Tipy a triky

Lotrando
19.10.2007 09:19
Hraj Válečníka, když začínáš. Není to složité a budeš mít možnost si často bouchnout. Nepřipadá vám to povědomé? Je ale válečník opravdu jen stroj na mávání mečem, nebo toto povolání může nabídnout víc?
Autorská citace #21
20.10.2007 23:56 - sirien
navrhni do kterého.
Jinak na základě jedné Jersonovi úvahy se vytvořil ocela dobrý důkaz toho, zda je nějaký styl lepší než jiný... klidně ho můžeme probrat jinde.
Jinak ano, na papíře tak DnD možná vypadá... ale spousta článků i ohlasů od hráčů DnD mluví o něčem trocu jiném, stejně jako mé dosavadní, myslím že docela značné, poznatky o RPG jako takovém, takže si dovoluji nesouhlasit
Autorská citace #22
21.10.2007 13:46 - LZJ
Lotrando: Zrovna D&D je natolik figurková bojová hra a natolik RP hra, nakolik si ji takovou uděláš. Pravidla rozhodně poskytují prostředky i pro nebojové a nefigurkové hraní.
Jinak mě osobně série "... with class" taky nesedí. Bere to moc hlediska pravidel a bojové efektivnosti. Já osobně u povolání rougue, fighter, sorcerer nebo wizard vidím jiný problém. Když se nehraje jen bojově, tak pravidla nedávají vodítka, co je ta postava zač jinak než z hlediska pravidlových schopností. U hraničáře se snadno nabízí identita lovce, u druida lesního poustevníka, u kněze nebo paladina identitu formuje identitu bůh. Ale fighter umí bojovat a sorcerer kouzlit, ale nic hráči přímo nepřipomene, že má smysl své postavě vymyslet i nějakou identitu v rámci herního světa a ne jen sestavit dobré bojové statistiky.
Autorská citace #23
21.10.2007 14:20 - sirien
Jo, teď to LZJ přesně trefil
Autorská citace #24
21.10.2007 18:50 - bigbythewise
Mozna by to chtelo vice kategorizovat zamereni clanku, aby nedochazelo ke koza & vuz diskuzim tohoto typu.
Autorská citace #25
21.10.2007 19:45 - sirien
Kategorizace je vpohodě. K upřesnění bohatě stačí nadpis, záhlaví a případně úvod, věř mi, píšu na různá témata a viděla jsem dost článků tady na různá témata a nikde jinde s tím není moc problém. Nicméně sorry, ale:
píše:
Hraj Válečníka, když začínáš. Není to složité a budeš mít možnost si často bouchnout. Nepřipadá vám to povědomé? Je ale válečník opravdu jen stroj na mávání mečem, nebo toto povolání může nabídnout víc?
Tohle záhlaví mluví dost o něčem jiném, než o čem je článek. Popravdě řečeno mi připadá, že mluví spíš o pravém opaku.
Autorská citace #26
21.10.2007 21:57 - bigbythewise
To je ale jen tvuj osobni pocit. Na me to treba pusobi jinak. Ta kategorizace by prave eliminovala takoveto diskuze, kdy kdejaky jedinec na zaklade subjektivnich dojmu a mylnych ocekavani kritizuje a POUCUJE o cem by ten ktery clanek mel nebo nemel byt.
Autorská citace #27
21.10.2007 22:05 - Lotrando
A bude hůř, těch článků je devět :)
L.Z.J.: A proto je celé vyjednávání jeden hod kostkou? Vy do pravidel vkládáte něco co tam není, co si tam sice mohu domyslet, ale hra sama se tím nezabývá. Je to generický systém, tím je ohebný. Je to systém s velkým důrazem na boj a řešení bojových situací. Fakt, že jsem v něm schopen hrát RP je jeho plus, ale ta hra o tom primárně není. Stačí porovnat rozsah kapitol věnovaných mechanikám v porovnání s RP prvky.
Sirien: půlka článku je o mechanikách a ta druhá o uplatnění válečníka. Buď aspoň spravedlivý v hodnocení
Autorská citace #28
21.10.2007 22:20 - Alnag
Nechci vám nikterak upírat právo na kritiku, naopak bil bych se za vaše právo se svobodně vyjádřit, ale na druhou stranu nemůžu neříct, že mne dost mrzí ta studená sprcha, kterou tady dostal Lotrando, když se snaží něčím přispět. Pravidelně i několikrát do roka tady řešíme nedostatek článků k publikaci a já vždycky přemýšlím o tom, proč sakra nikdo nepíše. Ale když vidím, jak to tady děsně pitváte (nota bene ještě když jde jen o překlad) a stavíte Lotranda do pozice, kdy musí hájit něco s čím třeba ani není stotožněn (protože to konec konců nepsal, ale jen přeložil), tak být na jeho místě, by mne to dost otrávilo a nejspíš už bych se na to pro příště vykašlal.
Tak jako asi to není ten nejúžasnější článek co kdy existoval, ale skutečně je tak hroznej?
Autorská citace #29
21.10.2007 22:58 - bigbythewise
Je asi tak hroznej jako jine clanky od WotC, protoze ty jsou taky VETSINOU o hernich pravidlech. Navic je to jen preklad, takze pokud si tu nekdo chce hrat na experta pres anglictinu - muze kritizovat preklad samotny a tim to asi konci pro Lotranda. :) Pokud ADMIN ten clanek schvalil a zaradil, tak o cem se tu vubec bavime? Hodte to nekdo do kategorie "pravidla hry", at je pokoj. :)
Autorská citace #30
22.10.2007 09:43 - sirien
bigbythewise V tom se pleteš. Alnag dával na d20 články, které jsem neváhal obratem nazvat jako "munchkin´s guid to powerplaying", ale nikdy jsem neměl problém s tím, kde byly zařazeny. Stejně tak tenhle článek tak jako tak určitě patří tam, kde je, nicméně jeho nadpis a úvod slibuje něco jiného, než co je obsahem.
Když vezmu obsah jako takový, tak ten článek není až tak špatný, ale když ho člověk otevře, tak prostě čeká něco kapku jiného, než co pak dostane.
A mimochodem, pokud o někom mluvíme, oslovujeme ho jménem, nikoliv jko "kdejakého jedince" ;)
Lotrando O uplatnění ve hře za pomoci a v rámci mechanik.
Dále děláš chybu, kterou jsem už omláil o hlavu Markusovi, asi před měsícem. Stavíš na argumentu, že prostor věnovaný v knize některé mechanice (v tomto případě boji) předurčuje o čem má hra být. Tento předpoklad je chybný, což se velice dobře demonstruje na WoD nebo MW.
Autorská citace #31
22.10.2007 10:28 - Dalcor
Alnagu promiň ale tvůj příspěvek je IMHO mimo mísu. Laskavě si povšimni že nikdo nekritizuje ani Lotranda, ani kvalitu překladu, ale vyjadřujeme se ke kvalitě přejatého článku, která je se vší úctou k autorovi a překaldateli, značně pochybná. Lotrnadovi nikdo nekáže aby ho obhajoval, do této role se postavil sám. Mimochodem k tomu abych rozpitval to proč jsem řekl že se mi článek nelíbí si me vyzval sám ty.
Dále nechápu proč by se článek nemohl kritizovat. Máme tedy od teďka každý, třeba sebeblbější, počin chválit protože je málo článků? Nebo nesmíme vyjadřovat žádný názor? A jen kývat v souhlasu s adminy a psát obdivné ÓOOOOOO, nebo ÚUUUUU???
Dále nesouhalsím s Lotrandovou filipikou proti DnD, která evidentně nabízí vysvětlení, že Lotrando DnD viděl z rychlíku. Pak nepochybuji o tom, že výběr článku byl plně v souladu s tím jak Lotrando DnD chápe. A to je škoda. Daleko lapší než přeložit článek pochybné kvality by byl počin vytvoření vlastního, a určitě mnohem lepšího článku. Času by to potenciálně zabralo asi stejně jako překlad.
Ano z mého pohledu je ten článek skutečně hroznej. Protože přesně nabádá k pochopení DnD tak jak nám to nabídl Lotrando - že DnD je bojová hra. A to je s prominutím HOVADINA.
Autorská citace #32
22.10.2007 11:03 - Horacio
Já bych článek hodnotil přece jen o stupínek výše než následnou diskuzi :-)
Je to pro začátečníky a hlavně o pravidlech, ale sekce Pomoc příteli se o něco pokouší. Zrovna tam mi ale chybí zásadní věc, a sice že nejlepším přítelem válečníka je válečník. Dva válečníci ve družině často tvoří její nejpevnější a nejsehranější část. Jsou to bratři ve zbrani, kteří bezvýhradně spoléhají jeden na druhého, taková rytmická sekce družiny :-) Skutečně jsem asi nezažil, že by nějaké postavy k sobě měly blíž než dva či tři válečníci.
A druhá věc, která asi neplatí u každého, je, že válečník je ze všech povolání nejvíce mužem z lidu a jako takový má předpoklady stát se klasickým hrdinou obdivovaným masami. Pokud se chcete cítit hrdinou, měli byste mít nějaké obdivovatele a právě válečník je srdci prostého lidu nejblíž - určitě blíž než zloděj nebo čaroděj.
Autorská citace #33
22.10.2007 11:14 - Rytíř
No... nějak nám to přerůstá v něco úplně jiného :( Tak se raději také vyjádřím, ve snaze předejít unáhleným závěrům a emocím.
Myslím, že se shodnem, když prohlásím, že to nejhorší, co by se mohlo stát je, že byste vy všichni měli pouze kývat v rytmu naší taktovky! Jsem ovšem přesvědčen, že to, chvála všem bohům, nehrozí. Ani Alnag to takto dozajista nemyslel, i když jeho post v určitém úhlu pohledu tak vyznívat mohl...
Zatím sem u nás nenarazil na článek, který by mi byl natolik proti mysli, abych ho přímo neschvaloval. Schvalování máme nikoli pro kontrolu samotného obsahu, ale zejména a hlavně jako obranu proti spamům a pro regulaci rychlosti uveřejňování. Svůj názor na obsah vyjadřuji stejně jako vy všichni až když je článek venku, do diskuze. K tomu tu přece je.
Konkrétně tenhle článek je opravdu určen začátečníkům. A dovolím si s tebou nesouhlasit, Dalcore - pro ně přínos má a ne, nekazí je! Takle to skoro vypadá, jako bys byl přesvědčen, že jedině tvůj pohled na styl hraní je jediný správný? Věřím, že ne... ale dobře je na tom vidět zrádnost netových diskuzí.
Pokud někdo hraje Dnd jako figurkovou bojovou hru a baví ho to, ať si to přece užívá. A pokud to umím, můžu mu poradit, jak si to užít naplno :) Tenhle článek je pro něj. Až ho to omrzí, podívá se i na jiné články a svůj styl změní...
V závěru si dovolím souhlasit s tím, že název a anotace článku opravdu udává mylnou představu o jeho následujícím obsahu. Elegantně je takto pojatý válečník hrán možná pro Skipa, pro mě tedy taky ne. Klidně navrhujte, jak to pojmenovat výstižněji, Lotrando to určitě rád vyslechne. A případně možná i změní :)
Autorská citace #34
22.10.2007 11:24 - Rytíř
Horacio: bravo, lakonicky a výstižně.. :)
Válečník jako muž z lidu? Zajímavý pohled.. nenapadlo mě to brát takto. Ano, určitě je pravda, že má k masám asi nejblíž. Nikdo nemá potíže chápat podstatu jeho síly a její použití se (narozdíl třeba od nějakých zákeřných útoků do slabin) obvykle taky shoduje s obecnou morálkou :)
Jinak k tomu, že dva válečníci v družině k sobě mají nejblíž - to dost dobře nemůžu posoudit, my válečnické družiny nehráli.. Stejné povolání v družině sice vyvolává jisté napětí a pocit konkurence, ale na druhou stranu je tam bezesporu znát i spřízněnost v pohledu na řešení problému apod. :) A válečníci si asi konkurují ze všech povolání nejmíň, to je fakt.
Když budem ještě chvilku diskutovat takle plodně, dáme tu dohromady ten úplně nejlepší článek a budem spokojený všichni! :)
Autorská citace #35
22.10.2007 11:30 - Alnag
Dalcor: Máš naprostou pravdu. Jsem si vědom toho, že kritizujete článek a to oceňuji. Jsem si vědom i toho, že články jsou tady různé kvality, úrovně i zaměření a že to všichni víme, tak nevím proč to tu píšu.
Požádal jsem tě, jestli bys mohl své argumenty rozvést, což jsi udělal a to je fajn, protože je to konkrétní jasné a dá se o tom diskutovat. Vůbec netoužím po tom, aby se tady nějak omezovala kritika a byl bych rád, kdybyste mne vůbec nepasovali do role admina, protože se cítím být stejně tak čtenářem a účastníkem diskusí jako kdokoliv jiný. Ale snad si taky jako čtenář těch diskusí můžu povzdechnout, když se tady už docela dlouho jede pořád to samé. Já neříkám, že to není pravda ani že by se to nemělo říct, ale pod slovem "pitvání" myslím spíš setrvalost s jakou se to probírá, než se to probírá.
Přijde mi taky, že jste se dost zaměřili na negativa. Co třeba jiná výzva. Zkusme se podívat na pozitiva článku. Které konkrétní věci se vám zdají dobré, nosné, které načrtávají směr, kterým se dá jít?
Co se Lotrandovi poznámky o figurkové bojové hře s RP prvky... no tam si naběhnul sám a nechť si to tedy vychutná do dna, i když mám dojem, že je to možná reakce na moji společenskou hru s RP prvky, nebo se pletu, Lotrando?
Jinak já nesouhlasím ani s jedním z vás pánové. Předně si teda nemyslím, že by D&D byla bojová hra s RP prvky, protože D&D je definující hra skupiny (svým rozsahem i svou prvotností) tak D&D je RPG a to co se od toho výrazně liší prostě není RPG. Takže pohoda.
Co se článku týče - první část je nějaká komparace mechanické výhody daného povolání. Pokud jste si coby začátečník přečetli jen to své, je dobré vědět - že jste ze skupiny asi nejschopnější v boji, ale méně schopný v jiných směrech. I z hlediska ztvárnění postavy vám to říká něco o tom, kde se cítí lépe a projevuje se třeba kompetentněji.
Je tady i nějaké postrčení k chopení se vůdčí role v družině (to není ani nijak mechanické, to je vyloženě rolové, prostě boss). A co by řekněme šéf bojových operací je tu i postrčení k tomu, jak optimálně úkolovat ostatní členy skupiny - něco, co by válečník asi věděl, ale hráč vědět nemusí.
A pak něco o výstroji.
Stručně řečeno od válečníka bych asi opravdu čekal, že bude někdo vědět o branži, která dává jeho povolání jméno - tedy o boji - a že bude schopný zhostit se role vůdce v boji a třeba i mimo něj. Že postava nějakého žoldáka bude agresivnější? Že vysloužilý veterán bude věci v první řadě řešit silou? Že zkušený stratég bude úkolovat ostatní co mají dělat? Že bojovník bude mít promyšlenou výstroj? To mne nepřipadá nikterak divné ani podezřelé.
Autorská citace #36
22.10.2007 11:33 - Lotrando
Horcio: Já tleskám. Až budu psát svůj článek dovolím si tenhle překlad vypůjčit, pokud proti tomu nic nemáš. Nebo sednem a napíšem ho, co ty na to?
Dalcor: DnD 3.5e a jeho herní mechaniky se učím. O čem hra je vím už velmi dlouho. A stejně jako na rpgf tak i tady budu klidně obhajovat následující názor. To jak se kdo baví je jeho věc a nikdo mu nemá právo říkat, jestli je to ok, nebo jestli je špatně. Máme v družině pestrou typovou skladbu hráčů a každý chce něco jiného. Nepatřím k těm, kdo by se snažili ty druhé za každou cenu přesvědčit o jedinné správnosti své cesty pravé. Dělám to z vypočítavosti, prostě a a jednoduše si chci zahrát. A to se mi nepovede, když každému budu říkat, jak je jeho způob špatný. O tom, že se mu budu snažit ukázat, že hra samotná má více rozměrů zde pochybujete jen vy (příslušní přispěvatelé nechť si to laskavě vztáhnout na sebe, ostatním se popřípadě omlouvám). Ale abych mu to mohl ukázat, musím s ním hrát. A ani potom nemám záruku, že nezůstane u posouvání figurek.
EDIT: to Alnag: naběhl a zcela úmyslně. Neříkám ale, že v DnD nejde hrát RP, ať už si pod tím představuješ cokoliv. Jen říkám, že pravidla k tomu nijak zvlášť nepřispívají. (a chce se si znovu předhodit skill Diplomacy, který jste všichni přešli [wink]).
Autorská citace #37
22.10.2007 11:42 - sirien
Rytíř: A víš, že se pleteš? Já mám dojem, že styl který hraju je lepší, a mám to i podloženo pár argumenty. A ano, domnívám se, že články strhávající pozornost ve hře čistě na mechaniky, zvlášť když se tváří jako roleplayingové, hráče kazí ;)
Autorská citace #38
22.10.2007 11:49 - Alnag
Já mám teda pocit, že se moc toho, co je napsáno v nějakém článku (a nebo i v příručce pravidel) šíleně přeceňuje. Pokud by platilo, že článek strhávající pozornost na mechaniky hráče kazí, nemělo by pak platit i opačně, že článek strhávající pozornost na roleplaying hráče vychovává? A jestli je to tak, nestačilo by každému hráči dát takový fascikl těch správných článků a byl by z něj role-player jak se patří?
Jenže ono by to asi fakt nestačilo, protože prostě vliv článků je spíš v utvrzení toho, co jsme si stejně mysleli, než v nějaké úžasné změně postojů ke hře.
Lotrando: Můj názor je, že k RP pravidla (ve smyslu mechanik) příliš přispívat nemohou ty mu mohou maximálně nebránit, takže nic proti, ale lepší než různé triky, jak ten RP z hráčů vyždímat byť na něj třeba vůbec nejsou zvědaví. Respektuji hry, která hráčům dávají spektrum možností a nikoliv je protlačují šablonou autorovy představy o tom, jak se to má hrát.
Autorská citace #39
22.10.2007 11:58 - Rytíř
Sirien: jasný, že tvuj styl je ten úplně nejlepší! O tom vůbec nepochybuju :))
Akorát že je ten nejlepší čistě jen pro tebe, no :)
Hele, já se snad vypravim ne ten Dnd day, abych Vás viděl všechny hrát! Jestli se to vážně tak liší, jak to vidíme. Nebo jestli jen tak neplácáme, aby nám to v práci a škole uteklo :))
Autorská citace #40
22.10.2007 11:58 - Lotrando
Alnag: Pravidla mohou obsahovat kapitolu např. o tom, že si herní skupina sedne a promluví o tom, co chtějí hrát, který film se jim líbí, vždyť to znáš. Prostě dohoda o tématu, žánru, i ve fantasy to myslím stojí za to. Často budeš těžko tuhle informaci z hráčů dostávat. Možná by stálo za to, mít i pojednání o téhle záležitosti. Jak se ptát abych dostal odpovědi, abych mohl lépe připravit hru pro svou skupinu. Tahle část tam snad někde v DMG bude, pro hráče je tam informací podobného ražení minimum.
No a samozřejmě, argumentuju takhle proto, že mně k tomu přitlačili. Snažím se dokázat, že ve hře vidíte více než tam je. Pravda je jako vždy někde uprostřed, takže až přejdou emoce, můžem si říct co třeba chcete ve článcích zde uveřejněných vidět. Ono mít server nějak orientovaný nezaškodí, jen si myslím, že se to spíš vyplatí když je podobných serverů víc, a ne jen jeden. Ale to je na editorovi.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087037801742554 secREMOTE_IP: 3.87.209.162