Střípky

kin
29.10.2013 13:17
Deskovky do hospody
Ahoj,

chtěl bych se zeptat na radu ohledně deskových her. Rádi hráváme deskové hry v hospodě u piva a večeře, a chtěli by jsme s kamarády rozšířit reportoár her, a nevíme co pořídit.

Baví nás nejčastěji např.: panic room, dominion, red november...zajímali by mne spíš kooperativní hry, ale s prvkem možné zrady a "svinění" (+blafování, interkace mezi hráčemi, obchodování), které nejsou nějak extra náročné na místo (měli by se vejít na stůl společně se sklenicemi a brambůrky).
Taky by měli být trochu taktické (plánování tahů, bodů, atd.), ne moc o náhodě. Čeština, nebo málo textová anglická hra výhodou.

Když by jste mohli cokoliv doporučit (i kdyby to úplně nesplňovalo požadavky zmíněné nahoře).

Díky :)
6.3.2019 20:42 - LokiB
K deskovkám do hospody i pro 2 (tahle je teda karetní)
The Big Easy - Deadlands Noir Card Game
8.3.2019 16:17 - Maelik
sirien píše:
Netrunner je legenda, ale osobně neznám. Je to asymetrická kartičkovka (uzavřená, tj. nejde o nekonečnou sbíračku) kde jedna strana hraje za korporaci a druhá za hackera.


Netrunnera jsem hrál za obě strany..ona ta asymetričnost v zásadě spočívá v tom, že jeden má čtyři akce a zdroje získá automaticky na začátku kola, kdežto druhý má akcí pět, ale na získání zdrojů musí jednu akci propálit.. a ano, jeden staví servery a druhý viry, ale mechanicky jde v podstatě o to samé.


Jinak v poslední době mě zaujal Bloodrage.
2.4.2019 01:08 - Colombo
7 Wonders Duel
Karetní hra pro dva hráče. Hráči si budují svoje města ve třech různých obdobích. Období se liší v rozložení karet (produkce, komerce, civilní, vojenské a vědecké) a jejich "silou". Cílem je buď porazit soupeře vyložením dostatečného počtu vojenských karet (vojenské vítězství), získání 6 ze 7 vědeckých symbolů (vědecké vítězství) či mít nejvíce bodů na konci hry (civilní vítězství).

Hráči se střídají v tahání karet, které jsou vyloženy do speciálního vzoru. Vzor se liší od dosažené doby (1, 2 a 3) a ovlivňuje množství karet, které jsou k dispozici k tažení, karta nemůže být tažena, pokud je zakrytá jinou kartou. Vzor taky určuje které karty jsou položené lícem a rubem dolů, ty lícem dolů se obrátí v momentě, kdy je některý hráč odkryje.

Tažené karty mají cenu ať už ve zlaťácích nebo zdrojích (cihly, dřevo, kámen, papyrus, sklo). Hráči je můžou postavit jen pokud mají dostatek zdrojů a/nebo po zaplacení extra zlaťáků, které reprezentují nákup oněch zdrojů. Hráč se také může rozhodnout nepostavit danou kartu, v tom případě dostane 2 + tolik, kolik má vyložených komerčních karet nebo místo ní postavit div světa.

Divy světa, zmíněné v názvu, jsou pak speciální karty, které si hráč vybere na začátku hry. Mají vysokou cenu, ale také silný efekt, například zničení soupeřových drojů, další kolo či produkce zdrojů.

7 Wonders Duel je budovací hra s omezenou informací, která nutí taktizování. Už po jedné hře bylo jasné, že cílem není ani tak vzít si ty nejlepší karty, ale omezit volby soupeře. Hra je poměrně rychlá (~30 minut) a pokud se vykladají doby postupně, a ne najednou, nezabere ani tolik místa na stole. Vzhledem k vykládaní většího počtu karet a vzoru, do kterého se doby vykládají, vyžaduje +- stabilní prostředí, tak to není hra vhodná do vlaku.
2.4.2019 01:46 - Colombo
Planet Steam
Pokud máte rádi obchodování, nákup surovin za co nejnižší ceny, prodej za co nejvyšší, manipulování s trhem a monopolizaci surovin, je tato hra pro vás!

Planet steam je budovatelsko-obchodní hra. Hráč staví těžební věže (které musí koupit), těží suroviny, aby ty v zápětí prodal za co nejvyšší cenu. Vzhledem k tomu, že všechny typy surovin jsou nutné k výstavbě celého těžebního systému (nákup těžebních věží vyžaduje vodu, energie je nutná pro samotnou těžbu, přepravní vzduchulodě stojí rudu a energii a krystalické sklo (quartz) se používá k stavbě superchargerů, které zvyšují produkci, nebo k stavbě těžebních věží, pokud se již nedají koupit na lokálním trhu), je trh poměrně dynamický.

Hra má dva koncepty, které na první pohled vypadají zvláštně, ale člověk je při hraní ocení. Hra obsahuje karty specialistů. Hráči si je nevyberou na začátku hry, ale draží je na začátku každého kola. Specialisti nejen, že mají svou zvláštní schopnost, pomocí které mohou manipulovat s hrou, ale i pořadí v kole. Tzn. hráč, který získá kartu Lady Steam hraje první v dané akci atp. Na konci kola se specialisti vrátí do aukce a draží znovu.

Další koncept je ten, že cena surovin se mění po nákupu každého jednotlivého hráče, ne po konci obchodního kola jako takového. Suroviny mají dva ukazatele, jeden který ukazuje počet surovin na trhu, druhý který ukazuje jejich cenu. Jakmile hráč prodá/nakoupí danou surovinu, posune cenu nahoru nebo dolů o 0, 1 nebo 2 pole podle toho, kolik je dané suroviny dostupné na trhu. To znamená, že hraje-li větší počet hráčů, surovina může drasticky změnit cenu za jediné kolo.

Planet Steam je variantou známé hry MULE (nebo spíše M.U.L.E.), původně počítačová hra z roku 1983 a ktera je dnes dostupná i v deskové formě. Od ostatních podobných her, jako je Captain of Industry, se Planet Steam liší zejména svou steampunk tématikou. Ta ale krom grafiky do hry nijak nezasahuje, což je trochu škoda.

Ačkoliv pravidla hry nejsou nijak složitá, pročítání návodu je bolehlav. První kolo nám trvalo snad dvě hodiny, pak to šlo znatelně rychleji. Z návodu není vůbec patrné jak se vlastně hra hraje, je to jen soubor hutných pravidel pro konkrétní fázi kola (dražba, stavba, těžba, nákup/prodej). Pokud se rozhodnete pro tuto hru, doporučuju si před tím zhlédnout nějaké Lets Play video. Jakmile člověk získá "Big Picture", je hra mnohem jasnější.

Planet Steam je poměrně velká hra, která vyžaduje hromadu místa. Doporučuju nákup malých plastových krabiček k roztřídění herních tokenů (peníze -- alespoň malé a velké, zdroje, hráčské tokeny). Dva uzaviratelné sáčky které hra poskytuje jsou nedostatečné.
2.4.2019 02:24 - sirien
7 Wonders Duel sem tu dřív linkoval s ukázkovim videem :)

K Tvému detailnějšímu popisu dodám, že se vítězí zpravidla na body - Vědecké nebo Vojenské vítězství sem ještě nezažil. I když abych byl fér tak jednou kdyby si dopočítala karty na stole mě Cemi měla možnost vojensky odrovnat, ale přehlídla to, takže ne že by to bylo nemožný, jen to je dost těžký - ta armáda tvoří tlak na soupeře a nutí ho se tomu aspoň trochu bránit (jinak ztrácí body a peníze) a ten pokrok zas přináší nějaké hezké bonusy, které když se dobře nakombí (=dojdeš si ve vhodnou chvíli pro vhodný žeton) tak to umí udělat fakt hodně (a opět to soupeře tlačí aby to counteroval)

Divy světa ve skutečnosti nejsou tak silné, jak se tváří a mám vyzkoušené že velká snaha uhrát divy je mnohdy spíš kontraproduktivní a tu hru to může i prohrát. Zažil sem dost her kdy hráč s míň Divama drtivě vyhrál. Divy sou vcelku podobný Pokroku v tomhle - je dobré je zahrát pocestě když můžeš a když si je fakt dobře načasuješ tak uměj udělat nějaké hezké kombo, ale na to aby se za nima člověk hnal naslepo sou trochu moc drahý a náročný.

(Jinak je tam hezkej ten systém počáteční licitace Divů kdy si hráči rozebírají které Divy bude moct který z nich postavit - vzhledem k ceně Divů ve zdrojích může ten výběr docela dost ovlivnit další strategii napříč hrou, protože mít Divy co jedou na hromadě stejnejch surovin nebo divy co jedou na velký rozmanitosti surovin tlačí do trochu odlišnejch strategií).

Colombo píše:
Už po jedné hře bylo jasné, že cílem není ani tak vzít si ty nejlepší karty, ale omezit volby soupeře.

ééé... půl napůl. Některé ty karty fakt shrábnout chceš, zároveň to omezování voleb s těma skrytejma kartama na stole není vždycky tak možný nebo ultimátní jak by se zdálo.
2.4.2019 03:42 - Colombo
Píše:
7 Wonders Duel sem tu dřív linkoval s ukázkovim videem :)

Jo, vím, a? Na to video jsem komentoval jak si to postnul.

Ad victory: jop, první hru jsem jel armádu a ženu sem porazil. Druhou hru ji to tak tak vyšlo, že mě dokázala porazit na poslední kartě (jedna vojenská karta v třetí době mnohdy vydá za tři vojenské karty v první době). Třetí hru jsem vyhrál na body. Vědecké vítězství je v podstatě nemožné vyhrát. To prý dost mění Pantheon rozšíření.

Divy nejsou silné v tom, že by jejich efekt byl kdovíjak gamechanging, ale v tom, že je můžeš zahrát kdykoliv, efekt který potřebuješ a nakombit si to na začátku hry. Zničení zdrojů může soupeřovi dost prodražit stavbu, div jako Piraeus ti pomůže s nedostatkem zdrojů a nejlepší jsou divy, které ti dají další kolo.

Ale cílem nebylo sepsat všechny strategie a triky.

Píše:
ééé... půl napůl. Některé ty karty fakt shrábnout chceš, zároveň to omezování voleb s těma skrytejma kartama na stole není vždycky tak možný nebo ultimátní jak by se zdálo.

Nesouhlasím, zejména pro to, že jsou tu dva hráči co se střídají v tazích a když něco postavíš tak zabráníš soupeři, aby to postavil taky.

Chceš na soupeře vytvořit surovinový tlak, prvním krokem je zakázat mu skladiště (ty co umožňují kupovat suroviny za 1 zlaťák), pak surovinové karty a zlaté karty. Pokud soupeř musí kupovat za draho nějakou surovinu, je super zvětšit si její produkci, protože tím zvětšuješ soupeři cenu.

Ale ona je tu i snaha snižovat soupeřovi možnost volby jako takové. Snažit se to hrát tak, aby soupeř musel tahat kartu, která se mu moc nehodí (protože nic jiného není odkryté) a hlavně aby to byl soupeř, co odkrývá karty (a ty si mu tak mohl zakázat něco, co by se mu hodilo).

Kolem a kolem, snaha limitovat soupeři možnosti mi připadá mnohem výraznější, než když se budeš "jen" snažit brát karty, které se ti budou hodit.
2.4.2019 04:38 - sirien
Colombo píše:
Jo, vím, a?

sem byl línej ten odkaz hledat tak sem to chtěl jen zmínit kdyby to někoho zajímalo aby si to dohledal.

Colombo píše:
Kolem a kolem, snaha limitovat soupeři možnosti mi připadá mnohem výraznější, než když se budeš "jen" snažit brát karty, které se ti budou hodit.

psal sem půl na půl, ne vůbec.

ano, tenhle rozměr ta hra určitě má. Ale neni až tak dominantní - někdy se Ti na to povede vyhrát (mě, posledně co sem to hrál), jindy se ty karty ale sejdou tak že to buď moc nejde nebo to blokování vede k tomu že musíš brát karty co se Ti v důsledku fakt nehoděj.

Jako ano, ve valné většině her nastane moment kdy chceš něco vyblokovat, na druhou stranu bez toho abys tvořil něco vlastního to moc optimální cesta nebude.
5.4.2019 18:54 - ShadoWWW
Ha, Dungeon of the Mad Mage jako deskovka!
6.4.2019 17:57 - exi
Nejde deskovku do hospody ani omylem, ale i tak se musím podělit. Nedávno jsme si koupili Detektiva. Jde o detektivní deduktivní hru, ve kterých řešíte pět separátních případů, které jsou ale propojené jednou příběhovou linkou (více či méně patrnou). Zabývat se budete vesměs třemi časovými obdobími - konec 2. SV, 60. léta a přítomnost.
Tolik suchá fakta a teď chvalozpěv. Detektiv nás naprosto pohltil. Případy nejsou ani moc tězký, ani moc lehký, dostatečně temný, nejedná se o žádnou frašku, a jsou realisticky pojatý. Ten pocit, když chodíte po místnosti, debatujete s ostatními o různých teoriích, kreslíte si myšlenkovou mapu, doplňujete důkazy do databáze na počítači a nakonec vám důkazy tu teorii třeba potvrdí, je k nezaplacení. Čas je omezený, takže nikdy nestihnete projít všechno, a součástí hry je teda i diskuze nad tím, co bude mít prioritu. Na každý případ počítejte tak se 4 hodinami, dá se dokoupit i 6. případ, takže myslím, že 24 hodin takového zážitku za 1000,- je super kauf. Znovuhratelnost téměř nulová, ale pak můžete hru prodat nebo někomu věnovat.

Pokud vás baví True Detective a detektivní příběhy obecně, doporučuju všema deseti.
6.4.2019 19:08 - Jerson
Taky jsme to začali hrát, a vypadá to zajímavě.
6.4.2019 20:17 - Nachtrose
My nedavno zkouseli prave ten sesty pripad, je trochu kratsi a mensi a nespoiluje hlavni linku, jelikoz je stavenej jako ukazka na cony. A ano, vsem se to moc libilo, bylo to velmi zajimave hrani. Do pribehu pak rozhodne pomohou doplnkove fotografie ruznych osob z pribehu ( predobjednavkovy bonus, pokud si dobre vzpominam ) a moje bila magneticka tabule. Konecne dostane vyuziti, jake jsem si vzdy pral :-) Ted jen sehnat na to stabilni partu, kafe a krabici koblih.
A pro zajimavost: uz vyslo, prvni pribehove rozsireni L.A. Crimes. 3 pribehy v 80kach z LA. Zatim neni v cestine, ale REXici prislibili preklad.
15.4.2019 16:58 - ShadoWWW
Letošek je ve znamení DnD deskovek! ;-) Letos vychází nejen české Gloomhaven (alias DnD 4E), ale CGE na letošek oznámila i svou novou hru Sanctum, což je Diablo, jako když vyšije (alias DnD 3e). :-D
30.6.2019 00:47 - ShadoWWW
Posledních pár dní jsem hodně poslouchal Deskofobii a zaujalo mě pár věcí, které tvrdí:

  • Vychází ohromné množství her, jako nikdy. Většina her se ale prodává tak půl roku a pak, když odezní hype, mizí v zapomnění. Výjimkou jsou rodinné hry, které mají delší životní cyklus (řádově léta).
  • Existuje pár stálic. Her, které se prodávají stále dobře a ve velkém. Většina jiných her se prodává, když dobře, tak řádově tisíce kusů (v ČR), respektive desetitisíce ve světě. Tyto hry (stálice) prodaly řádově miliony kusů. Jde o hry typu Osadníci, Ticket to Ride či Bang. Většina stálic jsou rodinné hry.
  • Hry zmíněné v předchozím odstavci zpravidla vystupují jako vstupní hry do světa deskovek pro lajky. Zajímavé na nich ale je i to, že drtivá většina nováčků zůstává u těchto her a nemá potřebu zkoumat nové či komplexnější hry. Zkrátka se neposouvají k jiným, novým hrám. I když s někým zkušeným vyzkouší jinou hru-nestálici, často tu jinou hru při příštím setkání s díky odmítnou a chtějí zas hrát jednu z těch stálic.
  • Jak plyne z výše zmíněného, drtivá většina her, co vychází, vychází v malých nákladech a pro relativně malý počet lidí (herní geeky). Geeci rádi zkouší nové hry, ale chtějí stále nové a nové. Ke hře, co si koupili před víc jak půl rokem, co hra vyšla, se většinou už nikdy nevrátí. Chtějí raději zkusit něco nového.
  • Drtivá většina her, co jsou na předních příčkách žebříčku BoardGameGeek, jsou zcela mimo zájem negeeků.
  • Hru Gloomhaven, aktuálně jedničku na BGG, všichni geeci uznávají jako vymazlenou suprovou hru. Její dohrání však vyžaduje stovky hodin hraní, a to je paradoxně překážka i pro mnohé geeky. Ti často kvůli tomu potřebnému času raději sáhnou po nějaké jiné novince (nebo sérii novinek).
30.6.2019 11:39 - York
ShadoWWW: Co mi to jen připomíná? :D
30.6.2019 16:28 - Jerson
Co ti to připomíná?
30.6.2019 17:30 - sirien
ShadoWWW: ono se oproti minulosti docela dost usnadnil produkční proces (od komponent přes grafiku a marketing až po dodání a to jak přes malá vydavatelství tak zcela nezávisle), což nejspíš prostě vede k tomu, že se mnohem víc her vydá v nějakém "bezpečně prodatelném" množství. Že většina těch her následně zmizí v zapomnění je dáno tím, že většina je prostě špatná popř. neni nijak dobrá.

Tj. to že vychází hromady her v malém nákladu neznamená že existuje nějaký "omezený trh geeků" který by tyhle malé náklady neustále skupoval, ale znamená to že to je prostě malý náklad který se tak nebo onak vždycky rozebere a zaplatí se.


Celá ta Deskofobická teze mi pak přijde trochu pochybná, protože jednotlivé body co uvádíš jsou buď nepravdivé nebo naopak naprosto samozřejmé:

1 - Galaxy Trucker neni rodiná hra, rozšíření vycházej dodneška.

2 - nejprodávanější hry sou relativně jednoduché, ale přitom zábavné rodinné a párty hry. No shit Sherlock, kdo by tohle řekl, fakt.

3a - většina lidí se s hrama seznámí skrz ty hry, co sou nejrozšířenější. What a surprise.
3b - Většina lidí, co se s hrama seznámí, zůstane u pár základních a nestanou se z nich zapálený hobby deskovkáři. Wow! (Co se dozvim dál? Většina sportovců nejsou závodníci a nemají tendence zkoušet stále náročnější a náročnější sporty?)

4 - je podle mě nepravda, nic nedokazuje, že ty malé náklady skupuje stále dokola jedna skupina která by o ně stála. Většina her prostě vyjde v malém nákladu, tečka.

Tahle teze je stejná pitomost jako tvrdit že existují "geek čtenáři" a že většinu knížek co vyjdou v malém nákladu skoupí právě tahle jedna omezená skupina geek čtenářů. U knížek zjevnej bullshit, tak proč to mám u deskovek brát za něco víc? Zvlášť když to není ničím doložené - what can be asserted without evidence...

5 - ano, taky se to menuje BoardgameGeek a ne BoardGameLamen, že? (mimochodem rok od roku mi z tý stránky je víc a víc blivno a přiznám se že už nějakou dobu mám odpor na ní chodit i skrz google, fakt by jí někdo měl celou smazat a postavit znovu)

6 - a?
30.6.2019 18:14 - ShadoWWW
Ty teze zastávají i lidé z RexHry, kteří vydávají jen AAA tituly. A mají velmi dobrý přehled, kdo co kupuje a v jakém množství, protože vlastní i PlanetuHer, což je největší prodejna deskovek v Brně a jeden z největších českých deskovkových eshopů. Díky kamennému prodeji mají přehled, co kupují úplní nováčci a díky eshopu vidí i do nákupů geeků (mají věrnostní program).
30.6.2019 18:59 - sirien
ShadoWWW: mě docela dost ruší to jak se s deskovkama v podobnejch srovnáních zachází jako s něčim homogennim. Přijde mi to trochu jako by se hodily všechny filmy do jednoho pytle a následně se dělalo velký haló z toho že Franouzský artovky nejsou to co by vydělávalo největší prachy a že věci s nejlepšim hodnocenim na IMDb nejsou žádný megadrahý blockbustery. Deskovky sou v tomhle mnohem "dál" než RPGčka a takhle jednotně s nima prostě zacházet už dávno nejde.

Zároveň já nemám problém ani tak s těma "základníma" tezema (her se vydává hodně, ale v malejch nákladech, většina nikdy nepotká reedici a po vyprodání se ztratí...), jako spíš s těma druhotnejma co sou z toho vyvozený, typu že existuje nějaká skupina "geeků" co tyhle malonákladový hry kupuje. Já jako znám dost lidí co sou fakt geeci a maj sbírky desítek a desítek her a maj jima zaskládanej barák, ale znám i dost lidí co sou kdesi v "casual" prostoru a mají doma pár her, většinou tak půl na půl nějaké "tradiční" klasické tituly s nějakejma těmahle malo-produkčníma věcma ke kterejm někdy někde náhodně přišli nebo se jim někde líbily. Těch prvních znám ve skutečnosti dost málo - a to se kolem té komunity dlouhodobě pohybuju. Těch druhejch znám naopak hodně a tipnul bych, že většina těch maloprodukčních her skončí právě u téhle druhé "casual gaming" skupiny - mimo jiné protože ta první si většinou nekupuje tyhle maloprodukční hry, ale nějaké totálně WTF mega geeky obskurdnosti.

Můj problém je, že tyhle "casual" lidi nejsou moc deskovkový geeci. Pokud geeka nedefinuješ tím, že si občas náhodně koupí takovouhle malou hru, což je pak ale definice kruhem.
1.7.2019 12:04 - Shako
ShadoWWW píše:
Vychází ohromné množství her, jako nikdy.


Bavím se o počtech her jakože herních titulů nebo počet krabic?

sirien píše:
Že většina těch her následně zmizí v zapomnění je dáno tím, že většina je prostě špatná popř. neni nijak dobrá.


Tady bych trošku brzdil. Kvalita deskovek na trhu roste. A hodně se vyvíjí i mechanismy (podobě jako u rpg), takže hry před 10 lety "moderní" můžou být dnes zastaralé. A reimplementací + novějších edic dobrých her máme taky docela dost. Takže to vlastně celé bude o něco složitější než, aby se to vlezlo do jedné věty. :)


A pokud chceme řešit trh jako celek, tak imho deskofobie do toho vůbec nepočítá deskovky, které by sami sebe označili spíš za "společenské hry" ala Monopoly, Scrabble, Risk... (u nás různé variace dostihů, flašky, člověče...), kterých imho vychází řádově vyšší náklady než i těch profláklých deskovek jako Osadníci, Carcassonne.
1.7.2019 13:38 - Jarik
Od chvíle, kdy se Katan dostal do Tesca vedle Dostihů jsem jej přestal brát jako vážného zástupce moderních deskových her.
Pořád jej ale s Bang! a Carcassonne beru jako první moderní deskovou hru :D (v poličce být může, stejně jako DrD 1.0) :D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10269689559937 secREMOTE_IP: 3.83.81.42