Střípky

Sparkle
8.2.2013 15:39
České RPG ceny
Po PragoFFestu jsme seděli v čajovně a v debatě vyvstal nápad, že u nás chybí něco jako Hra roku, prostě RPG ceny.

Jakkoli se to může zdát nesmyslné, když produktů je zoufale málo a dalších počinů jakbysmet, důvod proč nás to napadlo byl čistě pragmatický: aby se daly lépe propagovat české RPG produkty nerozhodným a konzervativním zákazníkům. Celé to začlo tak, že jsem se zmínila, že se mi nedaří v našem krámu lidem nabízet Příběhy Impéria. Že oni na to koukají, ale když jim povím co to je, tak mají jakoby strach, je to něco neznámýho, bojí se do toho jít. A že možná, kdyby ta hra dostala nějaký štempl "hra roku blabla", že by to mohl být právě ten argument, který by mohl ty lidi přesvědčit "jo, toto asi stojí za to, pojďme do toho".

Takže: myšlenka je taková, vymyslet něco jako "RPG ceny" (nebo pokud by se vítězové vybírali čistě na Kostce tak "Ceny d20" nebo něco takovýho), kde by se vybíral nějaký zajímavý počin a ten by dostal štempl. Štempl má sloužit k tomu, aby počin šel lépe propagovat u lidí, kteří do toho "až tak nevidí". Aby se o tom dala napsat zajímavá tisková zpráva a narvat do Fantasyplanetů, Pevností (či jak se to bude jmenovat, až to vzkřísej), Zatrolených her apod. Aby měl vydavatel argument, jak přesvědčit koncový krám, že má hru dát do regálu na lepší místo. Aby anotace k opengamingu dotyčného systému vypadala líp a přitáhla více lidí... tedy čistě pragmatické důvody.
Nemělo by být cílem mít tady elitistickou onanii, kde se poplácáváme po zádech, jací jsme "odborní".

Nápad, jak by to mohlo třeba fungovat:
Cena se uděluje 1x ročně.
1) Kategorie Psaný počin (hotová hra, setting, článek, rozbor, teorie, dobrodružství apod.)
2) Kategorie Ostatní (herní akce, con, sraz, propagační počin, happening...)
3) Průšvih roku :)
4) speciální cena, která by mohla, ale taky nemusela být pro daný rok udělena. Něco jako "Lifetime award" za již hotové a časem prověřené dílo, kde se na to autoři ani po pár letech nevyflákli, dlouhodobě fungující web apod.

Vaše nápady?
15.3.2013 11:02 - hadrian
Alnag: to přijde na to, jak široký záběr (oslovená skupina) to má být. Pokud je tu silná komunita 4e, pak 4e, pokud je tu i pro pathfinder - tak i pro něj. Což takhle kategorie (a na začátek ne moc) e stylu - kategorie 4e, kategorie pathfinder atd... Kdyby se tam dalo D20 systémy, bezsysstémové, tak je to tak široké pole, že hodnotit to by bylo téměř nemožné.

Teda, já osobně bych velice rád zkusil udělat minimálně jednu epickou cestu pro swordmage, protože má jen jednu a to je navíc hnus co spíš vypadá jako míšenec mezi paragonskou a obvyklou epickou cestou.
15.3.2013 11:08 - Bouchi
noir píše:
Pevnost je epic fail. Takže ona nezanikne, ale bude existovat dál.

V čem je nezaniknutí Pevnosti epic fail?

noir píše:
A vydá za peníze něco, co je na webu už půl roku zadarmo.

Opomíjíš další aspekty:
- zpřístupnit Crowenův článek širšímu okruhu hráčů (zdaleka ne každý hráč-čtenář Pevnosti zná a čte Drakkar)
- zpropagovat Drakkar čtenářům Pevnosti (a nasměrovat je tak k dalším článkům)

Jestli ti to, že se v Pevnosti jednou za rok zpropaguje Drakkar tím, že se přetiskne nějaký zajímavý článek z něj, přijde jako vydavatelský průser, co naplat, žíly mi to nerve. Koneckonců těžko si někdo bude kupovat Pevnost čistě kvůli tomu třístránkovému Crowenovu článku, to si ji spíš jen půjčí, eventuelně zkopíruje, případně si (po nahlédnutí) ten článek najde v Drakkaru.
15.3.2013 11:09 - ShadoWWW
Úplně bezsystémové bych to nedělal. Toho je plné RPGf. Nejlépe*, kdyby to bylo omezeno na D20 systém - tedy rodina her kolem 3E, 4E, Pathfinder apod.

*IMHO
15.3.2013 11:15 - noir
Bouchi: epic fail je vydat za peníze něco, co je na webu půl roku legálně zadarmo. Ať už si to zdůvodníš jakkoliv. Jestli to bereš jako třístránkovou reklamu na Drakkar, tak je to ještě větší průser a docela to ukazuje perspektivu Pevnosti...

Alnag: Skvěle! Hm, tohle by se možná dalo i nějak lehce podpořit...
15.3.2013 11:37 - Bouchi
noir píše:
Jestli to bereš jako třístránkovou reklamu na Drakkar, tak je to ještě větší průser a docela to ukazuje perspektivu Pevnosti...

Evidentně jsme opět úplně mimoběžní v myšlení. (Poznámka pro Alnaga - to není urážka a Noir to ví.)
Takže to zkusím ještě jinak:
- Mám v rámci Pevnosti celkem volnou ruku co se obsahu Dechu draka týče.
- V rámci podpory DrD II chci jednak uveřejňovat doplňky k DrD II přímo v Pevnosti, druhak chci čtenáře nasměrovat k dalším zdrojům (např. k Drakkaru).
- Přetisknout nějaký zajímavý článek z Drakkaru, který by čtenáře motivoval přečíst si i další Drakkary s dalšími doplňky k DrD II mi přijde mnohem účinnější než sepisovat o Drakkaru nějaký PR článek.

noir píše:
epic fail je vydat za peníze něco, co je na webu půl roku legálně zadarmo

Třeba CD s distribucí Linuxu? Nebo knihu "Linux - dokumentační projekt"?
15.3.2013 12:17 - Sparkle
Alnag píše:
Noir: Už jsem v podstatě rozhodnutý nějakou D20 superstar uspořádat, teď je jen otázka jak moc to limitovat - jen DnD 4e, jen D20 systémy, bezsystémové, jakýkoliv systém. Nápady? Postřehy?

EDIT: Myslím, že by to byla i trochu odpověď na tu poptávku od Sparkle a zároveň by mělo třeba Mytago co vydávat. Ale uvidíme. :)


Nápad je to super, osobně bych tam ráda viděla i bezsystémovou kategorii, protože v číslech plavu :) Co z toho pak udělat nějaký pdf sborník a prodávat stažení řekněme za 40 korun, s tím že výtěžek by šel na rozvoj webu d20.cz?
15.3.2013 13:09 - Almi
Bezsystémová kategorie je ve svém důsledku pro praktické použití bezcenná. Mnohem víc je pro mne (coby praktického hráče) konkrétní použití. Ale chápu, že pro jiné, co hrajou málo (nebo vůbec) to může být přínosem. V praxi by mi to však přišlo stejné, jako inspirace povídkou/filmem, scénou či jen ůoznámkou pod čarou v jakémkoli settingovém modulu. Je to hezké, inspirativní. Ale já to chci vzít a rovnou použít. Maximálně trochu očesat/posílit/přizpůsobit. Ne trávit další hromadu času implementací :)

Osobně se mi ale zamlouvá typicky v DnD 4e model - udělej zajímavý encounter/potvoru/artefakt/skill challenge pro heroic/paragon/epic tier.
Pro potvory je pak ideální předobraz ve skvělém MV - Nentir Vale. Je tam ideální mix jak fluffu, tak konkrétních čísel.

Na druhou stranu si docela dovedu představit třeba kategorii "ideální" mapa/battlemapa. Ty jsou taky univerzálně použitelné pro hráče čehokoli. Ať je to mapka města, ruin hradu nebo prostě zajímavé lokace (a tahle soutěž taky na Paizo, tuším, běžela - někdo nakreslil mapku a soutěžící k ní měli napsat nejzajímavější mini příběh/dungeon/encounter).
15.3.2013 13:21 - sirien
Colombo píše:
Sirien: trochu OT -- ono někdy není zas tak problém tu oponenturu k článkům ve science napsat. I tam jsou někdy hrůzy:)

Proto jsem radši zmínil i konkrétního autora :)

noir: což naprosto devastuje přednesenou pointu.
ne, počkej, nedevastuje, jen jsem zmínil úspěšného vědce a podobně úspěšného aktivistu, kterého Ty asi nemáš rád...
(a na mediálního kašpárka má docela silnej impact (dokonce byl i v Doctor Who). Mimochodem, tenhle svůj přechod mezi zájmy i někde velmi hezky vysvětloval, tuším že tady)

noir píše:
Ať už si to zdůvodníš jakkoliv

Lidé to koupí. Žádná práce, čistej profit. Epic win.

Almi píše:
Bezsystémová kategorie je ve svém důsledku pro praktické použití bezcenná

Mluvili laskavě sami za sebe, souhlasej? Někteří by pak jejich výkřiky mohli považovat za hlouposti, aby věděli.
15.3.2013 13:41 - noir
Bouchi: Já chápu, že z tvéhé hlediska to smysl dává. Z hlediska čtenáře a vydavatele je to tragédie. Ale tak Pevnost je teď vlastně polo-amatérský projekt, takže to dává smysl...

sirien: Mám moc rád Dawkinsovy vědecké texty. Ale jinak díky, nečekal jsem, že bys o mě nevěděl výrazně víc než já sám.

Almi: Jednoznačně ano.
15.3.2013 14:31 - Colombo
Sirien: My god, you are right! Dawkins je v Dr. Who!

A co víc, všechno se to proplétá!
Dawkins si vzal Lallu Ward, která hrála v původním Dr. Who po tom, co je seznámil Douglas Adams, který pro seriál psal a Stopařův průvodce měl být původně díl do Dr. Who!
15.3.2013 14:54 - Alnag
Sparkle píše:
Nápad je to super, osobně bych tam ráda viděla i bezsystémovou kategorii, protože v číslech plavu :)


No... ne že by ve 4e bylo až tolik čísel nebo že by se nedal psát doplněk pro Pathfinder, kde se číslům vyhneš.
15.3.2013 15:31 - sirien
Hitchhikers guide to the Galaxy měl bejt díl Doktora? wow. Teda, když se nad tím zamyslím, tak mě to vlastně až tak moc nepřekvapuje, ale stejně cool :)
15.3.2013 18:10 - Vojtěch
Tady je kdyžtak odkaz na pravidla soutěže na Paizu, kdybychom chtěli opisovat.

Jinak systémově bych to určitě omezil, ať už na nějaký konkrétní, nebo neutrální a třeba to i střídal. Ono když se hledá perspektivní designér, tak by taky měl umět pracovat ve vytyčených mezích, které by potencionální vydavatel asi taky měl, že? ;) Zároveň se taky myslím dostanou snáze porovnatelnější výsledky IMO. Samozřejmě by se musel omezit taky rozsah a možná taky žánr. Ono udělat hororový ročník (nebo prostě epizodu, či jak by se to nakonec pojmenovalo), steampunkový atd. by mohlo vést ke konkrétnějším výsledkům spíš.

Hlasoval bych taky pro grafické kolo, protože ilustrace by k tomu patřily. Zvláště pak kartografie je v RPG často zajímavý obor. U nás to s profíky v tomhle oboru nebude zas tak horké, takže nadšenci se hodí myslím.

Jinak by to ale chtělo zajistit nějakou podporu, ať už nějaký časopis, nebo nakladatelství. Prostě někoho, kdo to bude schopen šířit, protože psaní do šuplete je pro kočku.
15.3.2013 18:14 - sirien
Až vyjde FATE 3e Core v konečné podobě, tak bych měl docela chuť udělat nějakej kreativní projekt (soutěž, klidně) v designu magických systémů.
15.3.2013 20:24 - Jarik
Věřím, ze se shodneme, ze na d20 by mohlo jit o omezeni d20:-)
Tedy systemy na tomto základu.

Než se pustit hned do vicekoloveho utkání, tak by se asi hodilo na zacatek něco menšího. Třeba ta varianta Encounter podle Battleplanu.

Pokud vím, tak dobrým tvůrcem map je Almi. Problém je v tom, ze pak by se asi nemohl účastnit jako tsoutezici, a to by také bylo na skodu :-(

Pokud by byl zájem, pak by se dalo pokračovat. Kdo na základě již známého plánu a Enc vymyslí fajn oponenta-nestvuru, s přihlédnutím na využitelnost dle tieru.

Atd.
16.3.2013 10:49 - York
Bouchi píše:
Sirien píše:
Jinak Vláďa Chvátil je naprosto nekorektní argument. Je to jakoby ses u fyziků odvolával na Hawkinga nebo u finančníků na Warrena Buffetta. Nejúspěšnější světový deskovkový designer (ne co do prodejů, ale co do hodnocení a příjimání jeho nápadů atd.) považovaný ve své sféře za génia prostě není v tomhle směru relevantní srovnání v takřka žádném kontextu.


Tady ses asi přehlédl, Vláďa byl tím, kdo posuzoval, přijímal jiného designéra na základě jeho předchozí práce:

York píše:
Jedním z nich byl (tuším) Scolex a jako hlavní rozhodovací faktor posloužilo jeho vlastní stolní RPG Legendy


Taky mi přijde, že si Sirien přečetl něco trochu jiného, než jsem napsal.
16.3.2013 15:06 - Gurney
Almi píše:
Bezsystémová kategorie je ve svém důsledku pro praktické použití bezcenná. Mnohem víc je pro mne (coby praktického hráče) konkrétní použití. Ale chápu, že pro jiné, co hrajou málo (nebo vůbec) to může být přínosem.



EDIT: Abych přidal i něco kontuktivního, taková inspirace - Secret Santicore, jeden z mála rpg netových kolektivních dobrovolnických projektů, které mi přijdou smysluplné. A když říkám smysluplné, myslím tím awesome.

Ve zkratce si nejdřív účastníci napíší žádosti o to, co by chtěli/hodilo se jim pro hraní. Pak se žádosti rozlosují mezi účastníky, ti je vyrobí a nakonec se vše zkompiluje a vydá jako pdf. Funguje je to z několika jenoduchých příčin:
1) dostanete to co si vyžádáte, ne jen nějaké náhodné výtvory jako ze stupidních soutěží o nejlepší artefakt/encounter/whatever
2) vytváříte věc na žádost člověka z komunity založené na vyznávání stejného nebo aspoň podobného herního stylu, tudíž je vysoká pravděpodobnost, že svůj výtvor nakonec sami využijete
3) + dostanete kotel věcí co vytvořili lidi z komunity, a co je důležité, opět jsou to lidé u nichž je dost pravděpodobné, že dodají něco pro vás velmi užitečného.
19.3.2013 00:10 - Sparkle
Až budete vymýšlet ty kategorie na soutěž, zkuste zvážit kategorii "představovací článek o systému XYZ do periodika, které primárně není o RPG". Samozřejmě by se dopředu dohodlo periodikum, například Dech draka či web Fantasyplanet apod., specifikovali by požadované parametry a vítězovi by se to tam otisklo. RPG potřebujou publicitu v médiích, já se občas snažím něco někam vecpat ale nemám na to moc čas :(
19.3.2013 00:29 - sirien
Od kdy Dech Draka není primárně o RPG?

Jinak záslužnější by mi přišlo propašovat představovací článek do periodika, které není vůbec o ničem souvisejícím s RPG...
19.3.2013 05:37 - Vojtěch
ABC mi přijde jako dobrý cílový časopis. Je to všehochuť a čtenost cílových skupin má (myslím). Jinak predstava článku do takového Brava mi přijde docela usměvná ;-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.056417942047119 secREMOTE_IP: 3.226.254.255