Střípky

Sparkle
8.2.2013 15:39
České RPG ceny
Po PragoFFestu jsme seděli v čajovně a v debatě vyvstal nápad, že u nás chybí něco jako Hra roku, prostě RPG ceny.

Jakkoli se to může zdát nesmyslné, když produktů je zoufale málo a dalších počinů jakbysmet, důvod proč nás to napadlo byl čistě pragmatický: aby se daly lépe propagovat české RPG produkty nerozhodným a konzervativním zákazníkům. Celé to začlo tak, že jsem se zmínila, že se mi nedaří v našem krámu lidem nabízet Příběhy Impéria. Že oni na to koukají, ale když jim povím co to je, tak mají jakoby strach, je to něco neznámýho, bojí se do toho jít. A že možná, kdyby ta hra dostala nějaký štempl "hra roku blabla", že by to mohl být právě ten argument, který by mohl ty lidi přesvědčit "jo, toto asi stojí za to, pojďme do toho".

Takže: myšlenka je taková, vymyslet něco jako "RPG ceny" (nebo pokud by se vítězové vybírali čistě na Kostce tak "Ceny d20" nebo něco takovýho), kde by se vybíral nějaký zajímavý počin a ten by dostal štempl. Štempl má sloužit k tomu, aby počin šel lépe propagovat u lidí, kteří do toho "až tak nevidí". Aby se o tom dala napsat zajímavá tisková zpráva a narvat do Fantasyplanetů, Pevností (či jak se to bude jmenovat, až to vzkřísej), Zatrolených her apod. Aby měl vydavatel argument, jak přesvědčit koncový krám, že má hru dát do regálu na lepší místo. Aby anotace k opengamingu dotyčného systému vypadala líp a přitáhla více lidí... tedy čistě pragmatické důvody.
Nemělo by být cílem mít tady elitistickou onanii, kde se poplácáváme po zádech, jací jsme "odborní".

Nápad, jak by to mohlo třeba fungovat:
Cena se uděluje 1x ročně.
1) Kategorie Psaný počin (hotová hra, setting, článek, rozbor, teorie, dobrodružství apod.)
2) Kategorie Ostatní (herní akce, con, sraz, propagační počin, happening...)
3) Průšvih roku :)
4) speciální cena, která by mohla, ale taky nemusela být pro daný rok udělena. Něco jako "Lifetime award" za již hotové a časem prověřené dílo, kde se na to autoři ani po pár letech nevyflákli, dlouhodobě fungující web apod.

Vaše nápady?
14.3.2013 19:23 - Colombo
Sorry Yorku, ale myslíš si, že cokoliv na úrovni tě dokáže naučit škola? Cokoliv na úrovni se musíš naučit ty sám. Vždycky. U všeho.
14.3.2013 19:43 - York
Colombo píše:
Cokoliv na úrovni se musíš naučit ty sám. Vždycky. U všeho.


S tím nejsem ve sporu. Nicméně ve škole to obvykle jde z mnoha důvodů snáze: Máš ten správný věk, spoustu volného času, obvykle dobré zázemí, máš snadný přístup ke studijním materiálům, máš blízko k lidem, kteří mají rozsáhlé znalosti a občas je i dokážou předávat. A obvykle máš taky nad sebou bič (hodnocení, potřebu, aby tě nevyhodili), což se taky může hodit.

Neplatí to úplně obecně a pro každého, ale školy nejsou až tak úplně blbej vynález, aby nestálo za to do nějaké chodit.
14.3.2013 20:21 - Jerson
York píše:
málokterý najde nějaké rozsáhlé praktické využití, ale je nezbytné je dělat, pokud se mají autoři naučit designérské řemeslo

Jenže k čemu jsou další a další RPGčka, které bude hrát autor se svou skupinou, možná jednou nebo dvakrát?
Jak píše Sirien, když někdo vytváří RPG jen proto, aby ukázal svou verzi vymezení se k Dračáku, je to vyhozená kreativita - nemálo těch lidí vytváří své systémy pár let, a buď je nedodělá, nebo je nikdo nehraje, protože nepřináší nic nového.

Ale ještě větší plýtvání je podle mě RPG Kuchyně - více či méně jednorázové hry. Možná se zajímavými nápady (a že některé jsou), ale pořád to jsou jednorázovky. Určitě by bylo lepší kdyby takové nápady šly zakomponovat do jiné hry. Kromě toho některé z her jsou vlastně pokusy o plnohodnotné RPG na určité téma.

Pokud jde o feedback, tak vytvářením modifikací stávajících pravidel nebo zápletek ten feedback dostaneš taky, a možná ještě víc.
14.3.2013 20:25 - Sparkle
Imho nejlepší pro nabrání zkušeností na design RPG je dělat na tvorbě nebo testování počítačových her.
14.3.2013 20:28 - Alnag
Jerson: Neodvážil bych se nikdy říct, že nějaká kreativita je vyhozená. To mi přijde jako hodně silné. Ale že je RPGkuchyně takové "sami sobě" a je spíš masáží ega "jsem teď taky RPG designér" než reálným pokusem o změnu natož zlepšení výhledů RPG komunity (jejíž výhledy nejsou v dlouhodobém horizontu nejsvětlejší). Takže v zásadě tě myslím chápu.
14.3.2013 20:42 - Jerson
Jasně, vždycky se dá tvořit pro radost z vytváření ... jen já mám sklony věci spojovat a když se spojí radost z vytváření s radostí z použití a ta radost je ještě sdílená s větším počtem hráčů, tak je to takový vyšší level. Včetně většího boostování ega, když na to přijde.
Je to není vytváření vlastního RPG.
14.3.2013 21:32 - sirien
tady se už dostáváme na ideologickou rozepři. vzhledem k tomu jak se kdysi komunita rozdělila mezi RPG F a Kostku na RPG F ocení pozitivně “hry na jedno použití“, zatímco tady u nás na to koukáme dost pochybné. já si samozřejmě myslím, že náš pohled tady je smysluplnější, ale když je to baví...

nicméně jako jiní tady se také domnívám, že přínos Kuchyně pro “výchovu“ designérů u nás je spíš hypotetické přání než něco reálného. když by se někdo chtěl chlubit účastí/úspěchem přede mnou, moje reakce by byla “a co jako? něco skutečnějšího nemáš?“

stejně tak hodnocení. celé to je čistě “hra“, to hodnocení nemá význam. hraje se ta hra? často? u hodně skupin? je tak zajímavá aby něco ovlivnila, inspirovala, aby z ní lidé nebo ale převzali do jiné hry? ne? nezájem.
možná to takhle zní tvrdě, ale myslím že na ničem jiném moc nezáleží.
14.3.2013 21:55 - Colombo
Když je to RPG kuchyně, nabádá mě srovnání s kuchařskými pořady.

Ačkoliv i u nás je pár, kde vaří i neprofíci, například stará (jedna z verzí) prima vařečka (ale tam měli páni a paní "po ruce" profi kuchaře), pak je tu ještě ta hrůza, kde si lidi zvou ostatní domů a vždycky jeden uvaří, tam bych ale řekl, že to je na způsob reality show než pořadu o vaření.

Nedokážu si pomoc, ale pokusy amatéru nejspíš fakt nikoho nezajímají. Jo taková RPG kuchyně profíků... To může být zajímavé.
14.3.2013 22:04 - York
V době, kdy ještě fungoval Altar Interactive, Vláďa Chvátil pracoval na RPG Vision a přijímal na to nové designéry. Jedním z nich byl (tuším) Scolex a jako hlavní rozhodovací faktor posloužilo jeho vlastní stolní RPG Legendy (neplést se Skavenovým pozdějším projektem, to je shoda jmen).

Z Visionu sice o nějaký ten rok později sešlo (projekt se nakonec nepodařilo prodat), ale i tak mi to přijde jako celkem hmatatelné využití "svého" rpg.

Colombo píše:
Nedokážu si pomoc, ale pokusy amatéru nejspíš fakt nikoho nezajímají. Jo taková RPG kuchyně profíků... To může být zajímavé.


Do RPG kuchyně pravidelně přispívají i Ecthelioni a o moc víc profíků u nás nenajdeš ;-)

Srovnání s vařením se mi ale jinak moc nezdá. Profesionálové už nemají potřeba účastnit se amatérských soutěží, většinou pracují na vlastních, komerčních projektech. Spíš bych to srovnal s literární soutěží, tam taky přispívají amatéři a velká většina zaslaných příspěvků má podprůměrnou úroveň, ale i přes to se z vítězných povídek vydávají sborníky (a lidé je kupují a čtou) a nezřídka se stává, že nějaký vydavatel některého z vítězných autorů osloví, jestli by nechtěl napsat něco většího, že by to možná stálo za vydání.

OK, na poli RPG chybí ta druhá část, ale kdo ví, třeba se i tam časem dostaneme.
14.3.2013 23:08 - pipux
Jerson píše:
Jak píše Sirien, když někdo vytváří RPG jen proto, aby ukázal svou verzi vymezení se k Dračáku ...

Toto vymezení se vůči dračáku chápu jako první počin na případné cestě k něčemu lepšímu. Tito autoři také bývají zpravidla mladí ("a nadějní"), a teprve mapují půdu okolo sebe. Proto nezatracovat (prvotiny zákonitě za nic moc nestojí, pouze splňují svoji funkci).

Sparkle píše:
Imho nejlepší pro nabrání zkušeností na design RPG je dělat na tvorbě nebo testování počítačových her.

Kde a jak? - nějaké zkušenosti?
Tady v Brně působí, pokud vím, pouze 2k Czech. Praha: Cinemax, Bohemia ... ?

Jerson píše:

Ale ještě větší plýtvání je podle mě RPG Kuchyně - více či méně jednorázové hry. Možná se zajímavými nápady (a že některé jsou), ale pořád to jsou jednorázovky. Určitě by bylo lepší kdyby takové nápady šly zakomponovat do jiné hry.

Zakomponovat -> kam tedy usměrnit tyto dezorganizované síly? Máš námět na nějaké vl. řešení?

Myslím že v severských zemích, okolo pirátů, existují tzv. hackerspaces (spontánní workshopy?) ... to už ale může být o rozdílnosti mentalit.

sirien píše:
... RPG F ocení pozitivně “hry na jedno použití“, zatímco tady u nás na to koukáme dost pochybné. já si samozřejmě myslím, že náš pohled tady je smysluplnější, ale když je to baví...

Pokud to má hlavu a patu, pak prováděný RPG design může být také nápodobou/ praktikováním jakési metodologie (osvojené znalosti lze nakonec uplatnit jinde, když ne na poli RPG).
15.3.2013 01:16 - sirien
York: Zapomněl jsem ještě jednu reakci (psal jsem z tabletu, není to tak přehledné...) - rozhodně nepovažuji PC hry za nějak hodnotnou záležitost pro PnP RPG design.

Jinak Vláďa Chvátil je naprosto nekorektní argument. Je to jakoby ses u fyziků odvolával na Hawkinga nebo u finančníků na Warrena Buffetta. Nejúspěšnější světový deskovkový designer (ne co do prodejů, ale co do hodnocení a příjimání jeho nápadů atd.) považovaný ve své sféře za génia prostě není v tomhle směru relevantní srovnání v takřka žádném kontextu.

Jinak Ecthelioni jsou v podstatě amatéři. Nemyslím to zle, jsou určitě úspěšní amatéři atd., nicméně jejich produkt je především jejich, pokud vím nějaké velké "cílení k publiku" u nich nijak neproběhlo, je to v podstatě fanovská záležitost.
Za "profíky" bych když už (pokud vůbec někoho u nás) označil spíš lidi jako Wulf, Charles atp.

S literárními soutěžemi u nás jsi to trefil na hlavičku. Četl jsem výsledky nemála z nich a upřímně - tady na Kostce mnozí autoři vytvořili jen tak z hecu a nadšení beletristicky hodnotnější díla než to co tyhle soutěže vyhrává, natož co se jich účastní.


pipux: začít design vymezením se vůči kterékoliv hře kterou zrovna hraješ považuju za dlouhý krok do velmi slepé uličky a každému, kdo mě s něčím podobným kdy oslovil (cca tři lidi co se pamatuju? na FF a GC... Možná jsem na někoho zapomněl), jsem naprosto jasně řekl že se domnívám, že nejlepší, co pro sebe i své hráče může udělat, je okamžitě se na to vykašlat a namísto toho si raději najít z existujících her tu, která jeho preference naplňuje. Přidal jsem k tomu samozřejmě i důvody, ale v kontextu toho co jsem tu psal a odkázal jsou myslím zjevné (nebo snadno dohledatelné), takže je tu už nebudu opakovat.

poznámku o nápodobě nechápu v rámci kontextu - i přes citaci nevím, na co přesně tím reaguješ a co tím chceš říct.

K Tvé otázce na Jersona - opět je to otázka rozdílných filosofií které jsou propagovány na RPG F a tady na Kostce. Odpovědí podle "místního" přístupu by nejspíš bylo:
- přetvořit nápad do suplementu existující hry
- nápad zobecnit a napsat komplexní článek o možnosti jeho zakomponování do vlastních her
...například, možných odpovědí bude samozřejmě o dost víc, ale na ilustraci by to mělo takhle stačit.
15.3.2013 07:00 - Vojtěch
Když už jste u těch formátů soutěže, tak zrovna u Paiza se mi líbí jejich RPG superstar, co zrovna zase běží. V nekolika kolech nechají X amatérů postupně udělat potvoru, předmět, archetyp pro povolání a nakonec i nějaký encounter a vítěz dostane šanci napsat jim kratší modul, který publikují... takhle hledají talenty pro sebe, ale zároveň se ty věci pak dostanou dál, tedy nemizí. Myslím, že by tohle mohlo dělat víc nakladatelství. Co kdyby třeba k příběhům impéria cca jednou za rok vyšel sešitek s třemi nej dobrodružstvími, nebo to třeba šlo spolu s Pevností, když už tedy zase vychází?
15.3.2013 07:58 - ShadoWWW
sirien píše:
Mě teda RPG Kuchyně vždycky přišla jako samostatná práce studentů prvního ročníku biologie kteří se snaží napsat oponenturu pro poslední peer-reviewed článek Richarda Dawkinse v Nature nebo Science.

To jsi vystihl přesně!
15.3.2013 08:09 - Bouchi
sirien píše:
Jinak Vláďa Chvátil je naprosto nekorektní argument. Je to jakoby ses u fyziků odvolával na Hawkinga nebo u finančníků na Warrena Buffetta. Nejúspěšnější světový deskovkový designer (ne co do prodejů, ale co do hodnocení a příjimání jeho nápadů atd.) považovaný ve své sféře za génia prostě není v tomhle směru relevantní srovnání v takřka žádném kontextu.

Tady ses asi přehlédl, Vláďa byl tím, kdo posuzoval, přijímal jiného designéra na základě jeho předchozí práce:
York píše:
Jedním z nich byl (tuším) Scolex a jako hlavní rozhodovací faktor posloužilo jeho vlastní stolní RPG Legendy
15.3.2013 09:21 - Colombo
Sirien: trochu OT -- ono někdy není zas tak problém tu oponenturu k článkům ve science napsat. I tam jsou někdy hrůzy:)
15.3.2013 09:31 - Alnag
Vojtěch píše:
Když už jste u těch formátů soutěže, tak zrovna u Paiza se mi líbí jejich RPG superstar, co zrovna zase běží. V nekolika kolech nechají X amatérů postupně udělat potvoru, předmět, archetyp pro povolání a nakonec i nějaký encounter a vítěz dostane šanci napsat jim kratší modul, který publikují...


To se mi líbí, něco takového bychom mohli pořádat. :)
15.3.2013 09:41 - crowen
Alnag: takto vznikol Bestiar k DrDII, Maugir zacal na RPGF prispievat roznymi zvieratami, a bol prizvany k tvorbe Bestiara, na ktorom sa este podielali Ecthelioni a Charles z povodneho autorskeho timu DrDII.

V najblizsej Pevnosti by zase v ramci Dechu Draka mal vyjst moj prispevok co povodne vysiel v Drakkare, pohranicna tvrz, ktora sa da umiestnit do viac menej akejkolvek fantasy hry, s implementaciou pravidiel DrDII.

Viem, lastovicky leto nerobia, ale veci sa deju aj na malom cz/sk piesocku :-)
15.3.2013 10:39 - pipux
sirien píše:
začít design vymezením se vůči kterékoliv hře kterou zrovna hraješ považuju za dlouhý krok do velmi slepé uličky ...

Ty, se svými zkušenostmi, můžeš pochopitelně něco takového považovat za slepou uličku (a není to v rozporu s tím, co jsem napsal).

Na druhou stranu, takový začínající experimentátor zná DrD a pak ještě matně tuší, že asi existuje nějaký internet. Ale že se na internetu nachází další hry (které bravurně řeší technické problémy návrhu her, s nimiž by teprve sám přišel do styku po desítkách až stovkách hodin návrhového experimentování (a objevoval by tak horkou vodu)), to jej nemusí napadnout.

Tito začínající autoři se na svých prvotinách teprve učí základům ("Learn to walk before you run"); když jim vysvětlíš, že se s postupem X dostanou do stejných obtíží jako ti před nimi (a že mají raději přejít ke strategii Y), tak přirozeně nemusí vstřebat a pochopit všechny tvé podněty (opět, dáno mírou zkušeností).

Jinak, nevím, jestli je sáhnutí po existující hře, která by jim vyhovovala, to pravé ořechové pro všechny. Někdo může být paličatý a/nebo jde po tom dobrém pocitu, kdy se mu podaří vytvořit něco vlastního.

sirien píše:
poznámku o nápodobě nechápu v rámci kontextu

Že jsem to netrefil a ocitoval o odstavec vedle? To je možné ...

Každopádně, design je částečně i systematickým přístupem. Napíšeš si referenční dokument a další následné kousky práce porovnáváš na konzistenci s tímto prvotním dokumentem (a to je metoda).
Jindy, kdy se třeba snažíš pro ekonomickou hru nasázet přírodní zdroje na mapu, si můžeš systematicky definovat vl. (algoritmickou) metodu, pomocí níž budeš ověřovat smysluplnost a vyváženost pozicování takových zdrojů po mapě ...

Debaty o GNS teoriích a podobných (nevím, co zrovna letí) jsou zase tak trochu metodologií.

... jen říkám, že někde získané znalosti nemusí být jinde úplně k ničemu (to stejné se týká výměny zkušeností mezi PC a PnP hrami (obě disciplíny nemusí mít nutně mezi sebou významný průnik stejných vlastností ... ale třeba lze užít předností jedné k zalepení slabin druhé, atd.)).

crowen píše:
V najblizsej Pevnosti by zase v ramci Dechu Draka mal vyjst moj prispevok co povodne vysiel v Drakkare

Máš na to i odkaz? Jaksi to nejsem s to dohledat.
15.3.2013 10:46 - noir
Další OT: Dawkins už asi 10 let článek pro Science ani Nature nenapsal, stal se mediálním kašpárkem...

Přimlouvím se za to, aby Alnag něco podobného jako Paizo na D20 zorganizoval. Mám rád taková ta hlasování bojem: winner postupuje dál...

Pevnost je epic fail. Takže ona nezanikne, ale bude existovat dál. A vydá za peníze něco, co je na webu už půl roku zadarmo. Pro mě se jedná o vydavatelský průser a absenci logického myšlení. Dávám pevnosti maximálně dva roky :)
15.3.2013 10:53 - Alnag
Noir: Už jsem v podstatě rozhodnutý nějakou D20 superstar uspořádat, teď je jen otázka jak moc to limitovat - jen DnD 4e, jen D20 systémy, bezsystémové, jakýkoliv systém. Nápady? Postřehy?

EDIT: Myslím, že by to byla i trochu odpověď na tu poptávku od Sparkle a zároveň by mělo třeba Mytago co vydávat. Ale uvidíme. :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090812921524048 secREMOTE_IP: 54.163.62.42