Tipy a triky

Rytíř
21.10.2007 21:38
Každý, kdo hraje, se s tím dřív nebo později setká. S tím nepříjemným pocitem, že hra se najednou nevyvíjí tak, jak by "správně" měla... že jedné z postav, lhostejno zda mé nebo spoluhráče, je osud neobyčejně nakloněn: nachází v pokladu ty nejpotřebnější věci, cizí postavy jí jdou na ruku, obchody se jí daří aniž by si to zasluhovala, chyby se neuvěřitelnou náhodou mění v geniální tahy... Ano, to už je víc než štěstí, říkáte si. To je prachsprosté nadržování!
Autorská citace #1
21.10.2007 21:38 - sirien
Jako, věcně dobrý, problém z mé strany je v tom, že jako ST ani jako hráč neuznávám vyrovnanost postav jako nějaký určující prvek zábavnosti hry - mnohokrát jsem si už ověřil, že skupina postav vládnoucí rozdílnými silami a rozdílným množstvím síly může vytvořit mnohem zábavnější hru, než skupina vyrovnaná, zvláště, pokud s takovým tématem umí ST správně naložit
Autorská citace #2
21.10.2007 22:05 - bigbythewise
Ze bych si priste pri nedelnim pokeru nechal jedno esicko v rukavu s tim ze vladnu vyssi silou? To by asi neproslo.
Co treba zavest "stesti" jako novy (a treba i skryty) atribut postavy. Samozrejme ze ne v point buy systemu. DM by pak mohl nadrzovat nebo byt zaujaty opravnene. :)
Autorská citace #3
22.10.2007 07:07 - Rytíř
Sirien: článek ale přece vůbec není o síle postav... je o nadržování vypravěče hráčům! (Ano, síla postavy je v tom skryta, ale jako, řekněme druhotný produkt.) ;) Můžeš mít družinku různorodou jako blázen, ale jak začne DM moc nadržovat, stejně jde všechno do háje.
Autorská citace #4
22.10.2007 09:16 - sirien
bigbythewise: To je dost blbej příklad. RPG lze k běžným hrám srovnávat extrémně těžko, a rozhodně ne na pravidlové úrovni.
Rytíř: No, jenomže v té vyrovnané skupince to vynikne pětkrát tolik. Naopak v nevyrovnané skupince ST vedoucí příběh odněkud někam občas musí provést něco, co by se dalo nazvat "nadržování", ale ve skutečnosti to je jen herní prvek typu prostředek-cíl.
Pokud bys to chtěl pojmenovat z druhého pohledu, se kterým až tak nesouhlasím, pak bys mohl říct, že se to mnohem líp tají :P
Autorská citace #5
22.10.2007 09:24 - Lotrando
Sirien: Dlouho mi nebylo jasný, proč by mělo být dobrý, mít nestejně mocné postavy. Teď mi to došlo :). Aby jsi si zdůvodnil nadržování :) muhehe...
Teď vážně. Já měl vždycky největší problém s tím, abych příliš nenadržoval disciplinovaným hráčům. Myšleno ve smyslu, že přijdou včas, nebo se včas omluví když přijít nemohou. Postavy takových hráčů, tím že vystupují ve hře pravidelně, dostávají možnost být v popředí dění. Když někdo chodí nepravidelně, nedá se na něj moc hrát. Vlastně ani není důvod.
Autorská citace #6
22.10.2007 09:45 - sirien
No, tak pokud někdo chodí včas, tak bych ho zvýhodnil zcela nepokrytě a otevřeně :))
Jinak o výhodách nerovnoměrného silového rozložení se skupině si můžeme promluvit jinde, pokud Tě to zajímá, ale odůvodnění k tomu je docela dobré.
Autorská citace #7
22.10.2007 10:01 - Rytíř
Sirien: ano, vynikne to víc, ve vyrovnané grupě, to je pravda. A protože v Dnd obvykle jsou družiny vyrovnané, tak je to relativně dost palčivý problém ;)
Nicméně i v rozdílných skupinách to může být pěkná otrava. Jako ostatně vždy záleží na DM - ano, dá se nadržovat krásně a elegantně, aniž by to komu vadilo, hře ze všeho nejméně. Tenhle článek je pokusem chytit za nos ty DMy, kteří to tak dobře neumí. V hodně rozdílné skupině má dle mých zkušeností DM dost silné nutkání nadržovat hráčům nejslabší postavy a "solit" hráče nejmocnější postavy. Což je hodně nepříjemné, mít namakanýho borce a připadat si neschopně prostě proto, že DM vám nedá možnost se projevit.
Zažil jsem oboje, jak nadržování mě, tak i jiným na můj úkor. A je to fakt mizernej pocit, který mi zážitek ze hry zkazil jako máloco jiného. To už by opravdu bylo mnohem lepší mít nějaký ten atribut, o němž píše Bigby, který by to legalizoval a dal nadržování nějaké jasné mantinely. :)
Autorská citace #8
22.10.2007 10:22 - Jerson
Přiznám se, že nadržuju všem a z různých příčin. I když někomu nadržuju více a někomu méně, podle toho jak mám zrovna náladu.
Zrovna tak hráče z různých příčin dusím, a většinou to nejvíc odnesou ti, kterým nejvíc nadržuju a zároveň o nich vím, že to snesou.
Ale přes tohle všechno se mi nejvíc osvědčilo se prostě zeptat hráčů, zda mají dojem, že někomu straním nebo někoho dusím. Když mi řeknou že ano, zamyslím se nad tím. Když mi řeknou že ne, předpokládám, že ono nadržování není tak výrazné a nic na něm neměním.
Autorská citace #9
22.10.2007 12:25 - wraiths
Jerson: stebou primo souhlasim. a ja jsem typ prace co sam bud DM pochvalim a nebo vysvetlim proc jsme zahral tohla a ne tohle a a i reknu ze tohle mne prekvapilo a nelibilo se mito, ci ze se mi zda ze mi bylo ukrivdeno ci nadrezovano. hral jsem vzdy v nesourode skupine a vetsinou s nejmensim levelenechodim pravidelne na hru) i jako jedina postava bez kouzelne veci a nejak mi to neprislo( i kdyz jme vzdy brblal...z legrace, ti co mne poznali vedi jak to vlastne se mnou je).proste jsem se snazil to dohnat jinde kdyz nemam treba "kouzelnak". priznam se ze byt jako nejsilnejsi postava(namakanej borec at uz silou ci milon peti vecma) bych se citil trapne. mam radeji slabsi postavu a velke vyzvy. mozna jsem radej kdyz mi DM soli,alespon na nej mohu svezt i to ze mi nehazej kostky :-)).
Autorská citace #10
22.10.2007 19:55 - bigbythewise
sirien píše:
To je dost blbej příklad. RPG lze k běžným hrám srovnávat extrémně těžko, a rozhodně ne na pravidlové úrovni.
To je urcite pravda, nicmene naprosto mimo souvislost. Zrejme si nepochopil pointu.
Autorská citace #11
23.10.2007 07:36 - sirien
Rád si na tu pointu počkám a poslechnu ;)
Autorská citace #12
23.10.2007 09:02 - Lotrando
Sirien píše:
To je dost blbej příklad. RPG lze k běžným hrám srovnávat extrémně těžko, a rozhodně ne na pravidlové úrovni.
=
pointa
Autorská citace #13
23.10.2007 09:21 - sirien
...ah, jak hlubokomslné... ;)
Autorská citace #14
23.10.2007 09:46 - Lotrando
to víš, tvých momentálních schopností my nedosahujeme
Autorská citace #15
23.10.2007 09:49 - Rytíř
No, pokud mohu poprosit, pánové... kočkování dobrý, ale pls jsou tu jisté hranice, nenechávejte emoce přespříliš cloumat Vaším majestátem!
Autorská citace #16
23.10.2007 13:14 - wraiths
Rytíř: jak hlubokomyslne :-))
Rytíř:lepe by to nenapsal ani mistr S. gymnasium se nezapre :-))
Rytíř: a jinak nadrzujes pri hre? a pokud ano myslis ze to delas dobre tak aby jste byli spokojeni jak ty tak hrac? a pokud ano jiste ams nejake figle(pises ze jsi zazil nadrzovani),takove ktere radost ze hry nezkazi.
Autorská citace #17
23.10.2007 15:30 - Rytíř
Já už tak dlouho nedělal DM, že už fakt nevim.. :) Vím že dřív jsem sem tam nadržoval. Když jsem si to uvědomil, tak sem to pak lehce kompenzoval tím, že příště čekal bonus toho, kdo předtím "ostrouhal". Vyloženě stížnosti na tohle jsem zažil snad jen když jsme začínali a ještě se hrálo Drd (což teď ale pozor nesouvisí vůbec nijak se systémem! pouze s vyzrálostí hráčů) :)
Namlouvám si, že už moc nenadržuju.. resp. nadržuju vědomě všem hráčům, protože jsou to hrdinové :) Takže se jim nedějou žádný trapný nehody, když něco hodně chtějí, dostanou příležitost to získat, apod.
Je dost těžký dělat sám sobě kritika.. jediné objektivní měřítko je zeptat se ostatních hráčů, ne přímo DMa ;)
No a co se týče mé hry za postavy, tak tam jsme se s naprosto vědomým (a nechutným) nadržováním už smířili - hrajou s náma dvě něžné osůbky, které naprosto nemají zájem o studium pravidel a maxování postav z hlediska síly, což jim náš DM více než vynahrazuje tím, jak jim kdeco jde na ruku, kdežto naše machry furt někdo vyučuje jak mladý kluky :))) no dobře, tak ne furt... to bych nepřežil :D
Autorská citace #18
23.10.2007 21:29 - bigbythewise
sirien: Pointa je velice jednoducha a pochopitelna i pro ty, kterym to zapaluje i mene. PRAVIDLA HRY plati pro vsechny HRACE stejnym metrem. Ja mam proste rad fairplay, ctim pravidla a hru - takto me to OSOBNE vyhovuje, takze netreba to dale rozpitvavat. A fairplay na PRAVIDLOVE UROVNI? DM nikomu nenadrzuje v ramci herniho systemu.
Autorská citace #19
23.10.2007 22:29 - sirien
A co když nadržuje v rámci roleplayingu a settingu, aniž by porušil jediné pravidlo, hm? Jak budeš posuzovat tohle? Co když dám některé postavě settingem odůvodněnou schopnost, protože prostě potřebuju, aby jí v tomhle příběhu někdo měl, i když vím, že dané postava a tedy i hráč budou zvýhodněni, a místo kostkou tu schopnost přidělím hráči, který mi je sympatický a tuším, že si s ní poradí nejlíp?
To je taky "eso z rukávu"?
Autorská citace #20
23.10.2007 22:41 - bigbythewise
Pekne si to vybrousil, tohle samozrejme beru. Neni to uz je ale trochu o necem jinem? Kdyby jsi tohle napsal puvodne, tak bych asi ani nereagoval. Hlavne ze uz vime, co jde a nejde srovnavat u beznych her a RPG na pravidlove urovni. :)
Autorská citace #21
24.10.2007 00:26 - sirien
No, já si pod "nadržováním" vždycky představil spíštohle, asi protože mechaniky obvykle přehlížím, jak se mi zlíbí, mí hráči si na to už poměrně zvykli :)
Autorská citace #22
24.10.2007 07:01 - Rytíř
Aha, tak tohle jsem taky asi moc nespecifikoval, jak tak koukám.. já totiž stejně jako Sirien pod pojmem nadržování myslel nikoliv ohýbání pravidel a falšování hodů, ale právě že to, co je mnohem hůře postižitelné a obvykle zábavnější, vývoj děje, reakci CP a nestvůr, skladbu pokladů, atd.
A koukám, že to nemám jasně řečeno ani v tom článku... no, tak tam by to rozhodně asi chtělo!
Autorská citace #23
24.10.2007 08:07 - Jerson
Nadržovat se dá různě - třeba i tím, že cizí postavy jsou spíše vstřícnější, i když i na to se dá hodit, ale odehrát jejich vstřícný styl místo méně vstřícného lze už v jakýchkoliv pravidlech.
Jinak nadržování dívkám ve skupině mi nevadí, ani když jsem hráč, pokud to sebou zároveň nenese šlapání po mé postavě. Přeci jen občas se chci se svou postavou taky blýsknout před dívčím elementem a když mě každý školí jak malého kluka (jak píše Rytíř), tak prostě nemám šanci a jsem jim leda tak pro smích.
Ještě mě napadlo, že horší než nadržování je samotné ponižování - když Vypravěč všem měří stejně a jednoho dusí.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.069041967391968 secREMOTE_IP: 3.235.46.191