Tipy a triky

Autorská citace #21
29.7.2008 07:23 - andtom
Co máš z toho, pro změnu nesouhlasím, když píšeš slovo pokročilý /-á /-é, a že ho píšeš často a rád :) Nesouhlasím, že hybridní hra (hráč je křížený s vypravěčem) je pokročilá, má to akorát své pro a proti (konkrétně třeba potíž s konstrukcí skrytých zápletek a věcí pod povrchem při kolektivním zasahování hráčů/vypravěčů do světa vně svých postav).
Nazývat hybridní hru pokročilou mi připadne jako rezignování na paralelní cestu kvalitního vedení hry vypravěčem, kdy vypravěč slouží hráčům a ne opačně (jak je žel s oblibou vykreslováno), kdy vypravěč naslouchá, reaguje na zpětnou vazbu od hráčů přes jejich postavy, dává jim volnost rozhodování, improvizuje a jsou to hráči, ktěří rozhodují o směřování děje svými postavami (což je srovnatelné s tím, jak člověk řídí svůj život, také nerozhoduje o tom, co bude za horizontem, ale rozhoduje, že se tam půjde podívat nebo také ne). Jakoby tím správným (resp. pokročilým) lékem na nespokojenost s vypravěčem nebo směřováním děje bylo rozmělnění vypravěčovi role. Nesouhlasím. A popravdě právě z toho vyzdvihování pokročilosti čehosi plynou některé podle mě dost negativní jevy, které v RPG nemám moc v lásce :)
Autorská citace #22
29.7.2008 13:10 - sirien
psal sem to tu už někde jinde - pokročilý neznamená lepší, znamená to že používá složitější principy.
Hybridní to rozhodně není, hybridním bych nazýval něco trochu jiného. Jde hlavně o to zprostředkovat kreativní prostor. A mimochodem rozhodně nemáš pravdu s tou skrytou zápletkou a vůbec nemáš pravdu s tou pasáží o rozmělnění vypravěčovy role. Stejně jako Tě ujišťuju že tohle:
píše:
kdy vypravěč naslouchá, reaguje na zpětnou vazbu od hráčů přes jejich postavy, dává jim volnost rozhodování, improvizuje a jsou to hráči, ktěří rozhodují o směřování děje svými postavami
stále platí. Jen si to asi nedovedeš představit v praxi.
Autorská citace #23
29.7.2008 15:00 - andtom
Víš, je otázka, co je složitější a co jednodušší. Řešení typu ať je každý zčásti vypravěčem, aby se nějak kreativně podílel na příběhu, je třeba podle mě jednodušší a extenzivní řešení než když vypravěč vede hru tak, aby se hráči kreativně podíleli na příběhu pouze jednáním svých postav. Jinými slovy nasdílet vypravěčství, díky kterému pak mají hráči pocit, že tvoří příběh, je dle mého kratší cesta než se snažit o kvalitní vypravěčství jedním člověkem, kdy hráči mají stejný pocit, že tvoří příběh.
Proto se mi nelíbí slovo pokročilé, cítím to totiž přesně opačně, přesně jak jsem napsal. Zrovna jsem se přihlašoval na jazykový kurz, úrovně byly začátečníci-mírně pokročilí-středně pokročilí-velmi pokročilí. Nemám pocit, že metoda otevřeného naslouchajícího vypravěče a hráčů hrajících roli postav je začátečnická nebo používá začátečnické principy a nerozumím proč by variace na téma všichni dělají všechno měla být vůči tomu pokročilejší. Prostě fuj, slovo pokročilý bych v RPG nepoužíval :)
Skrytá zápletka a věci nevyřčené, které ale podepírají logiku toho, co je viděno ve hře na straně NPCček a světa, je dle mého opravdu problém v případě, že je vypravěčství sdíleno, protože jeden druhému do hlavy nevidí. Není to problémem tehdy, pokud a) spoluvypravěči si říkají všechny souvislosti v průběhu hry (což nemusí být po chuti každému) nebo b) pokud hra sestává pouze z přehrávání toho, co v předstihu společně vytvořili (což také nemusí každý). A také za c) v případě, že spoluvypravěčství je nevyrovnané, tj. jeden je dominující vypravěč tvořící ony klíčové souvislosti a ostatní přizobávají detaily (otázka je, nakolik jsou takové přizobávané detaily vlastně významné a jestli nejde de facto o hru jednoho vypravěče s hráči). Odhaduji (možná se pletu), že pokud se nebude jednat o případy a) a b), tak většinou půjde právě z důvodu problémů se skrytými souvislostmi a neviděním si do hlav o nevyrovnané vypravěčství, kdy se balancuje na hraně mezi tím, aby hráč měl v detailech pocit, že tvoří příběh a zároveň nutností vyhnout si potížím se vzájemným narušováním si skrytých souvislostí spoluvypravěči.
Autorská citace #24
29.7.2008 15:10 - Alnag
Andtom: Analogie s jazykovými kurzy je dobrá. Ony pak ještě ty stupně pokračují, po pokročilých jsou ještě proficient a tak. Sirien snad nikde explicitně nepsal, že to je začátečnický postup, alespoň já se cítím být plně "proficient" ale rozhodně tím netvrdím (podobně jako sirien), že by proficient bylo lepší než pokročilý nebo tak něco.
Ale přesto mne hřeje u srdce, když sirien píše, že jeho metoda používá "složitější" principy, neb mám dojem, že v jednoduchosti je síla. :-D))
Autorská citace #25
29.7.2008 16:23 - andtom
Alnag: Já Ti nevím, pokud pokročilý znamená složitý a hlásíš se k proficient, tak to abys tvořil příběh s hráčema kolem stolu slovo po slovu metodou slovního fotbalu :)
Autorská citace #26
31.7.2008 14:35 - sirien
andtom: Chyba v komunikaci. Rozdělení kreativní agendy mezi hráče (tedy rozdělení ST pravomocí) není zrovna pokročilý herní styl... je to spíš druh RP techniky která něčeho dosahuje.
(mimochodem - vypraěč ve hře s rozdistribuovanými ST pravomocemi se občas docela dobře zapotí, protože jeho úloha je dohlížet aby hráči vzájemně drželi jednotnej styl a to co popisují do sebe skutečně zapadalo)
Pokročilý herí styl je třeba seriálový roleplaying - ten používá složitější postupy které skutečně jsou složitější. Ale zase je dost specifický a jeho záběr co do počtu lidí které bude bavit je mnohem užší než u běžného stylu.
Ad poslední odstavec - tady jsi mě očividně vůbec nepochopil. Rozdělení ST pravomocí neznamená že hraješ bez Vypravěče nebo že tam taková instance není - je normálně Vypravěč a hráči, ale hráči dostávají do rukou některé prvky které běžně nemají - třeba možnost popsat kompletní scény, nebo teď třeba jsme ve Star Wars na Koribanu a sme uplně v haj**u, a Sethi (hráčka) si vymyslela že příští session začneme tím jak se vracíme zpátky k jednotkám Republiky na ukradeném Sithském křižníku... a pak budeme jen zpětně doplňovat, jak jsme se do téhle situace dostali. Směr session a paradoxně i její konec je jasně dán, nicméně nijak to nemění nic na tom že ST je ten kdo ví, kteří Jediové jsou Sithští zrádci, co je zač ta ultratajná megazbraň, kterou Sithové postavili případně co se odehrává v politice Jedi council.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.2434070110321 secREMOTE_IP: 54.162.133.222