Tipy a triky

Alnag
22.10.2007 11:30
V prvním sloupku jsem zmínil železné pravidlo divadelní improvizace: "nikdy nepopírat." Smysl je tento: když spolupracujete na tvorbě scény za pochodu, musíte přijmout a budovat na jakémkoliv příspěvku, který dostanete od dalšího herce. Nemůžete říct, že to tak není a spláchnout to, neboť vzít scénku zpět je mrhání času. A výsledky jsou prostě nudné. Toto pravidlo vyžaduje přepustit účastníkům určitou míru osobní kontroly nad příběhem a přijmout spontaneitu a pohyb vpřed.
Autorská citace #1
22.10.2007 11:30 - sirien
Výborný námět, myslím že jeden ze základních, když chce člověk tvořit v RPG příběh. Každopádně nás to ale připraví o ty krásné chvíle, které rád popisuje třeba Sylvaen, jak si banda vlkodlaků v kryno formě rozbilo kvůli sérii botchů držku o jedinýho strážnýho v budce se závorou :))
Autorská citace #2
28.12.2007 08:12 - Sosáček
Cicham cicham ironii ... kazdopadne tenhle zpusob se hodi hlavne kdyz jde o drobnosti. jakoze .. si postava nebude hazet kdyz vari veceri svejm kamosum, ale muze si hazet, kdyz varit veceri hobitimu diplomatovi, co bude po dobry veceri mnohem pristupnejsi k vyjednavani ... a spatna by ho mohla smrtelne urazit.
Autorská citace #3
28.12.2007 09:26 - Alnag
Jako zas ironii? Každopádně, pokud "vaření věčeře hobitímu diplomatovi" bude ústřední částí hry a pokud neúspěch nevrátí hru zpátky na začátek (takže byla celá odehraná část vlastně k ničemu), nýbrž otevře nový směr, pak má smysl se jím zabývat. Jinak ne.
Autorská citace #4
28.12.2007 10:05 - Lotrando
večeře dá bonus či postih ověření diplomacie, kolik RP kolem toho proběhne může a nemusí ovlivnit výši bonusu. Z tohodle pohledu je scéna určitě zajímavá. Navíc, příslušný diplomat už nemusí být jen epizodní postava, může se stát kontaktem, když ten hobit umí tak dobře vařit :) Což povede k lepším možnostem, zadávání úkolů, umenšení nesmyslných tajmených staříků, provázání dobrodružného života postav s jejich běžným životem ve vesnici či městě. A to je zase spousta příležitostí pro zápletku, hmm, takové shánění vzácného koření může vydat na chvíli hraní.
Autorská citace #5
28.12.2007 12:21 - Sosáček
L: jasne. hlavne je to sranda, clovek se muze vyzit na popisech, atd, atd, a pak je to velka scena, kdyz jsou vsichni napjaty, jestli to tomu typkovi bude chutnat (nebo jestli bude valka).
souvisi to s jinou technikou, "neutralni neuspechy", kdy se nahoda mapuje na nahodu, a z postav se nedelaji debilove.
Treba ze postava neuspeje pri tvorbe ty vecere, hraci delali co mohli, tak je trochu blby rict jim, je to tim ze postavy na to nemely, nebo ze to postavy posraly, nebo co.
Jamese Bonda kdyz chyti pri plizeni nepratelskou zakladnou, taky to neni proto, ze by jak blbec slapnul na spatny misto, ale ze nejakou nahodou tam bylo moc vojaku, atd.
Autorská citace #6
28.12.2007 12:23 - Alnag
Hrngz: Jamese Bonda když chytí při plížení nepřátelskou základnou, tak je to záměrně a je to základ jeho plánu jak se dostat dovnitř... Protože James Bond nedělá chyby. :o)
Autorská citace #7
28.12.2007 12:38 - sirien
No, to není tak úplně pravda. Spíše to v plánu není, ale on to vždy obratně využije ve svůj prospěch :)
Nakonec v Jamesi Bondovi to je krásně vidět - pokaždé, když se mu něco NEpovede, tak to příběh někam posune, místo aby ho to uzemnilo
Autorská citace #8
28.12.2007 12:46 - Lotrando
Alnag: to je ale podle hesla "Historii píšou vítězové" :)
Hrngz: poslední dobou všechny akce vnímám tak, že pokud je to běžná akce, je úspěch téměř automatický, nebo spíš přímo úměrný schopnostem postavy. Zkušeený kuchař uvaří běžné jídlo levou zadní. Házet má cenu jen pokud o něco důležitého jde. Musí to být mimořádná pochoutka, diplomat je gurmán a znalec. Pak je neúspěch možný, pokud bych nechtěl kazit postavám vynaložené úsilí, mohu navrhnout, že se večeře spozdila, nebo něco jiného. Zde ale nutně záleží na mé pohotovosti coby vypravěče, jak snadno vymyslím další zápletku. Nejčastěji však hru ocením, když vím jak se hráči nadřeli, a možná ani nebudu házet, než bych to pak fixloval.
Jestliže normálně buduji pomocí kostek pocit "zaslouženosti úspěchu", pak pokud hráči hráli nápaditě, nemusí si nic zasluhovat úspěchem na kostkách. Tohle je možná jádrem pravidel ve Wushu (a přiznávám že jsem je nečetl, tak popř sorry). Hráči se nadřou jinak, nemusí fixlovat kostky :)
Autorská citace #9
28.12.2007 13:31 - Sosáček
Alnag: nekdy jo. ale kdyz jo, je to prace hlavniho zaporaka, a ne jeho blbost :D
lotrando: jo.
takhle, s tim taky souvisi to, ze nebudes nutit hrace hazet mockrat. plizeni je dobrej priklad kdy si kdekdo musi hazet kvuli kazdymu straznymu (jakoby GM chtel hazet dokud neselzes), nebo naopak hazet dokud v necem neuspeji (lezeni pres zed, paceni zamku). kdyz splnis tohle, a taky to o cem pise alnag ve clanku (ja jsem to poprve cetl v textu vincenta bakera, ale treba s tim nekdo prisel predtim), dosahnes toho, ze 1) na kostky se saha jen kdyz o neco jde 2) to co padne ma nejakou vahu cimz z nich udelas tak trochu tajemnou a atmosferickou vec.
Autorská citace #10
28.12.2007 13:44 - Corvus
say yes or roll the dice. je to z DitV a je to podla mna super pravidlo.
Autorská citace #11
28.12.2007 14:12 - Alnag
Corvus: No... upřímně řečeno, myslím, že Lawsovo "Ano, ale..." je mnohem víc super pravidlo. :-D
A mimochodem nejsem vůbec přesvědčení, že "say yes or roll the dice" je v DitV původní, neinspirované odjinud. Měl jsem dojem, že i vím odkud, ale už jsem to nedohledal, takže to nemůžu dokázat.
Autorská citace #12
28.12.2007 14:38 - Sosáček
Samozrejme. Jak by taky neco uzitecneho mohl vymyslet ten zly zly zly Baker, ze :D
Autorská citace #13
28.12.2007 14:45 - Corvus
ano, ale pravidlo 'ano, ale...' je trochu o niecom inom :-)
ja to poznam z DitV.. ale vsetko je niecim inspirovane takze nema zmysel sa v tom vrtat.
Autorská citace #14
28.12.2007 17:31 - Jerson
Když jsem přecházel z pravidel DrD na svůj tehdejší výtvor, po pár hrách jsme si uvědomili, že jsou nastavená dost jinak, a že postavy mnohem častěji uspívají než v DrD. Když nic jiného, tak se snížila míra frustrace hráčů.
Teď když si sami hráči popisují výsledek hodu a můžou přidávat úspěšné popisy nad rámec hodu, pokud je vyváží neúspěchy, s tímto vlastně nemám problém - hráč si hodí a pokud si myslí že by měl uspět, tak uspěje, i za cenu odřenin a roztrženého obleení či nešikovného dopadu. A naopak když uspěje se značno převahou, tak si popis občas vyšperkuje, nebo pomůže ostatním, kteří nebyli tak úspěšní.
Každopádně to alnag napsal dobře - jen občas prostě dojde na to, že hráč chce prohrát (třeba že neví jak by postava měla uniknout a chce ji nechat zajmout i když by se mi to nehodilo.)
Autorská citace #15
29.12.2007 21:44 - Bajo
Dobry clanek vysvetlujici proc je absence zbytecneho hazeni jedna z klicovych technik eliminujici redeni pribehu :) Rozhodne souhlasim.
Autorská citace #16
25.2.2008 13:47 - Corvus
taka technicka otazka. Sirien spominal ze nieco v zmysle tohoto clanku sa spomina priamo v DMG. mozes ma k tomu nasmerovat? len tak pre zaujimavost.
Autorská citace #17
25.2.2008 14:33 - Alnag
To si nejsem jistý, že to Sirien úplně přesně tlumočil. Otázka, kterou mi položil je, jestli se něco takového vyskytuje v pravidlech D&D, na což jsem mu řekl, že samozřejmě ano. Vyžaduje to nicméně jistý nadhled a ochotu si to zkompilovat z více zdrojů, tedy nikoliv (jen) DMG.
Takový základ - tedy házet jen když je k tomu důvod je už obsažen v náznacích v PHB (str. 5 - Not every action requires a die roll. Roll dice in combat and other dramatic situation...)
Případně DMG (Good DM Management - str. 13 a zejména DM Cheating and Player Perceptions).
Hodně dalších vodítek je rozptýleno v DMG 2 (které teď nemám u sebe, abych byl konkrétnější) a možná ještě někde jinde.
Samozřejmě můžeš namítnout, že to tam není v té podobě jako je v tom článku a budeš mít pravdu. Kdyby to tam totiž takhle napsáno bylo, byl by ten článek nadbytečný. Ale podstatné je, že ta myšlenka za tím je totožná, byť poněkud zamlžená tím roztříštěním do několika příruček a ještě jen tak v náznacích...
A taky přiznávám, že kdybych neměl od té hry už jistý odstup a nový nadhled, asi by mi to tak zjevné nepřišlo, ale takhle to tam prostě vidím. Takže doufám, že to nějak zodpovídá tvou otázku.
Autorská citace #18
26.2.2008 01:19 - Lokken
Pěkné shrnutí pro mě již známého a užívaného postupu.Díky za něj!Sám někdy používám jako menší ukazatel to,jak mi postava svoji činnost před eventuelním hodem popíše.Pokud je popis dobrý,detailní a tím pádem atmosféru hry podpoří... v různých situacích to může mít zajímavý efekt.
Autorská citace #19
20.5.2008 23:34 - sirien
Teď jak hrajeme Star Wars jsem si uvědomil ještě jednu přenesenou aplikaci tohoto pravidla, a to je vůbec celková úspěšnost a otevřenost vůči hráčům aby si užili vlastní coolnes.
Abych popsal jasně o čem je řeč: Běžíme třeba chodbou a vrhnou se na nás takový hustší droidi. Normálně se s nima mlátíme, s kostičkama, popisama atd. Podaří se nám probít se z té chodby pryč a běžíme dál, v jedné další chodbě před nás skočí další tenhle droid, a já Vypravěči řeknu, že si ho prostě přitáhnu Silou pod sebe a srazim ho xichtem dolu, protože na zádech nemá štít, a probodnu ho nareverz lightsaberem. Vypravěč nato nechce žádný hod, ale jen si sám přisadí, že jak jsem ho srazil tak se protočil a vystartoval na mě, takže když jsem ho zničil tak jsem sám měl kus od hlavy čepel...
...pokud je situace dobře popsaná, takže podporuje atmosféru a odpovídá žánru, tak není důvod ji prostě nedovolit, není nutné všechno házet. Nakonec - těch robotů tam byly ještě desítky, jeden sem, jeden tam, Vypravěč jich tam mohl hodit kolik se mu zlíbilo, že by nás umlátii čepicema, tak proč jednoho z nich prostě nenechat sesekat stylově bez hodu?
Autorská citace #20
15.12.2018 00:45 - sirien
Po mnoha letech jsem se vrátil k tomuhle článku. Fascinuje mě na něm nejen jeho nadčasovost, ale i fakt, že v něm Alnag předběhl Freda Hickse a celou scénu o nějakých pět let. Co vím tak i samotného R.D. Lawse jehož Hamlet Hit Points zabývající se tímto tématem a přinášející ty samé postřehy jsou o celé 4 roky mladší. Což není ani trochu malý achievement.

Kromě trochy nekromantického spotlightu sem chtěl tuhle skutečnost vyzdvihnout, protože teď a tady po deseti letech skutečně zírám s úctou a ohromením.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085005044937134 secREMOTE_IP: 3.92.96.247