Střípky

Jerson
25.12.2013 21:47
RPG Dílna
Nadhodil jsem nápad na tvorbu doplňků k RPG formou veřejné soutěže. Myšlenka je taková, že bych napřed zjistil, jaké doplňiky do RPG - postavu, zápletku, dungeon, atd. - mají hráči zájem, vytvořil bych seznam, k jehož položkám by se mohli zájemci znovu vyjádřit a upřesnit je, a položka s nejvíce zájemci by byla zveřejněna jako zadání soutěže. Zúčastnit by se mohl každý, hlasování o "nejlepší" příspěvek by obstarali opět hráči, kteří o daný doplněk měli zájem.

Zde bych rád zjistil, jestli má něco takového smysl, nejlépe pokusem. Prosím napište mi jednu až pět věcí v RPG, o jejichž vytvoření byste měli zájem. Můžete je psát konkrétně nebo obecně, to nechám na každém.

Pro příklad:

"Zápletka detektivního dobrodružství odehrávajícího se v jediném domě, obsahující paranormální jevy, ale přitom s minimem magie."

Je pro mne snazší tvořit...

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
...na základě velmi konkrétních ingrediencí.kladné body2
...obecnějších zadání.kladné body7
Autorská citace #21
1.1.2014 12:23 - York
Však já neříkám, že to nejde. Jen že to bude použitelné jen po určitou podmnožinu hráčů. A vzhledem k roztříštěnosti komunity a herních stylů to bude relativně malá podmnožina, i když si vybereš jeden z nejhranějších systémů či settingů.
Autorská citace #22
1.1.2014 19:31 - sirien
Já jako nevim. Na jednu stranu je fajn vidět podporu kreativní tvorby a nějakých použitelných a kompletovatelných výstupů, na druhou stranu ten formát není nepodobný RPG Kuchyni k níž mám dost výhrad.

Neberte mě jakože bych byl jako nějak extra proti podstatě věci, ale co tak sleduju tyhle iniciativy u sousedů (RPG Kuchyně, Nejlepší postava... atp.), tak k celému formátu "tvorba soutěží" jsem víc a víc skeptický a vidím tam dost problémů, které by podle mě stálo za to nějak promyslet...

Zaprvé mi přijde, že kvalita tvorby v soutěžích je dost... no, pochybná řekněme. Vzhledem k tomu že to je plošný problém mi pak přijde celá iniciativa taková rozpačitá - ok, máme tu RPG Kuchyni... jejímž výsledkem je 10 her z nichž žádná není udělaná pořádně a většina je nehratelná, což ale nevadí, protože jsou posuzovány zásadně na základě posouzení "odbornou" porotou po přečtení. Hm. Co si vybavuju tak hry které za něco nějak stály byly stejně hodnotné především settingem, námětem atp. a rozhodně ne zpracováním.

Zadruhé mi přijde že i když se něco konkrétního utvoří, tak to skončí malým zatleskáním si a poplácáním se po ramenou a následně to zůstane zapomenuto navěky, protože výseč kterou celá věc zasahuje je tak úzká a publikum tak ne-masové, že si to prostě nenajde tolik fanoušků aby ta práce měla rozumný dopad.


Osobně mi přijde, že smysl by věc měla kdyby se utvořil formát, který bude fungovat více jako střelba z brokovnice nebo házení granátů, než jako soutěž v sniperování na dva kilometry. Tzn. aby výsledné výstupy měly podobu nějakého dokumentu co má šanci uspět u co nejvíce lidí...

...např.: uděláme soutěž o zápletky. Každý soutěžící si zvolí vlastní téma (okultní detektivky, survival, tomb-rider, intriky a pletichy...) a dané téma zpracuje do podoby setu 12ti různých námětů, které budou mít minomálně předepsané atributy (intro, set-up, pointu, možné háčky a překážky (3), navržené zvraty (2+), možná navázání do budoucna (2+), přičemž každá z těchto bude rozpracována na cca 500-700 znaků a čtyři budou pak vzaté bokem a dvě z nich budou na 700-1200 a další dvě na 1200-1500 znaků.

nebo se vezme "NPC" a každý utvoří nějak provázanou sadu NPCček s nějakým tématem. Jeden soutěžící si vezme třeba "tajná společnost", další si vezme "intrikařící spolek", další si vezme "militantní útvar". Pravidla opět obdobná - k celé sadě postav musí dodat např. možná zasazení (4+) (např. pro tajný spolek "upíři", "kultisté", "teroristé", "klientelistický high-class club", pro militantní útvar třeba "jednotka komados., SF-průzkumná pěchota, vysoce profesionální žoldácký útvar v době Starého Egypta a operativní skupina CIA") a pak rozpracovat náčrt charakterů s jejich vlastnostmi a vazbami a vzít opět 4 klíčové charaktery a rozpracovat je detailněji (např. pro intrikářský spolek šéfa, konkurenta šéfa, pravou ruku šéfa a zrádce... a musí to pořád být tak, aby to bylo použitelné pro všechna navržená zasazení, tzn. pro intrikářský spolek např. pro drogové mafiány, pro kancelář megakorporace, pro dámský sportovní a společenský klub a pro velvyslanectví velmoci v její (pseudo)kolonii)


Takové soutěže by vygenerovaly dokumenty, které pak mohou jednotliví ST brát a dělat z nich buď celkové náměty své hry nebo je používat jako předpřipravené šablony pro rychlou tvorbu skupin nebo postav ve svých hrách... záměr je aby se cíleně tvořily věci které jsou zároveň specifické, ale zároveň se dají zasadit do mnoha různých settingů a žánrů, takže by postupně z kompletovaných výstupů vznikal stále se rozšiřující inspirační manuál který by měl nadčasovou hodnotu pro široké publikum lidí, nejen pro pár nadšenců co se kolem věci motají (jak to obvykle končí u těch "ostrostřeleckých" soutěží vedle u sousedů - nic proti, když je to baví, tak fajn, ale prostě mi přijde že to je taková tvorba pro tvorbu pro sebe sama bez skutečné přidané hodnoty)
Autorská citace #23
1.1.2014 19:58 - Alnag
Myslím, že sirien to napsal velmi rozumně a ztotožňuji se s ním. Pokud to nemá být jen poplácání se po zádech, ale má to mít nějaký smysl, je jeho nápad rozhodně smysluplnější. Více než "soutěž" to pak připomíná kolektivní soustředěné úsilí k jednomu cíli. (A to - resp. nedostatek společného úsilí k jednomu cíli - je to co tuhle komunitu po léta brzdí ve skutečně produktivní spolupráci a fungování, ale to by bylo zase na dlouhou diskuzi jinam.)
Autorská citace #24
1.1.2014 20:19 - Jerson
Sirienův nápad se v podstatě neliší od mého, jen mám v povědomí, jak dopadly různé takové snahy v minulosti. Letos jsem se pokusil přesměrovat tvůrčí nadšení z RPG Kuchyně do nějaké použitelnější formy (Protože za těch šest let bylo vytvořeno přes 70 RPGček, ale hrajou asi asi dvě z nich - Časy se mění určitě, tu druhou bych snad vybral), nicméně bylo mi doporučeno udělat si vlastní soutěž - nebo cokoliv.
Faktem je, že RPG Kuchyně bude mít sedmý ročník s tím, že někteří přispívají pravidelně. To že je téměř celý výsledek k ničemu, prakticky nikdo své hry nedokončí, ačkoliv to všichni slibují (Ecthelioni teď svou Hrstku přeložili do angličtiny, ale jestli jí někdo hraje, to fakt nevím.) Nicméně i jejich "Pozdní sběr", tedy sborník vyladěných RPGček z Kuchyně vyhořel - podle mě proto, že o další jednorázová RPG prostě není zájem, a jak autoři necítí zájem čtenářů (a i těch bylo dost málo), nemají chuť něco dokončovat. Tedy nedivím se jim.

V RPG dílně chci dát hráčům nějakou motivaci - myslím že nebude problém vydat nějaký sborník případných prací, ale napřed je třeba mít z čeho ten sborník dělat. Práci na větším projektu nikdo dělat nebude, ale najít si pár dní na jednorázové sepsání doplňku by si najít mohli. Nicméně nějaké rozsáhlější věci mi pro začátek připadají jako příliš velké sousto. Chci začít s dodatky v rozsahu maximálně dvou tří stran, aby je vůbec někdo četl, a když se to uchytí, můžu tenhle formát rozvíjet dál.

Navíc znovu zopakuju, že hlavní motivací této soutěže je prohlášení zde na Kostce "hráči ocení doplňky" - tedy zadání má vzejít od hráčů, nikoliv od nějaké omezené skupiny. Pokud takové zadání nevzejde, osobně se do ničeho pouštět nebudu. Na nabídku věcí bez poptávky tu máme RPG Kuchyni.
Autorská citace #25
1.1.2014 20:25 - York
Alnag píše:
A to - resp. nedostatek společného úsilí k jednomu cíli - je to co tuhle komunitu po léta brzdí ve skutečně produktivní spolupráci a fungování


Nalezení nějakého společného cíle mi přijde jako docela dobrý první krok ke změně.
Autorská citace #26
1.1.2014 20:40 - sirien
Jerson: A právě takhle to nefunguje. Poptávka která byla explicitně vyjádřena je přesně to, co kdysi zahájilo RPG Kuchyni na RPG Fóru, a ta skončila právě tam, kde Ty skončit nechceš.
Problém totiž je, že abys získal svou "poptávku", potřebuješ x lidí co Ti právě teď a právě tady vyjádří že mají zájem - což není stálá poptávka, to je obyčejný hype.

Pokud chceš něco podobného dělat, tak holt budeš muset aplikovat taktiku Steva Jobse a "arogantně" prohlásit, že víš nejlépe, o co je zájem - a pak jít a udělat to a dát si nějaké vlastní měřítko úspěšnosti - např. z výstupů udělat PDF sborník a sledovat počet stažení X týdnů po ukončení soutěže. Nebo počet ohlasů v průběhu roku.
A teprve potom co během roku zjistíš, jak úspěšná věc byla, se rozhodneš jestli pokračovat nebo ne.

Pokud budeš chtít dělat projekty "najistotu" proti dané poptávce, tak se obávám, že toho nakonec nikdy moc nevytvoříš. Ostatně měl bys to vidět sám - CPH sis tvořil pro sebe, a nakonec našlo ohlas dost velký myslím.
Autorská citace #27
2.1.2014 07:31 - Jerson
OT: CPH jsem dělal kvůli poptávce hráčů, když jsme zjistili, že pravidla DrD i Stínu meče jsou naprd. Kromě toho to nebyl můj nápad, ale původně s ním přišel kamarád.

Každopádně jsem dalek toho, abych organizoval věc, o jejíž výsledky nebude ani teoretický zájem, a pak se jí snažil lidem nacpat jako dobrou věc. Už tak mě Bubák se Sosákem nařkli, že chci lidem vnutit soutěž, ze které budu mít prospěch bez vlastního přičinění.

Společným cílům moc nevěřím - co naší scénu sleduju, tak si každý hrabe na svém písečku a veškeré společně tvořené projekty dříve či později pochcípaly na nezájem a odlišné představy (mám namysli společné tvorby RPG světů a podobně, ne třeba překlady)
Autorská citace #28
2.1.2014 07:46 - Alnag
Jerson: Já asi moc nechápu, jak si to konkrétně představuješ. Řekněme, že bych dal jako téma - Podsvětí, jako charakter soutěže - Zápletky. Stačí to? Je to příliš málo? Příliš mnoho? Není to ono?
Autorská citace #29
2.1.2014 10:33 - Sparkle
Já bych rozhodně užila materiály pro Fate Accelerated. Chci to během ledna přeložit do češtiny a ráda bych k tomu udělala web, kde bude zdarma ke stažení doplňkový matroš. (dobrodružství, bestiář atd.) Takže pokud byste v té soutěži vytvořili materiály bez systémové implementace a pod licencí Creative Commons, tak bych je určitě použila na ten web. Pravidla pro FAE si k tomu přidělám sama, bude to tam viset a dám k tomu počitadla stažení, aby bylo vidět, jestli to má nějaký dopad. Zvládla bych vítězovi soutěže věnovat i nějakou malou deskovku (ale jestli by to bylo kontraproduktivní v tom symslu, že by si soutěžící navykli, že za soutěž bude vždycky nějaká odměna, tak to asi není dobrý nápad).

FAE je naštěstí univerzální, takže je možný dělat tématicky fakt cokoliv, na co se vymyslí ingredience. Osobně by mi vyhovovalo to, co navrhoval Sirien, tj dají se témata a každý soutěžící si vezme jedno. Aby vznikly různorodé materiály, od reality po fantasy, od sklepení po politický intriky.

Výše uvedené je jen návrh, rozhodně na něm netrvám.
Autorská citace #30
2.1.2014 11:04 - Alnag
York píše:
Nalezení nějakého společného cíle mi přijde jako docela dobrý první krok ke změně.


Nechci tady plevelit diskuzi, takže pokud to chceš diskutovat, založ novou. Ale myslím, že cíl je jasný - přežití. (Tabletop RPG nemá zrovna zářnou buducnost.)
Autorská citace #31
2.1.2014 15:34 - Jerson
Představuju si to tak, že ideálně by měly být tři spíše konkrétní prvky a jeden okruh. Tedy "zápletka" obsahující některé z prvků "duše", "podsvětí", "hodiny" (třeba).

Osobně bych do placu hodil třeba "zápletka" obsahující "oživlé sochy/figuríny", "temný dům", "rudá místo bílé".
Autorská citace #32
2.1.2014 15:36 - Quentin
To je zbytečně specifické. Co budeme dělat s deseti podobnejma dungama/zápletkama?
Autorská citace #33
2.1.2014 16:22 - sirien
Jerson: Kostka je společný projekt lidí, kteří jí spravují a zejména lidí, kteří na ní píší.
RPG Fórum je taky společný projekt... i když ne tak moc jako Kostka, protože to je přecejen především fórum, ale stejně má své adminy, správce, lokální správce, pravidelné přispěvatele se vztahem k tomu webu...

A že Tě někdo z něčeho nařkne - víš, zajímavá věc, kdykoliv jsem někdy něco dělal - OpenGaming, Maelström, Conventicon, GameCon... i psaní sem na Kostku... VŽDYCKY a v KAŽDÉM JEDNOM případě se okolo ihned objevil zástup lidí co říkali že to je debilita, zbytečnost, že to není dost dobré, že to dělám blbě, že se to nepovede, že to nikam nevede.
Ani jednou jedinkrát jsem těmto nevěnoval pozornost a upřímně nevěřím, že bych kdy něco udělal, kdybych jim tu pozornost věnoval.



K Tvojí představě - přijde mi to znovu jako RPG Kuchyně se svými nesmyslnými a trapnými "ingrediencemi". Oživlé figuríny, temný dům... specifikace které nic nedávají, zato omezují počet těch, co budou mít pro výslednou věc využití.

Skutečně myslím že to co jsem navrhl já je co do výsledku mnohem hodnotnější. Prostě řekneš "zápletky", "skupiny NPC", "lokace" a podobné a přidáš k tomu pouze a jenom požadované parametry (počet kusů na sepsání, rozsah ve znacích, požadované atributy typu využití, vztahy, zasazení...) a pak necháš lidi ať si vyberou téma a do toho věc zasadí - takže dáš lokace a někdo si vezme bary, někdo konspirační safe-housy, někdo zapomenutá sklepení...
...výsledným výstupem pak bude soubor [počet účastnících se lidí] typů předzpracovaných lokací / skupin NPC / zápletek... tzn. budeš mít jednotnou věc, která bude obsahovat X témat z nichž každé bude nabízet Y možností - to by mělo pokrýt většinu lidí co do toho pro koho to nakonec bude užitečné.
Autorská citace #34
2.1.2014 16:30 - Alnag
Začíná mi to být trochu hloupé, ale opět souhlasím se sirienem (já bych se do příliš konkrétních indicií také nepouštěl). Na druhou stranu bych ale navrhoval specifikovat přinejmenším žánr.

Např. Zápletky - Horor (výsledkem by mohlo být něco jako toto). Bližší specifikace by zněla asi jako 3-5 vět nastiňujících příběhový námět.

Protože zase rozumím Jersonově touze po větší specificitě, možná by se tomu dalo pomoci ještě předem nabídnutou systematizací:

Např. Zápletky - horor by měly dílčí kategorie:
- Duchové
- Vyvražďovačky
- Zlé hračky
- Zombie
- Ostatní

(nebo tak něco, autor zápletky by si vybral i dílčí kategorii no a redaktorovi příslušné soutěže by se to pak lépe třídilo. A možná by všichni byli více happy.)
Autorská citace #35
2.1.2014 17:22 - sirien
ono i v tom Tvém článku se píše:

Píše:
Jelikož je většina z nich inspirována "skutečnými" duchařskými příběhy, zapadnou stejně dobře do prostředí Ravenloftu – stejně jako s trochou změn jako záměnou člunu za raketoplán a ostrovu za asteroid do dobrodružství třeba vesmírného.


a to se mi osobně třeba líbí mnohem víc - jak jsem psal dřív, moje představa by byla že ideálně by se dalo "zápletky" nebo "skupiny NPC" a jedním z požadovaných atributů by bylo "zasazení (4+)" - tedy že by součástí požadavku bylo dodat alespoň 4 různá stylizační zasazení pro použití v urbanfantasy, SF, historickém settingu atp. - buď předdefinovaně nebo 4+ různá dle volby autora.


Takže bych klidně dal "provázaná skupina NPC" a jako podkategorie k výběru bych dal:
- militantní
- intrikařící
- magická
- ...

tyhle by se rozebraly mezi účastníky (každá právě jednou) a jelo by se. Nebo by si účastník mohl navrhnout vlastní obdobnou kategorii.

U zápletek (lokací...) totéž.

Podle mě co největší diverzita je hlavní benefit který tomu dá tu nadčasovou užitečnost, ten požadavek na strukturu tomu pak dá nějakou jednotnou podobu a hlavně zajistí aby tam všechno mělo nějaké prvky které usnadní další použití nebo další práci se zmíněným.
Autorská citace #36
2.1.2014 17:34 - York
sirien píše:
A že Tě někdo z něčeho nařkne - víš, zajímavá věc, kdykoliv jsem někdy něco dělal - OpenGaming, Maelström, Conventicon, GameCon... i psaní sem na Kostku... VŽDYCKY a v KAŽDÉM JEDNOM případě se okolo ihned objevil zástup lidí co říkali že to je debilita, zbytečnost, že to není dost dobré, že to dělám blbě, že se to nepovede, že to nikam nevede.
Ani jednou jedinkrát jsem těmto nevěnoval pozornost a upřímně nevěřím, že bych kdy něco udělal, kdybych jim tu pozornost věnoval.


QFT. A netýká se to snad jakékoliv tvorby.

Tématické kolecke resourců (zápletky, lokace, atp.), zní docela dobře. Jen mi přijde trochu podivné a hlavně zbytečné prohlašovat to pak za soutěž - respektive klidně k tomu může být anketa s hlasováním, co se komu líbilo, ale nebral bych to jako hlavní cíl - tím by mělo být vytvořit kvalitní tématický sborník.

S tím souvisí nějaká forma garance kvality. Do soutěže může vstoupit výtvor v prakticky libovolném stavu - nejhorší, co se může stát, je, že se umístí na spodních příčkách. Do sborníku by ale měly přijít dotažené práce - včetně korektur (ne nutně profesionálních, ale aby to přečetlo alespoň pár lidí), stylistické redakce, obsahové redakce a podobně.

Redakce samozřejmě neznamená, že autor něco napíše a redaktor mu to pak celé předělá. Znamená to, že autor dostane připomínky a je na něm, jakým způsobem je rozhlední. Redaktor pak rozhoduje o tom, jestli výsledek zařadit nebo nezařadit.

A ať nemluvím zcela planě: Účastnit se asi nebudu, aktuální projekt mě co se tvůrčí činnosti plně vytěžuje a když už si chci odpočinout na něčem jiném, tak designuju případně programuju doplňky do jedné české online hry, ale byl bych asi schopen na příspěvky v rozumném rozsahu (tj. řádově do několika desítek stran) poskytnout review. Nejsem sice profesionální redaktor ani korektor, ale trochu zkušeností s tím přece jen mám, takže by to možná mohlo někomu (a hlavně výsledné kvalitě) pomoci.
Autorská citace #37
2.1.2014 19:45 - sirien
No můžeš to mít jako achievement soutěž - lidé budou hlasovat na nějaké škále o tom, jak se ten který výtvor líbí, a ten co dostane průměr alespoň 6/10 při alespoň 10 hlasech (například) se zařadí do sborníku :)

Ale tak to už je otázka toho jakou formu by to mělo mít... osobně bych se podobné věci klidně i zúčastnil asi i bez ohledu na to jak by to nakonec konkrétně vypadalo, poměr efekt/práce mi tam přijde poměrně sympatický.
Autorská citace #38
2.1.2014 19:51 - Alnag
Klidně to může být soutěž a to dokonce i tak, že budou zařazeny všechny příspěvky, ale třeba mohou být řazeny podle bodování nebo jen stačí, že bude vyhlášena nejlepší zápletka/postava/...

Případně to lze udělat tak, že se sice vydá sborník všech zápletek, ale z vítězné zápletky se vyjde pro další kolo soutěže, kde se budou vytvářet sady NPC pro tuto zápletku... ve třetím kole pak třeba vybavení vítězných NPC... ve čtvrtém kole legenda okolo jednoho z výjimečných kusů ve vítězném vybavení...

Atd.

A to už je lákavé, ne? :)
Autorská citace #39
2.1.2014 20:17 - Jerson
QuentinW píše:
To je zbytečně specifické. Co budeme dělat s deseti podobnejma dungama/zápletkama?

Vybereme několik lepších? Budou opravdu tak podobné? Ta specifičnost je nutná, protože inspiruje. Tvůrci se pak nemají čeho chytit, zatímco na základě těch dvou tří slov jim už vyvstávají v hlavě nějaké představy. Tedy přijde mi rozhodně podnětnější mít v zadání "kolt s posledním nábojem" než "zápletka z divokého západu". I když to bude znamenat, že dostanu deset zpracování scény "zbývá mi jeden náboj a dva nepřátelé" - pořád lepší než dostat jednu zpracovanou zápletku z divokého západu, pokud vůbec.

sirien píše:
K Tvojí představě - přijde mi to znovu jako RPG Kuchyně se svými nesmyslnými a trapnými "ingrediencemi". Oživlé figuríny, temný dům... specifikace které nic nedávají, zato omezují počet těch, co budou mít pro výslednou věc využití.

sirien píše:
Skutečně myslím že to co jsem navrhl já je co do výsledku mnohem hodnotnější.

Možná ano - ale silně pochybuju, že bychom nějaký výsledek dostali, pokud bychom si ho nenapsali sami. To co popisuješ ty je totiž defakto práce - napište příspěvek podle zadaných kritérií. Zatímco v RPG Kuchyni právě ty ingredience spojené s relativní volností pojetí hodně lidí inspirují a následnou tvorbu berou jako zábavu.
Autorská citace #40
2.1.2014 20:19 - York
Jerson píše:
To co popisuješ ty je totiž defakto práce - napište příspěvek podle zadaných kritérií. Zatímco v RPG Kuchyni právě ty ingredience spojené s relativní volností pojetí hodně lidí inspirují a následnou tvorbu berou jako zábavu.


Hmm, na tom možná něco bude. Přiznám se, že já už to moc jinak než jako práci vidět nedokážu.*

I když na druhou stranu je práce a práce.

Když srovnám:

Sosacek píše:
Dostal jsem v práci zadání, ze kterého jsem si řekl "tyjo, jak to udělat? wow, musím si vzít papír a tužku, a vymyslet to."

Ha!


S pozicí vývojáře v Altar interactive, jsou tam jisté zásadní rozdíly ;-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.057163953781128 secREMOTE_IP: 3.138.125.2