Tipy a triky

andtom
25.6.2006 00:00
Tipy pro přípravu, hraní a doufám i zdárné dohrání hráčské postavy se zlým přesvědčením v rámci klasické družiny, která má těžiště v dobrém/neutrálním přesvědčení.
Autorská citace #1
26.6.2006 09:33 - Dalcor
Proč cituješ Raistlina, vždyť ten není zlý ;)
Autorská citace #2
26.6.2006 13:22 - andtom
Jasně, ale v citaci jde o to, co a jak je proneseno, nikoliv o to, kdo jaký je. Je to pěkná motivace i pro zlou postavu, nejen pro LN. Jinak řečeno ta odpověď se krásně hodí i pro evil postavu. kromě toho Raistlin je dle mého někde na hraně (co třeba vzít v úvahu jeho motivaci po moci, která ho občas pěkně uměla zaslepit) a v čase osciluje mezi přesvědčeními. Ono je docela zjednodušující zhodnotit jeho celou dráhu až do konce a přilepit mu zpětně nálepku LN na celé období jeho existence.
Autorská citace #3
27.6.2006 08:44 - Kublaj
Dobrý článek. Já si vždycky chtěl zahrát postavu se zlým přesvědčením. Myslím, že je tu problém u většiny hráčů, jak takovou postavu hrát. Zažil jsem několik případů, kdy hráč hrající zlou postavu (ať už posun přesvědčení díky vnějším okolnostem či "externí" hráč hrající cizí postavu)si myslí, že hlavním jeho cílem je zabít všechny spoluhráče v co nejkratší době. Což je naprostá blbost. Příklad Raistlina pavažuji za vzorový příklad zlého přesvědčení.
Autorská citace #4
17.1.2007 00:48 - ereg
raistlin je uzasna postava nejen pro to jaky je ale jak se vyvijel.
kazdopadne zla postava zahrana stylem jako mel raistlin rozhodne bude mit uspech a neurazi vkus ostatnich hracu mnozstvim zla, ani jeho nedostatkem.
Autorská citace #5
17.1.2007 07:50 - Xeth
Myslím, že to jaké máte spouhráče je zásadní pro to zda můžete hrát zlou postavu v nezlé skupině. Jde o toleranci. Mnozí hráči s tím mohou mít problém i když postavu hrajete skvostně, někteří i před tím, než jí vůbec začnete hrát.
Hrát zlou postavu, to se musí umět. Nikdo se s tím nejspíš nenarodí (pokud mu takové chování není vlastní) a je třeba si to vyzkoušet, jinak to většinou asi nedopadne dobře. Pokud má hráč dobrý silný vzor, tak je to taky fajn a může to i pomoci při hraní bez předchozích zkušeností.
Byl jsem účastníkem pokusu o zlou skupinu... dvakrát. A ani jednou to nedopadlo dobře. Představa, že být zlý znamená že budu vraždit co uvidím popř. budu dělat skupině naschvály nemůže vyústit v nic dbrého. V druhém pokusu (ten jsem DMoval) to již bylo o něco lepší, ale banda výrostků co šikanuje okolí taky není žádná výhra - tedy pokud se hráči rozhodli že budou hrát zlou partu, představoval jsem si něco jiného než přidrzlé výtržníky (což myslím nebyl ani jejich původní plán).
Autorská citace #6
17.1.2007 09:48 - Alnag
Tak pokusů se zlými postavami/družinami jsem se taky zúčastnil. V jednom případě jsem ani po roce neměl pocit, že by postava byla jakkoli zlá. Normálně se tahala s družinou, zabíjela potvory, plnila questy (akorát byla drow a to je tak všechno). Jednou byla zlá celá družina a ehm. okamžitě začala plenit a zabíjet... brzo je oběsila královská spravedlnost na jednom rozcestí.
Potíž se zlou postavou/družinou vidím v tom, že to postrádá snadno dosažitelný konflikt. Ale představte si třeba situaci, kdy zlá družina musí zachránit svět (ostatně chcípnout se asi nikomu nechce jen proto, že je zlý). A musí na tom třeba spolupracovat s dobrými lidmi (zlí jsou třeba proti nebo co já vím...). Eventuelně si představte, že nejlepší přítel/ družka/ oběť budoucího temného rituálu zlé postavy propadal zlé sektě (navíc stejného boha). Každopádně zlá postava ji odtamtud chce/musí zachránit. Ale zároveň nechce nikoho naštvat (jsou to vlastně bratři). Nebo tak. Prostě je potřeba to pořádně osladit :-))
Autorská citace #7
17.1.2007 10:14 - Rytíř
No, problém může být i jinde. Totiž v tom, jak vlastně je definovanej pojem "zlá" postava. Účastnil jsem se pár diskusí a zjistil jsem, že můj pohled na věc není všeobecně platný - já za zlo považuji už takové to dost vyhraněné sobectví, tj. zlá postava myslí hlavně a jen na sebe; když chce někomu vědomě ubližovat, to už beru jako úchylku. Oproti tomu jiní hráči berou, že sobectví jenormální, čili je to neutralní chování a zlo i dobro je velmi, velmi řídké - vyhrazené právě pro ty jdince, co já už beru jako úchylný.
Pokud se družina neshodne na tom, co považuje za zlo (musí to v rámci svého světa definovat DM), tak se nutně nemůžou hráči shodnout na tom, co vlastně hrají :) Vypadá to jako jasná věc, ale už se mi stalo, že jsem hrál podle mých představ dobrou postavu s nějakou ozvláštňující povahou.. a pak jsem zjistil, že DM ji považuje za ryze a klasicky neutrální. :))) Přesvědčení postav si totiž neříkáme a ani nedeklarujeme, co chceme hrát, DM ho v případě potřeby zpětně určuje dle dosavadního chování postavy ve hře.
Autorská citace #8
17.1.2007 10:15 - Xeth
Myslím, že možností je docela nepřeberné množství. :) Některá témata jsou pouhým otočením "dobrých" témat (např. můj sourozenec/rodič/přítel/známý se chce upsat nějakému paladisnkému řádu... jako správný sourozenec/syn/přítel/známý mu přece musím pomoci, aby svůj život takhle nezahazoval...), jiná potřebují trochu víc promyslet a propracovat. Na rozdíl od dobrých skupin, ty zlé (mám dojem) potřebují od DMa trochu vést za ručičku. Je nutné nějaké to předhazování motivů a konfliktů, jinak to nejspíš brzy skončí u bezvýsledného bloumání a plenění a drancování (pro postavy na popravišti).
Autorská citace #9
17.1.2007 10:22 - Xeth
Rytíř: Definice zla je určitě závislá na povaze světa. A pokud jde o sobectví, tak myslím, že jeho míra určuje (v jistém směru) to co je člověk/postava zač. Podle mého jsme všichni sobečtí. Někdo víc, někdo méně. A právě to jak moc sobečtí jsme do jisté míry definuje zda jsme dobří (možná ne LG), neutrální nebo zlí. Ale jde jen o jistou formu zla. Sobectví je jen jednou z mnoha.
Autorská citace #10
17.1.2007 10:30 - andtom
Ve fungující družině dobrých postav se zlou postavou musí přitažlivé síly převažovat nad odpudivými, a to oboustranně.
Konflikt pak musí pramenit z té oblasti, kde nastává průnik nebo alespoň nekonflikt cílů zlé postavy se zájmy zbytku družiny. Nezáleží při tom na tom, že motiv postav k řešení konfliktu je různý.
Průnik cílů, jednoduchý příklad: Zabití XYZ. Pro dobrou část družiny je to vynucení spravedlnosti. Pro zlou postavu je to třeba temně motivovaná msta.
Nekonflikt cílů, jednoduchý příklad: Dobrá část družiny jde osvobodit rukojmí. Zlá postava v touze po růstu své magické moci se chce zmocnit spellbooku od padoucha, co drží ty rukojmí.
Autorská citace #11
17.1.2007 10:50 - wraiths
andtom: presne tak jak pises v poslednim odstavci. s takovouhle postavou uz jsme se setkal.hral ji kamarad a on ani jiny psotavy nez zleho nebo strasne moc ambiciozniho carodeje hrat neumel. vzdy pomahal druzine jak to slo, kouzlil presvedcoval lidi a popohanel nas za dobrodruzstvim. jen se nekteri sem tam ze skupiny ztratila postava. zaver byl vsak tem ze kdyz jsme bojovali s hlavnim padouchem tak on zmizel s tim ze je smrtelne zranen a ze knez at leci platnejsi v boji. a ja jako zlodej ho nasel jak paci truhlicku( kterou jsem si chtel sam vypacit) v knihovne ve ktere byla kniha kouzel.
Autorská citace #12
17.1.2007 19:09 - Fritzs
Já teda nevím... podle mě by se zlé a dobré postavy stejně časem porafaly, takže doporučuju buď good, nebo evil družinku doplněnou několika neutrálníma postavama...
Docela mě láká kampaň kde je většina postav chaotic evil... hrát postavu, která se mstí na neviných za více, či méně smyšlené křivdy mě vždycky svým způsobem lákala (vím su magor...)... navíc hra za evil postavu je dobrá na vybití vzteku, tam de prostě o to zničit, zmrzačit, zabít, což hra ve družince s good postavami nemůže dost dobře umožnit... takže proto doporučuji buď good, nebo evil družinky...
Autorská citace #13
17.1.2007 19:40 - Prcek
Já jsem za zlou postavu hrál jednou a hrál jsem jí jako ZkZ. Byla to smaolibá postava, které šlo jen o sebe a byla hodně krutá, protože si nevážila života. Měla vša své zásady, které neporušila a s družinou šla proto, že jeden z družiny byl její přítel z dětství. Nebylo to nehratelné, jen občas jsme museli rychle myzet jinam, protože klidně někoho zmrzačila v pouliční rvačce a podobně. Nakonec jsem ale po delší přestávce přestali s touto družinou hrát, takže nevím, jak by to s ní dopadlo dál. dohrál jsem jí jen na 6. lvl. Byl to půlčík mnich.
Autorská citace #14
17.1.2007 21:34 - Alnag
Fritzs: Škoda, že jsi z Brna. Takovou chaotic evil hru bych klidně taky dal. A jsem si jistý, že by se našli další... :-)
Autorská citace #15
18.1.2007 07:31 - Xeth
No nevím nevím... evil skupinu proč ne, ale celou skupinu CE ? Taková skupina mi přijde že je stvořená k rozpadu. :) Takoví dobrodruzi nemají nic co by je drželo pohromadě a když mají, tak je to jen dočasné (buď je to donucení a to časem pomine nebo se sami prostě rozutečou (což hrozí i u toho donucení), protože je prostě nohy ponesou každého jinam nebo proto, že se štvou - např. takový pokus o zabití společníka na vzájemné důvěře moc nepřidá). ;)
Zlou postavu jsem hrál a několikrát (mj. Xeth (přesvědčení LE) cca 9 let) a bylo to fajn, moc fajn. ;D Nejspíš bych se vůbec nebránil zahrání si dobrodružství nebo kampaně se zlou skupinou... po dlouhé době klaďasů by to mohlo být osvěžující.... :)
Autorská citace #16
18.1.2007 14:46 - thief
Já zprvu zlé charaktery zakazoval,protože to kazilo hru. Teď už jsem sebejistější a poučenější, takže zlou postavu bych klidně povolil s tím, že se domluvíme na důvodu proč je v družině a proč ha družina trví. To může být spousta důvodů. Ona si většina hráčů myslí, že zlá postava číhá s nožem v ruce a by je zabila, ale to vůbec není pravda. Zlé postavy běžně žijí s námi v reálném světě a nikomu nevadí. Naopak jsou často vyzdvihovány a oceňovány. Nebo znáte ve svém okolí málo lidí, které lze výstižně charakterizovat jako zakomlexované, závistivé, zákeřné, sobecké, nelítostné, zbabělé, a tak podobně. Jistě jedna z těchto vlastností nedělá zlou postavu, ale když se jich sejde tři-pět, tak tu máte neutral evil jako vyšitý. A to nemluvím o lawfull evil podnikatelích, policistech, poiticích, apod.
Autorská citace #17
18.1.2007 18:25 - bigbythewise
thief: Paroubek - chaotic evil jako vysity. :)
Autorská citace #18
18.1.2007 18:37 - Fritzs
bigbithewise: Von Paroub není chaotic evil, von je totiž chaotic stupid...
Alnag:Však na evil one-shot můžeš dojet do Brna, nebo eventuálně já do Prahy...
Autorská citace #19
18.1.2007 19:03 - thief
Poslední příspěvky mi připoměly ještě jednu důležitou věc. Přesvědčení evil není hodnocení sebe sama. Je to hodnocení našeho okolí a tak může být v různých společnostech dost odlyšné. Evil charakter sám sebe rozhodně jako evil nevidí.
Autorská citace #20
19.1.2007 17:42 - sirien
Pokud to neni vyšinutej magor
Autorská citace #21
19.1.2007 17:51 - Alnag
Xeth: Jistěže taková CE skupina má velkou tendenci k rozpadu. O to větší výzva pro všechny zůčastněné - Dějmistra i hráče by to byla.
Bigbythewise, Fritzs: Nechci vás nějak omezovat, ale uvítal bych, kdyby se zrovna tato diskuse nestočila do oblasti současné politky (i když ta je zřejmě evil až po střechu). Už jen proto, že vím moc dobře z jiných podobných diskusí jak názorově rozpolcená je v politickém spektru RPG komunita. Nicméně pokud po tom toužíte sekce Jiné je tomu otevřená...
Fritzs: Nevím jestli na vychutnání takového tématu je one-shot dost... takové herní schéma má totiž i řadu nedostatku.
Thief: To je trefné. Nicméně v D&D je prezentováno jako absolutní, čili i postava ví, že je evil. Což uznávám je asi poněkud přežitek hodný reformy.
Autorská citace #22
26.3.2007 20:01 - Aeris
Evil postavu som v družine hral párkrát. Najviac na jeden prípad, keď som hral tuláka, ktorý sa s budúcim vodcom družiny stavil, že nezoženie ďalších troch členov, ale on ich (napočudovanie :-)) predsalen našiel. Pretože som prisahal, že ak prehrám stávku, tak sa k nim pridám na päť rokov, napokon to teraz už vyhlásený vodca narafičil tak, že zmluva, ktorú som podpísal bola v skutočnosti nejakým kúzlom, vďaka ktorému ma božská moc "prekliala" a ja som naozaj bol spútaný s družinou, pričom ja som ju nemohol nijako opustiť, ale oni mňa sa tiež nemohli nijak zbaviť. Samozrejme ma to spočiatku štvalo a preto som sa snažil vymaniť z kliatby, no nepodarilo sa mi to, čo viedlo k tomu, že vyplynuli na povrch všetky moje najhoršie vlasnosti a družina ma za to nemala veľmi v láske, ale napokon uznali, že sa to predsalen dá vydržať. Družina nebola zrovna nadšená, keď som sa stal zabijakom (Assassin PrC) jedného cechu na voľnej nohe. Zistili však, že v skutočnosti nie som maniak, len rád riešim problémy "po svojom", čím sa vysvetlili aj isté záhadné okolnosti, ktoré sa nám párkrát prihodili. Napokon sme došli ku kompromisu a ja som sa stal snáď najnebezpečnejším členom družiny, pretože som fungoval ako "posledná možnosť."
Hoci vzťah mojej postavy so zvyškom družiny nevyzeral najlepšie, v skutočnosti som ich mal celkom rád, no nič to nemenilo na sklonoch k sarkastickým poznámkam, klamaniu, drobným krádežiam a podobne. Neverili by ste, ale ostatným hráčom sa to začalo páčiť a zvykli si na tento nevyspitateľný živel hry už po niekoľkých prvých sedeniach. O to komickejšie vyzneli scény, keď som napríklad strčil bojovníka do pasce, pretože si svojím životným štýlom "Čo ťa nezabije, to ťa posilní!" o to priam koledoval, pričom v skutočnosti sa väčšina hráčov zvýjala v kŕčoch, keď bojovník napokon vyzeral ako ihelnička (nič vážne sa mu nestalo sviňákovi šťastlivému) :-)
Ale fakt je, že iným by spoluhráči za niečo také otrieskali stoličky o hlavu, preto som rád, že naša skupina bola taká otvorená "novým veciam" v hre.
Autorská citace #23
27.3.2007 15:42 - andtom
Aeris: Jak je vidět, hraní evil postavy není individuální věc v tom směru, že je opravdu potřeba mít k tomu spoluhráče, kterým to předpojatě nepřipadne jako nepřekonatelná překážka. Blahopřeji Ti k nim! A Tys musel bravurně balancovat na hraně, klobouk dolů, vážně.
Autorská citace #24
6.7.2008 16:22 - Khargarwargonsu
Mě se popravdě ani nelíbí, že se postavy ve hře dělí na Zlé a Dobré. Podle mě každá postava má v sobě mix zkušeností, které pak v různých situacích vedou k různým projevům. Například říct o postavě, která si necení lidského života, že je zlá, nemusí být až tak úplně správné. Jen mohla zažít situace, které v ní tento pocit vyvolali. Neznamená to, že si hned musí libovat v týrání koček a rozdupávání brouků a kopání do raněných, nebo že se nemůže obětovat pro svou lásku. Stejně tak "Dobrou" postavu, která normálně pomáhá všem které vidí, může přepadnout žárlivost a svojí lásku ve vzteku zabít. Neexistují černobílí lidé. Nevim tedy, proč se musí hrdinové škatulkovat...
Autorská citace #25
6.7.2008 19:02 - Fritzs
Khargarwargonsu: No o postavě, která mučí , mrzačí a vraždí pro zábavu by se asi dalo říct, že je to zlá postava...
Autorská citace #26
6.7.2008 19:10 - Alnag
Khargarwargonsu píše:
Stejně tak "Dobrou" postavu, která normálně pomáhá všem které vidí, může přepadnout žárlivost a svojí lásku ve vzteku zabít.
A stejně tak se flegmatik může rozhněvat a třeba něco rozbít. Není to zrovna flegmatické chování, přesto si můžeme dovolit rozlišovat lidi podle temperamentu. Ve skutečnosti lidé neustále škatulkují*. To neznamená, že dotyčný zapadá do škatulky na 100% a za všech okolností, znamená to, že jí odpovídá do určité míry. Dobro a Zlo jsou další takové škatulky. A stejně jako řada jiných škatulek se nemusí líbit všem. Tak to prostě chodí...
Vezměte si už jen co všechno lidé škatulkují (barvy - červená, to je celá paleta barev a lidi se občas ani neshodnou, kde začíná a končí, základní i složitější tvary, čas, charakterové vlastnosti... všechno co je pro nás důležité). Ono totiž s nějak strukturovanou realitou se snáz zachází, snáz se predikuje, jak se věci vyvinou...
Autorská citace #27
7.7.2008 07:28 - Jerson
A navíc když rozdělíš svět na "dobré", což jsou ti co stojí na tvé straně, a "zlé", kteří stojí proti tobě, tak se ti mnohem lépe manipuluje ostatními, kteří stojí na své straně (: )
Btw. Jayne ve Firefly mi přijde jako krásný příklad zlého jedince, který dlouhodobě spolupracuje s ostatními. Dokonce je ukázán i skvělý důvod proč je s nimi a z toho plynoucí důvody proč se ho nezbaví.
Autorská citace #28
7.7.2008 09:30 - Merlin
Pojem dobro a zlo vymysleli lidé, aby ospravedlnili vedení dalších válek! Aelin Zlatá, elfí kněžna
Autorská citace #29
7.7.2008 10:29 - Max
Než jen o "manipulaci" bych spíš řekl "redukce informace". Bohužel člověk nedokáže udržet všechny detaily a východiskem je redukce. Nastavěj se schody. Čim víc informací, tím větší rozestup schodů. Pokud zkoumám jedince, nebo menší skupinu, stěží usoudím že někdo je zcela "špatný" - můžu si dovolit jemější hodnocení. Pokud mám posuzovat celej stát, musim redukovat ... neni v silách člověka zvažovat detail jedince v milionech případů.
Přesvědčení mám jako další formu redukce. Není to nálepka jedince, jen zredukování cílů dané skupiny. Hodnocení, které redukuje i další věci. Hledisko rasy (vyhlazení všech okolo je špatné jen pro ty všechny okolo - skupina se uvnitř může chovat zákoně dobře), z hlediska náboženství - svaté války z vlastní historie, z hlediska postavení (panstvo a otroci) a tak dále.
Autorská citace #30
7.7.2008 17:18 - Chrochta
Pokud si někdo chce zahrát "zlou" (tj. chovající se tak, že ji lze zaškatulkovat do kategorie "zlo") postavu, klidně si může vzít neutrální přesvědčení a pak vysvětlit, co vyvažuje jeho obtížně přijatelné sklony ("ano, ano, pravidelně navrhuju opékání vězňů na pomalém ohni, ale pokud jste si nevšimli, tak zajatci nádherně spolupracují; jistě, toho kupce jsem podvedl, vydíral a poté zabil, ale my jsme ty peníze OPRAVDU POTŘEBOVALI, jinak by kněz visel; no a co, že nic nemám proti nemrtvým, jsu užiteční; a proč je neprodat do otroctví - jsou to jen orkové a pustit je nemůžeme, krom toho tady NĚKDO chtěl zbavit té kletby ne?; to ale neznamená, že nechápu význam přátelství a že jsem zrůda: miluji, přátele nezradím a jsem dost ješitný na to, abych držel (většinou) slovo"). Koneckonců, někde - nevzpomínám si kde - je Lawful evil označen jako "vládce": je to pragmatik s trošku větším sklonem k brutalitě a nebráním ohledů na lidi, ale nikoli vysloveně zrůda, které dělá ubližování ostatním dobře (no možná mu to dobře dělá, ale taky je dost příčetný na to, aby to otevřeně přiznával a nechal se svými vášněmi ovládat).
Pokud někdo chce hrát zlou piostavu, měl by nejprve trochu zapracovat na jejím charakteru, aby se družinka nepovraždila. A jak někde napsala Lucka Lukačovičová: "černý, žlutý nebo bílý, drakovi to je jedno - po zásahu dechem se barva sjednotí" a "nic tak nespojí družinu dohromady jako pocit dobře odvedené práce (slavná poslední slova barmana motorkářského klubu, kam dorazila skupina vlkodlaků ve složení černoch, běloch, Mexičan a Číňan: Barevnejm nenalejváme)".

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10787510871887 secREMOTE_IP: 52.90.211.141