Tipy a triky

Malfin
6.1.2008 09:36
Úvodní quest?
Při začátku hry připravujete skupině tzv. "úvodní quest"? Něco na rozehřátí? Nebo jdete rovnou k připravené zápletce?

Jednou se mi totiž stalo, že se mi skupina u takového úkolu zamotala a na "hlavní" už nedošlo. :)
Autorská citace #1
6.1.2008 11:31 - Alnag
Nejsem si úplně jistý, co myslíš tím "úvodním questem". V poslední době jsem si docela oblíbil začít hru uprostřed nějaké akce a to tak, že postavy už jsou v ní namočené až po krk a vysvětlování následuje až potom. Tedy například utíkají a jsou pronásledovány nebo naopak někoho pronásledují. Ocitnou se uprostřed přestřelky, někam padají, atd.
Ale není to úkol v pravém smyslu, je to prostě jen akce. Takže se do toho postavy nemůžou až tak příliš zamotat, i když uznávám, že hráči jsou schopni zkomplikovat naprosto cokoliv.
Autorská citace #2
6.1.2008 12:06 - Malabar
No to je sakra zajimavej napad. Proc to jen nenapadlo me :D

S tema kvestama to mam tak nejak pul na pul. Zalezi jak moc mam pripraveny tazeni, nebo jestli me napadne jeste upravit "finish" tj. vlastne cil zapetky.
Autorská citace #3
6.1.2008 12:42 - Malfin
Alnag: tak tohle zní zajímavě :) měl jsem na mysli nějaký úkol, který je má připravit na hlavní...příklad: jako hlavní úkol mám připraveno, že družina musí získat ve městě nějaký artefakt od mága. Jako "úvodní quest" jim připravím cestou malou potyčku s bandity - přepadení, následné nalezení nějakého předmětu (dopisu nebo něčeho podobného) co je může odvést jinam, ale ne zase příliš daleko. Ale hlavní je pořád dostat se do města a získat artefakt.
Autorská citace #4
6.1.2008 13:24 - Alnag
Kubulínek: Ach tak. No snažím se držet zásady, nezavádět do dobrodružství prvky jen proto, aby tam tak říkajíc byly. Tedy pokud by došlo na nějakou potyčku s bandity (a nalezení nějakého předmětu), tak bych usiloval o to, že by se později ve hře ukázalo, že ty banditi měli nějaký záměr nebo ten předmět význam, který se rozkryje někdy později.
Tím pádem by pak ani odbočka tímto směrem nebyla zbytečná, protože její význam by později vyšel najevo.
Autorská citace #5
6.1.2008 13:29 - Rytíř
Scénky na zahřátí připravuji s maximální obezřetností a již jen pouze v přímém vztahu k hlavnímu cíli dobrodružství, protože hráči se mi do nich zamotávali zcela pravidelně a má práce na hlavním tématu šla ve valné většině do kopru :))
Ale je pravda, že my hrajem samý dlouhodobý záležitosti, kde se tohle řeší mnohem snáz.
Jinak začít hru uprostřed akce je naprosto fenomenální nápad. A jen co se dostanu k DMování, určitě to použiju ;)
Autorská citace #6
6.1.2008 13:39 - Alnag
Co se týče toho začít uprostřed akce - to je možná fenomenální nápad, ale ne můj. Je to poměrně hojně používáno filmovými a seriálovými scénáristy. Já se jen snažím se tam dost inspirovat. Nicméně mám připravený takový pěkný dokument s podobnými nápady a jak z nich postavit dobrodružství, jen jsem se ještě nedokopal k publikaci.
Autorská citace #7
6.1.2008 14:07 - Corvus
in medias res je super.
ziadne 'sedite v krcme a pristupuje k vam zahalena postava' :) ale 'zenies sa v aute uzkymi ulickami s ukradnutou mapou a nahanaju ta clenovia tvojho byvaleho gangu' (tak zacala nasa posledna hra)
Autorská citace #8
6.1.2008 16:50 - Argonantus
No jo, doba se změnila. Včera dávali Ptáky, a znovu jsem si oživil starožitnou - a docela mocnou - metodu, kde se smí v první části mluvit o všem možném, jen ne o podstatě věci. Premisa (ptáci) je pečlivě skrytá, a kdo ji adresuje, je lama. Takže události na aktéry v jistém bodě spadnou jako vagón brambor, a jsou fakt překvapeni ( i když se to zpětně dalo tušit...)
Pokud má někdo dost času a místa, i takto lze začít.
Autorská citace #9
6.1.2008 16:56 - Alnag
Argonantus: No, doba se změnila už asi tak před čtvrt stoletím, ne-li víc. Decentně bych upozornil například na film Čelisti, kdy někde vy třetí minutě je sežrána mladá holčina...
Autorská citace #10
6.1.2008 18:13 - Argonantus
Alnag:
... což je shodou okolností stejně zásadní a zakladatelské dílo, na velmi podobné téma. Spielberg je v mnohém Hitchcockův žák, a tady je přesně vidět, v čem se žák od svého mistra odlišil. Začátek "rovnou do toho" je později pro něho dost typický (třeba Jurský park), nicméně v dalším vývoji Čelistí je technika "pomalého najíždění" k vidění taky, neméně efektně, jako u těch Ptáků. Furt se přitvrzuje. To je ostatně nejdůležitější.
Já myslím, že klíčová otázka je, zda hráči mají vidět na začátku "main quest" v celé obludnosti (jako u Pána prstenů, třeba), nebo nemají vědět, o co jde, a mají to postupně objevovat. Pokud má být k vidění rovnou hlavní quest, pak "úvodní scéna" není nutná, protože už je to zajímavé až dost. Pokud se na to jde od lesa, úvodní scéna není špatná. Dokonce může hráče zmást, že jde o něco jiného (což je z hlediska teorie premisy veliké kacířství, ale funguje to taky dobře).
Autorská citace #11
6.1.2008 18:24 - Alnag
Argonantus: Proto jsem si to taky vybral jako příklad... :-)
Každopádně hlavní logika téhle "in medias res" úvodní scény je prostě ta, že zhýčkaný až zpovykaný divák (či čtenář) by mohl film/seriál opustit a proto je třeba jej zavrtat do sedadla nějakým dramatem hned v počátku, tak aby se už nezvednul (a nepřepínal). V RPG je tohle sice méně naléhavé, nicméně taky to není od věci...
Autorská citace #12
6.1.2008 20:56 - Jerson
Těžko říct zda dávám "úvodní questy", když za poslední tři roky jsem začínal tři navazující části jedné kampaně. Možná ano, a občas začínám kousek před Alnagem, totiž těsně před akcí.
Nicméně "vedlejším questům" se už vyhýbám úplně, a když se do nich přeci jen hráči zapletou, udělám z nich hlavní.
Autorská citace #13
7.1.2008 10:03 - Malfin
Já se snažím (pokud se do toho nějak zapletou) dodělat to na příště tak, aby se spojily "starý hlavní" a nyní už "nový hlavní" :) Přesně jak jste to říkali. Nicméně mě osobně baví jak na mě hráči pokukují a sledují, zda člověk, který jim chce pošramotit v hospodě fasádu patří nějakým způsobem do příběhu nebo je to jen výplň než příjde to hlavní :) Proto občas využiju i kýčovitá znamení jako např. havran, který na opuštěné ulici hledí na družinu a zančne krákat a odletí na kostelní věž, kradmé pohledy vesničanů, mrkání spanilých vesničanek :D
Autorská citace #14
7.1.2008 12:46 - LZJ
Dobře to říkáte, že se musí ukázat, že i to vedlejší souvisí s hlavní zápletkou (i kdyby symbolicky). Nic mě nefrustruje víc než rok hraní co 14 dnů, spoustu zajímavých vedlejších dějů a přitom nic, co by vypadalo jako hýbající se hlavní děj (t.j. buď není vůbec jasný nebo málo hýbe). Ale třeba to někomu tak vyhovuje, nevylučuju, i když nechápu.
EDIT(add on): Zajímavé je, že tohle je frustrující pouze zpětně a z nadhledu, samotné hraní může být stejně zábavné.
Autorská citace #15
7.1.2008 14:18 - Jerson
Nejhorší v tomto smyslu je, když se hráči chytnou opisu, který jsem dodal jen pro atmosféru a prostě odmítají odejít, dokud "neodhalí záhadu místa". Pět hodin jsem jim více či méně naznačoval, že je to fakt jen obyčejný opuštěný kostel. Pak jsem to vzdal a pořádně je v tom podusil (a napadá mě, že kousek zápletky s tím spojený stejně nedořešili.)
Kdybych někdy znovu dělal úvodní questy, tak jedině jako akcí přímo uvozující hlavní příběh.
Autorská citace #16
7.1.2008 15:15 - sirien
Alnagovo začínání uprostřed akce - to je suprový nápad pokud se zkombinuje s technikou flashbacků a jiných způsobů hraní mimo lineární čas, protože pak může nejen ST, ale i hráči domýšlet, co se to vlastně v minulosti stalo a o čem to celé je, chce to trochu rozumu ohledně toho co tam dát, aby to ladilo s ostatními, ale jinak to je výborná technika třeba ve chvíli, kdy nemáte pořádně nic vymyšlené.
Podobnou věcí je, když na začátku session odehrajete závěrečnou scénu... nebo nějakou prostřední scénu z gradace děje, a pak se vrátíte na začátek příběhu a domýšlíte, jak se k ní vlastně dostat (taková Swordfish: Operace hacker, kde je úvodní scéna toho výbuchu, která ale patří až doprostřed děje)
Jinak úvodní questy nejsou zrovna špatná věc pokud jde o delší kroniky. Například Pavučina začínala vzhledem k hlavní linii docela nevinně - první quest byl celý jen o tom že se skupina lidí propadne do světa kouzel a magie, aniž by vládli nějakými schopnostmi, a musí se přitom vypořádat s kletbou, neznámým prostředím, holčičkou co vládne schopnostmi vyvolávajícími mrazení v zádech a s ní spojenými problémy se zákonem (únos...) a vůbec se o sebe postarat. Celý ten quest vedl k tomu, aby postavy poznaly ten svět, zjistili co a jak není vpořádku... Teprve ty další příběhy se (zatím dost volně) týkaly hlavní linie... na kterou jsme pořádně najeli teprve před půlrokem, a teď už jedeme převážně a hlavně tu
Autorská citace #17
7.1.2008 17:27 - Malabar
Jo to me tak napadla, zapojeni flashbacku sem chtel udelat, ale jeste jsem se poradne nezamyslel nad tim jak poradne. Mate nejaky tipy ?
Autorská citace #18
7.1.2008 18:02 - Bajo
2 Malabar: Normalne je zapoj :). Ne technik bude asi vice, zalezi jakym zpusobem hrajete, jak pevne mate danou minulost, jake pravomoce maji hraci a kvuli cemu chces FB zapojit. Nejjednodusi moznost mi prijde kombinace s metodou, kterou zminil Alnag, tzn. in media res. Ale moznosti me napada vice, nektere trochu experimentalni. Ted to nemam cas rozepisovat, protoze jdu pryc, ale zitra, pokud me nikdo nepredbehne, snad neco napisu.
Autorská citace #19
20.11.2008 15:40 - Itaen
Různě... Se nedá shrnout. Většinou ale klasiky "od píky". Hráči to sami preferují, rádi si vypiplají nový charakter a mají ten pocit růstu slávy a věhlasu a mě ten styl nevadí...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086698055267334 secREMOTE_IP: 44.201.24.171