Střípky

opitz
28.3.2025 11:31
Autorská citace #1
28.3.2025 11:31 - Chyba
Mám dojem, že dobrodružství hodně přeskakuje mezi klasickými DnD pravidly, a zjednodušenými. Na jednu stranu tu jsou všechna ta ověření moudrosti/síly, které dětská verze nemá (a tudíž jsou hody bez bonusů náročnější), na druhou Statistiky monster jen pro dětskou verzi. + pokud pujdem matematicky, tu máme trochu problém s životy. Když půjdu čistě podle dobrodružství, tak s dětskou verzí Vlky zvládnu tak tak a díky bylinkám se družina ještě vyléčí, ale přes krysy to chce velký štěstí a to jsme teprv ve třetině a tak máme před sebou 2/3 příběhu fixlování kostek. Nemám zkušenost s hraním s dětmi, ale spoustu mladistvých a dospělých by ty malé pravděpodobnosti spojené s absencí bonusů začaly otravovat (pravděpodobnost zasáhnout v posledních 2 soubojích je 40%).
Nebál bych se na začátek napsat, že v dětské verzi si postavy na konci boje obnoví všechny životy a náročnost všech hodů se sníží o 3.
Autorská citace #2
28.3.2025 12:52 - opitz
Díky, za kritiku.
Chápu ... asi to upravím bez těch vlastností a nechám čistě čísla, ať je to přehlednější.

Souhlasím, že s pravidly je to "jednodušší", protože v dětské verzi se ke všemu vlastně přidává +0. S dětmi jsem to hrál a všechny nepřátele až moc lehce vyřídily (možná měli jen štěstí). Určitě není od věci před každým bojem dát odpočinek na doplnění životů. A můžu trošku upravit statistiky. To ti dávám za pravdu.

Jinak upřímně, mladiství ani dospělí si tento příběh asi nezahrají. Já původně hledal něco co pro děti použiji, až jsem raději nakonec vymyslel tohle.
Autorská citace #3
28.3.2025 14:03 - Log 1=0
Hm.
Jsem 33 letý bezdětný, a s dětma to neumím, naopak se jim spíše vyhýbám (myslím opravdu děti, mladší puberťáky už celkem zvládám), takže možná jsou aspekty hraní s dětmi, které nevidím. Nebo naopak vidím blbě.
Ale...

Tohle je 100% bojové dobrodružství. Proč? Jasně, děcka budou chtít bojovat, ale nebudou chtít i něco jiného?

Obzvláště když jim ukážu ty roztomilé obrázky, a ty jim určitě budu chtít ukázat.
A jako jasně, že když budou chtít ochočit vlka, tak to můžu vymyslet sám. Ale tohle je fakt něco, co by mi mohl modul usnadňovat.

Navíc jsou ty boje strašně samoúčelné. Kolem je plno zvěře, proč by měli vůbec útočit vlci? Jsme v lese, je tu plno žrádla, proč by měly útočit krysy? Jasně, děti to takhle nenapadne, ale já fakt nemám rád, když se takhle moc hřeší na neznalosti publika.

100% nebojových hodů jsou zbytečné. Asi chápu mít tam pár for flavor, že se nehází jen v boji, ale mohlo by jich být míň, se stupňovanými úspěchy, místo bžilionů hodů, ve kterých buďto musím uspět, vůbec nan nich nezáleží, nebo si to stupňování musím vymyslet sám.

Teď budu jako ti lidičkové vystrašení neschopností rozlišovat fikci a realitu, ale tohle neví ani plno dospělých, dětí tuplem ne, a může to vypadat i jako rozumný nápad, když o tom nevíte... Takže: Vlci s tlamou od čokolády? To prosím NE! Psovité šelmy čokoláda zabije.

Kostlivci se chovají jako lidi ve všem, krom jména, obrázku a královy ruky. Která... Král může útočit zbraní nebo čokoládou, jak to dělá? No, a ostatní je divné, u dětí to projde, nejspíš, ale mě by se to blbě vedlo při takové úrovni zamtečnosti, protože bych si to sám neuměl představit.
Autorská citace #4
28.3.2025 14:35 - opitz
Log: no tak jak jsem Chybovi poděkoval za kritiku, tady mám pocit, že si jen chtěl "něco" napsat, protože se ti to nelíbí. Ale neboj, hrát to asi nebudeš.

Ano, je to zvláštní, ale děcka chtějí i něco jiného než bojovat, proto je na začátku ta část s vařením. Zároveň ale bez boje to není ta celá sranda, proto je tam boj a občas mezi tím něco můžou zkusit. Nevím, proč máš s tímto problém.

Pokud se rozhodnou vlky ochočit, proč ne. Děcka vymyslí mraky různých věcí, které nečekáš. Nemůže být přece všechno v manuálu. To si snad zvládne každej PJ upravit podle potřeby a podle nápadů hráčů, jako v každém dobrodružství.

Nevím, proč by nemohli zaútočit vlci a krysy? Kdybych napsal Povouci a Obří žáby, je to podle tebe už dobře? Je to jejich uplně první dobrodružství, tak proč tam dávat něco extra nečekaného. V temném lese jsou vlci, to děti ví. A v jeskyni krysy.

Tlamu od čokolády radši nechám být. Tohle myslím není kynologický kroužek, kde si budeme navzájem stěžovat, že lidi dávají psům čokoládu. V mém světe DnD vlci čokoládu žerou. Navíc jim tu čokoládu nikdo zlý nedal schválně, snědli ji sami.

Kostlivci se chovají jako lidi, ano, protože dřív byli lidi. Král může hodit čokoládu po dobrodruhovi, když bude chtít. Nevím co na tom nechápeš... Víš jak pejsek s kočičkou věšeli prádlo? Pověsil nejprve pejsek kočičku, ta pak slezla a pověsila pejska. A tak tam viseli oba dva. Nedává ti to smysl? Nevadí. Dětem jo.
Autorská citace #5
28.3.2025 19:04 - Log 1=0
Kdybych chtěl jen něco napsat, protože se mi to nelíbí, tak se ti vysměju. Ale protože v tom naopak vidím celkem potenciál, napsal jsem ti několik věcných, konkrétních připomínek, aby ses nad nimi mohl jako autor zamyslet. Což ty jsi evidentně neudělal, protože místy jsi ani nepochopil, co píšu.

Problém mám s tím, že 100% dodaného obsahu je boj. Ne s tím, že tam boj je. Vždyť píšu, že boj tam děcka chtít budou. Ale že tam není nic jiného. A promiň, to s tím vařením, to je jen série hodů, kde všechen zábavný obdsah, pokud tam vůbec bude, musí dodat hráči a GM. A vzhledem k tomu, že se bavíme o dětech, tak bych moc takového obsahu neočekával. Navíc je zbytečná, nemá na nic vliv, a týká se úplně rutinní činosti. Dost velká šance, že nebude nikoho bavit. Skutečný neboový obsah, to je rozhovor, hádanka, cokoliv, s čím můžu nějak skutečně interagovat jako postava (jinak, než bojem). To ta kuchařská scéna není.

Další věc, všechny ty encountery jsou rámovány jako bojové. Ne, nikdo po tobě nechce, abys předjímal všechna možná řešení, které mohou hráči zkusit. To nejde a je to kontraproduktivní. Ale opravdu bys mohl předjímat víc než jedno, a navíc to samé u všech encounterů. A mohl bys je uvádět tak, aby to nevedlo k boji. Při encounteru s vlky říkáš, že sáhnou po zbraních, místo abys jim nechal prostor. U kostlivců říkáš, že samozřejmě zaútočí - mě přijde samozřejmější zeptat se, co tam chtějí. Ale klidně to nakonec může skončit bitkou, proti tomu popel, ale jak to máš popsané, to bitkou skončit musí.

U těch vlků a krys jsi mě evidentně nepochopil. Nejde o vlky a krysy, ale že zvířata okamžitě útočí. Jednak se takhle zvířata nechovají, pokud se tě vysloveně nesnaží ulovit (což u člověka udělají jen když jsou vyhladovělé - nejsou jejich přirozená kořist), nebo jsi neudělal něco fakt špatně. Utečou, pokusí se tě zastrašit, a tak podobně. Ale co je mnohem důležitější, protože na férovku, na realitu klidně můžeme kašlat, taková interakce dává mnohem víc prostoru pro to, situaci řešit jinak než bojem. Ano, neznamená to, že se jinak řešit vůbec nedá. Ale pokud hráče takhle silně strčíš směrem k "bojuj" tak šance, že se ti "vzbouří" a vymyslí něco jiného, je mnohem menší, než když je pobídneš, aby něco vymysleli. A klidně ať vymyslí boj. Nebo jim kopni deflaut řešení, když nic nevymyslí (i když ani pak by tedy boj nemusel být deflout pro všechny encountery, co máš). Ale dej jim prostor být kreativní.

Teď k čokoládě a vlkům. Ty jsi dodal dobrodružství pro děti. Od dobrodružství pro děti nijak automaticky nepředpokládám, že bude didaktické nebo tak něco. K čertu s lidmi, co tak uvažují. Ale očekávám, že mu nebude podsouvat blbé nápady, u kterých ještě nemají rámec pro posouzení, že jsou blbé. Děti si přeberou, že nemají napodobovat Toma a Jerryho, protože už se možná párkrát bouchly a ví, že to ve skutečnosti funguje jinak (a i v těch slapstick cartoonech je vidět, že ty věci, co se dějí jim nejsou příjemné). Ale že nemají vlkovi (nebo psovi, a u některých plemen je očividné, že to jsou hodně podobná zvířata) dávat čokoládu, to si nemají jak odsvodit, protože každému, kdo jí jedl, chutnala a neumřel na to. A výmluva "v mém světě" má tu asi stejnou váhu jako "v mém světě cigarety léčí rakovinu plic".

Že kostlivci jednají jako lidi, protože jsou tak zvyklí je skvělé vysvětlení, které je navíc i inspirativní, když né k něčemu lepšímu, tak k vtípkům ve stylu piva a hadru (třeba s čokoládou místo piva). Vážně super. A teď otázka za zlatého bludišťáka: Proč tohle není napsáno v tom dobrodružství?

U krále nechápu, jak může bojovat sekerou a házet čokoládu jednou rukou. To tu sekeru vždycky položí? Nebojí se, že mu jí někdo sebere? A sorry, děti nejsou blbé, tohle je klidně může napadnout.

A víš, že ta pasáž z pejska a kočičky je vtip? Že si máš všimnout, že úplně nedává smysl, a zasmát se tomu? Samozřejmě je to psané tak, že když jsi fakt malý, a mineš to, tak se nic neděje. Ale je to tam, aby se tomu vnímavější nebo starší čtenář zasmál?

Jo, a prosím, nepiš mi, že si všechny ty výhrady můžu jako GM opravit. To můžu vždycky. Ale dobrá dobrodružství jsou taková, kde takové změny provádět nemusím. Výhrady nemáš odmávnout, ale zkusit je vyřešit (nebo ne, pokud v tom nevidíš dobrý poměr čas/benefit, ale to je otázka toho, jak dobré dobrodružství chceš pustit ven, ne něco, čím odmítneš konstruktivní kritiku).
Autorská citace #6
28.3.2025 21:08 - opitz
Ok, rozumím co myslíš... ale popravdě až teď, protože z prvního příspěvku to vyznělo jinak. Aspoň pro mě. Zkusím se trošku zamyslet, jestli by něco nešlo změnit. Takže díky.
Autorská citace #7
28.3.2025 23:40 - Chyba
opitz píše:
Jinak upřímně, mladiství ani dospělí si tento příběh asi nezahrají.

Mladiství a dospělí byly zmínění čistě pro pro zdůraznění že píšu o tom jak by reagovala jiná věková kategorie, s kterou narozdíl od dětí mám zkušenosti. K RPG jsem se dostal až na střední a nejmladší osoba, s kterou jsem kdy hrál měla 14 (což podle zákona je pořád dítě, ale o takových se tu určitě nebavíme).
Autorská citace #8
29.3.2025 10:53 - Jerson
Dobrodružství si teprve přečtu, jedna poznámka k dětem.
Hrál jsem asi s 60 dětmi ve věku 6 - 18 let, a mám dojem, že zvídavé otázky jsou na věku nezávislé. Některé děti zkoumají reálné i fiktivní světy od šesti let, a jiní je nekriticky přijímají i v dospělosti. Odbít vysvětlení čehokoliv a tím, že děti to přijmou je podceňování jejich intelektu a v RPG slušná past na Vypravěče, protože u pěti hráčů má šanci 83 %*, že to bude muset vysvětlovat. Můj syn se mě ptá na různé nesmysly ve filmech od pěti let.

*) hodnota zastupující výraz "podle mě hodně vysoká šance"

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.058249950408936 secREMOTE_IP: 18.97.9.168