Tipy a triky

Lotrando
19.10.2007 09:19
Hraj Válečníka, když začínáš. Není to složité a budeš mít možnost si často bouchnout. Nepřipadá vám to povědomé? Je ale válečník opravdu jen stroj na mávání mečem, nebo toto povolání může nabídnout víc?
Autorská citace #41
22.10.2007 12:12 - Alnag
Lotrando: To záleží jak se na to chceš dívat, možná, že ve hře naopak vidíš víc ty, když od ní čekáš, že vyřeší sociální či preferenční problémy skupiny lidí, kteří tu hru hrají (spíš než předpokládat, že třeba vědí, co čeho jdou). Je zajímavé, že se tohle téma u RPG objevuje relativně často, zatímco v případě sázek a dostihů se neřeší kdo bude bankéř a jestli budeme sázet na koníčky nebo na chrty.
Stručně řečeno RPG nabízejí k pravidlům samotným jakousi přidanou hodnotu z které se stává standard a předmět kritické pozornosti. Je ale otázka jestli to celé nekompenzuje jen nějakou neschopnost se chovat ohleduplně a vstřícně k sobě navzájem.
Jinak tenhle server je širokozáběrový nebo by optimálně měl být, nicméně je to do jisté míry dáno tím, co zajímá lidi, kteří na něj přispívají, takže jsou to spíš určité více či méně se překrývající výseče našich zájmů. Pokud by chtěl někdo psát o tom jak si "optimalizovat" (čtěte namunchkinovat) postavu v DnD, tak proč ne. Pokud to zajímá dotyčného člověka je dost možné, že to může zajímat někoho dalšího a poslání webu jako je tenhle je zprostředkovávat na jednom místě potenciálně zajímavé informace o fenoménu RPG.
Autorská citace #42
22.10.2007 12:12 - sirien
Rytíř: Netvrdím, že je nejlepší pro všechny, ale je obecně lepší než jiné, což je snadno prokazatelné takzvaným Jersonovým pravidlem. Jersonovo pravidlo říká: "Pokud hráči hrají jiným stylem, a já jim ukážu ten můj, a jim se líbí, později se mě zeptají, jak takové hry dosáhnout a mají zájem hrát spíše mým stylem než svým původním, a pokud se to děje opakovaně, pak je mnou vyznávaný styl lepší než ten jejich původní"
Tato skutečnost se mnohokrát prokázala - styl založený na příběhu a roleplayingu má mnohem větší sílu než "just rule-gaming", a hráči kterří předtím hráli onen rule-gaming poté, co se setkají se způsobem, kterým hraji RPG já, velmi často přecházejí na můj styl.
Alnag: Není tak úplně pravda. Články mnohdy ukazují nové mápady, náměty, slouží jako inspirace. Jinak souhlasím s tím, že samotná RPG hra, její esence, leží kdesi za pravidly.
Autorská citace #43
22.10.2007 12:15 - Dalcor
Rytíř píše:
Takle to skoro vypadá, jako bys byl přesvědčen, že jedině tvůj pohled na styl hraní je jediný správný? .
Cože? By mě zajímalo jak jsi k tomuhle názoru došel. Od začátku tvrdím že tento typ článků může vést k určitým stereotypům, archytypálnímu hraní a herní omezenosti. Nikde jsem ani slůvkem nezmínil, že se mi to nelíbí protože JÁ to hraju jinak, protöže JÁ to vidím jinak. Ani se tu nad nikoho nepovyšuju že to hraji jinak, nebo lépe. Tohle je docela vážné obvinění a mě se nelíbí ;)
A ano, v DnD chybí řádně napsaný průvodce Role Playem a Role Playovými hrami ale tyto články to teda určitě nejsou.
Mimcohodem Sirien mě připojil k určité tezi, kterou ne až tak úplně zastávám, ale to je jedno.
Autorská citace #44
22.10.2007 13:04 - sirien
Dalcor: Klid
Ad1 - To navážení s nejlepším stylem bylo adresované mě, pokud jsem to pochopil, ne Tobě...
Ad2 - to že máš v tomhle dost podobných názorů usuzuji zTvých článků (např. chybný RP, zkušenosti z OG atd.), nikdy jsem netvrdil, že se shodujeme zcela a ve všem, pokud jsem to někde odhadl špatně, tak se omlouvám.
Autorská citace #45
22.10.2007 13:05 - Dalcor
Já jsem klidnej :)) Nejsem anštvanej ani v jiném emočním rozpoložení :) A Ad 1 bylo směřováno přímo na mě.
Autorská citace #46
22.10.2007 13:21 - sirien
ah, tak to jsem si to vyložil blbě já... hm, možná že je pěkně zákeřnej a směřoval to na nás na oba!
Autorská citace #47
22.10.2007 14:33 - Rytíř
Dalcor & Sirien: Já a navážet se? Jen to ne! Dyk mě znáte, tichý nevýrazný nekonfliktní týpek :) A jsem rád, že tu není nikdo naštvanej, protože to je to poslední, co bych chtěl, štvát lidi.
Jinak to, co sem napsal, bylo fakt na Dalcora (a nikoho jiného) :) a usoudil sem to zejména z tohodle:
Dalcor píše:
Ano z mého pohledu je ten článek skutečně hroznej. Protože přesně nabádá k pochopení DnD tak jak nám to nabídl Lotrando - že DnD je bojová hra. A to je s prominutím HOVADINA.
Strašně nerad bych tu začal slovíčkařit.. jen vysvětluju, aby to nevypadalo, že se navážím bezdůvodně. A jak jsem hned psal, je to jen dojem z výběru slov, nevěřím tomu..
Autorská citace #48
22.10.2007 14:36 - Dalcor
Ale když už slovíčkaříš tak aspoň k věci...
Já přeci v tomto příspěvku neříkám nic o svém přístupu o tom jak to hraji já. Tvrdím že to co řekl Lotrando že DnD je bojová hra s RP prvky je hovadina...
Čili kontextový nesmysl s pozdějším Rytířovým vyjádřením...
Ovšem neřešil bych to. Musím přiznat že se mě to dotklo ale je mi to celkem úplně jedno.
Autorská citace #49
22.10.2007 14:40 - Rytíř
ok, ta možnost tu samozřejmě je vždycky, že jsem to špatně pochopil jenom já - v tom případě se omlouvám! A jak říkáš, už toho asi nechme.
Autorská citace #50
22.10.2007 15:06 - wraiths
a sakra tady to zas jiskri. :-) no ja abych se pridal. clanek jsem si precetl jednou a pridavam se na stranu tech kterym nic neprinesl, ale pokusim se precist jeste nekolikrate. ale hodnotim spise kladne, nez abych Lotranda tady "masiroval",ale nekterym se to dari :-)).
Autorská citace #51
22.10.2007 15:13 - Joe
Wraiths, Lotrando je odosobneny, staby duch vznasajuci sa v priestore :)
Autorská citace #52
22.10.2007 15:30 - Dalcor
Lotranda tu nikdo nemasíruje! To snad není pravda - než něco vyplivneš zkus su apsoň přečíst o čem tu diskuze je.
Autorská citace #53
22.10.2007 15:41 - Spize
Hele, jsem jedinej, komu přijde válečník jako vůdce družiny trochu... divnej? Ne že by tam tak nějak přirozeně neseděl, ale v družině bude určitě dost postav s vyššími sociálními statistikami, které považuji za klíčové k vůdcovství. BTW, mě se líbily mnohem víc tyhle články http://basilisk.webpark.cz/dnd/fighter.htm (Nejspíš to je někde i tady, ale Oghma ví kde) - konkrétní možnosti jak hrát a mixovat ne jen úplně klasicky.
Autorská citace #54
22.10.2007 15:44 - sirien
Spize: Válečník je tradiční postava vůdce, pokud to není moudrý čaroděj. Válečník, jako rytíř případně šlechtic... je v tom cosi archetypálního. Viz třeba Dragonlance, kde družinu vede Tanis, zatímco Raistlin, sociální manipulátor jak prase a stěží popiratelný génius, ho tak nějak trpí a občas spolu diskutují nad vývojem.
Autorská citace #55
22.10.2007 16:13 - Dalcor
Když to tak vemu tak Sturm je v DL také potlačen do pozadí, přestože má narozdíl od ostatních formální vychování (navíc je sice válečník, ale archetypálne je to paladin).
řekněme si že na rovinu že Válečník jako vůdce, minimálně v boji, je určitě efektivnější. Osobně bych vůdce neslučoval ani tak se sociálními dovednostmi ale vlastnostmi - tedy vyšší moudrost a charisma.
Autorská citace #56
22.10.2007 16:25 - Rytíř
Tak mě teda taky nepřidá válečník jako vůdce divnej :) K tomu, co již bylo řečeno, bych ještě dodal rozhodnost - kolikrát je lepší rozhodnout třeba ne úplně ideálně, ale hned a stát za tím, než jen furt váhat. Obecně dost platí, že čím chytřejší a znalejší je člověk (postava), tím větší má tendenci váhat, zvažovat pro a proti. V boji tohle platí dvojnásob, navíc narozdíl od moudrých čarodějů má válečník šanci strhnout ostatní osobním příkladem, když zvolá: "Útok!" :)
Spize: hm, fakt natvrdo napsanej článek. A dobrej :) Zkusim kouknout, jestli jsme ho převedli.. teoreticky by tu měl být.
Autorská citace #57
22.10.2007 16:49 - Lotrando
Joe na to přišel :) My jsme skupina osob.
Autorská citace #58
22.10.2007 16:58 - sirien
Dalcor: Hm. Sturm je archetipem rytíř, šlechtic. Byl by výborný ůdce jednotky, ale skupina hrdinů není disciplinované vojsko, je to skupina indiiduí, které váže dohromady jen a pouze to, že se oni sami rozhodli být spolu. Jako takoví se nenechávají vést postavením nebo vznešeností, ale spíše důvěrou, zkušeností a osobní sympatií. Tanis ve všech třech směrech nad Sturmem vyniká. Například takový Raistlin by myslím Sturma s jeho představami o dobru a zlu snesl jako vůdc dost těžko, zatímco s Tanisem, přístupnějším diskusi, byl ochotný se smířit. Stejně tak ten trpaslík byl za Tanisem veden svým přátelstvím k Tanisovi, Sturma by, podle toho jak jsem četl Kroniky, bral jako vůdce mnohem vlažněji.
Prostě - vůdce skupiny hrdinů může být klidně i zloděj, pokud má charakter a vlastnosti, se kterými jej ostatní uznávají jako schopného jej vést. Pokud jejich důvěra v něj opadne, nebo se budou domnívat, že zvolil kriticky špatně, bez váhání se zařídí podle vlastnío úsudku, stejně, jako když je parta kamarádů, kteří mezi sebou uznávají nějakého "šéfa", ale ve chvíli kdy se jejich úsudky silně rozejdou, tak se zachovají podle svého.
Takoví jako Sturm potřebují, k tomu, aby se stali skutečnými uznávanými vůdci, skupinu, která je, alespoň zpočátku, vázána hiearchií, která ale v družině dobrodruhů přítomna není.
Autorská citace #59
22.10.2007 17:29 - Ebon Hand
Tak to je hustý! Takovéhle výlevy jsem delší dobu neviděl a u takového obyčejného překladu. Teď jsem ztrávil třičtvrtě hodiny dočítáním toho, co jste napsali od pátku, kdy jsem tu byl naposledy. Dalcor se Sirienem na úvod zdatně namasírovali Lotranda a ten je pak lehce popichoval, což vedlo k Dalcorově výronu prchlivosti a zvýrazněným slovům jako HOVADINA apod. Dalcore myslím, že máš problém se sebekontrolou vlastního vyjadřování.. Způsob jakým hájíte svoje barvy mi přijde.. nekonstruktivní.
Chybí mi tu smajlíci..
Já si myslím, že článek je pro úplné začátečníky přínosem. To že zdejši mistři, už nejsou schopni zhodnotit, jak by ho mohl vidět začátečník, je věc jiná. I já vnímám starší verze DnD (a nové s prestižkami ještě víc) jako hru veskrze bojovou, kde přechod na RP hru vidím jako postup do nového levelu víceméně podmíněný osvícením všech hráčů a určitou dobou nutnou k přerodu.
Lotrando myslím, že to je přínos pro úplné začátečníky, alespoň si uvědomí, že válečník není jen o úplném házení kostkou a sbírání EXpů za všechno zabitý, co se pohlo. Cesta k osvícení je dlouhá a trnitá.
A vy drsňáci mě nejvíc byvíte! Hlavně když si vzpomenu, jak často jste před pár lety pořád basnili o dragon slayrech, blade dancerech, válečnících polodracích a pod. To bylo určitě kvůli tomu, jak jste chtěli hrát ty jejich charaktery co? :-)
Autorská citace #60
22.10.2007 17:42 - sirien
no, tak já jsem o ničempodobném nebásnil. Přešlo mě to před deseti lety, ještě v době, kdy jsem ani netušil, že je něco jinýho než DrD. Za svym názorem si stojim, bez ohledu na to jak otáčíš argumentaci z diskuse o obsahu na diskusi o diskutujících (mimochodem: http://cs.wikipedia.org/wiki/Logický_klam )
Článek je IMO dost zcestný a já osobně bych jej rozhodně nikomu nedoporučil, leda jako odstrašující příklad nebo námět do diskuse s někým, kdo tématu už rozumí víc.
Je to elitářství? Ne. Je to povýšenost? Ano. Je mi to ukradený? Ano.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090480089187622 secREMOTE_IP: 3.239.214.173