Střípky

Sparkle
8.2.2013 15:39
České RPG ceny
Po PragoFFestu jsme seděli v čajovně a v debatě vyvstal nápad, že u nás chybí něco jako Hra roku, prostě RPG ceny.

Jakkoli se to může zdát nesmyslné, když produktů je zoufale málo a dalších počinů jakbysmet, důvod proč nás to napadlo byl čistě pragmatický: aby se daly lépe propagovat české RPG produkty nerozhodným a konzervativním zákazníkům. Celé to začlo tak, že jsem se zmínila, že se mi nedaří v našem krámu lidem nabízet Příběhy Impéria. Že oni na to koukají, ale když jim povím co to je, tak mají jakoby strach, je to něco neznámýho, bojí se do toho jít. A že možná, kdyby ta hra dostala nějaký štempl "hra roku blabla", že by to mohl být právě ten argument, který by mohl ty lidi přesvědčit "jo, toto asi stojí za to, pojďme do toho".

Takže: myšlenka je taková, vymyslet něco jako "RPG ceny" (nebo pokud by se vítězové vybírali čistě na Kostce tak "Ceny d20" nebo něco takovýho), kde by se vybíral nějaký zajímavý počin a ten by dostal štempl. Štempl má sloužit k tomu, aby počin šel lépe propagovat u lidí, kteří do toho "až tak nevidí". Aby se o tom dala napsat zajímavá tisková zpráva a narvat do Fantasyplanetů, Pevností (či jak se to bude jmenovat, až to vzkřísej), Zatrolených her apod. Aby měl vydavatel argument, jak přesvědčit koncový krám, že má hru dát do regálu na lepší místo. Aby anotace k opengamingu dotyčného systému vypadala líp a přitáhla více lidí... tedy čistě pragmatické důvody.
Nemělo by být cílem mít tady elitistickou onanii, kde se poplácáváme po zádech, jací jsme "odborní".

Nápad, jak by to mohlo třeba fungovat:
Cena se uděluje 1x ročně.
1) Kategorie Psaný počin (hotová hra, setting, článek, rozbor, teorie, dobrodružství apod.)
2) Kategorie Ostatní (herní akce, con, sraz, propagační počin, happening...)
3) Průšvih roku :)
4) speciální cena, která by mohla, ale taky nemusela být pro daný rok udělena. Něco jako "Lifetime award" za již hotové a časem prověřené dílo, kde se na to autoři ani po pár letech nevyflákli, dlouhodobě fungující web apod.

Vaše nápady?
3.3.2013 13:00 - Colombo
tak kde bereš tu odvahu tvrdit (a nutno podotknout, že si to nikde v recenzi nevysvětlil, prostě prohlásil jako jasný DrD srdcolam) že Astrální doupě je DrD srdcolam? Celá ta recenze mi připadá značně egoistická.
3.3.2013 13:03 - alef0
Dráždi ťa to slovo? Preskoč ho.
3.3.2013 13:14 - Colombo
Dobře, ale takhe budu muset přeškočit většinu samolibých přirovnání "Thaumaturgie (DrD alert!)"-- jako kdyby Thaumaturgie nebyla v každé druhé PC hře, kde je trochu propracovanější magie nebo útok na specifickou část těla (prý Deja Vu, tohle Deja Vu nejspíš mám, když se dívám na nezanedbatelnou část pc her).

Nakonec se z recenze vlastně jen dozvím, že tam jsou příšerně velká čísla a hromada atrubutů a skillů.
3.3.2013 13:17 - Sparkle
Alef má na rpgf odpověď na recenzi, radši kratičkou a jdu se vydýchat abych nenapsala něco hodně sprostého.
3.3.2013 13:22 - alef0
Sparkle: odpovedal som ti tiež kratúčko.

Colombo: zoznam skillov tvorí polovicu rozsahu, hromada atribútov je charakteristická črta toho systému. Ono je to len rýdzi systém, bez fluffu, príkladov či motivačných textov.

A bokom: veľmi rád by som sa dočkal paralelnej recenzie.
3.3.2013 13:36 - Sparkle
Já snad zkontaktuju autora Astrálního Doupěte, odeberu od něj pár kusů a budu to prodávat jako bundle "ČaroDej + Astrální doupě - Alefovy srdcolamy" za 150 korun. Předběžní zájemci? :)
3.3.2013 13:40 - klaymen
Sparkle píše:
Předběžní zájemci? :)


Beriem 10 kusov.:D
3.3.2013 13:42 - Alnag
Alef0: Měl by ses stydět. To, co jsi napsal není recenze, nýbrž hanopis. Přistoupil jsi k tomu dílu už jasně rozhodnut, jak to dopadne a udělal jsi vše proto, aby to tak dopadlo. Ba dokonce to ani nijak nezakrýváš.

Jenom v bodech to nejhorší:

a) Hned v úvodu znovu rezonuje ukřivdění, že autor nekonzultoval předem své dílko s internetovou RPG kamarilou. Soudě dle toho, co následuje udělal jen dobře.

b) Dvojí metr. Viz:

Alef0 píše:
Ale kým už v roku 2006 bolo Čarodejovi vyčítané takmer to isté s istou dávkou dobrej vôle, opakovanie tých istých omylov už nemá veľké právo na ospravedlnenie.


Vážně. Autor jednoho obskurního RPG si měl přečíst jiné obskurní RPG a pochopit, co je na něm špatně. Ne... on si měl přečíst jeho kritiku na RPGfóru, že? Hm... že by se nám sem vracel bod (a)?

c) Přesvědčení o výjimečnosti určitého typu hraní.

Alef0 píše:
Oba stoja na absolútne prekonaných paradigmách tvorby RPG.


Neexistuje nic takového jako je překonané paradigma tvorby RPG. Existují prostě různá paradigmata. A pak samozřejmě existují lidé, kteří mají pocit, že to jejich paradigma je to jediné pravé (nebo jedno z mála pravých). To jsou ti lidé, proti kterým vedl RPG Pundit "war on swines". Lidé, pro které byl Dračák málo příběhový a jediné pravé RPG byl Vampire. Lidé, pro které Vampire byl málo o morálních volbách a vytáhli drsnější indie kalibr. Pro lidi, kteří jako jediní pochopili zázrak starých her a teď jsou old-school. Pro lidi, kteří si chtějí vyprávět příběhy a tak hrají story-games, protože v jiných RPGčkách to přece o příbězích není. Jenže víš co, Alefe, ono je to tak, že tohle není exaktní věda. Každý dělá to, co ho baví.

Vyčítat hře, že simuluje šerm je směšné, zvlášť, když si uvědomí, jak strašně cool byla na RPGfóru svého času hra Riddle fo Steel, která měla přece taky ten cool realistický combat systém, ne?

d) DrD alert! Kde proboha? Alchymie je i v Dungeons & Dragons. Thaumaturgie je v i Dungeons & Dragons. O theurgii v DnD nevím, ale je to prostě obor magie, i kdybych DrD vůbec neznal, klidně bych to do magické hry znal. Čímž nechci tvrdit, že se autor DrD asi neinspiroval, (to nejsem s to posoudit) spíš to, co je pro tebe DrD alert mi připadá prapodivné.

e) Oceňuji, že jsi to tak rychle sehnal a zrecenzoval. Ale bohužel s touto úrovní recenze v mých očích nestoupeš. Znovu jsem si potvrdil, že tvůj rozhled je omezený i to, že efekt group-thinku na RPGfóru dosahuje nových výšin, protože kdokoliv soudný a kritický by tě už touto dobou na tyhle zjevné nesoulady upozornil. Je mi líto, že jsi takhle sešel. Míval jsem o tobě vyšší mínění. Kdysi dávno.
3.3.2013 14:10 - York
Podle té recenze mi není jasné, co to vlastně má společného s DrD. Není to spíš tak, že jsi tak moc chtěl, aby to byl DrD klon, že jsi při čtení přehlédl, že tomu tak vůbec není?
3.3.2013 15:01 - sirien
Alef0: No to ses předvedl.
  • v úvodu jakési nesmysly o typickém autorovi. Lidé mohou mít v šuplících stovku svých RPG a my o nich nemusíme vědět, protože věř tomu nebo ne, ono je Tvůj názor vůbec nemusí zajímat. Chápu, těžká představa pro Roníkovce, ale přesto...
  • ...a ihned si na tom že Tvůj názor někoho absolutně nezajímá postavíš i konspirační teorii o podezřelosti. To je normálně stihomam větší než u Roníka, tady už dosahuješ Klausova levelu paranoie
  • krásně demonstruješ svou neznalost historie RPG designu, což by bylo fajn, kdyby ses k tomu tak hlasitě nehlásil. To co popisuješ bylo cool před 30 lety, před 20 už to začínalo být poněkud na ústupu (ono už máme taky 2013, když si všimneš)
  • Dál krásně demonstruješ, jak nesmyslný je celý ten dementní pojem Srdcolam. Mluvíš o DrD, přitom se neustále odvoláváš k DrD, DrD+, Stínu meče... celý systém očividně stojí na dovednostech, což má s DrD/DrD+ společného kulové
  • dál demonstruješ svou neznalost fantasy pop/kultury, mytologie a nejspíš i historie. Thaumaturgie - pojem známý i z mnoha knížek Terryho Pratchetta. Theurgie - pojem známý asi tak tři tisíce let, používaný i v mnoha knížkách (nepř. Weiss&Hickman: trilogie Temného meče, docela provařená fantasy série...), Alchymie - pojem známý minimálně tak 600 let, ale skoro bych byl ochotný se vsadit že se to potáhne také pár tisíc let zpátky někam k Egyptu/Persii nebo tak něco. Takže ty DrD alerty si můžeš strčit někam, dávají asi tak stejný smysl, jako brojení proti teploušům a komunistům v Americe padesátých let.
  • jinak to co jsi popsal může být kdeco. Od hrozného shitu přes amatérský, ale nějak funkční mutaci dostupných cz/sk systémů až po poměrně velmi dobře provedené křížení RPG se small-scale wargamingem
  • A mimochodem, čistě věcně - ta recenze je docela o ničem, když je psaná z pozice autority. Pokud Tě člověk neuznává jako autoritu, tak prakticky nic nesděluješ
ah, koukám, že Colombo Tě již shrnul ve stejném duchu, jen o dost výstižněji. Očividně ani u zbytku místního osazenstva nejde najít dostatečný obdiv k Tvé autoritě nad RPG, aby Ti tu "recenzi" někdo spolknul.

...což je ale poměrně pochopitelné, když tak koukám na to u jaké chyby Tě nachytala Sparkle...
3.3.2013 15:07 - sirien
Alnag: Riddle of the Steal je indie, tudíž Správná Hra. To už bys měl vědět.

Jinak osobně s Tebou musím nesouhlasit v tomhle:
Alnag píše:
Neexistuje nic takového jako je překonané paradigma tvorby RPG.

Jsou věci, které už prostě soudný RPG designer dneska na 99% neudělá, které se praktikovaly dřív, ale dneska jsou už spíš přežité, protože se neosvědčily .
Je ale pravda, že to se týká spíš čistě stavby mechanik a systému ("házení kostičkami"), zatímco Ty jsi podle toho, co píšeš dál, mluvil i o herních preferencích, což je dost o něčem jiném, tak si nejsem teď úplně jistý že mluvím o tom samém o čem jsi mluvil Ty.
3.3.2013 15:10 - Alnag
sirien píše:
Jsou věci, které už prostě soudný RPG designer dneska na 99% neudělá, které se praktikovaly dřív, ale dneska jsou už spíš přežité, protože se neosvědčily .


V kontextu old-school klonů se dneska dělá přesně to, co se dělalo v samých začátcích RPG a považuje se to za objevování kořenů. Takže nevím jak moc je to o soudnosti, ale neodvažoval bych se tvrdit, že existuje byť jen jediná věc, kterou dneska RPG designér neudělá, kterou by v minulosti udělal. Ale jistě dokážeš vyprodukovat nějaký příklad.

PS: Ne, nemluvil jsem o herních preferencích.
3.3.2013 15:32 - sirien
ok, přiznávám, že "old school" není zrovna sféra kterou bych měl nastudovanou - měl jsem za to, že se snaží podchytit feeling těch původních her nějakým jednodušším designem, ne že se snaží i tvořit podle vzoru tehdejších systémů.
3.3.2013 15:39 - Alnag
Myslím, že platí obě varianty. Viz OSRIC.
3.3.2013 17:09 - Sparkle
sirien píše:
Jsou věci, které už prostě soudný RPG designer dneska na 99% neudělá, které se praktikovaly dřív, ale dneska jsou už spíš přežité, protože se neosvědčily .


Včera jsme hráli Pathfinder. Oficiální kampaň Pathfinder Society Organized Play dělanou hlavně pro open kampaně v krámech. "Boss fight" byl o bandě koboldů v podzemí vedené koboldím mágem. Hned na začátku boje zakouzlil koboldí mág jakýsi plošný "color spray", moje postava si nehodila sejv a byla paralyzována na asi 12 kol. 12 kol znamená asi hodinu reálného času, jelikož šlo o komplikovaný boss fight. Žádný hod na probrání se z paralýzy každé kolo a žádná dovednost, kterou by to ta naše prvolevlácká družinka mohla sundat předčasně.

Prostě moje postava celý boss fight a cca hodinu reálného času nemohla udělat absolutně nic, a to jen na základě jediného nezadařeného sejvového hodu dvacetistěnnou kostkou. Mohla jsem si zajít na večeři nebo tam sedět a koukat.

Jakožto člověku nepolíbenému DnD 3.5e a zvyklému na DnD 4e mi to přišlo jako těžký designový flaw, takhle dementně zazdít zábavu hráči, který neudělal při hře žádné hloupé rozhodnutí, kvůli idiotsky nadesignovanému kouzlu. Bývala bych řekla, že takovouhle demenci už moderní designér RPG nemůže přeci udělat. A přitom je Pathfinder nejprodávanější RPG a další důležitá věc: nepřišlo mi, že by mým spoluhráčům toto nějak přišlo divný. Ve skutečnost jsem měla pocit, že jsem spíš já divná a v menšině, že to vidím jako designový flaw.

Poučení z příhody? "Pravidla moderního designu RPG" je bulšit, Pathfinder je důkazem toho, že většina lidí na nějaký moderní design kašle a ani ho nepotřebuje.
3.3.2013 17:35 - Alnag
Sparkle píše:
Jakožto člověku nepolíbenému DnD 3.5e a zvyklému na DnD 4e mi to přišlo jako těžký designový flaw.


Ani nevíš, jak s tebou cítím. Jestli mne na 4e něco fakt chytlo, tak to byl jejich přístup "fun first". Bohužel ani nejznámější značka RPG světa, ani bezmála bezedný designérský a marketingový potenciál WotC to nedokázal prodat hráčům a Pathfinder teď vládne světu. Proto jsem taky tak skeptický, když se mi někdo snaží tvrdit, jak rozumí tomu, co si mainstreamový hráč žádá.
3.3.2013 17:43 - Colombo
Sparkle: mě už přijde retardovaný to boj který trval hodinu. Ale každý ke svému.
3.3.2013 17:48 - andtom
Sparkle píše:
Pathfinder je důkazem toho, že většina lidí na nějaký moderní design kašle a ani ho nepotřebuje.

Ono je to tím, že Pathfinder má pro uvedené situace pro normální nesoutěžní hraní tzv. Hero Points z Advanced Player's Guide. Nedoporučuji to hrát bez toho (slouží to i k jiným věcem, než je reroll).
3.3.2013 18:58 - Sparkle
No mně tam přišlo víc věcí "designově zastaralých". Třeba to, že paladin musí být lawful good. Nebo častý výskyt enemíků, kteří při úspěšném zásahu a nehozeném sejvu snižují základní atributy (a kumuluje se to). Atributy se sice za pár dní vrátěj, ale i tak je to šílený opruz, zvlášť když je v družince jeden plechový "tank" a zbytek hadráci. Pak se družinka divila, proč se můj tank vesele nevrhá do každý bitky a místo toho furt všem říká ať se držej zpátky a vymejšlí způsoby, jak bitky obejít. Moje rozhodnutí se takto chovat nebylo fluffový, ale prostě o tom, že nechci jako hlavní bojovník družinky běhat celý sezení s bonusem na sílu 0.

Už jsme to s Vojtěchem probírali a ideální by bylo, kdyby se našel ještě jeden člověk ochotný GMovat a rozjeli bychom paralelně druhou družinku bez těch soutěžních omezení a s možností trošku si to ohausrůlovat, pro lidi co to viděj podobně jako já. Nechci "předělávat" preference těch lidiček, který výše uvedený věci netrápěj.
3.3.2013 19:26 - Alnag
Sparkle: A není pro tebe spíš řešení hrát 4e? Tedy vzhledem k tomu, co píšeš.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090991973876953 secREMOTE_IP: 54.224.90.25