Střípky

York
23.5.2014 10:40
Zápis ze hry jako literární útvar
Je zápis ze hry literární útvar?



Zabývá se jím jazykověda?
  • Pokud ano, co o něm říká?
  • Pokud ne, co si myslíte, že by o něm říkat měla?


A aby to nebylo tak úplně suché a odborné, rád bych se na téma podíval i z praktické stránky:

Píšete zápisy? Proč?

Čtete zápisy z vlastních her, když je napíše některý z vašich spoluhráčů?

Čtete zápisy z cizích her?
  • Čtete jen zápisy z her které hrajete, nebo si rádi přečtete i zápisy z těch, které nehrajete a možná ani hrát nechcete?
  • Stalo se vám někdy, že jste se na základě přečtení cizího zápisu rozhodli danou hru vyzkoušet a udělali jste to?
Jak moc by se zápis měl držet toho, co se ve hře skutečně stalo? Kde je hranice mezi zápisem a povídkou inspirovanou hrou?
Autorská citace #61
28.5.2014 16:53 - sirien
Wild West píše:
Díky za přátelské a věcné komentáře.

jen tak ad hoc prohlásit tvorbu hromady lidí okolo jako ne-literaturu jen tak protože prostě proto bez dalšího vysvětlení... mi moc věcné nepřijde.

Wild West píše:
Po googlování na mne vypadlo tohle
http://dechdraka.altar.cz/2007/uvodnik_07-12.html

Ten Bronův článek už byl vytažen a následně rozsekán (mimo jiné i různými protipříklady) mnohokrát, do toho se už znovu pouštět nebudu. Z toho úvodníku ale stojí za to jedna citace:

Skutečnost je prostá, milý elfe Xaxy. Autoři jako Knaak nebo Holub neberou odehrané hry a nedatlují je bez rozmyslu na harddisk svého PC. Obdobně to funguje i u počítačových her.

Je poměrně smutné, že člověk, který plošně jedním šmahem shazuje tvorbu spousty lidí zároveň přiznává, že kohokoliv kdo za ní stojí považuje za hloupého škrabala co jen tupě přepisuje dění kolem stolu na papír - přičemž vůbec nepřipouští možnost, že by to třeba někdo z nich dělal nějak jinak.

Zároveň je smutné, že se podobným způsobem vyjadřuje člověk (a je následně citován člověk), jehož rozhled po RPG je v diskutovaném směru očividně velmi omezený. Viz:

někteří hráči si raději zvolí dobře propracované postavy, jiní zůstávají u „hack and slash“. Na začátku povídky nebo románu si však autor musí promyslet nejen jak se která postava v příběhu zachová, ale i jaký bude její přístup k ostatním hrdinům.

...je očividné, že autor zná právě tenhle přístup a očividně žádný jiný. Což je smutné, protože spousta lidí hraje jinak. Popravdě, nástřel vývoje vztahů mezi postavami a toho jak do sebe budou zapadat a co se mezi nimi bude řešit už nějakou dobu považuju za základní část tvorby postav - tvořit si postavy nezávisle každý izolovaně dle svého mě už dneska moc neláká. Mnohé systémy k tomu dokonce přímo vyzývají nebo na to mají i dané mechaniky. Autor je očividně nezná.

A to můžeme dál mluvit třeba o tom, že existují různé roleplayingové formy, které se přímo soustředí na tvorbu různých typů příběhů. Filmový a seriálový roleplaying se přímo zaměřují na simulaci filmových a seriálových příběhů, včetně částí jako je scénáristika, dramaturgie a podobně. Seriálový teda o něco víc. V podstatě cílem je udělat hru tak, aby jejím výstupem mohl být sepsaný scénář.
Existuje literární roleplaying, který jde ještě dál - kombinuje hraní hry se sepisováním několika hráči, vzájemným editováním a spojováním...


Wild West píše:
"Literatura" v běžném smyslu to není proto, že to vlastně nelze samostatně publikovat. "Sbírka zápisů ze hry" jako kniha, například.

Proč ne? Normálně jako sborník navazujících povídek.

Zdá se mi, že problém je především v tom, že Ty sám jsi nikdy žádný lepší zápis nečetl, popř. že jsi sám nikdy nehrál hru, která by vytvořila zajímavý zaznamenáníhodný příběh.

A tím se dostáváme ke klíčovému problému: Zápis ze hry může mít mnoho různých podob. Může to být bodový seznam, může to být in-game stylizovaný report z akce, může to být povídka... a mnohé ty podoby by klidně mohly být seskládány a vydány.
Autorská citace #62
28.5.2014 16:56 - Wild West
Alnag:

Chtěl jsem říci přesně to samé, co Noir. Že je to na nich strašně vidět. A není to ku prospěchu věci.

Colombo píše:
To byla narážka na argument WW, že "zápisy ze hry" nejsou "literatura" protože z toho ještě nikdo nenatočil dobrý film.


Nikoli, tak jsem to nemyslel. Jsou to dvě na sebe navazující, ale možná nesouvisející tvrzení:

1) Zápisy ze hry nejsou literatura, protože postrádají jisté formální náležitosti literatury.

2) Ze zápisů ze hry lze zkoušet dělat literaturu, tím, že se chybějící formáůlní mouchy odstraní. Například se dotvoří pointa nebo se vyháže kopec jalovostí.

York:
Ono nám ve škole neprozradili hodně věcí.
Nicméně u starých autorů je poměrně jasno, zejména mezi literaturou a non-literaturou. Kdo vzal pero do ruky a psal fikci, byl spisovatel; možnosti filmového scénáře nebo comics byly tehdy začínající exotika.
Dnes asi lze vymyslet plno sporných případů. Třeba politický projev; tam taky nemám úplně jasno. Eco a jeho knihy, občas balancující mezi přednáškou a beletrií.

Protokol je různý; třeba o soudním jednání, kde vypovídají postavy po sobě; IMHO to není literatura, ale opět ji z toho lze po jistém úsilí udělat. Případně divadlení hru (Ivánku, můžeš mluvit? a Blonďatá bestie - to byly zase policejní odposlechy).

Ano, lze si představit mnoho stupňů zpracování herního zápisu podle míry "beletrizace" a tím posunu do literatury, až vzniknou ty Kroniky Dragonlance. A jsou s tím velké problémy. Vím, co mluvím, neb jsem to vícekrát zkusil.
Autorská citace #63
28.5.2014 17:00 - sirien
Ad společenská odezva: naprostý nesmysl. Pokud chcete "literaturu" definovat jako něco co touží po společenské odezvě, pak tím škrtáte většinu knížek v obchodech (všechny ty co jsou jen humorné, na ukrácení chvíle, béčkové detektivky, horory, akčňárny, půlku slaďáren...), protože většina autorů nemá zájem měnit svět nebo společnost ani jí nastavovat zrcadlo ani nic podobného.

Co všichni ti autoři co chtějí jen pobavit, zkrátit lidem volnou chvíli, poskytnout nějaké odreagování? Nebo ti, co píšou čistě konzumně, jako když scénárista seká telenovelu? Takový Terry Goodkind třeba? Je celá jeho asi padesátidílná série ne-literatura protože to je béčkové/céčkové fantasy s omezeným počtem čtenářů bez dopadu na jejich myšlení nebo na společnost? Warhammer série?
Co všechny ty knížky co neměly ambici být fenoménem (Potter, Twilight...) ale staly se jím - a co všechny ty knížky které jsou prakticky na chlup stejné jako tyhle, ale nechytly virální vlnu takže zapadly v regálech? Potter je teď jako literatura, protože měl společenskou odezvu, ale kdyby se náhodou virálně nerozšířil a prodalo se ho jen pár set kusů, tak to literatura nebude?

To mi zní jako definice kruhem. Definujete si nějakou tu "společenskou odezvu" jak se vám líbí (protože co si pod ní PŘESNĚ představujete fakt netušim) a dáte do ní knížky které vám přijdou "vyšší, lepší, literárnější, umělečtější..." a nazvete to "literatura".
To jsme zpátky u toho snobismu. Bez urážky, ale fakt nevím jak to nazvat jinak.

Ostatně, otázka pro zastánce "společenské odezvy": Jak nazvete ty knížky co nemají umělecké aspirace? Škvár? Nejspíš ne, ale "literatura" to očividně být nemůže... jenže v knihkupectvích toho jsou docela mraky, takže nějaké slovo pro to asi být musí když ne "literatura". Díla? Asi těžko, protože jaká díla - literární díla?

Wild West píše:
Fejeton - je dílo i literatura, byť lehčí, "novinářský" level, je určen k okamžité spotřebě a ne k zachování, výjimečně se to ale může stát (Čapek)

Tohle mi zní BRUTÁLNĚ jako definice kruhem. Čapkovy fejetony jsou literatura... ale očividná otázka zní: byly by jí i bez Čapka? Protože pokud ne, pak definuješ literaturu autoritou - to je jako prohlásit, že bílý obraz se čtvercem uvnitř je umění, pokud se pod něj podepíše slavný malíř. ANO - můžeš to tvrdit. Ale v tom případě... tak nějak... a mimo to i kdyby, tak jsme zase zpátky u toho snobismu.


Stejně tak noirova poněkud zvrhlá definice "literatura je to, čím se zabývá literární věda". To je kruh jak z hororu. Pokud se tím bude zabývat literární věda, stane se to literaturou... nice.
V tom případě mohou vzniknout nádherné paradoxy. Například právě teď to rozhodně literatura není, ale za měsíc na konferenci nějaký zaprášený stařík prohlásí že našel zajímavá díla mladých autorů... a o týden dva později z toho najednou literaturu máme. Vlastně by stačilo aby o tom nějaký Umberto Eco napsal pozitivní post na twitter.


AD DRAGONLANCE
Dragonlance nejsou zápisy ze hry. Právě naopak. Dragonlance jsou původní dílo napsané tak, aby tvořilo příběh podobný RPG tažením. A ano, Wild West má pravdu, že se to minimálně na úvodní trilogii poněkud podepsalo. NICMÉNĚ to je opět drsná argumentace kruhem - ty knihy jsou záměrně napsané tak, aby se opticky přiblížily tradiční RPG DnD hře, takže něco z nich odvozovat...
Autorská citace #64
28.5.2014 17:04 - sirien
Wild West píše:
2) Ze zápisů ze hry lze zkoušet dělat literaturu, tím, že se chybějící formáůlní mouchy odstraní. Například se dotvoří pointa nebo se vyháže kopec jalovostí.

Takže Ty hraješ RPG hry, které nemají příběh s pointou (zjevně - protože kdyby Tvoje hry příběh s pointou měly, nemusel bys psát že je potřeba pointu dotvářet) a očividně nejspíš i automaticky předpokládáš, že takové jsou i hry všech ostatních... a navíc apriori předpokládáš, že autor zápisu věc nepročistí v průběhu sepisování?
Autorská citace #65
28.5.2014 17:13 - Shako
Wild West píše:
1) Zápisy ze hry nejsou literatura, protože postrádají jisté formální náležitosti literatury.


Konečně jsem pochopil v čem je problem.

Zápis ze hry, který nemá "formální náležitosti" pouze nesplňuje nějaká literární kriteria pro daný útvar, styl atp. je stále literatura resp. je součast literatury, protože to někdo napsal.


Wild West píše:
2) Ze zápisů ze hry lze zkoušet dělat literaturu, tím, že se chybějící formáůlní mouchy odstraní. Například se dotvoří pointa nebo se vyháže kopec jalovostí.


Ne, tím pouze naplníš literární kriteria. Literatura to byla již předtím - jen špatně napsaná (formálně), umělecky mohla být kvalitní i předtím.

EDIT:
Příklad:

Napíšeš fejeton resp. pokus o fejeton a zjistíš, že nemá pointu nebo není krátký nebo nereaguje na danou situaci nebo ma jiný formální nedostatek tj. není to fejeton, ale třeba jen obyčejný článek, komentář... Ale to neznamena, ze jsi nenapsal nějaký literarní útvar tj. že jsi napsal něco, co není literatura.

Napíšeš zápis ze hry jako povídku a zjistíš, že se přiliš zaměřil na souhr faktů, co se vlastně stalo, nikoliv na děj a dramatičnost situace, ve které se to všechno odehrálo. Pak si nejspíš nenapsal povídku, ale pořád tvůj výtvor patří do literatury.
Autorská citace #66
28.5.2014 17:23 - sirien
Shako: Já myslím, že téhle diskusi zásadně chybí dvě definice a jedno ujasnění, nebo alespoň vyjádření diskutujících k tomu co si kdo z nich myslí, že tyto definice jsou.

Především tu chybí definice "literatury".

Dále v návaznosti na některá vyjádření tu chybí definice "společenské odezvy"

A na závěr tu chybí ujasnění toho, kdo si co představuje pod "zápis ze hry", protože jak jsem psal, zápis ze hry může být kdeco od pár heslovitých poznámek které po pár dnech sotva pochopí jejich původní autor po rozsáhlou povídku která se odehraného v podstatě přidržuje jen dosti volně.
Autorská citace #67
28.5.2014 17:28 - Shako
sirien píše:
Shako: Já myslím, že téhle diskusi zásadně chybí dvě definice a jedno ujasnění, nebo alespoň vyjádření diskutujících k tomu co si kdo z nich myslí, že tyto definice jsou.


To jsem zminoval ve svém 2. postu v tédle diskuzi. Mezitím proběhlo tak 20 jiných postů a krom Noirova souhlasu se o to nikdo ani nepokusil.

EDIT: Dávám tomu ještě jeden pokus, jinak ruším odběr diskuze... a dávám to do kategori "yorkovina" - učená debata s pojmy, které si předefinujeme "tak jak to vidím já", o kterou prostě nemám zájem.
Autorská citace #68
28.5.2014 17:32 - Wild West
Shako:

Obávám se, že si strále nerozumíme.
Problém je velmi blízký nedávnému sporu o příběh (kde, mám dojem, jsi se mnou paradoxně souhlasil).

1) Především, celou dobu není řeč o kvalitě. To, že něco není literatura, neznamená, že je to špatně.

2) Ty formální znaky jsou podstatná věc. podobně jako příběh se stane příběhem, když splňuje jistou formu (má začátek, konec, vnitřní logiku, situaci a postavy, zhruba řečeno), pak je taky literatura určena vlastně jen díky formálním znakům.

Podobně třeba rozdíl dramatu a románu spočívá výhradně ve formě.
Pokud řeknu, že R.U.R. není román, a to vůbec, v žádném slova smyslu, není důvod to vnímat jako urážku, nebo že je to špatný román. Není to román, protože je to drama, čili divadelní hra. Vše se děje čistě v replikách postav. Tak to bylo taky od počátku míněno.

3) Problém, proč zápis ze hry obvykle nesplňuje znaky literatury, tkví právě v tom víceméně věrném převodu toho, co se odehrálo. Podobně jako u toho protokolu. Není důležité, zda to má literární kvality, není důležité, zda je tam vůbec nějaký příběh, důležité je, že je to věrné. Je to prostě něco principiálně jiného, než třeba povídka či román. Literatura to není, právě jako ten návod nebo kuchařský recept.

Prakticky každý pokus zbeletrizovat herní zápis do literatury funguje tak, že se opouští formální kritéria toho zápisu, tedy vzdaluje se to tomu, co se skutečně odehrálo, a naopak se fabulují chybějící části, které se vůbec neodehrály.
Čím víc je to k použití jako literatura, tím méně je to herní zápis.

Přesně, jako kdybys z R.U.R. dělal román - zkrátil repliky, přesunul děj do popisů mezi replikami, překopal tempa atd. Přestane to být divadelní hrou, začnou fungovat jiné znaky.
Autorská citace #69
28.5.2014 17:40 - Wild West
Jinak pro ty, pro které je to problém si to vygúglovat
http://cs.wikipedia.org/wiki/Literatura


a míněna je samozřejmě literatura v užším slova smyslu.
To toho širšího pojetí by se totiž vešel i ten telefonní seznam. takto to slovo používá málokdo.
Autorská citace #70
28.5.2014 17:47 - Shako
Wild West píše:
o, že něco není literatura, neznamená, že je to špatně.


Ok, co je to tedy literatura podle tebe?

Wikipedia píše:
Literatura (z lat. littera = písmeno) nebo též písemnictví v širším slova smyslu je souhrn všech psaných textů, (z lat. textum = tkanina) tj. všech existujících písemně zaznamenaných jazykových projevů lidstva. Tedy literatura umělecká, naučná, technická, časopisecká, memoárová i soukromá korespondence. V užším slova smyslu se literaturou obvykle myslí literatura umělecká, čili krásná literatura, beletrie. Literatura také působí jako inspirace pro ostatní umělce – na motivy literárních děl vznikají obrazy, sochy, písně a v moderní době také filmy.


Jak může nebýt zápis ze hry tedy literaturou, pokud literaturou rozumime cokoliv sepsaneho?
Pominu všechny ostatní obory. Zda je to informace, zda je to autorské dílo, zda je to psáno českým jazkem....
Autorská citace #71
28.5.2014 17:51 - Shako
Wild West píše:
a míněna je samozřejmě literatura v užším slova smyslu.
To toho širšího pojetí by se totiž vešel i ten telefonní seznam. takto to slovo používá málokdo.


Vyborně, máme stejný zdroj.

Nevidím důvod, proč by zápis ze hry nemohl spadat do technické nebo naučné literatury, když tomu dáš správný formát. Tak je to stále zápis ze hry a je to technická literatura, což podle tebe není literatura.

Takže dej několik příkladů o jakých zápisech ze hry se budeme bavit? Je to tedy zápis psaný pro pobavní čtenářů (povídka, novela, román...)? Nebo je to zápis, který slouží jako informace tj. předává čtenáři nové poznatky o tom, co předtím nevěděl (bodový souhrn událostí, ale nikoliv popis děje)?
Autorská citace #72
28.5.2014 18:01 - sirien
Wild West píše:
1) Především, celou dobu není řeč o kvalitě. To, že něco není literatura, neznamená, že je to špatně.

Jenže když to řekneš jen tak ("to není literatura"), tak to většina lidí automaticky pochopí jako kritiku (=to není dost dobrý)


Wild West píše:
Prakticky každý pokus zbeletrizovat herní zápis do literatury funguje tak, že se opouští formální kritéria toho zápisu, tedy vzdaluje se to tomu, co se skutečně odehrálo, a naopak se fabulují chybějící části, které se vůbec neodehrály.
Čím víc je to k použití jako literatura, tím méně je to herní zápis.

jenže tady automaticky předpokládáš, že účelem zápisu ze hry je naprostá věrnost odehrané hře. A v tom bych si já třeba dovolil dost nesouhlasit.


Jinak Tvůj vlastní odkaz na Wikipedii:
Píše:
Základním rozlišovacím znakem umělecké literatury je její funkce: plní funkci estetickou, tj. vytrhuje svého vnímatele z reálného života a zdůrazňuje samotný znak, tj. samu sebe, na úkor svého sdělení (tj. neplní funkci referenční, sdělovací). Funkční vymezení literatury je spjato se jménem Romana Jakobsona a jeho vymezením 6 jazykových funkcí, odvolává se však již na I. Kanta a jeho "nezainteresované zalíbení", tj. schopnost umění líbit se vnímateli, aniž by mu poskytovalo nějaký praktický interes. Krásná literatura je dále vyznačena fikční povahou svého příběhu, performativní povahou (to, o čem píše, zároveň vytváří) a schopností obsahovat příběh.

...VŮBEC NIJAK nevylučuje zápis ze hry jako literaturu v užším smyslu beletrie.

poněkud mi tedy uchází, jaký názor vlastně zastáváš - protože buď vůbec nechápu, jak tohle souvisí s tím, co jsi psal předtím, nebo jsi odkázal něco, co je s Tvým dřívějším názorem ve skutečnosti v rozporu.
Autorská citace #73
28.5.2014 18:08 - noir
Já jen, že tady reaguju na to, k čemu vyzval York v záhlaví - a snažím se respektovat jeho užívání pojmů a výrazů.
"Je zápis ze hry literární útvar?" - ne, není. Žádný takový útvar není popsán, tudíž formálně nemůže být. Tečka. Stejně jako elementární částice Quq nemůže být elementární částicí Quq, dokud ji nějaká vědecká autorita nepopíše jako částici Quq. A nebude to přijato paradigmatem vědy. Zápisy ze hry nikoho z literární vědy nezajímají (co vím), tudíž (zatím) žádným literárním útvarem nejsou.

"Zabývá se jím jazykověda?" Ne. Nemá důvod.


"Pokud ne, co si myslíte, že by o něm říkat měla?" Jazykověda určitě ne, spíš literární věda. Ale ani ta by se tím imho zabývat neměla, zápis ze hry imho není opravdu literatura (myšleno v úzkém smyslu, tedy beletrie, což je obsahem zkoumání literární vědy). Viz. dále

"Kde je hranice mezi zápisem a povídkou inspirovanou hrou?" Sám York rozlišuje mezi zápisem ze hry a povídkou (nebo jiným žánrem) inspirovaným zápisem ze hry. Já třeba to, co psal Alnag a Sethi, za zápisy z her nepovažuju - už jen proto, že tak polovina věcí, co tam je, se na hře vůbec neudála :) Kde je ta hranice, je asi velmi složité říci, ale to je v humanitních oborech časté a je to předmětem diskuze... Rozhodně ale ne předmětem stupidní hádky plné nadávek...

U zápisů ze hry vidím jako to, co je řadí mimo literaturu především ta chybějící společenská odezva (t.j. společenská reakce vyjádřená třeba tím, že jsou lidé ochotní za to vydat nějaké peníze, nebo odezva v dalších autorech apod.) Nicméně i to je samozřejmě v literatuře zcela přirozené - u literatury memoárové povahy (jíž se zápisy z her blíží asi nejvíc) dokonce zcela očekávané. Takové deníky Jana Zábrany také byly psané do šuplíku a nečetl a tudíž na ně nereagoval nikdo - ale změnilo se to (působením mnoha faktorů) - a dnes jde o jedno z nejoceňovanějších a nejvlivnějších děl české memoárové literatury.
Autorská citace #74
28.5.2014 18:26 - sirien
hm. Kupodivu s noirem výjimečně i souhlasím.

Snad až na určité menší detaily, spíš připomínky než výhrady:

noir píše:
"Je zápis ze hry literární útvar?" - ne, není. Žádný takový útvar není popsán

mě se hlavně nezdá to chápání "zápisu" jako nějaké jednotné formy.

noir píše:
Já třeba to, co psal Alnag a Sethi, za zápisy z her nepovažuju

Proč ne? Mě přijdou naprosto zjevné. Možná nejsou přesné, ale to nic nemění na tom, co jsou.

A že je ta hranice předmětem diskuse... já bych spíš řekl, že ta hranice je daná pocitem hráčů té hry.

noir píše:
společenská reakce vyjádřená třeba tím, že jsou lidé ochotní za to vydat nějaké peníze, nebo odezva v dalších autorech apod

hm. A co třeba to, že jsou lidé (mimo herní skupinu) ochotní věnovat svůj drahocený čas dalšímu dílu zápisu? Nebo to, že se těší na pokračování a otevřeně nebo soukromě to autorovi dávají vědět? To, že to třeba odkazují kamarádovi? To, že kvůli danému zápisu sami začnou danou hru hrát?

Pokud společenskou odezvu definuješ i v takhle "malém" měřítku, pak mi přijde, že ji zápis ze hry může klidně naplnit
Autorská citace #75
28.5.2014 18:31 - Shako
Abych tedy jen nekritizoval a nedožadoval se odpovědi.

Rozdělím zápisy ze hry na několík typů a to podle ÚČELU, tedy k čemu asi zápis slouží.

1. Typ "povídka", umělecký účel
Zápis psaný formou povídky nebo jiného uměleckého literárního útvaru s primárním cílem vyprávět přiběh a zaujmout čtenáře tim, co se stalo ne hře.
Předpokládá se, že zásadní fakta v příběhu vycházejí ze hry. Konkretní dialogy nebo popisy nemusí odpovídat přesným projevům hráčů nebo popisům GM. Může být velmi objektivní, ale taky velmi subjektivní.
Je psaný v "ingame" formě tj. neobsahuje zápisy typu "a teď se na nás GM sadisticky pokusmál" nebo "Bylo vidět, že hráčka postavy Elišky neví, co má dělat, přestože by to její postava věděla". Pokud tam jsou informace o hráčích, tak jsou uvedeny na záčátku podobně jako třeba u sepsané divadelní hry.

Mě osobně zajímá takový zápis je u her, která jsem hrál nebo velmi dobře znám aspoň několik hráčů, kteří daný příběh hráli. Jinak nezájem, protože si raději přečtu knihu nebo podívám na film.

Imho nejčastější typ zápisu, který je veřejně dostupný, zde na D20 - různé blogové zápisky z kampaní jednotlivých uživatelů.

2. Typ "rekapitualce", učel informovat
Zápis s hlavním učelem informovat, co se stalo na posledním sezení. Snaží se velmi objektivně podchytit zejména důležité informace, o tom co se stalo včetně přesných názvů. Zachycuje spíš objektívní pohled družiny na proběhlé situace než subjektivní pohled postavy. Slouží jako informace pro ostatní hráče, kteří se neučastnili hry, co se stalo nebo jako rekapitulace, co se na daném sezení odehrálo. Může být různě dlouhý.

Zajímá mě jen u skupin, ve kterých hraju. Očekával bych, že to bude hodně interní družinová záležitost, ale jsou i vyjímky.

3. Typ "recenze" nebo typ "úvaha", účel hodnotit, inspirovat
Zápis za účelem informovat o průběhu hraní, psáno obvykle z pohledu hráče, včetně hodnocení hry.
Buď obecný a klidně i veřejně publikovaný - typ "recenze

Krátký příklad: "Hrál jsem na WoD na sraze D20. Sirien to vedl fakt super, atmosféra byla povedená. Perfektní systém, vypraveč i spoluhráči."

Nebo spíš interní pro konkretní skupinu hráčů - typ "úvaha"
"Hrál jsem na Gameconu Střepy snů s Ericem - byla to bomba. Vůbec nechápu, jak mohli být ty naše střepy tak hrozné, že Vašek odešel z hraní dřív a Mirek prohlásil, že takvou blbost už nikdy hrát nebude."

Čtu, vyhledávám.

4. Typ "report", účel rozebrat hru

Psáno po uzavření celé hry, vždy z pohledu hráče. Jak se mu hra líbíla a nebo co, jak a proč ve hře dělal. Můžě obsahuje různé pohledy hráče na hru, herně tajné informace, rpg teorii....

Typicky po sehraní konfrontační kampaně VtM se odhalují, jaké kdo měl plány, dělal intriky.

Po sehraní hororu/detektivky si hráči a GM ujasnijí "jak to fungovalo" a co udělali, mohli udělat, neudělali.

Imho jsou to hlavně soukromé debaty po hře, ale občas to může být řešeno i přes forum, email. Můžou se z toho dělat nějaké závěry pro příště atp...

Interně v družině to děláme, takže to čtu. :)


Neříkám, že je to všechno a že je to nejpřesnější verze, ale tak z toho, co zatím padlo to považuju za hodně k tématu a hodně odborné. :)

EDIT: Pokud to není zjevné, tak i v rámci jedné účelové kategorie můžu zvolit více literární útvarů, ve kterých budu psát svůj "zápis ze hry". Zápis ze hry nepovažuju za specifický literární útvar tj. souhlasím se Sirienem, nesouhlasím s Noirem. Je tak pro mě těžké zařadit zápis ze hry do umělecké literatury, protože se může jednat o literaturu jiného typu... přesto bude literatura.

A ano, souhlasím s Noirem, že se žádný zápisem ze hry nejspíš nebude zabývat literární věda. Na druhou stranu trvám na to, že poznatky z jazykovědy lze použít tj. v jisté slovasmyslu se tak může nějaký jazykovědec zabývat zápisy ze hry... a je možné, že už se o to někdo pokusil v rámci nějaké vysokoškolské práce.
Autorská citace #76
28.5.2014 21:14 - Quentin
Jestli jsem offtopic, tak mě ignorujte.

Rozeznávám tři druhy zápisů
1) "Literární", kdy se hra použije jen jako inspirace nebo kostra pro normální povídku, román, whatever.
2) Strohý/bodový zápis, který slouží vypravěči nebo hráčům jen k záznamu pro pozdější dohledání informací.
3) Zápis včetně mechanik a poznámek. Něco jako "Na náhodný tabulce padlo 6 goblinů. Až mě vyděsilo, jestli to přežijí. Zloděj ale hodil 13 na defy danger a jako bonus si vybral, že přehodí prvního mezi sebe a válečníka, který ho vzal jako rukojmí..."

Zápisy prvního typu moc nečtu, protože první minuta tohodle videa.
Autorská citace #77
28.5.2014 21:41 - sirien
QuentinW píše:
Zápisy prvního typu moc nečtu, protože první minuta tohodle videa

skutečně Ti to tak přijde?

Protože mě to naopak připadá jako super příležitost se zeptat. Mám namysli - normálně moc nevíš, co lidi hrajou a jak. Většina her co se odehrála zůstane neprobraná. Nikdo tu nechodí moc okolo a neříká "tak včera na hře...", to co tu proběhne jsou většinou příklady když někdo retrospektivně vytáhne svojí hru jako příklad k něčemu, o čem se už mluví. Zápisy ze hry dávají kontinuální přehled o tom, jak nějaká hra běží, takže dávají i příležitost se na tu hru průběžně ptát, ať už co do obsahu nebo co do přípravy, atmosféry... popravdě mě lepší příležitost ani nenapadá.
Autorská citace #78
28.5.2014 22:12 - Quentin
Píše:
Protože mě to naopak připadá jako super příležitost se zeptat. Mám namysli - normálně moc nevíš, co lidi hrajou a jak.

Většinou ani nevíš na co se zeptat, když jsi na té hře nebyl. Zápisy obečně nevyvolávaj moc diskuze s lidma, co u hry nebyly.

Zato zápis, kde DM píše "Tady jsem udělal tohle, abych docílil tohle, vybrali jsme tenhle hod, protože tenhle hráč chtěl udělat tohle..." by byl určitě hodnotnější. Akorát je to asi fuška napsat.
Autorská citace #79
28.5.2014 22:22 - Element
Ty literarni zapisy nectu. Prijde mi, ze vetsinou ma autor pocit, ze musi ctenare obohatit naprosto vsim, co se u toho stolu stalo, do posledni vety, aby nahodou o neco neprisel.

Plus uz k tomu pristupuju s tim, ze je to zpracovany a u stolu to vypadalo jinak. Asi bych se na zaklade napisu na nic neptal, protoze "vim", ze to u toho stolu vypadalo jinak a autor to pribarvuje.

Jestli nekomu ty dlouhy zapisy neco davaji, tak bych rekl, ze hracum co to hrali a mnohdy to nebavi cist ani ty. Ale sto lidi sto chuti, urcite to ma svoje priznivce.

Nejvetsi sanci na precteni ma u me 2jka, ktera je pro me citelnejsi nez 1cka.

Nejradsi mam kombinaci 2jky a 3jky. Pokud se nejaka mechanika povedla nebo ne a dm to ve svym zapisu komentuje, pripadne je v komentarich pod clankem jeste vyjadreni hracu, tak tam to uz vidim na kladeni otazek a zapojeni do diskuze.
Autorská citace #80
28.5.2014 23:23 - Sparkle
Hm takže návod k Arkham Horroru je literatura nebo není? Je tam společenská odezva vyjádřená ochotou dát za to peníze, když celá krabice Arkham Horroru stojí 1000 kč?

Už se v tom nějak začínám ztrácet.

A jinak když už mám psát zápis z vlastní hry, sepíšu ho formou hotového dobrodružství a střípky toho, co se stalo konkrétně naší skupině, dám do kolonky "GM tips: Osvědčilo se mi..." Přijde mi to takto jako líp vynaložená energie.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085273027420044 secREMOTE_IP: 107.21.137.184