dál vymlouvat dle libosti, fakta zůstanou stále stejná a velmi snadno ověřitelná (link je na minulé stránce diskuse)

Bouchi píše:
Tím chceš říct, že články vycházející v Pevnosti (a poté volně dostupné na webu) neposkytovaly dostatek informací pro představu o systému a nepomáhaly rozhodnout se, zda koupit či nekoupit? (Co konkrétně ti v nich chybělo?)

Články o DrDII byly zavádějící, z pohledu spotřebitele takřka na hraně lživosti. Systém nakonec vypadal zcela odlišně, než jak bylo marketingově přislíbeno. Fate 3e Core (jehož preview jsem včera dočetl, mimochodem - vřele doporučuji) splňuje sliby DrDII líp, než DrDII. Fate obecně splňuje sliby DrDII líp, než DrDII. CPH splňuje sliby DrDII líp, než DrDII.
1.3.2013 14:38 - Bouchi
hadrian: OK, takže z tohohle článku ti utkvěly jen tři atributy? To je pak těžký...

Uznávám, že úplně nejlepší by bylo, kdyby se Pirátskou verzi povedlo zveřejnit o 4-5 měsíců dřív než vyšla, ale bohužel chyběly člověkohodiny.

edit: sirien píše:
Systém nakonec vypadal zcela odlišně, než jak bylo marketingově přislíbeno.

Systém je zcela odlišný od toho, co je ve výše linkovaném článku? Nebo jaké marketingové přislíbení máš na mysli? (link pls)
1.3.2013 16:08 - OnGe
Po kolikáté už se tu zvrhla diskuse v brečení, že DrD2 vypadá jinak, než si někdo představoval? A už to někdy někam vedlo?
1.3.2013 16:20 - Beltar
Bouchi píše:
Co konkrétně ti v nich chybělo?


Článek v pevnosti jsem četl, jeden, a všem starejm spoluhráčům jsem o tom nadšeně vyprávěl.
Koupil jsem si tu knížku , prolétl ji a všem o tom nadšeně vyprávěl. Zkusili jsme si to zahrát a nefungovalo to ... Pár pěknejch popisů, na který odpověď byla vyčerpám se a pak už se je útočilo. Každej se snažil věci dělat tak, aby do všeho narval manévr Přesně a podobné věci.
1.3.2013 16:23 - alef0
Píše:
Ty, na druhou starnu, jsi si prakticky vyžádal kritiku Srdcolamů za účelem otevření diskuse o této problematice. Když jsem svou kritiku vydal, slíbil jsi že zareaguješ v brzké době, což jsi pak několikrát zopakoval.

Rovnako som viackrát vysvetľoval, že musíš počkať a robím to aj teraz. Ak sa cítiš urazene, ja s tým bohužiaľ viac nespravím -- jednoducho nemáš a nemôžeš mi týmto spôsobom pomôcť v urýchleniu vecí.

Neskôr nebudem váhať poprosiť o ospravedlnenie, ktoré verím, že prijmeš.

Demagogizovať viac nebudem -- ty sám VEĽMI dobre vieš, ako je to s časom RPG komunite a chápem, že sám by si dokázal porodiť aj tri deti a to bez ženy a maternice, ak by si chcel a mal čas -- a ja nie som v tomto odlišný.

Uzavrime túto mimoriadne komickú kultúrnu vložku tým, o čo som poprosil v predošlom poste.
1.3.2013 17:54 - sirien
Bouchi píše:
Systém je zcela odlišný od toho, co je ve výše linkovaném článku? Nebo jaké marketingové přislíbení máš na mysli? (link pls)

Ne, komunikace k DrD II opravdu nebyla jeden článek. Mám namysli diskusi tady, diskusi na RPG F a celý ten DrDII web (včetně onoho Tebou linkovaného článku), také různé přísliby z Gameconových diskusí atp.

A jak už bylo poznamenáno, řešilo se to už několikrát. Ale když chceš znovu, klidně (část níže uvedeného je i v onom Tvém linkovaném článku):
Přislíbena byla hra nastupující za konzervativní mainstream fantasy RPG, dodáno bylo mechanicky naprosto experimentální indie-based RPG.
Slibovány byly jednoduché mechaniky s rozšiřujícími nadstavbami - dodány byly složité a špatně vysvětlené mechaniky v prakticky nedělitelném balení.
Slibován byl moderní plynulý systém, dodán byl systém ignorující několik pravidel.moderního game designu, který je kdeco, jen ne plynulý.
Slibována byla hra pro nováčky, dodána byla hra, kterou bych nováčkovi vživotě nedal doruky.
Slibován byl systém, kde lze za určitou cenu vždy uspět (podobně jako v CPH, FATE...), dodán byl systém, který neustále vše ubíjí do nudných neúspěchů (remíza JE neúspěch - nemám co jsem chtěl)
Slibován byl jednoduchý class-based systém dovedností, dodán byl nudný systém tuctových dovedností které jsou vynuceně namačkány do class-balíčků
...zde doplň dalších 10-20 obdobných řádků...
Slibován byl systém, který bude fungovat, dodán byl systém, který je velmi funkční maximálně tak jako pomůcka pro prvotní roztopení Dálavy, když na ní přijedeme uprostřed zimy.
1.3.2013 21:59 - hadrian
Bouchi píše:
OK, takže z tohohle článku ti utkvěly jen tři atributy? To je pak těžký...


Tohle má být o RPG cenách, tak jen krátká reakce na Bouchiho - ano, buď to znamená, že já jakožto čitatel jsem naprostý negramota, který nepochopil skvělost a průzračnou popisnost všech mechanik drd II v tom článku v Pevnosti. Nebo to znamená, že článek nevypovídal dost dobře o hře a nezaujmul mne jakožto normálního čtenáře.
Myslím, že zrovna čtenáři Pevnosti byli jednou z vašich cílových skupin. Čekali jste, že všichni čtenáři Pevnosti budou zkušenými matadory v herních mechanikách a z náznaků v článku vyvodí vše potřebné? Musím Tě zklamat, zmýlili jste se. Většina je na tom jako já - jsou poučenými amatéry (ano, to jsme my, vaše cílová skupina).
To je pak fakt těžký...

RPG ceny - co takhle jako cenu uvést "O Sedmistěnnou kostku" s podtitulem - "sedmistěnka hází šťastně", to by určitě někdo manuálně zručný dokázal vyrobit, nebo to nechat udělat u kováře z černýho železa v patřičné velikosti (aby bylo jasné, že to není žádná lehká váha). Jenom mi to tak zrovna blesklo, když sem koukal na různý kostky.
1.3.2013 22:43 - Spize
Sirien:

Skutečně jsem přesvědčen, že o DrD II bylo předem známo spousta věcí.

sirien píše:

Slibován byl moderní plynulý systém, dodán byl systém ignorující několik pravidel.moderního game designu, který je kdeco, jen ne plynulý.

Když mi někdo řekne o svém produktu, že bude moderní a plynulej, tak to IMHO neznamená vůbec nic. To se prostě tak řiká!

sirien píše:

Slibován byl jednoduchý class-based systém dovedností, dodán byl nudný systém tuctových dovedností které jsou vynuceně namačkány do class-balíčků

Tohle se vědělo.

A osobně bych řekl, že ten systém je docela přívětivej úpravám (no, možná spíš doplňkům) - na RPGF Fafrin udělal docela sbírku, co si tak pamatuju.

Ale asi by bylo fér přiznat, že podruhý bych si ho asi nekoupil, protože ho nikdo se mnou nechce hrát.
1.3.2013 22:48 - Colombo
Spize: protože se to podruhé hrát nedá.
1.3.2013 23:06 - Spize
Colombo: No, on se málokdo nechal přesvěčit už jen k tomu, aby to alespoň zkusil.
2.3.2013 01:28 - sirien
já to šel zkusit docela nadšeně a s poměrně pozitivními očekáváními. Teda, takřka úžasně pozitivními, vezmu-li v úvahu že to byla Altaří hra navazující na DrD v jejímž autorském týmu byly jisté osoby kterým ne úplně důvěřuji co do kvality jejich RPG designových schopností.

Spize: ono to "moderní" má co do RPG designu i určitou jinou konotaci. Mohli klidně říct že to bude "konzervativní" nebo "tradiční" a nebylo by to nic proti ničemu; znamenalo by to něco trochu jiného (zejména co např. do distribuce pravomocí, stavby jádra systému atp.), ale nebylo by to nijak negativní. Moderní v tomto kontextu pro mě není totéž co např. "indie" - což nemyslím nijak zabarveně, je to prostě technické tvrzení (asi jako že "šroub" není "vrut", natož "hřebík" - všechny tři věci jsou vpohodě a teoreticky je jde v určité míře zaměňovat, jejich využití a účel se ale kapánek liší)
Plynulý je na tom podobně. Jsou kvalitní hry (obvykle gamistické), které bych za plynulé neoznačil, přesto to jsou hry velmi úspěšné (např. DnD 4e). Ta zábavnost tam je prostě jinde, důraz na vyvážení různých herních prvků tam je položen jinam. Takové hry např. nejsou pro mě, takže jim moc neholduju, ale naprosto chápu, co se na nich komu líbí a proč.

Spize píše:
Tohle se vědělo.

obávám se, že nevědělo. Vědělo se, že tam bude class-based dovednostní systém, ale všichni koho znám si pod tím z různých promo textů a vyjádření autorů představovali něco o hodně jiného (volnějšího, intuitivnějšího a hlavně o dost míň rules-heavy), než co bylo dodáno (tedy systém, v němž je naprosto nudný, tuctový a navíc mnohde nedomyšlený systém naprosto prachobyčejných dovedností se všemi jejich "nevýhodami" podán tak, že při jejich braní nemáš prakticky vůbec na výběr - tzn. absolutně tuctový dovedností systém bez většiny výhod běžných dovednostních systémů). Ostatně viz i místní DrDII diskuse.
Musím říct, že zrovna tohle pro mě bylo jedním z úplně prvních těžkých zklamání (a jedním z těch několika (ne až tak mnoha), jenž se dostavila už při čtení pravidel před samotným hraním)

(note: tady plavu v terminologii: když v tomto postu používám "dovednostní systém", tak tím mám namysli modul pravidel zabývající se dovednostmi, nikoliv dovednostní systém ve smyslu skill based jakožto protiklad class&level)

Úpravám ten systém podle mě přívětivý rozhodně není (viz mimo jiné moje recenze, nicméně jestli máš link na tu RPG F diskusi, tak se tam nejspíš i rád mrknu (pravděpodobně z důvodů latentního masochismu, ale zkusím to uhrát na pouhou morbidní zvědavost)


Colombo: Z mojí zkušenosti se to fakticky nedá hrát ani poprvé.
2.3.2013 09:39 - Jerson
York píše:
Jestli tím "u nás" myslíš v ČR, tak to nemám nejmenší tušení - nemám jak to zjistit. Mluvím pochopitelně o lidech, které znám (řádově desítky hráčů), případně znám nepřímo (RPGforum, kostka). Není to úplně ideální statistický vzorek na přiměřeně přesný popis celé populace, ale je to nejlepší možný vzorek, jaký mám k dispozici (a imho dostatečný k tomu, abych mohl říct, že o přístup implementovaný v pluskách (ať už mu budeme říkat jakkoliv) je hodně malý zájem (samozřejmě se ale stále mohu mýlit, jako ostatně každý výzkum na základě omezeného vzorku)).


K DrD2 se v této diskusi nebudu vyjadřovat, i když taky jsem si představoval jiné fungování, než které jsem očekával na základě článků.

Chtěl bych se spíše vyjádřit k hodnocení RPG na základě vzorku hráčů posbíraných na netu, protože mi často vychází jako zavádějící. Tedy pokud vezmu hráče z D20, RPGF a třeba Dracidoupe.cz, nabydu dojmu že se hraje Dračák, DnD, Pathfinder a k tomu příležitostně hromada dalších her, nicméně pak existuje možná 90% hráčů, kteří se na netu nevyjadřují a hrajou něco jiného. Píšu o tom proto, že jsem před týdnem potkal svého bývalého hráče, který mi hnd povídal, že na vejšce v Plzni hrajou pořád CPH. Protože z netových průzkumů mi vždycky vyšlo, že CPH hrajou dvě skupiny, tak jsem se ho ptal zda by někdo z těch hráčů napsal nějaké vyjádření. Na to mi odpověděl, že ti hráči nechodí diskutovat na net a ani nechtějí psát maily, nebo se na něco ptát. Systém jim funguje, tak ho prostě hrajou, učí ho další hráče které potkají a tím to pro ně končí.

Tím chci říct, že ačkoliv mám k DrD+ výhrady a pět let jsem sledoval nekončící otázky a nepochopení na oficiálním fóru, je docela možné že ho hraje třeba třetina nebo polovina původních hráčů DrD, ačkoliv internetové průzkumy budou ukazovat na pět skupin celkem. Takže než vyvozovat závěry ze zkresleného vzorku, tak je raději nevyvozovat vůbec.
2.3.2013 10:34 - York
Jerson píše:
Takže než vyvozovat závěry ze zkresleného vzorku, tak je raději nevyvozovat vůbec.


Já ale nejsem vydavatel, takže klidně můžu vyvodit závěr z omezeného vzorku s vědomím, že může být docela hodně nepřesný a brát ho přesně tak. Navíc je trochu něco jiného zjišťovat přesný počet skupin hrajících nějaký systém a odhadovat, jaká asi tak část hráčů má zájem o simulační (def by York) hru.
2.3.2013 11:01 - OnGe
Jerson píše:
Takže než vyvozovat závěry ze zkresleného vzorku, tak je raději nevyvozovat vůbec.

V tom případě se nedobereš k žádnému závěru v asi 99% životních situací :D
2.3.2013 11:28 - Sparkle
Taky mi přijde, že Drd+ hraje vcelku dost lidí, v krámě se občas takový vyskytnou a jak jsem přednášela na PragoFFestu o českých hrách, taky tam byla skupinka lidí co to stále hrajou jako systém no. 1. Máme i docela velkou poptávku po bazarovaných příručkách k Drd+.
2.3.2013 17:39 - sirien
Jerson: Jediný člověk kterého znám a vím že hraje DrD+ (včetně lidí, které jsem potkal na různých conech nebo při jiných příležitostech) je Ilgir a pokud vím, ani ten ho nehraje jako svoje "dvorní" RPGčko.

To že Sparkle takové potkala, zvlášť na PGF, mě popravdě řečeno hodně překvapuje.
3.3.2013 11:54 - alef0
Mohol som sa staviť so Sirienom o to pivo.

Mohol som v očiach Alnaga nebyť človekom, čo "ví líp".

Ach, ako by som bol rád, keby sa neboli strašne mýlili.

Recenzia Astrálního doupěte.
3.3.2013 12:52 - Colombo
alef0: takže gedimanův Void je taky DrD srdcolam? To mi trochu nedává logiku.
3.3.2013 12:54 - alef0
DrD nie.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086217164993286 secREMOTE_IP: 52.15.112.69