Střípky

Sparkle
8.2.2013 15:39
České RPG ceny
Po PragoFFestu jsme seděli v čajovně a v debatě vyvstal nápad, že u nás chybí něco jako Hra roku, prostě RPG ceny.

Jakkoli se to může zdát nesmyslné, když produktů je zoufale málo a dalších počinů jakbysmet, důvod proč nás to napadlo byl čistě pragmatický: aby se daly lépe propagovat české RPG produkty nerozhodným a konzervativním zákazníkům. Celé to začlo tak, že jsem se zmínila, že se mi nedaří v našem krámu lidem nabízet Příběhy Impéria. Že oni na to koukají, ale když jim povím co to je, tak mají jakoby strach, je to něco neznámýho, bojí se do toho jít. A že možná, kdyby ta hra dostala nějaký štempl "hra roku blabla", že by to mohl být právě ten argument, který by mohl ty lidi přesvědčit "jo, toto asi stojí za to, pojďme do toho".

Takže: myšlenka je taková, vymyslet něco jako "RPG ceny" (nebo pokud by se vítězové vybírali čistě na Kostce tak "Ceny d20" nebo něco takovýho), kde by se vybíral nějaký zajímavý počin a ten by dostal štempl. Štempl má sloužit k tomu, aby počin šel lépe propagovat u lidí, kteří do toho "až tak nevidí". Aby se o tom dala napsat zajímavá tisková zpráva a narvat do Fantasyplanetů, Pevností (či jak se to bude jmenovat, až to vzkřísej), Zatrolených her apod. Aby měl vydavatel argument, jak přesvědčit koncový krám, že má hru dát do regálu na lepší místo. Aby anotace k opengamingu dotyčného systému vypadala líp a přitáhla více lidí... tedy čistě pragmatické důvody.
Nemělo by být cílem mít tady elitistickou onanii, kde se poplácáváme po zádech, jací jsme "odborní".

Nápad, jak by to mohlo třeba fungovat:
Cena se uděluje 1x ročně.
1) Kategorie Psaný počin (hotová hra, setting, článek, rozbor, teorie, dobrodružství apod.)
2) Kategorie Ostatní (herní akce, con, sraz, propagační počin, happening...)
3) Průšvih roku :)
4) speciální cena, která by mohla, ale taky nemusela být pro daný rok udělena. Něco jako "Lifetime award" za již hotové a časem prověřené dílo, kde se na to autoři ani po pár letech nevyflákli, dlouhodobě fungující web apod.

Vaše nápady?
4.3.2013 18:19 - chrochta
Jak to tak vypadá, až jim Astrální doupě v NK přijde z vazby - a podaří se mi k tomu přes seznam čekatelů propracovat - budu se muset pokusit o recenzi....

Ne že bych to uměl.
6.3.2013 21:20 - Shako
Dobra, po nazorech zde jsem se rozhodl recenzi na Astralni doupe radeji ani necist. :-D
Tomu rikam dobra propagace clanku...
6.3.2013 22:06 - Jerson
Mimochodem, co říkáte na RPG Kuchyni?
6.3.2013 22:10 - Alnag
Jerson píše:
Mimochodem, co říkáte na RPG Kuchyni?


To ještě někoho baví?
6.3.2013 22:29 - Colombo
Tak, na RPG fóru na to přišli. Astrální doupě ve skutečnosti není RPG hra, ale esoterická příručka alchymie.
Píše:
Takyto je postup:
-Hrac v kazdom 10s kole boja hodi 1d4,1d6,1d8,1d12,1d20 (nie 1d10 sa proste nepouziva lebo mysterium matematiky skumane 20 rokov, zacinam verit ze za tym je proste nejaky super clever dovod)

Píše:
Lebo d10 nie je platónsky mnohosten. (http://cs.wikipedia.org/wiki/Plat%C3%B3nsk%C3%A9_t%C4%9Bleso)
Prečo by na tom niekomu malo záležať mi však vôbec nie je jasné. (Asi kvôli posadnutosti pravidelnosťou rozloženia náhodných výsledkov a nejakej veľmi divnej geek estetike.)

Jde tedy vidět, že v Astrálním doupěti jsou poschovávané okultní informace pro ty, jenž mají klíć (tedy wikipedii).

Wild West by snad mohl říct víc.
6.3.2013 23:27 - Jerson
Alnag píše:
To ještě někoho baví?

Nutno říct že ano. Jak vytváření, tak čtení - zda i hraní, to se ukáže.
6.3.2013 23:34 - Alnag
Jerson píše:
Nutno říct že ano. Jak vytváření, tak čtení - zda i hraní, to se ukáže.


Mně vždycky přišlo škoda, že ta kreativní energie nesměřuje spíš v budování něčeho většího a společného než drobných individuálních počinů. Mám z toho dojem, že hlavním cílem RPG kuchyně je "blýsknout se", čili, saturovat primárně potřeby autorů, ale ne už tolik potřeby případných čtenářů. Ale co já vím, což?
7.3.2013 01:12 - sirien
Alnag píše:
To ještě někoho baví?

To ještě existuje?
Šťouchněte do mě, kdyby tam nějakým zázrakem přispěl někdo něčím hodným alespoň trochy pozornosti.

Alnag píše:
než drobných individuálních počinů

...drobných k zapomění odsouzených individuálních počinů.
Na druhou stranu, pokud nějaké autory baví si takhle psát v úzkém kroužku pro sebe sama, takřka do šuplíku - jejich věc, nám po tom myslím nic moc být nemusí.
7.3.2013 06:55 - Jerson
taky dávám přednost vytváření dodatků a doplňků pro existující hry než vytváření nových jednorázových RPG, ale nutno říct že letos jsem tam pár zajímavých nápadů objevil. zatím tedy nic co bych ocenil jako celek, ale ještě jsem nečetl všechno.
K tomu zapomínání - je fakt že mimo RPG fórum jsem se setkal jen s jednou hrou z jejich Kuchyně, kterou lidé hráli, Markusovy Časy se mění. Dalo by se říct že je to jedna z padesáti her, o které vím že se ujala. jestli je to moc nebo málo, to nevím, nicméně to odpovídá obvyklému počtu úspěšných věcí v jiných oborech (ujme se asi 1 - 5% nápadů, návrhů a nabídek), takže ani bych nečekal o moc větší úspěšnost.
Ostatně jsem napsal, že každý rok tam vznikne deset konceptů RPG, nikoliv hotových her. Fáze opakovaného testování a úprav je pořád nezbytná.

Nicméně jako počiny na poli RPG to rozhodně počítat lze, kdyby to někdo chtěl s oceněním tvorby na poli českých RPG brát vážně.

A abych byl spravedlivý - když tu sepsujete Alefa za odsouzení nového RPG aniž by ho četl, neměli byste dělat to samé s jinými RPG. I když se mi jeho vyjádření o "srdcolamu" taky nelíbilo, recenze je apriori odsudek a astrální doupě je podle ukázek z pravidel dost tragická hra, na věcí to nic nemění. Jinak tahle výtka se týká hlavně Siriena
7.3.2013 08:42 - Alnag
Jerson píše:
A abych byl spravedlivý - když tu sepsujete Alefa za odsouzení nového RPG aniž by ho četl, neměli byste dělat to samé s jinými RPG.


Myslím, že tu nejde o kritiku produktů, které nikdo neviděl (tedy nevím, jak sirien, ale doufám, že ne), spíš o ten povzdech, že i tak malá RPG scéna jakou ta česká je, místo aby se soustředila na aktivitu nějakým způsobem sjednocující (třeba - napišme dodatek pro Střepy snů nebo DrD2 nebo whatever), se tím (dle mého) jen víc drolí.
7.3.2013 12:02 - OnGe
Alnag píše:
tak malá RPG scéna jakou ta česká je, místo aby se soustředila na aktivitu nějakým způsobem sjednocující (třeba - napišme dodatek pro Střepy snů nebo DrD2 nebo whatever), se tím (dle mého) jen víc drolí.


Myslím, že je to známka punku... ono totiž na tak malém trhu nic jiného moc fungovat nemůže.
7.3.2013 12:22 - York
Těžko někdo bude psát dodatek ke hrám, které ho neoslovily a nehraje je (pokud to není jeho zaměstnání, což u nás nehrozí). Nemluvě o tom, že jde o komerční produkty a je třeba ctít autorská a vydavatelská práva.
7.3.2013 13:24 - Me-dea
Když něco děláš jen tak, tak se můžeš na autorská práva vy ... kašlat.
Dokud ti nejde o peníze, tak spíš může být autor rád, že svou tvorbou podporuješ jeho dílo.
7.3.2013 17:11 - pipux
Co se týče těch kolektivních snah - několik ponětů, a jednu otázečku.

Kolektivní -> může inklinovat k nemastnému/neslanému průměru. Viz počiny typu "pojďme stvořit setting" z am. fór (objevují se např. na Giant in the playground), anebo třeba tohle: http://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=192&t=9552

Dále do hry vstupuje komunikační režie (kdy lidé ztratí čas snažením se vůbec dohodnout), a nepříjemnosti jako skupinová zahálka. Je také problém, když skupina plní funkci sociální ("vykecávat se"), namísto pracovní.
Srovnej toto: http://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=194&t=5394
A toto: http://icaenel.com/index.php?id=92

Zkrátka, na skupinovém je asi potřeba někoho, kdo ty jedince vyfiltruje a ošéfuje.
Na skupinovém jsem povětšinou měl co do činění s neschopnými (prvotní nadšení, inkompetence -> mrtvý brouk), nicméně sám jsem také již něco pos***l.

K té otázce: jak by taková kolektivistika mohla fungovat? na příkladu -> nějaký námět na slušný kolektivní projekt, bude? (překlady 4e aj. nepočítám, ty náleží jiným sférám vlivu)
7.3.2013 18:06 - Alnag
Pipux: Projekt nemusí být nutně kolektivní, ale cíl ano. Představ si, kdyby místo 10 RPG her se vytvářelo tucet nestvůr pro Dračí Doupě 2 (do šablony a třeba i s nějakými těmi "indiciemi"). Žádná velká kooperace není nutná, skupinová zahálka taky nenastává. Pak to nakonci někdo secvakne a máš hotový malý bestiář.
7.3.2013 18:56 - York
Alnag píše:
Pipux: Projekt nemusí být nutně kolektivní, ale cíl ano. Představ si, kdyby místo 10 RPG her se vytvářelo tucet nestvůr pro Dračí Doupě 2 (do šablony a třeba i s nějakými těmi "indiciemi"). Žádná velká kooperace není nutná, skupinová zahálka taky nenastává. Pak to nakonci někdo secvakne a máš hotový malý bestiář.


Jesti se nepletu, tak takhle nějak bestiář ke dvojce vzniknul.

Stále ale platí, že se toho účastnili jen ti, koho dvojka oslovila. Což ani na RPGfóru nejsou zdaleka všichni přispěvatelé (spíš bych si tipnul, že to nebude ani polovina) a na Kostce nejspíš nikdo. Takový produkt prostě těžko povede ke spojení sil většiny tvorbychtivých (a tvorbyschopných) jedinců.
7.3.2013 20:28 - Sparkle
York píše:
Těžko někdo bude psát dodatek ke hrám, které ho neoslovily a nehraje je (pokud to není jeho zaměstnání, což u nás nehrozí).


Můžeš psát generické dodatky, ke kterým pak nějaký fanoušek konkrétního systému dodělá pravidlovou část (pokud ten systém dobře zná, nemělo by mu to zabrat moc námahy).
7.3.2013 20:29 - Alnag
York: Byl to taky jen příklad. Až budu mít nějaký geniální nápad podobného ražení, začnu ho rovnou realizovat. Ale jinak co se mne týče, kdyby někdo pořešil ty mechanické věci okolo, nebránil bych se ani možnosti nafluffovat nestvůru pro DrD2 nebo Stíny impéria nebo cokoliv. Rozhodně je to něco, co by mne víc bavilo (z důvodů uvedených výše i jiných), než navrhovat ve zběsilém tempu RPGčka.

EDIT: Sparkle byla rychlejší. V podstatě se ztotožňuji s tím, co píše.
7.3.2013 20:33 - pipux
No, pokud by iniciativa ke kolektivnímu cíli fungovala (nevznikají duplikáty, kvalita a styl nebude kolísat), sledoval bych to s vyšším zájmem než RPG kuchyni (izolovaní jedináčci - člověku se v rámci šetření energie ani nechce všem výtvorům, jeden po jednom, věnovat pozornost).

No! Jenže, kolektivní cíl má také své výzvy. Např.:
- najít tahouna/iniciátora
- najít akceptovatelný společný cíl
- quality assurance
- na individ. rovině upustit od egoismu a přičinit se k dílu

Akorát se mi na tuto myšlenku nedaří naroubovat ony "České RPG ceny" - ty totiž k individualismu vybízejí ...
Ještě by mezi sebou mohly soutěžit kolektivně jednotlivé RPG portály (něco jako politické strany) - tady ale nevím, o jak reálnou představu se jedná (ostatně, bojkot je také známkou punku).
7.3.2013 20:38 - York
Alnag píše:
kdyby někdo pořešil ty mechanické věci okolo


Tohle je sice chválihodné, ale samo o sobě nepoužitelné. Já jsem kdysi podobně nabízel spolupráci na DrD+ s tím, že clas&level systémy moc nemusím, ale když dostanu konkrétní zadání, tak ho zpracuju a dodám výsledek ke zhodnocení. Samozřejmě jsem nikdy žádné zadání nedostal, a to jsem v té době pracoval s Vláďou Chvátilem ve stejné firmě, četl jsem všechny jeho materiály k DrD+ v tištěné formě a vůbec jsem k tomu měl docela blízko.

Aby tohle mohlo fungovat, tak by se nejdřív musel najít někdo, kdo bude takovouhle tvorbu koordinovat a dotáhne to do nějakého zdárného konce. Samo se to neudělá.

Alnag píše:
Stíny impéria


Stíny impéria zní dobře :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.098614931106567 secREMOTE_IP: 52.90.40.84