Tipy a triky

Dalcor
25.6.2007 09:19
Za ta léta co jsem vedl OG, mi rukama prošla spousta hráčů. Zaměřil jsem se na časté a opakované chyby.
Autorská citace #1
25.6.2007 09:19 - Joe
Chudák Pán hry ;)
Autorská citace #2
25.6.2007 10:18 - Dalcor
Proč? Že ty jsi četl Alduron 2? Tobě se tohle nestává?
Autorská citace #3
25.6.2007 10:22 - Joe
Dalcor, Dalcor... za tých pár rokov by si už mohol vedieť, že som zatiaľ viedol len dve hry a hrať sám som zatiaľ nehral žiadnu :-D

A Alduron 2 musím najprv zohnať ;)
Autorská citace #4
25.6.2007 10:34 - Rytíř
Hmm, tak se obávám, Dalcore, že kdyby jsi viděl hrát naši skupinku, asi bys byl rychle zelenej :)) anebo možná rudej. Vtipný hlášky uprostřed dramatických scén, plánování a kritizování CP bez oznamování DM, že postavy od nich odešly, střídání postav.. to všechno by jsi u nás zaznamenal. Zbavili jsme se snad jen toho striktního dodržování pravidel a dohadování nad nima. V převážný míře :))
Jenže takle nás to baví. Nehrajeme proto, abysme vypilovali postavy a svět, příběh, do co nejlogičtější, nejspádnější verze. Ano, je to jeden z cílů. Ale druhý je pro nás minimálně stejně důležitý, totiž bavit se... a to jde občas dost drsně proti sobě :) Základ je, že jsme si podobní v našich představách o tom, co nás baví - máme rádi stejný druh hlášek, vtípků i plánů. Známe se tak dlouho a dobře, že nemáme potřebu se překvapovat odhalováním skrytých "RP rezerv a vloh". Zjistili jsme si, co každému sedí a to hrajeme a užíváme si to. Sám se pravda divím, že nás to pořád baví :D
Je to samozřejmě pořád o tom samém - je obrovský rozdíl mluvit o nováčcích a starých harcovnících. A je velký rozdíl mluvit o sehrané skupině a o skupince hráčů, kteří se vidí prvně... Když jsem hrál těch pár her s jinými lidmi, bylo to samozřejmě jiné. A užíval jsem si to, a jinak - nebylo např. tolik metaherního mluvení nebo vtipných hlášek, víc jsme si hráli s postavama a poznávali se navzájem skrze ně.. což je ovšem trochu ošidné, protože ne vždy víte, kdy to ten dotyčný hraje a kdy je fakt takovej :) ale to už je na úplně jiný téma.
Autorská citace #5
25.6.2007 10:52 - Dalcor
Samozřejmě - pokud to lidi baví proč ne. Pokdu to děláte tak to děláte. Já bych asi nesezelenal, přiznávám že mi některé věci z toho ale vadí a je třeba na ně upozorňovat - ne každý si to totiž uvědomuje. Vypíchnul byhc právě přehrávání ad absurdum, neukončení rozhovorů a rozmluva s enexistující entitou, místo družinkové spolupráce.
Mimochodem nemyslím si že v této problematice a že to problém je a dá se říct i "chyba" rozlišovat nováček hracovník. Je třeba o problému mluvit a třeba ho eliminovat a třeba ne, když vám to vyhovuje, nikdo vám za to trhat uši nebude.
Já bych nesezelenal - kdbyby jsi si neuvědomil že jsi ukončil rozhovor s Správcem Gondoru a on tma pořád je a nazval by jsi ho senilním dětkem, nechal bych tvojí postavu oběsit na hradbách.... Po druhém varování.
Autorská citace #6
25.6.2007 11:42 - Jerson
Družinka již ví, že před nimi i za nimi mohou být nemrtví i ti, kdo je vedou. Přesto se zastaví a uprostřed temného podzemí se začnou prát a hádat. Nahlas samozřejmě. Nemůžu si pomoci, ale to je sebevražda.
Máš recht, ale problém je často způsoben tím, že hráči nemají dostatečný pocit nebezpečí, takže ho necítí ani postavy. Jakmile se postavy zastaví a začnou hádat, pomáhá zvuk blížících se kroků, i kdyby měl být smyšlený. Prostě připomenutí. „Dohadovací“ scény jsou i ve filmech a v místech, kde by podle logiky neměly být.
Zaznamenal jsem případy, kdy hráč přetáčí kostku, aby měl zásah a nebo kritický zásah. Takový hráč si neuvědomuje, že tímto kazí hru nejen sobě, ale i ostatním a vypravěči. Hra přestává být vyvážená.
Takový hráč má evidentně dojem, že neuspívá tak často, jak by měl, a nemá možnost zasahovat do výkonů své postavy, všechno co má k dispozici jsou pevně stanovené schopnosti a hod.
Občas vaše postavy jednají po skončení rozhovoru jakoby NPC přestali existovat, jakoby string NPC byl ukončen a tudíž vás nevidí, neslyší, neznají? Prostě dokončíte hovor a ještě v domě NPC se začnete bavit o tom, co vám řekla a dokonce i nad tím debatovat. Pozor, NPC (a tedy Velký bratr DM) vás slyší a může na to reagovat!
Opět trik z filmu – ukončení rozhovoru je nejen verbální, ale i prostorové – chlápek v hospodě si odsedne, postavy jdou odvedeny z jednací síně, Cpčko odejde … Je třeba mít na paměti, že hráči ne vždy udrží představu scény stejnou jako Vypravěč. Když Vypravč o někom přestane mluvit, hráči automaticky předpokládají střih scény nebo že postava je pryč. A pokud CP z nějakého důvodu zůstává na místě a postavy také, je třeba to výslovně zmínit a připomínat. Jakmile postavy zmíní jméno, tak se rovnou zeptá „Můžu vám ještě nějak pomoci?“ nebo tak něco – lidé to tak také dělají.
Zvláště u začátečníků lze některé takové chyby eliminovat prostě tím, že pro ně nenecháš prostor.
Nevím jak na přehrávání, nesetkal jsem se s tím. Vlastně jednou jo, když kluk tvrdil Gestapákům, že je koště. Pak holt nezbývá než střelit do hlavy, což jsem taky udělal (postavu, ne hráče).
Rozmluva s neexistující entitou, tedy s Vypravěčem - to jsem moc nepochopil. Myslíš tím něco jako hraní na jevišti, kdy hráči mluví k postavě jiného hráče, ale jsou otočeni směrem k "divákovi", tedy k Vypravěči?
Autorská citace #7
25.6.2007 11:47 - Dalcor
Ne, mám na ymsli, že družinak se dohduje na nějaké činnosti, mluví mezi sebou, najednou jedne hráč až na něj všchni mluví začne rozmlouvat s Vypravěčem. Zatímco tedy postavy něco řeší, hráč řeší blbosti - a tím enymslím že se ptá na inforamce vedoucí k lepšímu pospiu prostředí, ale msít aby spolurpacovla s družinkou začne věci řešit sám, přestože zbytek družinky an něj stále mluví a čeká na jeho odpověď. Hráč msíto hranís družinkou hraje sám proti vypravěči a předpokldáá že ostatní taky. Jak to říct přesně...
Autorská citace #8
25.6.2007 13:50 - Jerson
Aha, tohle ... s tím jsem se v posledmní době nesetkal, takže mě nenapadá jak se s tím vypořádat.
Autorská citace #9
25.6.2007 14:34 - Merlin
boha Dalcore...nespěchej tolik při psaní...někdy po tobě přečíst příspěvek je jako luštit anagramy, runy a klínové písmo....polovinu slov musím odhadovat jako přesmyčku :o))))
Autorská citace #10
25.6.2007 14:37 - Dalcor
tak je nečti...
Autorská citace #11
25.6.2007 14:46 - Rytíř
Jaký nečti :) co je to za odpověď.. :)) tohle fakt už dalo zabrat - sem tam nějaký překlep každej zmáknem, ale ty posouváš umění šifrovaného psaní na nevídanou úroveň :))
Co máš na mysli asi tuším, nicméně to je asi specifický problém začátečníků, kteří hrají se zkušeným DM. Zvlášť pokud se hráči navzájem třeba moc neznají, tak je to asi hned. Jak se k tomu stavíš, pomůže prostě ignorovat takového hráče a jen mu naznačit, aby to nepovídal mě, ale hráčům? anebo jsou třeba tvrdší metody :)
Autorská citace #12
25.6.2007 14:51 - Dalcor
Když to nechceš lustit tak to nečti. To je moje odpověď. Na takovýhle keci jsem HODNĚ alergickej, buďto si zvyknete a nebo to nečtěte. Vaše věc. Internet je svobodný médium a můžu si psát jak chci. Na vás je jestli to chcete číst.
Neřekl bych že jsem měl na OG jenom začátečník. Tyhle problémy se vztahují na jakéhokoliv hráče.
Opakuji to tak dlouho dokud mě to baví a pak ho zabiju.
Autorská citace #13
25.6.2007 15:00 - Rytíř
Ale no tak, přece se nebudeš čertit.. bylo to jen přátelské upozornění od lidí, kteří si CHTĚJÍ číst, co píšeš.
Pokud nemyslíš jen začátečníky, tak moc asi taky nevim, na co narážíš... nebyl by příklad? Třeba to dělám taky a ostatní to štve a já o tom ani nevim :) Což je ta nejhorší možná situace... protože pak to člověk samozřejmě dělá furt.
Tak mě napadá, platí ještě pořád, že začátečník u RPG hraní je stydlivka? vyloženě se bojí máchnout rukou jako mečem a zařvat: "Zabiju tě!" když to dělá jeho postava? Pamatuju se na naše začátky, to nám trvalo hodně dlouho, než jsme se v tomhle směru odvázali.. Když už sme to dělali, tak noví lidi se našeho způsobu hraní chytli hodně rychle, ale když nebyl vzor, tak sme fakt museli bejt hrozně toporný.. a i ta radost ze hry byla menší, člověk to neprožíval na místě, musel si to zpětně přehrávat a představovat. Což je vyloženě škoda - a je to podle mýho to základní, co je třeba učit, co může zkušenej hráč nováčka naučit. (Krom toho, že pravidla jsou berlička, nikoli hůl na bití a DM není bůh, ale kamarád, co hraje s náma) :)
Autorská citace #14
25.6.2007 15:13 - Merlin
Dalcor:Ted jsem to přečetl, ale docela toho lituji...přestan se chovat jako uražený děcko, jenom proto, že někdo poukáže, že někde uděláš chybu...nevadí mi hrubkI ani občasný překlep, ale když v žertu napíšu, že ípšeš ortchu rylechji atk to enní nci špantýho....prosím, vždy si nejdřív promysli než něco napíšeš...už jsem tě měl za celkem normálního...bohužel jsi mě vrátil do reality...
Autorská citace #15
25.6.2007 15:36 - Dalcor
Jak se chovám do tohos tejně do toho jak píšu je ti merline úplný kulový. Starej se prosím o sebe. Možná tě to překvapí Merline, ale nad tím co píšu anrozdíl od Tebe přemýšlím. Ono mě nepříjde jako uražené chování napsat "Tak to nečti", to ti ale asi nedošlo, že? To yblo přátelské upozornění, které mi Rytíř předkládá.
Buďto to chcete číst a pak je vám jedno jak je to nanpsané. A nebo to nechcete číst a pak platí totéž. Já si to uvědomuji že píšu blbě, zvlášť z práce a takovéhle zhovadilé poznámky nejsou přátelským upozorněním ale nemístnou buzerací. Nejsem ve škole aby jste mě známkovali.
Autorská citace #16
25.6.2007 15:40 - Merlin
je mi tě líto
Autorská citace #17
25.6.2007 15:44 - Joe
Hej, hej, páni, žiadne osobnosti poprosím. Nie som tu ani adminom ani ničím, len čitateľom. Rád by som si teda v kľude čítal. ;)
Autorská citace #18
25.6.2007 15:47 - Dalcor
A mě ty jseš k smíchu.
Autorská citace #19
25.6.2007 15:52 - Rytíř
Nojo, nějak se nám to zvrhlo.. :( Pokud tě Dalcore urazilo, co jsem napsal, tak se omlouvám. Vážně to tak nebylo míněno!
Nesměju se nikomu, kdo dělá chyby (maximálně se směju těm chybám, někdy jsou to prima nečekané významy), protože je dělám taky. A fest. Kdybys viděl, jak vypadá každý můj text, než ho znova projedu a opravim.. tak bys byl v klidu :)
Ale radši už dost o tom, původní téma bylo rozhodně zajímavější..
Autorská citace #20
25.6.2007 15:59 - Dalcor
Problém je že já ty chyby zpětně nevidím. Přiznávám se že inkriminovaný text jsem si nekontroloval. A stejně jich spousty opravím a stejně zbydou. To je jedno...
Rytíř píše:
Pokud nemyslíš jen začátečníky, tak moc asi taky nevim, na co narážíš... nebyl by příklad? Třeba to dělám taky a ostatní to štve a já o tom ani nevim :) Což je ta nejhorší možná situace... protože pak to člověk samozřejmě dělá furt.
Noa já zase nevím co máš na mysli zde. Příklad čeho?
Nováček je Stydlivka podle mě pouze v okamžiku kdy hraje s "JÁ" hráčem.
Autorská citace #21
25.6.2007 16:05 - Merlin
skvělé už se to dá číst..takže dokonce poznám co je napsáno...děkuji
Autorská citace #22
25.6.2007 16:07 - Dalcor
Víš co, běž do zadní části lidského těla kde záda ztrácejí svůj slušný název.... čitelné a srozumitelné?
Autorská citace #23
25.6.2007 16:13 - Rytíř
Hm, tak jsem myslel, že jsme si to vysvětlili.. a vy zas takhle. Cenzuru dělat fakt nechceme, ale už kdysi jsme vyhlásili, že se to netýká spamů a nadávek. Takže, Dalcore, smažeš si to sám nebo mam já?
Díky za pochopení
Autorská citace #24
25.6.2007 16:20 - Dalcor
Není to ani spam ani nadávka. je to vulgarismus, který jem zaměnil. Bohužel omezenost jistého člověka nezměním.
Autorská citace #25
25.6.2007 16:24 - Rytíř
Ty jsi číslo :))
No, už to odmítám dál pískat, musim dom. Snad se nezhrozim, až se večer juknu, co je nového.. pak napíšu, co jsi po mě někde dole chtěl.
Autorská citace #26
25.6.2007 16:28 - Dalcor
Akorát by mězajímalo jak zrovna on mě může přiřazvoat dětinskost. Je mi prostě k smíchu...
Ani se nedívej, nějak nemám chuť na cokoliv odpovídat, nebo psát. Co z toho mám?
Autorská citace #27
25.6.2007 16:30 - Fibriso
Dalcorovi asi někdo lohl nick nebo ma *extremě* špatnou náladu... takhle sem ho ještě nikdy neviděl sprostě psát O_O

K věci. když se zpětně koukám na sebranku, opravdu si tyhle neduhy vybavuji, vyjma přetáčení kostek ani si nevzpomínám, že by to tam nědko přetáčel, i když po hození třetí 1 v jednom souboji sem měl chutě vyhodit kostku z okna (nastavení kostek jsem dělal jen jednou (ale ne na sebrance) coby DM kdyz mym 3 utocnym droidum padly Init 18-18-19 a pak následovaly útoky 19-20-20, což byla instatní smrt. )
Autorská citace #28
25.6.2007 16:35 - Dalcor
To jste nedělali vy to přetáčení kostek, to byl jeden expert z jiné hry...
Autorská citace #29
25.6.2007 20:04 - Merlin
hmmm..tak člověk řekne, že , když nepíšeš překlepy tak lze bez problémů přečíst text a ty ho urážíš?????
Autorská citace #30
25.6.2007 20:24 - Alnag
Znáte tu pohádku o dvou kozlících, co přijdou k takovému úzkému mostku přes řeku, každý jeden černý, druhý strakatý, každý na jedné straně. A nejsou schopní se dohodnout, kdo přejde jako první, takže proti sobě vyrazí a začnou se trkat. A trkají se tak dlouho až oba spadnou do řeky. A utopí se. Konec pohádky.
Tak ta pohádka se mi, kdoví proč... vybavila.
Autorská citace #31
25.6.2007 21:03 - Merlin
špatný srovnání alnagu..nemyslíš? zkus si to celý přečíst....
Autorská citace #32
25.6.2007 21:08 - Vannax
Eeee.....zrovna nedávno jsem přemýšlel, jak to může vypadat, když si hráčská postava i NPC špatně hodí na ověření reakce při setkání. Díky za skvělý příklad :)
Článek jako takovej je dobrej. Ale nějak mě ne
napadá, jaký nešvary k tomu dodávat. Po pravdě řečeno, myslel jsem si že jsem jedinej antibenevolentní DM v republice, ale zdá se, že ne :)
(Jo a Dalcor mě navedl na myšlenku sečíst množství hráčů, kterým už jsem se za ty roky snažil vštěpovat do hlavy "Gygaxovo desatero". A musím, říct, že mě to až překvapilo.:o) )
Autorská citace #33
25.6.2007 21:49 - Rytíř
Vannax: "Gygaxovo desatero"? Jak že zní? A kolik teda, pochlub se
Autorská citace #34
25.6.2007 22:25 - Vannax
Rytíř: To byla metafóoora. Ále jestli na mně budeš hodně tlačit, tak napíšu strejdovi Garymu, ať ho vydá :o))) Hráče už si bohužel nepamatuju úplně všeckny za ty roky, ale je to tak do pětadvaceti.
Autorská citace #35
25.6.2007 22:42 - Rytíř
:) jo, tady se musí s fórama opatrně, milý příteli.. ;) ani se nenaděješ, třeba, a už za Garyho sepisuje nějaký desatero! :) jinak 25 taky není špatný číslo. Já bych to teda asi dohromady nedal, s kolika lidma sem hrál. Kor ještě odlišovat nováčky... kdy jsem jím přestal být já vlastně? To je totiž otázka. Přestal už jsem?? :))
Autorská citace #36
22.11.2007 13:55 - Lotrando
Zachytil jsem tenhle článek mezi těmi náhodnými, co se ukazují na titulní stránce dole. Dovolím si reagovat na některé závěry.
1. nelogické chování postav. To znám velmi dobře, na druhou stranu, zůstat v roli a soustředění po několik hodin, může být těžký úkol i pro herce Národního divadla. Snad by pomohlo nějaké domluvené znamení, naznačující hráčům, že teď se hraje. Případně vkládat jasně oddělené přestávky. Ideální pro vyřízení důležitých SMSek.
2. přehrávání. Tvůj příklad s trpaslíkem je pravděpodobně jen únikový manévr hráče, který se ocitá v pro něj nepříjemné situaci. Udělá prostě vtip a tím skutečně rozbije scénu, ale nedělá to jako přehrávání. Toje zástupné, klamný manévr. Je to chování časté, u některých lidí typické, ale přesně tam často zjistíš, že takto jednají i v RL. Prostě ventilují nahromaděný stres vtipem.
3. Tenhle nešvar jsem si vůbec neuvědomoval. Teď mi to přijde jasné :). Vybavuje se mi, jak často byli spoluhráči zaskočeni přímou řečí mé postavy vůči jejich a jak nesví se cítili :). Ačkoliv máš tedy pravdu, exituje ne-malá skupina hráčů, kteří prostě nedokáží takto jednat a GM je pro ně berlička, kterou rádi využívají. Ten by měl pak hráče vést k samostatnosti a ne vždy aktivně zaskočit. Tím jen podporuje tento nešvar.
4. cheatování. Někdy se mi to stane. A vím proč (tedy si to aspoň myslím). Z předchozích her jsem byl tak nějak zvyklý, že neúspěch je následován trstem. Konkrétně v d20, kde je rozložení hodu velmi náhodné, však i dva neúspěchy po sobě nic neznamenají. To by postava prostě měla zvládnout, je tak stavěná, jsou tak styvěná i pravidla. Tudíž bych řekl, že tu jde spíš o syndrom špatných herních systémů, které hráče nutí k úspěchu v každém hodu. Jsem-li si vědom toho, jak d20 funguje, vím i tom, že jedno selhání stejně jako jeden úspěch jaro nedělá a síla postavy není v absolutním čísle ale v kombinaci jejích schopností. Pak nemusím cheatovat.
5. lawyeři - tento problém já sám pozoruji především u hráčů s menší praktickou představivostí. Hned vysvětlím. Má-li někdo nedostatečnou představu o tom, co je a není možné provést fyzicky, například, hledá oporu v pravidlech a v bazírování na nich. i když jsou pro danou situaci nevhodná. myslím, že zde hodně záleží na osobnosti GM, zda svou autoritou dokáže psaný text rozporovat a přesvědčit lawyera o jeho omylu. Tohle považuji za problém halvněu mladší hráčů a skupin, kde je GM stejné "ucho" jako hráči a nemá ještě dostatečnou autoritu.
6. střídání postav - na základě svých pozorování si troufám tvrdit, že každý hrajeme přibližně pořád to samé. V jednorázovkám, při ope gamingu apod. dokážu hrát i naprosto odlišnou postavu, v dlouhodobém horizontu však ne. Tam se často ukáže, že s malými obměnami stále hraju přibližně to samé. Pohlaví, věk, rasa se mohou měnit. Obzvláště pikantní to může být u crossgender hraní :).
7. JO!, tak to považuji za velký nešvar. Nebo to, když se celá družina nahrne k překupníkovi a hádají se s ním a mezi sebou o ceně a co za to. GM by si měl vždy hlídat vyznění i takové scény, jako je prodej věcí, pokud nechce, aby se z tohoto herního prvku stalo jen počítání zlatých kousků. Naopak, právě zde vidím příležitost vtisknout nalezeným věcem osobitost a tak podobně.
Na závěr se zeptám, bude někde pokračování, jak se nešvarům vyhnout? (možná jsem ho přehlédl)
Autorská citace #37
23.11.2007 11:30 - Dalcor
5 - hraju s absolventy matematicko fyzikální školy, vwř mi že už nejsou mladí ale rule lawyerují o sto šest :)
Ne pokračování jak se jim vyhnout neplánuji. Je to na zamyšlení každého hráče.
Autorská citace #38
23.11.2007 12:01 - Fibriso
no, já se na vlastni kůži přesvědčil, jaké to je Být lawyerem (chvíli jsem to zkoušel, ale není to zrovna nejlepší cesta k zábavě) a hrát s nimi... ale i tady je rozdíl, jestli jsou to nějací z matfyzu, nebo mladší hráči kteří na všem bazírují. (což je na Meteorický zákon). s matfyz se domluvíš, s těmi druhými nikoli.

btw: Meteorický zákon: pravděpodobnost, že z nebe spadne meteor (či jiná pohroma masové destrukce) je přímo úměrná míře nasranosti dungeon mastera ( s Lawyery, powery či munckiny)
Autorská citace #39
23.11.2007 15:00 - Alnag
Laweři jsou v pohodě... měl jsem jednoho v družině a znalost pravidel jsem pravidelně nechával na něm. Prostě přebral část DMovských povinností - výklad pravidel (která mne nikdy moc nebavila) a jelo se. Bylo to fajn a myslím, že to tak všem vyhovovalo.
Autorská citace #40
23.11.2007 15:13 - Fibriso
tak to je třetí druh lawyera.
Autorská citace #41
23.11.2007 21:39 - Dalcor
Jo - ten mi nevadí - teda zrovna takovej je onen MF kterého mám (ahoj Bazi :DDDD ). Ale jsou lidi, kteří tím rozložej herní session, atmosféru whatever.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.21404409408569 secREMOTE_IP: 54.158.208.189