Střípky

York
13.5.2014 11:49
Co nabízí kostka?
Když už tu máme neobvyklou motivaci pro čtenáře RPG fóra podívat se i jinam, bylo by možná škoda ji nevyužít. Takže: Co je zde zajímavého k vidění a přečtení? Dokáže někdo bodově shrnout nejzajímavější tématické okruhy, ideálně s přímými odkazy?

Některé zajímavé články, blogy či diskuse

RPG odborně:
WTF momenty v RPG (aneb hranice mezi zábavou a šíleností)
Závislost kvality hry na znalosti pokročilých forem
[Teorie] Velký model (GNS)
Polemika: Tvorba světa

Historie a pseudohistorie:
Středověká demografie pro začátečníky
Mytologie a náboženství
Nacisté a okultismus

Články ze série ekologie druhů v DnD 4e:
4e: Vílí divočina

Náměty na dobrodružství:
Zotročeni osudem
Na štítě
Belisarská intervence (scifi)

Vlastní hry a světy:
CREET: Renesanční fantasy svět
RPG O Fortuna
Čas pro hrdiny
Projekt Omega
Dakara
Neoficiální DrD 1.9 PPZ PH
Void
Autorská citace #61
14.5.2014 12:54 - Quentin
Píše:
Gamismus (by my definition) znamená, že když se ve hře dostaneš do situace, kdy to chceš udělat, tak ti na pravidla poskytnou mechanicky zajímavé prostředky.

Musí být mechanické? Já si dovedu představit hardcore dungeoncrawl i bez pravidel.
Autorská citace #62
14.5.2014 13:05 - York
Shako píše:
Další wtf o příběhu.


WTF momenty jsou v teoretických diskusích fajn. Vedou k zamyšlení, zda to, co stavíš, má skutečně pevné základy. Šachy skutečně asi nikdo kvůli příběhu nehraje, takže k tomu, aby se o hře dalo říct, že je narativistická, jen tak nějaký příběh zřejmě nestačí. Musí mít nějaké specifické vlastnosti.

Což mě přivádí k myšlence, co dalšího by ten narativismus mohl být (ok, já vám, že vás boření zavedených termínů irituje, ale aspoň je zas o čem diskutovat, ne? :)). Tedy o snaze přiblížit se k literární formě příběhu - tedy aby to generovalo podobný zážitek, jako čtení.

To ovšem trochu kazí fakt, že příběhy v RPG obvykle nejsou předem dané a rozhodnutí ovlivňující další běh jsou velice podstatná. Na druhou stranu ale dobrý literární příběh čtenář taky nekonzumuje pasivně. Přestože s výsledkem nic nenadělá, mělo by ho to vést k zamyšlení, proč to je tak a ne jinak, jak jinak by to případně mohlo být a co by taková varianta znamenala. V RPG to hráč-čtenář dělá taky, jen má navíc možnost tyhle alternativy skutečně do příběhu promítnout.
Autorská citace #63
14.5.2014 13:15 - Wild West
York:

Náčelníku, vlastní definice pojmu je O.K., to se dělá i v seriózní vědě, jen ber na vědomí, že autor myšlenky a majitel Edwards si to taky nějak definoval, a naprosto jinak, než bys očekával.
Pokud budeš trvat na svojí odlišné definici, vypukne příslovečná debata o voze a koze, případně s kozou na ledě.

než se na ten led vydáš, projdi si odkazovanou smyčku o GNS by Alnag s následným rituálním nadáváním, cože je to N.

Sosáček:
Ty si s Edwardsem můžeš podat ruce, co do nejasného vyjadřování. Žánr? Totální WTF - žánr je snad to jediné, o čem se nepravilo v Jersonově dlouhé debatě ničehož.

Naopak to velmi silně souviselo s tím G, co tu řeší kolegové - že jako PJ nehraje proti hráčům. Anžto v jeho příbězích hrál proti hráčům jako o život, a hráči proti němu.
Pročež nejen G, ale taky ten powergamer a munchkin jsou zcela nabízející se termíny.
Autorská citace #64
14.5.2014 13:20 - Sadako
sirien píše:
RPG teorie je hlavně o RPG designu popř. o meta-uvažování o herních věcech. Tj. neřešíš např. konkrétní problém, ale snažíš se ho zobecnit a následně najít plošně aplikovatelné řešení platné nejen pro daný problém, ale pro všechny problémy obdobného druhu. (tj. namísto "fireball dává moc velký area damage" řešíš "v určitém stylu hry se defaultní nastavení kouzel stává overpowered", například...)

Jasně.
Svůj dávný omyl, že RPG teoretici jsou lidé, kteří jen čtou příručky a nehrají, jsem opustilo již před časem, spíš mě zajímalo, jestli se v onom "teorie" tady něco neposunulo.
Autorská citace #65
14.5.2014 13:30 - Wild West
Sadako píše:
RPG teoretici jsou lidé, kteří jen čtou příručky a nehrají


Tohle není tak úplně mimo. Oni hrají, možná víc, než kdo jiný, ale vnímají jinak.

Na film můžeš koukat čistě jako divák a sledovat příběh, a nebo jako Kamil Fila, a jedním okem furt zkoumat, jak je to udělané, jak funguje kamera, co si myslel režisér, když tam tohle dal, atd.
Zkrátka, jsi napůl před kamerou a napůl za ní.

Lidi co toho hodně odehráli a mají sklony hodně teoretizovat se časem přistihnou, že vnímají hru jinak, než "obyčejní lidé". A výborná je ta shora odkazovaná Rbonova glosa 136, která tohle přesně popisuje.

Osobně se mi tohle děje s filmy a knihami úplně běžně; přistihnu se, že jsem odbočil a řeším, jak by se to a ono dalo udělat o kus líp a jak bych to udělal já. Do jisté míry je to zátěž; ale ze své kůže nikdo nevyskočí.
Autorská citace #66
14.5.2014 13:31 - Shako
York píše:
WTF momenty jsou v teoretických diskusích fajn. Vedou k zamyšlení, zda to, co stavíš, má skutečně pevné základy.


Nějak o to nemám zájem, pokud jediné čím to můžeš podpořit je "by my definition".

Wild West píše:
Anžto v jeho příbězích hrál proti hráčům jako o život, a hráči proti němu.


Napadá mě AGON - rpg, ve kterém jsou mechaniky pro GM, který hraje přímo proti hráčům a dává mu k tomu limitované zdroje - podobně jako DnD 4e má stavbu encounterů, aby byli boje výzvou pro hráče, co rádi G. ;-)

Jinak máš pravdu. A je to ta zásadní věc, čím se liší oldchool dungeon crawl rpg od deskovek typu Descent. Protože jinak cílí na stejný zážitek ze hry.
Autorská citace #67
14.5.2014 13:35 - Wild West
Jinak pro Yorkův seznam - tahle debata, asi tak od druhé strany
http://www.d20.cz/diskuze/pribehy-diskuze/18007.21.html#

není asi nic osobnějšího a zásadnějšího.
Autorská citace #68
14.5.2014 13:54 - sirien
Další diskusi na téma herních stylů ignoruju, nechce se mi už posté opakovat (Wild West má pravdu... po nějaké době snahy člověk prostě rezignuje, každému kdo tu cucá z prstu nesmysly sem se to snažil vysvětlit už snad desetkrát, očividně to bylo bez výsledku, takže...)

York: Když ono žádáš trochu nemožné kolego. Na Kostce je teď už přes tisíc článků (!!!!). Já jsem skutečně valnou většinu z nich četl (kdysi jsem se čas od času dost nudil). Některé jsou špatné, ne moc zajímavé, nic moc napsané, další jsou single-issue a průměrné... ale SPOUSTA jich je DOBRÝCH. Chtít "nejlepší" nedává smysl. Nejlepší pro koho, pro co?

Chceš článek pro začátečníka nebo pro někoho kdo už pár let hraje? Pro někoho kdo chce zkoušet něco úplně nového nebo pro někoho kdo je spíš konzervativní? Pro někoho koho zajímá každo-sessionová herní praxe nebo pro někoho kdo by se rád dozvěděl něco o teorii nebo designu? Atd. atd. atd.

Já sem tu napsal sérii asi 9 článků na téma "Hraní v SF". Dovolím si říct, že minimálně několik z nich má aspoň místy hodně přínosný obsah - pokud hraješ SF. Pokud hraješ fantasy, mají pro Tebe hodnotu limitně se blížící nule.

V několika svých blogčcích jsem rozebral nějaké myslím dost zajímavé problémy kolem RPG nebo tam nahodil nějaké zajímavé seznamy a odkazy (pokud se teda neštítíš vidět na úvodním obrázku prsa jako někteří).
Bývá to ale otevřené (k zamyšlení, např. blog o významu chápání mechanik), nepřímé (například blogy o seriálech a "scénáristice") nebo single issue.

Sosáček píše:

Tyjo, tohle zrovna neni neobvykle. Treba nWoD v priruce pro GMa popisuje jak vytvaret pribeh jako "vymysli si, co postavy udelaji a pak je do toho natlac vsi silou" a pritom je to oblibena hra, a myslim, ze to nakonec malokdo hraje takhle.

Hodláš tenhle svůj z palce u nohy vycucaný demagogický bullshit opakovat ještě hodně dalších let?

Wild West píše:
Tohle není tak úplně mimo. Oni hrají, možná víc, než kdo jiný, ale vnímají jinak.

Já hraju hodně a teoretizuju taky hodně a oboje už dlouho a přijde mi, že hru vnímám pořád stejně. Změnily se mé nároky na kvalitu hry, která mi stojí za to hrát, zejména co do obsahu, ale to není teorií, ale tím, že některé věci jsem hrál už tolikrát, že mě to znovu nebaví.

např. WoD Mortal the Loser: "summer horror story" archetyp už jsem z různých one-shotů a ukázkovek dávno tak přesycenej, že naposledy (před rokem a třičtvrtě) jsem se to svolil hrát poprvé po mnoha letech a to jen kvůli tomu, že v herní skupině která potřebovala doplnit hrála holka, kterou sem chtěl sbalit - a upřímně, i když jsme měli boží atmosféru prázdné chaty v lese a v noci a všichni hráči byli super, Vypravěč podal naprosto excelentní výkon a ještě to okořenil místy divadelním herním stylem, tak nebýt tam Andi tak sem chcípnul nudou. Normální hráč by to asi hltal jak ambrozii, ale pro mě tam každá jedna scéna, každý jeden příběhový prvek, každá jedna postava byla nekonečně čitelné a tisíckrát omleté klišé. I když se to ST pro mě snažil udělat trochu odlišné, stejně sem dokázal v každém jeho popisu předvídat hru na několik scén dopředu.
Autorská citace #69
14.5.2014 13:54 - Sadako
Wild West píše:
Na film můžeš koukat čistě jako divák a sledovat příběh, a nebo jako Kamil Fila, a jedním okem furt zkoumat, jak je to udělané, jak funguje kamera, co si myslel režisér, když tam tohle dal, atd.
Zkrátka, jsi napůl před kamerou a napůl za ní.
...
Osobně se mi tohle děje s filmy a knihami úplně běžně; přistihnu se, že jsem odbočil a řeším, jak by se to a ono dalo udělat o kus líp a jak bych to udělal já. Do jisté míry je to zátěž; ale ze své kůže nikdo nevyskočí.

Rozumím, to se mi stává už od dob, kdy jsem bylo hodně malé Sadako ve své rodné studni - tedy u knih a filmů. Zejména v moment, kdy mě ta věc přestane bavit tím, co se v ní děje, to má pořádný průzkum vnitřností jistý.
Autorská citace #70
14.5.2014 16:07 - York
Tak ono debatovat o tom, co jakákoliv definice znamená, je z podstaty věci nesmysl. Definice je právě od toho, aby jasně stanovila východiska pro další debatu.

Celý problém je v tom, že celkem často mluvím o věcech, které by celkem slušně vystihovaly určité termíny (a taky je na to už pár let používám), bohužel se ale mezi tím našli výtečníci, kteří k těm samým termínům nalepili trochu jiný význam. A faktem je, že se opakovaně setkávám s tím, že to někdo chápe jinak než podle té GNS definice, což je asi znamení, že ty definice fakt nejsou úplně intuitivní a jejich praktická využitelnost je tudíž dost malá.

Alternativní název mě bohužel nenapadá. Pokud nějaký máte, sem s ním, rád ho začnu používat :-)


Ad změna vnímání předmětu po intenzivním pitvání: To na sobě teda pozoruju docela hodně. Dneska už si například nedokážu užít knížky, které jsem v dětství hltal, protože příliš vnímám technické detaily překladu. U her je to podobné, ale zas na druuhou stranu se díky tomu dokážu vyvarovat některých potenciálně nešťastných věcí. Někdy ovšem ale taky kazím zábavu tím, že to moc pitvám...

V počítačových hrách kupodivu tenhle problém až tak moc nemám. Teda pitvám je taky, ne že ne, ale dokážu si je i přes to naplno užít.
Autorská citace #71
14.5.2014 16:15 - Wild West
Další docela zásadní debata, kterou jsem hledal, až našel (možná pro Sadako obzvláště, ale pro Yorka asi taky)
http://www.icaenel.d20.cz/blog/ShadoWWW/51207.i66.html?sa=vypsatVsechnyOdpovedi
Autorská citace #72
14.5.2014 16:35 - Sosáček
sirien píše:
Hodláš tenhle svůj z palce u nohy vycucaný demagogický bullshit opakovat ještě hodně dalších let?

Eh, tvoje popirani nezmeni realitu, takze nejspis ano. Ale udelam jinou praktickou a sikovnou vec.
Autorská citace #73
14.5.2014 16:37 - Wild West
Píše:
Hodláš tenhle svůj z palce u nohy vycucaný demagogický bullshit opakovat ještě hodně dalších let?


Ha! Svět se už zase otáčí normálním směrem...
Autorská citace #74
14.5.2014 16:54 - sirien
Ve skutečnosti se planety točí stále stejně. Pokud sis nevšiml, se Sosem máme jen opačný směr pohybu kolem hvězdy - pravidelně se ale tak dvakrát do roka ocitneme v dočasné konjunkci.

Sos: jestli hodláš citovat, tak prosím doslova a dodej i knihu, stránku a odstavec, ať pak ten vynechaný kontext nemusím složitě hledat.
Autorská citace #75
14.5.2014 17:21 - Gurney
York píše:
Celý problém je v tom, že celkem často mluvím o věcech, které by celkem slušně vystihovaly určité termíny (a taky je na to už pár let používám), bohužel se ale mezi tím našli výtečníci, kteří k těm samým termínům nalepili trochu jiný význam.

Já bych řekl, že problém je v tom, že rád používáš cool cizí slova, ale přitom neumíš vysvětlit o co ti jde bez nich. Vypozorováno z diskuzí s tebou.
Autorská citace #76
14.5.2014 17:28 - York
Gurney píše:
Neumíš vysvětlit o co ti jde bez nich.


To je možné. Není ale pravda, že bych cizí slova používal rád. Naopak se jim většinou snažím vyhnout.
Autorská citace #77
14.5.2014 18:41 - Gurney
Já jen že je vtipný, když po změně významu u různých termínů volají lidé kteří neví co znamenají, neví že mají různé významy (GDS vs. GNS) a proč, neobtěžovali si přečíst na čem jsou založeny ty původní definice a v čem jsou problematické, ale zato ví jak to všechno spravit. Prostě rpgčkům a politice každej rozumí :P
Autorská citace #78
14.5.2014 18:41 - sirien
York: jak jsem se TI už mnohokrát marně pokoušel vysvětlit:
A) mezitím se nic nestalo. Termíny které používáš blbě měly svůj daný význam dávno před tím než ses ukázal. Říkej si gravitace čemu chceš, Newton tu byl první, takže máš smůlu a nediv se když ostatní odmítnout na tvůj newspeak přistoupit.
B) viz Gurney. Termíny jsou jazykové zkratky, slouží k tomu aby se ustálené koncepty nemusely opisovat tisíci slovy stále dokola. Pokud se nedokážeš srozumitelně vyjádřit bez termínů, pak to v tvém podání nejsou termíny ale termity. Pokud používáš zažitý termín v jiném významu, totéž. Protože jsi dokonce kdysi někde řekl že to děláš i úmyslně, ještě hůř.

Buď se nauč co ta slova znamenají, nebo mluv česky. Za zlé ti to nikdo mít nebude, rozhodně gooder then if we be strength read tongue as such out of you permanently to the circle. K čemuž to chybné používání termínů někdy nemá vůbec daleko.


EDIT: ještě jsem si to po sobě přečetl: všem anglicky mluvícím se omlouvám za nejspíše právě způsobený serious brain damage. Aspoň víte co to v mage the ascension znamená dostat aggravated damage mentální magií ;-)
Autorská citace #79
14.5.2014 18:54 - York
Je rozdíl mezi používáním termínů (to se tady snažím nedělat, protože vám to zjevně vadí) a diskusí na téma, co si pod nimi kdo představí a proč (kterou jsem navíc nezačal já). Teda alespoň jsem doufal, že v tom ten rozdíl nevidím sám...

sirien píše:
všem anglicky mluvícím se omlouvám za nejspíše právě způsobený serious brain damage


Just mild confusion.
Autorská citace #80
14.5.2014 19:03 - Wild West
Vadí to prostě proto, že nerozumíme, co chceš vlastně říci; tedy alespoň já.
V terminologickém zmatku jsem tě předešel já, a mně předešel Edwards, který první zprasil slovo narativismus novým a nečekaným směrem (nějak se mi nabízí slovo klausismus).
Z naratovismu teď už těžko vybřednout, takže fakt asi lepší to zkusit úplně česky, jinak se nedomluvíme.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089671850204468 secREMOTE_IP: 44.215.110.142