Střípky

Sparkle
8.2.2013 15:39
České RPG ceny
Po PragoFFestu jsme seděli v čajovně a v debatě vyvstal nápad, že u nás chybí něco jako Hra roku, prostě RPG ceny.

Jakkoli se to může zdát nesmyslné, když produktů je zoufale málo a dalších počinů jakbysmet, důvod proč nás to napadlo byl čistě pragmatický: aby se daly lépe propagovat české RPG produkty nerozhodným a konzervativním zákazníkům. Celé to začlo tak, že jsem se zmínila, že se mi nedaří v našem krámu lidem nabízet Příběhy Impéria. Že oni na to koukají, ale když jim povím co to je, tak mají jakoby strach, je to něco neznámýho, bojí se do toho jít. A že možná, kdyby ta hra dostala nějaký štempl "hra roku blabla", že by to mohl být právě ten argument, který by mohl ty lidi přesvědčit "jo, toto asi stojí za to, pojďme do toho".

Takže: myšlenka je taková, vymyslet něco jako "RPG ceny" (nebo pokud by se vítězové vybírali čistě na Kostce tak "Ceny d20" nebo něco takovýho), kde by se vybíral nějaký zajímavý počin a ten by dostal štempl. Štempl má sloužit k tomu, aby počin šel lépe propagovat u lidí, kteří do toho "až tak nevidí". Aby se o tom dala napsat zajímavá tisková zpráva a narvat do Fantasyplanetů, Pevností (či jak se to bude jmenovat, až to vzkřísej), Zatrolených her apod. Aby měl vydavatel argument, jak přesvědčit koncový krám, že má hru dát do regálu na lepší místo. Aby anotace k opengamingu dotyčného systému vypadala líp a přitáhla více lidí... tedy čistě pragmatické důvody.
Nemělo by být cílem mít tady elitistickou onanii, kde se poplácáváme po zádech, jací jsme "odborní".

Nápad, jak by to mohlo třeba fungovat:
Cena se uděluje 1x ročně.
1) Kategorie Psaný počin (hotová hra, setting, článek, rozbor, teorie, dobrodružství apod.)
2) Kategorie Ostatní (herní akce, con, sraz, propagační počin, happening...)
3) Průšvih roku :)
4) speciální cena, která by mohla, ale taky nemusela být pro daný rok udělena. Něco jako "Lifetime award" za již hotové a časem prověřené dílo, kde se na to autoři ani po pár letech nevyflákli, dlouhodobě fungující web apod.

Vaše nápady?
7.3.2013 21:01 - Sparkle
pipux píše:
Akorát se mi na tuto myšlenku nedaří naroubovat ony "České RPG ceny" - ty totiž k individualismu vybízejí ...


Ty ceny se můžou pojmout tak, že kritériem ocenění díla bude "potenciál pro rozvoj hraní RPG v Čechách". Pak by "česká RPG cena" nemusela být nutně o hotovém systému ale cenu může dostat místo toho třeba con, web, fluffová příručka, série hotových dobrodružství nebo úspěšná reklama na RPG, kterou se povede protlačit do ABC...

York píše:
Aby tohle mohlo fungovat, tak by se nejdřív musel najít někdo, kdo bude takovouhle tvorbu koordinovat a dotáhne to do nějakého zdárného konce. Samo se to neudělá.


Ale ono to ve spoustě případů funguje. Balú udělala Ecthelionům web k Příběhům Impéria, taky to byla její dobrovolná činnost jakožto fanouška, prostě se realizovala v tom co umí a ne v tom, že musí dělat za každou cenu systém.
7.3.2013 21:03 - Alnag
Pipux: Fajn, kašlem na to a zavíráme krám. Víš, ony právě i ty jednotlivé RPG portály tak nějak kontinuálně tuhle tezi vlastně naplňují.
7.3.2013 21:16 - York
Sparkle píše:
Ale ono to ve spoustě případů funguje. Balú udělala Ecthelionům web k Příběhům Impéria, taky to byla její dobrovolná činnost jakožto fanouška, prostě se realizovala v tom co umí a ne v tom, že musí dělat za každou cenu systém.


Přesně jak píšeš, ten web udělala Ecthelionům, s použitím jejich grafiky a jejich materiálu a nepochybně za jejich spolupráce. Neudělala ho čistě se znalostí toho, že existuje nějaký produkt "Příběhy impéria", o který se nikdo nestará a nikdo ti s tvorbou doplňku nepomůže.

Z tohohle pohledu jsou zrovna Příběhy pro tento účel asi nejvhodnější produkt. Na druhou stranu třeba mě ten setting absolutně vůbec nezaujal a o systém se zajímám čistě z teoretického hlediska, prakticky bych v něm hrát nechtěl.

Doba, kdy byl dračák zdaleka nejhranějším systémem a měl k němu nějaký vztah prakticky každý (dokonce i ti, co hráli jiný systém), holt měla něco do sebe...
7.3.2013 21:58 - pipux
@Alnag: s weby sice nic nezmůžu, pořád ale ještě nemusíme nutně zavírat krám. Zkusme to jinak ...

Jestli je neschopnost spolupráce usazena v komunitě, pak je i v jednotlivcích -> pak je šance na "převýchovu". Pokud by snaha o kolektivní iniciativu (snaha, kterou zřejmě sám nechápu :) ) teď neměla valnou šanci na úspěch, pak bude možná lepší prvně připravit půdu pod nohama/ jít po malých krůčcích.
Např už nenápadně proběhla jedna malá, kolektivistická akce - měsíc kartografie. Takže proč nezačít např. odtud, a nevytasit se příště např. s měsícem vytváření abeced, či tak nějak?
Už spřádám plán světové nadvlády. Tedy: Chvíli se můžeme držet těchto miniakcí (různé příležitosti, po různých webech), až pak jednou protlačit další kolo na více webů zároveň ... a dívat se, co se stane.

Sparkle píše:
Ty ceny se můžou pojmout tak, že kritériem ocenění díla bude "potenciál pro rozvoj hraní RPG v Čechách"

A chceš k tomu udělat web? :)
7.3.2013 22:07 - Sparkle
pipux píše:
A chceš k tomu udělat web? :)


K cenám? Myslíš něco jako http://www.hraroku.cz/? To je triviální, pokud by se ceny skutečně konaly, takovýhle web klidně zbastlím. U cen bude ve skutečnosti nejvíc práce s využitím jejich potenciálu pro marketing, tj smolit o tom reporty a cpát je na různé webové magazíny apod. Samotná volba je proti tomu nic.
8.3.2013 01:42 - sirien
Jerson píše:
ale nutno říct že letos jsem tam pár zajímavých nápadů objevil

nechceš to náhodou shrnout pro nás, kteří nemáme náladu/čas se tím sami pročítat?

Jerson píše:
A abych byl spravedlivý - když tu sepsujete Alefa za odsouzení nového RPG aniž by ho četl, neměli byste dělat to samé s jinými RPG.

Já jsem, pokud si dobře pamatuješ, byl přímo v hodnotící komisi prvního ročníku, příčemž další ročníky jsem sem tam i zkoukl (někdy, něco), takže povědomí o kvalitě tam vznikajících počinů mám docela dost z první ruky.
Nenapsal jsem, že jsou tamnější hry špatné. Napsal jsem (navíc k tomu ještě jen mezi řádky), že na základě předchozích zkušeností nevěřím že nejsou. Asi jako kdyby někdo přišel a řekl "Gediman udělal nové RPG a je fakt awesome" - po zkušenostech z Voidu bys tomu, troufám si říct, také nevěřil ani fň.
Pro případ, že bych se náhodou zmýlil (čistě hypotetická možnost, samozřejmě) jsem dodal, že do mě má někdo kdyžtak šťouchnout (ideálně i s "anotací" a linkem)

Jinak viz Alnag #251

Pipux: Tvé pojednání o "výzvách" kolektivního cíle je nesmysl. Prostě kdo s něčím příjde, ten s něčím příjde, tečka. Je to stejně hloupá diskuse jako "budeme letos dělat jarní sraz d20 a pokud ano, tak kde?" Můžeš si navymýšlet nesmysly o doodlech a optimalizovat vzdálenosti všech zájemců a tak určit čas a místo, kde by měl sraz být... Ale jsou to blbosti - sraz nakonec bude, pokud ho někdo zorganizuje, bude tam, kde ho zorgranizuje a bude tehdy, na kdy ho dotyčný vyhlásí.

York: Ale? Tak Ty jsi sledoval Vláďovu DrD tvorbu? Dlouho toužím potkat někoho takového (pokaždé, když potkám Vláďu, se ho zapomenu zeptat). Můžeš mi prosím popsat, jak moc je to, co z DrD vzniklo, podobné tomu, co Vláďa zamýšlel (a popř. proč že z toho nakonec vycouval?)
8.3.2013 06:51 - Bouchi
sirien píše:
Můžeš mi prosím popsat, jak moc je to, co z DrD vzniklo, podobné tomu, co Vláďa zamýšlel (a popř. proč že z toho nakonec vycouval?)

IMHO za tou Vláďovou neúčastí v obnoveném vývoji (2002-2004) byl prostě nedostatek času plus příklon k deskovkám. Byl vytížený v Altaru Interactive a ve zbytku času už se zaměřoval na deskovky (2001-3 pro nás dělal Proroctví a krom měj měl i další projekty).
8.3.2013 07:14 - Shako
sirien píše:
Můžeš mi prosím popsat, jak moc je to, co z DrD vzniklo, podobné tomu, co Vláďa zamýšlel (a popř. proč že z toho nakonec vycouval?)


Tak na todle jsem taky zvedavy. :-)
8.3.2013 10:21 - York
sirien píše:
Můžeš mi prosím popsat, jak moc je to, co z DrD vzniklo, podobné tomu, co Vláďa zamýšlel (a popř. proč že z toho nakonec vycouval?)


Materiály, které jsem četl v době vyhlášení prací na pluskách, byly v té době už staršího data. Nevím přesně jak staré, ale zaručeně ještě z doby, kdy Vláďa hrál RPGčka (což v době vzniku DrD+ už nedělal).

Jedna jejich část se zabývala sjednocujícím vyhodnocovacím mechanismem (a ano, byly tam exponenciální tabulky), druhá část se zabývala vnitřní logikou světa (popis fungování sfér, démonů, vazeb, něco o časové stopě a práci s časem).

Z počátku Vláďa taky docela hodně psal do vývojové konference, ale mám dojem, že do toho od začátku šel s tím, že na tom nebude pracovat on, ale vytvořený vývojový tým. Měl totiž v Altaru Interactive rozpracovaný vlastní, poměrně hodně ambiciózní projekt (RPG Vision).


Celkově bych řekl, že z původního Vláďova konceptu ve finálním produktu zůstalo docela hodně (kdyby ne, tak by to ve výsledku moc jednotné nebylo), konkrétní implementace (včetně souboje) už je ale dílem následných autorů.
8.3.2013 14:17 - pipux
metačtení Siriena píše:
... nesmysl ... tečka ... hloupá ... nesmysly ... blbosti ...

Jak na mé "nesmysly" reaguješ, vepsal jsi pět silných/suverénních slov, na šest řádků.
Mluvím o nutnosti změny mentalit, ty jeden ilustrační příklade.

S myšlenkou, že událost se stane pouze tehdy, když ji uskuteční nějaký člověk souhlasím. Co se ale týče těch ostatních, ne-iniciátorů, ti event. mohou být schopni také s něčím přijít (pro facilitaci této tendence je nicméně vhodné nastavit příhodnou (čti přátelskou) atmosféru).
Já např. nemám rád, když komunikačním médiem lítají silná slova.
8.3.2013 18:07 - Jerson
pipux píše:
Např už nenápadně proběhla jedna malá, kolektivistická akce - měsíc kartografie. Takže proč nezačít např. odtud, a nevytasit se příště např. s měsícem vytváření abeced, či tak nějak?

Popravdě, cizí mapy jsou hezké a občas i použitelné. Ale použít cizí abecedu? K čemu? Maximálně na jeden nápis.
Nicméně nejde o přímou spolupráci, stačí když každý udělá kus vlastní práce, kterou pak jeden člověk složí dohromady.

sirien píše:
nechceš to náhodou shrnout pro nás, kteří nemáme náladu/čas se tím sami pročítat?

Až to přečtu celé, buď sem dám své recenze, nebo alespoň vybrané nápady.
Pokud jde o kvalitu projektů, nemůžeš čekat, že bude každý rok vznikat něco kvalitního, zejména když jsi četl jen začáteční práce. V běžné praxi vyjde okolo 5% nápadů, které se musí vybrat z ostatního balastu. Teď bylo vytvořeno nějakých celkem 50 her, takže dvě nebo tři mezi nimi by mohly být docela dobré. Kdyby Gediman vytvořil dvacet RPG, je šance, že jedno z nich bude hratelné. Ale z jednoho vzorku se nedá udělat statistika. A ani nemůžeš dělat závěry z prvních ročníků, pokud existuje zpětná vazba a schopnost zlepšování.

Jinak tedy souhlasím s Alnagem a taky bych víc ocenil doplňky a modifikace pro existující hry než vytváření a případný vývoj nového RPG. Klidně se tyhly modifikace můžou vytvářet s použitím zadaných prvků (alias ingrediencí) podobně jako vytváří RPG. V tom nevidím problém. Zkusím to navrhnout pro příští ročník.
8.3.2013 19:36 - Sosáček
Alnag píše:
Pipux: Fajn, kašlem na to a zavíráme krám. Víš, ony právě i ty jednotlivé RPG portály tak nějak kontinuálně tuhle tezi vlastně naplňují.

Nihlismus a sebevrazda neni reseni, ani kdyz jde o internetovy nihilismus a internetovou sebevrazdu.
8.3.2013 19:37 - Sosáček
Alnag píše:
To ještě někoho baví?

Zjevně víc, než tvorba doplňků k DrD2.

Já bych se nebál obojího. Lidi které baví tvorba doplňků k DrD2 (nebo DnD4 nebo Pathfinderu nebo whatever) budou jiní lidé, než které baví tvorba vlastních her.
8.3.2013 21:36 - Jarik
Možná jsem pro spoustu z Vas nepodstatny, ale jednu dispozici letos mam.
Jsem jením z porotců RPGkuchyne.
Ta soutez si zaslouží i svá plus - napriklad nutí lidi jednat, což kritika nikoliv.

A pravé proto se letos ukazaly 3-4 hry. Já osobně bych je za tak krátký čs nedomyslel a nenapsal... které stoji alespoň za přečtení.
Je pravda, ze podobne množství her by letos stalo z upálení na hranici :-) Kdepak, kecam... vážím si snahy každého tvůrce.

Po vyhlaseni výsledků na domovském webu soutěže se asi vyjadrim i zde ke kvalitě a formě.
Třeba to někoho zaujme.

Předem avizuji, ze soutěž pořádal někdo jiný nez d20, a proto má přednost.
9.3.2013 04:37 - sirien
Kritika je super věc. Umožňuje se zlepšovat. Případně motivuje. Několikrát jsem přepsal článek nebo nějaký napsal právě kvůli tomu, že jsem někde chytil nějakou kritiku.

A co se týče sousloví "vážím si"... řekněme že respektuji každého kdo se snaží tvořit. Vážím si těch, kteří tvoří něco, co mi přijde rozumné svým výsledkem.
9.3.2013 11:25 - OnGe
Jak tak pročítám ty myšlenky na podporu kolektivní tvorby, mám zhusta pocit, že proponenti nikdy nic kolektivně tvořit nezkoušeli...
10.3.2013 16:15 - Jerson
Tak nám zvěřejnili další RPG (nespadající do RPG Kuchyně) Human 2.0.
Můj názor zní, že je to pokus o střelecký souboják, který ani nemá smysl číst, protože ač má být "realistický", je to jen jinak řečené "nelíbilo se nám boostování životů s růstem levelů, které znemožňovalo zabít postavy na jednu ránu", takže výsledek je mnohem vražednější než realita.
10.3.2013 16:18 - Alnag
Já hlavně doufám, že to autor předem dobře prodiskutoval na RPGfóru. Jinak se budou dít věci. :)
10.3.2013 19:58 - Vojtěch
Neměl něco takového dělat třeba Hollowpoint?

Tak trochu jsem o to zakopl v rámci reklamy na onom webu a zatím si to plácnul na wishlist. Nečetl to někdo?
10.3.2013 20:59 - Jerson
Ne, neprodiskutoval. Dostal obvyklou podporu od Ecthelionů a Ongeho, ale já ho za to dost sepsul.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081768989562988 secREMOTE_IP: 3.237.91.98